luni, 22 iulie 2019

MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ - DOAR O VORBĂ.....! FRUMUSEȚEA si VITA DE VIE




PESTELE IN APA
Sfantul Ioan din Kronstadt



            Sufletul meu este în Dumnezeu ca pestele în apa si ca pasarea în vazduh, înconjurat de El în toata vremea si în tot locul. Prin El traieste, se misca, în El îsi afla pacea, El îi deschide orizont nemarginit.

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p.



VIAȚĂ DE CREȘTIN
Sf. ioan de San Francisco


Să ne rugăm Domnului Dumnezeu pentru a trimite pacea şi mântuirea întregii lumi, pentru buna sporire a sfintelor noastre biserici şi pentru unirea tuturor [drept-credincioşilor] într-o singură turmă. Nu vă deznădăjduiţi în necazuri şi nu vă clătinaţi în ispite. Fiţi fii credincioşi ai Bisericii Ortodoxe. Nu căutaţi har în nici o altă credinţă, căci adevărul se află numai în Biserica Ortodoxă despre care Hristos a spus: …voi zidi Biserica Mea şi porţile iadului nu o vor birui (Matei 16, 18). Duceţi o viaţă creştină, înfrânându-vă de la tot ce poate întina sau lăsa vreo urmă rea în om. Trăiţi în pace şi armonie, fără a vă ocupa cu judecarea păcatelor şi neputinţelor altora. Iertaţi-vă unii altora greşelile, ca şi Tatăl Cel din Ceruri să ne ierte pe noi. Creşteţi copiii voştri întru evlavie. Şi, mai presus de toate, rugaţi-vă stăruitor ca Domnul să le îndrepteze pe toate spre ce este mai bine şi să ne dea ceea ce este de folos în această viaţă, dar mai ales în viaţa ce va să vină.

Noi minuni ale Sfântului Ioan de San Francisco. Despre sfârșitul lumii, Editura Egumenița, 2004



FRUMUSEȚEA
SF.Luca al Crimeii


Priviți peisajele montane învaluite de nori întunecati si valurile oceanului bântuite de furtuna, care napadesc asupra stâncilor de pe tarm. Duhul vesniciei si al nemarginirii se revarsa în sufletele noastre de la miliardele de stele ale cerului noptii. Câta bucurie si pace ne aduc culorile blânde ale rasaritului si câmpiile si lacurile învaluite de lumina lunii! Natura vadeste valoarea suprema a frumusetii morale si repulsia fata de urâtenie în ochii blânzi si curati ai oamenilor buni, în înfatisarea respingatoare a raufacatorilor si a infamilor. Si daca aceasta este într-atât de evident, atunci în aceste forme ale frumusetii si ale urâteniei morale noi percepem în mod real iradierea duhului frumusetii si a duhului rautatii, care influenteaza inimile noastre; asadar nu suntem oare îndreptatiti sa afirmam ca la baza acelor profunde perceptii duhovnicesti pe care le primim de la frumusetea sau urâtenia formelor lumii anorganice stau influente, proprii întregii naturi, care actioneaza asupra noastra, în chip asemanator energiei duhovnicesti? Nu este important ca materia amorfa nu produce nicidecum asupra noastra impresia ordinii duhovnicesti, ci este important ca Duhul e asociat cu forma. Noi vorbim despre faptul ca Duhul orienteaza dezvoltarea corpurilor omenesti în forme corespunzatoare. Acum vom spune ca prin contributia creatoare a Duhului se creeaza si formele lumii anorganice, toate formele creatiei. În acea actiune profund duhovniceasca, chiar interactiune morala, pe care o produce asupra noastra frumusetea naturii patrunse de energie duhovniceasca, trebuie sa vedem telul si însemnatatea frumusetii. Daca creatia ar fi fost ceea ce îsi închipuie materialistii, atunci în ea nu ar fi existat frumusetea formelor create de catre Duhul.

Sfantul Luca al Crimeei, Puterea inimii, traducere de Evdochia Savga, Ed. Sophia, Bucuresti, 2010, p. 70-71.



FIINTA OMENIRII
Arhimandritul Sofronie Saharov


           Potrivit vechii traditii teologice a Bisericii ortodoxe rasaritene, omenirea este o singura fiinta în multe ipostase, asa cum Dumnezeu este o singura Fiinta în Trei Persoane.

Arhimandritul Sofronie Saharov, Rugaciunea – experienta Vietii Vesnice, traducere de diac. Ioan I. Ica jr., Ed. Deisis, Sibiu, 2007, p. 118




GERURILE
Sfantul Ioan din Kronstadt



          Gerurile puternice, ca si dezgheturile bruste arata limpede „în mic” ca Domnul care a „compus” întreg universul poate, într-o clipa, daca ar vrea, sa-l si „descompuna”. Arata, de asemenea, ca marile, lacurile, râurile pot sa înghete, dar si sa se dezghete, ca vegetatia înfloreste si se dezvolta primavara si vara, pentru ca toamna sa se ofileasca si sa se desfrunzeasca. În acelasi chip putem privi nasterea si moartea omului. Domnul ne-a „compus”. El ne si „descompune”.


Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 492-493




VITA DE VIE
Sfantul Vasile cel Mare



              Radacina vitei de vie, mladitele de jur împrejur, pline de verdeata, se întind mult pe pamânt; lastarul, cârceii, agurida, strugurii. Ti-i de ajuns sa te uiti la vita de vie – numai sa te uiti cu pricepere la ea – ca sa-ti aduca aminte de firea ta. Îti amintesti negresit de comparatia facuta de Domnul! Domnul S-a numit pe Sine „vita”, pe Tatal „lucratorul” (Ioan 15, 1), iar pe cei saditi prin credinta în Biserica, pe fiecare din noi, i-a numit mladite (Ioan 15, 5); pe toti ne cheama sa aducem rod bogat, ca nu cumva osânditi fiind ca nefolositori, sa fim dati focului (Ioan 15, 2, 6). Si Scriptura nu conteneste a asemana pretutindeni sufletele oamenilor cu vita de vie: „Vie s-a facut iubitului, în pisc, în loc gras” (Isaia 5, 1); si: „Vie a sadit si a împrejmuit-o cu gard” (Matei 21, 33). E lamurit ca numeste „vie” sufletele oamenilor, în jurul carora a pus gard, adica siguranta data de porunci si paza îngerilor. Ca spune Scriptura: „Strajui-va îngerul Domnului împrejurul celor ce se tem de El” (Psalm 33, 7). Apoi, Dumnezeu a înfipt în jurul nostru, ca niste araci, si a pus în Biserica „întâi apostoli, al doilea proroci, al treilea învatatori” (1 Corinteni 12, 28), iar prin pildele vechilor si fericitilor barbati, Dumnezeu ridica la înaltime gândurile noastre si nu le lasa aruncate la pamânt si vrednice de a fi calcate în picioare. Apoi, ca prin niste cârcei, prin legaturile dragostei ne tine strâns uniti de semenii nostri; si, rezemati pe ei, sa tindem mereu spre înaltime; si asemenea vitei de vie agatatoare sa ne urcam spre culmile celor mai înalte virtuti. Dumnezeu cere apoi de la noi sa primim a fi sapati; iar sufletul este sapat atunci când leapada grijile lumesti, care sunt poveri pe inimile noastre. Deci, cel care leapada dragostea trupeasca si dragostea de bani sau socoteste vrednica de scuipat si de dispretuit admiratia pentru aceasta ticaloasa slava desarta, acela, ca si cum si-ar fi scapat sufletul, ca si cum ar fi rasuflat, descarca de pe el povara desarta a gândului pamântesc. Si, dupa cum spune proverbul, nu trebuie nici sa te grozavesti, sa faci adica totul de ochii lumii, nici sa cauti lauda celor din afara, ci sa fii cu rod, strângând pentru bunul Lucrator (Ioan 15, 1) aratarea faptelor tale (Matei 6, 4, 6, 18). Sa fii „ca un maslin roditor în casa lui Dumnezeu” (Psalm 51, 7). Sa nu-ti pierzi niciodata nadejdea, ci sa ai totdeauna, prin credinta înfloritoare, mântuirea. Asa vei imita acest pom care e totdeauna verde si te vei lua la întrecere cu el în facerea de roade, dând belsug de milostenie în orice vreme.


Sfantul Vasile cel Mare, Omilii la Hexaemeron, traducere de Pr. Dumitru Fecioru, Ed. IBMBOR, Bucuresti, 1986, p. 125-126.



FLACARA LUMANARII
Sfantul Tihon din Zadonsk



         Vezi ca lumânarea arde si mai apoi se stinge. Pilda aceasta îti adevereste ca viata noastra arde ca o lumânare pâna când traim, iar dupa aceea se stinge. Este de trebuinta sa tinem minte cele despre sfârsitul ei, care nu stim în ce zi si în care ceas va veni – de aceea ni se cuvine a-l astepta mereu.

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 71.



MIROSUL PAMANTULUI
Arhiepiscopul Iustinian Chira



            Nimic nu e mai frumos si mai bogat decât pamântul; iei un pumn de pamânt, în acelasi pamânt pui samânta de fasole, porumb, grâu, samânta pentru toate florile, pentru toate miresmele, într-un pumn de pamânt, acelasi pamânt. Si tot din pamântul acesta izvorasc toate parfumurile florilor, toate culorile florilor… nu-i un miracol? Pamântul acesta este creatia primara a lui Dumnezeu, minunea minunilor pe care a creat-o Dumnezeu, pamântul. Si pamântul acesta si-a pastrat calitatea si acum. Toate acestea sunt un miracol, o minune e existenta noastra, un miracol în fata caruia ma închin si ma cutremur si ma desfat vazând toata creatia lui Dumnezeu care graieste si care îmi vorbeste si care apare în diferite forme: în chipuri de oameni, în chip de animale, în chip de flori, dar toate din acelasi pamânt pe care Dumnezeu l-a creat.


Arhiepiscopul Iustinian Chira, Convorbiri in amurg, Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 2006, p. 45-46


Sursa: Pr. ALEXANDRU STANCIULESCU BARDA








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu