miercuri, 5 ianuarie 2022

Valențiu Liviu Mihalcia - B Ă T R Â N U L

 



BĂTRÂNUL

                             

Stau pe un fotoliu de rafie și savurez cafeaua; alături e o măsuță.

E locul din grădină în care îmi place să observ fiecare schimbare de anotimp.

Și de data aceasta toamna nu se dezminte!

E un amalgam al culorilor, al nuanțelor.

Ceașca de cafea s-a golit pe neobservate și dau impuls gândului ce a pus stăpânire pe mine.

Ținta e parcul!

Douăzeci de minute și sunt deja în fața parcului.

Am găsit și loc de parcare, doar două autoturisme erau acolo!

Liniște și pace, cu atât mai mult! îmi spun în sinea mea.

Aleea de la intrarea principală mi se așterne dinainte.

Cincizeci de metri și am ajuns în zona cu ronduri de plante pe centru și bănci de lemn pe marginile laterale.

În spatele băncilor se află copacii, străbătuți pe alocuri cu mici alei și alte bănci ascunse printre ei.

Nici urmă de oameni, nu e nimeni care să se plimbe la acel moment și să profite de vremea frumoasă de toamnă!

Curios!

Doar trei maidanezi se hârjonesc într-un luminiș.

Caut cu privirea o bancă anume. 

E una care mi-a atras atenția de la bun început.

Cu pași liniștiți mă îndrep către ea, oricum nu are cine să o ocupe.

Ajuns în dreptul băncii mă așez ușor, cu grijă, să nu deranjez parcă prin prezența mea acel colț de lume.

Trag aer în piept.

Mulțumire, liniște, pace.

Imaginea toamnei e perfectă, tonurile de culoare ce se așează în tabloul copacilor, trandafirii de pe centru, ce sunt plini de flori și la acest moment, nicio adiere de vânt și soarele este exact în poziția în care reușește să mângâie colțul de parc în care mă aflu.

Închid ochii, fericit de momentul ce mi se oferă, vreau să îl memorez cât mai bine. 

Nu-mi dau seama cât am stat în această stare, mi s-a părut că aproape nici nu mai respiram.

Încet, deschid ochii, soarele e complet în fața mea și printre gene imi apare din nou conturul imaginii de toamnă, imagine ce mi se oferă total și numai mie, în acel moment. 

Mă îmbib de această priveliște și privirea-mi se mută spre partea stângă a băncii.

Un bătrânel cu pălărie și un pardesiu subțire luase loc exact pe aceeași bancă.

Un zâmbet cald și o înclinare a capului m-au întâmpinat în momentul în care privirile noastre s-au întâlnit.

I-am răspuns printr-o ușoară înclinare a capului.

În același moment străbate din mine și întrebarea, căreia totuși nu i-am dat voie să iasă afară: - Din atâtea bănci libere, tocmai pe asta a ales-o să stea și el?!

Întrebarea a rămas  doar în mintea mea și nu i-am mai dat nicio atenție.

Eram prea scufundat în fericirea momentului și voiam într-adevăr să respir o atmosferă în ton cu ceea ce oferea acea frumoasă zi de toamnă.

Liniștea a fost străbătută de o întrebare aruncată de către partenerul de bancă.

Fără nicio introducere, fără niciun prolog, pur și simplu rostogiltă prin aerul ce ne despărțea.

              Vă rog, dacă ar fi să facem un exercițiu imaginar, care ar fi imaginea dvs. de țară ideală?

Acum, chiar că m-a rupt din reverie. Cum?! Despre ce e vorba?!, întreb nedumerit în sinea mea.

Din transa în care mă aflam, nimeresc total pe nepregătite direct în mijlocul unui extemporal.

- Cum ați vedea dvs., cum v-ați imagina țara ideală?!, revine bătrânelul cu întrebarea.

Stau puțin, îmi mușc buza de jos, închid ochii și am o ușoară strângere a pumnilor.

Bătrânul a sesizat gesturile mele, care au spus mai mult decat o duzină de cuvinte.

                  Îmi cer scuze, v-am trezit din starea dvs. de visare, erați plecat parcă într-o altă lume. Recunosc, fără niciun motiv anume m-am oprit din plimbare. Și am luat loc la capătul celălalt al bancii pe care vă aflați dvs., chiar dacă nu simțeam deloc nevoia să fac o pauză. Îmi cer scuze pentru deranj! Întrebarea mă urmărește de mult timp și totuși nu am găsit un răspuns care să fie ceea ce aș fi vrut să fie.

A dat să se ridice, dar atunci am intervenit eu.

                  Nu, vă rog, nu plecați! Eu îmi cer scuze! Și dacă totuși ați venit cu această întrebare, o să încerc să vă răspund cum înțeleg eu o țară ideală.

Și mi-am început pledoaria:

        În tot acest exercițiu de imaginație, consider că elementul cel mai important, chiar definitoriu este poporul, totalitatea locuitorilor acelui spațiu delimitat, acea mare comunitate ce reprezintă unitatea în ceea ce privește limba, tradițiile.

Și acum, o să mă întorc puțin la începuturile lumii, la primii oameni de pe pământ, care au fost Adam și Eva, bărbat și femeie.

Din Scripturi știm că Dumnezeu a creat Pământul, cu tot ceea ce este pe el, tot El a creat cerul, apele, ziua și noaptea.

Și le-a binecuvântat pe toate, iar oamenilor le-a zis să crească, să se înmulțească, să umple pământul și să-l supună.

Și a privit Dumnezeu toate câte a făcut și iată erau bune foarte.

Și l-a luat Dumnezeu pe omul ce îl făcuse și l-a pus în grădina cea din Eden.

Acum am să forțez puțin exercițiul de imaginație, deoarece în opinia mea, o țară ideală este una care seamănă în construcție conceptuală, spirituală cu cea dinaintea păcatului adamic, în care toate erau bune foarte.

După cădere, după ce s-a scurs multă vreme pe fața acestui pământ și omul în calea sa, a ajuns să aibă o viață încărcată mai mult de rele decât de bune, tot Dumnezeu a considerat că omul are nevoie de un set de reguli universale de conduită pentru a sfârâma răul și a dat Tablele Legii cu cele zece porunci, care nu reprezintă altceva decât codul de comportament al oamenilor pentru a alcătui o comunitate, un popor, o țară în sensul ideal al înțelepciunii divine.

Și acum, revenind la întrebare, consider că doar în acest mod se poate gândi, proiecta, făuri, clădi, dezvolta și perpetua o țară adevărată și bună cu un popor frumos și bun, binecuvântat de Dumnezeu, cu toate în bună înțelegere, în bună rânduială, în bună pace, în bună așezare.

Bineînțeles că în acea țară locuitorii ei vor avea drepturi, vor avea libertăți, vor fi legi bune, vor fi instituții ale statului care vor lucra numai pentru binele general al oamenilor, vor fi conducători buni, vor fi oameni harnici, vor fi oameni desăvârșiți în ale profesiei.

Și ceea ce este foarte important, chiar esențial, este ca toate acestea, chiar dacă nu ar fi fost scrise în tratate, convenții, pacte, coduri, legi omenești, vor fi respectate, vor fi efectiv aplicate, fără o intervenție, o constrângere din partea altcuiva, decât a conștiinței fiecăruia, ca om ce a fost făurit după chipul și asemănarea lui Dzeu și nu poate fi altfel decât bun și drept, un adept al păcii și al luminii.

Viziunea mea de țară ideală continua, uitasem complet de  motivul venirii mele în parc, se ștersese cu totul din mintea mea, eram cu totul implicat în procesul de edificare a unei asemenea țări, aveam senzația că particip efectiv ca și cum aș fi avut vreo putere în acest sens, eram transpus cu totul în ideea de imagina, proiecta, construi o țară ideală.

Ideea mă furase cu totul, mă cotropise, mă subjugase, era parcă singurul lucru care conta pentru mine la acel moment.

Și în toată această expunere euforică, m-am oprit brusc.

Oare omul ăla mă mai ascultă?! Oare ce reacție are?! Oare o fi plecat?! Oare râde de mine?! Sau m-a lăsat să vorbesc singur ca prostul?!

Am deschis ochii brusc și m-am uitat în stânga mea.

Nu plecase. Era acolo. Mă ascultase. Dădea din cap, un zâmbet și o mulțumire îi inunda toată ființa.

        Am avut dreptate! Nu m-am oprit degeaba!, a zis el, după câteva momente.

Pur și simplu doar mă uitam la el, fără să scot vreo silabă. Avea omul acela o fericire pe față de parcă ar fi descoperit ceva ce căuta demult, un lucru pe care îl căuta și nu mai avea nicio speranță să îl găsească.

Cu un aer simplu, s-a ridicat de pe bancă, a ridicat pălăria cu mâna dreaptă și cu o ușoară înclinare a  capului m-a salutat.

A plecat, așa cum apăruse, în liniște și pace!

Din nou, singur pe banca mea!

De prin toate ungherele, parcul a început să se animeze. Perechi, oameni singuri, grupuri, la plimbare cu copii, cu căței în lesă.

Murmurul vocilor a urcat în intensitate până a spart plafonul de liniște de până acum și s-a suprapus noii imagini a parcului.

Am mai stat puțin, curios să absorb și noua postură a celor ce mă înconjoară.

Se schimbase tonul sunetelor, dar am observat că îmi făcea chiar plăcere acea forfotă, gălăgie necesară și de bun simț.

Da!

Cred că abia acum tabloul era complet!

M-am ridicat și m-am dus către mașină, ca să iau drumul către casă.

O nedumerire nu-mi da pace!

Cine era de fapt bătrânelul?!

Și de unde a apărut?!

Și cum de în momentul în care acesta s-a depărtat de bancă a și dispărut?!

Și apoi, ca din pământ au apărut atâția oameni, pur și simplu din senin!

Între timp am ajuns acasă, am lăsat undeva în spate lumea de afară, nedumeririle și întrebările apărute.

Masa și fotoliul mă așteptau în grădină.

Am luat o carte din bibliotecă și am început să o răsfoiesc.

Și privirea mi s-a oprit pe câteva cuvinte înțelepte spuse cândva, demult, de un filozof: „Dacă dragostea ar stăpâni pe pământ, legile ar fi neimportante.“

 

 

Valențiu Liviu Mihalcia

Otopeni, 14 decembrie 2021









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu