miercuri, 30 mai 2012
marți, 29 mai 2012
Privitor ca la teatru ...
(Vin ai noştri,
pleacă ai noştri)
,,Urăsc trădarea, dar
iubesc pe trădători!”. Câtă dreptate, câtă actualitate, ce mare diagnosticean
ai fost, maestre!
Acum, când ,,portocalele” au putrezit ... de atâta rod, ei, ,,pomii” şi-au
schimbat înfăţişarea. Şi-au descoperit alte ,,rădăcini”, şi se jură că sunt galbeni, roşii, verzi, ... ori din popor. Eu ,,cetăţeanul turmentat de vorbe, mă întreb, asemeni personajului tău,
,,cu cine votez?!”. Toţi îmi promit, cum au făcut-o după lupte ,,seculare”,
care durară ,,mai bine de douăzeci de ani” că trăim bine. Dar, să nu păcălim electoratul, doar unii din cei care
au avut şansa să fie băgaţi în ladă. Ceilalţi, mulţi şi necăjiţi, cântă şi
joacă pe melodia: ,,Tot pe loc, pe loc, pe loc ...”
Portocalii, până mai ieri,
în floare au devenit umili, asemeni lui Nae Caţavencu, prins cu ,,plastografia”
Deh! Când pământul le fuge de sub picioare, aroganţii,
îngâmfaţii, ... guşaţii de ieri, ştiu să asculte, să fie gata de evadare, să
întindă ,,lăbuţa” în semn de prietenie, să se dezică de orice fărădelege asumată nu cu mult timp în
urmă.
Afişe electorale, benere
uriaşe, poze color, muzică, vedere ale tuturor muzichiilor, suc, cafele, mici, verificări de tensiune, eşarfe,
brichete, ... mai pe ocolite pungi cu ceva de-ale gurii, găleţi ... ş.a.m.d.,
toate te îmbie să votezi, fiindcă
aleşii fac bine ţărişoarei în care ,,industria şi agricultura sunt sublime,
admirabile, dar lipsesc cu desăvârşire”. Şi, când te gândeşti că toate cele enumerate
costă bani, îţi vine să pui întrebarea, cu jumătate de gură, de unde i-au scos?!
Răspunsul e simplu, de la noi, contribuabilii ... şi de la hoţii de clasă mare.
Vorba aceea ,,Fă-mă hoţ de nouă, să fur cloşca de pe ouă!”.
De furat s-a tot furat,
dar sacul a ajuns la fund. Unii au
băgat mâna şi-n ,,lada europeană”. Au
mai cârpăcit vreo autostradă, au mai făcut parcuri pentru necăjiţii de la ţară,
au ridicat săli de sport, acolo unde tinerii sunt prin ,,alte ţări de soare
pline”, dar, sigur, tataie şi mamaie pot trage la aparate, pentru a cunoaşte tinereţe fără bătrâneţe şi viaţă fără moarte. S-au închis zeci de
spitale, doctorii au plecat în pribegie. Sunt apreciaţi peste tot, dar în ţară,
unităţi spitaliceşti arată ca-n îndepărtata Africa. Au vrut să radă şi SMURDUL; pe gerurile iernii lui 2012, în
stradă oamenii au strigat: Jos ..., Jos ..., Jos ... A picat ceva, dar Generalul Iarna a învins, ca-n vremea
lui Napoleon şi a Războiului Mondial.
Cred în noul guvern şi
cer, asemeni lui neica Trahanache, ,,puţintică
răbdare”. Rănile pricinuite de ,,tăieturi”
se vindecă greu. Ele nu s-au făcut cu aparate moderne, ci rudimentar, de unul
care ştia să mânuiască şi coasa, iar vreme de câţiva ani tot ,,boc”, ,,boc”,
,,boc”, până s-a făcut totul ,,poc”. Degeaba s-a pus ,,unguentul M.R.U.”
că nu a ţinut. Rana este adâncă (de circa 25%, 15%), iar vapoarele nu mai
acostează în porturile ruginite cu leacuri şi frunze din afară. Poate, zic,
le-au înecat piraţiişi zac pe fundurile oceanelor ca ,,Titanicul” de altădată.
Vor avea nevoie de un secol pentru a fi scoase la lumină şi a se afla cine le-a
fost cârmaciul.
Cred că miile de
pensionari nu vor mai bate din poartă-n poartă pentru a-şi recupera furtişagurile din bietele lor pensioare.
,,Munţii noştri au poartă,
Noi cerşim din poartă-n poartă ...”
Frumoase, dar şi actuale versurile şi, poate, poate că aurul Apusenilor va
spăla faţa României. Căutătorii de aur din Vestul
Sălbatec au ajuns şi la porţile României. Să nu-i lăsaţi să intre ca-ntr-o
,,cetate pustie”! Nu vă lăsaţi ispitiţi de oraşele lor de carton, fiindcă le
vor părăsi după ce râvnitul metal va lua drumul străinătăţii! Amintiţi-vă din
cărţile de istorie de carele ,,ce duceau piatra auriferă la Roma!”
................................................................................................................................................
Şi mai cred că învăţământul,
ogorul pe care şi eu lucrez, va da roade bune. Vor fi înlăturaţi spinii şi mărăcinile.
Miniştrii, unii cu ,,f.b.”, alţii cu ,,b”, dar şi cu ,,s” ori ,,i”, cârpocind
la Reformă, vor lăsa umbre pe pânza
vremii.
Dorim examene serioase, la care cei care au învăţat să se situeze în
ierarhia notelor bune şi cei certaţi cu şcoala să stea şi să aştepte să le vină
... ,,apă la moară”.
Din duzinele de miniştri câţiva au avut o viaţă efemeră (...ca fluturii!),
de câteva zile, sau au fost înlocuiţi înainte de a fi investiţi.
Asta e ... scria, în paginile revistei ,,Şcoala românească”, autorul
rândurilor de faţă, punându-şi întrebarea retorică: ,,Oare le pasă?!”
Sigur nu le-a păsat de apostolii,
luminătorii, dăscălimea neamului şi ... nu numai de ei. Cred că ar trebui să
le pese, fiindcă şcoala românească este la un pas de funer-alii. Puţintel ne-am
jucat şi de-a ,,baba-oarba”, dar ,,speranţa-n zilele de apoi ... e singura
tărie-n noi ...”.
Avem ,,puţintică
răbdare”... Vin alegerile şi trec alegerile şi vor veni şi altele, dar,
rogu-vă, cinstiţi oameni politici, să nu uitaţi că aţi trecut şi voi prin şcoli
(şcoli româneşti!), unii ,,pe bune”,
iar alţii ,,pe ţădule”.
Ioan – Nicolae Cenda
Oravița
marți, 15 mai 2012
Interviu cu Veronica Balaj
Ben
Todică:
De mult mă gândesc s-o intervievez pe doamna Veronica Balaj, însă știind câtă
experiență are în domeniul jurnalisticii, radioului și a cuvântului scris am
concluzionat că trebuie să vin cu ceva mai diferit de interviul clasic luat
profesioniștilor, omului academic, omului rutinat în ale lumii artelor și
literaturii și de aceea am hotărât să folosesc o formulă mai excentrică, ”o
călătorie”, în a construi personajul mult cunoscut și admirat al Banatului
și nu numai, și atunci am intrat ”în direct”: Ascultați cu plăcere radioul?
Veronica
Balaj: În ce mă
privește, poate că radioul este ceva predestinat. În copilărie, mă fascina
vocea venită din cutia aceea dreptunghiulară și regret că bunicul meu matern nu
a păstrat în familie un asemenea obiect. M-aș bucura să fi avut cineva ideea
să-l ferească de patima de a arunca vechiturile dar, tuturor ne place să
reconstruim zidurile, să dăm altă imagine caselor, și mai ales, oamenilor în
general le este la îndemână să arunce obiecte ieșite din uz sau din modă.
Doar colecționarii le știu valoarea și protejează
chiar poveștile care se așează peste
unele lucruri din această categorie. Aș prețui dacă astăzi aș avea un
radio care pe vremea aceea mi-a oferit clipe magice.
Ar fi o mărturie măcar sentimentală, în fine, fapt
este că, radioul mă fascina. Fascinant
este și azi când te gândești, nefiind fizician, cum de se aude pe
distanțe foarte mari o convorbire, o relatare a unui fapt, se aduc aproape de
noi oameni necunoscuți, cu părerile lor,
cu partea lor de viață, frânturi din realitate într-o derulare mereu nouă.
Nuanța vocilor, intonațiile, vibrațiile vocilor pe
distanțe mari, fără să vezi pe cel care le rostește este chestiune de
tehnică dar și de artă. E știintă dar și mister. Și dacă mai adăugăm că orice
cuvânt rostit are în el viață, viață adevărată, atunci, se înțelege cum ajungem
direct, fără ocolișuri, la fascinație.
Prin radio,
accesam de pe atunci, sentimentul comunicării pe un palier mental dar și sufletesc. Puteam
vibra la o anume melodie transmisă, la
o anume informație care mă putea atrage,
încânta, întrista, mă putea bucura, îmi
dădea posibilitatea să glisez în mod
misterios, de la o stare la alta, îmi dădea încredere uneori, alteori îmi deschidea posibilitatea unor conexiuni mentale ad-hoc, devenite mai târziu, cine știe ce sămânță de gând.
Radioul a fost mereu ceva persuasiv.
În aceeași perioadă îmi confecționasem din hârtie un
soi de pâlnie care se voia cred eu acum, un microfon, dar
atunci mă interesa doar
să-mi aud vocea trimisă prin acel cornet. Și dădeam
spectacole de declamație și cânt, fără să mă aplaude sau să mă audă careva, minunată era doar starea, era
spectacolul comunicării construit în mintea mea. De aceea spuneam că, poate o
fi ceva predestinat.
Am fost norocoasă că am ajuns să exercit o meserie
care mă încântă , nu mă obosește.
Aș putea numi radioul, un aparat care înlesnește
participarea la un spectacol al comunicării. Și atunci, cum să nu-l ascult?
Revenind la întrebare, îți răspund fără ocolișuri sau
zăbavă: firește, sunt însoțită de radio
cam oriunde. Doar face parte din viața mea. Îmi trăiesc meseria cu
pasiune.
Dacă sunt în străinătate, chiar mi-am făcut un obicei din a urmări accentele vocilor, repezi, molcome,
insinuante, ferme, calde, dar neaparat
convingătoare. Când ascult radioul în mașină de pildă, în planul doi,
mental, văd parcă fazele realizării
reportajului, a emisiunii în sine,
intru în ritmarea și în tonurile expresive. Am parte de o comunicare suplimentară. Dincolo de înțelesul exact al
cuvinteor.
Radioul
înseamnă pentru mine și o intercomunicare
dacă extrapolăm sensurile, toți ascultătorii de la un anume moment, suntem
beneficiarii aceluiași peisaj informațional, deși nu ne vedem. E un dar ce ni
se face, acela de a fi oarecum împreună și totuși stăpâni pe individualitatea
de moment. Și ar mai fi ceva: o forță a verbului care poate dăinui în mintea
ascultătorului. A mea. Este acrosant, interesant la maximum să fii în relaționare cu persoane care ți se
adresează ca unui prieten. Sau unui conviv.
B.T.: Care-i cea mai devreme
memorie de după naștere?
V.B.: Întrebările acestui intreviu chiar sunt incitante.
Parcă mă redescopăr. Am senzația ca am
fost filmată de cineva nevăzut și acum, sau alte ori când se întâmplă să fac un
declic în memorie și dau și de aceste vechi momente. Care ne definesc
întrucâtva structura de mai târziu dacă
le căutăm resortul psihologic. Va să zică, să derulez înapoi șirul de secvențe
rămase pe cortex...
O veche, cea mai veche
amintire?
E undeva, sigur este undeva, cuibărită în memorie.
Iat-o: imaginea mamei bolnavă în pat iar eu, așezată în preajma sa, încercând să
fac bucăți, bucățele, prin spargere un soi de scrumieră din sticlă verde care avea imprimate niște flori în structura sa.
Probabil voiam să văd cum de stau acolo florile. Repetam gestul. Cineva
din familie îmi atrage atenția că nu e
bine ce fac, atunci, intervine în memorie, vocea mamei care spune salvator, “las-o, e curiozitatea”. Nu mă
cearta, nu îmi intrezice să distrug obiectul.
Poate nu o fi cea mai îndepărtată amintire dar, pentru că se leagă iremediabil
de imaginea mamei care, nu peste multă vreme calendaristică, îmi va spune din
același pat, o frază învelită în lacrimă, “ce va fi?... de-acum rămâi fără
mama”, din acest motiv, cele două imagini se leagă și nu le pot separa. Copiii țin
minte mai mult ceea ce-i impresionează. Așa că, mai apare o secvență: jocul cu
o gentuță cum aveau medicii și în care își țineau ustensilele absolut necesare
unui consult la domiciliu. Aceasta, din micul meu fragment de viață era o geantă
de culoare urâtă, gri, dar nouă, nu era ponosită, și mă servea în cele ce aveam
eu de întreprins, cu fantezia mea dar,
intervine iarăși un element șocant: sora mamei îmi spune că, unchiul Jorj,
fratele buniclui meu dinspre mamă, deja medic, ținuse în studenție în geanta cu
pricina nici mai mult nici mai puțin decât, oase de om. Și, am crezut... Ce păcat!
Am aruncat obiectul ba, în plus, mi s-a
imprimt o reținere și, mai târziu, am ratat o posibilă profesie medicală. Când
a fost să fie aleasă calea meseriei mele, am refuzat cu înfiorare să studiez
medicina.
Din pricina acelei stări create, statornicite în
memoria de copil.
Psihologic s-ar putea spune multe referitor la felul
cum ne marchează câte ceva dar, nu e cazul acum să lungim incursiunea.
B.T.: Fraza: ”ce
va fi?... de-acum rămâi fără mama”. Ce s-a întâmplat cu mama? Ați crescut fără
mamă?
V.B.: O vreme am crezut că dacă ea a devenit înger, eu sunt
copil de înger și, așteptam să se petreacă ceva
anume și, să fiu alături de îngerul-mamă,
ce rost avea să rămân aici? Apoi, cu timpul, (pentru copii trece altfel decât pentru maturi), am început
să mă obișnuiesc cu faptul că trebuie să fiu împreună cu bunicul, bunica și nu cu mama și mi-am
inventat un alt joc decât acela de-a “îngerul în așteptare” să zic așa.
Toate aceste secvențe nu le pot departaja. Se leagă în
memorie cu o viteză de nestăpânit așa că, le trec în revistă pe toate.
În ordine, apare brusc, momentul jocului de-a fetița elegantă, pardesiul de culoarea vișinei
coapte, purtat de mama mea, încă mai era în dulap și rochia de triplu voal de
aceeași nuanță, iar eu, le priveam fără să le iau de pe umeraș, doar poșeta mă
tenta dar nu aveam curaj, nu știu de ce. Probabil că, moartea lasă când
trece pe undeva, lasă o umbră de gheață, o simțeam instinctiv... așa îmi explic
acum.
B.T.:
Care
credeți, și cum credeți că ar trebui să fie petrecută cea mai frumoasă după amiaza
de Duminică?
V.B.: O după amiază de duminică în viitor ziceți? O duminică
visată, dorită? Păi, dacă suntem la
capitolul visare, pot fantaza. E liber la fantezie... Nu m-am gândit dar,
sigur ar putea să fie petrecută în cele
mai insolite și diverse moduri o după amiază de duminică. Dacă tot este să
procesez un timp viitor, îți spun ce gândesc la momentul acesta.
Uite, sincer zic, aș dori să fie ziua în care se va
celebra nunta unei
strănepoate sau a unui strănepot al meu pe care, Doamne dă să-i am! Duminica
la care m-ați îmboldit să visez, să fie o
prelungire a altor după amiezi duminicale împodobite de sărbătoarea nunții
nepoatelor mele.
Mă văd petrecând
plină de voioșie, îmbrăcată elegant, și
mai ales, să nu le fie rușine cu mine, să
nu arăt ca o fosilă adusă la expoziție.
Ar fi ceva, nu-i așa? Ziua nunții unei strănepoate... pare prea departe... și, mai ales, să fie, în duminica
visată, lume bună la suflet, frumoasă, veselă, iar eu să nu fiu jenată de bătrânețea mea, să fiu în stare să mă bucur
laolaltă cu ei.
Îmi aduc aminte că am participat la Paris la o nuntă
care se desfășura într-un adevărat
palat, nu exagerez, dar mai mult decât
opulența și grandoarea interiorului, mi-a rămas în memorie, bunica miresei, o distinsă
doamnă în vârstă care, îmbrăcată superb,
privea nunta zăcând într-un pat aflat într-una din camerele cu uși înalte și
larg deschise. Invitații treceau pe rând să o salute mai ales dacă o cunoșteau.
Continuau apoi petrecerea dată după oficierea la primărie
a evenimentului.
Ei bine, nu aș vrea să ajung așa, ca bunica respectivă
ci, să fiu în duminica despre care am fantazat, un conviv fericit pe picioarele
sale. O fi prea mult ce sper?
B.T.: Aveți vreo alergie? Vă
place să purtați pantaloni?
V.B.: Da am o alergie constatată din păcate, medical. Se declanșează
la mirosurile puternice, la atingerea unor
substanțe chimice și ca urmare mă feresc de toate acestea. La modul
figurat, nemedical, aș putea enumera alergia la cuvintele grosolane, la bădărănie, la prostia care se afișeaza în
chip de ifose.
Nu-mi place să port pantaloni.
Accept din comoditate să-i îmbrac. Nu-mi place nici un
accesoriu masculin adăugat ținutei feminine, de exemplu cravate, brățări gen
cawboy, din piele late, voi fi dezaprobată
dar, mărturisesc nu-mi plac nici blugii. Mai bine un pantalon elegant decât
blugi.
Să fii mereu ca în uniformă... Și, scade imens
farmecul ținutei feminine.
Se poate replica, bine dar arată formele, oh, formele
pentru care azi nu trebuie blugi neaparat pentru a atrage atenția.
B.T.: Care e diferența dintre
Radio Timișoara și restul posturilor de radio din țară?
V.B.: Radio Timișoara? Este a doua mea casă. Fiecare studio de
radio își are particularitatea sa așa că,
și cel din Timișoara nu face excepție.
Poate înainte de orice, trebuie menționat faptul că de
aici, se emite în șapte limbi.
Nu e puțin lucru.
Poți să asculți emisiuni realizate de profesioniști, întrucât,
ca parte a Radioului public, Radio România, prima condiție este
profesionalismul. Se emite în limbile română, germană, maghiară, sârbă, slovacă,
bulgară, și, odată pe săptămână, ora de romani, (accentul pe ultima silabă).
Acestea fiind și limbile vorbite în Banat.
Un alt element specific ar fi legat de istoria orașului. Revoluția din ‘89, a determinat redeschiderea studioului pe alte
coordonate. Fusese închis cu câțiva ani înainte
din motive de securitate politică, și faptul că
a fost primul studio teritorial liber, de la microfonul căruia se ținea legătura cu desfășurarea
evenimentelor de după 22 decembrie ’89, în orașul unde se murise chiar pe scările Catedralei Mitropolitane pentru ideea
de libertate cât și pe caldarâmul de la intrarea în Operă, a făcut din această instituție un pilon referențial.
Foștii jurnaliști
trimiși acasă într-o zi de ianuarie, 13, ’83, fără nici o explicație și care
au revenit fie pe tancurile care acum nu mai erau periculoae, fie pe jos din
Piața Operei la Radio, cu elanul zilelor acelea, cu dăruirea de totdeauna, cu
arderea interioară, spune iarăși foarte
mult.
Ar mai fi de spus că suntem ascultați în câteva țări,
explicabil, doar ne aflăm între granițe. Suntem recepționați în Serbia,
Ungaria, Slovacia, Germania. Să nu uit a menționa și întreaga parte de vest a
României.
B.T.: V-a fulgerat vreodată întreaga
viață prin fața ochilor?
V.B.: Nu, nu pot spune că mi s-a derulat vreodată întreaga viață prin minte. Am auzit că
asta se petrece în cazuri de cumpănă periculoasă. Oricâte am avut de petrecut
sau, de ce nu, de depășit, de învins, nu a fost cazul să sintetizez în câteva
secunde întreaga mea viață. A fost nevoie să găsesc soluții imediate în unele
cazuri și m-am concentrat în clipa respectivă
pe acestea.
B.T.: Ați muls vreodată vreo vacă?
Dar
de călărit?
V.B.: O vacă? De ce să o călăresc? Poate asta fac băieții în prima lor copilărie. Nuuu, așa ceva nu.
B.T.: Mă refeream la călărit un
cal. Nu m-am explicat bine.
V.B.: Calul este unul dintre animalele mele preferate. Nu
am făcut echitație, dar am admirat și am privit cu simpatie orice cal. Am văzut
undeva în sudul Franței, cum copiii
orfani aveau într-un centru de plasament, o mică herghelie pentru a le da
acestor nedreptățiți de soartă prilejul să se atașeze afectiv și să primească afecțiune pe
lângă momentele de activitate, de implicare. Caii aceia erau atât de plini de dăruire
în ochi, parcă știau că sunt utili, daaa, calul este un animal spectaculos și adorabil.
Personal, am o amintire atât de veche încât, am senzația că este o
poveste... și nu ceva trăit de mine în copilărie. O familie m-a
luat într-o seară într-o trăsură cu un cal, să mergem unde? Nu
mai știu... Mi-a rămas în minte o lună
plină, ”o atmosferă miraculoasă, drumul,
trapul calului, și oamenii aceia, soț și soție, prieteni sau cunoscuți de-ai
bunicului meu, care au vrut să mă bucure oferindu-mi o plimbare. Toate au rămas
ca pagina de poveste trăită parcă pe un alt tărâm cum numai copiii își
pot imagina și cum numai ei pot simți.
B.T.: Deci nu știți nimic despre
mulsul vacilor?
V.B.: Chiar mă întreb și eu, oare am mângâiat vreodată o
vacă? Nu-mi amintesc. De muls o vacă, nu
am avut ocazia să exersez gestul. Nu regret însă, mai am foarte multe lucruri pe care ar trebui să
le încerc.
B.T.: De ce am pus această întrebare?
Pentru că în vest majoritatea nu mai știe că laptele vine de la vacă. Au rupt
contactul cu realitatea, cu natura. Guvernanții vor o turmă de "oi" de muls,
nu altceva, vorba lui Ilici: "noi muncim, nu gândim".
Ce face radioul și televiziunile, dacă se deosebesc
vreunul de celălalt? Întrebarea e de avangardă poate, dar, dacă mai știe sau va
ști un tânăr "cum se mulge o vacă"? O să zică precum prichindelul
din
vorba aceea: "banii vin de la cutiuța poștală", așa și laptele, ”se
mulge de la magazin". Nu? Dar
când n-or mai fi astea, care va fi viitorul? Să mori de râs! Zău, când te gândești
bine, ai impresia că "viața a depășit Circul".
Credeți că mai există azi avangardă?
V.B.: Doamne!... Avangarda poate fi orce idee care aduce noutate dar se încadrează și într-un
program. Tentația noului este mare, mintea umană este creativă, multe încercări au fost de-a lungul vremilor, unele cu valoarea de sămânță care a încolțit și s-a dezvoltat, altele, au
fost acoperite de răsunetul celor mai valoroase. Firea umană, creatoare simte nevoia să aducă ceva
nou de la tehnică până la literatură,
pictură, muzică.
Astăzi le spunem adesea experimente. Pentru că e nevoie
de timp ca o direcție artistică în
special să fie validată ca avangardă, un experiment poate atrage atenția la momentul
producerii sale dar, poate să nu reziste în timp. Adică să nu aducă ceva atât de
novator încât, să dureze ca și curent, ca direcție.
B.T.: Ați trăit vreun asemenea
moment?
V.B.: O secvență de
posibilă avangardă trăită de mine pe care să o aduc acum în discuție? Ar fi un
spectacol de muzică modernă, compoziție instrumentală
absolut altfel decât știm noi despre sonoritățile clasice. Departe de așa ceva. O compoziție îndrăzneață, pusă în scenă de un profesor de muzică de la Universitatea La Guardia, la
New York.
Era sala plină,
începe concertul, dar muzica era atât de
disonantă dacă pot spune așa, avea o
ritmare atât de stranie, încât, rând pe rând
spectatorii au început să iasă din sală și să prefere o cafea luată de
la automatele din hol. Singurii spectatori care rezistau (din politețe și
obligație), erau reprezentanții Ambasadei noastre iar pe mine m-a făcut să zâmbesc
admirativ, privindu-l pe compozitorul care se arata foarte încântat de reacția
sălii. Nici vorbă să se supere că nu-i este înțeleasă creația. Dimpotrivă, credea, în stilul special
american, că asta este o dovadă (și așa și era), o dovadă de noutate șocantă.
Avangardismul oricând, oriunde s-a manifestat, și-a
propus să șocheze să atragă atenția cu putere, nu calm, nu blând, nu molcom.
Arta tinerilor este plină de încercări
avangardiste. Se va cerne cu
vremea ce este valoros. Limite de creație nu sunt.
Mai ales astăzi când, prin internet poți afla orice
sclipire de noutate din orice parte a
lumii. Avangarda este ceva necesar evoluției creative.
B.T.: Obișnuiți să cumpărați
bilete de loterie?
V.B.: Nu m-a prins patima loteriei, luam într-o vreme câte
un loz în plic, câștigam cea mai mică
sumă și mă mulțumeam cu gândul și speranța că norocul nu mă ocolește definitiv. De altfel, viața la noi este atât
de tivită cu griji și nimicuri existențiale încât, nu aș mai avea timp să
calculez cât aș pierde dacă aș investi fără să câștig la jocul de-a norocul
chior, cât aș câștiga nu-mi pun problema
pentru că la acest capitol, sunt campioana pierderilor. Probabil că pentru
divertisment, dacă voi merge la Los Angeles, voi juca să văd cum este dar să
fac o pasiune din subiectul cu pricina, nu am avut datele necesare. Patimă
avem toți pentru diverse lucruri... Nu
contest frumusețea senzației de încordare,
așteptare, speranță să câștigi, dezolarea dacă pierzi o sumă frumușică, toate își
au farmecul lor, fac parte din accentele vieții. Rămân însă în așteptare. Nu mă
implic. Nu am condițiile necesare. Doar nu le putem avea pe toate.
Mă mulțumesc dacă mi s-a dat câștigul unor experiențe
literare în lume, o carte, o poveste trăită, văzută...
B.T.: Care credeți că e cea
mai mare poveste din lume și care-i ce-l mai mare personaj de carte citit?
V.B.: Dintre atâtea cărți și personaje este greu să alegi
doar una și un singur protagonist. Voi
pune totuși în capul preferințelor din punct de vedere al felului cum este prezentat un sentiment uman, Poemul lui
Ghilgames, exceptând biblia și pe Iisus pe care nu poți decât să-l pui deasupra
tuturor.
B.T.: De ce Ghilgames?
V.B.: Pentru că este
cea mai veche și frumoasă poveste despre prietenie. De la el a putut să pornească orce altă scriere pe această temă.
Presupune spirit de sacrificiu, dăruire, altruism... într-atât încât, personajul vrea să lupte cu
moartea numai să fie salvată prietenia. Toate aceste sentimente sunt exersate
firesc, pe linia înrudirii cu cineva acolo intervenind relaționări
complexe, este glasul sângelui, ceva independent de noi în mare parte
dar în prietenie, tu ca persoană alegi, decizi dacă și cât merită și totul are alte coordonate.
Cine are cultul prieteniei se poate numi om superior dar acest lucru e mai rar azi.
Ca personaj literar..., îl ador pe Ulysse. Homer te face să te înclini, Shakespeare la fel,
dar eu îl prefer pe acest temerar plin de farmec, de
inventivitate, cu forța inteligenței
mereu trează. Un personaj care ne poate
fi exemplu în multe privințe, mereu ai putea descoperi
ceva actual în firea și gesturile sale
chiar dacă au trecut mii de ani de când
a fost creat.
B.T.: Vă place să dansați?
Aveți vreo melodie preferată?
V.B.: Daaa, îmi place mult să
dansez, deși nu am mai fost de multișor pe un ring de dans. Dansul este explozie
vitală, ritm de viață, de veselie, îmi place. Am o cunoștință, doctoriță care a
mers la un Congres în Argentina
doar pentru a dansa o seară la
una din sălile speciale deschise iubitorilor de tangou. Nu am fost în stare de un asemenea gest.
Păstrez însă o frumoasă amintire de la concursurile de dans unde
am fost de câteva ori în juriu. Mă documentam despre stilurile de dans,
apoi, trăiam bucuria spectacolului împreună
cu participanții. Mai am și o frază
minunata pe care o port în memorie, soțul meu, mi-a spus de la început, ”Vero, tu trebuie să mergi
prin viață dansând. Grijile, o să le preiau eu”. Această promisiune absolut
specială, încurajatoare, m-a călăuzit ca sens și adesea am avut sentimentul că
viața e un dans plăcut. Până ce... a dispărut ritmul acela al vieții de
dinaintea clipei când a trecut hoașca de moarte
printre noi.
Melodii preferate?
Pot fi muulte, în legătura cu etapele, cu anii noștri... Îmi place încă Joe Dassin, poate și pentru că știu că avea un doctorat în științele naturii.
Adică era un interpret cult. Spun
chiar cu îndrăzneală un
<nu>, muzicii actuale, de scenă care se asociază mai mult cu scălâmbăiala
și eschibiționismul decât cu armoniile muzicale și când, puștani fără o pregătire
adecvată, devin peste noapte vedete. Muzica aspiră spre perfecțiune, nu e o invenție
oarecare. Am în casă un pian care tace, mai mult tace, dar îmi face bine să
cred că există undeva în memoria timpului nostru familial, păstrate măcar exercițiile, repetițiile pieselor cântate
de fiica mea Cristina încă din clasa întâia primară...
B.T.: De ce? Ea nu le mai cântă
azi?
V.B.: Acum, ea fiind plecată, nu mai cântă la pianina din camera de la Ottawa,
aceste melodii care... , oricum... , nu
vor suna nicăieri la fel ca atunci, și ca aici, acasă...
B.T.: De ce credeți că
urzica e atât de populară în meniul bănățean? Care-i mâncarea dumneavoastră
preferată?
V.B.: Oh, ce balans
al subiectelor, foarte atractiv, ca într-un carusel trebuie să fiu... Păi, urzicile... sunt cum să
spun ,,un subiect care nu m-a preocupat
niciodată. Nu cred că am mâncat decât de
vreo două ori urzici gătite ca și spanacul cred. Nu știu exact momentul. Bănățenii
dacă le preferă, atunci este clar că totul ține de o intuiție ancestrală, când, la venirea primăverii,
oamenii simțeau că e bine să schimbe, să împrospăteze meniul. Se știa desigur că
urzicile au fier și alte săruri benefice
organismului. Nu noi, modernii am inventat totul. Și îmi iau ca argument al acestei explicații, faptul că în alte zone
ale țării, este folosită ștevia... spre pildă. Din aceleași rațiuni tradiționale.
Mâncarea preferată? Răspund la plural... lactate,
dulciuri, fructe. Și carne.
B.T.: Care a fost experiența
dumneavoastră la revoluția din 1989? Ați văzut vreun strigoi de atunci?
V.B.: Momentul revoluției din 1989, face subiectul unei cărți,
”Jurnal de Timișoara”, pe care am scris-o după ce veneam acasă
din Piața Operei în zilele
acelea de singurătate
a orașului în fața agresiunii și notam tot ce văzusem. M-a
impresionat și expresia
figurilor, glasurile, vocile umane unite sunt
ceva de nedescris... temerile...
La intrarea în locuința mea, pe bulevard
era amplasat un tanc. Câtă frică?...
Cel mai mult m-a impresionat însă, că pe scările
Catedralei S-A MURIT. Cineva a tras gloanțe
spre tinerii aflați acolo în dorința de a se adăposti. Și, în aceeași notă a emoțiilor negative, de neuitat, este
moartea fostului meu coleg de birou, de la Centrul de Îndrumare a Creației Populare,
eu fiind acolo mutată după ce, Studioul de Radio a fost închis pentru a nu fi
un pericol de vorbire la microfon a eventualelor nemulțumiri, asta e altă poveste... Colegul meu, Ladislau Czismarik, azi,
declarat erou pe bună dreptate a fost unul dintre primii împușcați în ‘89.
Era dirijor de coruri. Vineri seara, când a început
totul, el a împărțit foi cu textul cântecului “Treceți batalioane române Carpații”,
a fost vizat și apoi, omorât.
Coincidența joacă rol împrevizibil chiar și în
istorie. Purta asupra sa aceste hârtii, întrucât venea de la tipografie unde
urma să apară o broșură cu cântecele vechi patriotice ”așa era ordin de la
partid”, la Cântarea României să fie auzite și aceste cântece. Altfel, poate nu
le avea la el și... nu murea.
Ar fi multe de spus la acest capitol..., dar las
cartea să fie mărturie personală. Alții au văzut din alte unghiuri, s-au
implicat, eu doar am notat ce am văzut și atâta tot.
B.T.: Iubirea e un câmp cu
flori sau un câmp de luptă? Ați ”împerecheat” vreodată
pe careva? Dar o scrisoare de dragoste ați scris?
V.B.: Hm... iubirea?? Începe prin a fi câmp cu flori. Și apoi,
constați că e de fapt un fel de luptă necesară. Fermecătoare. Sau distructivă.
Luptă să nu pierzi, luptă să fii la fel ca în primele clipe... Luptă să ai
supremația, adică să fii iubit, adesea e posibil, nu să vrei să iubești ci, mai
mult să fii iubit. Depinde, sigur depinde... Suntem structurați diferit și conjuncturile vieții pot determina
schimbări nebănuite. Și marele Dumnezeu, vrea iubire. Vrem și noi muritorii.
Sunt atâtea feluri de iubire, câte suflete există.
Dacă am scris vreo scrisoare de dragoste? Muulte,
foarte multe. Le păstrez și pe cele scrise de mine și pe cele primite de la soțul
meu pe vremea când îmi făcea curte cum se spune. Azi este internetul, totul se
rezolvă simplu fără așteptări... mers la poștă, timbre etc... de aceea scrisorile
își au încă farmecul lor.
“De împerecherat“
pe cineva cu altcineva , nu am avut ocazia și nici nu cred că mi-ar fi plăcut să
fiu intermediar în acest gen de treburi. Subtile, de finețe, dacă e să se placă unii cu alții, vine totul de la sine, nu e
nevoie de intermediar. Cel puțin așa cred eu.
Dacă întâmplător sunt invitații mei și se cunosc în casa mea, la același eveniment, sigur că nu e nicio
problemă dar nici meritul meu nu ar fi.
B.T.: Uitați și iertați? Credeți în revanșă?
V.B.: Da iert, nu pentru că îmi propun, așa îmi este firea.
Mai întâi sufăr cumplit pentru ceva
apoi, mă vindec și trec în uitare. Cred că așa e iertarea în ce mă privește. Uit. Nu-mi plac oamenii ranchiunoși.
Cât despre
revanșă... cred că există un echilibru undeva în univers. Păcat că adesea
acesta se restabilește privitor la persoana noastră, după alte reguli nu când
vrem noi.
Nu am avut curajul
să văd cum este dacă mă răzbun.
Iarăși ajung în același punct: uitarea.
Adică pun totul într-un modul închis și... nu mai despic firul.
Cred că nu e nici adevărată iertare nici revanșă, e
doar ignorarea unor lucruri care mi-au pricinuit tristețe să zicem...
B.T.: Dacă ar rebui să schimbați
vreuna din cele zece porunci pe care ați schimba-o?
V.B.: Mama mia, să schimb
eu una din cele zece porunci?
Nici să le comentez nu cred că se cuvine. Sunt tabu. Ceva sfânt. Nu aș schimba nimic. Aș adăuga
dacă s-ar putea prin absurd.
Unele porunci sunt foarte restrictive iar o parte
dintre oamenii moderni nici nu le cunosc dar-mi-te să le bage în seamă... Mă refer
la porunca despre partenera altuia, un fel de lege a fidelității.
Știm cu toții că în contemporaneitate este așa un
libertinaj, așa o decădere morală, atâta lipsă de respect pentru principiile
morale încât, aș fi ridicolă să cred că ceva se poate schimba.
Măcar de s-ar păstra cele zece porunci așa cum sunt moștenite.
Să rămână un reper moral chiar dacă nu se pot respecta întocmai pentru că, tentațiile vieții sunt mari.
Numai să nu ucizi, în rest poate se iartă dacă se întamplă
să greșești și apoi să revii la reguli,
numai uciderea este distructivă.
Nu cred că este prea ușor să nu faci o atingere a unei alte
porunci (atingere cu vorba, cu gesturile noastre necugetate, impulsive,
disprețuitoare de reguli).
Numai să nu ucizi.
B.T.: Pe cine admirați ce-l
mai mult? Vă place să fiți fotografiată? Cum și unde?
V.B.: O să fii dezolat. Acum nu mai admir pe nimeni, Sunt
foarte selectivă în orice sentiment... iarăși nu e meritul sau vina mea, așa
sunt construită. Am admirat totdeauna frumosul
dacă e să spun la modul general. În
particular, individualizând adică ,,nu mai e cazul să admir... decât vreo mare
operă artistică... dar nu cred că la
asta te referi.
L-am admirat și l-am
iubit imens pe bunicul din partea mamei. Omul care pierduse averi,
fusese nedreptățit și totuși, nu l-am auzit să se plângă vreodată... cu cât
trecea vremea... mă miram și mai mult cum de nu l-am auzit plângându-se,
detalii știam de la mătușa mea nu de la el.
Atâta demnitate avea!
Acum, fie sunt egală cu cineva, fie îl prețuiesc pe
acel care realizează lucruri spectaculoase dar admirația ar însemna și să vreau
cât de cât să fiu ca acel cineva. Nu se mai potrivește
La întrebarea cu fotografierea, răspunsul este
afirmativ din plin.
Îmi place să mă fotografiez, care femeie nu are
asemenea tentație? Fie și măcar pentru a
păstra, a imortaliza un moment drag.
În ce situații îmi place să mă fotografiez? Când este
ceva memorabil, familial sau de conjunctură, excursii, locuri noi,... Ai traversat
vreodată Bosforul să zicem la vreme de seară sau, Dardanelele ? Îți garantez
că nicio fotografie nu poate surprinde emoția și extazul pe care îl încerci
acolo... dar te fotografiezi sau, de ce nu filmezi, tot imagine se cheamă,
imagine statornicită. Iată am dat și un exemplu particular.
B.T.: Ați mers vreodată
singură la restaurant? Vă aduceți aminte prima dată, și din ce motiv?
V.B.: Nu, nu am avut ocazia să intru singură într-un
restaurant. Mă refer la localuri selecte nu la vreo pizzerie sau ceva de genul
acesta. La New York, am fost la renumitul restaurant care se rotește și în 45
de minute vezi Manhattan-ul, ei bine, acolo am văzut femei singure venite să
petreacă o seară și mi s-a părut excelent. Bravo lor! Eu nu am niciodată timp
de așa ceva, trebuie să intervină un evenimnet să fiu invitată și atunci, merg.
B.T.: Este vreo clădire în
Timișoara care a dispărut și ați dori să mai existe? Dacă ar trebui să vă mutați
în alt oraș după care din cele de azi ați tânji?
V.B.: Întrebarea asta îmi place atât de mult de parcă eu v-am
sugerat-o. Chiar acum câteva zile am trecut pe lângă fosta locație a Cafenelei
Spielhour, era locul unde în perioada interbelică se întâlneau scriitorii de
vază, Virgil Birau și sculptorul Romul Ladea se zice că aveau masa lor... locul
lor exact. Nu se așeza nimeni pe scaunele
lor. Cât respect!
Ei bine, clădirea, cam mică și mâncată de vremi, a
fost dărâmată ca multe altele care au însemnat ceva pentru istoria orașului. Eu
persoanal, am citit și mi s-a povestit de către scriitorul Mircea Șerbănescu,
acum în vârstă de peste 90 de ani, cum era pe atunci.
Alte vremi, sigur azi nu ar mai fi fost așa de
spectaculoasă această locație, sunt unele
spectaculoase, moderne, renovate, la Bastionul Cetătii, dar avea și ea
farmecul ei, nu trebuia oare salvată?
Dacă ar trebui să mă mut în alt oraș sau dacă măcar aș
vrea, unde aș pleca?
La Roma. La Roma fără eziatre. Este minunată. Are o
clima plăcută, limba este cantabilă, italienii sunt volubili, prietenoși, este
atâta cultură, atâta istorie, ce să mai adaug?
Mai am desigur și alte
motive, orice preferință sau slăbiciune pentru ceva anume are desigur și
motivații adiacente... La mine ar fi de genul spectaculosului și de rangul
neuitării... Uite, vă și spun decodificat despre ce este vorba: am luat la Roma
în 2005, pentru romanul Baltazara, tradus în italiana și lansat acolo, am luat
o distincție dar mai ales, am trăit momente pe care nici nu le-am visat vreodată...
De pildă, faptul că prezentarea a fost făcută de soția Consulului Italiei la
Timișoara, distinsa profesoară, Claudia Menichelli, secondată de traducătoarea
Marcella Marone, fiica fostului dirijor al Filarmonicii din Roma, m-au onorat
cu prezența prim judecătorul de la Vatican, fratele traducătoarei, am dat un intreviu pentru
Radio Vatican, secția română, asta cred că m-a impresionat cel mai mult și mai
mult. Tot la Roma, în 2009, și culmea în aceeași dată, 20 iunie, diferă doar
anul, am luat Premiul Internațional de
Poezie, Don Luigi di Liegro.
A fost un regal poetic la Palazzo Valentini. Cred că chiar
schematic argumentând, am lăsat să se înțeleagă de ce aș prefera Roma. Sigur ca să merg acolo măcar de două ori pe an, dar să mă mut acolo, nu am eu norocul ăsta
să mai schimb ceva atât de substanțial în
viața mea.
B.T.: Care e cel mai mare
spectacol văzut pe viu din viața dumneavoastră?
V.B.: Dacă poate fi numit spectacol, (în termenii cei mai gravi însă), atunci, vorbesc de zilele
revoluției de la Timișoara din ‘89. O desfășurare de stări, sentimente,
speranțe, răbufniri, revoltă, ură chiar, hotărâre, acțiune intensă. Alt
spectacol PE VIU, CUM SPUNEȚI
DUMNEAVOASTRĂ, nu aș putea aminti.
Era dramă, emoție și
teamă. Auzeam că cineva cunoscut a murit, trăiam spaima, ca să vă imaginați
cum trăiau timișorenii în acele momente istoria, hai să evoc doar un mic
fragment de stări încercate nu doar de mine și de ai mei. Vis-a-vis de geamul sufrageriei mele era Direcția de Radio, antenele
instituției erau un punct ochit, acolo se trăgea intens și de teamă, ne
ascundeam în baie mai ales după ce, un tânăr angajat de la Direcția respectivă, a fost împușcat în
cap ziua în amiaza mare, prin fereastră. Acum acolo e un ștrand... nu mai sunt
antene, puțini mai știu dintre cei veniți la plajă, că acolo s-a murit pentru
libertate.
B.T.: Ce doriți să-și
amintească lumea despre Veronica Balaj?
V.B.: Lumea... lumea... lumea uită
repede, suntem ușor scoși din circuit...
dar hai să zicem că, își vor aduce
aminte de comunicarea mea cu oamenii pe calea undelor, de vreo lansare de
carte... de exuberanța și căldura cu care i-am întâmpinat pe oameni. Sau
poate, să-și amintească de bucuria pe care am împărțit-o cu ei în anii când
am conlucrat pentru emisiunile în direct
care sunt un fel de spectacol rotund, emoționant, profesionist, în echipă. E
foarte frumoasă meseria noastră și dacă rămân câteva fragmente din cele trăite pe direct, e bine.
Să sper că își va mai aduce aminte careva cum vocea
mea se auzea în tot centrul orașului unde erau instalate niște megafoane,
conexiuni cu radioul, desigur și pe undele medii pentru cei care ascultau
atunci, în acel moment radioul, când, pe neașteptate s-a produs cutremurul din
zona Parța, Jebel. Eu eram în direct, am simțit cum se clătina microfonul, și
am spus, “cred că traversăm împreună un cutremur”. După care le-am transmis
ascultătorilor primele informații luate prin telefon de la Observatorul Astronomic.
Este ceva de neuitat pentru mine și
pentru actorul care îmi era invitat ca interlocutor.
E stranui să fii într-o cabină de emisie izolată
fonic, fără ferestre și să nu poți pleca chiar dacă simți cum se clatină totul în
jurul tău, poate sunt persoane care au auzit
atunci cum făceam legătura cu ei, și poate unii nu au uitat... și câte
altele s-ar putea să fi rămas în memoria ascultătorilor.
Să amintesc despre spectacolele transmise de la
Teatrul Național din Timișoara, cu
invitați de marcă, actori, poeți, ultimul de acest gen l-a avut invitat
pe Adrian Păunescu, eu asigurând legătura cu cabina de emisie și transmițând
din sala teatrului întreg spectacolul.
Era lume multă, erau iubitori de poezie, i-am făcut spectatori și chiar dacă nu
erau acolo, puteau să se simtă prezenți la sala teatrului fie că erau la
Jimbolia, la Deva, la Herculane, în Serbia sau în Ungaria. Totul era doar să
fie pe recepție. Dintre atâtea mii de ascultători poate cineva își va mai
aminti cândva. Mi-ar plăcea să fie așa cum m-ați provocat, acum să sper...
B.T.: Ce imagine vă vine în minte
când pronunțați: ROMÂNIA?
V.B.: Când mă gândesc la România, chiar dacă
locuiesc aici, nu sunt în diaspora, primul lucru care îmi vine în minte, așa
cum s-a întâmplat când am citit întrebarea și am căutat răspunsul, a fost steagul
țării. Tricolorul. Cred că am accesat în minte
repede, simbolul. Apoi, marea. Un vârf de munte... un sunet de tulnic...
B.T.: SUPERB! Vă mulțumesc pentru călătoria oferită! A fost
un adevărat traseu plin de stații încântătoare și promit să nu vă uit
niciodată.
marți, 8 mai 2012
Violența-i pentru LAȘI
de Ben Todică
În
ultimul timp, ne-am obișnuit să judecăm, să condamnăm, să dăm sentințe. Sigur,
în unele situații așa și trebuie, greșeala, răutatea, abuzul, violența sub
toate formele trebuie ”jurizate”. Dar, dacă ne oprim doar la acest aspect, noi,
cei conștienți de acest fenomen care se manifestă lângă noi și, fără teama de a
greși, aș spune și la nivel mondial, greșim flagrant și dăm șansă escaladării
acestui flagel.
Acest
fenomen are anumite cauze, se manifestă într-un anumit context, încurajat de
anumiți factori. De asemenea, pentru manifestările violente sunt responsabili,
de la omul simplu, familie, școală, biserică, organizații guvernamentale și
nonguvernamentale până la conducătorii de stat și de guvern. Se impune o
riguroasă analiză la nivel individual, familial, comunitar, statal și
internațional.
Nu
mă voi opri asupa acestor lucruri, ci voi puncta câteva opinii personale cu
privire la violență. Nu poți avea o națiune de ”oi” supuse, ci trebuie să ai una
care să scânteieze în toate direcțiile. Avea dreptate Andrei Pleșu când spunea că
trăim într-o lume a superficialităților și a eroilor mediocri. Ce vrem să încurajăm:
individualismul sau conformismul? Când vorbim despre violență, cred că
imaginația copilului trebuie întinsă în amândouă direcțiile.
Omul
devine pe zi ce trece tot mai denaturalizat, rupt de mediul înconjurător,
virtualizat, deconectat de realitate trăind într-o lume artificială. Stima și
respectul de sine este sărăcit, diminuat. Tot tineretul “știe tot”, toți sunt deștepti
sau fac pe deștepții, însă cred că din când în când cineva trebuie să-i mai și
aducă la realitate. Eu, ca să mă opresc din a-i lovi
pe alții am primit niște palme de la tata pe care le voi ține minte toată
viața. Am aflat că doare, am devenit mai îngăduitor și apreciativ față de cei
din jur.
E
comic cum toți fac pe deștepții și e normal să fie așa pentru că înainte de
toate suntem animale și e “el”, instinctul animalic care te face să crezi că tu
ești ”buricul” pământului și că știi totul. Când fiul meu a ajuns din România în
Australia avea 12 ani. Era un băiat cuminte, rușinos, respectuos și gata să sară
să dea o mână de ajutor, însă după trei ani, așa de bine s-a integrat în
sistemul capitalist încât într-o zi când l-am rugat să mă ajute să spăl mașina
mi-a cerut cinci dolari drept plată pentru că așa l-au învățat profesorii la școala
australiană că nimic nu e gratuit în viață. Am încercat să-i explic faptul că în
familie e diferit și că toți contribuim și ne ajutăm între noi, ”că și eu te-am
îngrijit de mic, ți-am schimbat scutecele fără să-ți cer plată.” ”Asta-i treaba
ta!”, mi-a răspuns el. ”Ți-a plăcut să iubești, plătești!”. Atunci mi-am adus aminte
de vorbele lui Țuțea: “Capitalismul îi transformă pe oameni în lupi ca să se mănânce
între ei”. Asta e concurența, însă mie nu mi se pare cinstit să-l scoți pe om în
evidență distrugându-i partenerul. Omul trebuie să iasă în evidență singur,
ridicându-se mai sus decât celălalt, prin excelența sa. Mulți dintre politicienii
de azi demolează în loc să vină cu lucruri noi. Mulți dintre conducătorii de
azi sunt exemple proaste pentru cei de mâine. Distrugându-ți opoziția exerciți un
act de violență și copiii noștri îl văd și, unii, din păcate îl preiau automat,
fără să înțeleagă sensul. Dacă privești cu atenție, îl vezi pe elevul răutăcios
și îngâmfat care intimida și trecea peste orișice bun simț, numai ca să devină șeful
clasei sau al gangului din curtea școlii - violentul de ieri. Politicenii adevărați
crează icoane care dăinuiesc: exemple Nicolae Bălcescu, Alexandru Ioan Cuza,
Mihail Kogălniceanu, Brătienii …
Violența
în școala australiană este rezultatul copierii adulților din mediul în care
cresc, a tehnologiei folosite în filmul de violență, teatru, spectacole și în
jocurile electronice. Elevii organizează și înscenează tot felul de acte de
violență și defăimare pe care le descarcă apoi pe YouTube ca să devină populari,
ca să-și distrugă adversarii, ducând la sinucideri - în multe cazuri. Australia
are cel mai mare număr de tineri care se sinucid pe an.
Aproape
3000 de fete din numărul total de 16.000 de elevi sunt exmatriculate anual din școala australiană - 90% dintre ei pentru 1-5 zile. Pe timpul exmatriculării ei ajung
prin piețe și molluri, fac diverse lucruri necugetate și ajung la spital, poliție
sau la psihiatri ca să le scoată toxinele cu care le-au fost otrăvite creierele.
Minciuna
care ne este pompată zilnic în cap de societatea lacomă în care trăim, duce la
distrugerea națiunii. Veți spune că este o afirmație prea grea, prea brutală.
Eu cred că nu. În general oamenii și, în special tinerii, sunt fascinați de
minciună și cu cât e mai mare minciuna cu atât este adorată mai mult. Îi iubim pe
politicenii care ne mint bine, pentru că minciuna e veselă. Cine vrea adevărul?
Adevărul e PLICTISITOR. Astfel, tinerii acceptă și își însușesc acest stil de
viață de timpuriu, își formează anumite convingeri care cu greu se pot
schimba. În consecință, noile generații
trăiesc în eroare existențială și transmit celor care vin după ei aceleași
repere eronate, false valori. Și astfel poate fi distrusă identitatea unui neam
care va pluti în derivă pe cursul istoriei.
Societatea
e bolnavă și trebuie vindecată și pentru asta trebuie să învățăm să indentificăm
simptomele din timp. Vina e a noastră, nu a celor pe care vrem mereu s-o aruncăm.
Noi monopolizăm totul din lăcomie, ne place să controlăm și pentru asta avem nevoie
de bani. Banul este ochiul dracului, o știm cu toții, este lupta pentru supremație,
pentru a avea mai mult. Nu mai avem încredere unii în alții, dăm mită, spălăm bani
murdari, distrugem reputația și caracterul, nu mai iertăm, nu mai iubim, aproapele
devenind astfel monștri, mașini, uităm de sufletele morților, de existența lor în
viața noastră.
Știți
ce-i ține pe chinezi uniți de mii de ani? Nu e nici o ideologie. E istoria lor!
Trecutul și istoria sunt foarte importante pentru reușita noastră. Nu poți să obții
glorie fără durere. Să nu-i uităm pe cei pierduți, să nu uităm sacrul din viața
noastră, sacru fără de care viața nu are nicio însemnătate. Să rămânem conectați
cu pământul nostru, altfel ajungem “vegetabile”.
Societatea
încearcă să vindece toate aceste boli prin medicamente nu prin educație. Sănătatea
e o luptă care cere echilibru. Să te educi, să evoluezi, să ajungi cineva, să fii
un exemplu bun și pentru alții, astea au fost aspirațiile generației mele.
Evoluția e un concept de zbatere. Copiii trebuie să învețe să gândească pentru ei,
pentru că nu se mai pot baza pe guvernare. Guvernele sunt din ce în ce tot mai
ipocrite, mai nepăsătoare. Pentru cei din guvern nu contează câți mor, nu
contează cât costă ci contează ca ei să rămână în tabăra învingătorilor și să
nu fie persecutați niciodată pentru greșelile lor.
Viața
din jurul copiilor noștri e foarte intensă, trebuie să trăiască intens. Nu poți
avea doar fericire. Trebuie să le trăiești pe amândouă, durere și fericire.
Familie, iubire, copii, o căsuță la țară, un cântec, un vis sunt milioane de căi.
Fericirea nu are însemnătate fără suferință. Viața e un amestec complex între bucurie
și durere, amândouă sunt cu dichis. Nu poți să te apropii prea mult de foc că te
aprinzi…, totul în moderație. Deci, fiecare trebuie să accepte că viața e
zbucium și întodeauna a fost. Evoluția e bazată pe zbucium și amestec. În
Grecia antică, omul credea că trebuie să fie eroic ca să fie fericit și poate că
aveau dreptate. Bărbatul și femeia de azi sunt în căutare de fapte eroice în
fiecare zi. Pe vremea mea era lupta de a cunoaște și apăra adevărul, de a te
sacrifica pentru o cauză dreaptă, de a inspira și pe alții în credința ta și
astfel copiii vor crește cu un bun sens și simțământ al identitații lor și a
ceea ce vor dori să fie. Să aibă puterea de a-și vedea ținta și nevoia ei,
puterea de a citi dedesupturile, de a gândi independent și a discerne.
Memoria
e foarte importantă acum: să fii capabil să-ți amintești tot atât de bine infrângerile
cât și victoriile pentru că amândouă sunt lupte care contribuie la construirea caracterului
tău, dar dacă îți aduci aminte doar victorii atunci devii pur și simplu un fiu
de cățea, un arogant, un pierde vară care va conduce întodeauna țara spre ruină.
Nu
ne place învinuirea și nu știm cum să luăm acuzațiile care ni se aduc, mințim
cu ușurință de la mic la mare și cu cât ești într-o poziție mai sus trebuie să minți
mai bine. Ca să creadă mulțimea în tine, minciuna trebuie să fie una mare și cât
mai gogonată, numai așa îi poți impresiona pe proști să te urmeze. Însă, trebuie
să învățăm simțul responsabilității și al respectului pentru om și adevăr. Fără
sinceritate pierdem experiența prieteniei și a legăturilor cu oamenii. Societatea
începe să decadă când se desparte de artă și cultură, începe să-și piardă conștiința
comună, conștiința de familie și neam. Care e conștiința noastră
comună azi în România: Becali, Băsescu, Patapievici, Iliescu, Copilul minune,
băieții deștepți și odraslele lor?
Îmi
place să cred că există o conștiință comună mult mai înaltă în lume, cu mai multă
însemnătate și influență pentru tineretul nostru pe umerii cărora stă ziua de mâine,
soarta planetei.
Îmi
pare rău pentru că tineretul de azi trebuie să crească cu posturile actuale de
televiziune din țară, cu filme și emisiuni ușoare și știri violente, unii tineri
care cresc cu o minte scurtă, transformați în idioți de către mass media, niște
ignoranți care se cred mari deștepți, o turmă după care dacă alergi îți pui viața
în pericol și asta le convine mult celor din clasa conducătoare.
Esența
e echilibrul și dragostea pentru aproapele – Violența-i pentru LAȘI.
***
Revista ART - EMIS ACADEMY - Magazin literar-artistic și de opinie
Gândacul de Colorado, Ziarul românilor de pretutindeni
Mara Paraschiv
Tema lansată are destulă
greutate. Implică multe discuţii. Sunt de acord cu Z.I. toul se bazează pe
EDUCAŢIE. Copilul nu trebuie îmbuibat. Să-l faci să fie conştient de valoarea
unui lucru. Să nu-i dai de-a gata. În fine, în momentul de faţă sunt alte criterii
ale valorii. Un marathon al răului împotriva binelui. Unde va duce...? Oricum
aprecierile mele pentru că simţiţi şi vă doare.
Iuga Nicolae
In ce priveste violenta e de luat
in considerare si mesajul genetic. Si in randul animalelor si al oamenilor. Exista
caini care nu numai ca isi musca chiar si stapanul, ci isi musca si propria
coada. Exista in acelasi grajd doua vaci, fatate in acel grajd chiar din
aceeasi mama, crescute de aceeasi familie, mulse de aceeasi femeie, hranite de
acelasi barbat, si UNA IMPUNGE IAR ALTA NU !!! Asa e si cu oamenii. Sunt doi
flacai, frati buni [ambii ii seamana tatalui, ca sa nu avem dubii] unul devine
betiv, celalalt detesta bautura, iar in cazul altei perechi de frati, unul e
bland, si indatoritor, celalalt este un scandalagiu care da de furca si
parintilor si organelor de ordine.
Ileana Nicolescu
Buna ziua! Sunt de acord cu dv.
Nu numai tinerii sunt corupti, ci si adultii care predau in scolile publice. Va
spun asta fiindca am descoperit acum cateva zile ca o colega de-a mea a
reprodus literal informatii din syllabus-ul meu in al ei. Daca adultii plagiaza
fara rusine, cum sa ne asteptam de la ei sa transmita o etica sociala coerenta
si justa?
Aceiasi colega a propus sa predea
un curs pe care eu l-am scris cu doi ani in urma. Desi aceasta persoana nu a
predat acest curs niciodata, seful meu insista ca NU conteaza ca este
proprietatea mea intelectuala, deci oricine poate sa-l predea. Nu numai aceasta
femeie este corupta, ci si seful meu care a anulat notiunea de furt intelectual
ca sa-si sustina protejata.
Va dau cateva exemple din viata
academica, ca sa vedeti cum lucrurile se intampla in inima institutiilor pe
care le credem modele in educatie.
Tinerii nostri au atitudini de
viata gresite fiindca, asa cum ati mentionat, le invata in scoala. Trebuiesc
reformate scolile din toate punctele de vedere, si restaurata autoritatea
parintilor.
Gavril Crisan
E drept. Violenta-i peste tot
Mara Paraschiv
Tema lansată are destulă
greutate. Implică multe discuţii. Sunt de acord cu Z.I. totul se bazează pe
EDUCAŢIE. Copilul nu trebuie îmbuibat. Să-l faci să fie conştient de valoarea
unui lucru. Să nu-i dai de-a gata. În fine, în momentul de faţă sunt alte
criterii ale valorii. Un marathon al răului împotriva binelui. Unde va duce...?
Oricum aprecierile mele pentru că simţiţi şi vă doare.
Doina Manea
Foarte bun articol, felicitări
autorului. Violența din presa/media românească mă oripilează. Lipsa cea mai
elementară de bun simț, de etică jurnalistică îmi creează o stare de șoc -
adjective ca ”mangafaua” la adresa unui prim-ministru (dintr-un articol adus
mie la cunoștință, și nu căutat în mod special pentru că nu citesc acest gen de
maculatură) ilustrează, printre altele, tema acestui articol. Jurnaliști pe
jumătate agramați își bat joc de oameni în vârstă care și-au adus contribuția
la cultura și știința țării, ucid caractere, distrug cariere. În numele unei
pseudo-culturi, în numele unei libertăți de exprimare prost înțeleasă.
În America urmăresc cu oroare
fenomenul ”bullying” - de neînțeles pentru mine. Victimele suferă toată viața,
unii copii, nemairezistând mizeria zilnică din școală, se sinucid. Vieți
pierdute. Nu-mi amintesc să fi auzit de acest fenomen în școală. Bârfă, clici,
da, dar agresiune fizică, constantă - nu-mi amintesc. Nu înseamnă că nu a
existat acest fenomen, depinde de școală, oraș, probabil. Dar aici este
epidemie deja.
Așa-i, violența e pentru lași.
Bine spus.
@ dl. Marcel, de acord cu dvs.
Din păcate, cei care ar trebui să educe copilul sunt la rândul lor lipsiți de
orice criterii de bază în ceea ce privește morala, etica, bunul simț - sigur,
nu toți, nu doresc să generalizez, ar fi un alt act de violoență.
@ dna Berzintu - sunt alături de
dvs, și eu vreau să cred că va fi o schimbare în bine.
Cu stimă,
Doina
Marcel Vişa
De acord in totalitate cu ideile
dumneavoastra. Un articol interesant. Ideea e ca totul pleaca de la educatie...
Educatia de acasa, educatia din scoala isi va spune cuvantul in formarea
caracterului unui copil, pentru a deveni om si nu "carne de tun" .
Lucretia Berzintu
O foarte bună analiză socială, aș
zice. Educativă, bună de recomandat ca lectură suplimentară pentru noi toți.
Și mie mi-ar place să avem o lume
mai bună, și vreau să cred că va fi o schimbare în bine.
Mulțumesc, Ben!
Vanghele Ion
Ma bucur ca lupisorul Dv.
capitalist nu a reusit sa manance pana la urma pe homo fragilis din epoca de
piatra. Pornind de la Dv. poate ca istoria nu se va mai repeta?
Constantin Grecu
Contestul acesta de nesiguranţă
socială, este ca o epidemie de agresivitate!
Zadic Ioana
Copiii trebuie educati de mici.
Daca isi vad parintii ca rad de cel nevoias, de cel care nu este la fel de
inzestrat, nu vor face la fel? De aici se rostogoleste bolovanul. Inainte de a
desconsidera pe cineva, de a-l barfi si de a fi violent trebuie sa te gandesti
ca roata se poate intoarce. Frumos text.
Vanghele Ion
Doamna Ioana, cuvintele Dv. ma
tulbura. In conditiile cand un numar oarecare de copii au parte de aceleasi
conditii, cum se face totusi ca unii ies ingineri, doctori, hoti, asasini sau
tradatori de tara? Sigur, exagerez putin, dar lucrurile se intampla. Asa ca
problema este daca educatia copiilor de mici, ramane singura valabila sau mai
sunt si alti factori de care nu tinem totusi seama, reducand totul la o singura
optiune?
Zadic Ioana
Ati inteles pe jumatate, sau nu
m-am facut inteleasa eu cum trebuie. Nu conditiile de viata definesc un om.
Poate sa fie cel mai sarac om ,dar sa-i dea copilului o educatie aleasa. Unii,
care cred ca in a-i oferi copilului conditii materiale excelente, cadouri, bani,
isi fac datoria de parinti gresesc in mod fundamental. De la acesti copii
trebuie sa te astepti la surprize neplacute. Nu se reduce totul la o singura
optiune, dar eu am punctat o posibila cauza a violentei.
Vanghele Ion
Mi se pare foarte corect.
Criminali sau hoti, pot aparea si in sanul celor saraci si in sanul celor
bogati. Cred ca asta ati vrut sa spuneti.
Zadic Ioana
Asa este.
Petrescu R. Raimond-Florin
Reamintesc tuturor filmul
Dangerous Minds cu Michelle Pfeiffer (1995). Nu poti pune baza pe parinti. Nu
ca ar fi rau intentionati dar majoritatea habar n-au de psihologie scolara iar
pe baza traditiei este aproape imposibil sa cresti azi un copil - societatea
deschisa in care ideile circula liber (atat bune cat si rele) impiedica acest
lucru. Cuvantul hotarator il are profesorul.
Vanghele Ion
Sunteti o draguta, fiindca eu nu
cred ca ati capitulat cu asa de mare usurinta. Citesc la distinsul nostru coleg
urmatoarea replica:
"Memoria e foarte importantă
acum: să fii capabil să-ți amintești tot atât de bine infrângerile cât și
victoriile pentru că amândouă sunt lupte care contribuie la construirea
caracterului tău, dar dacă îți aduci aminte doar victorii atunci devii pur și
simplu un fiu de cățea, un arogant, un pierde vară care va conduce întodeauna
țara spre ruină."
La un om atat de pacifist,
folosirea termenilor succesivi: "fiu de catea?!",
"arogant", "pierde vara", suna destul de agresiv. Pai daca
dorim sa combatem un flagel, cum se face ca noi folosim violenta de limbaj ca
pe o bata sa dam in semenii nostri? Atunci cu ce suntem noi mai buni decat
ceilalti? Exista mai multe forme de violente. Revolutia, este o forma de
violenta dirijata intr-un anume scop. A fost aceasta violenta pentru lasi, cum
sustine la modul general, autorul?
Vanghele Ion
Nu sunt de acord cu d-l Petrescu.
Din 24 de ore, profesorul acorda educatiei doar 8 ore. Si nu toate aceste 8 ore
sunt destinate educatiei cat predarii de materii - o mare parte din ele
inutile. Pe urma profesorul are o clasa in care exista un numar de aproximativ
30 de elevi, fiecare cu caractere diferite. Libertatea individuala, aceasta
cutie a Pandorei deschisa in fata elevilor, profesorilor si parintilor, devine
putin nebuloasa cand in numele ei, un membru al societatii omenesti exclama:
Sunt liber si pot sa fac ce vreau. Este drept ca in numele ei sau al orgoliului
personal, unele personaje istorice au spus:
Statul sunt eu, sau: Dupa mine
potopul.
Unde este libertatea, unde sau ce
este legea, care este linia de demarcatie dintre adevar si minciuna, si de ce
concepte trebuie sa tinem seama atunci cand vorbim despre violenta, aceasta
fiara latenta care zace in subconstientul fiecaruia dintre noi? Ce o provoaca,
ce o stapaneste? Cand violenta este benefica, sau cand devine arma cu care noi
insine ne sinucidem?