vineri, 31 mai 2013
miercuri, 29 mai 2013
Itinerar turistic
Muzeul Sătesc “Badea Cârțan” din Cârțișoara, Sibiu
Iubitorii de turism și
frumuseți naturale, muzeale și istorice, pot afla la Muzeul din Cârțișoara lucruri și fapte devenite istorie; despre
badea Gheorge Cârțan din Cârțișoara Sibiului,
ale cărui drumeții de-adreptul eroice sunt demne de cunoscut turistului vremilor
noastre moderne!
Încă nu s-a ivit un nou
“badea Cârțan” care să-l
egaleze pe cel de la Cârțișoara. Și, nu umbla așa de dorul lelii prin lume, ci
de dragul carții românești, de
dragul de a răspândi cartea românească în toată Transilvania, carându-și desaga
lui cu cărți peste munți și văi, peste mări și țări! Și cum? Oricum, nu cu
avion, nu cu vapor, ci pedestru, încălțat cu opincile lui, sumanul lui, șerparul
și bâta lui, care azi stau valoroase exponate ale muzeului. Învață să citească
la vârsta de 16 ani, devenind un autodidact neegalat, citind cu nesaț cărțile
istoriei noastre de-alungul stăpânirilor străine, el a înțeles necesitatea
emancipării românilor, unirea acestora, desființarea iobăgiei feudale impusă de
dualismul austro-ungar (1867-1918) Pentru aceasta a fost de multe ori arestat,
bătut, condamnat, pentru că “eu le-am
adus cărți (transilvanilor-n.n) ca să aibă cultură. Asta-i crimă? Crima este
fapta jendarilor care mi-au ars carțile”
declara Gheorghe Cârțan la unele din procesele sale.
Înainte de a reda
cititorului din istoria vieții acestui erou al cărții românești, doresc să-i mulțumesc doamnei Livia
Rusu din Sydney, prin a cărei bunăvoință am primit acest pliant informativ al
Muzeului sătesc din Cârțișoara, salvându-mă astfel și pe mine, a nu cădea sub
blestemul lui Duiliu Zamfirescu, eruditul literat care spunea: “Cine nu cunoaște
astăzi pe badea Gheorghe Cârțan, trebuie sa fie un cetățean foarte obscur…” “De
trei ori a facut drumul, pe jos, din Transilvania în Italia (Roma, Napoli,
Florenta, Bolognia, Veneția ș.a.m.d.), apoi in
Franța, Barcelona și Ierusalim”. “A fost si pe “Dunăre în sus” pana la
Castelul Sigmaringen unde este găzduit o săptămână, de insăși mama regelui
Carol și unde îl cunoaște pe fratele acestuia- tatăl viitorului rege Ferdinand
I”. “A cunoscut cele mai ilustre personalități ale vremii - profesori, oameni
de știință, regele Carol I nu-l evita niciodată când venea la palat. În Italia
l-a cunoscut pe contele De Gubernatis, pe cardinalul Romfolla, iar Comandorul
Baceoli l-a prezentat Papei la Vatican”(Pliant - Muzeul sătesc “Badea Cârțan”).
A traversat de nenumarate ori din satul său peste vârfurile prăpăstioase ale Făgărașilor,
ajungând in România de atunci, aducând în spate cărți scrise în limba română
pentru transilvănenii care vorbeau aceeași limbă.
Inventarul cărților,
broșurilor, ziarelor confiscate din casa lui din Cârțișoara, de către autoritățile
austro-ungare în 1904, se află la Academia Română (sub nr.4709) cuprinzând
76.621 volume. O intreagă bibliotecă. Cărțile purtate pe umeri spre a le dărui
românilor, acestea drept răsplată, l-au făcut nemuritor în istoria culturii românești
pe ciobanul Badea Cârțan, care timp de 48 de ani a fost călătorul/turistul
european care a vrut neapărat să-și servească neobosit cultura și emanciparea
neamului său românesc!
Odihna sa cea veșnică și-a
asezat-o la poalele Munților Bucegi la data de 7 august 1911, așa cum și-a
dorit.
În cinstea sa, în satul
Carțișoara se află azi Muzeul sătesc “Badea
Cârțan”, cu un program de deschidere zilnică pentru vizitatori.
Cât îmi doresc să-l
vizitez și eu!
A
consemnat Ioan Miclău Gepianul
sâmbătă, 4 mai 2013
La Jetée
„La Jetée” e unul dintre cele mai
reușite filme științifico-fantastice ale anilor '60 și poate dintotdeauna.
Realizat in 1962 doar din fotografii, categorizat ca film experimental, o
poveste de dragoste, o călătorie în timp, o călătorie între pace și apocalipsă,
între început și sfârșit.
Sinopsis La jetée
Filmul care a inspirat Armata
celor 12 maimute spune povestea unui om care călătoreşte în timp, în trecut şi
în viitor, pentru a găsi o cale de a salva planeta aflată în ruine după un al
treilea război mondial. Filmul este conceput din fotografii, cu excepţia unei
singure scene.
Chris-Marker-intre-politica-istorie-si-memoria-imaginii.
Începând cu bizarul scurtmetraj
La jetée / Peronul (1962), singurul film lipsit de temei documentar al lui
Marker, de asemenea opera sa cea mai cunoscută în lume, unde, din cauza lipsei
de mijloace tehnice, închipuie o istorisire cinematografică ilustrată vizual
aproape în totalitate dintr-un montaj de fotografii (exceptând un cadru filmat
în mişcare), acesta se va arăta interesat în repetate rânduri de circuitul
traversat de evenimente până la transformarea lor, prin aportul memoriei, în
amintiri. La jetée este plasat într-un viitor apocaliptic al omenirii, ulterior
distrugerii Parisului şi al restului teritoriului terestru şi, deci, al
dispariţiei oricărei urme fizice care să documenteze existenţa naturii umane pe
Pământ. Protagonistul, unul dintre puţinii supravieţuitori ai Războiului care
avusese loc anterior debutului "acţiunii", este supus de către un
grup de cercetători unui proces computerizat de rememorare a propriului trecut,
prin intermediul căruia se speră captarea şi stocarea unor informaţii vitale
refacerii substanţiale a edificiilor importante ale trecutului cultural al
umanităţii. Doar că acesta, în loc să rememoreze mari edificii şi evenimente
reprezentative pentru specia sa, reface un traseu personal, aducând la nivelul
conştientului propriu diferite detalii disparate, încărcate afectiv şi semantic
pentru el, nu şi pentru cei care nu au trecut prin aceleaşi experienţe: un
peron, un muzeu cu animale împăiate, câteva pisici, un om mort şi, mai ales, un
chip de femeie sunt elementele principale care constituie memoria bărbatului.
În jurul elucidării misterului
personajului femeii se va dezvolta plotul din mintea acestuia. De altfel, La
jetée este doar unul din numeroasele filme în care Marker acordă o importanţă
capitală misterului feminin, deoarece, conform propriilor mărturisiri făcute în
CD-ROM-ul Immemory (1997): "cinema-ul şi femeia au rămas două noţiuni
absolut inseparabile, iar un film fără o femeie este la fel de incomprehensibil
precum opera fără muzică"
Pentru Înviere
de George Anca
universități
graal
soare îndumnezeit
înainte șoim
Gerard
luminozitate
ce personaj
vibrația brațetei
ne-om risipi
paravan ravan
cârduri
ecou răpus
mai adă rai
vă aștept vedere
cruce desfăcută
mai an
văd vad
cum mi-oi vedea
zgâlțâi leagăn
țaratul
averse reverse
pământ de oameni
să zicem
îmi iese
s-o fi încălzit
cruci albe
vineri, 3 mai 2013
Prin viață!
De-i
Prezentul ca Trecutul,
Iar
Trecutul, Viitor,
Tu
iubite muritor,
Fii
iubirea clipei tale,
Clipa
unicului zbor!
Ioan
Miclău Gepianul
3
mai, 2013
***
Excelent BENULE,
Mulțumesc din tot sufletul. Știu
că tu pătrunzi universul unei observații simple, a unei idei din minte poate
explica originea unor istorii de secole, atunci când desigur ideea vine prin
DUH SFÂNT UNIVERSAL!
Mulțumesc pentru publicarea
acestei scântei privind iubirea necesară omului!
Cu frație - Ionică din Gepiu.
***