vineri, 31 iulie 2015
joi, 30 iulie 2015
Psihologia și pedagogia poporului român
Maria Cantuniari
Carte eveniment a
istoriei psihologiei, a pedagogiei și a literaturii române
Apar la
intervale mari de timp în cultura română autori şi cărţi care devin cu trecerea
timpului borne kilometrice în istoria poporului român. Aşa a fost în istoria
culturii româneşti din ultimele două veacuri apariţia marilor scriitori Vasile
Alecsandri, Mihail Kogălniceanu, apoi apariţia în cea de a doua jumătate a
secolului al XIX-lea a grupului de
scriitori Mihai Eminescu, Ion Creangă, I L Caragiale, fără de care nu ar fi
fost posibilă apariţia peste aproape o jumătate de veac a marilor scriitori din
perioada interbelică, Tudor Arghezi, Lucian Blaga, George Bacovia, Liviu
Rebreanu, Mihail Sadoveanu.
Să ne imaginăm
că aceşti scriitori nu ar fi apărut şi nu ar fi existat în cultura română. În
acest caz cu siguranţă istoria poporului român şi a culturii române ar fi fost
mult mai săracă, noi, românii, am fi fost mult mai săraci sufleteşte, iar
România ar fi văzută astăzi ca o ţară de mâna a treia.
Să ne imaginăm
că nu ar fi existat nici Constantin Brâncuşi, nici George Enescu, nici Mircea
Eliade, nici Eugen Ionescu, nici Emil Cioran…Imaginea României ar fi fost şi
mai dezastruoasă. Să ne imaginăm că în Filozofie şi în Psihologie nu ar fi
existat Vasile Conta, Dimitrie Drăghicescu şi cartea sa „Din psihologia poporului român”, că nu ar fi
existat nici Constantin Rădulescu Motru, cu Teoria sa despre Energetismul
românesc.. În cazul acesta chiar am fi fost un popor sărac spiritualiceşte, un
popor mediocru…UN POPOR CARE NU S-AR FI CUNOSCUT PE SINE DELOC.
Să mai notăm
în domeniul Istoriei aceste mari Personalităţi Nicolae Densuşanu, (şi cartea sa
celebră, „Dacia preistorică”, atât de criticată, aproape hulită în epocă, dar
foarte citată şi preţuită astăzi. Carte care a generat în cultura română, în
gândirea istorică şi în istoriografia românească foarte importantul curent care
este dacismul, şi care a dat o nouă
coloratură şi direcţie gândirii social-istorice româneşti) Nicolae Iorga şi
Vasile Pârvan, şi cartea sa foarte importantă „Getica”.
Toţi aceşti mari oameni de
cultură sunt, cum spuneam, borne kilometrice care măsoară atât dezvoltarea şi evoluţia culturii
româneşti, cât şi profunzimea, bogăţia şi puterea de regenerare a culturii
române.
Aceste gânduri
ne-au fost inspirate de lectura cărţii scriitorului şi profesorului de
Psihologie şi Pedagogie Ştefan Dumitrescu „PSIHOLOGIA ŞI PEDAGOGIA POPORULUI
ROMÂN”. Pentru că Ştefan Dumitrescu este scriitor cartea aceasta are, ca să
spunem aşa, o coloratură, o dimensiune literară, putând fi privită şi lecturată ca un Eseu ştiinţific de
mare întindere, cu virtuţi literare, şi care reuşeşte să acopere întregul său
Obiect de studiu şi cercetare (Psihologia şi pedagogia poporului daco-român).
Lectura acestei cărţi, tocmai pentru că este scrisă de unul dintre cei mai mari
scriitori români şi europeni aparţine deopotrivă domeniului Ştiinţelor sociale
dar şi literaturii române, eseisticii. Prin cele cinci romane de mari
dimensiuni, publicate până acum, Ştefan Dumitrescu este unul din marii
scriitori ai lumii stând cu cinste alături de scriitori ca Thomas Mann, Gabriel
Garcia Marquez, Mario Vargas Llossa. Degeaba mor de invidie Gabriel Liiceanu,
Andrei Pleşu, Mircea Cărtărescu sau Nicolae Manolescu, şi atâţia alţii,
Adevărul acesta a ieşit deja ca undelemnul la suprafaţă. Iar în anii care vin
tot mai mulţi oameni de cultură, tot mai mulţi români din ţară şi din
străinătate se vor convinge de acest adevăr, şi anume că Ştefan Dumitrescu este
unul dintre scriitorii foarte importanţi ai lumii. După a doua lectură a
cărţii, „Psihologia şi Pedagogia poporului român” mi-am dat seama, aşa cum
spuneam, că această carte, prin ideile
plastice exprimate, prin cursivitatea muzicală a textului, aparţine atât
Psihologiei şi Pedagogiei cât şi Literaturii române. Cartea se citeşte cu mare
plăcere, foarte uşor, şi la a doua şi la a treia lectură, deşi este o crate
densă, o cartea grea de sensuri, de idei, o carte revelatoare. Şi o carte
revoluţionară pentru că deschide noi orizonturi în cunoaşterea popoarelor ca
fenomene social-istorice, în cunoaşterea dezvoltării și evoluţiei fenomenului
uman, în particular în cunoaşterea profunzimilor psihologie poporului român, a
universului său spiritual. Cu siguranţă va fi beste-sellerul anului, sau al
deceniului.
Credem că
sămânţa motivaţiei, gândul de la care a plecat naşterea acestei cărţi este
dragostea imensă, profundă a scriitorului faţă de poporul daco-român, ca şi
durerea că poporul român se zbate de secole în această situaţie de popor
jefuit, umilit, neputincios, de popor Victimă al Istoriei, care se scufundă în propria sa suferinţă şi criză
generală. Căci criza pe care o traversează acum poporul român (de fapt în criza
aceasta se găseşte de la cel de al doilea Război mondial încoace) nu este numai
una economică, financiară, sau morală, este o criză socială, psihologică, o
criză educaţională, o criză de identitate, o criză spirituală, o criză a
sănătăţii (biologică), o criză a mediului, etc, altfel spus o criză totală. Şi
ce este foarte periculos este faptul că e o criză profundă, permanentizată.
Ştefan
Dumitrescu nu crede în apariţia poporului şi a limbii române. Poporul român şi
limba română, spune dânsul, sunt poporul dac şi limba poporului dac văzute în
continuitatea şi evoluţia lor milenară prin timp. Setea de cunoaştere, tendinţa
conştientă şi subconştientă de a pătrunde cât mai adânc în cunoaşterea
Fenomenului daco-românesc, în cunoaşterea tainelor celor mai profunde ale
acestui popor, cel mai bătrân popor european, aflat aici de la începutul lumii,
au fost alţi factori care l-au determinat pe autor să se apuce să scrie o
asemenea lucrarea vastă, profundă şi cuprinzătoare, care cere efortul unei
vieţi întregi.
Numai lectura
cărţilor de Psihologie, Pedagogie şi Istorie apărute în secolele al XIX-lea şi
al XX-lea, care au încercat să cerceteze, să aprofundeze firea, psihologia românească, pe care le-a studiat Ştefan
Dumitrescu, şi care sunt foarte multe, trebuie să-i fi luat ani de zile.
Lectorul cărţii este de asemenea impresionat de organizarea materialului
studiat şi comentat, de capacitatea de sinteză a autorului. Deşi s-a aplecat
asupra unui mare număr autori și de cărţi, care au încercat să pătrundă în
paradoxala, tragica şi profunda psihologie românească, este de apreciat
talentul scriitorului de a selecta cele mai veridice şi profunde idei care au
fost exprimate până acum despre firea, despre sufletul nostru al românilor. De
a le face să fie grăitoare şi de a le pune în lumină, când le vedem altfel, astăzi, după atâta timp. Marele
merit al profesorului şi al scriitorului Ştefan Dumitrescu este acela că
studiind şi analizând un material vast, reflexie a spiritului românesc asupra
lui însuşi, raţionamente şi meditaţii ale
unora dintre cele mai mari minţi pe care le-a dat acest popor asupra
psihologiei şi filozofiei daco-românilor, Ştefan Dumitrescu duce mai departe,
în profunzime şi pe paliere, tot mai înalte cunoaşterea universului interior al
poporului român. După lectura cărţii am avut sentimentul stenic şi totodată
dureros că înţeleg poporul român, că
înţelegem de ce poporul român a avut istoria de victimă, de popor jefuit, călcat în picioare, umilit
toată istoria lui. După lectura acestei cărţi noi, românii, o să ne cunoaştem
şi o să ne înţelegem mai bine pe noi. Va fi ca şi cum Dumnezeu ne-a luat o
pojghiţă de pe ochi şi acum suntem uimiţi cât de clar ne vedem pe noi în
oglinda acestei cărţi.
Pentru că
„PSIHOLOGIA ŞI PEDAGOGIA POPORULUI ROMÂN” a d-lui Ştefan Dumitrescu apare la
puţin timp după ce doi mari ticăloşi, (cu siguranţă agenţi de influenţă ai unor
forţe externe, ceea ce înseamnă război psihologic împotriva poporului român) este vorba de
Horia Roman Patapievici şi de un domn Lucian Boia, au jicnit în cărţile lor
grav poporul român, fapt pentru care ar trebui traduşi în faţa justiţiei,
cartea aceasta se înscrie într-o polemică devastatoare cu aceştia. Concluzia
acestei cărţi este că poporul român, cel mai vechi popor european, apărut încă
din neolitic în aria Carpato-istro-pontică, poporul traco-daco-român stând la
baza popoarelor europene, a fenomenului european, este un popor creativ, foarte
dotat. Ca dovadă marea cultură pe care a dat-o (cum puţine popoare au o
asemenea cultură) începând cu acea capodoperă
care este gânditorul de la Hamangia, continuând cu Mioriţa, cu marea
cultură a evului mediu şi cultura modernă, trecând prin Eminescu, prin Brâncuşi
şi Enescu. Puţine popoare şi-au adus o contribuţie atât de însemnată la
dezvoltarea culturii Civilizaţiei umane, aşa cum este cazul poporului român.
Din această perspectivă istorică poporul român poate fi privit ca unul din
marile popoare ale lumii, printre puţinele dotat cu o creativitate
excepţională, care se întinde pe câteva milenii. Să ne gândim numai că scrisul
a apărut pentru prima dată în istorie acum 7 mii de ani în spaţiul carpatic.
Dovada grăitoare sunt Tăbliţele de la Tărtăria care preced cu două milenii
Tăbliţele de la Summer. Sau alte mii de statuete la fel de valoroase din punct
de vedere plastic ca „Gânditorul de la Hamangia”, dar care nu au fost
dezgropate.
Şi totuşi dacă
suntem cel mai bătrân popor european şi unul dintre popoarele foarte
inteligente şi creative ale istoriei cum se explică faptul că după înfrângerea
dacilor în cele două Războaie daco-romane, după autojertfa lui Decebal, poporul
dac nu s-a mai regăsit pe sine decât foarte târziu? Cum se explică faptul că
poporul dac a fost prin excelenţă un popor ofensiv, mândru, demn, viteaz, iar
poporul român, care este acelaşi popor dac văzut în continuitatea sa, a fost şi
este un popor slab, defensiv, un popor care a fugit în codri din faţa
năvălitorilor sau şi-a plecat capul şi s-a lăsat jefuit fără să schiţeze nici
un gest de împotrivire, aşa cum se întâmplă acum în perioada postcomunistă. (cu
rare excepţii, când Domnul ne-a dăruit Conducători mari şi Viteji am fost şi un
popor ofensiv. Ceea ce înseamnă că atunci când avem în frunte Conducători mari
putem să fim un popor excepţional, şi aceasta datorită zestrei latente din
fiinţa noastră individuală şi naţională) Şi dacă am fost
și suntem un popor dotat, care i-am dat pe Eminescu, pe Brâncuşi, pe
Nicolae Densuşanu, pe Enescu, pe Eliade, pe Cioran, pe Coandă, etc cum de se
face ne-am mâncat și ne distrugem valorile ? Și cum se face că am dat această
clasă de politicieni care ne-a făcut şi ne face mai mult rău decât bine în
istorie! Care este mai mult decât ticăloasă şi execrabilă?
Acel plus de
cunoaştere al psihologiei poporului român, din profunzimile sale până în
contemporaneitate, pe care îl aduce în domeniul Ştiinţelor sociale şi în
cunoaşterea psihologiei poporului daco-român domnul profesor Ştefan Dumitrescu
ne ajută pe noi, românii, să înţelegem ce s-a întâmplat cu noi în istorie. De
ce am evoluat aşa de contraproductiv în istorie, de ce am ratat cele mai multe
din şansele pe care ni le-a oferit istoria, de ce suntem acum un popor victimă,
incapabil de orice reacţie în faţa agresiunilor de tot felul, în faţa
problemelor pe care ni le pune viaţa şi Istoria? De ce suntem un popor ai cărui
indivizi suntem dezbinaţi şi ne mâncăm între noi, şi care îşi aşteaptă într-o
inconştienţă totală dispariţia de pe scena istoriei?
Credem că aici
este genial autorul acestei lucrări. Pentru că Ştefan Dumitrescu pătrunzând în
profunzimile psihologiei poporului daco-român, investigându-i pliurile acestei
profunzimi, reinterpretând dintr-o perspectiv ştiinţifică (de fapt din mai
multe perspective) şi modernă miturile, care sunt fundamentele memoriei
colective ale poporului daco-român, el reuşeşte să ilumineze, ca să spunem aşa,
tainele profunde ale acestui neam daco-românesc atât de mare şi totuşi atât de
nefericit, de tragic, de umilit în istorie. Pentru că dl profesor Ştefan
Dumitrescu (intuiţie, clarviziune, inspiraţie divină?) pune, ca să spunem aşa,
după două mii de ani diagnosticul psiho-moral cel mai corect al poporului
român. Iluminează, din punct de vedere epistemologic, dinspre interior către
nivelul conştient, dinspre trecut către prezent destinul impresionant de uman
şi de tragic al unuia dintre cele mai vechi popoare ale lumii.
Pornind de la
o cercetare cazuistică foarte bogată, de la evenimentele istoriei (fericite şi
nefericite), de la notele şi meditaţiilor oamenilor de cultură, străini şi
locali (exemplu Paul de Alep, Dimitrie Cantemir) profesorul Ştefan Dumitrescu
descoperă şi studiază în profunzimea sa ceea ce am numi Sistemul de patologii
al Psihologiei poporului român. Subliniem că această descoperire a sindromului
de patologii al psihologiei poporului român este una dintre cele mai mari
descoperiri din istoria şi din cultura poporului român. Că ea explică într-o
mare măsură comportamentul poporului daco-român de la înfrângerea regelui
Decebal în anul 106, în urma confruntării cu armata romană, până astăzi. Aceste
patologii s-au format şi s-au dezvoltat pe parcursul primului mileniu, când
populaţia dacă, trăitoare în sătuleţe ce se întindeau pe teritoriului vechii
Dacii fugea îngrozită din faţa hoardelor năvălitoare salvându-se în întunericul
codrilor. Și s-au întărit pe parcursul celui de al doilea mileniu...Plecând de
la datele istoriei, ale realităţii şi ale vieţii de zi cu zi din spaţiul
românesc, observând că noi, românii, ne mâncăm valorile, că aceasta este o
tendinţă aproape generalizată a comportamentului nostru, scriitorul Ştefan
Dumitrescu a descoperit şi a teoretizat patologia psihologiei poporului român
pe care a denumit-o Axiofagie. De la Axios, valoare, fagos, a mânca. Invidia,
bârfa, ironia, marginalizarea, pâra sunt forme ale Axiofagiei. Când bârfim pe
cineva noi îl „distrugem”, îl compromitem în plan mental. Marginalizarea,
îndepărtarea, pedepsirea unei valori, ura împotriva ei, toate acestea sunt
reacţii de anihilare a valorii şi ne dezvăluie că în subconştientul nostru
acţionăm împotriva valorii tocmai pentru
că „ne dăm seama” că suntem mici în comparaţie cu ea.
Această
„micime” a noastră în comparaţie cu Valoarea este descoperită în subconștientul
nostru, iar reacţiile împotriva valorii au scopul de a o anihila, astfel ca în
subconştientul nostru noi să ne simţim în continuare „mari”. Aţi observat, după
căderea Dictaturii comuniste foarte mulţi oameni setoşi de putere, pentru că în
subconştientul lor colectiv credeau că aşa sunt ei mari, aşa devin ei mari, au
intrat în partidele politice înfiinţate după 1989. Există deci, ne spune
autorul, o tipologie umană formată din indivizi care „se cred mari”, care vor
să fie mari, (au egoul dilatat, cancerizat) şi care în marea lor majoritate
oamenii aceştia sunt bolnavi de putere. Ei bine, oamenii aceştia sunt bolnavi
de Egoplasm, aceasta fiind cea mai gravă, cea mai importantă patologie a
Psihologiei poporului român. Oamenii aceştia nu pot să trăiască dacă nu se simt
ei mari, şi dacă nu fac tot ce pot ca să fie mari... Intră în politică, fac
orice ilegalitate și orice gest imoral ca să aibă „puterea şi bogăţia”, CARE LE
DĂ LOR SENTIMENTUL CĂ SUNT MARI. Din rândul acestora se recrutează „bolnavii de putere”,
politicianismul fiind una dintre cele mai grave patologii ale Psihologiei
poporului român, boală care i-a făcut
foarte mult rău acestui popor şi acestei Ţări. Politicianismul, la noi, la
români a fost şi este o mare nenorocire,
un cancer social și psihologic. Atomita este o altă patologie (aceasta fiind
dată de tendinţa din subconştientul românilor de a se dezbina între ei) a
psihologiei poporului român, căreia
autorul îi acordă o mare atenţie, şi care ne-a făcut rău pe durata întregii istorii. Datorită acestei
patologii (pentru că au avut în ei tendinţa, înclinaţia către dezbinare şi nu
către unire) tracii au dispărut, iar dacii
nu s-au mai reunit într-un Regat, condus de un Rege, după moartea lui
Decebal, sau după plecarea romanilor din Dacia în anul 271, e. n, şi au trăit
în sătucele lor risipite pe teritoriul
fostei Dacii, de la Nistru până în sudul Boemiei, atât cât se întindea regatul
lui Decebal. Şi pentru că dacii nu s-au
mai unit după plecare aureliană din Dacia, iar popoarele migratoare, care erau
de fapt nişte hoarde dezlânate ce se împingeau unele pe altele, i-au găsit
atomizaţi, risipiţi, incapabili şi să se adune şi să formeze o armată care să-i
alunge pe invadatori, protoromânii ca să-şi salveze pielea s-au ascuns în
păduri, de unde ieşeau după un timp cu daruri pe care le dădeau celor care se
înstăpâniseră în pământurile lor.
Gestul acesta
s-a tot repetat pe parcursul mileniului întâi, astfel că l-am asimilat în
subconştientul nostru colectiv, ne-a intrat în codul genetic. Aşa s-a format
poporul român ca un popor slab, defensiv, fără coloană vertebrală, care se
pleacă în faţa duşmanului (de aici proverbul „Capul aplecat sabia nu-l taie”)
ca să scape cu viaţă. Care îi dăruieşte duşmanului ce are mai bun ca să fie
acceptat de Duşman (de aici proverbul „Pupă-l în bot şi papă-i tot), gest
repetat care ne-a învăţat să fim vicleni, dedublaţi. Din aceste patologii
centrale ale psihologiei poporului român s-au format alte „scheme adaptative”
secundare, cum ar fi şmecheria, demagogia, lenea, lăudăroşenia („Prostul până
când nu este fudul nu e prost destul”), trădarea. Toate aceste patologii,
„scheme atitudinale şi comportamentale asimilate” de subconştientul colectiv comunică
între ele, se susţin una pe alta, augumentându-se. Aceste patologii, aşa cum
spune autorul cărţii, dacă ne-au ajutat să supravieţuim în istorie, şi am
supravieţuit târâş, grăpiş, plătind un tribut prea mare, ne-au făcut mult rău
formându-ne (de-formându-ne) ca un popor slab, defensiv, laş, care şi-a plecat
capul în faţa Stăpânitorilor, când ar fi putut să se unească, să se organizeze
şi să-i alunge pe duşmani. Puţinele dăţi când ne-am ridicat împotriva
Cotropitorilor sunt excepţii care confirmă regula. Am fi avut nevoie în istorie
de un mare Conductor ca Burebista care să ne unească, să ne motiveze, să ne dea
încredere în noi, să ne formeze ca un popor viteaz, unit, dârz, de oameni
patrioţi, cu vocaţia onoarei şi care din cuceriţi să ne înveţe să fim un popor
mândru şi demn care nu se lasă călcat în picioare. Or ce vedem acum în perioada
postcomunistă ? Că indivizii umani cei mai hoţi, setoşi de putere au încălecat
pe grămada de bucate a ţării şi au jefuit cât au putut. Iar restul populaţie ce
a făcut? În loc să se adune, să se
organizeze şi să arunce peste bord clasa politică jefuitoare, muncitorii,
românii ceilalţi aruncaţi în şomaj, medicii au fugit în afara ţării, la mai bine, unde s-au băgat
slugi la cei care ne-au distrus Economia şi ne-au transforma ţara în piaţă de
desface. Aceiaşi schemă comportamentală învăţată în primul mileniu se repetă şi
acum ca un act reflex. Exact ca în primul mileniu, acum în loc să fugim în
păduri din faţa popoarelor migratoare, am fugit din faţa greutăţilor, a încercărilor
istoriei la muncă în străinătate (au plecat muncitorii cei mai buni,
tehnicienii, cercetătorii ştiinţifici, medicii, au fugit ca potârnichiile în
străinătate, la mai bine) şi ne-am băgat singuri slugi la cei care ne-au
asuprit şi ne-ai jefuit în istorie.
Cred că acum
în perioada aceasta foarte grea şi periculoasă pentru poporul şi naţiunea română, când a fost distrus mai mult de
jumătate din Organismul naţional românesc, aşa cum era el în anul 1989, poporul
român chiar avea nevoie de un mare diagnostician ca profesorul Ştefan
Dumitrescu. De un Medic şi de un
Profesor care să-l înveţe să se însănătoşească. Să se formeze ca un popor
curajos, unit, care îşi ia soarta în mâinile lui. Pentru prima dată după două
mii de ani apare în istoria acestui popor un Medic, un Psiholog care se apleacă
asupra sufletului, a psihologiei, a fiinţei poporului român, îl studiază atent,
privind în străfundurile sale, analizează conexând toate datele între ele,
având o capacitate de sinteză ieşită din comun şi ne arată pe ecranul minţii
noastre (al conştiinţei celor care vor citi cartea) atât calităţile care au
făcut din acest popor un mare creator de cultură cât şi bolile de care a
suferit în istorie, moştenite de la strămoşii noştri traci, care l-au condamnat
să aibă destinul nefericit de victimă a Istoriei. Ştefan Dumitrescu este un fel
de Dostoievski şi de Yung al poporului daco-român, un analist de o fineţe şi
profunzime remarcabile al istoriei şi al universului nostru interior. Puţine
popoare au norocul să le dea Dumnezeu o Minte care să le ajute să se cunoască atât de profund şi de
complex şi care să le arate metoda, calea, strategia pe care trebuie să o
urmeze ca să iasă din această stare patologică de letargie care le poate fi fatală.
Partea a doua
a cărţii (deşi analizele şi raţionamentele care ţin de domeniul psihologie, al
sociologiei coexistă, conlucrând cu analizele, judecăţile şi raţionamentele
care ţin de domeniul pedagogiei şi al economiei) încearcă şi reuşeşte să
descifreze laturile slabe ale poporului român în istorie, cauzele educaţionale
care au făcut să fim un popor defensiv în istorie („Dă, Doamne, mintea
românului a de pe urmă”). Partea aceasta de Pedagogie se apleacă asupra cărţilor şi a autorilor care au încercat în
perioada interbelică să fundamenteze ceea ce s-ar numi O PEDAGOGIE A POPORULUI,
ducându-le cu succes opera mai departe antecesorilor să-i pentru care are o
preţuire sacră. Analizând situaţia Sistemului socio-economic românesc din
diferite perioade ale istoriei, ca şi starea Sistemelor socio-economice
naţionale în general, profesorul Ştefan Dumitrescu credem că se găseşte în
situaţia de a pune bazele unei noi discipline a Pedagogiei generale pe care el
o numeşte „Pedagogia popoarelor” (Psihologia şi Pedagogia popoarelor). Ceea ce
reuşeşte, având sentimentul că brodează cu ideile şi gândurile, dl profesor
Ştefan Dumitrescu este faptul de a fi dus mai departe limitele, sau orizontul
de cunoaştere al acestor ştiinţe, Psihologia şi Pedagogia. Iar cel mai
important lucru mi se pare acela de a fi sculptat, sau de a fi proiectat pe
ecranul acestei perioade de timp Portretul cultural şi psihologic al poporului
daco-român. Pe timpul lecturii am fost impresionată de acribia cu care
pătrunde, ca un fel de batiscaf care merge pe fundul oceanului filmând pliurile,
gropile, ridicăturile reliefului, ca şi de capacitatea lui de a se „ridica la
suprafaţă” şi de a privi totul de sus, reuşind să creeze o frescă a psihologiei
şi pedagogiei poporului român, pe cât de profundă pe atât de cuprinzătoare.
„Psihologia şi Pedagogia poporului român”, cartea profesorului şi a
scriitorului Ştefan Dumitrescu este una din cele mai mari realizări ale
gândirii psihologice şi pedagogice la noi, unul din marile evenimente culturale
ale acestei perioade „de tranziţie către distrugerea definită a poporului romîn
şi a Românie”). Monografia aceasta, căci o Monografie este cartea profesorului
Ştefan Dumitrescu, analizată aici, creşte, ca să spunem aşa, din solul social
şi cultural românesc, este o proiecţie
profundă şi lucidă a sufletului românesc pe suprafaţa Ecranului care este
prezentul şi viitorul acestui neam. După lectura cărţii ai sentimentul că
intenţionat Dumnezeu a făcut ca această carte să apară în această perioadă când
poporul romîn, după 1990 Obiectul şi Victima unui mare Război economic, se află
într-o stare jalnică, introdus pe o cale negativă, autodistructivă, aflat în
cea mai periculoasă Fundătură istorică, distrus într-o mare măsură. În finalul cărţii credem că ne aflăm în faţa
unuia din evenimentele cele mai importante din istoria Psihologiei şi a
Pedagogiei româneşti, când aceste ştiinţe îşi dau mâna ca să ajute poporul
român să se salveze din criza istorică în care ne găsim de foarte mult timp.
-------------------------
PS. O dată cu această admirabilă şi memorabilă carte care este
„PSIHOLOGIA ŞI PEDAGOGIA POPORULUI ROMÎN”, dl profesor Vasile Mănuceanu,
Preşedintele Fundaţiei Culturale Ajutorul românesc, mi-a dat spre lectură, o altă carte a domnului profesor Ştefan Dumitrescu,
de data aceasta o carte de versuri intitulată „Calul Troian al Lumii, America
sau Luceafărul”, pe care o voi recenza cât de curând. Am citit-o de mai multe
ori în timp ce lecturam „Psihologia şi Pedagogia poporului romîn”. Mărturisesc
că am rămas consternată, stupefiată. Cele trei mari poeme ale cărţii, „Naşterea
Poetului”, „Calul Troian al Lumii, America sau Luceafărul”, şi „Ana strigam”,
tot un fel de Luceafărul lui Eminescu”, sunt printre cele mai mari poeme din
literatura română şi îl plasează pe Ştefan Dumitrecsu direct sub Eminescu,
alături de Arghezi şi de Blaga. Nu-l cunosc personal pe dl profesor Ştefan
Dumitrescu dar cum i-am lecturat mai înainte romanele „Feodor Mihailovici
Dostoievski s-a sinucis la București”, „Prea adânc m-ai rănit, femeie!”, „Şi tu
vei fi Văzduh” şi „Marea dragoste” cred că ne găsim cu siguranţă în faţa unei
dintre cele mai mari Minţi şi a unuia dintre cele mai mari Talente pe care le
are România la ora actuală.
Lector univ. Maria CANTUNIARI
10 iulie 2015
Bucureşti
Cârmacii
Alexandru Vlahuţă
Vai, nenorocită țară,
zile rele-ai mai ajuns!
A lor gheare-nfipte-n
pieptu-ți fără milă l-au străpuns
Și-n bucăți împart,
infamii, carnea ta, avutul tău!
Tot ce s-a găsit pe
lume mai stricat, mai crud, mai rău,
Ăști nemernici fără
suflet, fără nici un căpătâi,
Țin a tale zile-n
mână, ș-a ta cinste sub călcâi.
Și călări pe tine,
țară se cred zei aceste bestii,
Cum se cred ades
copiii împărați călări pe trestii.
Ei sunt mari și tari,
și nu au nici rușine, nici sfială
Că-ntr-o zi, poate,
urmașii le vor cere socoteală
De-a lor fapte. Ce le
pasă? Lopătari la cârma țării
Sunt stăpâni pe vas,
pe vânturi și pe valurile mării!
Și când cugeți
c-acești trântori, astă haită de samsara
Prin tertipuri și
prin intrigi au ajuns puternici, mari
Și când vezi pe-a
vieții scară unde-au fost și unde sunt,
Când îi vezi cu ce
mândrie, cu ce ochi semeț și crunt
Privesc azi din
înălțime spre norodul tăvălit
În mizeriile în care
ei, călăii, l-au trântit,
Când te uiți cum se
răsfață, cum își fac de cap mișeii,
Vai, începi să crezi
că-n ceruri adormit-au de mult zeii!
Ș-apoi, după ce-au
dat palme, și-au scuipat în fața țării,
După ce-a-mbrâncit
poporul în prăpastia pierzării,
După ce n-a rămas
lucru nebatjocorit de ei,
Au curajul acești
oameni de nimic, acești mișei
Au curaju-n fața
lumii ca să strige-n gura mare:
Ne vrea țara! Îi vrea
țara? Auziți nerușinare!
Vai, de-ar fi pe voia
țării, știți voi unde v-ați trezi!
Într-o ocnă da! Acolo
oasele v-ar putrezi!
Cum să mai vedem în
țară cinste, muncă, propășire,
Când spoiala azi e
totul, când vezi că prin lingușire
Și fățărnicii,
netoții, au ajuns așa departe!
Cum să-ți mai
trudești viața ca să-nveți puțină carte
Când te uiți că-n
astă țară, dată pradă celor răi,
Înțelepții sunt
victime, ticăloșii sunt călăi!
Nunta de aur în Munții Albaștri (Blue Mountains – N.S.W)
Florica și Ioan
Miclău – Gepianul la 50 de Ani de căsătorie, 1965-2015!
Prin
bunăvoința fiicelor și ginerilor noștri, care au ținut să ne prelungească
bucuria ”Nunții de Aur”-50 de Ani de la Căsătorie” cu o excursie în Munții
Albaștri, ne-au creat o mare satisfacție! Așadar pe data de 25 iulie,
dimineața, ne aflam în drum spre frumoșii Munți ai statului N.S.W. Aerul curat
dar și frigul montan se simțea crescând pe măsură ce ne apropiam de localitățile
Katoomba și Leura, localități turistice deosebite. Sus de tot, pornind de la
creasta muntoasă a așezării Leura, ni se desfășura o panoramă fantastică, cu
imense păduri ce acoperau crestele de munți. Imediat de la șoseaua asfaltată,
prăpăstiile abrupte aproape verticale, prelungindu-se apoi pe depresiuni de mii
de kilometri, deasemeni acoperite de păduri, se mărgineau cât se putea privi cu
ochii de munți stâncoși, cărora abia le deosebeam culorile roșiatice ale
stâncilor. Depresiunile, dealurile și munții
ridicau și o ceață albastră la orizont, asemenea unei mari picturi
naturale, de unde cu siguranță că li se atribuie munților și numele!
Ajunși la
Jamison Valley, aici am putut vedea vestita frumusețe naturală - cele trei stânci înalte ridicate din baza
depresiuni, și scluptate ca de o daltă de vremile timpilor încalculabili trecuți peste ele, cunoscute istoric cu
numele de ”Cele Trei Surori” (The Three Sisters).
Peșterile și
grotele sunt peste tot, în special în zona ”Jenolan Caves”, cu vechimi de peste
340 milioane de ani.(N.S.W-Tourism Awards-2013). Mistere, legende și aventuri
despre underground au făcut faima multor povestiri. Dacă mai amintesc și câteva
nume ca de exemplu: ”The River Cave”(Pestera cu râu) underground, numit și
River Styx, peștera având mari cristale, minareturi, dă spatiului o fantastică
prezentare. Peștera ”Pool of Cerberus”, peștera ”Temple of Baal”, ”Peștera
Imperială”, și multe altele, amintesc despre miturile si mitologiile lumii antice!
Dacă aducem în relație si miturile și legendele aborigene, atunci pătrundem
adânc în vremi întinse pe milenii de
istorie și preistorie a omeniri! Cascadele de la Leura, cad prin adevărate
grădini multicolore ale Florei muntoase!
De fapt o
grădină naturală peste tot cât cuprinde munții si localitățile zonei! Am
vizitat și o veche galerie minieră, care avea la intrare monumentul unui miner,
acesta îndemna un cal ce tragea vagonetul cu cărbune! Totul în mărime naturală!
Aci m-am oprit și m-am pozat cu minerul, punându-mi mâna pe umărul lui, așa
frățește! Mi-am adus aminte de filmele lui Ben Todica din Melbourne, cu minele
din Ciudanovița, Oravița, Anina, fapt ce m-a înviorat, fiindcă mai era și
frigul, cu un vânt rece și pătrunzător!
Mare ne-a fost
bucuria să mergem cu telefericul, ce din creasta muntelui circulă peste Jamison
Valley. De asemenea o coborâre cu trenul din vârf de munte până la baza
acestuia pe o linie aproape verticală, te face să ți se facă părul măciucă,
vorba noastră românească. Nevastă-mea avea teamă să nu cadă peste cei din față!
Să mai
amintesc, despre faptul că am fost găzduiți la Hotelul ”The Mountain Heritage”,
o noapte, dar unde nu prea am dormit, pentru că era în zonă, tocmai o
sărbătoare care ne-a creat multă satisfactie dar și admirație! In localitățile
din Munții Albaștri - N.S.W, există o tradiție creștină, de a ține așa numitul
”Crăciunul din Iulie”. Fiindcă luna Iulie aici este lună de iarnă, locuitorii
vroiau să aibă acel Crăciun de iarnă european, probabil! Oricum, in luna Iulie,
e acolo săptămânal, Crăciunul din Iulie!
A venit Moș
Crăciun (Santa Claus), cu colinde și cadouri. A făcut poze cu lumea din hotel,
iar nevastă-mea Florica a ținut să-și facă și ea o poză cu Moș Crăciun din
Iulie.
O altă bucurie
pe care nu o vom uita degrabă, am avut-o cu întreaga familie, vizitând o
galerie de artă din orășelul Leura, ”QUIDDITAS – Creative Arts Gallery”, unde
erau expuse lucrări de artă din mai multe țări ale lumii, dar de unde nu lipsea
nici covorul românesc moldovenesc! Mie mi s-au umezit ochii privind peisajul
acestuia, iar nevastă-mea îmi zice: ”Tu ești gata să plângi Ioane!” Am schimbat
câteva vorbe cu patroana, care ne-a spus că se poate cumpăra ce dorim. Fiica
mea Elena, deja cumpărase un covor moldovenesc ca să-l aibă amintire din
România. Doamna Patroană încă ne-a mai explicat și originea cuvântului
”quidditas”, care este cuvânt Latin, însemnând esența unui obiect care îl face
să fie ceea ce este!
Am rămas
înmărmurit din nou, vizitând o nouă ”Galerie de artă” cu denumirea de ”Bygone
Beautys”, un adevărat muzeu, dar și cu vânzări. Un ceai bun pentru vizitatori
este intotdeauna pregătit! În câteva minute am înțeles eu că ceaiul reprezenta
însăși produsele de artă specifice servirii ceaiului! Și, că toată galeria era
numai cu ”teapots”. Camere și rafturi pline de teapots!
Această
galerie cuprinde peste 3000 de ceainice, bineînțeles, extrem de artistic
lucrate. Dar nu am văzut in rafturile din cele câteva încăperi, două ceainice
identice! Doar unicate!
Colectarea lor
începuse cu zeci de ani in urmă, iar o sintagmă pusă pe cartea de vizită a
galeriei notează: ”Quality is timeless”, adică această calitate artistică nu
are timp, este nemuritoare, din origine spre infinit! Mi-am amintit, privind
toate acestea, de măiestria traco-dacilor noștri, care fuseseră primii olari în
emanciparea civilizatiei omenești, prelucrători de vase din aur și argint,
găsite pe întregul teritoriu european de către arheologi! Chiar mi-au venit in
minte niste versuri din poezia mea dedicată cu ani în urmă olarului din
Leheceni-Bihor: ”El, olarul, e artistul / Geniu civilizator / Căci, de nu făcea
el oala / Trăia omul râmător/”. Această frumoasă zi de excursie in Munții
Albaștrii, în care sărbătoream cei 50 de ani de căsătorie, ne va rămâne în
amintire mie și nevestei mele pentru totdeauna! Mulțumim lui Dumnezeu pentru
acestă frumoasă vârstă, si a iubirii Sale de a ne îngădui a mai vedea încă
frumusețile Lucrărilor Sale!
In după amiaza
zilei de 26 iulie, 2015, ne pregătirăm să ne reîntoarcem spre locurile și
casele noastre de pe coasta de
Est al Pacificului, la frumosul oraș Wollongong, și a suburbiei noastre
Cringila, N.S.W.
Cu drag,
Florica și Ioan Miclău – Gepianul
Elena Ciubotaru: „Odă Prieteniei – Jurnal de călătorie în Noua Zeelandă” de Vasilica Grigoraș
„Odă
Prieteniei – Jurnal de călătorie în Noua Zeelandă” este mai mult decât un
simplu jurnal de călătorie. Este decuparea unui segment important din viaţa autoarei,
segment cuprins între septembrie 1972 – 7 mai 2013, ziua revenirii acasă din
lunga şi fascinanta călătorie în „Ţara Norului Lung şi Alb” , AOTEAROA (lb.
maori), englezeşte vorbind, New Zealand. Călătoria este descrisă după modelul
unui jurnal – ca stil literar, purtându-ne alături de ea cu precizie, pe date
şi locuri exacte, fixate prin preţioase informaţii despre istoria, geografia
ori geologia ariilor străbătute, a aşezărilor mici – întâlnite fugar – sau a
zonelor mari, urbane în care a locuit, precum Napier, Wellington, Rotorua,
Auckland.
Toate
noutăţile care îi copleşesc mintea şi sufletul revarsă torente de efuziuni
descriptive, reliefări superbe ale sentimentelor unei turiste uimite de minunea
ce i se întâmplă: prezenţa ei aievea în acest „capăt” de lume, în îndepărtata
(privind dinspre România) Oceanie, în sânul unui peisaj mirific oferit de
insulele vulcanice ale Noii Zeelande, împădurite cu pini gigantici şi scăldate
la poale de apele Pacificului – pe o coastă – şi a Mării Tasmania – pe cealaltă
coastă. Dar nu sunt descrieri romantice de peisaj, nu! Vasilica Grigoraş este o
neobosită şi dăruită autoare de Haiku. De câţiva ani şi-a descoperit aceste
veleităţi, până acum fiind deja câştigătoare pe locuri fruntaşe a câtorva
concursuri naţionale, iar în anul 2014 apare într-o Antologie Haiku! A învăţat
şi reuşeşte excepţional să creeze imagini de neuitat şi să producă stări,
sentimente, trăiri superioare concentrând totul în neiertătorul tipar fix de 17
silabe. Citiţi-o, nu veţi regreta! Această abilitate a intelectului ei împletit
vădit cu sufletul, stilul exact, matematic – didactic pot spune – se regăseşte
în toată proza ei. Nu doreşte doar să ne descrie cele văzute şi trăite, vrea să
rămânem şi noi, cititorii, cu ceva concret din lectură, căci, luându-ne de
mână, ne plimbă cu ea şi ne împregnează sufletele cu ROGVAIV-ul Oceanului, al
cerului, al florei şi faunei descoperit, al civilizaţiei maori şi kiwiote ce i
se dezvăluie în cale. Dovedind o sete grozavă de A ŞTI ne spune şi nouă tot ce
a citit şi aflat, documentându-se temeinic în multe situaţii despre fiecare
sătuc sau defileu prin care a trecut!
Dar nu este
doar atât această carte. Ne invită autoarea în lumea ei lăuntrică, ne face
părtaşi la cele mai mici amănunte ale pregătirii ei de călătorie, la emoţiile,
fricile, uimirea că i se întâmplă tocmai ei acest lucru, la fericirea că
trăieşte toate acestea, dar, mai ales, la recunoştinţa ei…
Două fire
roşii, împletite armonios, ţinându-se mereu „mână în mână‛ răzbat de la început
până la ultimul cuvânt al Jurnalului: recunoştinţa faţă de Bunul Dumnezeu,
manifestată la fiecare pas, recunoştinţa şi iubirea pentru prietena ei,
Valentina. De fapt, să analizăm jaloanele temporale pe care le fixează Vasilica
Grigoraş: septembrie 1972 – superbul, sensibilul şi vibrantul moment al
întâlnirii celor două viitoare studente, startul prieteniei neîntrerupte, de
atunci şi până în momentul actual.
Anii următori
defilează înaintea ochilor şi minţii noastre precum trenurile într-o gară:
noiembrie 2002, anul emigrării Valentinei în N.Z.; februarie 2005, anul scurtei
reveniri în ţară a Valentinei şi a soţului acesteia, Robert; vara lui 2009, alt
concediu de odihnă al prietenei sale în România; vara lui 2011, când află
autoarea gândul preietenei sale de a o invita pentru trei luni de zile în N.Z.;
sfârşitul anului 2012 când primeşte Invitaţia concretă pentru perioada
februarie – mai 2013 şi apoi, „ultimul tren‛ al Jurnalului, călătoria în sine.
Aici simt
imperios necesar a vă reaminti versurile unui poem ce aparţine lui Rabindranath
Tagore, şi care, am aflat nu demult, stă scris în întregime la intrarea micii
mănăstiri de la Sădinca, judeţul Sibiu… Iată o parte din poem:
„Un lung tren ne pare
viaţa
Ne trezim în el
mergând
Fără să ne dăm noi
seama
Unde am suit şi când.
Fericirile sunt halte
Unde stăm câte-un
minut.
Până bine ne dăm
seama
Sună, pleacă, a
trecut.
Iar durerile sunt
staţii
Lungi de nu se mai
sfârşesc
Şi în ciuda noastră,
parcă,
Tot mai multe se
ivesc.
Arzători de nerăbdare
Înainte tot privim,
Să ajungem mai degrabă
La o ţintă ce-o
dorim”…
Acest suflet
evlavios, intelect riguros, această fiinţă meticuloasă în gând şi faptă, omul
aplecat necontenit spre cuvântul care iluminează – dăscăleşte vorbind! –
Vasilica Grigoraş ridică, realmente, o ODĂ celor mai înălţătoare sentimente
umane, iubirea de Dumnezeu, precum şi prietenia împletită cu iubire
necondiţionată pentru Valentina, sentimente împărtăşite, desigur de aceasta din
urmă. ODA îşi are izvorul pur, nesecat în simţămintele ei de recunoştinţă,
exprimate necontenit, atât de fierbinte, încât uneori devin palpabile! Anual
ori bianual mă transpun în situaţia de locuitor temporar al capitalei,
Wellington, în intervale de trei până la şase luni, în ultimii 7 ani din
existenţa mea. Mă împart egal între cele două lumi de dragul a tot ceea ce am
mai scump pe lume – unicul meu fiu şi familia lui. Adăugaţi mărturia mea la
ceea ce ne povesteşte Vasilica Grigoraş în acest Jurnal.
Citiţi rând cu
rând. Veţi ieşi mai bogaţi, mai frumoşi la capăt de drum.
Elena Ciubotaru
Lucian Rus – Ștefan Dumitrescu, un scriitor român care face cât trei scriitori care au luat Premiul Nobel!
Cronica literară la
romanele
„Feodor Mihailovici
Dostoievski s-a sinucis la București”,
„Marea dragoste”,
„Prea adânc m-ai
rănit, femeie!”
L-am cunoscut
pe Ştefan Dumitrescu în studenţie, când, în anii 1970, frecventam cenaclul
literar „Lucian Blaga” al Facultăţii de Filozofie, pe care îl conducea, şi o
făcea cu delicateţe. Mai ştiu că peste câţiva ani, după ce Ana Blandiana i-a
făcut în revista „Amfiteatru”, nr. 12, din anul 1971, un portret de scriitor
fulminant, în care anunţa venirea în literatura română a unui talent
excepţional, Adrian Păunescu l-a invitat să-i deschidă Cenaclul „Flacăra”,
pentru că ţinea ca istoria Cenaclului pe care îl conducea să înceapă cu un
scriitor promiţător. Am citit în revista „Flacăra” că Adrian Păunescu a afirmat
la această primă şedinţă că Ştefan Dumitrescu este o şansă a literaturii
române, o mare şansă a literaturii române…
Apoi, pentru
că după terminarea Facultăţii de Filozofie drumurile noastre s-au despărţit
(îmi aduc aminte că trebuia să lucreze în presă, dar în martie 1973 Ceauşescu a
dat un decret prin care se interzicea repartiţia absolvenţilor de învăţământ
superior în presă, asta făcându-l să opteze pentru un post la un Liceu
pedagogic din Bucovina sau din Dobrogea) când şi când, în perioada comunistă,
îl mai vedeam publicat de revistele literare de atunci, dar la intervale mari.
După plecarea mea din ţară în 1977 n-am mai ştiut de el multă vreme…L-am văzut
după 1990 publicând în revistele de cultură on-line scoase de români în
Germania, în Franţa, în Canada, în Australia, unde a publicat Cronici literare
la cărţile multor scriitori români stabiliţi în străinătate. Pe care încerca
astfel să-i aducă în literatura română. Toate cronicile lecturate de
subsemnatul şi scrise de Ştefan Dumitrescu erau favorabile, încurajatoare, în
care-i recomanda călduros pe autorii recenzaţi publicului românesc. Dar nu am
văzut din păcate nici o cronică scrisă de alţii la cărţile acestui scriitor
generos, cu vocaţia prieteniei. Ştiam demult că în lumea literară românească
invidia este suverană, că sentimentul de prietenie şi de reciprocitate lipseşte
cu desăvârşire, aşa că nu m-am mirat. Noi, românii, ne pricepem foarte bine să
ne marginalizăm şi să ne asasinăm valorile!
Mare mi-a fost
bucuria când revenind în ţară la sfârşitul anului 2014 am găsit în librăria
Eminescu patru cărţi semnate de Ştefan Dumitrescu. Este vorba de romanele:
„Feodor Mihailovici Dostoievski s-a sinucis la Bucureşti”, „Prea adânc m-ai
rănit , femeie!”, „Marea Dragoste”, şi de cartea de critică socială,
filozofică, politică, sau mai bine zis de Eseul, sau de Monografia dedicată
celor Doi Mari Dizidenţi şi Scriitori, Ioan Crişan şi Paul Goma. Le-am cumpărat
imediat pe toate patru.
Prima carte pe
care am lecturat-o, fără să o mai pot lăsa din mână, a fost romanul „Feodor
Mihailovici Dostoievski s-a sinucis la Bucureşti”. Cel care m-a făcut să
lecturez romanul acesta, primul a fost titlul care m-a intrigat, chiar m-a
frisonat, ca să folosesc această expresie. Cum adică Dostoievski s-a sinucis la
Bucureşti? Nu există nicio legătură între Dostoievski şi Bucureşti. De ce a
folosit romancierul titlul acesta, doar ca să şocheze, este un roman
suprarealist? Nu, nici pe departe, mi-am dat seama, după ce am terminat
romanul, pentru că în romanul acesta Dostoievski şi Nichita Stănescu sunt
personaje principale. Amândouă sunt veridice, uimitor de vii şi de autentice,
le vezi în faţa ochilor, sunt pilonii universului romanesc, ai lumii literare
şi ai epocii din timpul lui Ceauşescu descrise în acest roman.
Abia după a
doua lectură am înţeles semnificaţia titlului romanului, Dostoievski, ca şi
Nichita, sunt două chei, două vizoare, prin care pătrundem în lumea fastuoasă,
grotescă şi tragică a cărţii, în universul romanului, care este extraordinar.
În profunzimile sufletului omenesc şi a sufletul românesc. În primul rând
trebuie să subliniez că nu am mai citit niciodată un roman atât de bine scris,
atât de profund, de inovativ şi de cutremurător. Este cu mult deasupra
romanelor lui Garcia Marquez sau Varga Lyosa, sau ale mai bătrânului Thomas
Mann. Romanul acesta este de departe un roman de talie internaţională, care ar
fi best-seller pe marile pieţe internaţionale de carte dacă ar fi tradus şi
publicat în străinătate. Romanul nu se poate povesti pentru că este un roman
parabolă, metaforă, o constelaţie de motive epico-filozofice care comunică
între ele, dându-i romanului o arhitectură complexă polisemantică şi
polifonică. Acţiunea romanului se petrece în lumea scriitorilor din perioada
comunistă, personajul principal fiind un scriitor, tipul geniului, foarte
dotat, de o cinste ireproşabilă, dar şi de o inconştienţă profetică. Nu există
în literatura română o carte care să descrie mai bine lumea literară
românească, s-o deseneze în liniile şi în cadrul ei balcanic, dar totodată să
pătrundă în subconştientul, în memoria colectivă, instinctuală, ancestrală a
acestei lumi. Lumea literară, în general egoistă, venală, individualistă, cenuşie
este urechea receptoare a adâncurilor sufletului românesc. Este cochilia în
care rezonează întreaga ancestralitate şi spiritualitate românească,
patologiile psihologiei poporului român şi aspiraţiile spiritualităţii
daco-române. Scriitorul, realizând admirabil portretul psihologic, sufletesc al
celor doi mari scriitori, F M Dostoievski şi Nichita Stănescu, analizează,
punându-le faţă în faţă, cele două culturi şi cele două Mari Suflete, cultura
slavă şi cultura daco-română, sufletul slav şi sufletul daco-românesc.
Nimeni nu a
realizat ca acest scriitor foarte profund o analiză atât de veridică şi de
complexă a sufletului românesc. Pe nesimţite, asistăm la procesul, chinuitor şi
impresionat al naşterii din magma sufletului românesc, a Profetului, trimis în
istoria acestui neam ca să întrezărească viitorul poporului român şi al
omenirii. În ultima instanţă credem că romanul acesta cu nume atât de
spectaculos, „Feodor Mihailovici Dostoievski s-a sinucis la Bucureşti”, este
cea mai profundă meditaţie asupra istoriei poporului român şi a sufletului
românesc… După lectură cititorul rămâne cu adevărat năucit, având nevoie de
timp pentru a-şi reveni, pentru a-şi aduna gândurile, pentru a lăsa informaţia
conţinută de universul românesc să se sedimenteze în fiinţa lui. De departe
romanul acesta este unul dintre marile romane ale secolului XX. Tipărit în
oricare altă ţară, în străinătate cu siguranţă romanul va fi considerat un mare
eveniment, un best-seller. Ce păcat că unii critici din România tac (aşa suntem
noi, românii, când este vorba să ne recunoaştem valorile. Ce ruşine !) şi nu
mediatizează romanul, nu-l interpretează, nu se apleacă asupra lui.
După lectura,
a doua lectură a romanului lui Dostoievski, am fost desigur curios să văd dacă
şi celelalte două romane se ridică la înălţimea lui. Aşa că următorul roman
lecturat a fost „Marea Dragoste”. Tot un roman de dragoste ca şi romanul
„Feodor Mihailovici Dostoievski s-a sinucis la Bucureşti” (care este în primul
rând un roman de dragoste) şi tot un roman dostoievskian, pe care nu-l mai laşi
din mână. Cele trei romane lecturate de noi, unul după altul, şi care realmente
ne-au cutremurat (au un efect teribil asupra psihologiei lectorului) sunt
romane dostoievskiene, pentru că dacă Dostoievski se foloseşte de evenimentul
teribil, care este crima săvârşită de un personaj asupra altui personaj, şi
care declanşează trăirile filmice ale personajului principal, prilej cu care
autorul pătrunde în profunzimile sufletului slav, al sufletului omenesc, Ştefan
Dumitrescu utilizează o altă fereastră, poartă pentru a intra în profunzimea şi
vastitatea universului omenesc interior, şi aceea este Dragostea.
Romanele lui
sunt romane de dragoste, dramatice, dureroase, cu zvârcoliri şi căutări epice
şi filozofice. De exemplu romanul ”Marea dragoste”, este un roman filozofic,
pentru că este o meditaţie asupra încercărilor prin care trece personajul
principal al cărţii (care este Omul, şi în ultima instanţă Dragostea), asupra
căutării dramatice a destinului Omului în lume, dar este şi un roman Mitologic,
o reinterpretare modernă, pe fundalul unei societăţi corupte, care se scufundă
în mlaştina istoriei, a mitului lui Pygmnalion. Dar şi a mitului lui Oedip.
Personajul principal, un pictor, care în mod normal ar fi trebuit să rămână
asistent la Institutul de arte plastice din Bucureşti este marginalizat şi adus
în situaţia de a-şi lua lumea în cap. Este un fel de exil (în primul rând este
vorba aici de exilul interior al artistului) într-un târg din Bucovina. Aici va
picta reuşind în condiţia umană de marginalizat să dea o operă de valoare
excepţională şi vastă. Îndrăgostit de creaţie pictând-o pe una din femeile care
se îndrăgostesc de el, reuşeşte s-o reînvie. Romanul este tulburător, de un
realism crud, pe fondul unei panorame bucovinene de ev mediu, pictată parcă de
Dărăscu.
Al treilea
roman, „Prea adânc m-ai rănit femeie!”, are ca personaj principal un tânăr
muzician (observăm că toate romanele lui Ştefan Dumitrescu au în centru lor
motivul artistului genial, care intră în conflict cu societatea românească,
decăzută moral, bolnavă de egoplasm şi de axiofagie, care se salvează prin
creaţie !) este tot un roman de dragoste, şi tot un roman filozofic, iar în
profunzimea sa un roman mitologic, în care autorul încearcă dezghiocarea mai
multor mituri, legate de misterul feminin, de vocaţia Principiului feminin în
istorie, foarte puternică, de lupta dintre Principiul feminin şi Principiul
masculin. Este şi romanul acesta unul care te cutremură şi care te lasă aşa. În
final mărturisim că nu am citit în literatura română romane atât de profunde,
de mari, de cutremurătoare. Romane de talie internaţională, care îmbogăţesc
literatura română şi literatura universală. Romane care pătrund în profunzimile
fenomenului uman, dezvăluindu-i din interior atât măreţia, cât şi slăbiciunile
înfricoşătoare . Mărturisim de asemenea că ne este teamă pentru Ştefan
Dumitrescu, pentru că suntem conştienţi că lumea literară românească
invidioasă, egoistă, meschină nu va accepta ca un scriitor de talie mondială să
trăiască şi să scrie în mijlocul ei, şi nu se va lăsa până când nu îl va
marginaliza total, ca pe Eminescu. Chiar şi acum la două luni după lectura
romanelor suntem sub impresia lor terifiantă. Cred că ar trebui să avem o grijă
deosebită de scriitorul acesta.
Prof dr Lucian Rus
5 februarie 2015
marți, 28 iulie 2015
UIMITOARELE asemănări dintre cultura CUCUTENI și cultura chineză YANGSHAO
O altă mare enigmă a istoriei
este născută de bulversanta asemănare dintre cultura Cucuteni, cea mai
importantă cultură europeană a acelor vremuri, și cultura chineză Yangshao.
Cele două culturi au fost contemporane (Cucuteni a evoluat între anii 5.000-3.500
î. Chr., în aceeași perioadă în care a ființat și Yangshao: 5.000-3.000 î.
Chr.), iar dovezile istorice ne fac să credem că reprezentanții lor nu erau
străini unii de alții, ba, mai mult, că aveau chiar relații comerciale și
culturale.
Un lucru remarcabil de la prima
vedere îl reprezintă faptul că ceramica celor două culturi se aseamănă uimitor
de mult – simboluri, forme, culori atât de apropiate încât un nespecialist
le-ar putea confunda cu ușurință. Să fie doar o misterioasă coincidență sau
vorbim despre influențe concrete în ambele sensuri, ori măcar dintr-o direcție
spre cealaltă?
Desigur, uriașa distanță dintre
teritoriile ocupate de cele două civilizații ar putea să ne facă să credem că
acest lucru nu era posibil acum 5-6-7.000 de ani. Să nu uităm însă că în urmă
cu 2.000 de ani avem dovezi ale existenței Drumului Mătăsii, un drum comercial
care lega China de Europa. Acest drum este considerat de unii cercetători,
printre care și specialistul în preistorie André Leroi-Gourhan, un spațiu de schimburi
între oameni încă din paleolitic, adică chiar dintr-o perioadă mai veche.
Ca o confirmare a acestei
posibilități, în anul 2014, o descoperire de excepție făcută în România –
scoaterea la lumină a unei locuințe pre-cucuteni, cu o vechime de aproximativ
7.200 de ani – a adus dovezi ale schimburilor comerciale dintre locuitorii de
pe teritoriul României și cei din China…
Datorită excepționalei
descoperiri de la Baia, în județul Suceava, o echipă de cercetători de la
Universitatea din Cambridge a venit încă de anul trecut pentru a sprijini munca
arheologilor români. Alături de arheologul Emil Ursu, directorul Muzeului
Bucovinei, echipa de la Cambridge urmărește să stabilească modul în care acum
6-7.000 de ani se făceau schimburi de cereale între Europa și Asia, dar în
special între Europa și China. Martin Kenneth Jones, specialist în arheologia
biomoleculară a cerealelor și-a început cercetările în China, unde a găsit
cereale aduse în acele vremuri din Europa, în timp ce în Europa a identificat
cereale aduse din China.
Jones, vorbind despre
descoperirea de la Baia: „Credem care are legatură cu culturile agricole din
China. Am fost interesați de zece ani de această dezvoltare și am început munca
în China pentru a înțelege mai bine ce este cu aceste produse agricole,
cereale. În acea perioadă, pe vremea migrațiilor, transportul nu era atât de
simplu, iar cum s-a făcut acesta este interesant”. (Mediafax)
Iată că, din perspectiva
specialiștilor, o relație între cele două culturi este posibă. Dincolo de
dovezile arheologice care pun în evidență schimburi de cereale între cele două
continente, asemănarea ceramicii celor două culturi este frapantă și ne
vorbește despre legături deosebit de interesante.
În munca de comparare a ceramicii
celor două culturi, am găsit o serie de evidente asemănări, o parte dintre
acestea fiind expuse în acest articol. Ceea ce este deosebit de interesant este
și faptul că anumite obiecte de cult cucuteniene seamănă izbitor cu Pagodele
Chinezești care, la rândul lor, sunt construcții destinate vieții religioase…
Nu în ultimul rând, trebuie să
remarcăm că două dintre cele mai importante simboluri ale spațiului Asiatic (și
implicit ale Chinei) – Yin Yang și Svastica – au fost descoperite pe ceramică
cucuteniană mai veche de 6.000 de ani. Chiar mai mult, pe teritoriul României,
simbolul svasticii apare și în cultura Turdaș Vinca, cu o vechime de 7.500 de
ani.
În acest context, ne putem
întreba dacă nu cumva culturile neolitice dezvoltate într-un spațiu care
înglobează și România de azi, au creat influențe până departe în Asia, acest
spațiu carpato-danubiano-pontic fiind nu numai Vatra Vechii Europe, după cum
spun unii cercetători străini, ci și un loc de unde au pornit spre Asia
populații care stau și la baza unor culturi de pe acest continent…
Pentru că, să nu uităm câteva
lucruri remarcabile despre cultura Cucuteni:
– A fost vârful cultural, economic și social
al Europei timp de 1.500 de ani, între 5.000-3.500 î. Chr.;
– Cucutenienii aveau case cu etaj și case pe
piloni;
– Locuințele lor, unele de până la 200 de mp,
erau compartimentate, fiecare cameră având o utilitate specifică;
– S-au descoperit așezări de aproape 20.000 de
case, aranjate planimetric, ceea ce arată o organizare socială foarte bine pusă
la punct, sugerând existența unor proto-orașe;
– Pasta ceramică cucuteniană ca și pigmenții
folosiți sunt de o calitate excepțională, foarte greu de atins și cu tehnologia
de astăzi. Practic, pasta ceramică și culorile sunt foarte bine păstrate, chiar
și după ce au stat în pământ 7.000 de ani;
– Cucutenienii foloseau cuptoare de ardere cu
reverberație, o minune tehnică pentru acea perioadă;
– Cultivau aproape toate cerealele și diverși
pomi fructiferi…
În concluzie, avem aproape de noi
o comoară culturală pe care statul român ar trebui să o valorifice la adevărata
ei valoare. Peste toate, dovezile ne vorbesc despre legături și influențe
uimitoare, la distanțe uriașe pentru acele vremuri. Cu timpul, poate că toți
românii vor cunoaște istoria acestor locuri și o vor aprecia la adevărata
valoare. Pentru că merită! Pentru că este și a noastră!