Mama
și pruncul - Minuni ale lui Dumnezeu (2)
Prof.
dr. Gheorghe Constantin Nistoroiu, Cavaler de Clio
06
Noiembrie 2024
„Iubirea Mamei este mare, neprețuită. Mâna lui
Dumnezeu a sădit iubirea în sufletul ei. Așa a plăsmuit Dumnezeu inima mamei, a
creat-o să-I iubească!” (Atanasie I. Skarmoghiani)
Omul - Bărbat + Femeie (Fecioară), copia creată după
chipul direct al lui Dumnezeu, împlinit prin suflare divină, Care l-a făcut
omul deplin, adică, „Ființă creată vie”, astfel că: „Omul are în plus și o
Condiție de supra-natură, chiar „Peste Cer și Pământ”. Peste Trup și Suflet și
chiar mai mult o supraunire a întregii creații cu divinul” (Ieromonah Ghelasie
Gheorghe, Chipul Omului, Ed. Platytera, Colecția Isihasm, București-2013, p.
12).
Toată Creația divină în afară de om a fost făcută prin
cuvânt, iar numai omul prin suflare. Cuvântul este o transmitere de o anunțată
comunicare, pe când Suflarea implică toată ființa. În natura creată, Dumnezeu a
prefigurat înmulțirea speciilor, dar prin om a concretizat-o, a desăvârșit-o
dându-i un sens în sine, o menire și o împlinire. „Se zice frumos mistic că
Adam are o singură inimă, iar Eva, ca mamă, are două inimi. Prin faptul că este
om, ca Adam, are Inimă ca om-femeie, dar mai are și inimă de naștere, Inima
fiului dumnezeiesc, a nașterii chipului fiului dumnezeiesc , care ia și chip de
filiație de creație. De aceea orice naștere este chip de filiație de creație
înrudit cu chipul dumnezeiesc” (ibid.,p. 27).
Așadar, toate Mamele, confirmate prin Taina Cununiei
religioase prin binecuvântarea lui Dumnezeu și a Maicii Sale, ca să odrăslescă
nașterea de prunci sănătoși, au două inimii. „Taina căsătoriei în creștinism
are taina nașterii fiului de filiație. De aceea orice Naștere este chip
dumnezeiesc și totodată chip de creație. Cine omoară și cine întrerupe o
naștere face dublă ucidere, adică ucidere de naștere, oprire-întrerupere a unei
nașterii dumnezeiești în Lume, și o altă ucidere și oprire de naștere de creație.
De aceea, din punct de vedere Creștin, Mama este Sfințenia Lumii, iar Maica
Domnuluieste prima Sfântă” (... p. 28).
„Chipul Maicii Domnuluieste chipul tainei, creației.
Prin căsătorie, Adam nu se întregește. Adam își împlinește chipul de filiație,
se Întrupează, reactualizează chipul Fiul lui Dumnezeu și ia chipul de
paternitate în sensul că prin el primește, se face actul de ființialitate al
unui nou chip de creație, a unui nou fiu, a nașterii sale care este de fapt o
paternitate numai de naștere” (ibid., p. 28). „În căsătoria creștină bărbatul
nu este tată decât în măsura în care se naște fiul ori Fiica... Iubirea între
Adam și Eva este Iubirea dintre Adam și Eva, dintre bărbat și femeie
(fecioară), care este fiul. Atât timp cât nu este fiul, bărbatul și femeia nu
se pot întâlni. Așa-zisul pat nupțial nu este întregire, actul nupțial trebuie
să devină o Naștere. Dacă nu devine o Naștere, nu este Iubire, ci o
autosatisfacție” (ibid., p. 29).
Tradiția primelor veacuri creștine consemna astfel
Tainele divine: „Căsătoria înseamnă pre-Naștere, împlinirea este nașterea și
nașterea primește pecetea împlinirii prin Botez” (...p. 29).
Întotdeauna mamele sublime, cu credință de Neam și
dragoste de Dumnezeu au dat Pământului și Cerului cei mai însemnați Fii/ Fiice
și cei mai vestiți Bărbați de stat și de Biserică! Între cele mai sublime mame
pelasgo-traco-gete, după CRĂIASA Cerului și a Pământului care este divina
Maria, s-au numărat și mamele eroine ale Sfinților Trei Ierarhi, Vasile cel
Mare, Grigorie de Nazianz și Ioan Gură de Aur, respectiv: Emilia, Nona, Antuza.
Emilia era originară din principatul trac Cezareea
Capadociei, desprinsă dintr-un neam aristocrat care a dat Cetății, respectiv
Patriei lor conducători vestiți. „Militari, conducători politici, oameni cu
trecere la curțile împărătești, cu multe averi și demnități înalte, cu funcții
publice și educație strălucitoare” (Sfântul Grigorie Teologul, Cuvânt la
înmormântare Sfântului Vasile cel Mare, 3, Migne P.G. 36, 497).
Emilia era fiica martirului Martiros, ucis de monarhul
dement și nebun Maximilian (305-315), după care i-a confiscat averea și a
dăruit-o demnitarilor lui slugoi. Emilia, în limba străbună pelasgo-aramaică
înseamnă „grija cea bună”, prenume parcă predestinat pentru marele său renume,
ca Mamă a unuia dintre cei mai mari Sfinți ai Bisericii lui Hristos, ea însăși
sfântă în Ierarhia cerească a lui Dumnezeu. Grija cea bună și-a împlinit-o în
vorbirea blândă, buna cuvință, credință, decență, demnitate, onoare, deci
armonie desăvârșită.
Emilia a fost
căsătorită cu bravul Vasile, fiul evlavioasei Macrina, un retor de mare faimă
din Pontul Neocezareei. Bucuria cerească a fost că le-a dăruit Dumnezeu 10
copii: 5 băieți și 5 fete, iar drama pământului le-a luat tatăl de timpuriu, pe
ultimul băiat, iar mai târziu și pe fiul Naucratios monahul, înecat în râul
Iris pe când pescuia. „Corabia familiei a fost zdruncinată cumplit de un talaz,
mai puternic, la care nu se aștepta așa de repede” (Sfântul Grigorie de Nyssa,
Cuvânt despre viața Sfintei Macrina, Migne, P.G. 46, 972 B-C). „Mare, cumplită
și adâncă este durerea mamei când izbucnește furtuna, când trăznetul apare din
senin în mijlocul familiei liniștite și fericite, când apare moartea
fulgerătoare a persoanelor dragi, sau se întâmplă evenimente cumplite,
neașteptate. Atunci inima mamei este zdrobită de o mare tristețe” (ibid.).
Suferința face parte din soartă, din destinul omului
și reprezintă un segment important din moștenirea lui pământească. Dacă se face
însă din suferință o virtute, în sensul că: „Domnul a dat, Domnul a luat, fie
numele Domnului binecuvântat!, pentru întărirea credinței și pentru nemărginita
iubire de Dumnezeu, de Patrie, de Neam, de Familie, atunci capătă moștenirea
cerească. „Aceasta este iubirea adevărată a mamei, să le primească pe toate cu
râvnă pentru copilul ei.” (Sfântul Ioan Gură de Aur, Omilia 53 la Cartea
Facerii, Migne, P.G. 54, 465).
„Dumnezeu țese
viața creștinului cu bucurii și cu tristeți, îngăduie întâmplări fericite cât
și pline de amărăciune din iubire părintească, pentru curățirea și mântuirea
noastră.” (Atanasie I.Skarmoghiani, Emilia, Nona, Antuza - Mamele eroine ale
Sfinților Trei Ierarhi, trad. pr. Victor Manolache, Ed. Egumenița, 2012, p.
215. „Să ia pildă de la Împărăteasa durerii și a răbdării, de la Maica
Domnului, prin a cărei inimă, așa cum a profețit dreptul Simeon (Luca 2,35) a
trecut sabia cumplită și mare a durerii și a suferinței, când L-a văzut pe
Preacuratul ei Fiu răstignit pe cruce. Maica Domnului a rămas zdrobită sub
cruce, a suferit adânc, inima ei de mamă a fost sfâșiată, dar fără tânguiri,
cârtiri și jeluiri. Maicii Domnului, să-i urmeze toate mamele îndurerate”
(ibid., p. 75). „Nimic nu rămâne în viață la fel,/ Vremea curge și se schimbă
de fel/ Noaptea pune opreliște zilei/ Tristețea se face mormânt veseliei,/ Ziua
piedică nopții săvârșește/ Iar bucuria din suferință-nflorește” (Sf. Grigorie
Teologul, Poemul 8, Vieți comparate, stihurile 177-179,E.P.E.).
Dragostea întru Dumnezeu și iubirea pentru Maica
Domnului, trecute prin filtrul suferinței tămăduitoare, odrăslesc întotdeauna
pe pământ ca și în cer o familie binecuvântată, cerească, așa cum a fost
fericita familie a Emiliei care, a dăruit lui Dumnezeu și lumii creștine, 3
sfinți ierarhi: Vasile cel Mare, Grigorie de Nyssa, Petru de Sevastia, un
călugăr Naucratios, o monahie Macrina, alături de ea, sfânta Emilia și de
soacra ei evlavioasa Macrina. Pe toți copii ei i-a iubit, i-a îngrijit, i-a
crescut, i-a educat, dar Odorul favorit a rămas Macrina, fiindcă din adâncul
inimii ei simțea că „pe toți copiii ei i-a ținut înlăuntrul ei un anumit timp,
în timp ce pe Macrina a avut-o continuu în pântecele ei, a ținut-o mereu în
brațele ei de mamă” (Sfântul Grigorie de Nyssa, Cuvânt despre viața Sfintei
Macrina, Migne, P.G. 46, 964 D.).
Dumnezeu
„La pătucul tău, sub luna moale,/ a venit azi noapte
Dumnezeu./ L-au văzut și vișinii și eu,/ iar Lăbuș i s-a lipit de poale.//
Înflorind într-un surâs anume/ lângă perna ta de borangic,/ s-a plecat
asupra-ți – mai BUNIC/ decât toți bunicii de pe lume.// Nu i-au prins
urechile-ți vrăjite/ pasul tainic la venit și dus,/ când caleașca unui nor de
sus/ coborând să-L ia pe nesimțite.// Și-a-nțeles din toate cele tata/ că și
Domnul însuși, pe pământ,/ cât e El de mare și de sfânt,/ s-a temut să nu-i
deștepte fata” (Andrei Ciurunga, Poeme din Iad pentru Îngeri 1958-1964).
Marele Poet al Crucii, întemnițat religios pentru
iubirea de Patrie și dragostea de Dumnezeu - Andrei Ciurunga, pe care am avut
privilegiul să-l cunosc și să-l prețuiesc întru deplinătatea sa valahă de Om
basarabean și de geniul liric, nu a avut copii, grație suferinței carcerale, a
torturilor diabolice, dar din sufletul său mare cât un principat, le-a dăruit
din temnițele satanice ciclul seraphic: Poeme din Iad pentru Îngeri 1958-1964,
Ed. Interprint.
Familiilor creștine cu mulți copii, le înmulțește
Dumnezeu, Mamelor în chip spiritual, tainic și inimile astfel, încât să poată
dărui cât mai multă dragoste odraslelor lor, precum și iubire semenilor
nevoiași, dar cucernici. „Părinții cu mulți copii au o inimă bună. Mi-aduc
aminte că în timpul ocupației germane, printre vecinii noștri era și un copil
orfan care rămăsese complet singur. Unui familist sărac, cu zece copii, i s-a
făcut milă de el, l-a luat în casa sa și l-a crescut și pe acela împreună cu copiii
lui” (Cuviosul Paisie Aghioritul, Cuvinte Duhovnicești - IV Viața de
Familie,trad. Ieroschim.Ștefan Nuțescu Schitul Lacu-Sfântul Munte,
Ed.Evanghelismos, Buc.2003).
Nona, mama sfântului Grigorie Teologul, ea însăși
zămislită din rădăcină sfântă, s-a născut în satul Arianz în sud-vestul
Capadociei trace,aproape de Cetatea tracă Nazianz,în jurul anului 304. Numele
ei derivă din cuvântul get, „nonna” = mamă, înrudit cu termenul trac „nonnus” =
tată. Nona s-a căsătorit cu Grigorie,
fiul nobilei familii Gorgonia și Filtatios, „deoarece era de neam bun,
evlavioasă, morală și frumoasă, și în ființa ei se împleteau toate virtuțiile”
(Constantinos G. Boni, Grigorie Teologul, Atena, 1953, p. 54). După ce și-a
adus soțul la dreapta credință, și l-a înveșmântat în hainele ortodoxiei a fost
hirotonit diacon, preot, apoi arhiereu, episcop de Nazianz în anul 328 d.Hr.
Abia după Sinodul Quinisext din anul 691 de la Constantinopol, episcopii erau
aleși din rândul celor necăsătoriți.
Casa lor deși era bogată și traiul îmbelșugat, fiind însă fără copii
părea a fi stearpă. „Niciun lucru nu este de nesuportat pentru mamă decât să nu
aibă copii, și chiar dacă de mii de ori o duce bine, traiul ei bun n-ar putea
niciodată să-i alunge durerea sufletească care vine din rana lipsei copiilor”
(Sf. Ioan Gură de Aur, Cuvânt despre Sfânta Ana II, 1 Migne, P.G. 54, 644).
Nona cea deosebit de credincioasă, „atleta evlaviei”,
cum era supranumită, nu s-a dezamăgit și mai tare și cu dragoste s-a rugat lui
Dumnezeu să-i dăruiască copii, după făgăduiala Domnului: „Toate câte veți cere,
rugându-vă cu credință veți primi” (Matei 21, 22). Darul de Sus, minunat i-a
venit prin pruncul Grigorie, în 329, „darul primit de la Dumnezeu” (Sf.
Grigorie Teologul, Poemul 11 despre propria viață, stihul 80, Migne, P.G.37,
1035). Credința ei fierbinte a urcat-o de la îngrijirile casei la lucrarea
sacră a sufletului, „pedagogia măreață, educația creștinească a copiilor de la
vârsta prunciei, considerând ca cel mai bun mod și original al educației
copiilor cuvântul scris și vorbit al lui Dumnezeu, pentru că știa și din
experiență că Sf. Scriptură, Cartea veșnică a lui Dumnezeu este temelia
educației, care luminează și înțelepțește, care renaște și mântuiește.”
(Atanasie I. Skarmoghiani, op. cit., p. 131).
Nona cea înțeleaptă și-a apropiat copii (mai avea o
fată Gorgonia) de Dumnezeu, bucurându-i seară de seară prin povestirea din
Cartea Cărților, pe care a așezat-o în mâinile fiului curățindu-l astfel,
sufletește. „Mama a sfințit prin Sfintele Scripturi mâinile mele” (Sf. Grigorie
Teologul, Poemul 1 despre sine însuși, stihul 438, Migne p. 37, 1002). Așadar
mâinile copilului minunat au devenit ulterior mâinile sfinte, binecuvântate ale
mareului Ierarh, care vor sluji cu dragoste și sfințenie Liturghiei dumnezeești,
grației educației creștine oferită de mama sa. „Și este limpede faptul că buna
educație a copiilor de la vârsta prunciei este prin excelență lucrarea mamei,
care urmărește dezvoltarea caracterului și buna lor creștere, în special în
ceea ce privește mântuirea sufletului lor nemuritor. Este o lucrare însemnată,
este o artă, și nimic nu este mai mare ca aceasta. Nicio artă nu este mai mare
decât aceasta!” (Sf. Ioan Gură de Aur, Omilia 49, 7, la Evanghelia Sf. Matei,
Migne, p.58). „Rugăciunea Mamei m-a făcut preotul iubit de Domnul și mâna
dreaptă a episcopului, tatăl meu” (Sf. Grigorie Teologul, Poemul 4 despre sine,
stihurile 3-4, E.P.E. 10, p.429).
În istoria Bisericii Ortodoxe Universale s-a petrecut
acea întâmplare minunată și irepetabilă, unde fiul Grigorie a fost hirotonit
episcop de Sasima, de către tatăl său Grigorie de Nazianz, cel care a slujit 45
de ani din cei 100, cât a trăit, alături de Arhiepiscopul Cezareei, Vasile cel
Mare. Și pe Nona, suferința întru răbdare a înnobilat-o. Și-a pierdut primul
copil - Cezar, unul dintre cei mai renumiți medici ai împăratului la vîrsta de
37 de ani, apoi fiica Gorgonia la 40 de ani și soțul acesteia Alipie, lăsând pe
seama Nonei și a lui Dumnezeu pe cei 6 copii. Dar Nona a biruit fiind, Cea mai
răbdătoare și mai bărbătoasă dintre femei” (Sf. Grigorie Teologul, Cuvântul 8
la înmormântarea tatălui, în prezența Sf. Vasile cel Mare, 11 Migne, p. 35,
997C.).
De când a avut cunoștință de conștiința sa evlavioasă,
de foarte tânără, Nona s-a întrupat pe pământ cu rugăciunea până chiar în clipa
plecării, care a răpit-o din biserică în timp ce se ruga. Numele Antuza provine
din cuvântul pelasg „anthos”, care înseamnă Floare rară. Antuza între florile
din Grădina Maicii Domnului este o Floare rară, o Floare aleasă, o Floare
minunată, o floare binecuvântată, care a răspândit în jurul ei pe pământ și în
cer o mireasmă suavă, serafică. Așadar, această floare minunată a Răsadului
Bisericii lui Hristos, descindea dintr-o nobilă familie din Antiohia Siriei
trace. Ea a fost culeasă de unul dintre cei mai virtuoși bărbați ai vremii,
Secundus, a cărui familie a dăruit mulți demnitari în Siria și conducători
vestiți ai armatei din Răsărit. El însuși fiind „magister militum Syriae –
arhonte, conducător al armatelor din Siria” (Paladie, episcopul Elenupolei,
Dialog istoric despre viața Sfântului Ioan Gură de Aur, cap. 5, Migne, P.G. 46,
18; Constantinos Paparigopulos, Istoria neamului grec, vol. 2, partea a II-a,
Atena, 1932, p.223; Dimitrie Balanos, Patrologia, Atena, 1930, p. 345).
În Cetatea Antiohiei Siriei, după propăvăduirea
Evangheliei Iubirii prin marele Apostol Pavel, credincioșii s-au numit prima
oară creștini. (Fap. Ap. 11, 26) Pe vremea Antuzei și a fiului ei marele Ioan
Gură-de-Aur, Antiohia Siriei „era o cetate atât de mare, cu popor mult, cu
200.000 de suflete. Cetatea avea 200.000 de locuitori, creștini, iudei,
idolatri, toți vorbitori de limbă traco-elenă și atinsese apogeul prin școlile
ei, negoț și artă. Prin viața intelectuală și prin animație era socotită ca o altă
cetate a Atenei din Răsărit. Această cetate cosmopolită care avea 200.000 de
locuitori liberi, o populație de 600.000 de mii de locuitori împreună cu
sclavii” (Sf. Ioan Gură de Aur, Cuvânt de laudă la Sfântul Ignatie Teoforul, 4.
Migne, P.G. 50,591; Constantin Paparigopulos, Istoria neamului grec, vol. 2,
partea a II-a, Atena, 1932, p.224; Sf. Ioan Gură de Aur, „Despre preoție”,
Cuvântul întâi, Răspunsul Sfinților Părinți, vol. 6, p. 13).
Antuza a fost mama creștină care a vorbit foarte
puțin, dar a făptuit foarte mult. De aceea Secundus o considera Darul lui
Dumnezeu, după spusele înțelepților pelasgi. „Darul Domnului este femeia tăcută
și femeie bine crescută nu are preț!” (Înțelep. lui Iisus Sirah 26,16).
Femeia virtuoasă și militarul de carieră formau o
familie creștină model. Ea și-a întărit și mai mult soțul în credință,
sfătuindu-l cu evlavia ei, iar cu priceperea aleasă i-a înfrumusețat sufletul,
astfel că Mântuitorul Hristos și Maica Sa, i-au dăruit un Cocon de mare preț,
care mai târziu va încânta omenirea de la un capăt la altul cu cuvintele
neprețuite ale gurii sale de Aur. „Câtă bucurie a trăit Antuza, în timp ce
ținea la piept comoara ei, pe pruncul dăruit de Dumnezeu! Se bucura în cămara
ei și-L preaslăvea pe Dumnezeu, Dătătorul darurilor, Care a învrednicit-o să
devină Mmamă!” (Atanasie I. Skarmoghiani,op. cit., p. 275).
Toate mamele noastre sacre care trăiesc în credința,
în nădejdea, în iubirea de Dumnezeu și de Măicuța Domnului - Maica tuturor
mamelor evlavioase, au acest privilegiu divin - vrednicia de a naște, astfel
încât, ele să creadă că moștenesc toate
COMORILE cerului și toate cele mai de preț giuvaeruriI ale pământului!
Și mama mea, Gheorghița Radu Nistoroiu se numără
printre aceste mame deosebite, printre aceste flori alese, sădite în grădina
florii dumnezeiești Maria-Maica Domnului. Mama mea a fost o iscusită artistă în
Arta populară, care a smălțuit cele mai
sublime motive ornamentale, cu acul ori în războiul ei de țesut: flori, păsări,
viță de vie, brăduț, mioare, miei, cerbi, căprioare, câmpii, ape, izvoare de
har, căruia îi sunt pururea recunoscător.
Moștenirea Cerului are o bucurie și o fericire
permanentă. Pe pământ aceste meniri celeste sunt în permanentă schimbare. La
scurtă vreme după nașterea pruncului IOAN, tatăl a murit fulgerător, lăsând-o
pe Antuza văduvă la 20 de ani. Furtuna suferinței a fost cumplită, iar uraganul
durerii a zgâlțâit-o din temelii. Creștinii adevărați însă, sunt niște Atleți
ai răbdării, rugăciunii, luptei, iubirii, martiriului. Antuza a știut că
moartea lui Secundus, precum morțile celor Aleși ai lui Dumnezeu, nu sunt sfârșit
de viață, ci mutare, înălțare! „În marea furtună a necazurilor, văduva Antuza
n-a naufragiat, pentru că a alergat la limanul cel neînviforat, la ajutorul lui
Dumnezeu”, „Părintele orfanilor și Judecătorul văduvelor” (Atanasie I.
Skarmoghiani,op. cit., p. 286; Psalmul 67, 6).
Omul hărăzit de Bunul Dumnezeu să-I poarte chipul,
prin darul facerii, întru ființa și persoana sa, are de chivernisit două mari
comori: una sacră a trupului și alta divină a sufletului. Cu grija și prețuirea
îngrijirii vremelnice de comoara Trupului, poate privilegia pururea de comoara
sufletului. Deși, trupul este muritor, amorțit în prima fază, împreună sunt
conlucrătoare întru mântuirea omului, bucurându-se reciproc după slăvita
înviere întru Domnul. „Nici un lucru, în mod absolut, nu se poate compara cu
valoarea sufletului.” (Atanasie I. Skarmoghiani,op. cit., p. 293) Însemnătatea
lui divină ne-a subliniat-o Mântuitorul nostru Iisus: „Căci ce-i folosește
omului să câștige lumea întreagă dacă-și pierde sufletul? Sau ce ar putea să
dea omul în schimb pentru sufletul său?” (Marcu 8, 36-37).
Mama trebuie să aibe permanent ca arhetip pe Măicuța
Domnului, pentru ca apoi să poată deveni model pentru pruncul, copilul, fiul ei
în gând, cuvânt, dar mai ales prin faptă bună! Mântuitorul Hristos îl laudă
și-l răsplătește pe cel care învață mai întâi prin faptele sale bune: „Iar cel
ce va face și va învăța, acesta mare se va chema în Împărăția cerurilor” (Matei
5,19).
Permanent văduva Antuza, asemeni tuturor văduvelor
neamului nostru primordial-pelag și-a manifestat credința prin fapte alese, nu
numai pentru familia ei, ci pentru mulți alții. Credința ei a fost lucrătoare,
roditoare prin iubire, căci a fost pildă de neprihănire, de curățire, de
înțelepciune, rămânând cu viața pământească în „cuptorul de foc al văduviei”.
În oceanul matern al mamei teofore, hristofore,
mariofore, numai Dumnezeu poate pătrunde și poate citi sublimul iubirii și
dăruirii inimii ei atotcuprinzătoare întru măreția Fiului, binecuvântat, care
după cercetarea marelui istoric Constantin Paparigopulos, a fost un Everest al
Cărții Cărților: „Niciunul dintre retorii creștini vreodată nu s-a inspirat
atât de mult duhovnicește din Sfintele Scripturi, nici n-a grăit atât de
nuanțat sub inspirația acesteia” (Constantin Paparigopulos, Istoria neamului grec,
vol. 2, partea a II-a, Atena, 1932, p. 230).
În egală măsură și mai sus de aceasta a fost
Patriarhul Constantinopolului,pe care nu știu pe ce temei, Sinodul Bisericii
noastre ortodoxe, l-a scos din dipticile autorității patriarhale, pomenindu-l
la Liturghie doar ca Arhiepiscop al Constantinopolului. Nu mă miră prea mult,
din moment ce ierarhii politici de azi, au atins măsura Sinodului tâlhăresc de
la Efes din anul 449, când despoticul și violentul patriarh Dioscor al
Alexandriei a vrut să impună sinodal erezia lui Eutihie, monofizismul, prin
ceata de călugări și parabolani, înarmați cu ciomege pentru a convinge.
Sinodul tâlhăresc devine atunci când ierarhii, membri
ai Biserici națiunii, se slujesc pe ei înșiși, după măsura lor, după
„canoanele” lor, neținând cont de puterea și autoritatea Duhului Sfânt. Sinodul
tâlhăresc, uită că Biserica noastră strămoșească este a Mântuitorului, a Maicii
Domnului, a Neamului, este a mamei, respectiv a Familiei, a profeților, a
geniilor a eroilor, a martirilor, a sfinților, a mărturisitorilor. „Un neam are
rezistența lui la rău, (așa cum mărturisea părintele Justin Pârvu, marele Duhovnic
al Românilor), are forța de a deschide viitorul. Geniile îl marchează,
luminează interiorul sufletesc al unui neam!” (Adrian Alui Gheorghe, Cu
părintele Justin Pârvu despre moarte, jertfă și iubire. Ed. Conta, Piatra
Neamț, 2006, p.142).
Oare cum se poate numi un Sinod care dispune izolarea
unui Ierarh în viață, cunoscându-i-se jertfa slujirii sale întru Dumnezeu și
Neam ?! Eram obișnuiți cu trecerea sub tăcere a multor preoți jerfitori
ridicați la ceruri despre care nu mai avem legal voie nici să scriem. Dar
încercarea de a îîngropa” de viu un mare slujitor al Bisericii Neamului, va fi
sortită sigur eșecului. Pentru că bunul Dumnezeu va da fiecăruia ceea ce i se
cuvine după meritul lui !
În fața Scaunului Judecății întotdeauna suntem singuri
cu faptele noastre !
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu