miercuri, 9 iulie 2025

Alexandru Stanciulescu - DOAR O VORBĂ.....! Cu GÂND DE SEARĂ - MINILECTURĂ

 



SUFERINȚA CA TREAPTĂ DE IUBIRE

- DOAMNA ASPAZIA -

 

Porunca de a ne bucura

Cum putem ajunge și noi să iubim suferința și să nu fugim de povara ei?

 

Sunt atât de recunoscătoare bunului Dumnezeu că la 91 de ani îmi permite să îmi duc singură lâna, cum se spune. Că oaia care își duce singură lâna, nu o mănâncă lupul. Încerc să ascult de porunca Domnului: „Bucurați-vă!”. Mântuitorul a numit absolut toate calamitățile care ni se pot întâmpla „fericiri” și ne-a zis: „Bucurați-vă și vă veseliți!”. Să țineți cont de această recomandare a Mântuitorului nostru: „Fericiți veți fi când vă vor prigoni și vor zice tot cuvântul rău împotriva voastră”.

 

Și noi am învățat în închisoare cum suferința este de fapt o treaptă de iubire. Suferința pe care o primim este dovada că Dumnezeu ne iubește și că este cu ochii pe noi.

 

Cum transformi suferința?

Suferința este durere, dar în momentul în care ți-o însușești, te gândești că Dumnezeu în ipostaza Lui de

Mântuitor, poartă în spinare toate crucile noastre și duce povara lumii întregi. Și ca să poată duce această povară a

suportat martirajul și atunci când mie îmi dă o linguriță din această imensă suferință, eu să mă vaiet că nu o pot răbda?

 

Dacă gândești așa, simți un fel de înnobilare, simți că suferința pe care ți-o dă Dumnezeu este un act de onoare.

Dumnezeu îți face o onoare: să suferi, să aduci o mică jertfă și jertfa aceea să o aduci nu pentru altceva decât pentru mântuirea ta și pentru ridicarea omenirii la ceea ce a fost înainte de cădere.

 

Pentru că orice om care se înalță pe sine, înalță omenirea întreagă. Orice om care face un păcat lovește nu numai în el, nu în demnitatea lui Dumnezeu, ci în întreaga creație, pentru că totul este unitar. Și atunci, de ce să nu rabzi? Când ajungi la conștiința aceasta, suferința devine suportabilă.

 

Îți dă o putere imensă

Durerea rămâne, dar o suporți foarte ușor și capeți și un fel de demnitate că ai fost găsit în stare să duci o suferință până la capăt. Și asta îți dă putere imensă.

Acestea sunt bucuriile suferinței de care vorbește părintele Dimitrie Bejan, de pildă. Deci suferința este bucurie, nu este pedeapsa bunului Dumnezeu. Este o atenție care vine din marea Lui iubire. Suferința devine astfel transcedentală și capătă valență mistică care vine din iubirea lui Dumnezeu.

 

Iubirea Lui este aspră în sensul că nu acceptă păcatul, dar tu trebuie să trăiești suferința ca pe o celebrare a suferinței Mântuitorului prin suferința ta. Și astfel te înrudești cu El și te faci prieten cu suferința.

 

(Extras din cartea Aspazia Oțel Petrescu – Interviuri, editată la mănăstirea Paltin)

 

 

 

CAINELE

- Parintele Ilie Cleopa -

 

Nimic nu este fara de rânduiala, nici nehotarât în cele ce sunt, adica în fapturi, ci toate poarta si arata în ele semnele si urmele întelepciunii Ziditorului. Iarasi sa ne gândim, cât de recunoscator este câinele si catre prietenie tiitor de minte? De cuvântare cu adevarat este lipsit câinele, dar întocmai înteleptilor lumii acesteia, cum ei se îndeletnicesc cu silogismele lor, întru acelea câinele se arata de la fire învatat. Ca urma piciorului fiarei cercetând-o câinele, când ar fi aflat-o cum ca în multe parti se desparte si se împarte, numai nu sloboade glas sa ne arate zicând: „Uite pe aici si pe aici a trecut fiara si în aceasta parte a apucat”, si asa prin lepadarea cararilor celor mincinoase pe cea adevarata o arata. Dar ce zic de cararea fiarelor, caci câinele si cararile oamenilor straini si tâlhari foarte adesea le descopera celor ce sunt în paguba, dupa cum aceasta o stiu cei ce se îndeletnicesc cu descoperirea furilor, iar tinerea de minte pentru facerea de bine al acestui animal, pe care din nemultumitori, pentru facerea de bine, nu rusineaza? Fiindca unii din câini se pomenesc ca au murit pentru stapânul lor. Înca se cade a ne minuna cum câinele se face luisi doctor la durerea de cap si de stomac, pascând iarba ce se zice troscot si asa, prin învatatura cea neînvatata a firii sale, pe cele ce îi sunt de folos le paste!

  

Parintele Ilie Cleopa, Opt cuvinte despre minunile lui Dumnezeu din zidiri, Ed. Episcopiei Romanului si Husilor, Roman, 1996, cap. 8: Minunile lui Dumnezeu la vietuitoarele de pe us, p. 78-88

 

 

 

MARELE ARTIST

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

           Pretutindeni, pe tot întinsul pamântului, se face simtita prezenta Marelui Artist – Duhul Sfânt – care se salasluieste, aducând nestirbita bucurie în toate fapturile, vadindu-si nemarginita Sa întelepciune în tot ceea ce se face. Vedem pretutindeni Duhul Datator-de-viata, lucrând asemenea unui mare artist, sau al unui olar, modelând multime de vase neînsufletite. El poate fi descoperit mai cu seama în sfinti, ca în niste marete si neasemuit de frumoase temple ale Sale. În oamenii necredinciosi si necinstiti însa, poti descoperi, aproape la fiecare pas, lucrarea duhului rau, patimi, framântare zadarnica, vrajba, dusmanie.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 440-441.





CÂND AU FOST CANONIZAȚI PRIMII SFINȚI ROMÂNI

- SF. ILARION FELEA -

 

Canonizarea celor dintâi Sfinți Români

În luna octombrie 1955, s-a făcut în Biserica Ortodoxă Română cea dintâi canonizare de sfinți români. Atunci Sfântul Sinod al ierarhilor din Patriarhia Română, împreună cu delegați ai celorlalte Biserici surori din Răsăritul creștin, a orânduit să se înscrie în rândul sfinților: ierarhi, călugări și credincioși din neamul nostru care s-au făcut vrednici a se pomeni în calendarul Bisericii. Tot atunci s-a orânduit ca sfinții care au moaște (oseminte) în țara noastră și sunt înscriși încă de mai înainte în calendar și au slujbe în Mineie, să se cinstească în toate bisericile Patriarhiei Române, ca și ceilalți sfinți ai Bisericii.

Toate bisericile și toate neamurile creștine își au sfinții lor. I-au avut și-i avem și noi – mulți și aleși – dar, spre deosebire de alte biserici, noi nu am avut sfinți canonizați, înscriși în calendar în urma unor hotărâri din partea conducerii Bisericii. Urgia vremurilor și negrija oamenilor nu ne-au dat răgaz să facem acest lucru. După cum ne spun cărțile (cronicile) bătrâne, oamenii au avut mai mare grijă să-și facă casă cu două proțapuri, ca după cum venea primejdia dintr-o parte, să înjuge boii în grabă în cealaltă parte, ca să fugă din calea năvălitorilor cotropitori.

 

1955

Am avut bucuria ca, ceea ce nu s-a putut face până acum, să se facă acum în zilele noastre, pentru întâia oară în istoria Bisericii și a Patriei noastre. Evenimentul acesta de bucurie trebuie cunoscut de toți credincioșii Bisericii noastre și prețuit după cum se cuvine.

Sărbătoarea cea mare a Bisericii noastre pentru canonizarea sfinților români a început la București, în ziua de 9 octombrie 1955, printr-o sfântă procesiune de la catedrala Patriarhiei până la biserica Sf. Spiridon, la care au luat parte vlădicii Bisericii, preoții capitalei, stareții mănăstirilor și credincioși nenumărați, în frunte cu Prea Fericitul Patriarh Justinian. Atunci s-au făcut sfintele slujbe pentru începerea cinstirii (cultului) sfinților români și a sfinților cu moaște în țara noastră.

La 10 octombrie, membrii Sfântului Sinod ai Bisericii Române, împreună cu delegații celorlalte Biserici și Patriarhii din Răsărit, au semnat Enciclica (Scrisoarea) către clerul și credincioșii din Patriarhia Română pentru cinstirea obștească a sfinților cu moaște în țara noastră și Tomusurile (hotărârile) pentru canonizarea celor dintâi sfinți români care s-au citit în toate bisericile noastre, în ziua de 30 octombrie 1955.

 

Sfinții canonizați în România

Slujbele pentru începerea pomenirii sfinților au continuat precum urmează: Pentru Sf. Cuvioasa Parascheva, la 14 octombrie, în catedrala Mitropoliei din Iași unde se află moaștele ei și pentru Sf. Mc. Ioan cel Nou care își are moaștele la Suceava lui Ștefan cel Mare.

În aceeași zi s-a început slujba cinstirii între sfinți și pentru Sf. Mc. Filofteia în catedrala mănăstirii Curtea de Argeș, unde se află moaștele ei. Apoi pentru cuviosul mărturisitor Grigorie Decapolitul, la 16 octombrie în catedrala Episcopiei Râmnicului, unde se află moaștele lui. Pentru sfinții ierarhi și mărturisitori Visarion Sarai și Sofronie de la Cioara și pentru sfântul mărturisitor țăran Oprea din Săliștea Sibiului, la 21 octombrie în Catedrala Reîntregirii la Alba-Iulia. Pentru Sf. Mucenic Ioan al Olteniei și pentru Sf. Cuvios Nicodim de la Bistrița, la 26 octombrie în catedrala Mitropoliei de la Craiova. Pentru Sf. Cuvios Părinte Dimitrie cel Nou Basarabov, la 27 octombrie, în catedrala Patriarhiei Române din București, unde se află sfintele lui moaște. Pentru Sf. Ierarh Iosif cel nou de la Partoș, în catedrala Mitropoliei Banatului din Timișoara la 7 octombrie 1956.

 

Mărturia Pr. Dr. Ștefan Țancov

Protoprezbiterul Dr. Ștefan Țancov, profesor la Facultatea de Teologie din Sofia și membru al Academiei Bulgare, care a luat parte la serbările de canonizare a sfinților români, în ajunul plecării din țara noastră, cu inima plină de simțiri sfinte, copleșit de amintirea celor văzute și auzite – a spus următoarele cuvinte despre evlavia și credința poporului român. „Am vizitat Biserica Ortodoxă Română, cu diferite prilejuri sub cei trei patriarhi (Miron, Nicodim și Iustinian), dar vizitele de anul trecut (1954) și de acum (1955), mi-au produs atâta desfătare duhovnicească încât nu m-am putut opri să nu strig cu glas tare, așa cum am făcut la mănăstirile Agapia și Curtea de Argeș: „Doamne, Îți mulțumesc că în anii cei din urmă ai vieții mele, m-ai învrednicit pe mine, nevrednicul, să văd aici slava Ta.

Am colindat multe țări, am văzut multe locuri minunate, dar aici, la voi, am găsit ceea ce căutasem peste tot, dar nu aflasem: o adevărată atmosferă ortodoxă, temeluită pe evlavie și întărită de o credință puternică. De la catedră, în scrieri și peste tot locul, am propovăduit această atmosferă și abia acum, la bătrânețe, mi-a fost dat să o gust din plin, aici la voi”

Cinstirea Sfinților români

Slujbele acestea de canonizare, manifestări puternice ale evlaviei poporului român, au cuprins în ele: Sf. Liturghie în sobor mare de ierarhi, citirea Tomosului de canonizare, cântarea cea dintâi a troparului din slujba sfinților canonizați, o cuvântare despre viața și vredniciile noilor sfinți... Și la urmă înfățișarea și sărutarea icoanei sfinților, urmată de miruirea credincioșilor.

Astfel, de acum înainte, vom avea și noi în calendare și în Mineie, pomeniri de sfinți români și tropare despre sfinți români. Vom avea biserici cu hramul lor și picturi și biserici cu nume și costume de sfinți români. Fapta aceasta de bucurie, istorică, morală și religioasă trebuie să întărească în noi și mai mult dragostea de lege, de credință, de Biserică, de Dumnezeu și de sfinții Lui, precum și dorul și datoria de a cunoaște cât mai bine viețile, virtuțile și învățăturile lor.

 

(Extras din „Tâlcuiri la Viețile Sfinților”, de Pr. Ilarion V. Felea)

 

 

 

CONSTIINTA

- Sfantul Nectarie al Eghinei -

 

              Constiinta este cea mai intima facultate afectiva sau capacitate sufleteasca prin mijlocirea careia are loc orice activitate spirituala; adica fara ea nu poate avea loc nici macar actul de a percepe prin intermediul organelor de simt, nici compararea notiunilor în vederea formarii de concepte, nici judecata, nici amintirea, deoarece impresia resimtita sub imboldul firii prin intermediul unui simt sau altul ramâne pentru om ca inexistenta daca sufletul nu va permite ca atentia sa sa fie îndreptata catre impresia respectiva si daca el nu si-o asuma în constiinta sa.

 

Sfantul Nectarie al Eghinei, Un portret al omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia / Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 127.

 

 

 

PETE PE O HAINA ALBA

- Sfantul Teofan Zavoratul -

 

          Vedeti pete pe o haina alba si simtiti cât este de neplacut si de trist sa întâlnesti asa ceva. Retalmaciti astfel: cât de neplacut si de trist le este Domnului, Îngerilor si Sfintilor sa vada petele pacatelor pe sufletele noastre, albite prin crearea dupa chipul lui Dumnezeu, prin renasterea în baia Botezului si prin spalarea în lacrimile pocaintei.

 

Sfantul Teofan Zavoratul, Ce este viata duhovniceasca si cum sa te apropii de ea?, traducere de Elena Dulgheru, Ed. Anastasia, Bucuresti, 1997, p. 205

 



CALDURA

- Sfantul Tihon din Zadonsk -

 

Vezi ca de la caldura unele lucruri se înmoaie si se topesc – cum ar fi ceara, untura, untul si celelalte asemenea –, pe când altele se întaresc sau se usuca – cum se întâmpla cu lutul, lemnul, iarba si asa mai departe. În acest chip, felurimea lucrarilor ce se petrec din pricina caldurii tine de acele lucruri care o primesc, si nu de caldura în sine, caci ea pe toate deopotriva le încalzeste, atât pe unele, cât si pe celelalte. Asemenea si oamenii: prin caldura bunatatii si a îndelungii rabdari a Domnului, unii se înmoaie, se încalzesc, se umilesc si se smeresc întru pocainta si întru „întristarea cea dupa Dumnezeu” (2 Corinteni 7, 10), iar altii se învârtoseaza si tot mai mult se întaresc în cele rele. Catre acestia Apostolul graieste asa: „O, omule! Sau dispretuiesti tu bogatia bunatatii Lui si a îngaduintei si a îndelungii Lui rabdari, nestiind ca bunatatea lui Dumnezeu te duce la pocainta? Dar dupa învârtosarea ta si dupa inima ta nepocaita îti aduni mânie în ziua mâniei si a descoperirii dreptei Judecati a lui Dumnezeu” (Romani 2, 1, 4-5). O astfel de felurime a lucrarii ce se petrece în inimi nu este izvodita de bunatatea lui Dumnezeu, ci de inima omeneasca ce se foloseste întru cele rele de blândetea Domnului si nu voieste a se cai, pe când bunatatea Sa pe toti deopotriva îi îndeamna spre pocainta. Astfel s-a învârtosat si Faraon care, desi a vazut atâtea minuni facute de Dumnezeu, tot nu s-a îndreptat, ci a pierit. Asemenea se împietresc si astazi multi – cei care-si lasa pocainta de pe-o zi pe alta –, însa moartea îi rapeste atunci când ei nu se asteapta si îi trimite în veacul celalalt fara nadejdea mântuirii. Din aceasta înveti, crestine, sa nu amâni pocainta ta, ci sculându-te, îndata sa te îndreptezi si sa te caiesti, urmând îndemnul Sfântului Duh: „Astazi de veti auzi glasul Lui, nu va învârtosati inimile voastre” (Psalmul 94, 7-8).

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 106




UNEORI POPORUL ARE NEVOIE DE UN CONDUCĂTOR RĂU

-SF. EVMENIE-

Aripile iubirii

Părinte, care este lucrul de care avem nevoie înainte de toate?

Avem nevoie să-L iubim pe Dumnezeu. Atunci când Îl iubim pe Dumnezeu, îl iubim și pe aproapele. El este izvorul din care izvorăsc toate. Omul simte că zboară către cer. Simte că are aripi și zboară atunci când are dragoste, atunci când iubește. Fără dragoste nu poate să zboare, nu poate să facă niciun lucru bun.

Cum vom ajuta pe cineva dacă nu-l iubim? Dumnezeu este dragoste, Dumnezeu este numai dragoste. Și cum spune Apostolul: „Dumnezeu este dragoste și cel ce rămâne în dragoste, rămâne în Dumnezeu și Dumnezeu în el”. Cel ce spune că Îl iubește pe Dumnezeu și nu iubește pe fratele său este mincinos. Pe fratele nostru, zice, pe care îl vedem în fiecare zi, cum să nu-l iubim, iar pe Dumnezeu, pe care nu-L vedem, spunem că Îl iubim? Nu se poate. Cel care Îl iubește pe Dumnezeu, obligatoriu îi va iubi și pe oameni. Nu se poate altfel, necondiționat va fi aceasta.

Dacă iubești, vei face bine

A spus un sfânt părinte: „Iubește și fă ce vrei!”. Și a zis acest lucru, deoarece, atunci când iubești cu adevărat, nu poți face ceva rău. Iubește și fă ce vrei. Dacă iubești, obligatoriu vei face numai bine.

„Dragostea este binevoitoare, nu pizmuiește, nu caută ale sale, nu se aprinde de mânie, nu gândește răul, nu se bucură de nedreptate, ci se bucură de adevăr, toate le suferă, toate le crede, toate le nădăjduiește, toate le rabdă. Dragostea nu cade niciodată”. Și dacă vor cădea toate, dragostea nu va cădea niciodată pentru că Dumnezeu este dragoste. Nu se poate să cadă dragostea. Omul care are dragoste zboară, simte că are aripi. Fără dragoste, omul nu poate nimic.

După cum cere omul, Dumnezeu îi dă. Toate se fac după cum cere omul. Dumnezeu îi dă omului tot ce vrea. Dacă omul vrea binele, îi dă binele. Dacă vrea răul nu i-l dă, dar îl lasă să și-l primească singur, pentru că Dumnezeu nu dă cele rele. Nu poate cineva să ajungă conducător dacă nu îngăduie Dumnezeu. Și dacă Dumnezeu îngăduie pe cineva care nu este bun, îl îngăduie pentru că poporul are nevoie de acest lucru.

(Extras din cartea „Sfântul Evmenie – bunul păstor și de minuni făcător”, de Simon Monahul)

 

 

 

ARMONIA DINTRE TRUP SI SUFLET

- Sfantul Nectarie al Eghinei

             Armonia dintre trupul omului si sufletul sau rational a ajuns la o asa masura, încât cercetatorul nu e în stare sa aprecieze nivelul si dimensiunea acesteia si nu poate decât sa laude cuprins de uimire întelepciunea absoluta a dumnezeiescului Creator, Care a orânduit astfel armonios relatiile necesare dintre toate partile trupului si suflet, încât întotdeauna si în orice vreme trupul sa fie capabil si în stare sa împlineasca liber si fara vreo piedica orice nevoie a sufletului.

 

Sfantul Nectarie al Eghinei, Un portret al omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia / Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 27

 

 

 

PRONIA MANTUITOARE

- Fericitul Trifon Turkestanov -

                Împarate al veacurilor, Care fara stricaciune pururea esti, Cel Ce cu puterea mântuitoarei Proniei Tale în a Ta dreapta tii toate caile vietii omenesti, Tie multumire Îti aducem pentru toate binefacerile Tale cele stiute si cele tainuite, pentru viata pamânteasca si pentru bucuriile ceresti ale Împaratiei Tale celei ce va sa fie. Tinde dar si de-acum înainte milele Tale peste noi, cei ce-Ti cântam: Slava Tie, Dumnezeule, întru vecie!

 

Fericitul Trifon Turkestanov, Cunoasterea lui Dumnezeu prin mijlocirea firii vazute, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, cap. Acatist de Multumire „Slava lui Dumnezeu pentru toate”, p. 123.

 




MÂHNIREA VINE DIN VOIA PROPRIE

P. VARNAVA IANGOS

 

De ce suntem biruiți de mâhnire?

Cine dintre noi poate suferi prigoniri, batjocuri, nedreptăți și să nu se împuțineze, să nu se răzvrătească? La cea mai mică nedreptate devenim ca niște fiare. Adevărata stare a inimii noastre se vădește, însă, atunci când suntem batjocoriți. Treapta duhovnicească a sufletului nostru este dată de felul în care reacționăm la nedreptate.

Un om sănătos din punct de vedere duhovnicesc, după multă experiență personală, discerne și recunoaște că nu supărările exterioare ne provoacă întristare și deznădejde. Mâhnirea este un produs al voii noastre. Este pur și simplu propria noastră hotărâre și alegere. Atunci când cultivăm constant în inimă dorințe și voie proprie, care ne despart de Dumnezeu și de semenii noștri, ajungem să fim biruiți de întristare. Dacă învățăm să ne încredem în Dumnezeu, Care știe toate, vom rămâne liniștiți în toate încercările.

„Să nu se tulbure inima voastră! Credeți în Dumnezeu, credeți şi în Mine” (Ioan 14:1), ne poruncește Domnul.

 

Neclintirea în fața jignirilor și voia proprie

Atunci când avem credință în dragostea și în pronia lui Dumnezeu, e cu neputință să ne dărâme valurile încercărilor, oricât de învolburate ar fi. Rămânem netulburați, în măsura în care putem să spunem Domnului: „Să nu se tulbure inima Ta pentru noi, să nu Te neliniștești! Vom rămâne credincioși și statornici, orice ni s-ar întâmpla!”.

Precum stâncile de pe țărm nu numai că rămân nemișcate la bătaia valurilor, ci se șlefuiesc și strălucesc tot mai mult, tot așa sufletele noastre, pe măsură ce vor sta neclintite în fața jignirilor, vor deveni din ce în ce mai netede și vor străluci de harul lui Dumnezeu. Precum nicovala fierarului care, oricât ar fi lovită, rămâne neîndoită și nu cedează presiunilor puternice pe care le primește, așa și noi, suferind cu curaj loviturile osândirilor și ale prigonirilor pe care ni le provoacă oamenii și duhurile cele viclene, vom rămâne statornici cu mintea și curați cu inima.

 

Să nu ne rugăm să scăpăm de necazuri!

O astfel de atitudine de viață nu-i cu putință să dobândim, decât dacă vom avea mereu în fața ochilor pe Domnul, către Care vom alerga cu credință, încredere și nădejde neclintită. Să nu ne rugăm să înceteze necazurile și gândurile, ci mai degrabă să se sfărâme egoismul nostru, ca inima noastră să fie inundată de lumina și bucuria lui Dumnezeu!

Fără suferință, rareori se întâmplă ca omul să ajungă să descopere înlăuntrul său bucuria autentică. „Că în multa lor încercare de necaz, prisosul bucuriei lor şi sărăcia lor cea adâncă au sporit în bogăția dărniciei lor” (2 Corinteni 8:2), susține îndelung răbdătorul Pavel.

 

Cruce și bucurie

Singura bucurie care nu se împuținează, nici nu se sfârșește, ci mereu sporește – este bucuria Crucii și a Învierii. Capacitatea noastră de a răbda necazurile și greutățile determină nivelul și profunzimea experierii acestei bucurii. Numai dacă asumarea crucii se va imprima și se va grava adânc pe pereții inimii noastre, Hristos ne va dărui biruința asupra morții și bucuria Învierii. Ridicându-ne cu vitejie crucea, simțim cum o bucurie negrăită ne inundă întreaga ființă.

Când suntem prigoniți, Domnul ne îndeamnă nu numai să nu ne întristăm, ci și să ne bucurăm! Acesta este sensul profund al Crucii. Hristos le-a spus ucenicilor Săi pe drumul spre Emaus: „Nu trebuia oare, ca Hristos să pătimească acestea şi să intre în slava Sa?” (Luca 24:26).

 

(Extras din cartea „Fericirile - Răspunsul dat lumii”, de Arhim. Varnava Iangos, editată la Mănăstirea Paltin)

 

 

 

VREMEA SERII

- Sfantul Teofan Zavoratul -

 

Cine nu se va închina Tie, Care Te îngrijesti cu atâta dragoste de noi, oamenii? Tu scoti stelele si pleci vremea spre înserare, ce pune capat ostenelilor celor ce toata ziua au lucrat pâna la istovire.

Vine seara si-i odihneste pe cei ce s-au ostenit luptându-se cu foamea si cu setea. Vine vremea serii, bucurând lumea si truditorii acesteia.

Bine este cuvântata marirea Ta, care dintru început poarta grija de noi, oamenii!

Si oamenilor, si dobitoacelor le dai odihna la vremea serii.

 

Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 152

 

 

 

EXPLOZIA

- Compozitorul Arvo Part -

 

Adevarul a fost rostit de multa vreme. Doar ca ochii si urechile noastre nesimtitoare si îngreuiate au nevoie de o explozie.

 

Compozitorul Arvo Part, Cantul inimii – puterea cuvantului si a muzicii (AP), traducere de Laura Marcean & Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 64




MINUNEA SF. DOMETIE CU ICOANA MAICII DOMNULUI DE LA RÂMEȚ

 

În ziua de 12 iulie 1974 s-a terminat acoperișul cabanei de la mănăstire. Și era nevoie neapărat de suma de 5.100 lei până la ora 12, pentru achitarea muncitorilor, așa cum era înțelegerea cu ei. Când a plecat dimineață la Teiuș, Părintele i-a spus maicii starețe Ierusalima să procure acești bani neapărat, de unde va ști. Când maica i-a spus că nu are de unde, Părintele a trimis-o în biserică la icoana Maicii Domnului ca să-i spună păsul, iar dânsul a plecat.

La înapoiere, pe la orele 10, Părintele a aflat de la maica Ierusalima, pe care a găsit-o lucrând cu alte maici pe terenul de jos al mănăstirii, că nu a găsit suma de bani necesară. Și, mergând amândoi spre mănăstire, au văzut un autoturism oprit în drum, în dreptul mănăstirii.

 

Înainte-vederea Părintelui

Părintele i-a zis maicii: „Vezi, maică Ierusalima, mașina aceea ne-a adus banii pentru plata lucrătorilor de la cabană”. Și, intrând amândoi în curtea mănăstirii, au văzut o femeie și un bărbat care au întrebat de Părintele, căci pe dânsul îl așteptau. După ce s-au prezentat, au intrat cu Părintele în biserică. Iar Părintele a rugat-o pe femeie să-i spună și maicii ce i-a spus dânsului.

Femeia i-a spus că au trecut printr-un mare necaz, de care au scăpat. Și că a visat o femeie îmbrăcată în negru, care i-a spus că suma de bani pe care voia să o dea la biserica din Târnăveni, să o doneze la Mănăstirea Râmeț, unde este nevoie mare. Femeia i-a dat Părintelui un plic albastru, lipit, în care i-a spus că sunt banii pentru mănăstire, neprecizând ce sumă. Și l-a rugat să deschidă plicul după plecarea lor.

Părintele a pus plicul la icoana Maicii Domnului. După plecarea donatorilor, care erau evrei de la Târnăveni, maica Ierusalima a făcut trei metanii la icoană, cum i-a spus Părintele și a luat plicul. În plic, au găsit suma de 5.000 lei. Iar 100 lei, i-a adus altă credincioasă, care sosise atunci. La ora 12, au avut banii care trebuiau dați lucrătorilor cu acoperișul.

 

(Preluat din Revista Atitudini Nr. 85, dedicat Sf. Dometie de la Râmeț)

 

 

 

 

FRACTIUNEA DE SECUNDA

- Sfantul Sofronie Saharov -

 

               Întreaga noastra viata pamânteasca, de la nastere si pâna la cea din urma suflare a noastra, va arata la sfârsit ca un singur act concentrat. Continutul si calitatea ei se vor vedea într-o fractiune de secunda. Sa ne imaginam un pahar din cel mai limpede cristal, plin cu apa. O singura privire ne va spune daca apa e curata sau nu. Tot asa va fi si cu noi atunci când vom fi trecut întru alt tarâm. Cel mai trecator reflex al inimii sau mintii noastre îsi va lasa urma asupra sumei totale a vietii noastre.

 

Sfantul Sofronie Saharov, Rugaciunea – experienta Vietii Vesnice, traducere de diac. Ioan I. Ica jr., Ed. Deisis, Sibiu, 2007, p. 93

 

 

 

LICOAREA DATATOARE DE VIATA

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

             Taina Sfântului Maslu este miere duhovniceasca, licoare datatoare de viata. Câta bogatie datatoare de nadejde! Ce rugaciuni minunate! Un extras din întreaga Evanghelie!

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 475

 








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu