Traducere George Anca
Și în primul rând, să vedem mai
precis cum prezintă teologia funcționarea grației, operațiunile sale.
Grația obișnuită – am văzut – are
drept rol de a modifica sufletul nostru, de a ne face să participăm la natura
și viața divine, de a face din noi copii ai lui Dunezeu. În plus, se folosește
termenul de „grație actuală” prntru a distinge „aceste iluminații, aceste
inspirații, aceste acte fugitive ale imaginației sau ale memoriei, care sunt
principiul acțiunilor virtuoase și supranaturale, ordonate la sanctificarea
noastră” (7).
Iată, după un teolog dintre cei mai
autorizați care este exact importanța grației: „Dacă Dumnezeu ne refuza
concursul său în ordine naturală, noi n-am putut nici măcar să mișcăm degetul
mic. Astfel Dumnezeu ne trimite fără încetare grația sa, sub formele cele mai
variate, suntem anvelopați de o rețea de grație. Nu trece nicio zi fără ca
grația lui Dumnezeu să nu acționeze asupra inteligenței noastre pentru a-i
sugera gânduri bune, asupra voinței noastre pentru a excita binele și a-i da
forța să reziste la rău, asupra inimii noastre pentru a o atinge suav și a-i
inspira sfinte afecțiuni”. Rețeaua grațiilor de orice sort ne acoperă deci la
fel de minuțios și complet ca rețeaua cauzelor. Determinismul științei nu este
mai riguros decât cel al grației. Numai că, cel al grației este mai nuanțat
decât determinismul cauzelor. Există mai multe sorturi de grații. Se cheamă
grație operantă cea prin care Dumnezeu bate, întru început, la poarta inimii
„pentru că Dumnezeu operează în noi fără noi această iluminare bruscă a
inteligenței sau a voinței... apoi grație suficientă cea care este de ajuns
pentru a ne face să acționăm supranatural și pe care o putem respinge sau nu.
Dacă o respingem, ea devine insuficientă, dar din greșeala noastră; ea era
suficientă... (8)”, și apoi (7) PRUNEL, La Grâce, p. 205 (8) Ibid., p. 206.
„grația adjuvantă, se numește de
asemenea grație cooperantă, pentru că de această dată Dumnezeu acționează în
noi cu noi;... sau încă grație eficace, pentru că omul consimte la ea,
cooperează cu ea, și triumfă cu ea asupra dificultății, fie pentru a face bine,
fie pentru a evita răul” (p. 207).
Natura umană, lăsată în de ea, și,
precizăm, natura animală a omului ca individ nu este deloc capabilă a se
surmonta, a deveni înțeleaptă și a-și dezvolta facultățile, a se perfecționa
moral, intelectual. Pentru orice progres moral, natura umană, biologică, nu
este de ajuns și ajutorul supranatural, altfel spus grația actuală, îi este
necesară. Există în doctrina grației două mari dificultăți, două contradicții,
care au fost sursa mai multor erezii și față de care rațiunea teologilor, în
toată onestitatea, se declară incapabil să le explice. Aceste două dificultăți
sunt de altfel două probleme conexe și, în ultimă analiză, se pot reduce la la
cele ale libertății umane și a meritului.
Grația și Libertatea. - Să vedem mai
întâi cum se pune această problemă în teologia catolică; vom vedea apoi dacă
ceea ce păstrează misterios nu se va eclera la lumina ipotezei noastre.
Este evident că raportul dintre ceea
ce se poate numi determinismul grației cu libertatea persoanelor este formulat
de o manieră confuză și contradictorie. Câteva texte arată o tendință de a
înclina spre determinism; „Ca grația să fie victorioasă ori învinsă, în
asemenea ocazie, rămâne adevărat că virtutea Sfântului Spirit, de unde grația
emană, operează în voințele oamenilor ceea ce vrea ea, când vrea ea,
invincibil” (9). „Urmează oare că, pentru a fi invincibilă, eficacitatea
grației
(9) J. LAPORTE, Les vérités de la Grâce, p.
416.
asupra voințelor ar aboli liberul arbitru? În
nicio manieră. Ar fi nebunie sau rea credință de a confunda ideea de grație cu
ideea îngrozitoare de grație necesitantă. Dumnezeu n-ar fi atotputernic dacă
puterea sa ar distruge libertatea omului; căci atunci el n-ar putea face
oamenii să acționeze de o manieră morală și meritorie, pentru care sunt
necesare libertatea și efortul”.
Sufletul, se spune, „trebuie să păstreze
puterea de a forma rezoluții opuse”, ceea ce înseamnă că omul poate refuza
cooperarea. „Pentru a pune în mișcare voința grația nu utilizează ca să zicem
așa decât o parte a acestei forțe imense. Determinând infailibil voința, ea îi
lasă o putere infinită de a nu face ceea ce ea o determină să facă” (Laporte,
op. cit., p. 414-416).
Dar ceea ce ar putea părea bizar,
chiar dacă asta ar fi foarte comprehensibil, este că doctrina face un efort
asupra ei înseși pentru a răsturna ordinea naturală a termenilor contradictorii.
Ea obligă pe Dumnezeu sau grația sa a se supune voinței umane: „Dumnezeu,
operând în voința noastră, trebuie să opereze conform naturii acestei voințe...
când el ne face să vrem, prin grația sa, altceva decât fericirea, El face ca
noi să-l vrem de parcă am aparține voinței, acționând ca stăpâni ai acțiunii
noastre și voind pentru că noi voim” (418). Și pentru a salva logica, în
disprețul logicii, doctrina creștină merge până la capăt cu contradicția:
„Dumnezeu și grația lui nu pot opera în noi decât conform naturii noastre,
voinței noastre; atot-puternicia sa trebuie să aibă drept efect salvgardarea
libertății noastre, și El nu este stăpânul nostru decât atât cât rămânem
stăpâni ai noștri înșine.” Ce e de zis, dacă nu că el se confundă cu noi și că
el nu există decât în noi?
Și proba că este așa o oferă Sf.
Toma, „pentru că voința este transformată de către Dumnezeu, aceasta nu exclude
ca ea să se miște prin ea însăși... moțiunea divină nu este exterioară voinței
umane... Dumnezeu o face dinăuntru... penetrând de așa manieră inima voinței
noastre, de care el dispune mai absolut decât dispunem noi de ea, încât
acțiunea Sa se amestecă și se confundă cu a noastră, este toată împreună cu El
și cu noi.”
Doctrina lui Sf. Bernard. - După Sf.
Bernard, „Dumnezeu operează în noi aceste trei lucruri: a gândi, a vrea, a
acționa. Primul, fără noi, al doilea, cu noi, al treilea, prin noi”. Căci
„inspirându-ne o bună gândire, el ne previne reaua noastră voință; el se unește
în noi prin consimțământul pe care-l formează în ea, alăturându-se
consimțământului puterii de a executa ceea ce noi am hotărât, acțiunea noastră
exterioară face cunoscut în afară divinul uvrier care muncește interior în
noi”. „Grație și liber arbitru se unesc inseparabil la fiecare din aceste efecte.
Liberul arbitru face tot și grația de asemenea face tot. Niciun partaj între
grație și liber arbitru. Cooperarea lor este ceva inefabil. Tot ce se poate
spune este că această cooperare se reduce la una singură și aceeași
operațiune...” (P. 420). „... Când determinarea noastră vine de la Dumnezeu, ea
nu vine dintr-un principiu interior, ci dintr-un principiu care, urmând
cuvântul celebru al Sf. Augustin, ne este mai intim decât noi înșine: intimior
intimo meo... Când Dumnezeu ne face să acționăm, acțiunea pe care el o trage
din noi este mai naturală decât cât cea pe care o naște voința noastră lăsată
în de ea”. Acesta este precis cazul tipic, ideal, al unei armonii prealabile.
Se merge chiar mai departe: „a ceda grației este deci, încă, și cu atât mai mult
decât atunci când se cedează concupiscenței, a se decide prin propria sa
alegere: nu este deci necesar de a fi în principiu liber” (10). „Această grație
care precede caritatea obișnuită și toate bunele opere este Dumnezeu însuși
(10)
Găsim o mai amplă ilustrare a acestei teze în descrierea legăturii care uneşte
„cele două naturi în sânul verbului incarnat”. (LAPORTE, op. cit., p. 432). „În
Iisus Hristos, spune BOSSUET, omul absolut supus direcţiei divine a Verbului,
care îl elevează la sine, nu are decât gânduri şi mişcări divine. Tot ce
gândeşte el, tot ce spune este animat de Verb, condus de Verb, demn de Verb.
Există două voinţe în Crist şi voinţa umană nu este în el în mâinile voinţei
divine un instrument pasiv şi inanimat; ea are o mişcare proprie pentru că cele
două voinţe umană şi divină după natura lor şi după operarea lor au fost unite
inseparabiliter... unire care este incarnarea însăşi” (p. 436). Or, ceea ce
este adevărat despre cele două naturi în Iisus Hristos este adevărat în toţi
creştinii. „În fond, la cel mai umili dintre creştini, coborârea graşiei
reproduce în vreo manieră incarnarea Fiului lui Dumnezeu; ... Prin graţie
începe în noi în prezent această transformare a omului în Dumnezeu care va fi
consumarea sa în glorie. Prin ea, divinitatea se revarsă în sufletul nostru, se
răspândeşte, umple orice parte, animă întocmai cum sufletul noastru ne animă
membrele... Prin ea noi trăim în Dumnezeu şi el trăieşte în noi”. (p. 436).
„Voinţa noastră, când ea acţionează bine, adică atunci când ea acţionează prin
graţie, nu există nimic să nu trăiască în Dumnezeu, noi nu avansăm decât atât
cât ne împinge el, nu ne dăm consimţământul decât când el îl trage din noi.
Dumnezeu se roagă în noi, Dumnezeu acţionează în noi”.
acționând în noi” (11). Aceasta explică de ce
„grația este eficace prin ea însăși și totuși nu
(11) J. LAPORTE, op. cit., p. 421.
(11) J. LAPORTE, op. cit., p. 421.
prejudiciază libertatea noastră... Prin
aceasta, se precizează caracterul iubirii care face esența grației” (P. 426).
Fără îndoială, dacă, așa cum se întâmplă a se spune, „grația care precede
caritatea obișnuită este Dumnezeu acționând în noi” doctrina creștină confirmă,
prin aceasta, cum caritatea, ca iubire a aproapelui, adică iubirea oamenilor în
Dumnezeu, este, în fond, într-o conexiune cauzală inextricabilă cu grația
divină. Caritatea, solidaritatea, cooperarea tuturor cu toți în comunitate,
aceasta furnizează fondul grației, al puterii grației divine. La fiecare pas,
veritatea izvorăște din ea însăși texte ale doctrinei creștine.
Libertatea omului nu se salvează
decât făcând din Dumnezeu ceea ce este cel mai intim omului, naturii umane, în
care se confundă umanul și divinul de așa manieră încât nicio distincție între
unul și celălalt să nu fie perceptibilă. Nu este aici cea mai eclatantă
confirmare a ipotezei noastre umano-divine?
Acordul între Dumnezeu și noi este
atât de real, profund, total, încât ni se spune „că trebuie să ne rugăm ca și
cum totul ar depinde de Dumnezeu și să acționăm ca și cum totul ar depinde de
noi” (Ibid., p. 428-429).
Or, dacă este adevărat că trebuie
acționat ca și cum totul ar depinde de noi, la ce bun să te rogi? Și dacă
trebuie sperat numai în Dumnezeu, la ce am acționa din toată puterea noatră și
am depune toate eforturile? Nu s-ar zice că una din două realități nu există
realmente fie că ea există numai prin cealaltă? Din două lucruri unul: sau omul
nu există, sau Dumnezeu nu există ca o ființă dată, separat, în afara omului.
Dar singurul lucru material și prezentamente cert este existența omului. Dacă
Dumnezeu există, el nu poate exista altfel decât prin om. A spune că trebuie
acționat ca și cum totul depinde de noi înseamnă a spune că existența însăși a
lui Dumnezeu depinde de noi. Trebuie realizate actele pe care un Dumnezeu
existent ni le-ar impune, pentru ca el să se realizeze prin aceste acte însele,
ceea ce vrea să spună că Dumnezeu nu se realizează în umanitate decât prin
bunele noastre acțiuni.
D. DRAGHICESCO - ADEVĂR
ȘI REVELAȚIE, Paris, (1934), p. 923-929.
Tr. de George Anca
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu