Mai demult în Chinovii exista multă râvnă pentru nevoință, evlavie, înfrățire. Când venea
cineva ca frate începător, părinții îndată se străduiau să-l
odihnească, mișcați fiind de căldura
inimii lor, și umpleau
chilia lui; unul îi aducea o brichetă, altul un ceas, altul un scăunel, altul o lampă etc., lucruri pe
care le păstrau de la bătrâneii care mureau. Domnea pe atunci dorința de a-l odihni pe fratele.
Simțeau
evlavie și respect
pentru nevoitorii care iubeau biserica și nu pentru leneși sau
pentru cei iubitori de răspândire. Mâncau o dată la douăzeci și patru de ore o supă, ce avea
mai multă zeamă. Foc în chilie nu aprindeau. Exista o libertate ce izvora din ascultarea
lăuntrică. Și într-un
astfel de mediu și
atmosferă duhovnicească se integra noul monah. Acesta, care era un boboc, găsea climatul
duhovnicesc pentru a înflori și a rodi;
nu era precum astăzi, când în multe mănăstiri există un duh milităresc și o
ascultare bolnăvicioasă, motiv pentru care bobocul este lovit mereu de ploi și înghețuri și nu poate rodi. Pe atunci
existau stareți evlavioși care dădeau
pilda cea bună.
*
Astăzi (1976) din nefericire pentru mulți (athoniți) toată
duhovnicia se reduce la câți părinți are mănăstirea și cât de des
se împărtășesc.
*
Femeile sunt neputincioase. Mănăstirile de femei au nevoie de
umbra unui bărbat, de un duhovnic.
*
Cel care vorbește sau
scrie despre Sfinții Părinți și nu s-a curățit de patimi, seamănă cu o
tinichea care are în ea miere, dar miroase a motorină.
*
Omul pricopsit, oriunde s-ar afla, fie în căsnicie, fie în
monahism, va fi încununat de reușită, chiar dacă apucă pe un drum greșit, din
pricina diagnosticului greșit al
duhovnicului său.
*
Dumnezeu nu îngăduie începătorului, copilului mic și celui foarte sensibil, să-și vadă bine
sinea lor, căci altfel ar cădea în deznădejde.
*
Mai demult creștinii
aveau multă evlavie pentru anafură, mai multă decât o au
mulți monahi
astăzi pentru dumnezeiasca Împărtășanie.
*
Atunci când în rugăciunea noastră nu simțim mângâiere și bucurie, precum copilul
cel mic când merge la sânul mamei lui, atunci fie am rănit pe cineva cu purtarea
noastră și cu
asprimea, fie există mândrie.
*
Mult îl ajută pe monah pustia, deoarece evită astfel răspândirea.
Viața în pustie
este simplă și atunci
monahul poate să se dăruiască cu totul nevoințelor
duhovnicești.
*
Omul care are smerenie, chiar dacă se va abate cândva, Harul lui
Dumnezeu îl acoperă, pe când cel mândru este ca o mașină cu direcția stricată care mereu se
abate de la cale sau ca un ferăstrău ascuțit numai pe o parte.
*
Când se îndulcește cineva
de rugăciune, nu mai vrea să iasă din
chilia sa. Atunci rugăciunea nu obosește, ci
odihnește. Când noi nu
vrem să ieșim din
chilia noastră, însă din dragoste ieșim și ne
jertfim liniștea de
dragul unui frate, atunci Dumnezeu, văzând
dragostea noastră, completează.
*
Despre drumurile din Sfântul Munte, Sfântul Nil a profețit că va veni
timpul când Muntele se va încinge cu o pânză (drumuri) și că
Sfântul Munte va rămâne de la Sfântul Pavel încolo. (Adică până la Vigla,
fiindcă numai această regiune a rămas fără drumuri).
*
Să ne purtăm cu simplitate față de ceilalți și să primim
observațiile
simplu. Dacă cineva se mișcă cu
simplitate și cu gânduri
bune, se bucură când este ocărât.
*
Să ai întotdeauna o carte deschisă pe masă, ca să nu găsească
diavolul prilej să aducă gânduri.
*
În călugărie lucrul bun este că se curăță gândurile,
fiindcă acolo auzi și vezi
lucruri bune.
Din cartea DIN TRADITIA ASCETICA SI ISIHASTA A
SFANTULUI MUNTE ATHOS – Editura Evanghelismos, 2016.
Nimica sunt, nimica pot,
nimica am”
Până la urmă, tot smerenia este
vârful tuturor virtuţilor. Dacă cineva are fapte bune şi n-are smerenie, se
răstoarnă din căruţă; este în primejdie. Unii n-au fapte bune, dar au smerenie,
căinţă, păreri de rău, pe aceia îi mântuieşte Bunul Dumnezeu mai mult ca pe
aceia care au fapte bune şi li se pare că au ceva.
Un bătrân s-a rugat Bunului Dumnezeu întrebând ce
fapte să mai facă, ca să se mântuiască. Şi i s-a arătat îngerul şi i-a zis:
„Aşa să te mântuieşti, dacă cugeţi astea: nimica sunt, nimica pot, nimica am”.
Şi aceste cuvinte, tot un cuvânt sunt: smerenia. Şi cine se
smereşte, caută să fugă de tulburări… În viaţa de obşte, de tulburări nu poţi
fugi; numai atâta: să ţii gura închisă, să zici: „Doamne Iisuse…”, şi să
răspunzi numai strictul necesar; cât este nevoie. Atâta am sporit în mănăstire:
cât am ascultat de altul.
(Părintele Proclu Nicău, Lupta pentru smerenie şi
pocăinţă, Editura Agaton, pp. 44)
Să adormim cu gândul la
Dumnezeu!
Pot să mă rog toată ziua, toată
noaptea, dacă mă culc şi adorm din împrăştiere, mă asemăn cu un păstor
care are oi şi n-a închis uşa. Şi a intrat lupul şi le-a sfâşiat. Dacă
noi căutăm să ne fure somnul din „Doamne Iisuse...”, pe acea măsură,
Bunul Dumnezeu ne ajută a birui patimile.
Gândurile sunt săgeţi diavoleşti şi, dacă noi nu stăm
de vorbă cu ele, atunci Duhul Sfânt ne dă puteri tari. În timpul
zilei adunăm ori lumină ori întuneric. În timpul zilei sunt unele goluri,
şi în golurile acelea dacă zic „Doamne Iisuse...”, mă ajută Duhul
Sfânt în timpul nopţii.
(Părintele Proclu Nicău, Lupta
pentru smerenie și pocăință, Editura Agaton, Făgăraș, 2010, p.
(Facerea 3, 16 – 4, 5)
Prin osândirea diavolului, care i-a
tras pe protopărinți în păcat, am încheiat omilia trecută. Împreună cu această
osândire, Dumnezeu, precum am văzut, a dat și prima Sa făgăduință pentru
viitoarea izbăvire a oamenilor de păcat și de urmările sale. Trebuia însă să
fie pedepsiți și protopărinții, pentru că, deși i-a tras diavolul în
neascultare, au dat și ei consimțământul lor, folosindu-se rău de libertatea
lor. Mai trebuia să fie pedepsiți, ca să înțeleagă urmările înfricoșătoare ale
păcatului și să se păzească de alte căderi, pentru că atunci când păcatul
rămâne nepedepsit, omul care îl săvârșește continuă fără frică să păcătuiască.
Pentru aceasta Dumnezeu, îndată după osândirea diavolului, i-a pedepsit pe
protopărinți.
Se îndreaptă mai întâi spre femeie,
care a păcătuit prima, și spune: „Voi înmulţi mereu necazurile tale, mai
ales în vremea sarcinii tale; în dureri vei naşte copii; atrasă vei fi către bărbatul
tău şi el te va stăpâni”[1]. Aceste cuvinte din urmă ale lui Dumnezeu
nu înseamnă că bărbatul ar trebui să fie stăpânul aspru și asupritorul femeii,
ci ocrotitorul ei, lângă care femeia va simți siguranță și alinare în
suferințele sale. Cu trecerea timpului însă și odată cu înmulțirea păcatului,
bărbatul a devenit un adevărat stăpân aspru, iar femeia a ajuns roaba lui și
numai prin întruparea Domnului și prin înstăpânirea creștinismului s-a
restabilit echilibrul de la început.
Acum Dumnezeu se îndreaptă către
Adam și îi spune: „Pentru că ai ascultat vorba femeii tale şi ai mâncat din
pomul din care ţi-am poruncit: «Să nu mănânci», blestemat va fi pământul pentru
tine! Cu osteneală să te hrăneşti din el în toate zilele vieţii tale! Spini şi
pălămidă îţi va rodi el şi te vei hrăni cu iarba câmpului! În sudoarea feţei
tale îţi vei mânca pâinea ta, până te vei întoarce în pământul din care eşti
luat; căci pământ eşti şi în pământ te vei întoarce”[2].
Aspră a fost pedeapsa
protopărinților. Aceasta o cerea însă dreptatea lui Dumnezeu, dar și interesul
oamenilor. Scopul lui Dumnezeu a fost pedagogic. Nu a vrut ca omul să se
osândească veșnic, ci să se pocăiască și să se îndrepte, să devină vrednic de a
primi mântuirea. Pentru aceasta, Dumnezeu nu l-a blestemat pe om așa cum a
făcut cu diavolul, pentru că astfel nu ar fi avut posibilitatea de a se mântui,
așa cum nu are diavolul, ci a blestemat pământul, mediul natural în care
trăiește omul. Însă acest blestem asupra pământului a fost pentru om folositor;
în primul rând pentru că l-a ajutat să înțeleagă mărimea căderii sale și
gravitatea consecințelor ei și în al doilea rând pentru că l-a silit să lucreze
din greu pentru a face față mediului nefavorabil și, folosind puterile trupești
și mintea cu care l-a înzestrat Dumnezeu, să izbutească, cu trecerea
veacurilor, lucruri minunate, să creeze civilizația, să supună mediul aspru.
Astfel nu a fost înlăturată binecuvântarea lui Dumnezeu de la început ca
oamenii să stăpânească pământul, însă a fost nevoie să treacă multe veacuri
pentru ca aceasta să devină realitate.
Dreptatea lui Dumnezeu a impus
pedepsirea protopărinților, însă dreptatea Sa merge împreună cu bunătatea Sa. O
însușire nu o anulează pe cealaltă. Așadar Dumnezeu, pedepsindu-i pe
protopărinți, Se îngrijește în același timp de o nevoie de temelie a lor:
îmbrăcămintea. Ei înșiși, după cum am văzut, își făcuseră haine din frunze de
smochin. Acum Dumnezeu îi îmbracă cu „îmbrăcăminte de piele”[3], cu haine simple, dar rezistente,
potrivite pentru a-și acoperi trupul și a-l păzi de schimbările vremii. Aceasta
ne arată dragostea și interesul pe care îl arată Dumnezeu pentru nevoile noastre
și prin urmare încrederea pe care trebuie să o avem în pronia Sa. Ne arată însă
și scopul hainelor, care este de a acoperi și a ocroti trupul, iar nu să devină
pricină de slavă deșartă și paradă sau de provocare. Nu are nimeni pretenția să
purtăm și astăzi haine de piele, însă Dumnezeu cere de la noi să purtăm haine
care corespund scopului lor, să fie în limitele simplității și bunei cuviințe
și astfel să dea mărturie că suntem îmbrăcați mai ales cu veșmântul virtuții și
al înțelepciunii.
Pedeapsa protopărinților a fost
întregită cu izgonirea lor din Rai. Și acest lucru a fost necesar. Dumnezeu îi
pusese să locuiască în Rai, ca să trăiască acolo fericiți, însă după greșeala
lor nu mai puteau rămâne acolo. Dacă ar fi rămas în Rai, nu ar fi simțit greutatea
păcatului și a consecințelor lui. Trebuia să plece, ca să înceapă viața plină
de necazuri și întristări, de sudoare și lacrimi, pentru a înțelege cât de mare
greșeală au săvârșit călcând porunca lui Dumnezeu. Pentru aceasta Dumnezeu îi
scoate din Rai, ca să înceapă să cultive cu osteneală și sudoare pământul. Nu-i
trimite însă departe, ci îi pune să locuiască în apropierea Raiului, ca să-l
vadă, să-și aducă aminte de viața fericită pe care au petrecut-o acolo, să o
compare cu viața ticăloasă și vrednică de plâns pe care o duc acum și să
înțeleagă nefericirea în care i-a aruncat păcatul.
Iar pentru a nu îndrăzni să intre
iarăși în Rai, fie și pentru puțin, și să mănânce din pomul vieții, Dumnezeu a
pus Heruvimii și sabia de foc vâlvâitoare, care simbolizează puterea lui
Dumnezeu, să păzească drumul către pomul vieții. Desigur, nu roadele pomului
erau cele care dădeau viața, ci Harul și puterea lui Dumnezeu. Putea Dumnezeu
să retragă Harul Său, ca să nu mai aibă roadele pomului această putere. Și,
desigur, așa s-a și întâmplat și chiar dacă protopărinții ar fi mâncat din pom,
nu le-ar mai fi fost de folos, de vreme ce voia lui Dumnezeu era să fie
muritori. Prin această oprire însă, Dumnezeu le-a dat să înțeleagă tocmai acest
adevăr, că de acum sunt muritori, că într-o zi aveau să moară. Iar dacă cu
toate acestea ar fi încercat să mănânce, crezând că roadele pomului continuau
să aibă vechea lor putere, s-ar fi făcut încă o dată călcători de poruncă, iar
această a doua călcare de poruncă i-ar fi aruncat și mai adânc în păcat și i-ar
fi făcut nepocăiți și neîndreptați. Pentru aceasta a luat Dumnezeu măsuri atât
de aspre, ca să-i împiedice să se apropie de pomul vieții.
Acum începe viața protopărinților și
a întregii omeniri în afara Raiului, o viață aspră, plină de osteneli și
lipsuri, dar și de suferințe grele, care sunt roadele păcatului. Primele urmări
ale căderii le vedem în întâmplările petrecute cu primii copii ai
protopărinților, Cain și Abel, pe care le povestește în continuare Facerea.
Primul s-a născut Cain. Numele lui
înseamnă „dobândit”. Arătând Eva motivul pentru care i-a pus acest nume, spune:
„Am dobândit om de la Dumnezeu”[4]. Am dobândit fiu, care este om ca și mine
și l-am dobândit cu puterea și ajutorul lui Dumnezeu. Cuvinte de Dumnezeu
insuflate și de mare însemnătate, care amintesc un mare adevăr: că Dumnezeu
dăruiește părinților copiii și că părinții sunt împreună lucrători cu Dumnezeu
la crearea altor oameni. Mare este cinstea pe care le-o face, însă mare este și
răspunderea, mari sunt și îndatoririle lor.
Foarte curând Adam și Eva dobândesc
al doilea fiu, pe care îl numesc Abel. Numele lui înseamnă „deșertăciune”. În
mod sigur, experiența amară pe care au dobândit-o între timp din viața lor în
afara Raiului i-a făcut să-i dea acest nume. Este vrednic de luat aminte la
faptul că numele pe care protopărinți le dau copiilor lor nu sunt
întâmplătoare, ci sunt alese astfel încât să le amintească unele adevăruri. Această
alegere a numelor o vedem și în alte cazuri în Sfânta Scriptură. Astăzi
obișnuim să dăm copiilor noștri numele părinților noștri sau ale altor rudenii
de ale noastre. Desigur, în principiu acest obicei nu este rău, este o cinstire
adusă părinților și o evlavioasă aducere aminte a lor, dacă între timp au
murit. Uneori însă se întâmplă ca numele părinților să fie ciudate sau să sune
neplăcut sau să fie fără noimă. În acest caz să nu stăruim să le dăm copiilor
noștri. Să preferăm nume de Sfinți și să le citim copiilor noștri despre viața
și virtuțile acestor Sfinți, ca să-i aibă ca pildă în viața lor.
Cei doi frați au ales să facă
lucrări diferite. Cain se îndeletnicește cu cultivarea pământului, iar Abel
devine păstor de oi. Astfel iau naștere două ocupații de bază ale oamenilor:
cultivarea pământului și creșterea animalelor. Însă diferența dintre ocupații
nu era singura diferență dintre cei doi frați. Foarte curând s-a făcut vădită
diferența dintre caracterele lor. Unul se arată a fi răuvoitor, invidios și
viclean, pe când celălalt nevinovat și fără vicleșug. Astfel cei doi frați se
fac reprezentanții celor două categorii de oameni, care au apărut din vremea
străveche și continuă să fie în fiecare epocă: de o parte cei necredincioși și
răi, iar de cealaltă parte cei credincioși și virtuoși.
Prima întâmplare, în care s-a arătat
diferența dintre cei doi frați a fost atunci când au adus jertfă lui Dumnezeu.
Amândoi simt nevoia de a aduce jertfă și aduce fiecare din roadele muncii sale:
Cain din roadele pământului și Abel din oile sale. Până aici fapta lor este
bună și vrednică de laudă și ne învață că nu trebuie să uităm să-I mulțumim lui
Dumnezeu pentru bunurile pe care ni le dă, binecuvântând lucrarea și ostenelile
noastre și că din roadele muncii noastre, din ceea ce câștigăm, o parte trebuie
să o dăruim lui Dumnezeu, însă nu prin jertfe precum în vechime, ci prin daruri
și faceri de bine. Diferența dintre jertfele celor doi frați constă în felul în
care au ales cele pe care aveau să le dăruiască lui Dumnezeu, arătându-se
astfel unul cinstitor de Dumnezeu, iar celălalt necinstitor. Cain, așa cum
reiese din mustrarea primită de la Dumnezeu, nu s-a îngrijit să aleagă pentru
jertfă cele mai bune dintre produsele sale. A ales cu neglijență și ușurătate
și poate și cu egoism și prefăcătorie[5]. A făcut o jertfă formală, nevrednică de
măreția lui Dumnezeu. Pentru aceasta darul său nu a fost primit. Dimpotrivă,
Abel a ales pentru jertfă cele mai grase oi și pe cele întîi născute ale lor,
vrând să-I dăruiască lui Dumnezeu ceea ce avea mai bun și darul său a fost
primit cu bunăvoință de către Dumnezeu.
Din toate acestea vedem că Dumnezeu
nu vrea de la noi o adorare formală, seacă, exterioară, care se aduce numai cu
mâinile sau cu buzele noastre, ci vrea o adorare care să vină din adâncul
sufletului nostru, care să fie adusă cu simțământul dragostei și al
recunoștinței, cu supunere desăvârșită față de voia lui Dumnezeu și care să
umple și să conducă toată existența noastră, toată viața noastră, astfel încât
nu numai sufletul nostru, ci și trupul să slujească lui Dumnezeu și toate
mădularele sale săvârșească lucrările lui Dumnezeu. Aceasta este adevărata
închinare, „în duh și în adevăr”[6], așa cum a înfățișat-o Domnul, despre care
și Pavel spune: „Vă îndemn… să înfăţişaţi trupurile voastre ca pe o jertfă vie,
sfântă, bine plăcută lui Dumnezeu, ca închinarea voastră cea duhovnicească”[7]. O astfel de închinare ne cere Dumnezeu.
Cere ca toată viața noastră să fie o adorare, o jertfă: jertfirea patimilor,
răutăților și neputințelor, jertfirea dorințelor și intereselor și chiar a
drepturilor de multe ori. Când aducem această jertfă, dobândesc valoare și
rugăciunile noastre, posturile, metaniile și darurile noastre. Atunci adorarea
noastră nu este respinsă de Dumnezeu ca nefolositoare și vrednică de mustrare,
precum cea a lui Cain, ci este primită, precum cea a lui Abel, și este
răsplătită cu daruri bogate.
[1] Facerea 3, 16.
[2] Facerea 3, 17-19.
[3] Facerea 3, 21.
[4] Facerea 4, 1.
[5] Facerea 4, 7.
[6] Ioan 4, 24.
Sursa: Pr. Alexandru Stanciulescu Barda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu