Școala ar trebui să fie o inițiere în
marea cultură, nu o moară de comentarii prefabricate și nici o cazarmă de
rezolvatori de problem
Ce învățăm și ce nu învățăm la
școală? Care sunt putințele și neputințele sistemului românesc de învățământ
actual? Și ce schimbare să cerem? RL a discutat despre toate acestea cu
lectorul universitar Mihai Maci, care a publicat recent volumul „Anatomia unei
imposturi. O școală incapabilă să învețe“.
Un punct de
plecare al cărții este că sistemul educației funcționează, din păcate, „ca o
mașinărie defectă: la un capăt produce pe bandă rulantă «comisii» și formulare,
la celălalt – «analfabeți funcțional» și păcăleala unor diplome fără valoare“.
Ce ar trebui să știe, în linii mari,
un absolvent de liceu?
Mihai Maci: Cred că la finele liceului s-ar
cuveni ca tinerii să-și potențeze optimismul vârstei cu conștiința faptului că
lumea are nevoie de ei și că ei, cu capul și cu mâinile lor, pot face și pot
schimba ceva în această lume. Încrederea se naște tocmai din deschiderea pe
care o poate favoriza o școală autentică; la vârsta marilor pasiuni, orice
tânăr are șansa de a descoperi câte continente sunt de cucerit. Și, apoi, tot
școala s-ar cuveni să-l învețe că muncind onest – deopotrivă cu mintea și cu
brațele – poate realiza ceea ce își propune și se poate ridica la înălțimea
idealului său. Poate uităm acest lucru, dar una din funcțiile școlii e și aceea
de a-l învăța pe tânăr să admire – acei oameni în care umanitatea s-a realizat
deplin – și să se bucure pentru reușita altora, căci, contribuind la ea, se
realizează el însuși. Mai uităm și faptul că, la finele studiilor, în clasa a
XII-a, sunt câteva discipline reflexive – filosofia, partea de evoluționism din
biologie, cea de fizică a particulelor elementare – menite a-i însoți pe tineri
nu doar în formularea răspunsurilor, ci și în cea a întrebărilor, atât de
acute, după cum știm cu toții, la această vârstă. Or, dacă noi substituim
tuturor acestora niște stereotipuri al căror singur orizont e trecerea
examenului – pentru ca elevul „să aibă succes“ și școala un punctaj bun –, ce
obținem? Tineri cinici, care știu „cum se face“ și cât costă totul, al căror
orizont se reduce la a face bani ca să se distreze și a discuta despre mașini
și haine de firmă. Ei sunt viitorul nostru? Și noi – care ne revendicăm de la
„școala serioasă“ de altădată – suntem trecutul lor?
În ce măsură programa, indiferent că
vorbim de învățământ preuniversitar sau de universitar, îngreunează predarea?
La toate
nivelurile programa e foarte aglomerată. Probabil că acest lucru provine tot
dintr-o meteahnă a sărăciei: faptul de a considera că mai mult înseamnă,
automat, mai bun. Ideea e că elevii, cu cât fac mai mult, cu atât le va fi mai
de folos, căci nimeni – dintre adulți – nu e în măsură să le spună ce anume le
va folosi din multitudinea de lucruri pe care le învață. Această aglomerare a
programei impune un ritm al predării pe care majoritatea elevilor nu-l pot
susține. Oricât de aplicat e profesorul, e nevoit să sară peste lecții sau, cel
mai adesea, peste explicații pentru a putea rămâne în cadrele programei.
Adăugați la toate acestea și caracterul abstract al cunoș-tințelor – învățământul
nos-tru pune accent pe de-ducție, nu pe inducție –, succesivele modificări ale
„curriculumului“ și schimbările de manuale, adesea în plin an de studiu, la fel
ca și presiunea de a lucra după „auxiliare“ – pentru „performanțele“ de la
olimpiade, care se cuantifică tot în punctajele școlilor – și veți înțelege de
ce majoritatea elevilor abandonează școala, de facto, înainte de a o termina
efectiv. Mi-am întrebat – în mai mulți ani – studenții, de la o secție
umanistă, care e momentul în care au pierdut contactul cu ceea ce se făcea la
disciplinele reale. Răspunsul a fost – invariabil – cândva între clasa a V-a și
a VII-a. Și atunci ne mirăm de felul în care proliferează superstiții ridicole,
dar cu consecințe triste, și au succes dezinformări primitive?! Se vorbește
mereu de „educația centrată pe elev“, dar, în fapt, acesta nu e decât „obiectul
muncii“ profesorilor, cel de care nimeni nu mai ține cont, dat fiind că
dascălii trebuie să completeze mereu alte fișe, formulare și tabele și să
execute întreaga programă. Cine sunt elevii aceștia, de fapt? Cu ce ies ei din
școală? Ce vor face mai departe? La ce le vor folosi cunoștințele de până la
Bacalaureat sau cele de facultate? Cred că lucrurile acestea nu mai interesează
pe nimeni. Profesorii sunt atât de prinși în problemele lor, de serviciu sau ca
părinți, încât nu mai au timp și pentru problemele altora. Iar instituțiile,
ele sunt – în esența lor – neproblematice. E și acesta tot reflexul unei lumi
sărace: când tu nu ai ce pune pe masă copiilor tăi, nu mai apuci să suferi
pentru foamea altora. Fiecare se descurcă cum poate, cel mai adesea pe sea-ma
celorlalți și, încă o dată, fără nici un scrupul.
Mulți profesori universitari se plâng
de slaba pregătire a tinerilor care intră la o universitate. Ce faceți cu
acești tineri?
Ce putem
face?! Îi putem refuza și atunci ne închidem. Asta ar fi o soluție de samurai –
ca să-i spun așa. Totuși, nu e prea clar ce vom face, după aceea, nici noi, cei
din universități, nici elevii care nu mai apucă să mai fie studenți. Vom
solicita ajutoare sociale? Ne vom apuca de agricultură ca pe vremea bunicilor?
E ușor să spui „desființați totul“, mizând pe faptul că după momentul
prăbușirii va urma o nouă înălțare. Am mai făcut o dată asta, cu industriile,
și nu ne-am ales decât cu o enormă masă de pensionați înainte de termen. Am
încercat mai apoi – erodând aceste pensii prin inflație – să-i convingem să
lucreze. Și bună parte din ei chiar asta au făcut, dar nu în țară. Cred că, de
fapt, nimeni nu știe ce e de făcut cu acești tineri și nici cu universitățile
care îi înghit ca să mascheze șomajul real. Deocamdată, îi luăm așa cum vin, ei
ne țin și, chiar mai mult, întrețin municipiile reședință de județ care – în
multe cazuri – ar redeveni simple târguri fără universitățile lor locale. Ce
putem face cu ei? Să le dăm – celor care frecventează – o spoială de
cunoștințe, multe din acestea de nivel gimnazial sau liceal. Nu trebuie să
uităm faptul că – după Bologna – universitatea durează doar trei ani. Adică tot
atât cât o postli-ceală. Sigur, după aceea vine masteratul, însă, în general,
masteranzii lucrează, astfel că orele sunt foarte… „modulare“. Ce poți să faci,
în trei ani, cu niște oameni care – în multe cazuri – abia dacă au cunoștințele
unor copii de 12–13 ani? De pildă, să citim „Micul Prinț“, apoi, mai încolo,
„Lumea Sophiei“, să-i deprindem să spună ce gândesc – fără spaima că dacă nu
dau răspunsul dorit de profesor iau 4 –, să-și spună părerea lor, și nu să
recite niște tropi învățați pe de rost, să scrie – cât de cât – corect, să se
uite și la un alt tip de filme decât la blockbuster-e, eventual să va-dă niște
aspecte ale rea-lului cu atenția – și cu limbajul – unui domeniu specializat…
Pentru cei mai mulți nu putem face mai mult. Sigur, mereu sunt câțiva mai
vrednici, cu care se poate lucra altfel, însă – vai – și pe aceștia îi înghite
viața și rareori câte unul izbutește, ducând mai departe o ștafetă care pentru
mulți dintre noi a încetat să mai lumineze.
Mi-am
întrebat – în mai mulți ani – studenții, de la o secție umanistă, care e
momentul în care au pierdut contactul cu ceea ce se făcea la disciplinele
reale. Răspunsul a fost – invariabil – cândva între clasa a V-a și a VII-a. Și
atunci ne mirăm de felul în care proliferează superstiții ridicole, dar cu
consecințe triste, și au succes dezinformări primitive?!“
Atunci când
o carte te face să uiți de tine, să zbori, să râzi și să plângi și să te
întrebi asupra rosturilor ta-le, atunci acea carte e literatură. În sensul cel
mai plin al cuvântului. Iar alta – oricum am numi-o –, ce te face să moțăi și
te ispitește să copiezi rezumate de pe Internet, e pierdere de vreme.“
Fără cultură, omul e lipsit de repere.
De ce credeți că tot mai puțini copii
citesc? Cauza să fie numai tehnologizarea, existența Internetului?
Nu. Cauza
principală e aceea că nimeni nu i-a învățat bucuria lecturii. Pentru cei mai
mulți lectura se asociază cu o corvoadă impusă. Și apoi uitați-vă la textele
care li se dau spre lectură: Calistrat Hogaș sau – o spun din experiența fiicei
mele – Maxim Gorki! Când ne dăm seama de enormitate, cădem în extrema cealaltă:
REM-ul lui Mircea Cărtărescu la începutul clasei a IX-a. Știți care sunt
primele cuvinte din REM? „Cortazar, un Marquez ferfenițit (Erendira, ediția cea
mare), Manuscrisul de la Saragosa…“. Copiii aceștia nu au făcut – și nu fac
nici în clasa a IX-a – pic de literatură universală. Ce înseamnă această
succesiune de autori și de titluri pentru ei? Probabil X, Y, Z. Nu înțeleg și
sar peste ceea ce nu înțeleg, iar de la un moment dat sar direct pe
referate.ro. Un alt exemplu: în clasa a IX-a, fiica mea face Logică, la
Matematică are o secțiune de Logică Matematică și, de asemenea, face o materie
numită Teoria Informației și a Comunicării, la care învață niște rudimente ale
tehnologiilor de calcul. Ei bine, nimeni nu le spune că aceste trei discipline
se leagă, că pot să-și folosească – cu efect de multiplicator – cunoștințele
dintr-o parte într-alta și că în jurul acestui nucleu pot aduna și partea cu
jocul de la Limba Română, și Genetica de la Biologie și poate și altele. Nu, ei
le învață pe fiecare independent de celelalte, dacă se poate pe de rost pentru
că „așa trebuie“ și pentru notă – dacă mai cred în ea. Și atunci ne mirăm că nu
rămân mai cu nimic? Ce le oferă gadget-urile actuale? Tocmai acea fugă în
imaginație – deși virtualul și imaginația nu se suprapun întru totul – pe care
o oferea generației mele lectura. Dar nici generația tinerilor de azi nu e
impermeabilă la lectură; mai bine de două treimi din colegii de gimnaziu ai
fiicei mele au citit toate cele șapte volume de aventuri ale lui Harry Potter.
De ce? Pentru că le-au plăcut, pentru că au fugit, au zburat, au râs și au
plâns cu el. Și, orice am spune noi – cei trecuți prin bibliografia lui Mircea
Cărtărescu – atunci când o carte te face să uiți de tine, să zbori, să râzi și
să plângi și să te întrebi asupra rosturilor tale, atunci acea carte e
literatură. În sensul cel mai plin al cuvântului. Iar alta – oricum am numi-o
–, ce te face să moțăi și te ispitește să copiezi rezumate de pe Internet, e
pierdere de vreme.
Școala mai reușește acum să scoată
absolvenți cu o minimă bază de cultură?
Lipsit de
cultură, omul nu are repere, e claustrat în neputința lui de a numi ceea ce i
se întâmplă și e incapabil să ceară ajutorul semenilor săi. E un om singur,
exilat într-o lume săracă, deoarece îi lipsesc cuvintele pentru a o numi.
Școala ar trebui să fie o inițiere în marea cultură, nu o moară de comentarii
prefabricate și nici o cazarmă de rezolvatori de probleme. Educația românească
valorizează tot ceea ce ține de mecanic – în predare, în învățare, în redactare
–, dat fiind că astfel credem noi că vom obține analogul școlar al
industrializării comuniste: producția de masă. Numai că, la fel ca-n celălalt
caz, prețul masificării e prăbușirea standardului de calitate. Cu cât vom formaliza
mai mult educația, cu atât randamentul ei va fi mai scăzut. Întoarcerea la
marea cultură are acest avantaj: personalizează cunoașterea, o adaptează
fiecăruia, căci, în contact cu marile probleme ale tradiției culturale, fiecare
se descoperă pus în cauză. Fiecare înțelege că, vorba poetului, „o lume-și face
încercarea“ în el și existența lui nu se rezumă la această mécanique plaqué sur
le vivant a câștigului și a distracției. Menirea școlii e aceea de a crea
oameni adevărați, nu „utilaje de producție“ care suplinesc, deocamdată
imperfect, roboții. Dacă ne vom rezuma la atât – oricât vom colora
„antreprenorial“ lucrurile –, mă tem că nu vom realiza nicicând mai mult decât
niște „unelte vorbitoare“, care, mai devreme sau mai târziu, se vor răscula
împotriva lumii care le-a condamnat la sclavie – fie ea și aurită.
Dezastrul din școală prefigurează un viitor sumbru pentru
România. Lectorul universitar Mihai Maci: Mulți studenți au cunoștințele unor
copii de 12-13 ani. Ce trebuie să știe un elev care termină liceul | Romania
Libera
Dezastrul din școală prefigurează un viitor sumbru pentru
România. Lectorul...
Ce învățăm și ce nu învățăm la școală? Care sunt putințele
și neputințele sistemului românesc de învățământ actu...
prof. Daniela Argatu,
bibliotecar CCD George Tofan Suceava
http://ccd-sv.ebibliophil.ro/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu