Tânjirea după Dumnezeu
Sufletul meu
tânjeşte după Domnul şi cu lacrimi îl ca¬ut. Cum aş putea să nu Te caut? Tu
m-ai găsit mai întâi şi mi-ai dat desfătarea Sfântului Tău Duh, şi sufletul meu
Te-a iubit.
Tu vezi,
Doamne, întristarea mea şi lacrimile… Dacă nu m-ai fi atras prin iubirea Ta, nu
Te-aş căuta aşa cum Te caut. Dar Duhul Tău mi-a dat să Te cunosc şi sufletul
meu se bucură că Tu eşti Dumnezeul şi Domnul meu şi până la lacrimi tânjesc
după Tine.
Sufletul meu
tânjeşte după Dumnezeu şi îl caută cu lacrimi.
Milostive
Doamne, Tu vezi căderea şi întristarea mea, dar cu smerenie cer mila Ta:
revarsă asupra mea, a pă¬cătosului, harul Sfântului Tău Duh. Amintirea lui
atrage mintea să găsească iarăşi milostivirea Ta.
Doamne,
dă-mi duhul smereniei Tale, ca să nu pierd iarăşi harul Tău şi să nu plâng în
hohote după el, cum plângea Adam după rai şi după Dumnezeu.
In primul an
al vieţii mele în mănăstire sufletul meu a cunoscut pe Domnul prin Duhul Sfânt.
Mult ne
iubeşte Domnul; ştiu aceasta de la Duhul Sfânt pe Care mi L-a dat Domnul prin
singură milostivirea Lui.
Sunt un om
bătrân şi mă pregătesc de moarte, şi scriu adevărul de dragul norodului.
Duhul
lui Hristos, pe Care mi L-a dat Domnul, vrea mântuirea tuturor, ca toţi să
cunoască pe Dumnezeu.
Domnul a dat
tâlharului raiul; tot aşa va da raiul şi oricărui păcătos. Pentru păcatele mele
sunt mai rău decât un câine râios, dar m-am rugat lui Dumnezeu să mi le ierte,
şi mi-a dat nu numai iertarea, dar şi Duhul Lui, şi în Duhul Sfânt am cunoscut
pe Dumnezeu.
Din cartea
Între iadul deznădejdii şi iadul smereniei – Sfântul Siluan Athonitul
Cele două seminții
Facerea
vorbește la început despre urmașii lui Cain. Cain, ne spune, a cunoscut-o pe
femeia sa și a dobândit un fiu, pe care l-a numit Enoh. Femeia lui Cain nu
putea fi decât sora sa. Astăzi o asemenea căsătorie ni s-ar părea ciudată și
inacceptabilă. Atunci însă a fost necesară, pentru că, de vreme ce Dumnezeu a
plăsmuit numai o pereche de oameni și din ea a vrut să se tragă tot neamul
omenesc, era firesc ca primele perechi după protopărinți să fie constituite din
frați. Desigur, Cain a dobândit și alți copii, al căror nume nu este menționat
în Scriptură. Pentru copiii săi, Cain a zidit o cetate, pe care a numit-o Enoh,
după numele primului său fiu. Desigur nu trebuie să ne închipuim o cetate
precum au fost cele mai de apoi, sau cum sunt astăzi orașele, ci o așezare
primitivă.
În
continuare Scriptura ne spune foarte succint că „lui Enoh i s-a născut Irad;
lui Irad i s-a născut Maleleil; lui Maleleil i s-a născut Matusal, iar lui
Matusal i s-a născut Lameh”[1], adică ne spune un urmaș al fiecăruia. Aceasta
însă nu înseamnă că acesta a fost singurul urmaș al celui dinainte. Desigur,
fiecare a avut mulți copii și astfel seminția lui Cain s-a înmulțit și s-a
ramificat. În ciuda păcatului, binecuvântarea lui Dumnezeu nu și-a pierdut
puterea, pentru că neamul omenesc trebuia să se înmulțească.
Despre
ultimul urmaș al lui Cain, Lameh, Scriptura ne dă multe informații. Ne spune că
și-a luat două femei, pe Ada și pe Sela. A fost, după cum se pare, primul care
a încălcat instituția monogamiei și a introdus poligamia. Tocmai pentru aceasta
Scriptura remarcă în mod deosebit acest fapt. De la una dintre femeile sale,
Ada, Lameh a dobândit doi fii, pe Iabal și pe Iubal. Iabal s-a ocupat cu
creșterea animalelor, în vreme ce Iubal a fost primul care a făcut instrumente
muzicale: psaltire și chitară. De la cealaltă femeie a sa, Sela, Lameh l-a
dobândit pe Tubalcain, care a fost făurar de unelte de aramă şi de fier.
Așadar îi
vedem pe oameni înmulțindu-se și în același timp făcând primii pași ai
civilizației: zidesc cetăți, apar meserii, inventează instrumente muzicale. Și
primii pași ai civilizației îi face Cain și urmașii săi, un neam despărțit de
Dumnezeu, care se afundă din ce în ce mai mult în păcat, așa cum arată cazul
lui Lameh. Dezvoltarea meșteșugurilor pe care a făcut-o acest neam, nu l-au
păzit de căderea în păcat și în stricăciune. Concluzia este foarte limpede și
de mare însemnătate: dezvoltarea tehnologică, pe care mulți își sprijină
nădejdile și de la care așteaptă îmbunătățirea vieții omului, nu poate singură
să-l înnobileze și să-l înalțe pe om. Reușitele tehnologiei nu sunt din punct
de vedere moral nici bune nici rele, sunt elemente neutre. Devin bune sau rele,
folositoare sau vătămătoare în funcție de felul în care sunt folosite de om și
de scopul pentru care sunt folosite. Dacă omul are frica lui Dumnezeu și
virtute, vor deveni în mâinile sale mijloace de slujire a omenirii. Altfel vor
deveni mijloace de distrugere. Acest lucru este dovedit de istorie și mai ales
de istoria secolului al XX-lea, cu cele două războaie mondiale și nenumărate
războaie locale, cu milioanele de morți și cu uriașele distrugeri materiale care
au fost și sunt provocate cu ajutorul realizărilor științifice și tehnice.
Așadar progresul tehnologic nu merge totdeauna împreună cu civilizația. Nu
constituie el însuși civilizație. Adevărata civilizație o poate crea numai
frica lui Dumnezeu, supunerea desăvârșită față de voia Lui, rânduirea vieții
noastre potrivit poruncilor Sale. Așadar această cultivare a sufletului trebuie
să ne preocupe, dacă vrem să nu cădem în stricăciune, care vedem că stăpânește
astăzi, și să devenim cu adevărat civilizați. Fără aceasta nu ne va fi de folos
progresul tehnologic, oricât de mare și de uimitor ar fi.
Să ne
întoarcem însă la Lameh, despre care Scriptura ne dă și alte informații. După
cum am spus, el a introdus poligamia, care a contribuit la sporirea decăderii
morale. Însă Lameh a săvârșit și un alt păcat, care ar fi rămas necunoscut,
dacă nu l-ar fi descoperit el însuși. Adresându-se odată celor două femei ale
sale, el le-a spus: „Ada şi Sela, ascultaţi glasul meu! Femeile lui Lameh,
luaţi aminte la cuvintele mele: Am ucis un om pentru rana mea şi un tânăr
pentru vânătaia mea. Dacă pentru Cain va fi răzbunarea de şapte ori, apoi
pentru Lameh de şaptezeci de ori câte şapte!”[2]
Așadar Lameh
săvârșise ucidere, poate chiar îndoită. Unde? Când? Nu se știe. Nimeni nu a
văzut fapta sa și ar fi rămas cu desăvârșire necunoscută dacă nu ar fi
descoperit-o el însuși. A fost însă silit să o mărturisească, apăsat de
conștiința sa, care nu-l lăsa să se liniștească. Poate trecuseră luni, ani,
zeci de ani. În zadar încerca Lameh să înăbușe glasul conștiinței. Nu a izbutit
aceasta, deoarece conștiința îl urmărește și îl chinuie pe păcătos, aducându-i
aminte mereu de păcatul său și mustrându-l pentru el. Și numai când păcătosul
se pocăiește și cere mila lui Dumnezeu cu mărturisire sinceră, se izbăvește de
această mucenicie înfricoșătoare și află iarăși pacea sufletească. Însă
conștiința lucrează și preventiv, înainte de orice faptă a noastră, arătându-ne
dacă este corectă sau nu, dacă trebuie să o facem sau să o evităm. Așadar să-i
cerem sfatul înainte de orice faptă. Să o lăsăm să vorbească liber și fără
constrângere și să ascultăm la timp și cu luare aminte glasul ei, ca să nu
încercăm apoi mustrările sale înfricoșătoare și arzătoare, ci să putem în
fiecare clipă a vieții noastre să spunem precum Apostolul Pavel: „Eu cu bun
cuget am vieţuit înaintea lui Dumnezeu până în ziua aceasta”[3], adică
conștiința îmi spune că nu am făcut nimic rău înaintea lui Dumnezeu.
Seminția lui
Cain nu era singura pe pământ. După moartea tragică a lui Abel, Adam și Eva au
dobândit un nou fiu, căruia i-au dat numele Set, care înseamnă „înlocuire”.
Explicând acest nume, Eva spune: „Mi-a dat Dumnezeu alt fiu în locul lui Abel,
pe care l-a ucis Cain”[4]. Așadar Set l-a înlocuit pe Abel și el este
începătorul unei alte seminții, care desigur nu a fost fără de păcat, pentru că
avea și ea sămânța păcatului, de vreme ce se trăgea și ea din protopărinți,
însă nu a fost cu totul pervertită, precum seminția lui Cain. Din seminția lui
Set au ieșit oameni virtuoși: Enos, Enoh și Noe. Și, în vreme ce seminția lui
Cain avea să dispară la potop, seminția lui Set a supraviețuit prin Noe, care
avea să devină noul strămoș al omenirii.
Așadar când
vedem că viețuirea virtuoasă este prigonită până la moarte, să nu deznădăjduim.
Dumnezeu va arăta alți slujitori ai Săi, în locul celor prigoniți și omorâți,
așa cum în locul lui Abel s-a născut Set. Și oricât s-ar înmulți și ar stăpâni
stricăciunea, totdeauna va exista în lume partea celor aleși, afierosiți lui
Dumnezeu, care după cum spune Domnul sunt „sarea pământului” și „lumina
lumii”[5], lumina care luminează și povățuiește lumea și sarea care o păzește
de desăvârșita stricăciune și distrugere. De această parte binecuvântată să ne îngrijim să aparținem
și noi și de la cei care aparțin ei să primim învățătură și sprijin, ca să fim
și noi „lumină a lumii” și „sare a pământului”, așa cum ne vrea Domnul.
În
continuare Scriptura ne arată genealogia lui Set numărând nouă generații până
la Noe. Din fiecare generație este menționat unul singur pe nume, însă ne spune
că fiecare dintre ei „a născut fii și fiice”, adică a dobândit mulți copii.
Astfel și seminția lui Set s-a înmulțit și s-a ramificat. Unele nume din
seminția aceasta sunt aceleași cu nume din seminția lui Cain (Enoh, Maleleil,
Matusala, Lameh), însă aceasta nu înseamnă că este vorba despre aceleași
persoane. Cele două seminții nu aveau încă nici o legătură între ele.
Vorbind
despre Set și despre urmașii săi, Scriptura menționează și numărul anilor pe
care i-a trăit fiecare. Ceea ce face impresie este lungimea vieții oamenilor
din acele vremuri străvechi. Adam a trăit nouă sute treizeci de ani, Set nouă
sute doisprezece și la vârste asemănătoare au ajuns și cei care au urmat. Unul
dintre ei, Matusala, a ajuns la nouă sute șaizeci de ani și numele său a
devenit proverbial, fiind sinonim cu viața lungă. Aceste vârste de necrezut
pentru zilele noastre i-au aruncat pe mulți în nedumerire. Unii au presupus că
aceste numere sunt ireale, sau că altfel se socoteau atunci anii, sau că este
vorba de luni. Însă toate acestea sunt presupuneri și închipuiri. Într-adevăr
este vorba de ani și aceasta reiese din cuvintele pe care Iacov le-a spus lui
Faraon, când a coborât în Egipt: „Zilele pribegiei mele sunt o sută treizeci de
ani. Puţine şi grele au fost zilele vieţii mele şi n-am ajuns zilele anilor
vieţii părinţilor mei, cât au pribegit ei în zilele lor”[6]. Așadar Iacov știa
că viața strămoșilor săi fusese mult mai lungă decât a sa și considera puțini
anii săi. Și atunci Iacov avea o sută treizeci de ani și a trăit în total o
sută patruzeci și șapte!
Cum se
explică însă lungimea vieții primilor oameni? Dumnezeu l-a creat pe om
nemuritor. Păcatul l-a făcut muritor. Însă păcatul de abia intrase în neamul
omenesc și nu pricinuise încă stricăciunea pe care a pricinuit-o odată cu
trecerea timpului. Pe măsură ce timpul trece, vedem că stricăciunea sporește și
se micșorează lungimea vieții oamenilor. Astfel, înainte de potop lungimea
medie a vieții era de nouă sute de ani, după potop scade la patru sute, în
vremea patriarhilor la o sută cinci zeci, iar la urmă îl auzim pe Moise
spunând: „Zilele anilor noştri sunt şaptezeci de ani; iar de vor fi în putere
optzeci de ani şi ce este mai mult decât aceştia osteneală şi durere”[7].
A existat
însă și o nevoie de a trăi oamenii atât de mulți ani. Trebuia să primească
învățătură multe generații despre originea omului, despre căderea sa și în
general despre istoria sa. Cărți încă nu existau. Numai prin tradiție orală era
cu putință aceasta. Și într-adevăr, Adam trăia încă atunci când s-a născut al
șaselea urmaș al său, Iared, și Iared trăia încă atunci când s-a născut al
patrulea urmaș al său, Noe. Astfel, cu toate că de la Adam până la Noe avem
zece generații, este ca și cum am avea doar trei. Aceasta constituie o garanție
pentru adevărul tradiției.
Însă cu
toate că acei oameni au trăit peste nouă sute de ani, moartea a pus și vieții
lor capăt. Odată ce a intrat păcatul, moartea este deja de neocolit.
Însemnătate nu are numărul anilor vieții noastre ci felul vieții noastre.
Puțini ani de viață bine plăcută lui Dumnezeu sunt mai de preferat decât mulți
ani de viață păcătoasă. Pentru aceasta spune Scriptura: „Bătrânețile cinstite
nu sunt cele aduse de o viață lungă, nici nu le măsori după numărul anilor.
Înțelepciunea este la om adevărata căruntețe și vârsta bătrâneților înseamnă o
viață neîntinată”[8].
Să ne oprim
însă la câteva persoane din seminția lui Set, despre care Scriptura ne dă mai
multe informații. Și în primul rând la fiul lui Set și nepotul lui Adam, Enos.
Despre el Facerea ne spune: „Lui Set de asemenea i s-a născut un fiu şi i-a pus
numele Enos. Atunci au început oamenii a chema numele Domnului Dumnezeu”[9].
Nimic altceva nu știm despre Enos, însă din cuvintele acestea putem să ni-l
închipuim ca om cu credință mare și puternică. Pentru că numai cel credincios
își sprijină nădejdile pe Dumnezeu și în fiecare situație grea a vieții sale
cheamă prin rugăciune fierbinte „numele Domnului Dumnezeu”. Iar Dumnezeu,
răsplătind credința și nădejdea lui, îl întărește, îl luminează, îl izbăvește
din primejdii și îl mângâie în întristări. Pentru că „oricine va chema numele
Domnului se va izbăvi”[10].
A doua
persoană însemnată din seminția lui Set este Enoh, al șaselea urmaș al lui
Adam. Enoh nu a trăit atât de mult ca ceilalți, ci numai trei sute șaizeci și
cinci de ani, însă Scriptura ne spune că „a plăcut Enoh lui Dumnezeu”[11]. S-a
întâmplat cu el ceea ce spune Scriptura în altă parte: „Ajungând curând la
desăvârșire, dreptul a apucat ani îndelungați”[12]. Însă tocmai pentru aceasta
Dumnezeu a rânduit pentru el un mod diferit de ieșire din viața aceasta față de
ceilalți oameni. Enoh nu a murit, ci „l-a mutat Dumnezeu”[13], adică l-a luat
viu, așa cum mai târziu l-a luat pe Proorocul Ilie și l-a mutat în alt loc,
într-o altă viață, pe care a pregătit-o pentru cei drepți și virtuoși. Astfel
Dumnezeu l-a cinstit și l-a răsplătit pe Enoh pentru credința și virtutea sa.
În același timp însă ne-a descoperit mari și însemnate adevăruri, pe care nu
trebuie să le uităm. În primul rând faptul că dincolo de această viață
trecătoare există o altă viață, în care a intrat Enoh și în care intră și toți
cei ce mor. În al doilea rând faptul că în acea viață, împreună cu sufletul va
exista și va trăi și trupul, după ce va învia, se va preface și va deveni
nestricăcios. În al treilea rând drepții nu numai că ființează în acea viață,
ci sunt fericiți, desfătându-se de răsplata primită de la Dumnezeu.
A treia
persoană însemnată a seminției lui Set este Noe, însă numele și viața lui este
legată de potop, de care ne vom ocupa în omiliile următoare.
[1] Facerea
4, 18.
[2] Facerea
4, 23-24.
[3] Fapte
23, 1.
[4] Facerea
4, 25.
[5] Matei 5,
13-14.
[6] Facerea
47, 9.
[7] Psalm
89, 10.
[8]
Înțelepciunea lui Solomon 4, 8-9.
[9] Facerea
4, 26.
[10] Ioil 2,
32.
[11] Facerea
5, 24.
[12]
Înțelepciunea lui Solomon 4, 13.
[13] Facerea
5, 24.
Cum să mă pregătesc pentru rugăciunea
de seară?
Arhim. Ioachim Parr
Nu vreau să
mă rog seara. Cum să mă pregătesc pentru rugăciunea de seară?
Nu vrei să
te rogi serile pentru că tu doar rostești rugăciunile, nu te rogi, de fapt. Și,
de aceea, o resimți ca pe o povară.
Nu ai nici o
dorire să fii cu cel pe care îl iubești pentru că cel pe care îl iubești ești
chiar tu însuți. Și de aceea nu vrei să te rogi. Pentru că ești obosit și cauți
odihnă și confort pentru tine însuți. Și rugăciunea te îndepărtează de tine
însuți. Deci nu vrei să o faci. Este timpul tău, în care îți porți ție de
grijă. Ai făcut atât de multe pentru atât de mulți în timpul zilei așa că, acum
nu mai ai timp, ești prea obosit.
Țineți minte
cum era când credeați că sunteți îndrăgostiți de cineva? Și indiferent de ce ai
fi făcut ziua întreagă, abia așteptai să-l vezi la sfârșitul zilei? Nu-ți păsa
dacă ai dormit sau nu, dacă stăteai în zăpadă să vorbești cu el și înghețai de
frig, pentru că nu voiai să pleci. Si chiar dacă știai că trebuie să te
trezești dimineața, nu-ți păsa cât de târziu ai fi rămas cu el, pentru că tu
credeai că-l iubești.
Te-ai ruga
dacă L-ai iubi pe Domnul! Ai da fuga acasă pentru a fi cu El…. în loc de ”Oooh,
iar trebuie să o iau de la capăt cu rugăciunea…”
Dacă te-ai fi
gândit la El toată ziua, nu ar fi fost o problemă, dar tu te-ai gândit doar la
tine toată ziua. Și tu Îl vezi pe Domnul ca pe încă unul de care trebuie să te
îngrijești înainte de a avea ceva timp și pentru tine!
Valoarea sufletului nostru
Întruparea
și Răstignirea lui Hristos arată nesfârșita iubire de oameni, milostivire și
dragoste a lui Dumnezeu, care a lăsat Cerurile și S-a pogorât pe pământ, ca să
ne mântuiască pe noi, cei vinovați, cei nemulțumitori, oamenii nerecunoscători.
Apoi ne arată marea vrednicie a sufletului nostru, a chipului lui Dumnezeu, pe
care noi fie din neștiință, fie din nepăsare, îl părăsim gol de buna-cinstire
și virtute, rănit, pe când pentru trup, pe care îl vom lăsa aici, facem atâtea
și atât de mult îl îngrijim!
Sufletul
nostru este totul, fiindcă datorită lui trăiește și trupul. Noi însă nu luăm
aminte la el, nu-i oferim hrană curată, adevărată și de aceea ne îmbolnăvim
sufletește din pricina păcatului, otrăvind viața noastră, ne lipsim de Harul
lui Dumnezeu și dau peste noi o mulțime de suferințe, care sunt răsplata
îndepărtării noastre de Dumnezeu.
”Pentru că
ce-i va folosi omului, dacă va câştiga lumea întreagă, iar sufletul său îl va
pierde? Sau ce va da omul în schimb pentru sufletul său?” (Matei 16, 26).
De ce mă lovește Dumnezeu
Cunoaștem că răbdarea este o virtute
prețioasă, care ne face bineplăcuți lui Dumnezeu. Dar lucrarea răbdării nu este
deloc ușoară. Este nevoie de mobilizarea puterilor sufletești. Este nevoie de
râvnă fierbinte și multă rugăciune ca să vină Harul lui Dumnezeu și să
întărească sufletul. Dar este nevoie și de cugetări duhovnicești, ca sufletul
să primească mângâiere și întărire.
Îți voi povesti o întâmplare care a
avut loc odată și care a fost scrisă și dă prilejul multor cugetări de a găsi
răspuns la întrebarea: de ce Dumnezeu îngăduie durerile în viața noastră?
Odată, într-o noapte de iarnă, a
naufragiat o barcă mică de pescari pe țărmurile Canadei. Pescarul și cu fiul
său, singurii care se aflau în barcă, au ieșit la mal înotând, dar cu hainele
ude și într-o stare jalnică. Au scăpat de primejdia înecului, însă acum aveau
să moară de frig și mai ales a înghețului care era pricinuit de hainele ude. Pe
când tatăl se afla în deznădejde, a văzut în adâncul pădurii ce se întindea
înaintea lor, o lumină slabă. Era singura lor nădejde. Locul era pustiu și
necunoscut. Nicăieri nu se vedea vreo locuință. Tatăl și fiul a început să se
îndrepte către acea lumină pe care o vedeau în pădure, tremurând de frig, din
pricina faptului că erau uzi leoarcă. Dacă aveau să ajungă în timp la acea
lumină și să găsească îngrijire, aveau să scape de la moarte sigură.
Însă așa cum înaintau, fiul a început
să înțepenească, fiindcă hainele lui ude înghețaseră. Mersul lui devenise
foarte anevoios și exista primejdia să-i înțepenească picioarele și mai mult și
să nu poate păși deloc. Tatăl căuta să-și întărească fiul și să-l încurajeze,
astfel încât să continue să meargă. Dar din nefericire, amorțirea picioarelor
creștea și greutatea mersului devenea tot mai mare.
Atunci tatăl s-a gândit la următoarea
soluție: a rupt o creangă dintr-un copac ce afla lângă el și cu ea a început
să-l lovească picioarele copilului, care nu mai putea să pășească. Fiul s-a
împotrivit la început la loviturile tatălui, dar acesta cu un glas îndurerat
dar plin de dragoste, i-a spus:
– Fiul meu, trebuie să mergi! Biruiește
amorțirea picoarelor tale și înaintează!
– Tată, nu
pot! A strigat copilul. Picioarele mele amorțesc din ce în ce mai tare!
Atunci tatăl
și-a călcat pe inimă și a început să lovească picioarele copilului său cu și
mai multă putere. Picioarele copilului s-au umplut de sânge, dar astfel a fost
nevoit să-și adune ultimile puteri și să continue mersul. În cele din urmă,
șchiopătând, au ajuns cu multă osteneală la căsuța unde vedeau lumina.
Picioarele
copilului erau însângerate și rănite de la loviturile cu varga, iar copilul se
afla într-o stare jalnică de istovire, dar… ajunseseră la căsuță. Acolo s-au
bucurat îndată de îngrijire plină de afecțiune. Și astfel, s-au salvat, tată și
fiu, de la moarte sigură.
Ce a făcut
tatăl? Grea îndatorire!… A fost nevoit să-și lovească fiul cu putere, ca să
poată ajunge la casa izbăvirii. Dureros a fost mijlocul, dar mântuitor pentru
viața lor.
La fel se
întâmplă de multe ori și în viață. Dumnezeu Tatăl, Care ne iubește, vrea
negreșit mântuirea noastră. Uneori noi, oamenii, rămânem nepăsători și chiar
surzi la glasul Lui. Atunci Dumnezeu, din iubire de oameni, îngăduie ca să fim
loviți și astfel să ne trezim din amorțirea sufletului, cea asemenea cu
moartea. Dumnezeu îngăduie necazurile și încercările pentru folosul nostru
duhovnicesc. „Căci Domnul ceartă pe cel pe care-l iubeşte şi ca un părinte
pedepseşte pe feciorul care îi este drag”[1]. Amar este paharul durerii, dar
mântuitor.
Nimic nu
este întâmplător. Faptul că Dumnezeu a îngăduit această încercare prin care
treci, înseamnă că are planul Său înțelept. Supune-te voii lui Dumnezeu.
Roagă-L pe Dumnezeu să te scoată din încercare și să-ți ridice durerea. Și
roagă-te din nou și de multe ori, cu stăruință și credință, să-ți ridice
Dumnezeu încercarea. Dar dacă bunătatea Lui nu te va slobozi de necaz, atunci
arată răbdare și supunere. Ai spus în inima ta: „Doamne, facă-se voia Ta. Nu
precum vreau eu, ci precum vrei Tu”.
Sunt
nenumărați oameni care s-au izbăvit de la o distrugere sufletească sigură prin
trezirea aceasta duhovnicească, adusă de o încercare în viața lor. Am auzit pe
unii spunând: „Mi-am pierdut sănătatea trupului, dar mi-am găsit sănătatea sufletului.
Și sunt fericit”. Sau: „L-am cunoscut pe Dumnezeu prin acest necaz al
încercării. Eram afundat în păcat și Dumnezeu a îngăduit să pierd averea și să
mă afund în sărăcie. Mi s-au deschis ochii la lumina credinței! Și acum trăiesc
mult mai sărac, dar mult mai fericit”.
[1] Pildele
lui Solomon 3, 12.
Potopul (3)
(Facerea 8,
1- 9, 19)
După potopul
de patruzeci de zile, pământul se transformase într-o mare nemărginită. Apa se
ridicase cu cincisprezece coți deasupra munților celor înalți. Desigur, o
asemenea cantitate uriașă de apă nu era cu putință să se retragă într-un timp
scurt. Vreme de o sută cincizeci de zile, ne spune Scriptura, adică cinci luni,
a rămas ridicat nivelul apei. Ajungem astfel cam pe la mijlocul lui mai. În tot
acest timp Noe și cei împreună cu el au rămas închiși în corabie și aveau să
rămână în total un an întreg. Desigur, această ședere nu a fost comodă și
plăcută. Suntem uneori nevoiți să rămânem în casele noastre câteva zile și,
deși avem toate înlesnirile, ne mâhnim și suntem nemulțumiți. Putem așadar să
ne închipuim cât de greu le-a fost, închiși vreme de un an într-o temniță
întunecoasă și fără aerisire, nevoiți să trăiască împreună cu animalele și să
rabde urletele lor și mirosul urât. Toate acestea puteau să-i ducă la
deznădejde. Aveau însă nădejde și încredere în Dumnezeu și El i-a întărit ca să
poată răbda cele grele ca și cum ar fi fost simple și ușoare, până ieșirea din
corabie.
Și,
într-adevăr, Scriptura spune că „şi-a adus aminte Dumnezeu de Noe de toate
fiarele, de toate animalele, de toate păsările şi de toate vietăţile ce se
mişcă, câte erau cu dânsul în corabie”[1]. Spune aceasta nu pentru că i-ar fi
uitat, ci pentru că așa credeau ei. „Ne-a uitat Dumnezeu”, probabil că spuneau,
așa cum spun unii și astăzi în clipele grele. Iar când au văzut că potopul a
încetat și corabia s-a sprijinit pe teren solid, vor fi strigat ușurați: „Și-a
adus aminte de noi Dumnezeu”. Dumnezeu nu uită niciodată, pentru că este
desăvârșit. Uităm noi, oamenii nedesăvârșiți. Vai de făpturi dacă Dumnezeu ar
fi uitat și nu I-ar fi păsat de ele! Nimic nu ar fi putut să stea. Toate s-ar
fi distrus, s-ar fi nimicit. Așadar Dumnezeu pare că uită, însă în realitate de
toate Își aduce aminte și le poartă de grijă. Astfel și acum Și-a adus aminte
de Noe și de ceilalți care erau închiși în corabie. Și-a adus aminte încă și de
animalele care erau acolo înăuntru, spune Scriptura, pentru că și ele sunt
făpturile Sale și le iubește și le poartă de grijă.
Și cum a
arătat Dumnezeu că și-a adus aminte de ei? Mai întâi de toate prin încetarea
potopului. A trimis vânt, foarte probabil din nord sau nord-vest, a încetat
ploaia și s-au împrăștiat norii. În același timp a închis izvoarele adâncului,
ca să nu se mai reverse apa pe pământ. Desigur, acestea s-au întâmplat îndată
după cele patruzeci de zile. Apoi a început retragerea treptată a apei, care a
durat o sută cincizeci de zile. Și acestea au fost, desigur, lucrări ale
atotputerniciei lui Dumnezeu. La porunca Sa a început potopul și la porunca Sa
a încetat, pentru că El stăpânește și îndreaptă stihiile naturii: apele,
ploaia, vânturile. Nimic nu se întâmplă fără voia Sa. Această stăpânire
atotputernică este descrisă frumos într-un psalm: „Toate câte a vrut Domnul a
făcut în cer şi pe pământ, în mări şi în toate adâncurile. A ridicat nori de la
marginea pământului; fulgerele spre ploaie le-a făcut; El scoate vânturile din
vistieriile Sale”[2].
În toată
această perioadă de cinci luni corabia plutea încoace și încolo, ca un vapor
fără cârmă. Cei ce se aflau înăuntrul ei nimic nu puteau să facă. O conducea
însă Dumnezeu și exact după cinci luni corabia s-a oprit într-o regiune din
munții Ararat, în Armenia. Dumnezeu nu a așteptat să coboare mai mult apa și să
se arate câmpiile, ci, de îndată ce s-au arătat munții înalți, a dat loc de
sprijin corabiei. Și în mod sigur au simțit mare ușurare cei ce se aflau înăuntrul
ei când și-au dat seama că se află pe uscat. Iată așadar că Dumnezeu păstrează
loc și timp de odihnă pentru cei iubiți ai săi după necazuri și încercări și îi
conduce către el tocmai atunci când ei cred că i-a uitat.
Au trecut
încă două luni, iar la începutul lunii a zecea (cam prin iulie adică), au
început să se arate vârfurile munților din apropiere ca niște insulițe în
mijlocul mării nemărginite. Era un semn aducător de mângâiere, care arăta că
apele se scădeau din ce în ce mai mult. Noe, care urmărea desigur ceea ce se
întâmpla în jur prin fereastra corabiei, a observat aceasta și, după ce a lăsat
să mai treacă patruzeci de zile, a început să cerceteze starea în care se afla
pământul prin trimiși. A trimis mai întâi corbul, care nu s-a întors la
corabie, pentru că a găsit stârvuri cu care putea să se hrănească. Aceasta l-a
înștiințat pe Noe că starea era astfel încât puteau să trăiască păsările
sălbatice carnivore. Însă puteau oare trăi și cele domestice? Ca să verifice
aceasta, Noe a trimis în aceeași zi un porumbel, însă acesta, negăsind loc să
stea și hrană potrivită, s-a întors curând la corabie. Noe a înțeles că
regiunea din jurul corabiei era încă acoperită cu multă apă. A așteptat deci
încă șapte zile și a trimis iarăși porumbelul și acesta, după ce a cutreierat
toată ziua, s-a întors seara la corabie cu o rămurică de măslin în cioc.
Aceasta arăta că apa se retrăsese atât de mult încât se arătaseră copacii. Noe
a așteptat încă șapte zile și a trimis iarăși porumbelul, care de această dată a
găsit condiții mai bune și nu s-a mai întors la corabie. Așadar starea
pământului se îmbunătățise foarte mult.
Să ne oprim
însă puțin aici, ca să vorbim despre cele două păsări pe care le-a trimis Noe,
ca să vadă în ce stare se afla uscatul. Corbul și porumbelul prin
comportamentul lor sunt simboluri pline de învățăminte. Corbul închipuie
sufletul care este legat de pământ și materie și este tras spre cele de jos.
Și, fiind atras de plăcerile amăgitoare ale acestei vieți, se îndepărtează de
corabia mântuirii, de Hristos și de Biserică. Dimpotrivă, porumbelul închipuie
sufletul curat și neprihănit, care are înlăuntrul său Duhul lui Dumnezeu, care
în chipul porumbelului s-a pogorât asupra Domnului la botezul Său în Iordan.
Și, precum porumbelul lui Noe, negăsind odihnă în afara corabiei, s-a întors în
ea, tot astfel și sufletul neprihănit și purtător de Dumnezeu nu află odihnă în
lumea păcatului, unde răul se revarsă și provoacă un adevărat potop. Și spune
atunci către sine însuși: „Întoarce-te, suflete al meu, la odihna ta”[3]. Și se
întoarce lângă Domnul, unde află odihnă.
Să luăm
aminte și la faptul că ramura de măslin, care închipuie dragostea, pacea și
veselia, nu o ținea corbul, ci porumbelul cel curat și fără de răutate. Și
acesta nu este un lucru lipsit de semnificație. Omul trupesc, care seamănă cu
corbul, cu toate străduințele sale, nu izbutește să dobândească pacea și nici
măcar să o guste, pentru că pacea sufletului nu o poate da lumea, care este
totdeauna neliniștită și tulburată, așa cum vedem în zilele noastre. Numai
Duhul lui Dumnezeu poate să dea pacea și numai sufletele care sunt însuflețite
de Duhul lui Dumnezeu, cele neprihănite precum porumbelul, pot dobândi ca pe un
bun inalienabil dulcea și cereasca pace a lui Dumnezeu.
Ne aflăm
acum în anul șase sute unu al vieții lui Noe. În ziua întâi a lunii întâi a
acestui an s-au retras cu totul apele de pe pământ și în ziua douăzeci și șapte
a lunii a doua s-a uscat pământul. Exact un an de la începutul potopului! În
câteva zile s-a tulburat pământul din pricina potopului și au murit toți
oamenii și toate animalele. A fost nevoie însă de un an întreg ca să se refacă
pământul și de veacuri multe ca să se ajungă la mulțimea de oameni care fusese
înainte. Repede se face răul, dar greu se repară. Repede vine o boală, însă
este nevoie de mult timp pentru însănătoșire. În clipeala ochiului se produc
catastrofe uriașe din pricina războaielor, cutremurelor, inundațiilor și a
altor calamități. De câți ani însă este nevoie pentru a se repara pagubele! Tot
astfel și păcatul: repede intră în suflet, însă greu se alungă. Ușor și repede
se strică cel bun și virtuos; greu găsește cel păcătos calea întoarcerii și
îndreptării. Pentru aceasta este nevoie să ne păzim de păcat pe noi înșine dar
și unii pe alții, să evităm căderea și stricăciunea, pentru că atunci când
cădem este nevoie de multă și grea nevoință pentru îndreptarea noastră.
Când Noe a
văzut că apele se retrăseseră, a dat la o parte acoperișul corabiei, ca să le
fie șederea mai plăcută. Nu s-a grăbit însă să iasă din corabie, pentru că
pământul nu era încă potrivit să locuiască pe el oamenii. Și așa cum mai
înainte, pentru a intra în corabie au așteptat porunca lui Dumnezeu, tot astfel
și acum așteaptă porunca Sa ca să iasă. Și exact după un an, când pământul se uscase,
Dumnezeu dă porunca mult așteptată: „Ieşi din corabie tu şi împreună cu tine
femeia ta, fiii tăi şi femeile fiilor tăi.
Scoate de asemenea împreună cu tine toate vietăţile, care sunt cu
tine”[4].
Desigur că
Noe și rudeniile sale ar fi vrut să iasă mai devreme și să calce pe uscat, însă
aveau deplină încredere în Dumnezeu, pentru că își dădeau seama că El știa mai
bine decât ei care era momentul potrivit pentru ieșire și, desigur, nu le-a
fost spre pagubă această credință a lor. Așa trebuie să procedăm și noi: să nu
ne grăbim fiind trași de dorințele noastre, ci să așteptăm să ne conducă
Dumnezeu, pentru că El știe totdeauna mai bine decât noi ce ne este de folos și
care este momentul potrivit pentru fiecare lucrare de-a noastră. Așadar să
așteptăm și să cerem prin rugăciune luminare și îndrumare de la Dumnezeu, iar
când El ne dă poruncă să ne supunem precum Noe, fără șovăire și împotriviri.
Care a fost
oare prima faptă a lui Noe după ieșirea din corabie? Oare a căutat loc potrivit
ca să se așeze împreună cu ai săi? Oare a început să zidească o casă? Oare s-a
îngrijit de hrană? Desigur, toate acestea erau necesare. Noe însă a considerat
altceva mai necesar și acestui lucru i-a dat întâietate. A zidit un jertfelnic
și a adus jertfă lui Dumnezeu din animalele și păsările curate pe care le avea
cu el în corabie. Acesta era un semn de recunoștință și mulțumire față de
Dumnezeu pentru izbăvirea lor din acea catastrofă înfricoșătoare. Să ne
întrebăm așadar pe noi înșine: Câți dintre noi, după un necaz, o primejdie sau
o boală care a trecut, ne aducem aminte să-I spunem lui Dumnezeu un
„mulțumesc”? Facem multe rugăciuni și făgăduințe când ne aflăm în primejdie,
însă ne aducem aminte să-I mulțumim lui Dumnezeu după ce trece primejdia? Să nu
uităm aceasta, pentru că este o îndatorire de temelie a noastră. Este o mare
nerecunoștință să ne dea Dumnezeu ceea ce Îi cerem, iar noi să nu-I mulțumim.
Oare vrem să ne asemănăm cu cei nouă leproși dintre cei zece pe care i-a
tămăduit Domnul, iar nu cu cel recunoscător, care era din Samaria?
Era firesc
ca jertfa lui Noe să fie bineplăcută lui Dumnezeu. „Iar Domnul Dumnezeu a
mirosit mireasmă bună”[5], spune Scriptura. Este o exprimare omenească,
desigur, care arată cât de bine plăcută înaintea lui Dumnezeu era evlavia și
recunoștința lui Noe. Pentru aceasta El i-a făcut făgăduințe și i-a dat
binecuvântări lui și urmașilor lui. Și mai înainte de toate i-a făgăduit în mod
categoric că nu va mai aduce pe pământ nimicire desăvârșită prin potop, nici nu
va mai îngădui să se mai întâmple o asemenea dereglare a zilelor și vremurilor.
Desigur, se întâmplă în fiecare epocă catastrofe și tulburări, însă au caracter
local, iar nu general. Apoi Dumnezeu i-a dat binecuvântarea Sa lui Noe și
fiilor săi: „Naşteţi şi vă înmulţiţi şi umpleţi pământul şi-l stăpâniţi”[6].
După cum vedem, această binecuvântare este întocmai cea pe care a dat-o
Dumnezeu și protopărinților, pentru că acum Noe și fiii săi aveau să fie noii
strămoși ai omenirii și trebuia să aibă binecuvântarea lui Dumnezeu, ca să se înmulțească
și astfel să-și împlinească misiunea. Dumnezeu a înnoit de asemenea stăpânirea
omului asupra animalelor. Toate animalele se vor supune omului și vor tremura
înaintea lui. Și într-adevăr: nu numai animalele domestice, ci și cele mai
sălbatice fiare se supun omului și se îmblânzesc în chip uimitor. Iar cele care
rămân în stare de sălbăticie trăiesc în locuri pustii, departe de om, păzind
porunca lui Dumnezeu. Dumnezeu le-a dat oamenilor dreptul de a folosi și
animale pentru hrană. La început El a rânduit oamenilor ca hrană roadele
pământului. Acum, pentru că pământului i-a slăbit puterea și roadele lui nu mai
dau atâta tărie, ca înainte, dar și omul s-a vlăguit și are nevoie de hrană mai
consistentă, Dumnezeu îngăduie să se mănânce carne.
Dumnezeu consideră
toate acestea ca un „legământ”, adică pe care îl face cu Noe și cu urmașii săi,
adică cu toată omenirea. Și, așa cum oamenii ratifică înțelegerile dintre ei cu
semnături și ștampile, tot astfel Dumnezeu procedează cu legământul Său făcut
cu Noe printr-un semn arătat, care le va aduce aminte de el oamenilor. Care
este acesta? Este curcubeul pe care îl vedem formându-se în atmosferă după
ploaie. Curcubeul apărea și înainte, însă nu avea același caracter pe care i-l
dă acum Dumnezeu. Era un simplu fenomen fizic, în vreme ce acum este chezășia
credincioșiei lui Dumnezeu. Văzându-l oamenii după furtună își vor aminti de
făgăduințele lui Dumnezeu și nu vor fi cuprinși de frica unui nou potop.
Și Dumnezeu
Și-a ținut și Își ține făgăduințele, pentru că „nu poate să Se tăgăduiască pe
Sine însuşi”[7]. Noi însă ne împlinim îndatoririle pe care le avem față de El?
Pentru că marea Sa dragoste și îndelunga Sa răbdare nu ne dau drepturi, ci ne
îndatorează să-L cinstim și să păzim poruncile Lui. Oare facem aceasta? Sau
disprețuim îndelunga Sa răbdare și ne întărim în păcat? Dacă gândim și făptuim
astfel nu vom scăpa de pedeapsă. Și are multe moduri de a ne pedepsi, fie pe
fiecare în parte, fie împreună când călcăm legământul Său. Așadar interesul
nostru este să păzim poruncile Lui, dar și făgăduințele pe care ca și creștini
le-am făcut și le facem înaintea Lui. Atunci vom fi vrednici de dragostea și de
ocrotirea Sa. Atunci chiar și în cele mai mari necazuri și încercări va exista
pentru noi un curcubeu ceresc: credința în făgăduințele lui Dumnezeu. Și
aceasta ne va umple de curaj, nădejde și mângâiere.
[1] Facerea 8, 1.
[2] Psalm 134, 6-7.
[3] Psalm 115, 7.
[4] Facerea 8, 16-17.
[5] Facerea 8, 21.
[6] Facerea 9, 1.
[7] 2Timotei 2, 13.
Sursa: Pr. Alexandru
Stanciulescu Barda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu