AMAZOANELE-PREOTESELE DACE
….”Amazoanele,preotese-prezicătoare
din Dacia?
După cum spune legenda, amazoanele erau femei
războinice, redutabile arcaşe şi călăreţe, care îşi tăiau sânul drept pentru a
mânui mai uşor arcul. Despre ele ne dau veşti scriitori ai Antichităţii şi sunt
redate, uneori pe vase sau sculpturi greceşti. Au fost reprezentate de Fidias
şi Policlet, după părintele istoriei, Herodot, cultul amazoanelor fiind foarte
răspândit în Grecia Antică, cult ce era celebrat la Atena într-un sanctuar,
“Amazoneion”, situat pe o pantă a areopagului. În timp de pace, amazoanele –
care-şi aveau regatul la Thermodon, în nord-estul Asiei Mici – se îndeletniceau
cu vânătoarea sau cu exerciţii războinice, iar băieţii erau omorâţi, schilodiţi
sau trimişi la taţii lor. Amazoanele îşi apărau patria, dar întreprindeau şi
incursiuni în afara hotarelor, până în Tracia sau Siria. După Herodot, după ce
au fost înfrânte de greci, amazoanele s-au refugiat la sciţii liberi, şi astfel
a luat naştere neamul sauromaţilor. În opinia marelui istoric Gh. I. Brătianu,
“mitul respectiv, adesea reprodus de autorii eleni, poate fi considerat ca
simbolul fuziunii iranienilor ieşiţi din marea familie indo-europeană, cu
aceste populaţii de o origine mai veche”. Procesul de indo-europenizare este
complex, îndelungat şi controversat, iar perioada de tranziţie de la calcolitic
(eneolitic), la epoca bronzului (cca. 2700/2500 până la cca. 2000/1900 î.Hr.),
când are loc interpenetrarea comunităţilor autohtone cu cele stabilite în
Carpaţi, la Dunăre şi pe ţărmul nord-vestic al Mării Negre, constituie doar o
etapă. Reputata Renate Rolle, arheolog german, care a văzut la faţa
loculuiosemintele, în mormintele-movilă din stepele pontice ale tinerelor femei
războinice, foloseşte cuvântul “amazoană” fără nici un calificativ.
Cercetătorul englez N. Ascherson menţionează că “reprezentări de figuri magice,
androgine apar într-adevăr pe ornamente scite, sarmate şi indo-europene. O
tiară dintr-un mormânt din Kuban înfăţişează o astfel de figură slujind-o pe
Marea Zeiţă, iar alta apare pe un corn de băut găsit în România”. Istoricul
Dinu V. Rosetti menţioenază că, în mijlocul aşezării geto-dacice de la
Cetăţuia, de pe malul stâng al Dâmboviţei, nu departe de Câmpulung-Muscel,
săpăturile arheologice au scos la iveală, în locul ce avea să fie denumit
“Sanctuarul dintre stânci”, printre altele, fragmentul unei calote craniene
umane, în care descoperitorii văd ră,ăşiţele unei cupe de băut, folosite cu
prijeul libaţiilor, folosire ce este atestată de autori greco-romani precum
Strabo, Orosius, Livius. Istoricul menţionat arată că sanctuarul respectiv
conţine o stelă ce aparţine se pare cultului Soarelui, iar prezenţa scheletelor
a trei copii, în parte ciopârţite şi înconjurate de ofrande vegetale, ar putea
fi fost hărăzită unei divinităţi, putând fi folosită, ca în vechea Grecie şi în
Tracia, drept mijloc pentru facilitarea prezicerilor. Pe malul drept al
Dâmboviţei, au fost descoperite osemintele calcinate ale unui trup ars pe rug,
ce poate fi tot atât de bine bărbat sau femeie, având alături o cămaşă de zale
sau podoabe, printre care mărgele de sticlă. Vestigiile de lângă Cetăţeni l-au
făcut pe Dinu V. Rosetti să se ducă cu gândul la rămăşiţele unei
preotese-prezicătoare, care putea fi prezentă foarte bine în lumea geto-dacică
într-o vreme în care matriarhatul apusese de mult. Monedele de tip Jiblea,
asemănătoare imitaţiilor geto-dacice după tetradrahmele regelui Macedoniei
Filip al II-lea (359-336 î.Hr.) poartă pe reveră reprezentarea unei femei
ţinând în mâna stângă o ramură de brad, călărind un cal, imagine redând după
unii cercetători pe zeiţa Bendis, divinitatea feminină a pădurilor şi munţilor
Tracilor, unde un misterios trib al bessilor îngrijea un oracol de tip
dionisiac, unde profeteasa ghicea viitorul în “extaz”. O cupă de lut,
descoperită în aşezarea geto-dacică de la Popeşti, o reprezintă pe aceeaşi
Bendis, iar în cetatea dacică de la Piatra Roşie s-a găsit bustul zeiţei
respective, ce la amazoane purta numele de Artemisa. Toate acestea subliniază
rolul pe care femeia l-a jucat în cult, şi întăresc convingerea că, descoperiri
viitoare vor confirma prezenţa în Dacia a unor preotese-prezicătoare ce vor fi
ştiut să mânuiască şi armele, ca urmare a contactelor cu amazoanele care au
supravieţuit Potopului de la Marea Neagră”….
http://carlakia.wordpress.com
Publicat de pintilie nicolae
http://enciclopediagetodacilor.blogspot.com.au/2012/01/amazoanele-preotesele-dace.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu