DENG XIAOPING arhitectul succesului
In 1963-64,
Maurer si Dej au conceput un astfel de sistem socialist de piata, limitat la
intreprinderile mici -asa numita lege a mandatarilor, stopata in anii 1970 cand
Ceausescu a sesizat ca au aparut imbogatiti care scapa de sub controlul
partidului. Au aparut si intreprinderile mixte, cu capital 51% romanesc - la
Resita RRR - Resita Renk Reductoare, cu o firma mixta din Augsbug. Sa ne
amintim ca dfiinceputul anilor 1970 romanasii faceau forinti buni vanzand
ungurilor coniac Drobeta, tigari TT si cafea!
Incercarea
lui Gorbaciov de a copia modelul romanesc (perestroika), liberalizand prea mult
sistemul politic (glaznost) a fost un esec, sesizat de Deng si relevat intr-un
interviu luat de Oriana Falacci: "Gorbaciov greseste, liberalizand si
economic si politic. Noi, vom liberaliza economia, dar vom toine strans
situatia politica. Dupa 40 - 50 de ani, poate, vom liberaliza, daca este cazul,
si politic" (citat din memorie). La problema drepturilor omului, ridicata
de ziarista Falacci (trecuta de la stanga marxista la dreapta), Deng i-a spus:
"D-soara, Dumneata ai condus vreodata 1 miliard de oameni?". Si
chestia cu pisica alba si neagra e din acelasi interviu.
Textul de mai jos merita citit!
Din momentul
în care Donald Trump a semnat retragerea SUA din Tratatul transpacific, Chinei
i s-a deschis un drum regal pentru a forma, ca lider de grup, propria sa zonă
de cooperare economică şi de liber-schimb.
Ceea ce ar
putea determina mutaţii enorme în structura relaţiilor într-o zonă vastă a
lumii, cu implicaţii globale şi nu numai în dimensiunea economică. Va reuşi
China o asemenea mutare geostrategică? Încă este neclar. Dar asta nu înseamnă
că, din nou, în atenţia analiştilor revine „modelul chinez”, absolut unic, prin
care China de azi a ajuns să fie un fenomen unic, politic şi economic, uluind,
fascinând şi înfricoşând totodată prin uluitoarea viteză a unei transformări
ale cărei baze au fost puse prin viziunea lui Deng Xiaoping, cel de la a cărui
moarte, pe 19 februarie, s-au împlinit 20 de ani.
A fost unul
dintre marii politicieni din istoria secolului XX şi a lumii, vizionar creator
de sistem dar şi politician de mare abilitate care a ştiut să implementeze ceea
ce părea absolut imposibil şi împotriva tuturor dezvoltărilor logice ale
secolului XX: o îmbinare funcţională între socialism şi economia de piaţă. Iar
viziunea s-a dovedit într-atât de corectă încât îi vedem acum rezultatele
concrete în ceea ce înseamnă fabuloasa „rupere de sistem” ce a permis apariţia
unui experiment gigantic, aşa cum este totul la scara Chinei.
„Nu există o
contradicţie fundamentală între socialism şi economia de piaţă” - spunea Deng
Xiaoping. „Problema este cum să dezvolţi forţele de producţie în modul cel mai
eficient. Am avut o economie planificată, dar experienţa noastră de ani de zile
a dovedit că a avea o economie totalmente planificată are, într-o a nume
măsură, un efect negativ asupra dezvoltării forţelor de producţie. Dacă vom
combina o economie planificată cu o economie de piaţă, vom fi într-o poziţie
mai favorabilă pentru a liberaliza forţele de producţie şi să mărim viteza
creşterii economice” (23 octombrie 1985).
[http://adevarul.ro/assets/
adevarul.ro/MRImage/2017/02/ 22/58ad3d595ab6550cb8b384f6/ 627x0.jpg]
Asta nu se
putea face, adoptând metodele clasice de mangement a puterii. În marea tradiţie
a înţelepciunii chineze, cea care a îmbinat splendoarea imperială, caligrafia
şi concursurile de poezie cu războaiele interne nemiloase şi pedepsele
codificate acum 2200 de ani de Han Fei şi Lin Si conţinând „cele 5 tipuri de
suplicii”, oroarea absolută în materie, Deng Xiaoping şi-a impus cu duritate
viziunea... Iar ceea ce a spus el este acum studiat în şcolile politice ca
expresie a pragmatismului sau/şi cinismului ce însoţeşte, ca regulă absolută,
jocul puterii la nivel înalt:
„E prea
puţin important că o pisică este albă sau neagră, dacă prinde şoareci, atunci e
o pisică bună.”
Ferm decis
să aplice acest principiu, Deng Xiaoping anunţă în decembrie 1978 lansarea
marelui program care avea să devină, oficial, drumul de modernizare pentru
China, priorităţile strategice de atunci nefiind niciodată abandonate,
sectoarele respective fiind şi acum în centrul viziunii de dezvoltare chineze.
„Cele patru
modernizări” (四个现代化, pinyin : sì gè xiàn dài huà) care
aveau ca scop anunţat de Deng Xiaoping să facă din China o mare putere
economică mondială la intrarea în secolul XXI erau destinate să cuprindă
următoarele domenii:
*
agricultura
*
industria
*
ştiinţa şi tehnologia
*
apărarea naţională
În
susţinerea viziunii sale, îndrăznea să spună vorbe de neconceput în ideologia
comunistă a egalitarismului absolut:
„Sărăcia nu
înseamnă socialism. Este o glorie să fii bogat”, anunţând totodată că „Înainte
de toate, haideţi să lăsăm câţiva oameni să devină bogaţi”... Nu este numai o
schimbare extraordinar la nivel ideologic, o modernizare incredibilă a
discursului politic, ci şi intrarea într-un şir de modificări structurale ale
societăţii.
Cea mai
importantă dintre ele avea să se numească „sistemul de economie socialistă de
piaţă”, viziunea lui Deng Xiaoping anunţând că era perfect posibil să fie
adoptate tehnici capitaliste (folosirea pieţelor, legile valorii etc.) dar fără
ca integralitatea sistemului economic să fie supus legilor pieţei deoarece
urmau să fie implementate cele trei legi noi specifice, şi astăzi în vigoare:
*
existenţa unei ponderi importante a întreprinderilor din sectorul de
stat, aceasta în scopul de păstra sub controlul statului pe cele mai
importante, cu valoare strategică.
*
statul urma să fixeze anumite preţuri din sectoarele strategice, mai
ales din cel al energiei
*
statul este cel care aprobă unele dintre cele mai importante decizii de
investiţii în sectoarele strategice.
Deng
Xiaoping vorbeşte în numeroase rânduri despre reforma „porţilor deschise”,
adică despre demersul esenţial şi complet novator de a deschide ţara sa spre
exterior, anunţând în acelaşi timp că investiţiile străine erau de acum
binevenite. Strategia deschiderii era deosebit de interesantă nu numai strict
pe plan economic ci, poate în primul rând, din cauza justeţii pariului politic
încercat de Xiaoping, şcoli întregi de analişti încercând să vadă legăturile
profunde existente cu faimosul „tratat al celor 36 de strategii”, cel mai
probabil realizat în perioada Dinaistei Ming.
Pariul
respectiv a fost de a demara, în prima etapă, patru Zone Economice Speciale în
1979, pentru a le adăuga noi şi noi altele până în 1992. O tehnică denumită „a
experimentelor lineare” şi care aduce în China două elemente strategice: un
aflux realmente enorm de investiţii şi finanţe din străinătate şi, mai ales,
tehnologie de ultimă generaţie. A urmat cu structeţe „politica paşilor mici”
care era pavăza sa politică. Dacă ceva mergea prost, atunci acea parte a
experimentului se putea închide instantaneu, fără a le prejudicia pe celelalte.
Mişcarea era
gândită într-o perspectivă de lungă şi foarte lungă durată deoarece nu era
vorba numai de o infuzie de capital şi aport tehnologic ci despre o combinaţie,
de-abia aceea foarte importantă strategic pentru viitorul Chinei: pe de o
parte, treptat, fără a grăbi nicidecum lucrurile, în răstimp de aproape o
generaţie, avea să se schimbe fundamental calitatea mâinii de lucru chineze. Pe
de altă parte, spunea Deng Xiaoping, „atunci când miile de studenţi chinezi
care învaţă în străinătate se vor întoarce acasă, veţi vedea cum China va
începe să se transforme”.
Modelul
chinez reprezintă una dintre variantele propuse lumii în acest moment al
tuturor schimbărilor şi căutărilor de modele. Este, cu siguranţă, un model de
succes din moment ce, conform datelor publicate luna trecută de Banca Mondială,
creşterea globală va fi în 2017 de 2,7% în timp ce a Chinei este estimată la
6,5%.
Asta nu
înseamnă că nu există tensiuni majore, resimţite, spre exemplu, la nivelul
rezervelor de schimb ale Chinei care au ajuns la cel mai scăzut nivel de şase
ani încoace, fără însă a scădea sub cifra de 3000 de miliarde $.
Piaţa
chineză rămâne, însă, în continuare extrem de profitabilă datorită costului
redus la forţei de muncă dar şi avantajelor deosebit de importante oferite
companiilor care se instalează în Zonele Economice Speciale. Rezultatul
incontestabil a acestui tip de viziune politică şi economică a fost,
incontestabil, ajungerea Chinei la rangul de cea de-a doua putere a lumii şi
obţinerea pe parcursul a peste trei decenii a unui ritm de creştere anual a
Produsului Intern Brut în jur de 10%, fapt unic în istoria lumii.
Dar a
existat şi un preţ, căci Deng Xiaoping a impus şi o politică internă foarte
dură (el este autorul represiunii sângeroase a manifestaţiei din Piaţa
Tienanmen) şi, pe de altă parte, în această perioadă au apărut serioase
fracturi sociale şi diferenţieri majore între regiuni şi ritmul lor de
dezvoltare.
Ce va fi
China în viitor? Va deveni oare, aşa cum prevăd mulţi analişti, noua putere
hegemonică în partea sa de lume, în formula posibilă a unui nou Tratat
transpacific cu punte spre vest prin Organizaţia de Cooperare de la Shanghai?
Acesta să fie oare momentul ales strategic de chinezi pentru a ieşi din
politica multimilenară de concentrare doar spre treburile interne ale
Imperiului care dădea astfel impresia unui gigant adormit despre care Napoleon
avertiza odinioară că „Atunci când China se va trezi, lumea se va cutremura”?
Foarte posibil să fie aşa dacă ne amintim de avertismentul-metaforă dat de
acelaşi Deng Xiaoping: Nu pot să existe mai mulţi tigri pe aceeaşi colină! În
Extremul Orient, colinele sunt aceleaşi de milenii. Nu ne rămâne decât să
numărăm cu atenţie câţi tigri au mai rămas.
Sursa: Prof. Valentina Lupu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu