Ioan Slavici şi Tudor Arghezi, în
faţa Curţii Marţiale
Slavici, în "Procesul
Ziariştilor"
Slavici, în “Procesul Ziariştilor”
*
Moto: „Politica ce a preconizat dl
Slavici nu e a dumisale, personală,
ci a fost politica tradiţională a
ţării, al cărei principal aderent a fost marele român Şaguna.
Din copilărie declară că a moştenit
credinţa în pericolul slav.
Întreaga generaţie de patrioţi,
care au luptat pentru progresul ţării
– Kogălniceanu, Rosetti, Eminescu etc. –,
avea acelaşi punct de vedere politic
şi, cu toate acestea,
nimeni nu poate contesta patriotismul
lor”.
*
Moto: „Dar, continuă dl Slavici, nu
mi se face o vină decât pentru că
am scris la „Gazeta Bucureştilor”.
Oare tot vinovat eram, dacă publicam,
în această gazetă, şi „Tatăl nostru”?
Se spune că am vândut, în permanent,
interesele ţării,
şi totuşi, eu am rămas sărac. Unde-i
preţul vânzării?!”.
*
Slavici, în 1905; din 1919, şi
"Luceafărul" îl va ignora
Slavici, în 1905; din 1919, şi
“Luceafărul” îl va ignora
*
Nedreapta asasinare civică a lui Ioan
Slavici, prin înscenatul proces din 23 februarie – 8 martie 1919, reprezintă un
sacrilegiu, comis, din interese politice meschine, de Curtea Regală, de
Brătianu şi de liberalii lui, dar şi de indiferenţa egoistă a scriitorimii
vremii.
*
Slavici, deşi a biruit timpul, încă
rămâne aruncat de istorie undeva, în spatele gării din Panciu, iar nedreapta şi
deşănţata lui victimizare încă rămâne secretă şi din indiferenţa tradiţională a
românilor faţă de istorie. Scriitorimii nu-i pasă, lumii nu-i pasă. Şi-atunci,
cu ce vreţi să începem curăţenia în societatea românească de azi?
*
În dimineaţa zilei sâmbătă, 23
februarie 1919, începea, la Curtea Marţială a Corpului II Armată, „procesul
ziariştilor care au lucrat, în timpul ocupaţiei, sub ordinele Komandaturei”,
toţi acuzaţi de „atentat la siguranţa statului”.
*
Lotul acuzaţilor îl avea în prim-plan
pe Ioan Slavici, urmat de D. Karnabatt, A. de Herz, Dem. Teodorescu, Tudor
Arghezi, S. Grossman, Leontin Iliescu, I. Todescul, I. S. Cernăţeanu, A.
Sulcină, I. Kramer, N. P. Duţu, N. Pora, A. Sandu, St Antim, Anton Camburopol,
L. Coller, A. Nora, Eman. Cerbu, Stelian Constantinescu, Spitzer, Iosif
Popescu, A. Rosen, L. Negreanu, C. Apostolescu. Apărători ai ziariştilor
incriminaţi erau „Petre Grădişteanu, C. G. Costa-Foru, Radu D. Rosetti, P.
Sadoveanu, Constantin C. Petrescu, N. D. Cocea, Tudor Popescu, Mavrojani,
Mihail Mora şi alţii”.
*
Şedinţa de judecată a început la ora
9, sub prezidenţia colonelului Călinescu, cu o instanţă formată din maiorii
Pomponiu şi Mihescu, căpitanii Lerescu şi Virgil Florescu, precum şi a
comisarului regal, maiorul Niculescu-Bolintin.
*
În cea mai autentică tradiţie
judecătorească românească, comisarul regal a respins martorii şi probele, dar
şi termenul pentru pregătirea apărării. Comisar, deh!, şi încă regal, cu ordine
clare şi infailibile, de la Nando, cum i se zicea veşnicului încornorat
Ferdinand. În cele din urmă, colonelul Călinescu, preşedintele de instanţă,
amână procesul pe a doua zi, când urmau să fie audiaţi martorii, iar apărarea,
peste noapte, trebuia să-şi facă probatoriul.
Scriitorimea română nu doar că
intrase în muţenie, ci hălăduia pe urmele pompei propagandistice regale, care
avea să transforme genocidul asupra propriului popor (ţăranii au fost vârâţi în
tranşee cu arme proaste, în vreme ce liberalii, inclusiv, făceau un comerţ
înfloritor cu Austro-Ungaria, livrându-i cereale şi animale, rechiziţionate de
la familiile… ţăranilor din tranşee).
*
În a doua zi de judecată, duminică,
24 februarie 1919, şedinţa începea tot la ora 9, cu contestarea Curţii, de
către avocatul Mavrojani, contestaţie respinsă de comisarul regal. Avocatul
Miclescu a solicitat un termen rezonabil pentru identificarea martorilor şi
pentru pregătirea apărării, dar şi această legitimă solicitare a fost respinsă.
Aşa că „se dă citire ordonanţei definitive, prin care domnul comisar regal
trimite în judecata Curţii Marţiale pe ziarişti”. O instanţa de paradă,
obedientă faţă de poruncile de la Palat.
Şi avocatul D. Em. Socor solicita
amânarea procesului, motivând că „cele trei zile, acordate de dl Comisar Regal
pentru studierea colecţiunilor din „Gazeta Bucureştilor”, „Scena”, etc., etc.,
sunt absolut insuficiente celor peste douăzeci de apărători”. Lui Socor i se
alătură avocaţii Grădişteanu, Costa-Foru, Miclescu, toţi subliniind că ziarişti
zac în arest, de la începerea instrucţiei, şi că studierea gazetelor culturale,
în care au scris, le va lua mult timp, mult mai mult decât cel acordat.
Comisarul regal Niculescu-Bolintin
ştie una şi bună, că toţi acuzaţii au scris în „Gazeta Bucureştilor” şi că,
indiferent de ce anume au scris, sunt „culpabili de rigorile legii”.
*
Avocatul Cancicov ripostează cu
argumentul că „Gazeta Bucureştilor” a fost „recunoscută de magistratura ţării
ca organ românesc”, iar avocatul Miclescu precizează că, „în virtutea art. 42
din Convenţia de la Haga, ziariştii nu pot fi incriminaţi pentru activitatea
lor, în timpul ocupaţiei inamice”. Argumentul pare să fi fost important, pentru
că instanţa s-a retras, cale de 10 minute, pentru consultări, ocazie cu care
deliberează, cu supuşenie faţă de dinastie, că ziariştii nu pot fi puşi în
libertate şi că procesul nu se poate amâna, aşa că se reia judecata, cu audierea
martorului G. Corbescu, apoi cu depoziţiile inculpaţilor.
*
„Adevărul” nu putea comunica întreg
adevărul, din pricina cenzurii, dar din frânturile de relatare înţelegem că D.
D. Karnabatt respingea acuzaţiile că, prin ce a scris, ar fi furnizat
informaţii politice sau militare duşmanului. În fond, „Gazeta Bucureştilor” era
una dintre puţinele publicaţii româneşti, la care lucrau numai români şi care a
supravieţuit şi în vreme de război. D. A. Camburopol şi Dem. Teodorescu au
declarat că, încă din timpul neutralităţii, au „scris în direcţia politică în
care credeau că îşi pot servi mai bine ţara” şi că şi el, şi Arghezi, şi
ceilalţi „lucrau în bună înţelegere cu generalul Iliescu, care era chiar
inspiratorul unor articole”, apoi „lămureşte situaţia dumisale militară,
arătând că a rămas cu ordin la Bucureşti, în compania de jandarmi” şi că
„transferarea domnilor Theodorescu şi Arghezi în această unitate a fost făcută
din ordinul generalului Iliescu”.
În urma acestor depoziţii, avocatul
Costa-Foru a cerut audierea colonelului Slătineanu, fost şef de cabinet al
generalului Iliescu, şi a căpitanului, Mircea, solicitarea fiind admisă.
*
În 24 februarie, Societatea
Scriitorilor Români, absolut insensibilă la calvarul lui Slavici şi al lui
Arghezi, s-a reunit în foaierul Teatrului Naţional, unde „a descărcat vechiul
comitet de gestiunea sa şi a ales un nou comitet”, precizează „Luceafărul” din
15 martie 1919, care nu suflă un cuvinţel despre drama bătrâneţilor lui
Slavici.
*
Luni, 25 februarie 1919, „Procesul
ziariştilor” urcă pe prima pagină a ziarelor, cu reportajul şedinţei din
după-amiaza zilei precedente, drept „Procesul regimului brătienist”. De data
asta, relatarea jurnalistică a procesului este precedată de un veritabil
editorial-pamflet, scris de Constantin Mille, care merită reprodus în
întregime:
*
„Ieri s-a deschis procesul
ziariştilor care au scris la ziarele nemţeşti. După cum era de aşteptat, în loc
de procesului acestora, s-a început – şi cu ce alai! – procesul regimului
ticălos al Brătenilor, sub neutralitate.
Într-adevăr, ziariştii traduşi
înaintea Justiţiei Militare, acuzaţi de trădare de ţară, au declarat că ei au
fost în slujba ministerului de război, că generalul Iliescu le dicta articole
împotriva intrării în acţiune, că au fost recompensaţi pentru aceasta şi
băneşte, şi prin mobilizarea pe loc, precum şi prin faptul că, din regimentele
lor, au fost trecuţi la Batalionul de jandarmi pedeştri, care, se ştie, că
parte au rămas în Bucureşti. Mai mult încă, când s-a declarat războiul nostru,
ei au fost puşi la controlul ştirilor militare – un post de încredere.
*
Iată, dar, pe dl Brătianu în contact
cu ziariştii care erau plătiţi de către nemţi, şi aceasta pentru a favoriza
politica dumisale de duplicitate. Marele şmecher al ţării româneşti credea că,
prin aceste abjecţii morale, va adormi pe nemţi. „Cartea Roşie” a domnului
Czernin dovedeşte că n-a adormit pe nimeni, că Puterile Centrale erau perfect
informate de gesturile şi actele reale a dlui Brătianu. Austro-Ungaria şi
Germania, cu toate că erau înştiinţate că articolele din „Libertatea” şi
„Ziua”erau dictate la Ministerul de război, ştiau perfect că dl Brătianu minte.
Vorba este a dlui Czernin, repetată de mai multe ori.
*
Şi, acum, se luminează înaintea
ochilor noştri o mulţime de lucruri. Ştim de ce nu se urmăresc anumite
persoane, ştim de ce se menajează altele. Ştim multe lucruri care păreau
misterioase şi inexplicabile, şi azi sunt înţelese perfect.
Regimul dlui Brătianu , dinainte de
război şi chiar în timpul războiului, începe să se arate în adevărata lui
lumină, dar mai ales politica de duplicitate, pe care a întrebuinţat-o şi o
întrebuinţează şi acum, cu credinţa că aceasta este diplomaţia cea mai fină.
Procesul este numai la începutul lui.
Să sperăm că el va descoperi şi alte lucruri nostime. În tot cazul, procesul de
la Curtea Marţială este mai mult al regimului Brătianu, decât al câtorva
ziarişti, condamnaţi în faţa opiniei publice, dar care înaintea Curţii Marţiale
nu au ce căuta, decât doar de a face procesul vremurilor triste, care au
precedat războiul nostru. El a început cu Turtucaia şi a sfârşit, ruşinos, prin
Pacea de la Bucureşti, al cărei autor moral este tot dl Brătianu!” (Constantin
Mille, Adevărul, 25 februarie 1919).
*
După un scurt rezumat al şedinţei de
dimineaţă, „Adevărul” publică o cronică interesantă a şedinţei de după-amiază,
în care continuă depoziţiile acuzaţilor, cărora nu li se poate reproşa nici un
gând sau gest de slugărnicie faţă de ocupant, iar a scoate publicaţii
româneşti, şi în timpul ocupaţiei, nu înseamnă o crimă, ci poate că un firesc,
dacă nu cumva un eroism. Dar pe noi ne interesează, în special, soarta marilor
scriitori Ioan Slavici şi Tudor Arghezi, îmbrânciţi, în februarie 1919, sub
şenilele disputelor politice româneşti.
*
Depoziţia lui Tudor Arghezi a fost,
în esenţă, următoarea: „îşi însuşeşte, pe de-a-ntregul, declaraţiile, de azi,
dimineaţă, ale confratelui Dem. Teodorescu, întrucât situaţiile lor sunt
aproape identice. Au scris, în timpul neutralităţii, în direcţia în care
credeau că îşi pot servi mai temeinic ţara. E curios că măsurile respective se
iau, acum, în contra ziariştilor, în loc să se ia în contra oamenilor politici,
care au avut alte vederi decât cele ale dlui Brătianu. Dl Arghezi declară că
s-a bucurat de cea mai mare încredere a Ministerului de război. Multe din
articolele scrise în ziarul „Libertatea” au fost inspirate de generalul
Iliescu. Se afla, de asemenea, în bune relaţii cu domnii Morţun şi I. G. Duca”.
*
Şi vine rândul lui Slavici. După o
pauză de 15 minute, după martirizarea, de către liberalii lui Brătianu, şi a
lui Mihai Eminescu, şi a lui A. D. Xenopol, şi a lui Ion Grămadă (pe care îl
ameninţau că îl vor livra Austro-Ungariei, unde era condamnat la moarte prin
spânzurătoare, dacă nu se potoleşte), vine rândul martirizării lui Ioan
Slavici.
*
Ctitorul mândriei şi al conştiinţei
de a fi român, Ioan Slavici, nu şi-a pierdut o clipă demnitatea.
*
„Dl I. Slavici accentuează, de la
început, că a scris la „Gazeta Bucureştilor” din pură convingere. O viaţă
întreagă, domnia sa a susţinut acelaşi punct de vedere. Pentru convingerile
dumisale politice, a fost tradus, în trecut, în repetate rânduri, pe banca
acuzării, fără să dezarmeze însă. Politica ce a preconizat dl Slavici nu e a
dumisale, personală, ci a fost politica tradiţională a ţării, al cărei
principal aderent a fost marele român Şaguna. Din copilărie declară că a
moştenit credinţa în pericolul slav. Întreaga generaţie de patrioţi, care au
luptat pentru progresul ţării – Kogălniceanu, Rosetti, Eminescu etc. –, avea
acelaşi punct de vedere politic şi, cu toate acestea, nimeni nu poate contesta
patriotismul lor.
Face istoricul activităţii sale pe
tărâmul cultural şi politic.
Astăzi suntem prieteni cu slavii, şi
mai ales cu sârbii, iar dl Passici e bun prieten cu dl Brătianu. Adevărat. Dar
cine poate şti ce se va întâmpla peste un an sau doi? Istoria faptelor
nepetrecute nu o poate scrie nici domnia sa şi nici dl Comisar regal.
Dar, continuă dl Slavici, nu mi se
face o vină decât pentru că am scris la „Gazeta Bucureştilor”. Oare tot vinovat
eram, dacă publicam, în această gazetă, şi „Tatăl nostru”?
Se spune că am vândut, în permanent,
interesele ţării, şi totuşi, eu am rămas sărac. Unde-i preţul vânzării?!” (P.
A. S., Adevărul, 25 februarie 1919).
*
De remarcat şi de subliniat că, în 15
ianuarie 1919, presa română a ignorat total personalitatea celuilalt anti-slav,
Mihai Eminescu. Iar dacă, după 26 mai 1899, cărturarii români erau
entuziasmaţi, cum vor fi şi după anul 1930, de splendidul discurs, de la
sesiunea Delegaţiunii comune a monarhiei habsburgice, din Budapesta, al lui
George Popovici, care „avertiza asupra pericolului rusesc”, acum orientarea
oportunistă era spre Rusia, iar venerabilul Ioan Slavici rămânea, la 70 de ani,
singurul stigmatizat pentru convingerile sale româneşti. Ca să nu mai vorbesc
de marele prozator bucovinean Em. Grigorovitzam care l-a tradus şi publicat, pe
cheltuiala lui, în două ediţii pe Eminescu, impunându-l în spaţiu cultural
german, şi care, ca să nu-şi împovăreze sufletul cu umilinţele la care avea să
fie supus Ioan Slavici, a preferat, în noaptea zilei de 6 decembrie 1915, să-şi
tragă un glonţ în cap.
*
În şedinţa a doua, acuzaţiile de a fi
„scris contra armatei şi a ţării”, pe care le formulase bicisnicul reprezentant
regal, se cam spulberă.
Angajat de dna Pop, care era româncă
şi nu nemţoaică, D. A Nora a scris, în „Gazeta Bucureştilor”, la rubricile
„Crâmpeie” şi „Răvaşe”, adică mici fragmente literare şi corespondenţă cu
cititoarele.
Fără să facă politică, ci doar traducând
ce i se cerea să fie tradus, Adrian Sulcină era şi secretar de redacţie la
„Universul” şi, pentru că i s-au cerut precizări, a confirmat că „Pora făcea
cronici artistice, Camburopol nu era autorul articolelor semnate A. C.”. I.
Tedescu, aşa cum declara, făcea „Cronica Teatrală”, I. C. Cernăţeanu, angajat
tot de proprietara gazetei, românca Dora Pop, nu de nemţi, a scris articole
economice, iar Al. Tulceanu, care era funcţionar, nu jurnalist, îl urmase pe
generalul Iliescu la Iaşi. L. Negreanu era tipograf. Iosif Popescu era
traducător. C. Apostolescu era corector. L. Coller a fost pe front, iar la
„Gazeta Bucureştilor” a scris cronici teatrale doar din vara anului 1918.
Ştefan Antim fusese mobilizat pe loc, în Siguranţa Generală a Statului, primind
ordin să rămână în Busureşti. A scris doar despre dezastrul provocat de ruşi şi
în apărarea reformelor enunţate la Iaşi.
*
Mintos de te apucă pandaliile,
comisarul regal restrângea aria acuzaţiilor ziariştilor: „vina ziariştilor e
una şi aceeaşi: colaborarea sub orice formă la Gazeta Bucureştilor”.
*
În 27 februarie 1919, la şedinţa de
dimineaţă a celei de-a patra zile de proces, au pledat avocaţii, iar comisarul
regal a cerut să nu fie recunoscuţi cei care nu au grade militare în armată.
Moş Teacă, tot Moş Teacă, pentru Măria Sa Nando Teacă Întregitorul!
*
În 28 februarie 1919, dimineaţa, au
fost audiaţi martorii. G. Milian-Maximin a declarat că inculpatul Lascăr
Negreanu nu s-a ocupat, niciodată, decât de administraţie, iar Virgil Bărcănesc
şi M. Faust-Mohr au probat că revistele lui A. de Herz nu s-au ocupat de
politică. Şi iar se enervează Comisarul regal, şi iar se suspendă şedinţa.
*
În ziua a şasea a procesului, o mare
parte a rechizitoriului Comisarului regal în are în vizor pe Karnabatt, pe care
îl etichetează drept „mercenar al scrisului”, care avea „origine străină”, iar
faptul că fusese mobilizat în Batalionul de jandarmi pedeştri, prin intervenţia
girantului ministerial Lupu Costache, nu-l scuteşte de obligativitatea de a se
înrola şi de a lupta pe front. Apoi, maiorul regal dă în jurnalistul S.
Grosman, care lucrase la oficiosul guvernamental „Viitorul”, dar a scris că
„toţi cei care sunt împotriva Germaniei au creier de papagal şi suflet de
maimuţă”, apoi şedinţa se suspendă iar.
*
Ziua a şaptea a procesului trece în
pagina a doua, Comisarul regal împărţind lotul acuzaţilor în „acei care au
colaborat, într-un fel sau altul, scriind articole absolut inofensive” şi „acei
care au colaborat, într-un fel sau altul, după încheierea păcii, la aceeaşi gazetă”,
condamnând Pacea de la Bucureşti. Urmează pledoarii, dar nici una în favoarea
lui Ioan Slavici sau a lui Tudor Arghezi.
*
În 3 martie, când „Adevărul” apare în
4 pagini, „Procesul ziariştilor trece în ultima pagină. Avocatul Em. Socor
arăta, în pledoaria lui, că, „la venirea nemţilor, primul care a avut să sufere
neplăceri a fost tocmai Slavici. El a fost îndepărtat din postul de profesor de
limba română, ce îl avea la Şcoala Evanghelică”, apoi Socor s-a ocupat, cu
aplomb, de apărarea lui Grosman.
Pledoariile continuă şi în şedinţa de
după-amiază, consemnată de ediţia din 4 martie 1919 a „Adevărului”.
*
E cumplit să tot cauţi numele lui
Ioan Slavici, în vremea vieţii sale, obişnuit fiind să-l găseşti sub texte
literare şi sub studii istorice admirabile şi să nu-l găseşti, pentru că un
saltimbanc regal primise ordine să-i lichideze civic pe câţiva dintre liderii
de opinie ai acelor ani, ca să-i pună cu botul pe labe şi pe ceilalţi. Sau, cum
perora avocatul lui Dem. Teodorescu, Cancicov, despre stupidul proces,
„Justiţia aceasta e ca o pânză de păianjen, în care insectele slabe cad prinse
şi mor, iar cele puternice o sparg şi fug în lume”, printre „insectele
puternice” fiind individualizaţi Virgil Arion, Mitropolitul Primat, generalul
Mustaţă – prefectul Bucureştilor, care i-a întâmpinat pe germani, etc. Slavici
este, deci, şi în şedinţa a noua, doar un icnet îndepărtat, cu care îl chinuiau
bătrâneţile.
*
Ziua a zecea, aduce în ediţia din 6
martie a „Adevărului”, pledoariile avocaţilor Radu D. Rosetti şi Virgil Mora,
cu argumente de bun simţ, pe care doar comisarul regal nu le pricepe. Desigur,
că nuci stăpânii lui.
*
Arghezi, apărat de M. Negreanu,
împreună cu alţi doi, are parte de o pledoarie abia în ziua a douăsprezecea de
proces, când Negreanu îl definea drept „luptător democrat”, insensibil la
victoriile germanilor, dar preocupat de „probleme cu caracter general, în care
erau constatate imperfecţiunile organizării sociale de pretutindeni”.
*
Ultima zi a procesului, a
treisprezecea, s-a desfăşurat în 8 martie 1919, când au fost interogaţi şi
ceilalţi acuzaţi, şi când Ioan Slavici, într-o expunere mai largă, a încercat
să ilustreze „cum a înţeles domnia sa să lucreze pentru binele neamului”,
precizând că „toată activitatea domniei sale publică e pornită din dragoste de
ţară, nu din vreun interes lăturalnic”.
*
Slavici şi Arghezi, câte 5 ani de
temniţă
Slavici şi Arghezi, câte 5 ani de
temniţă
*
În aceeaşi zi, după 6 ore de
deliberare, Curtea Marţială îi condamnă pe Ioan Slavici, Tudor Arghezi şi Dem.
Teodorescu la câte 5 ani de închisoare (au fost eliberaţi, totuşi, după 11
luni, Slavici primind domiciliu forţat la Panciu), D. Karnabatt şi S. Gosmann
primind pedepse privative de libertate duble, de câte 10 ani, ceilalţi acuzaţi
fiind achitaţi.
*
Gata, subiectul s-a închis. Glorioasa
Justiţie românească şi-a pus stigmatul, pe care îl poartă cu nesimţire şi în
zilele noastre: obedientă până la a-i condamna, nevinovaţi, la ocnă grea pe
marii români Ioan Slavici şi Tudor Arghezi; două lacrimi ale bunului Dumnezeu
pentru nefericita soartă a românilor.
*
Ioan Slavici a murit, în anonimatul
deportării, în 17 august 1925, la Panciu. Nimeni, nici o revistă literară sau
vreun ziar de senzaţie, n-au dat de ştire că s-a dus, darămite să-i mai scrie
un necrolog. Că-aşa-i la noi, la români.
http://dragusanul.ro/ioan-slavici-si-tudor-arghezi-in-fata-curtii-martial/
Sursa: Marian Ilie
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu