CONSTANTIN
şi ELENA-Împăraţi şi Sfinţi daci ai pământului şi cerului
GHEORGHE
CONSTANTIN NISTOROIU
„Niciun domnitor, în întreaga istorie, nu a meritat
titlul de Mare, aşa cum l-a meritat Constantin.”
(John Julius
Norwich)
„Binenţeles că împăratul Constantin
cel Mare a fost un adevărat episcop.”
(Dositei-Patriarhul Ierusalimului)
Asemeni Împăratului împăraţilor-Iisus Hristos şi a tuturor marilor
Bărbaţi ai istoriei, posesori ai rarelor virtuţi şi Sfântul Împărat Constantin cel Mare a beneficiat de bune şi rele în viziunea unor istorici ori
cercetători, în funcţie de caracterul, slujirea sau slugărnicia lor.
Dincolo de ei, Constantin cel
Mare, Dacul nostru Imperial de Aur, s-a înălţat spre zarea nesfârşită a
azurului ceresc identificându-se cu dreapta credinţă, cu monarhia creştină, cu
slujirea apostolică, cu autoritatea şi dragostea hristică, dar mai presus de
toate cu Prietenia lui Iisus şi a Maicii
Sale-Marea Crăiasă a Cosmosului, Fecioara Maria.
Zbuciumul şi osteneala celor mici, urâcioşi dar cointeresaţi, s-a axat
pe nedumerirea convertirii ori neconvertirii împăratului, uitând faptul
esenţial şi fundamental că prin aderare la Ortodoxia lui Hristos, Constantin cel Mare a devenit
coslujitor al Bisericii celei Una Sfântă și Sobornicească alături de Apostolii,
Ucenicii, Ierarhii şi poporul Bisericii Universale.
Aşadar, între împăratul dac Constantin
cel Mare şi Augustul Cerului şi al Pământului, Mântuitorul, Cel Care l-a uns Împărat, devenind astfel primul
Împărat creştin după Împăratul
Cosmosului Iisus Hristos, s-a ţesut o comuniune divină, influenţând deopotrivă
şi Unul şi Celălalt propăvăduirea Evangheliei şi Învierea Domnului, culminând
cu întronizarea veşnică a Ortodoxiei ca Imperiu creştin universal.
Împăratul Bisericii şi al Imperiului lui Hristos nu a avut o viaţă
dramatică aşa cum relatează diferiţi pigmei prinşi în vârtejul cercetării şi al
arginţilor pe care-i slujesc. Imperiul traco-roman, pe care Bunul Dumnezeu l-a
învrednicit pe Alesul său Constantin cel
Mare să-l smulgă din tirania politeistă a cezarilor închinători idolilor, a
fost destinat să fie slujit și păstorit
pentru a-l salva de la pieire, renăscându-l astfel ca un imperiu creştin
ortodox nemuritor.
Constantin cel Mare a avut o
viaţă plină de dreptate, de suferinţă, de înţelepciune, de adevăr, de unitate, de
bun strateg, de bună organizare, de demnitate şi de iubire, ctitorindu-şi
imperiul său Dac pe arhitectura religioasă a unicului stil a Frumuseţii
Hristice Ultime.
Marele Împărat Constantin,între
toţi monarhii pământului prototrac, Alexandru
cel Mare, Teodosie cel Mare, Iustinian cel Mare, Heraclios, Ioniţă Asan-Caloian,
Basarab I, Neagoe Basarab, Mircea
cel Bătrân, Alexandru cel Bun, Ştefan cel Mare, Mihai Viteazul, Matei Basarab,
Constantin Brâncoveanu ş.a., a rămas alături de toţi marii bărbați din
aceeaşi seminţie geto-dacă binecuvântată, o Călăuză ca asumare a dreptei
credinţe, un model de împlinire a slujirii lui Dumnezeu pe pământ, un arhetip
monarhic creştin după sceptrul monarhiei dumnezeieşti.
Faptul că mulţi teologi profesionişti
răsăriteni, dar nu mărturisitori întru Adevăr ca fundament experenţial
duhovnicesc, au tratat superficial secolul IV, cu Epoca de Aur a Marelui Constantin-epocă deschizătoare
a milenarismului constantinian, au
netezit calea oponenţilor şi detractorilor Augustului Împărat, cei drept toţi
apuseni, rămaşi în agonia fumigenă de spuză, dar însutit responsabili de
discordia ştiinţifistă intenţionat creată.
Este cunoscut faptul că începând cu secolul al XVIII-lea, diferiţi
istorici din Apus care au îmbrăcat haina ghiftuitoare a împrejurărilor favorite
calomniei, au dispreţuit cu toată ura lor izvoarele istorice creştine,
prelucrând altele înverşunate, încărcate cu fiere şi venin, depreciind şi
devalorizând Chipul Împăratului:
admiraţia, cinstirea, slava, credinţa,
măreţia, sfinţenia sa, contribuţia incomensurabilă adusă Istoriei
creştinismului, respectiv Bisericii lui Hristos.
Înverşunarea acuzatorilor apuseni, bâjbâitori în cercetarea justă, cu
privire îngustă, semită, urmaşii fideli ai tenebrosului Eutropius: Iulian
Apostatul, Herodot II, Ipolit, Victor Aurelius Sextus, Zosima, Grigorie de
Tours, J.B. Bury, Kodinos, Luigi Pareti, Edward Gibbon, Paolo Breţi, James
Carroll, Luciano Petek, Stanley Hauerwas, Stanley Karnow, Keim, Wesseling, Ph.
Schaff, Francisc Bertolini, Samuel Bagster, John Howard Yoder, Otto Seeck, Laelius
Bisciola, Karl Barth, J. D. Ritter, P. Bentley, St. Croix, F. Ch. Schlosser
(aproape toţi roşcaţi, perciunaţi şi cu pistruii) ş.a., a fost infinit mai mare
decât limitata lor cunoaştere, străduindu-se din răsputeri să pună caricatura
reflectată de caracterul lor malefic, tenebros, invidios, chircit, egoist, în
locul Icoanei binecuvântate a Împăratului
pe care Însuşi Împăratul omenirii Iisus Hristos şi l-a aleas ca Prieten.
Evoluţiile istorice de-a lungul timpului au avut şi ele rolul determinant
care au creat diferenţa dintre percepţia, atitudinea, cultura şi spiritualitatea occidentală şi cea
răsăriteană.
Cercetătorul care se încumetă să pătrundă în Vieţile bărbaţilor iluştri
şi înţelepţi, cum este în cazul nostru Marele
Împărat Sfânt Constantin, trebuie să lase altor neofiţi convingerile
personale, prejudecăţile, invidia, fariseismul, polemica provocatoare şi să
treacă dincolo de prezentarea faptelor mundane parcurgând un drum destul de lung,
cu înălţimi abrupte, ca suişul filocalic al unei adevărate Mărturisiri de Credinţă
Ortodoxă.
În calea sa istoricul trebuie însoţit de obiectivitate, acurateţe, buna
credinţă, de armura calităţilor înţelegerii intuitive, de cavaleria percepţiei
imaginative, de erudiţia unei culturi alese, încorporând astfel darurile
spiritului rafinat pentru a pătrunde aspiraţiile, temerile, visele,
convingerile, lupta lăuntrică şi cea din afară, suferinţa, credinţa,
neliniştile metafizice, neprejudiciind în nici un fel mesajul central al
Eroului creştinătăţii.
Necercetând cu atenţie, cu bun simţ, cu raţiune şi credinţă Viaţa şi
Opera Marelui Constantin în lumina conştiinţei
şi cunoştinţei Adevărului Bisericii, printr-o gândire holistă în spaţiu şi
timp, cea care integrează şi sintetizează toate aspectele constitutive ale
acelui moment istoric cu înrâurirea lui milenară şi transcendentă, ci
doar în obscuritatea unei raţiunii aservite, se iese din nimbul înţelegerii
intime intrându-se voit în conul cernit al mistificării.
Tratând viaţa şi Opera celui mai mare împărat creştin al tuturor
timpurilor, nu se cere doar o aşteptare pe măsură, ci rafinamentul unui mare
teolog reflectat într-un apologet de excepţie, fiindcă toate firele şi undele
cercetării se urzesc şi se unduies sub nimbul strict teologic.
Convertirea Marelui Constantin
a fost o continuă sete şi foame de Cina
Hristic-teologică, insuflată de Mama
sa smerita Împărăteasă Elena şi
de tatăl său, blândul şi dreptul Constanţiu
înainte şi după Sinodul I Ecumenic din anul 325 d. Hr.
Cronicarul Kedrenos relatează despre profunda evlavie a Augustei Elena transmisă fiului
Constantin: „acest lucru l-a învăţat şi
pe fiul ei şi anume să aibă înţelepciune smerită, să fie atent la virtute şi la
purtare, slujind Domnului cu frică şi cutremur; păzind întocmai poruncile
acesteia, acesta avea să dobândească rod însutit.” (Kedrenos Georgios, Adunare de istorii 1,498,Index of/ PG m/
PG_Migne/ Georgius Cedrenus_PG, col. 121-122)
Acelaşi cronicar îl punea într-o lumină la fel de strălucitoare şi pe
tatăl viitorului mare împărat: „Constanţiu
era foarte bun şi evlavios şi tot aşa l-a educat şi pe fiul său, pe Constantin,
şi nu-i interzicea să ia parte la cele creştineşti.” (Kedrenos G., Prescurtare de istorii 1,472, Index
of/PG m/ PG_Migne/ Georgius Cedrenus_PG, col. 121-122)
Eusebiu de Cezareea, ierarhul-cronicar adaugă şi el o lumină serafică la
portretul lui Constanţiu, care era de fapt creştin în taină, dovedindu-se
apărătorul creştinilor, când confraţii lui auguşti şi cezari îi persecutau pe
aceştia de moarte: „s-a arătat a fi
foarte îndurător neluând parte la lupta împotriva noastră (a creştinilor), ci ne-a păzit nevătămaţi şi neatinşi, pe
ai săi cetăţeni evlavioşi faţă de Dumnezeu, şi nici nu ne-a dărâmat bisericile,
nici vreun alt rău nu a făcut împotriva noastră, săvârşindu-se din viaţă
fericit şi de trei ori fericit...” (Eusebiu de Cezareea, Istoria bisericească, VIII 13, 12-13)
În prima parte a domniei sale, ca Împărat al Occidentului, Constantin a
moştenit Vechea Romă păgână-Marea târfă, cum
era supranumită, pofticioasă după religia monstruoşilor idoli. După
ce l-a învins la 27 Octombrie 312, pe cumnatul său Maxenţiu, la Podul
Vulturului-Pons Milvius, la 2 km. de Roma, când primise în ajun pe 26 Octombrie
312, Crucea dăruită de Hristos, intrând cu Aura acelui semn în Coloseum se
adresează romanilor: „...Prin acest semn
mântuitor-adevărata dovadă a bărbăţiei-am izbăvit eu oraşul vostru de sub jugul
tiranului, redându-vă libertatea; şi izbăvindu-vă, am redat atât senatului, cât
şi poporului roman însemnătatea şi strălucirea de odinioară.” (Eusebiu de
Cezareea, op. cit., p. 72)
„Crucea, după Marele nostru Apostol
Pavel: „este puterea mântuitoare a lui
Dumnezeu”, şi tot Crucea conferă monarhilor puterea care: „este slujitoare a lui Dumnezeu şi
răzbunătoare a mâniei Lui asupra celui ce săvârşeşte răul.”(I Corinteni,
1,18; Romani 13, 4),
În prima fază până s-ar dumeri, până a fi copleşiţi de Biruinţa
Împăratului şi până a apărea invidia celor răi, Senatul i-a conferit lui Constantin titlul de Maximus
Augustus.
Peste acest titlu, care nu-l măgulea deloc, Constantin a aşezat nimbul Edictului
de la Mediolanum, din anul 313, prin care legifera: Duminica-Zi
sfântă, creştinismul religie licită, libertatea religioasă a celorlalte culte,
eliberarea sclavilor, dreptul de judecată dat episcopilor, întregirea familiei
întărind poziţia mamei, îngreunarea divorţului, a reglat problemele legate de
moştenire, de avere, interzicerea legilor penale anticreştine, desfiinţarea
luptelor de gladiatori, desfiinţarea pedepsei capitale prin răstignire, a
interzis uciderea sclavilor prin lapidare, otrăvire, aruncare la fiare,
spânzurare, arderea membrelor, a interzis pruncuciderea, denunţările, pedeapsa
celor care nu pot face copii, violenţa în familie, a ocrotit pe datornici, scuteşte Biserica de dări, ajutor bănesc
pentru ridicarea de biserici şi întreţinerea clerului, protecţie pentru săraci,
bolnavi, văduve, orfani, emite monede cu monogram creştin.
După 3 ani de la acest Edict, Senatul i-a ridicat în semn de mare preţuire
Arcul de triumf.
Marele nostru Împărat dac a vrut să spele ruşinea Romei desfrânate, să o
renască şi să o înfrumuseţeze ca pe o Împărăteasă a lui Hristos, dar Senatul
barbar, domnii, istorici ori teologi, au rămas tributari desfrâului, denigrându-l
şi alungându-l chiar din istorie, după ce Constantin
cel Mare a reîntregit lumea Apusului cu cea a Răsăritului-rectus
totius orbis, prin noua Capitală a lumii Constantinopol.
Împăratul Constantin cel Mare nu
a considerat nici măcar o clipă, că Cetatea Constantinopolului ar fi descendenta
Romei păgâne, pentru a fi supranumită Noua
Romă...
Marele Împărat Constantin a numit-o deja din pântecele intenţiei ctitoriei sale: Cetatea închinată frumuseţii Maicii
Domnului şi Măreţiei Fiului ei, „Împărăteasa
oraşelor”-Împărăteasa imperiului-Cetatea capitală a celor
1000 de ani ai dacismului veşnic.
Nu strămutarea capitalei Imperiului a declanşat ura Apusului, ci
sminteala care s-a produs ca urmare a faimei atât de grandios răspândite de splendida
şi miraculoasa Cetate: „Bineînţeles că
trebuie să subliniem faptul că domnii apuseni şi istoricii niciodată nu i-au
iertat lui Constantin această mutare a capitalei. De atunci, nici un papă sau
conducător al Apusului nu s-a mai numit Constantin.” (Konstantinos I.
Holevas, Glifada, în Cuvântul la prima ediţie a lui Kostas V. Karastathis, Marele Constantin, învinuiri şi
Adevăr-Studiu istoric, trad. din lb. greacă de pr. Ion Andrei Gh. Ţârlescu.
Ed. Egumeniţa, Galaţi-2013, p. 14)
Împăratul Constantin cel Mare,
nu numai că scoate Biserica Mântuitorului său Iisus Hristos din
catacombele romano-atee, nu numai că schimbă la faţă, ireversibil istoria lumii,
dar angajează eclesiologic apostolicitatea şi ecumenicitatea Bisericii Ortodoxe
Universale în Veşnicia Mângâietorului Dumnezeu-Duhul
Sfânt: „După ucenicii direcţi ai
Mântuitorului, nimeni nu a făcut mai multe pentru răspândirea şi întărirea
sfintei noastre credinţe.”(K. Paparrigopoulos, Istoria poporului grec, vol.II, p. 385)
Împăratul Constantin rămâne
marele artizan al încreştinării Europei: trimite un grup de misionari în Iviria
întărind lucrarea pilduitoare a Ninei din Capadocia, verişoara Sfântului
Gheorghe şi altul în Armenia pentru întărirea dreptei credinţe semănate de Ierarhul
Grigorie Luminătorul-Părintele Armeniei creştine. (N. Kalist, P.G. 146, col.
125-VIII, 34)
Împăratul Constantin a rămas
în Icoana noastră sfântă: un Mare chemat,
un Mare ales, un Mare Om, un Mare vizionar, un Mare
înţelept, un Mare Apostol, o
persoană onestă, o personalitate augustă politică şi religioasă de neegalat, iniţiatorul
Teocraţiei bizantine, un Fiu de seamă
al Bisericii care s-a identificat cu ea, un om al credinţei, al trăirii
directe, al înţelegerii intime a lui Dumnezeu, a avut o gândire cosmică care a
întrepătruns toate elementele esenţiale şi le-a realizat în cea mai mare parte,
a avut conştiinţa integrităţii, unităţii şi fidelităţii Mesajului lui Hristos
în lume, a rămas o conştiinţă plenară şi planetară care, a consolidat Monarhia
lui Iisus pe pământul pe care l-a învrednicit Dumnezeu să-l slujească. Asemeni
Împăratului său absolut Hristos, a
fost singurul împărat care a slujit poporul, nu l-a aservit, conducându-l biruitor
spre menirea şi împlinirea eshatologică.
Împărăteasa ELENA este cinstită
la demnitatea cerească întocmai cu Apostolii Domnului.
Elena vine din seminţia
noastră dacică, fiind înzestrată de Dumnezeu cu o frumuseţe nemărginită, o
inteligenţă aleasă, o bunătate pe măsură şi o virtute cerească-smerenia,
calităţi suverane în care l-a crescut şi l-a educat pe fiul ei şi viitorul Mare
Împărat al lumii.
S-a căsătorit cu tânărul ofiţer din armata imperială Constanţiu, pe care
l-a urmat în multe campanii militare. Ascensiunea lui Constaţiu la treapta de
cezar l-a despărţit de Elena care, a acceptat cu o nobilă demnitate starea de
fapt, dar Constanţiu a protejat-o permanent.
Când Constantin a ajuns la
rândul său cezar şi-a luat mama alături de el, acordându-i după victoria
împotriva lui Maxenţiu din 312, titlul de Nobilissima Femina, iar după biruinţa
împotriva lui Liciniu din 324, Elena a devenit Augusta.
Constantin i-a dăruit Mamei sale
palatul de la Sessario, din Lateran, unde s-a dedicat în exclusivitate slujirii
Mântuitorului prin credinţă, nădejde, demnitate, dragoste şi filantropie.
Împărăteasa Elena a restaurat
lăcaşurile de cult ale sfinţilor Marcelin şi Petru din Roma, fosta catedrală
din Bonn-Germania, Biserica Sfântului Gereon din Cologne, Biserica Sfântului
Victor, oraşul german Xanten, Mănăstirea împărătească-Vasilomonastiro din Cipru, Biserica Învierii de pe Golgota,
Biserica Naşterii de la Betleem, Biserica Înălţării de pe Muntele Măslinilor,
Biserica din pustia Sinai închinată Crăiesei Cerului şi turnul Elena, care-i
poartă numele, Biserica Maicii Domnului cu cele 100 de porţi din Paros etc.
Sfinţii Părinţi conform tradiţiei păstrate afirmă că: „Sfânta Elena a construit la Locurile Sfinte
365 de biserici mari şi mici.”(Kostas
V. Karastathis, op. cit., p. 393)
Dumnezeu a încredinţat-o prin vis şi a hărăzit-o să găsească lemnul
Sfintei Cruci al Răstignirii Domnului şi Răscumpărătorului nostru de la
Locurile Sfinte, despre care cel mai Mare Apostol, traco-dacul Pavel
mărturisea: „Iar mie să nu-mi fie a mă
lăuda decât numai în crucea Domnului nostru Iisus Hristos.” (Galateni 6,
13)
O variantă ne relatează că deasupra celor trei cruci: „cele trei cruci, care se găseau într-un vechi
bazin de apă, lângă Golgota”..., păgânii
au zidit templul zeiţei Afrodita.
Patriarhul Dositei Nottara (1641-1707), vine cu altă versiune mai
credibilă şi mărturiseşte că Pronia divină s-a îngrijit: „îngropându-le şi ascunzându-le în adâncul pământului, aşa încât să nu
ardă cele trei cruci, una făcută din chiparos, alta din brad, iar alta din
cedru...” (Dositei, Cele 12 cărţi, vol.1, 1982, p. 260/ 262)
Crucea căutată de Împărăteasa Elena era aceeaşi despre care profeţise cu
mult înaintea tuturor Sibilele neamului nostru pelasgo-traco-geto-dac: „O preafericite lemn, pe care Dumnezeu şi-a
întins mâinile (pentru a se Răstigni).” (Sozomen, în P.G. 82, p. 955).
După
vis împărăteasa Mamă Elena i-a
mărturisit fiului ei Constantin învrednicirea
pe care i-a dat-o Domnul: „Închina-ne-vom
locului unde au şezut picioarele Lui.”
Împărăteasa Elena a
descoperit Sfânta Cruce şi a împărţit-o în trei: o parte a rămas la Ierusalim,
alta a fost trimisă la Constantinopol, iar restul a ajuns în cetatea Romei.
Sfântul Paulin de Nolla ne relatează spusele monahului Alexandru (sec.
XIII), că pe Golgota, locul unde a fost descoperită Crucea Mântuitorului
întotdeauna răsare busuioc. (Epistola
XXXI ad Severum)
Modelul Împărătesei Elena la
noi, de dăruire, jertfă şi frumuseţe a fost Regina Maria.
Împărăteasa Elena a fost
conştientă de alegerea sa, prin care Împăratul
Hristos i-a pregătit rangul pentru a-şi împlini dragostea faţă de Dumnezeu
şi faţă de imperiul său creştin.
Icoana Sfintei Împărătese Elena
răspândeşte lumii generozitatea sa dacică fără hotare, nimbul adevăratei Femei creştine, aura Mamei evlavioase, dar şi apoteoza marii
Împărătese.
Icoane dacoromâne odrăslite din Numele
Sfinţilor Împăraţi Constantin şi Elena:
· Ramura
voievodală: Costea-voievod, C.
Cantacuzino-Stolnicul, C. Şerban Basarab, Sf. Martiri Brâncoveni tatăl şi fiul,
Elena-Doamna Basarab, Elena Doamna Cuza, C. Manu-general, Iordache Costache
Boldur-Lăţescu-hatmanul, Principesa Ileana.
· Ramura
clerului ales: I.P.S. Costache Veniamin, I.P.S. C. Calinic Argatu, Pr. C. Popovici, pr. Constantin Galeriu, arhid.
C. Voicu.
· Ramura
dascălilor: Gh. Constantin-Cotmeana, C. Stoicănescu, C. Nicolăescu-Plopşor.
· Ramurile
filologo-filosofico-teologică: C. Rădulescu-Motru, C. Noica, C. F. Cioroianu/
Ilariu Dobridor, C. Ciopraga, C. Aronescu, Costion Nicolescu, C. C. Ciomâzgă.
· Ramura
artistică: C. Nottara, C. Tănase, Ileana Popovici, Ileana Sărăroiu.
· Ramura
lirică: C. Negruzzi, Elena Farago, Ileana Mălăncioiu, C. Dacus Florescu, Costache
Oprişan, C. Aurel Dragodan.
· Ramura
istorică: C. Gane, C. Miron, C. Kiriţescu, C. I. Andreescu, C. Daicoviciu, C. Erbiceanu,
C. Cojocaru, C. Bobulescu, Ileana Silveanu, Costin Scurtu.
· Ramura
martirică: C. Movilă Domnitorul, general Ion C. Petrovicescu, av. C. Bursan,
pr. C. Lungu, pr. C. Mincu, teolog C. Nistor, pr. C. Savu, pr. C. Bogdanei, C. Benec,
C. Coman, C. Boboc, C. Raicu, C. Stegărescu, C. Săplăcan, C. Puiu. C. Jubleanu.
· Ramura
mărturisitorilor: C. Ardelea, C. Banu, C. Bucescu, C. Gheorghinescu, pr. C. Sârbu,
pr. C. Voicescu, C. Papanace, C. Deleanu, C. Iorgulescu, C. I. Stan, C. Iulian,
pr. C. Burduja, C. Constantinescu, I. Constantin.
· Ramura
eroico-martirică: Elena Bagdad, Lenuţa Faina Popa, C. Juncu, C. Băcescu, C. Oancea,
C. Vulcu-Delca, C. Comşa, C. Cismaş, C. Gore, E. Teodorescu, E. Crişan, C. Bobeş,
C. Cenuşă, Lena Constante, Ileana Anton, Ileana Samoilă, C. Popescu, E. Lemnaru,
E. Mica, Constanţa Matei, E. Şufan, C. Paşol, C. Săndulescu, C. Tefeleu ş.a.
· Constantin
Brâncuşi-Asul sculpturii româneşti-universale.
· Constantin
Bâzu Cantacuzino-Asul aviaţiei româneşti.
· Constantin
Bălăceanu-Stolnici-Erudit al Ştiinţei şi al Aristocraţiei româneşti.
· Constantin
Marin, Constantin Vişan-apreciați avocați.
Recunoștință și
cinstire tatălui meu Constantin și socrului meu Aurel Constantin!
Intru mulți ani
tuturor purtătorilor Sfintelor nume !
Bibliografie:
-Martiri pentru Hristos, din România,
în perioada regimului comunist, Ed. I.B.M. al B.O.R.;
-Fabian Seiche, Martiri şi
mărturisitori din secolul XX-Închisorile comuniste din România, Ed. Agaton,
Făgăraş-2010;
-Radiografia Dreptei Româneşti-Gh. Buzatu, Corneliu Ciucanu, Cristian
Sandache, Ed. F.F. Press, Bucureşti-1996;
-Cezarina Condurache, Chipuri ale
Demnităţii Româneşti-Eroi ai neamului şi sfinţi ai închisorilor. Ed.
Evdokimos-Fundaţia Profesor George Manu, Bucureşti-2015;
-Ilariu Dobridor, Decăderea Dogmelor-Cum
au dizolvat evreii cultura europeană. Ed. Fronde, Alba Iulia-Paris-1999;
-Ioana-Raluca Voicu-Arnăuţoiu, Luptătorii
din Munţi-Toma Arnăuţoiu-Grupul de la Nucşoara. Documente ale Anchetei,
Procesului, Detenţiei. Ed. Vremea, Bucureşti-1997;
- Nistor Chioreanu, Lacrima
Prigoanei;
-Gheorghe Boldur-Lăţescu, Memorii.
Universal Dalsi-2008.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu