Anotimpul Ottiliei
Anotimpul Ottiliei
Pe tibia-n jos, autor: Ottilia Ardeleanu, editura Rafet 2017, carte premiată în cadrul Festivalul internațional de creație Titel Constantinescu, ediția a X-a, Râmnicu
Sărat 2017, premiul Mircea Micu. Postfață:
Ioan-Florin Stanciu, copertă: grafician
Mihai Cătrună, ilustrație: Alina Astăluș
Cartea este structurată în două
părți cu titluri distincte: umblă
păsările cu vorba și timpul cu flori în sân, conține
poeme în vers alb, bogat nuanțate în discursuri lirice la limita dintre confesiune și revelație târzie (Ioan-Florin Stanciu), înviind între
două coperte o lume apusă. Luând ca
sistem de referență această lume aproape uitată, Ottilia Ardeleanu pare să fi
descoperit și concentrat în Pe tibia-n jos comoara străbunilor.
Resursele ei sunt inepuizabile, trăirile, experiențele, sentimente cu învolburări
idilice sau întorsături de destin recompun un tablou cu eroi decupați din trecut,
al căror rol este acela de scoatere la lumină a rădăcinilor, de vindecare a
memoriei și limpezire a unor afecte impregnate cu amintirile
copilăriei trecute prin filtrul poetic al gândirii mature. Oamenii simpli fără
ifose sunt ecoul observatorului lucid și sincer cu el însuși, în speță poeta,
cu spirit critic și de autoanaliză privindu-se peste ani ca subiect al
acțiunii. Pagini intacte ale copilăriei și adolescenței par scoase anume din
vechiul album pentru a reconstrui acel univers, dând senzația că fiecare
întâmplare relatată este un eveniment
istoric de extremă importanță: dădurăm ce
dădurăm cu mâinile/ și din piatră începură să iasă toate/ istoriile (pe
tibia-n jos) sau iote mi-adusei
aminte de satul meu din care m-am tot duuus (mă îndrăgostii a doua oară da nu-mi pare rău). Plecând din
ținutul unde umblă păsările cu vorba călătorim alături de copila zburdalnică pe când umărul// nu-i ajungea la umăr-ul tatălui (mama ne aștepta cu sufletul la gură iar), treptat descoperim pe tânăra
pasionată de învățăturile filozofilor (n.a. cioran) și ajungem în timpul
cu flori în sân, când mama avea o
rochie de jerse roz// mi-o dăduse mie
eram la liceu (niște rude).
Pentru reflecții și întrebări existențiale moartea
stătea lângă mine// mă păzea și își făcea de lucru prin bătătură/ seara dădea
pagina lui cioran (singurul lucru de care mă tem ar fi să vadă
că nu-mi pasă), răspunsurile nu întârzie să vină, necruțătoare: ...în straie/ ca tăciunele treceau sătenii/ cum
pacea în căutarea ilincăi/ o îmbrăcară în mireasă și plânseră (pe-a lui măria din deal a petrecut-o tot
satul).
Piese în același puzzle vechi ascunse prin unghere de suflet, copii
jucăuși, rude, vecini, cunoscuți cu nume proprii sau porecle pitorești adăugă
jocului dimensiuni fabuloase: cum omoram
orizontul/ cu pietre// îl asaltam cu praștiile// el se târa prin ochii noștri
răniți// lungeam brațele și/ îl rostogoleam/ pe nisipul cu tălpi/ de copil (amurg). Prin locul pe care îl ocupă
în ierarhia afectivă rețin atenția portretele: ale părinților, ale prietenilor de joacă, rudelor, vecinilor,
cunoscuților. O lume față de care omul matur a păstrat o dragoste neștirbită,
aproape un cult. Trăirile vârstei fragede adânc infiltrate în memorie i-au
modelat simțirea, personalitatea: mai ții
tu minte zarzărul din poarta de la țaica stanca / îl făcuserăm microfon /
stăteam pe rând în fața lui și/ îi recitam oricui trecea (nopțile se lăsau cu cearcăne).
Nisipul, apa, copacii, câmpia și mai târziu cărțile erau frumusețea ascunsă a copilăriei la sat, acolo unde toate
păreau rânduite anume pentru a crește și transforma armonios fondul liric al
omului de mai târziu. Copilul de odinioară înfățișat cu umor și detașare,
imprevizibil și năstrușnic privind în jur cu pupilele dilatate, întreține nota
de firesc și realism pe tot parcursul cărții. Nu lipsesc umorul, nostalgia și
bucuria, dar și drama, expresiv relatate prin racordarea continuă a prezentului
cu trecutul. În poezia habar nu aveam noi de ce-o fi și ce-o mai
păți, frământările iau proporții, atmosfera apăsătoare, gândul și revolta
mocnită înving negura memoriei și grav se revarsă în versuri: pe floarea o bătea vânt de durere/ cu biciul
dădea în ea scuipa și înjura// gângănii
de gânduri de la cel mai timid/ până la cel mai voinc prindeau curaj și/ scriam
amenințări pe o hârtie inocentă// floarea chema copiii de pe uliță/ la o ciorbă
cum numai ea știa să dreagă pentru
ca pe final optimismul să revină răscolitor, ca un ecou: iar noi chiuiam de bucurie și ne jucam/ cu sufletul ei ca un covor
fermecat. Oscilând între căutare și răspuns se observă tinderea spre
oralitate, ton declarativ pe alocuri cu accente ușor mustrătoare, dar pline de
căldură, de umanism și acel inefabil al vieții poetei, în strânsă legătură cu
locul natal și oamenii lui.
Poezia are valoare cathartică, de
purificare a spiritului, de atenuare și limpezire a unor neliniști. Așa
cum pentru un pictor culorile sunt prelungiri nevăzute ale irișilor înflorind
pe pânză, pentru poet cuvintele sunt corpuri vii ale sinelui în exprimare dând
sens trăirilor interioare, implicând negânditul, tăcerea creatoare, imaginabilul. În tabloul general al
cărții creionează mici ferestre,
poeme atemporale, de neasemuită frumusețe: vin
unduindu-se/ cu trupuri în flăcări ca un răsărit eșuat pe mare/ vin cu trupuri
saline mici/ clepsidre de carne numărând dorințele tale// vin râzând
nepăsătoare// scriu aerul cu buzele lor// cum ai vrea să treci și tu prin aerul
acela// numai una stă pe prispă/ mai departe de gândurile ei/ să simtă din ce
direcție bate vântul/ cititului în cărti (un
fel de martie).
De la înălțimea imaginației, poeta ni
se dezvăluie parcă șoptit:
vere găsii tastele tocite
mă auziși
dădui să apăs și n-avui pe ce
mă gândii cine să se fi plimbat pe ele
ca pe dalele pe care
încăpeam cu iubirea mergând
ei ce vremuri silfide
se scurseră prin toți
nu mai e unul cum îl știuși
da ce-mi veni
mă uitai la buricele degetelor
și mă luminai
Am reprodus în întregime
poezia străfulgeră (cu accent pe ultima silabă, n.a.) pentru a sublinia cursivitatea
discursului, tonul echilibrat, dorința de confesiune a poetei în demersul ei de
a uni cele trei dimensiuni ale timpului, înveșnicindu-l în poeme, prin: aducere
aminte (trecut), așternerea pe hârtie (prezentul), darul primit de mine ca și
carte și aceste impresii de cititor, pe care la rându-mi le dau mai departe
(viitorul).
Se observă intercalarea metaforei în firul drept al poemelor, împrumutându-le
din grația spontană a spiritului: se
iubeau să nu-i știe satu/ că parcă n-aveau copacii ochi// o să mori cu
sângurătatea pe bătătură (umblă păsările cu vorba); un copil și dreptul lui de a-și trăi clipa: nu crâcneam/ pentru o clipă de copilărie/
în praf ca viața sub pisălog (modele de lut pentru oameni care trec);
ușor stabilind legătura între omul simplu și spațiul său vital mulțumită își legă baticul sub bărbie/ și se
duse în singurătatea ei/ cât
gospodăria (da prin satu ăsta aproape nici țâpenie); spirit de observație
si analogii: mai era și dadă-sa/ creșteau
viermi de mătase// mă așezam într-un colț și ascultam cum/ scriau partitura pentru
drumul mătăsii (îi ziceam băbica).
Fără a da senzația de surplus, cuvinte moderne se împletesc cu unele vechi:
găsii tastele tocite (străfulgeră); să rupem pâinea asta/ coaptă-n țăst
(sângură
pe lume da cât l-am iubit), exprimări arhaice sângură, muica, iote și citate filozofice coexistă fericit în
același timp si spațiu al copilăriei:
avea dreptate cioran când spunea sfârtecând ideile că/ nici din trei oameni nu
mai găsești doi de același neam (mă îndrăgostii a doua oară da nu-mi pare rău). Pe parcursul
lecturii abundă cuvintele care prin prezența succesivă a vocalelor a
și u
dau expresivitate și amplitudine versului și un anume tâlc. Timpurile
gramaticale conjugate la trecut, dominant fiind perfectul simplu, reflectă permanența
și dorința de eternizare lirică a unui spațiu existențial important prin
pitorescul dezinvolt și relatarea nudă a vieții la sat într-o Oltenie de mai
demult.
Cartea este surprizătoare ca întreg prin unitatea de fond a poemelor, tonul
de confesional, monologul continuu din care nu lipsesc personaje memorabile, diverse
ca tipologie omului de la țară, optimismul devine mod de a fi în exprimare,
devine poveste și stil. Oriunde am deschide-o (cartea) vocea poetei intonează
liric, cântecul uimirii, al candorii, al seducției nevinovate și primilor
fiori: ... trebuia să mătur frunzele/ și
numai în dreptul porții / ochii neastâmpărați săreau gardul/ în timp ce îngânam
un cântec de-al nostru// când te apropiai de fântână/ inima începea să joace
șotron... (de atunci fustele până la
genunchi mi se par cele mai elegante).
Pornind de la
aforismul lui Paul Valéry, după care visul nu poate fi nimicit sau descompus în
componente, poeta pare a aduna și valorifica trăiri disparate într-un tezaur de
viață care dă putere ființei, o oglindă a liniștii în care se privește
însuflețită de legăturile tainice dintre ființă și univers realizând importanța
darului și a dăruirii deopotrivă la cina
cea/ de taină/ stăteam până se închina de culcare/ satul/ părea un coș cu pâini
calde// fiecare pleca spre casă/ cu steaua lui în frunte// visele/ se întâlneau/
la cină (s-au născut într-un sat). În Pe
tibia-n jos este concentrat un fragment din povestea de viață strălucind
în lumina poemelor, altfel decât am citit până acum la Ottilia Ardeleanu, poeme
ca un descântec de neuitare, pe unde umblă păsări cu vorba și timpul
cu flori-le în sân.
Vaslui, 28.01.2018
Ana Urma
Vă mulțumesc pentru publicarea recenziei. "Pe tibia-n jos" este o carte pe care o recomandă în primul rând premiul obținut în cadrul festivalului amintit în titlul articolului, o carte care m-a fascinat poate și dadorită similitudinilor cu propriile rădăcini.
RăspundețiȘtergere