“dragoste
necondiţionată într-o relaţie”
Andre Moreau
”Nu cred în conceptul de dragoste
necondiţionată într-o relaţie de cuplu. Aceasta este posibilă doar între
părinţi şi copii” Interviu cu psihologul belgian Andre Moreau
André Moreau este psihiatru, psiholog,
psihanalist, preşedinte al Comunităţii Terapeutice Y VOIR CLAIR din Belgia,
fondator şi membru al Societăţii franceze de Gestalt, ex-vicepresedinte al
Societăţii „Balint” din Belgia, vicepreşedinte al Asociaţiei Internaţionale de
Psihoterapie şi Somatoterapie de la Strasbourg, autor a 12 cărţi şi a peste 40
de articole apărute în revistele de specialitate. L-am cunoscut în primăvara
lui 2006 într-o librărie din centrul oraşului Iaşi. Mai bine zis, am întâlnit o
parte din el, materializată în una dintre cărţile sale: „Dragoste şi
sexualitate”, în care ne vorbeşte despre dragoste, libertate, intimitate,
comunicare, responsabilitate şi, mai ales, sinceritate în raport cu noi înşine
şi cu ceilalţi. În virtutea felului autorului de a aborda aceste lucruri,
citind cartea, am încercat de nenumărate ori să-mi imaginez cum arată André
Moreau.
Jumătate de
an mai târziu, l-am reîntâlnit la Bucureşti, unde era oaspete de onoare la o
conferinţă internaţională de psihologie. L-am identificat în mulţimea de
persoane care se înscriau pentru participarea la conferinţă. Intuiţia mi-a
sugerat că „anume acesta trebuie să fie André Moreau” – un bărbat în vârstă,
lipsit de fiţe sau pretenţii de „invitat de onoare”, calm, îmbrăcat modest şi
cu un rucsac mare în spate. Firescul în întruchiparea sa franceză. Peste două
săptămâni l-am revăzut la Chişinău, fiind invitat, de către o asociaţie
autohtonă, la un training. Atunci am îndrăznit să mă apropii şi să-i solicit un
interviu. Din primele momente ale discuţiei, mi-am dat seama că particip la una
dintre cele mai simple şi fireşti comunicări pe care am avut-o în viaţă şi m-am
bucurat că intuiţia nu m-a înşelat.
– Dle
Moreau, în cartea „Dragoste şi sexualitate”, vorbiţi despre lucruri adevărate,
dar greu de acceptat pentru unii dintre noi. Felul dvs. de a vedea lumea
presupune experienţa şi sinceritate, pe care şi-ar putea-o permite doar un om
care a trecut printr-un lung travaliu de autocunoaştere şi autoacceptare. La 30
de ani, André Moreau era la fel de liber şi curajos ca şi acum?
– Pe atunci
eram un catolic pur şi credincios, consecinţă a şcolii şi colegiului catolic,
pe care le absolvisem. Pe la 18 ani, mă gândeam să mă fac misionar catolic şi
să plec în Congo. Aveam o idee puritană despre căsătorie şi relaţii sexuale.
M-am însurat la 26 de ani şi prima relaţie cu o femeie a fost cu soţia-mea.
Până la vârsta de 40 de ani, i-am spus numai unei femei: „Te iubesc”.
– Ce v-a
făcut să renunţaţi la acest fel de a fi?
– La un
moment dat, am realizat că viaţa mea era foarte comodă, dar şi supusă. Mă
conformasem aşteptărilor părinţilor, celor ale societăţii şi ale religiei în
raport cu mine, iar aceasta nu mai convenea sentimentelor şi necesităţilor
mele. Eram fidel bisericii, lui Dumnezeu, soţiei, familiei şi uitasem ceva
esenţial – uitasem de mine. Nu-mi mai eram fidel mie însumi şi, totodată,
observam că eram atras şi de alte femei. M-am gândit că trebuie să schimb ceva,
ca să mă respect pe mine şi pe ceilalţi. Am început cu psihanaliza mea, pe la
32–36 ani, însă nu am realizat prea multe. De-abia după ce-am descoperit
terapia Gestalt, la 40 de ani, am fost capabil să fac unele schimbări, m-am
acceptat mai mult pe mine şi m-am simţit mai puţin vinovat. Am reuşit să fiu
mai sincer cu mine şi cu ceilalţi. La 51 de ani am divorţat, descoperind
libertatea pe care nu o acceptasem niciodată pentru mine, fiind până atunci propriul
meu prizonier şi deţinând conştient cheile propriei mele închisori. Dar nu
învinuiesc pe nimeni, căci eu eram responsabil de aceasta.
– Să înţeleg
că acum nu mai credeţi în istorii de genul „ei s-au iubit şi au trăit fericiţi
până la adânci bătrâneţi”?
– Este o
idee în care am crezut până la 41 de ani şi în care continuu să cred. Dragostea
se poate manifesta în diferite feluri şi poate avea durate diferite. Dacă
protagoniştii unei poveşti de dragoste doresc să-şi păstreze relaţia şi pe ei
îi unesc nu doar obligaţiile, ci şi compatibilitatea, interesele comune,
aceleaşi valori şi filozofie a vieţii, ei ar putea fi împreună până la urmă.
Reieşind din experienţa mea, cred că e mai corect şi mai onest să-i spui unei
persoane: „Astăzi, tu eşti femeia/bărbatul vieţii mele!” sau: „Sper să fim
împreună cât mai mult timp”, decât: „Numai pe tine te voi iubi până la moarte”.
În tinereţe, fusesem şi eu fidel ultimei formulări, dar timpul m-a făcut să-mi
dau seama că aceasta ţine de caracterul efemer al lucrurilor şi că totul se
află în schimbare continuă. Asta nu înseamnă că anulez valoarea expresiei „te
iubesc”, ci că vorbesc anume de ceea ce simt în prezent. „Te voi iubi mereu”
este o proiecţie pentru viitor a unui sentiment prezent, pe care l-am dori să
fie etern. Renunţând la asemenea declaraţii, acorzi mai multă atenţie iubirii
pe care o trăieşti în clipa de faţă.
– Ce să
facem cu dorinţa pe care o simţim în raport cu o altă persoană? Cum se împăca
aceasta cu regulile de convieţuire în cuplu?
– Dorinţă
există întotdeauna. Suntem atraşi de mai mulţi oameni, pentru că întâlnim
persoane deosebite, de care ne putem îndrăgosti. Dar atunci când am o relaţie
adevărată cu cineva, când nutresc sentimente adevărate faţă de o persoană
concretă, când simt securitate emoţională în relaţia cu celălalt, pot să ignor
foarte uşor aceste dorinţe. Însă o relaţie de conflict, în care se discută
aprins şi celălalt nu doreşte sau nu poate să se schimbe, nu este corect şi
rezonabil să mai fie menţinută.
– În
practică dvs. de psihoterapeut, probabil că aţi ascultat multe poveşti triste
de iubire. De unde vin dezamăgirile în dragoste?
– Finalurile
triste ale relaţiilor sentimentale au motive diferite. Una dintre cele mai
importante cauze ale acestor eşecuri este că, deseori, îi declarăm cuiva
dragostea numai pentru că ne pare că iubim. Îndrăgostirea este un proces foarte
rapid, care apare fără ştirea noastră, este ceva ce am construit de mult timp
în interiorul nostru, involuntar şi inconştient. Totul se întâmplă de parcă am
avea în rucsacul nostru diferite măşti, pe care le aplicăm pe chipurile
anumitor persoane şi care ne împiedică să le vedem cu adevărat. Masca „femeii
ideale” şi a „bărbatului ideal” sunt construite, în mintea noastră, încă din
copilărie. Din momentul în care o femeie îmi prezintă câteva caracteristici
majore, mai mult sau mai puţin conştiente, scot masca cea mai potrivită, i-o
aplic pe faţă şi… mă îndrăgostesc. E „dragostea la prima vedere”, atunci când
mă topesc de iubire şi cred că sunt în relaţie intensă cu acea femeie, însă, de
fapt, sunt în contact cu propria-mi mască. Atâta timp cât o menţin, trăiesc cu
iluzia şi păstrez speranţa. Dacă nu-mi arunc masca, continuu să sper până în
momentul în care văd că toate aşteptările îmi sunt înşelate şi am motive suficiente
să o acuz că nu corespunde doleanţelor mele şi, eventual, să o resping.
– Şi ce să
facem cu măştile din rucsac?
– Măştile
pot fi de folos. Aspectul pozitiv al acestora e că vă ajută să ştiţi – mai mult
sau mai puţin – ce căutaţi sau ce aşteptaţi de la un partener. Aspectul negativ
consta în faptul că această imagine deformată este sursa numeroaselor conflicte
în dragoste. Pentru că dragostea înseamnă să-l eliberăm pe celălalt de
aşteptările şi proiecţiile noastre. Trebuie să-i scoatem masca, să-l cunoaştem
cu adevărat, aşa cum este, şi doar pe urmă să înţelegem dacă îl putem iubi sau
nu.
– Cât de
eficienţa este psihoterapia în conflictele din cupluri?
– În cazul
oamenilor care se căsătoresc prea tineri, fără a cunoaşte bine diferenţa dintre
a fi îndrăgostit şi a iubi, e mai dificil. Aceştia, căsătorindu-se, cred că
ştiu totul, iar mai târziu – din păcate, prea târziu -, se îndrăgostesc cu
adevărat de altcineva. Este dureros, alteori catastrofal, dacă sunt uniţi
pentru o viaţă printr-o legătură indisolubilă religioasă sau familială, ori
dacă nu vor sau nu pot să se despartă din cauza copiilor pe care-i au împreună.
Dacă trăiesc şi conflicte relaţionale de alt ordin, atunci le este asigurat
iadul pe pământ. În situaţia în care, dimpotrivă, au fost îndrăgostiţi cu
adevărat şi acum relaţia li se şubrezeşte din cauza conflictelor, o terapie de
cuplu le va fi de folos. Uneori, însă, chiar dacă am fost îndrăgostiţi
reciproc, se întâmplă ca, în urma conflictelor repetate şi de nerezolvat,
pragul de toleranţă să fie depăşit şi reîndragostirea să devină imposibilă. În
acest caz, o separare provizorie şi de comun acord le va permite celor doi
să-şi vadă mai limpede viitorul, chiar şi în sensul unei despărţiri definitive.
– Există
indicii care vorbesc despre viitorul unei relaţii?
– O relaţie
de dragoste de durată necesită autocunoaştere şi maturizare psihologică. Este
important să pot renunţa la masca şi să găsesc persoana iubită aşa cum este ea.
Nu neg valoarea dragostei la prima vedere, căci ea nu este doar o simplă
iluzie. Ea conţine o valoare foarte importantă, o primă etapă de la care poate
fi construită iubirea. Dar e necesar să-l cunoaştem pe celălalt o perioadă
oarecare, ca să fim siguri că această atracţie se transformă în dragoste
adevărată. Dacă iubim o persoană şi avem cu ea o relaţie frumoasă,
durabilitatea acesteia, implicit păstrarea dragostei, presupune o muncă enormă.
Trebuie să mă fac plăcut, credibil, dorit, pentru că celălalt să mă dorească
aşa cum şi eu îl vreau. Fiindcă, nu cred în conceptul de dragoste
necondiţionată într-o relaţie de cuplu. Aceasta este posibilă doar între
părinţi şi copii. În cuplu, fiecare partener trebuie să contribuie la relaţia
pe care o construiesc împreună. Ca să menţinem interesul partenerului, trebuie
să muncim mult, să-l seducem, să fim amanţi şi iubiţi chiar şi după ce devenim
concubini sau soţi. Ştiu că seducerea este adesea înţeleasă în mod negativ şi
subînţelege atragerea cuiva în mod irezistibil şi abaterea acestuia de la calea
cea dreaptă. Eu însă văd aici un sens pozitiv, ce provine din latinescul „se
ducere” – a atrage spre sine. În primul caz, seducerea înseamnă să fii
seducător, în sensul mesajelor ascunse şi a manipulării. În al doilea – trebuie
doar să te faci plăcut şi dorit.
La fel, este
important să comunicăm cu adevărat şi nu doar să facem schimb de replici. Este
foarte important să-l ascult pe celălalt, şi anume să fiu atent la ceea ce el
vrea să-mi spună şi eu nu pot (sau nu vreau) să înţeleg, fără a-i răspunde cu
reproşuri. Mai degrabă, trebuie să-i spunem: „Ajută-mă cu răbdare, fără să mă
critici, să înţeleg sentimentele tale şi ale mele”. Sunt foarte importante, în
acest caz, valorile, interesele sau felul de a vedea lumea, pe care le avem
amândoi. Crezând în principiul similitudinii cuplurilor fericite, consider că
cei care se aseamănă, se adună. Şi, probabil, cel mai important lucru este că
iubirea să existe în mine până la întâlnirea cu celălalt, să am dezvoltată
capacitatea de a iubi viaţa şi oamenii. În mod obişnuit, considerăm că iubirea
apare atunci când întâlnim pe cineva care ne place şi de care ne îndrăgostim.
Însă dacă ea apare doar în acel moment, mă tem că o să dispară destul de
repede. Reuşita unei relaţii în doi este adesea urmarea a ceea eu numesc
„dragoste pentru o persoană”, punctul de plecare al căreia este dragostea pe
care o am pentru mine însumi.
– Cât de
mare trebuie să fie dragostea pentru propria-ţi persoană în raport cu cea pe care
o porţi persoanei iubite?
– Dragostea
faţă de sine, la care mă refer, nu presupune egoism în sensul propriu al
acestui cuvânt. Trebuie să ne iubim într-atât, încât să ne putem spune: „Mă
iubesc, deci exist prin mine însumi, trebuie să mă ocup de problemele şi
nevoile mele pentru a putea atinge nivelul de altruism în care există prezenţa
şi atenţie faţă de celălalt”. Copii mei au priceput acest lucru foarte bine,
numindu-mă „egoistul generos”, deşi eu cred că sunt „egocentricul generos”.
Dacă mă ocup suficient de mine, acest lucru îmi permite să fiu independent în
plan psihologic şi în plan material. Iar independenţa este foarte importantă şi
pentru relaţia de cuplu, şi pentru calitatea vieţii, în general. Dependenţa de
cineva sau de ceva îmi pare a fi una dintre sursele principale ale suferinţelor
psihologice. Dacă nu mă iubesc, sunt dependent de dragostea celuilalt, pentru a
mă simţi iubit sau demn de a fi iubit. Mai mult, nu-l cred pe celălalt când
zice că mă iubeşte. Dacă unul dintre parteneri nu este autonom din punct de
vedere material, el creează o dependenţa şi, pentru a se simţi în siguranţa
materială, contează pe celălalt. Deseori se întâmplă ca aceştia să-şi caute
alţi parteneri dependenţi, crezând că împreună vor fi mai puternici. Din nefericire,
mecanismul nu funcţionează practic niciodată şi ambii se comportă ca doi
şchiopi care, sprijinindu-se unul de altul, sfârşesc prin a se termina
reciproc.
– Dacă
dorinţa este omniprezentă în viaţa noastră, cum distingem dragostea de
multitudinea de dorinţe?
– Acţiunea
de a face dragoste este un amestec complex al dorinţei sexuale egocentrice şi
dragostei pentru celălalt. Prima este indispensabilă la începutul unei relaţii
de dragoste, fiind necesară, dar insuficientă pentru a crea o relaţie care să
conţină şi a doua dimensiune, dragostea pentru celălalt. Nu pot să rămân prea
mult îndrăgostit de cineva care nu mă atrage şi sexual. Dar trebuie să fim
atenţi şi să observăm ce se întâmplă după ce facem dragoste. Dacă nu se
întâmplă nimic în mod repetat, înseamnă că nevoia sexuală este predominantă. În
cazul în care cei doi ajung la un consens în această privinţă şi fac sex numai
pentru plăcere, e minunat. Însă, fiind vorba de o relaţie de durată, ambii îşi
doresc mai mult. Adică dragostea. Dacă aceasta există, ea continuă şi după
actul sexual, sub formă de tandreţe, dialog, mângâieri, dorinţa de a face multe
lucruri împreună. Or, dragostea este ceea ce se întâmplă după ce facem
dragoste.
– Şi
frumuseţea, probabil, este un concept ce se pretează în contextul dragostei,
sexualităţii şi intimităţii. Ce credeţi despre frumuseţe, cum o definiţi?
– Un proverb
arab spune că frumuseţea este în ochii privitorului. Din fericire, ea este
subiectivă, altminteri am iubi cu toţii una şi aceeaşi persoană. Frumuseţea pe
care eu o văd şi o definesc depinde de modelul pe care l-am interiorizat în
mintea mea. Primul meu model au fost statuile greceşti. Pe la 15-20 de ani,
eram un bun atlet, campion la acrobaţie, fiind pasionat de Grecia antică şi
femeia ideală trebuia să se asemene „frumuseţii greceşti”. Mai târziu, am
cunoscut o dansatoare americană remarcabilă şi am început să fiu atras de
mişcare şi graţie. Îmi părea că o femeie frumoasă trebuie să fie neapărat
graţioasă, fiindcă aceasta presupune că posedă o fineţe a sentimentelor. La 41
de ani, am început să fac Gestalt, învăţând să privesc şi să ating. Respectiv,
mă fascinau femeile care aveau curajul să mă privească în ochi. O femeie care
mă priveşte în ochi îmi pare formidabilă.
– De care
dintre aceste modele vă conduceţi acum?
– De cel
construit într-o manieră mai conştientă – al femeii care poate să privească şi
să vorbească despre sentimentele ei: „te iubesc” sau: „nu te iubesc”. Astăzi,
lumea este abordată de imaginile top-modelelor renumite, create de designeri.
Dar în ce mă priveşte, o femeie care nu vorbeşte, nu poate să mă atragă.
– Ştiu că
aţi avut o relaţie specială cu India. Cum v-a apărut interesul pentru această
ţară?
– Când aveam
35 de ani, am citit cartea înţeleptului indian Krisnamurti, „Se liberer du connu”.
Era primul meu contact cu Orientul, care m-a ajutat să înţeleg că, uneori,
obiceiurile sunt ucigătoare. Krisnamurti spune: „Îmbătrânim atunci când dăm
prioritate cunoscutului asupra necunoscutului”. Rămânând ataşat obiceiurilor
tale, îţi faci viaţa monotonă şi te plictiseşti, iar plictiseala ucide viaţa.
El a descoperit, prin filozofie, acelaşi lucru pe care eu l-am descoperit prin
psihoterapie.
Mai târziu,
am plecat în India, unde am fost de cinci ori. Am stat la mănăstiri, am
discutat cu călugării şi am făcut meditaţii cu budiştii. Observând un nou fel
de a mă privi în interior, mi-am diminuat ataşamentul faţă de lucrurile
terestre. Bunăoară, n-am mers cu maşina de 25 de ani. În ziua divorţului meu,
automobilul mi s-a defectat şi mi-am zis că nu mai am nevoie de el – copiii îmi
erau deja mari, iar eu locuiam aproape de o gară foarte importantă. Nu aveam
bani şi nu puteam să-mi cumpăr alt automobil, dar văzând că mă descurc şi aşa,
am renunţat la maşină chiar şi atunci când situaţia materială s-a ameliorat. De
fapt, nu mai sunt „ataşat” nici de bani. Dacă îi am, profit de ei, dacă nu – mă
descurc fără să sufăr.
– Care a
fost itinerarul formării dvs. profesionale?
– Am învăţat
la medicină, iar diploma în psihologie am obţinut-o în timpul studiilor. După
facultate, când am înfiinţat un centru de psihoterapie pentru copiii dificili,
am început să fac psihanaliză. De la 38 de ani, am urmat traininguri. de lungă
durată în psihodramă, analiză tranzacţională, Gestalt şi hipnoză.
– Aţi putea
practica şi altă meserie?
– Nu-mi pot
imagina acest lucru. Dacă aş fi avut altă profesie, trebuia să fiu la pensie de
zece ani. Psihoterapia îmi dă posibilitatea să lucrez şi să comunic.
– Din
cărţile pe care le-aţi scris şi din felul dvs. de a fi transpare mult optimism.
Cum depăşiţi stările de plictiseală, de cădere psihologică, de depresie?
– Nu mă
plictisesc niciodată. Probabil, am moştenit această trăsătură de la mama, care
era o femeie plină de energie şi în continuă mişcare. Ţinea o mică fermă, se
ocupa de noi şi nu avea nici duminici, nici vacanţă. În ultimii ani de viaţă,
când energia îi mai scăzuse, citea, privea televizorul, făcea lucruri pentru
care nu a avut timp în tinereţe. Îmi spunea că nu se plictiseşte niciodată şi
eu sunt ca ea. Ceea ce mă menţine în formă şi mă face să nu mă plictisesc este
creativitatea şi muncă. Tot timpul, sunt interesat de lucruri, de oameni, de
viaţă.
Am avut
momente de depresie uşoară pe la 15–25 de ani, care erau inerente acelei vârste
şi nu erau intense. Locuiam la o fermă, unde aveam multe activităţi care nu-mi
permiteau să stau deprimat. Schimbările spre optimism au apărut după 41 de ani,
când am început să fac Gestalt, la Londra, când am început să mă privesc în
interior, să mă accept aşa cum sunt, să mă apreciez şi să mă iubesc. Faptul că
am condiţionat mai mult optimism în raport cu mine şi cu ceilalţi m-a ajutat să
devin mai competent şi în psihoterapie. Cu Gestalt-ul, în câteva săptămâni, am
reuşit să schimb mai multe decât în câţiva ani de psihanaliză, pe care am
făcut-o între 32 şi 37 de ani. Experienţă era excitantă şi fascinantă. Am
început să iubesc mai mult, pe mine şi pe ceilalţi, şi-am învăţat să spun
foarte uşor: „Te iubesc”.
– Ce valoare
are pentru dumneavoastră expresia „te iubesc”?
– Când
relevă sentimente conştiente şi reale, când sunt spuse sincer şi expun
capacitatea noastră de a iubi cu adevărat, când nu conţin mesaje ascunse sau
manipulatorii, aceste cuvinte au o valoare enormă.
„Te iubesc”
este un sentiment important care trebuie împărtăşit. Constat cu tristeţe că,
deseori, exprimarea afecţiunii faţă de o persoană pe care o iubim este şi
rămâne atât de dificilă. Mă gândesc la numeroşi părinţi care se tem să-şi
manifeste intimitatea şi afecţiunea în prezenţa copiilor. Mă gândesc la
îndrăgostiţii care se ascund de privirile altora sau, şi mai rău, la
îndrăgostitul căruia îi este frică să-şi exprime sentimentele. De multe ori, am
vrea să facem acest lucru, însă nu ştim cum. Pentru că n-am fost deprinşi cu
exteriorizarea şi manifestarea sentimentelor noastre, ne este frică că vom fi
refuzaţi. Dar pe urmă putem să regretăm foarte mult. Prima şi ultima dată i-am
spus mamei mele: „Te iubesc”, când era pe patul de moarte. Şi am început să
plângem amândoi. Nu pot să ştiu la ce se gândea ea atunci… De aceea, când putem
într-adevăr să spunem cuiva că îl iubim, este un moment minunat, privilegiat,
şi nu trebuie să ne fie frică de nimic. Te iubesc! Anume pe tine! Ai putea să
fii o femeie, fiul meu, mama mea, fratele meu. Aş putea să i-o spun lui
Dumnezeu, aproapelui meu, lumii sau mie însumi.
– După toate
căutările dvs. intelectuale, spirituale şi profesionale, ce vă pare că este cel
mai important lucru în viaţă?
– Ca să
răspund la această întrebare, voi folosi o regulă psihoterapeutică, spunând
primul cuvânt care îmi vine în minte. Şi acesta este „dragoste”. Dragostea, în
toate formele ei de manifestare. L’amour, toujours l’amour.
Autor: Zinaida Bolea
Sursa –
ellenamihaela.blogspot.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu