Acad. Ioan-Aurel Pop:
„Vrând să fim politicește corecți, noi am uitat complet să ne prezentăm lumii
ca români…”
Profesorul Ioan Aurel
Pop este rectorul celei mai bine cotate instituții de învățământ superior din
România, Universitatea Babeș-Bolyai, cel mai tânăr membru al Academiei Române,
unul dintre marii istorici ai Țării, dar mai presus de toate, o voce lucidă și
înțeleaptă prin care parcă auzim, dacă ascultăm cu atenție, cuvântul
conștiinței noastre cele bune.
https://gandeste.org/wp-content/uploads/2017/08/ioan-aurel-pop-1-e1502869520537-1.jpg
Rep: Domnule profesor, mulțumim pentru
amabilitatea de a ne oferi un interviu în aceste zile, mai ales în condițiile
în care aveți o agendă foarte încărcată… Să intrăm direct în subiect: Conform proiectului de programă școlară, „în
ciclul gimnazial istoria își asumă formarea unor mecanisme intelectuale care să
prevină orice forme de naționalism, de formare de stereotipii și xenofobie.” În
egală măsură, se urmărește ca aceeași disciplină „să stimuleze asumarea
multiculturalității și multiperspectivității”. Cum am putea prezenta
incursiunile lui Mihai Viteazul în Sudul Dunării, dintr-o perspectivă
multiculturală? Cum am putea prezenta în condiții de multiculturalism – fără să
facem procese de intenție lui Ștefan cel Mare, de pildă – istoria Țărilor
Române, în condițiile în care capitulațiile încheiate de domnitorii noștri urmăreau
tocmai protejarea spațiului de influența culturii și religiei islamice?
Românii au devenit, din fire, ascultători,
după atâția stăpâni care le-au dictat mereu, secole la rând, ce să facă și ce
să zică. Trendul european și chiar mondial era, până nu demult, „discriminarea
pozitivă”, integrarea euro-atlantică, globalizarea, internaționalizarea etc. Pe
acest fond, noi, românii, am fost atât de des acuzați de naționalism,
antisemitism, xenofobie, încât unii puteau avea impresia că fuseserăm în stare,
cândva, să aducem Europa la pierzanie, prin nimicnicia noastră. Așa că am ajuns
să ne punem cenușă în cap și când nu trebuia, cu speranța că doar-doar vom fi
iertați pentru toate, pentru cele făcute și pentru cele nefăcute.
Programa
aceasta este o mostră de „suflat și în iaurt”! Vă dați seama, ca și mine, că nu
trebuie proclamate asemenea principii, ci trebuie respectate tacit. Cine și de
ce ar putea pune în manuale, în România actuală, „forme de naționalism” și de
„xenofobie”? Mai ales că, vrând să fim politicește corecți, noi am uitat
complet să ne prezentăm lumii ca români. Suntem europeni și basta!
Majoritatea
analiștilor, formatorilor de opinie, invitaților de serviciu pe platouri,
eseiștilor etc. nu fac distincție între națiune și național, patriotism, naționalism,
xenofobie, șovinism. Or, definițiile sunt simple, ca la școală: patriotul este
cel care-și iubește locul de naștere, al lui, al părinților și bunicilor etc.
(dacă ele concordă) și nu cel care urăște patriile altora; națiunea este o
formă de comunitate umană veche de multe secole, este un fel al oamenilor de a
trăi împreună, uniți prin limbă, origine, istorie, religie, teritoriu, cultură,
tradiții etc. (sau măcar prin unele din acestea); toți oamenii din lume trăiesc
uniți în comunități, fiindcă omul e o ființă socială; spirit național înseamnă
cultivarea identității etnice proprii, în rând și împreună cu identitățile
altora; naționalism înseamnă glorificarea propriei națiuni, prin ignorarea sau,
uneori, în detrimentul altora; xenofobia este ura față de străini, față de cei
care nu sunt ca tine ori ca grupul tău; șovinismul marchează ideologia
vrăjmășiei dintre popoare și națiuni și a superiorității unei/ unor națiuni
față de alta/ altele etc. Toate aceste noțiuni au semnificații destul de clare,
dar unora le place să le amalgameze, suprapună, demonizeze în bloc, ca să
obțină o confuzie generală. Pe al cărei fond, să se poată apoi broda …
Ideologiile
prezenteiste – nu doar la noi – tind să înfățișeze istoria, adică viața
oamenilor care au trăit odinioară, în funcție de valorile actuale. Vă dau un
exemplu: în urmă cu vreo două decenii, s-a obținut cu greu aprobarea ca, la
Viena, într-un loc istoric anume, să fie pusă o placă de marmură, care să
amintească faptul că și românii, alături de alții, au ajutat la despresurarea
orașului, asediat de otomani în 1683; textul, compus de specialiști, cuprindea
sintagma, luată din înscrisuri de epocă, „apărarea Republicii Creștine
europene”; ideologul de serviciu local ne-a spus (eram câțiva profesori din
țări ale Europei Centrale și de Sud-Est) că nu era politic bine, fiindcă s-ar
fi putut supăra turcii din Viena, din Occident și chiar din Turcia; atunci, am
propus „apărarea civilizației europene” și am aflat că era tot restrictiv și
ofensator! Până la urmă, eu m-am lăsat păgubaș, fiindcă mi se cerea să schimb
istoria, adică să adaptez idealurile și ideile oamenilor de la 1683 celor din
1995, să nu mai reiasă că, atunci, turcii (islamici) și creștinii se băteau
între ei! Nu la mult timp după, s-a ajuns iarăși la lupte violente între
islamici și creștini (europeni), ca o ironie a sorții!
Evident că
nu pot să-l prezint pe Mihai Viteazul decât în acord cu morala epocii lui: a
trecut la sud de Dunăre în numele creștinilor ca să-i combată pe musulmani,
eventual chiar să elibereze Constantinopolul, unde era așteptat de greci ca un
eliberator, ca un erou. Tot evident este că domnii români, de la Mircea cel
Bătrân și Ștefan cel Mare încoace, au luptat contra otomanilor care-i atacau și
îi presau, i-au învins sau au fost învinși și au încheiat tratate (inegale,
ca-n Evul Mediu), cu drepturi și obligații, conform cărora, printre altele,
turcii nu puteau face prozelitism islamic la noi, nu puteau construi moschei și
alte locuri de cult mahomedane etc.
Nu poți să
inventezi multiculturalism acolo unde este confruntare între etnii, culturi și
civilizații! Firește, depinde cum prezinți aceste situații, dar ignorarea sau
„ajustarea” lor înseamnă fals și minciună.
Iar astăzi
este defazat să faci asta! Azi, când Marea Britanie întoarce spatele Europei ca
să-i fie ei mai bine, când America vrea să fie numai a americanilor (care?) și
face ziduri la graniță, când Ungaria, Polonia sau Cehia își proslăvesc
propriile națiuni și exprimă, nu de puține ori, rezerve sau chiar ură față de
altele, față de vecini!
Spuneați, într-o cuvântare ținută la Bistrița
anul trecut și care a devenit foarte populară pe internet, că Mihai Viteazul a
fost criticat de otomani, – firesc, pentru că atâția au pierit de sabia lui,
dar și de occidentali, pentru că și-a urmărit interesul propriu. S-ar putea
spune că a fost, deci, naționalist? Sau trebuie să-l criticăm pe Mihai pentru
că și-a „trădat” sistemul de alianțe, cum am spune azi?
Haideți să numărăm câte alianțe au trădat
Germania, Anglia sau Franța, de la Marea Revoluție Franceză încoace și apoi să
vorbim! Acelea însă nu sunt „trădări” – fiindcă nu sună bine termenul – ci sunt
„Realpolitik”, mărturii de „echilibru european”, „adaptări subtile la
realități” etc.
Este evident
că „politica interesului național”, valabilă de la Renaștere încoace (când
Francisc I, catolicul rege al Franței, prin 1530, s-a aliat cu Suleiman
Magnificul, sultanul otoman, contra unor suverani creștini!) și dusă de marile
puteri, nu le era permisă micilor principi. Egalitatea nu este și pentru căței,
vorba fabulistului! Sau non licet bovis quod licet Iovis, adică „nu-i este
permis boului ceea ce îi este permis lui Jupiter”! În plus, Mihai era și
„schismatic”(termenul occidental peiorativ pentru ortodocși), iar asta, în
condițiile prejudecăților puternice de-atunci, nu prea dădea bine în Occident.
Nu, Mihai nu
a fost naționalist (vă spuneam că naționalist înseamnă proslăvirea exclusivă a
propriei națiuni, prin ignorarea ori în detrimentul altora) și nici nu a
urmărit formarea României la 1600. Nu erau încă, la noi, vremurile coapte
pentru așa ceva. Mihai a făurit un bloc politic puternic antiotoman, dar l-a
făcut din cele trei țări care aveau, nu peste prea mult timp, să formeze
România. A și luat importante măsuri în favoarea românilor asupriți din
Transilvania, a creat stema unită a celor trei țări, a pregătit o dinastie
uniunii (federației) nou create etc. Aș zice că Mihai Viteazul a fost mai întâi
creștin și apoi român (nu contează aici „sângele” sau originea; a fost principe
român, s-a purtat ca român și a fost perceput ca român de către contemporani).
Prin faptele
sale, Mihai a fost transformat, mai ales de la romantism încoace, în erou
național. Aceasta nu este nici de bine și nici de rău, ci este o constatare.
Toate țările au eroi naționali sau părinți ai patriei! Dacă și-a urmărit și
interesul personal (cine nu face asta în viață?!), a făcut-o în așa fel încât
acest interes s-a potrivit cu interesul țării și, lucru rar, cu interesul de
perspectivă sau de viitor al românilor.
De aceea,
Mihai Viteazul este o mare personalitate a istoriei românilor. Acuzele de
„condotier” etc. vin, de regulă, din vârful buzelor, de la neistorici ori de la
istorici teribiliști, adolescenți întârziați, care urmăresc spectacularul,
succesul facil, profitul de imagine și nu numai.
Trecând în alt plan, vreau să vă întreb despre apelul
semnat, inițial alături de alte 83 de personalități ale Academiei Române, un
apel la unitate, la cinstirea eroilor și înaintașilor care au făcut posibilă
Marea Unire pe care o sărbătorim sau „comemorăm” (?) anul viitor. Un post de
televiziune cu patron din Ardeal a scris că acest îndemn este unul cu „accent
puternic naționalist”. Având în vedere conotațiile negative care i se asociază
acestui termen, de naționalist, nu se va ajunge la momentul în care și corifeii
unirii vor fi portretizați, la nivel oficial, ca niște personaje negative?
Distinse Domnule Șomănescu, acum sunt, din câte știu, în ciuda
a vreo trei răzgândiți, peste 100 de membri ai Academiei care au semnat (dintre
cei circa 200 membri români). Oamenii (și academicienii sunt oameni, cu defecte
și calități) au făcut-o cu sinceritate, crezând – în naivitatea lor – că
Academia se bucură de respect, fiind ea încă forul suprem de recunoaștere a
creației științifice și culturale, de consacrare formală a valorilor afirmate,
un fel de empireu al spiritelor luminate ale națiunii, în sensul scopului
pentru care ea a fost creată la 1866.
Se poate ca
unii academicieni – înaintați, firește, în vârstă – să fi uitat de democrația
noastră originală și să fi sperat că vorbele lor vor fi luate în serios, chiar
dacă și criticate. Nu spun că unii – importante voci ale acestui popor – nu au
luat în serios apelul, dar văd că alții l-au caricaturizat, respins, condamnat,
aș zice aproape cu „mânie proletară”.
Observ că și
unii reprezentanți ai partidelor extremiste maghiare s-au inflamat, deși este
vorba despre un apel la pace, la respectarea Constituției României etc. Iar
Constituția nu permite autonomii teritoriale după niciun criteriu. Nicio
propoziție, frază sau noțiune din apel nu jignește vreo altă națiune sau vreo
minoritate. În schimb, dacă aș lua câteva exemple de discurs politic din
pozițiile oficiale ale partidului de guvernământ din Ungaria și ale înaltelor
oficialități de acolo, am putea vedea că lucrurile stau cu totul altfel. Nu
vreau sa spun mai mult!
Dar nu
aceasta este problema! Doar ne-am cucerit cu sânge dreptul la libertate și
democrație, la pluralitatea părerilor! Chestiunea este de formă și anume se
referă la felul în care combatem o opinie cu care nu suntem de acord. Apelative
de genul „bătrâni ramoliți”, „adunătură de expirați buni de dus la cimitir”,
„comuniști”, „ceaușiști” etc. – adresate unor oameni, totuși, reprezentanți ai
unei instituții a acestui stat – sunt descalificante, dovedesc nu numai
intoleranță, ci și paupertate intelectuală, spirit grobian, lipsă de educație
și multe altele. Nu se pot respinge de plano noțiuni consacrate și uzitate
peste tot în lume, precum „națiune”, „unire”, „suveranitate” etc., fără
argumentări precise, din simplul motiv că nu plac unora dintre noi sau că avem
alte comandamente de servit.
Se vor fi
„tocit” unele cuvinte, dar ele există și cu atât mai mult realitățile pe care
le exprimă. Cea mai cuprinzătoare reuniune internațională de state se cheamă
încă „Organizația Națiunilor Unite”; Marea Britanie ne anunță că, după Brexit,
revine la anumite atribute ale „suveranității”, la care renunțase prin
tratatele UE; autoritățile de la Madrid dau comunicate prin care reiterează
conservarea „unității” Spaniei etc. Anumite mijloace de difuzare în masă nu
cunosc semnificația termenului de „naționalism” și intervin public ca să se
afle în treabă.
Am ajuns să
ne întrebăm dacă e bine sau rău să cinstim cei 100 de ani trecuți de la Marea
Unire, ceea ce este foarte grav! Înseamnă că ne merităm soarta mizeră,
dezorientată, modestă. De regulă, comemorarea se face într-o atmosferă de
tristețe, când ne gândim la anii trecuți de la moartea cuiva sau de la un
eveniment tragic.
Marii
înfăptuitori ai Marii Uniri s-au bucurat, au exultat, unii (ca Gheorghe Pop de
Băsești) nu au putut muri decât după pronunțarea actului de la 1 Decembrie
1918. Cum să comemorăm? Noi trebuie să ne bucurăm și să retrăim „Poemele
luminii”, cum ar spune Lucian Blaga, să ne umplem de încredere pentru că,
alături de italieni, de germani, de polonezi, de cehi și slovaci, de slavii de
sud, am intrat în rândul lumii. Să ne bucurăm și pentru că, pe ruinele unor
imperii perimate, am construit edificii naționale solide. Cele mai legitime
mișcări colective din secolul al XIX-lea – „secolul națiunilor” – au fost cele
de emancipare națională, în acord cu principiul autodeterminării naționale, recunoscut
inclusiv de SUA sub președintele Woodrow Wilson.
Firește, ca
în cazul oricărui act omenesc, nu au putut să fie toți mulțumiți nici în 1918.
Austriecii, otomanii, germanii, rușii și, mai ales, ungurii, au fost frustrați,
supărați, dornici de revanșă. Sunt de acord că ungurii (mai ales cei din
Ungaria) nu au ce sărbători la 1 Decembrie 2018 și că ei trebuie să comemoreze,
dar, în logica aceasta, nici românii nu au ce să sărbătorească la 15 martie
2018, pentru atunci vor fi 170 de ani de la decizia dietei ungare de unire a
Transilvaniei cu Ungaria! Aici, cu sărbătorile, suntem chit, numai că decizia
românească din 1918 este încă în practică. Asta este sigura deosebire, în rest,
prin zilele naționale, ne „gratulăm” reciproc. Așa este între vecini! Vedeți
cum este și la alte popoare, cu pretenții, nu ca noi!
Dacă aplicăm
această logică strâmbă, atunci mă aștept ca unii să-i condamne pe corifeii
Marii Uniri, fiindcă nu ar fi respectat drepturile omului, deși acestea nu erau
încă formulate, sau că nu i-au consultat pe toți cetățenii prin referendum,
deși atunci nimeni nu ar fi putut s-o facă!
Noi suntem
capabili de orice! Ar fi, totuși, o mare rușine, care ne-ar arăta adevărata
față de epigoni. Altminteri, eu aș fi cel dintâi fericit să văd la 2018 o
Europă unită și fericită, generoasă și curată, patria primitoare a tuturor
cetățenilor săi, dar mă tem să nu văd doar intoleranță, șovinism, ură națională
și rasială etc. și nu neapărat pe la noi, ci în țările unde s-a născut
democrația modernă, libertatea, egalitatea și frăția …
Domnule
profesor, eu am senzația că trăiesc într-o perioadă asemănătoare cu anii de
dinainte de 1940. Pare-mi-se că sunt după alegerile din 1938, când Regele Carol
al II-lea s-a supărat pe rezultatul electoral, când vechile înțelegeri de securitate
se prăbușeau, când se crea o nouă ordine mondială. Și atunci, ca și acum,
autoritățile și poporul par să fie mai degrabă preocupați de războiul cel
dintre noi. Convingeți-mă că greșesc și că un nou 1940 nu este deloc aproape…
Mi-ar
plăcea, firește, să vă conving, să am argumente să vă conving și, mai ales, să
fiu eu însumi convins! Dar nu sunt! Asta este ca-n replica profesorului care le
reproșează elevilor că nu înțeleg lecția: „Copii, v-am explicat o dată și nu
ați înțeles nimic, v-am explicat a doua oară și voi tot nu ați înțeles; a treia
oară am înțeles și eu, iar voi tot nu ați înțeles!”. Cu alte cuvinte, ca să vă
conving, trebuie să fiu eu convins…
Pe de altă
parte, istoria nu se repetă întocmai niciodată, din pricină că – ar fi zis A.
D. Xenopol – faptele istorice sunt fapte de succesiune și nu de repetiție. Se
petrec o dată și petrecute rămân! Nu pot să le reproduc în laborator, așa cum
descompun apa în hidrogen și oxigen, de câte ori doresc!
Da,
împrejurările de nesiguranță, de marasm, de impunere a dreptului forței din
acest moment seamănă cu cele din 1938-1940! Dictatori mari sau mici vor să ne
convingă, acum ca și atunci, cât sunt ei de democrați. Hitler opera cu masele,
cu mulțimile care umpleau piețele și reitera ideea că luarea prin forță a unui
teritoriu de către Germania era legitimă și că era ultima sa pretenție. Și azi
se iau teritorii de la alții, în virtutea drepturilor istorice sau altminteri.
Democrația
directă a străzii – aparent forța poporului – se impune și azi în fața
democrației reprezentative. Trei guverne recente ale României au fost schimbate
de popor, cum se spune. Pe bună dreptate, unii se întreabă de ce să mai meargă
la vot! Ni se spune că românii sunt idioți și că nu știu ce votează!
Chiar dacă
ar fi așa (idiot înseamnă, literal, analfabet), votul este vot, cu avantajele
și dezavantajele sale. Dezinformarea este în floare, iar manipulările de tot
felul ne lasă deconcertați, uluiți, prostiți! În cine și în ce să mai credem?
De data aceasta, chestiunea mi se pare gravă, cum spuneți, fiindcă nu numai
românii par lipsiți de busolă (ei sunt obișnuiți să fie așa!), ci lumea
întreagă.
Și totuși,
eu cred că mai sunt mecanisme de reglare și de autoreglare pe care nu le știm
și pe care nu le-am folosit încă. În ciuda tuturor relelor – și au fost multe!
– de mii de ani ființa umană și comunitățile (inclusiv națiunile, fie etnice,
fie civice) au găsit resurse de viețuire, de supraviețuire și de conviețuire,
atunci când se spera mai puțin. Pe scurt, nu vă pot convinge, pentru că nu am
certitudini, dar speranțe am… Altminteri, nu aș fi om!
Sărind de la
una, la alta… Spuneați, în cadrul Adunării Naționale Bisericești de anul
acesta, că aveți un coleg la Cluj supărat pe o televiziune bucureșteană care nu
arată temperatura din orașul dvs…. Cum poate fi explicată o astfel de supărare
dintre Ardeal spre Vechiul Regat, având în vedere că președintele țării,
președintele CCR, șeful SRI, șeful DNA, Avocatul Poporului, Ministrul Apărării Naționale, Procurorul
General al României, Patriarhul României si Prim-ministrul sunt din Vestul
Țării? De ce nu întâlnim această atitudine în Moldova, care nu are niciun reprezentant
în aceste poziții înalte?
Da, am dat
un exemplu frust și, poate, naiv de dur, ca să arăt că, deși sunt deosebiri
reale între provinciile istorice românești, acestea nu trebuie exacerbate, nu
trebuie augmentate.
Mai întâi,
pentru că nu există țară pe lumea asta (poate în afară de Vatican, Andorra,
Monaco, Liechtenstein) fără provincii, fără deosebiri regionale, fără
rivalități locale.
În al doilea
rând, prin comparație, noi, ardelenii, muntenii, moldovenii etc. suntem mult
mai asemănători între noi decât sunt lombarzii, sicilienii, venețienii,
ligurii, toscanii, sarzii, umbrii, friulanii etc. sau decât sunt bavarezii și
prusienii între ei. Totuși, țara unită s-a format și la noi târziu (nu ca la
francezi, obosiți și ei acum de atâta unitate!).
În al
treilea rând, trebuie să-i dăm istoriei șansa să funcționeze și să ne arate cum
este bine: or la noi, după circa un mileniu de singurătate (ca să-l parafrazez
pe Gabriel Garcia Marquez), nu am avut nici măcar un veac întreg de unitate!
Oare sunt comparabile cele două segmente temporale, încât să ne pronunțăm atât
de critic față de scurta noastră experiență împreună?
Bunicii și
străbunicii noștri au făcut unirea sătui de relele dezbinării și convinși de
avantajele unirii, sătui de umilințe și jigniri, de atâtea rătăciri pe
coordonate străine, dornici de un adăpost pentru acest neam! Ce cuvânt am avea
noi să spunem că ei au greșit?
Este evident
că trăim vremuri dificile, pe care unii ni le facem singuri și mai dificile. Pe
fondul dezorientării generale, sunt destui care pescuiesc în ape tulburi și exagerează
provincialismele, entitățile locale.
Să știți că
și unii moldoveni sunt îndemnați să se supere pe bucureșteni! Unde mai pui că
Dodon, susținut de Putin, vrea Moldova mare! Iar în Moldova noastră, mai
circulă din când în când câte o marotă: Bucovina nu este Moldova, ci altceva,
superior, fiindcă Bucovina a fost sub austrieci și s-a ridicat în ritm cu
Europa! Nimic mai fals: Bucovina este Țara de Sus a Moldovei, cu vechile
capitale Baia, Siret și Suceava, cu gropnițele domnești cu Putna lui Ștefan; din
Bucovina (numită astfel târziu) a pornit toată Țara Moldovei. Cum să nu fie
Bucovina parte din Moldova, din moment ce este nucleul, sufletul Țării
Moldovei?
Cu
Transilvania e mai complicat! A stat cel mai mult înstrăinată (aproape un
mileniu) și nu s-a putut bucura de viață oficială românească decât după 1918.
Transilvania (în sens larg, cu Banatul, Crișana, Maramureșul) reprezintă azi,
în linii mari, 40% din suprafața și populația țării. Las deoparte materiile
prime din subsol și de pe sol, orașele mari, zestrea istorică variată și bogată
etc.
În
Transilvania, vechile „națiuni” dominante și mai ales ungurii au crescut,
generații la rând, cu mentalitate de stăpâni, iar românii cu mentalitate de
supuși, de slugi, de servitori. După 1918, lucrurile s-au schimbat, dar
mentalitățile mai greu. De asta, a fost și grea conviețuirea între români și
maghiari.
După un
secol, în fine – în ciuda înfrângerii dureroase din anii 1940-1944 – se simt si
românii ardeleni mai puternici. Unde mai pui că ei sunt (măcar sub aspect
geografic) cei mai occidentali dintre români și că civilizația de succes în
lume a fost cea occidentală, în vreme ce lumea bizantino-slavă, care ne-a
trasat destinul medieval, a intrat în iremediabil regres și s-a degradat în
fanariotism, balcanism etc. Din secolul al XVIII-lea încoace, românii, prin
elitele lor cele mai active și conștiente, se străduiesc să se sincronizeze cu
Occidentul, or cei care au fost cel mai aproape de acest model au fost
transilvănenii. Pe fondul acestor deosebiri reale și mentale, le este ușor
unora să semene vânt.
Ceea ce vă
pot eu spune sigur, ca istoric, este următoarea constatare: după căderea
Imperiului Roman, Europa a trăit două experiențe opuse, una de fărâmițare în
mici unități numite domenii, seniorii, ducate, marchizate, comitate, principate
etc. și alta de integrare în mari entități precum imperiul (carolingian,
romano-german) și universalismul papal.
Nu au reușit
niciunele! Primele erau prea mici, iar celelalte prea mari. Și a fost cumva
găsită calea de mijloc, a statelor naționale (centralizate, federale etc.),
imperfectă și ea.
În acest
moment istoric (de câteva decenii) s-a încercat noua formulă integratoare
numită UE, care este în impas. Ce va fi, vom vedea, dar subiecții de drept în
UE sunt, deocamdată, statele, multe dintre ele state-națiuni. Atenție însă la
antagonizarea românilor pe criterii provinciale! Se lucrează intens la ea,
inclusiv în contextul discuției despre regionalizare și nu toți „formatorii de
opinie” urmăresc scopuri oneste față de această țară.
Să ne
întoarcem puțin la identitate… Spuneați tot anul trecut, la Bistrița că, Mihai
Viteazul ar fi zis: „Românii s-au născut pravoslavnici și bizantini și așa
trebuie să rămână”. În școală se vorbește foarte puțin și mai degrabă peiorativ
despre spațiul bizantin, iar despre apartenența noastră la acest areal, mai
deloc. De ce există această blocadă la adresa bizantinismului? Cum se defineau
marii noștri domnitori? Bizantini, Apuseni sau niciuna nici alta?
Am răspuns,
parțial, mai sus la această întrebare. Mihai Viteazul a avut convingerea
dreptei credințe care venea pentru el de la Noua Romă (Constantinopol), oraș pe
care-l voia eliberat de sub „păgâni”. Aceasta era mentalitatea vremii și nu
putem să-i cerem lui domnului român să fi gândit politic corect, precum
președintele ONU de astăzi.
În școală –
grăbită și ea, ca planeta – nu mai este timp să li se explice elevilor că noi,
românii, ne-am format în regiunea de interferență dintre Occidentul latin
(catolic) și Orientul bizantin sau bizantino-slav (ortodox), că suntem
occidentali prin limbă, originea romană, nume și forma de creștinare, pe de o
parte și răsăriteni prin biserică și credință (de rit bizantin), prin limba
cultului, a culturii și a cancelariilor (slavona), prin alfabetul chirilic
(păstrat până în secolul al XIX-lea), prin mentalitatea de fiecare zi.
Numai că
bizantinismul, peste care s-a suprapus cuceritorul otoman vreme de 6-7 secole
(1354-1913 și mai mult) a fost un model de civilizație perdant în fața
impetuosului model vestic, descătușat mai ales după marile descoperiri
geografice, după Renaștere și Reformă.
Europa s-a
expandat în lume, dar nu toată, ci doar prin acest model concurențial și
individualist, liberal și democratic, bazat pe competiție.
Modelul
nostru răsăritean, contemplativ și isihast, letargic și nemișcat, fatalist și
tragic, deși atins parcă de aripa veșniciei – mai ales în creația artistică, de
excepție – dar a rămas cantonat în plan secund.
Domnii
noștri cei mari erau și una și alta, mândri de această dimensiune complexă a
lor: Mircea cel Bătrân purta și veșminte occidentale și participa la turniruri,
precum cavalerii francezi; Ștefan cel Mare se adresa fără complexe papei,
împăratului roman-german sau senatului Veneției și era recunoscut în Vest drept
„preaputernic atlet al lui Hristos”; Mihai Viteazul se mișca în voie la Viena
și la Praga, după alianțe creștine occidentale, participa și el la întreceri
militare și la petreceri cu ștaif, dansând pe ritmuri italiene.
V-am tot
întrebat de identitate și iată de ce. Cum vă explicați că, deși avem toate
informațiile la îndemână, repetăm aceleași greșeli din trecut, inclusiv
înlocuirea „furculition”-ului cu „party”-ul de azi? În proiectul de programă
școlară de care vorbirăm (că tot sunt din Kleine Walachei) la începutul
interviului, experții de la Institutul pentru Educație au scris cuvântul
„multiperspectivitate”, care nu există în limba română… Nu cumva problema
noastră este una de identitate?
De ce
vorbesc eu mereu de nevoia noastră de identitate, încât am obosit? Am obosit nu
fiindcă sunt făcut (etichetat) naționalist – m-am obișnuit și cu asta!– ci
fiindcă parcă vorbesc în gol. Vă rog să ieșiți pe stradă și să întrebați câțiva
români de ce se simt români. Veți vedea și veți auzi cele mai mari gugumănii!
Iar dacă te duci la Bruxelles, la Madrid ori la Vilnius, între oameni serioși,
întrebarea care vine invariabil este: cum este România și cine sunt românii?
Firește, ne autoflagelăm și ne prezentăm ca neam de nimic!
Mai nou,
unii au găsit soluția: se dau altceva și nu se mai recunosc români. Poate că
această lejeritate în a trata lucrurile serioase să ne fi și salvat din când în
când, în trecut, dar ea nu poate fi mereu o conduită de viață pentru un popor
decent, conștient.
Dar, vreau
să mă refer la limba noastră și să vă spun convingerea mea în legătură cu ea:
limba noastră ne-a salvat ca să nu fim pulverizați de istorie!
Repet și
pentru cititorii Dumneavoastră: pe la 1480-1490, un umanist italian care i-a
cunoscut direct pe români (Anton Bonfini), se mira cum s-au păstrat „coloniile
romane” aici, în Dacia, aproape nealterate, fără să fie copleșite de „valurile
de barbari” și răspundea, surprinzător, că românii „și-au apărat mai mult limba
decât viața”.
Această
constare îi salvează pe români de toate relele și-i ridică între cei aleși de
soartă să fie privilegiați. Perfectul simplu indicativ din Oltenia și de pe
Jiurile ardelene, din Țara Hațegului (parte, cândva, a Voievodatului lui
Litovoi), mergând până pe unele văi din Munții Apuseni, acest perfect simplu
este cea mai bună dovadă de latinitate și de continuitate, pentru că vine ca
directă moștenire latină. Oltenia a stat sub romani, mai ales jumătatea de sud,
cu vreo două secole mai mult ca Transilvania, de aceea structura graiului local
este mai aproape de latina populară.
Limba
noastră este una permisivă și se deschide cu generozitate neologismelor, dar
până la un punct. Dacă forțăm nota, cădem în ridicol și cam așa facem acum nu
doar sub influența englezei, ci și a digitalizării în haină engleză. De aceea,
Academia Română ar avea și aici un rol ponderator, dar cine s-o mai ia în
seamă! Românii sunt acum nu numai inventivi, ci și independenți și liberi. Să
facă orice!
Apropo de etichetări, să vorbim puțin și de perioada
comunistă. Cine încearcă să privească nuanțat această perioadă se poate trezi
cu invective de tipul „ceaușist”, „legionar” sau „nostalgic”. De ce nu putem
discuta deschis despre martirii din închisori sau de rezistența din munți, sine
ira et studio?
Mi-e greu să vă spun, fiindcă problema este foarte
complicată. Vedeți, regimul comunist, de peste patru decenii are trei etape
mari: una proletcultistă, de internaționalism proletar și de dictatură
stalinistă atroce, când nimic din ceea ce era românesc nu era bun, ci „putred”,
„burghez”, „decadent”; o alta mai echilibrată, în care s-a revenit la
majoritatea valorilor noastre autentice (minus monarhia modernă, Basarabia,
diaspora etc.); ultima, naționalist-comunistă, în care ne conducea „geniul
Carpaților” și în care trecutul, prezentul și viitorul erau aureolate de
glorie, în vreme ce muream de foame, de frig, de întuneric.
Toate
acestea se amalgamează astăzi intenționat, încât nu mai este loc pentru nuanțe.
Când nu-l ai la suflet pe cineva, mai ales dacă acel cineva are și o anumită
vârstă, îl numești „comunist”, „boșorog” și îl acuzi de-a dreptul că a trăit
sub regimul odios. Mă și mir, câteodată, cum de mi-am ales să trăiesc trei
decenii din viață în acel regim condamnat de istorie, când puteam și eu să fiu
măcar un gânditor medieval, precum călugărul Dan din „Sărmanul Dionis” de Mihai
Eminescu!
Am impresia
că unii chiar cred că noi (generația mea) ne-am ales comunismul și ne condamnă
„cu mânie proletară” pentru proasta alegere. Nu mai revin la convingerea unora
că toți cei care au trăit în comunism sunt de-a dreptul troglodiți!
Văd că se
discută, totuși, în unele cercuri, despre închisori și rezistența din munți,
dar îndrăzneții sunt repede aduși cu picioarele pe pământ de către noii cenzori,
de către noii ideologi, vigilenți să nu deviem de la calea justă.
Am scăpat de
adevărul unic de sub comunism și am dat de adevărurile controlate de astăzi! Eu
cred încă în forța rațiunii acestui popor, care trebuie să se trezească.
Ca istoric, știți bine rolul agenților de
influență în viața politică și socială a unei țări. Din acest punct de vedere,
cum vi se pare faptul că, în afară de două – trei excepții, între care și
ActiveNews, majoritatea instituțiilor mass-media din România sunt patronate sau
conduse de străini?
Stimate Domnule Șomănescu, este încă o dovadă că, deși
„boierii minții”, spiritele subțiri, de viță veche, filosofii subtili de salon
ne acuză de xenofobie, de naționalism și chiar de șovinism, noi ne încăpățânăm
să-i iubim pe străini, chiar și pe aceia care ne fac rău! Firește că acești
veghetori la mersul nației – văzută de ei ca o jalnică masă gregară, patibulară
– nu descoperă nicio primejdie nicăieri, nici peste Prut și Nistru, de unde
suntem amenințați direct, fără ocolișuri, nici spre vest, de unde ne vin
tăietorii de păduri și noii stăpâni de moșii, nici peste Ocean, de unde ne vine
vestea că NATO nu mai face pomeni și că SUA se închid în sine, nici de mai
aproape, unde se pregătesc festinuri autonomiste etc. Cu alte cuvinte, România
nu are inamici decât în închipuirea noastră! Este clar că această situație de
care vorbiți înlesnește munca agenților de influență din viața politică și
publică a României, deși sunt și destui români neaoși zeloși în sensul despre
care vorbiți. Oricum ar fi, românii nu-i urăsc și nu-i vor urî pe străinii de
bine, ba, pudici fiind, îi vor iubi și pe cei care le fac rău, după pilda
biblică …
În
încheiere, domnule profesor, vă rog să ne relatați un episod istoric mai puțin
cunoscut, din care să vedem ce atitudine aveau românii față de semenii
lor...fie că e vorba de domnitori, de soldați, de oameni simpli...Mărturisesc
că sunt puțin invidios pe studenții care au ocazia să vă asculte săptămânal...
Vreau să vă
spun o întâmplare de demult despre identitatea de român, fiindcă de ea vorbirăm
mult mai sus, spre disperarea unora, ba chiar stăturăm la taclale. Ea se leagă
de personalitatea lui Matia Corvin (e corect Matia, fiindcă se născuse în ziua
apostolului Matia și nu a evanghelistului Matei), regele Ungariei, care era,
prin tatăl său, de spiță românească.
Ajuns
suveran celebru, Matia se mai lovea încă de invocarea ironică sau caustică a
originilor sale modeste „valahe”, a faptului că era de-un neam cu supușii
„schismatici”, ceea ce l-a făcut să ia anumite măsuri. Când a ajuns rege, dar
și mai târziu, când se visa împărat romano-german, suveranul era numit pe la
colțuri Valachorum regulus(„regișorul românilor”), ca și Ștefan cel Mare. Voit
ofensator pentru Matia – acuzat de elita „de sânge” maghiară că ar fi fost doar
„un crăișor al românilor” –, titlul este măgulitor pentru Ștefan cel Mare, care
își câștiga astfel admirația unor cronicari pentru protejarea Ungariei, prin
oprirea tătarilor și otomanilor de a ataca Transilvania prin Moldova. D’origine
humile de progenie de Valacchia („de origine umilă, de neam din Valahia”) era
formula prin care birocrația venețiană îl înregistra pe Matia la urcarea pe
tron, conform zvonurilor culese de la fața locului. Iar împăratul romano-german
Frederic al III-lea observa disprețuitor că Matia era natus a Valachopatre
(„născut din tată român”).
E drept că
originea românească a regelui este pusă uneori – în surse externe – în context
pozitiv (cum face, pe la 1475-1476, solul venețian Sebastiano Baduario, care-i
laudă pe români, caracterizați cu admirație ca fiind din neamul „serenisimului
rege” Matia, pentru că au luptat mereu cu curaj contra turcilor, deopotrivă
„alături de părintele său și de majestatea sa”). Dar asta nu a schimbat prea
mult percepția negativă din interiorul regatului. Și acum vine episodul. Se
pare că nici regele nu făcea întotdeauna un secret din această origine
stânjenitoare: potrivit mărturiei polonezului Varsevicius (Krzystoff
Warszewiecki), de la finele secolului al XVI-lea, cu date luate de la autori
din epoca lui Matia, suveranul de la Buda declara unor soli moldoveni (numiți
de polonez, conform obiceiului, „valahi”) ai lui Ștefan cel Mare, după ce
aceștia își începuseră mesajul prin cuvinte românești („Spune domnului
nostru”), că, dacă așa le era graiul, nu mai avea nevoie de interpret.
Nicolae
Iorga credea că respingerea traducătorului de către Matia, la auzul celor trei
cuvinte românești, putea să fie „un mijloc de a arăta că și acea limbă a
strămoșilor săi, așa de asemenea cu latina, o înțelege”. Nu este foarte clar
dacă regele înțelegea româna numai pentru că era foarte apropiată de latină sau
și pentru că era limba strămoșilor și a unei părți a supușilor săi. Consemnarea
este însă, dincolo de orice dubiu, o dovadă a asemănării românei cu latina.
Declarând însă, de față cu demnitarii curții, că nu are nevoie de interpret,
atunci când a auzit câteva cuvinte românești, marele om politic a alimentat și
a confirmat cu siguranță rumorile despre descendența sa din români.
Elita ungară
știa, în general, că suveranul avea origini „umile, valahe”și că zvonul despre
descendența regelui din Sigismund de Luxemburg ținea mai mult de legendă, ca și
ideea înrudirii cu dinastia princiară a Basarabilor din Țara Românească. Și
oricum, chiar și „os domnesc” sau princiar fiind, înrudirea cu o dinastie
românească „schismatică„, ai cărei membri erau vasali ai regilor Ungariei, nu
aducea cu sine automat în interior tocmai înaltul prestigiu dorit de suveranul
unei țări catolice precum Ungaria.
Matia Corvin
a fost rege ungar și spirit renascentist european, într-o vreme când spunem că
naționalitatea era de neglijat și, totuși, era privit de unii ca român, în
acord cu neamul său pe linie paternă, cu neamul ultimului mare cruciat
european, Iancu de Hunedoara. Și mai spun unii că identitatea etnică este o
ficțiune!
Vă mulțumesc
mult domnule profesor, a fost o onoare și o bucurie!
Vă mulțumesc
și eu.
https://mail.google.com/mail/u/0/?ui=2&ik=a1864a9316&view=lg&msg=16115da399cee613
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu