National sau international
au inlocuit
paradigma clasica, burghez sau proletar, bogat sau sarac, dreapta sau stanga,
lupta de clasa. Socialismul national sau libertatea individuala fara granite e
la ordinea zilei si in Stat Paralel Ilegal, care simplifica aceasta departajare
politica, maniehista.
Ai nostri,
dreptcredinciosi contemplativi, jerfelnici si smeriti in devalmasia valaha,
socialista, dupa Dragnea & Tariceanu, sunt agresati de libertatea
individualista si rationalitatea companiilor internationale, de societatea
civila straina de neam si tara, platita de speculantul Sörös. Se stie ca fara
libertate si responsabilitate individuala se instaleaza treptat dar sigur
marasmul colectivist, socialist, paternalist si clientelar. Cu riscul de a ma
repeta in avalansa contributiilor personale, ale prietenilor sau a celor cu
alte pareri, atrag atentia asupra a doi reprezentanti a tinere generatii din
Rusia si Romania, cele mai mari tari ortodoxe, care n-au trait in Lagarul
moscovit cu granite inchise, cu pumnul marxist-leninist in gura, cu teama,
cenzura si autocenzura. Ei au curajul celor liberi, care n-au suportat
indobitocirea colectivista cu larg caracter de masa, de aceea sa le retinem
numele in asteptarea unor noi capodopere.
Andrei
Swjaginzew, regizor rus din Novosibirsk, prezinta in „Leviathan“, dupa BBC,
unul din cele mai bune filme ale sec. 21, Premiul Cannes pentru cel mai bun
scenariu, Leul de Aur etc., puterea despotica nationala. Simfonia dintre Stat
si Biserica, clientelismul si paternalismul asfixiant, care-l fac pe ruso-pravoslavnic
supus, obedient in fata monstrului biblic este cu atat mai apasatoare cu cat in
vremea Razboiului Rece exista inca o speranta.
Lucian
Davidescu, membru fondator al ERCAS European Research Centre for
Anti-Corruption and State-Building (ERCAS) http://riscograma.ro, radiografiaza
si ne prezinta fara perdea monstrul inocent, Leviathan-ului feudal, fanariot de
pe malurile Dambovitei:
„Sub
tencuiala unui stat modern scârţâie din toate proptelele - vechi şi noi - o
şandrama feudală. Sistemul de funcţionare e suveica post-privilegiu-tribut.
România nu
este stat social. Din 40%, cât sunt cheltuielile publice ca procentaj din PIB,
doar jumătate merg către pensii, Sănătate sau Educaţie. Cu o administraţie în
cote rezonabile, România ar putea avea chiar excedent bugetar.
Nu este nici
stat capitalist. Pentru fiecare leu investit, o companie trebuie să plătească
încă un leu taxe şi mită, să stea la coadă, iar la sfârşit să fie umilită
pentru îndrăzneală. Iar pentru fiecare leu dat ca salariu net, trebuie să
plătească încă un leu, în numele solidarităţii sociale.
Surpriză!
Tot în două împarte şi statul banii adunaţi. Doar că, pentru fiecare doi lei
încasaţi, un singur leu acoperă cheltuielile sociale. Celălalt leu, adică cele
20% din PIB care nu ies la socoteală, reprezintă banii care finanţează statul
clientelar, fie că e vorba de salarii, cheltuieli curente sau investiţii.
Chiar şi
puţinele cheltuieli necesare trec printr-un filtru feudal: suveica
post-privilegiu-tribut. Ce înseamnă asta? Toţi şefii administrativi, până la
nivel de director sau chiar mai jos, sunt numiţi nu pentru a urmări interesul
public, ci pentru privilegiul de a colecta fonduri în nume propriu. Din care să
verse o parte înapoi ca tribut.
Mai are rost
să le cerem performanţă? Chiar dacă ar fi în stare să o obţină, i-ar aştepta o
singură soartă: mazilirea. Să le cerem să elimine economia neagră? Păi, ei sunt
însăşi economia neagră! Ei garantează circuitul public-privat al fluxurilor de
bani care urcă de la cel mai mărunt nivel al corupţiei până la cel mai înalt
nivel politic.
Sunt doar
două diferenţe între feudalismul medieval şi cel contemporan. Prima diferenţă:
„mijlocul de producţie" principal nu mai este privilegiul agricol, ci un
privilegiu al taxării - fie ea legală sau ilegală.
A doua
diferenţă: la vârf nu există un „Domn", ci doar un sistem de privilegii
care se autoperpetuează şi care funcţionează ca o inteligenţă colectivă. Are o
strategie de conservare, îşi trimite reprezentanţi la vârf pentru a-i servi
interesele şi distribuie eficient sarcinile în interior.
Cum arată ierarhia:
I. Clasa
politică. Luaţi individual, politicienii nu realizează exact ce caută acolo.
Ştiu doar atât cât e nevoie să ştie: că au ceva datorii, câţiva prieteni şi o
organizaţie de partid pe care trebuie să o răsplătească.
II.
Structurile de forţă. De la judecători până la jandarmi, toţi reprezintă linia
de fidelitate care trebuie să păstreze lucrurile aşa cum sunt acum. Cel mai mic
salariu de aici e mai mare decât un salariu bun de profesor sau medic. Cea mai
mică pensie specială este mai mare decât o pensie bună de profesor sau de
medic.
III. Masa de
manevră. De la sutele de mii de funcţionari angajaţi pe posturi inventate până
la beneficiarii de ajutoare sociale pentru nevoi fictive. Rostul lor este să
îşi înţeleagă statutul semiprivilegiat şi să tacă.
IV. Baronii
locali. Fac reglajul fin între nevoile de hrană ale caracatiţei şi nevoile
reale de finanţare ale comunităţilor. Direcţionează fondurile în aşa fel încât
să menţină o stare permanentă de dependenţă.
V. Clienţii
fondurilor publice. O nouă castă socială, care a înţeles sistemul şi l-a
încălecat din fugă. Un calcul cinic le-a demonstrat că e mai rentabil aşa decât
să faci afaceri cinstite. Ei au dat tonul creşterii în spirală a cheltuielilor
publice până la nivelul de acum, la care nu mai pot fi susţinute. Şi - ca
într-un joc piramidal -, ca să nu cadă sub propria greutate, trebuie să
găsească pe cineva care să achite nota de plată.
VI. Poporul.
Mărim dijmele sau tăiem simbriile?“
http://viorel-roman-bremen.over-blog.de/2018/01/leviathan/nr.87.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu