Stela Covaci
Moartea lui Nicolae Labiş.Nopţile de
coşmar ale poetului ucis
Data publicarii:
09.12.2009
Nicolae
Labiş a fost iniţiatorul Mişcării de Rezistenţă anticomunistă în mediul
studențesc din România. De aici avea să i se tragă moartea. În noaptea de 9
spre 10 decembrie 1956, a fost lovit de un tramvai – conform versiunii
oficiale. În realitate a fost un atentat, pus la cale de Securitate şi executat
la ordin. Poetul a supravieţuit până pe 21 decembrie, la Spitalul de Urgenţă de
pe Bulevardul Ion Mincu din București…
Perfid şi
cinic construită şi dusă la îndeplinire din ordine nescrise, această crimă nu
permite nici acum, la peste 50 de ani, o cercetare completă. Documentele au
fost distruse sau microfilmate, au fost puse pe durată nelimitată în seifurile
care ascund secrete murdare "de interes naţional". Să ucizi un viitor
foarte mare poet al ţării, înzestrat cu daruri celeste, adăpându-se cu lăcomie
din sevele pure ale acestui pământ, brusc dumerit asupra jugului, minciunii şi
ororii, precis de neînduplecat, nu e un lucru simplu: urmele, oricât le-ai
îngropa, ies mereu şi mereu la suprafaţă şi, ca în basmele ezoterice, sângele
tânăr cere izbăvirea.
Mă număr
printre puţinii martori care se mai află în viaţă, colegă de grupă, prietenă şi
părtaşă la aceleaşi frământări ale poetului în ultimul lui an de existenţă -
tumultuosul şi sângerosul 1956, când doar pentru o clipă am trăit iluzia
libertăţii. Această fericire m-a transformat în martor incomod şi
"nociv". În realitate, nu aveam nici pe departe carisma şi puterea
lui de luptător. Am fost aleasă însă ca exemplu, arestată şi condamnată, pentru
că am organizat şedinţe "conspirative",
"contrarevoluţionare", la care a participat şi poetul Nicolae Labiş.
Aceeaşi soartă a avut-o şi colegul şi prietenul nostru comun Aurel Covaci,
care-l adăpostea pe poetul fără locuinţă şi bani Nicolae Labiş.
Campania de
înfricoşare prin şantaj, schingiuire, condamnări fără drept de apel, lipsiri de
drepturi civile a fost atât de aberantă, încât ne-a amuţit, pe unii pentru
vecie. Aurel Covaci, devenit în 1962 soţul meu, mi-a propus să nu vorbim, să
îngropăm în adâncul nostru această cutremurătoare taină.
"Pasărea cu clonţ de rubin"
Familia
poetului a ştiut adevărul de la început. Răpus pe patul de la Spitalul de
Urgenţă, el le-a mărturisit tatălui său şi câtorva prieteni apropiaţi că a fost
împins între vagoanele tramvaiului şi că-l cunoştea pe executant. Singura
mărturisire, din zorii zilei de 10 decembrie, dictată lui Aurel Covaci, care
fusese chemat la dorinţa lui Nicolae Labiş de o voce anonimă, cu un uşor accent
rusesc (vocea Mariei Polevoi - dansatoare, n. 1919 în Basarabia), transmite
concluzia cum nu se poate mai clară că necruţătoarea "Pasăre cu clonţ de
rubin" a doctrinei comuniste s-a răzbunat pentru nesupunerea lui şi l-a
strivit. Cu ironie amară trage speranţa că urmaşii pajurei vor găsi prin ţărână
urmele poetului Nicolae Labiş, care "va rămâne o amintire frumoasă".
Ultimele
trei cuvinte, acel vaer atât de lucid şi disperat, au rămas în manuscrisul
original, tăiate de Aurel Covaci la cererea celui care urma să plece demn,
împins în abisul morţii de cei pe care i-a crezut că au suflet şi idealuri.
Mă voi
rezuma în textul de faţă doar la ceea ce cunosc despre cum s-au petrecut
hărţuirea, lupta şi soluţia finală dintre poetul Nicolae Labiş şi organele
Securităţii statului în toată ierarhia lor în cele trei luni ale toamnei anului
1956.
Răzvrătitul înconjurat de informatori
inocenţi
De cum a
venit, atras de mirajul Capitalei în anul 1952, tânărul Labiş, romantic
revoluţionar, cum se spunea pe atunci, încercând să scrie în pas cu cerinţele
epocii, a înţeles că îndrumarea falsă şi restricţiile care i se impuneau nu pot
fi admise. Inteligenţa scotocitoare, talentul debordant au declanşat ura şi
invidia colegilor de la Şcoala de Literatură (Nicolae Stoian, Gh. Tomozei şi
alţii), dar, mai ales, din partea responsabililor cu "tinerele
talente": M. Beniuc, Marcel Breslaşu, Gogu Rădulescu, Mihai Gafiţa ş.a.
Pentru că Labiş nu s-a supus, a refuzat oblăduirea cuiva, consider că, de
atunci a început să i se constituie dosarul de urmărire. Directorul Şcolii de
Literatură îl credea pe Labiş "un rătăcit" cu idei
"dăunătoare" şi crevnd în jurul lui o reţea informativă dintre
colegi, obligaţi, de spaimă, din laşitate sau din dorinţa de parvenire, să
scrie şi să depună regulat note informative despre lecturile interzise, ideile
răzvrătite şi tot ce părea suspect la acest ciudat coleg cu aspect de copil
năstruşnic şi generos. Concret, se perindă sancţiunile, tentativele de
exmatriculare din şcoală sau UTM, consemnarea la domiciliu, percheziţiile în
camera de la cămin, urmate de confiscarea cărţilor interzise. A continuat
interzicerea textelor şi a prezenţei lui la Festivalul Mondial al Tineretului -
Bucureşti 1953. În marea lor ură şi prostie, colegii şi "victima"
l-au pârât pentru "tentativă de viol" asupra naivei Doina Ciurea.
Doar M. Sadoveanu, care-l simpatiza, l-a mai putut salva de sancţiuni.
Alaturi de colegii de la Scoala de
Literatura
Cabala activiştilor şi lista neagră a
lui Gogu Rădulescu
Ne apropiem
de anul 1956, când poetul Nicolae Labiş se hotărâse să termine cu
"coproducţiile" şi să pornească pe drumul propriu, fără îndrumători
şi închistări în lozinci triumfaliste. Într-un interviu dat la Radio în 1956
lui Titel Constantinescu, el numeşte perioada Şcolii de Literatură
"Treapta limpezirii". Citez:
"În
această etapă m-am format prin luptă. Dogmatismul, birocraţia, iată nişte
scorpii care circulau cu violenţă pe atunci în domeniul fraged al tinerei
noastre literaturi... dar nu m-am închinat cum, vai, au făcut-o unii colegi
nimerniciei...".
Labiş
primeşte riposte dure: La Plenara secţiei de poezie de la 29 mai 1956, în
referatul lui M. Petroveanu (soţul Veronicăi Porumbacu) îi caracterizează
poeziile ca dominate de "apăsare şi tristeţe lipsită de obiect", iar
Mihu Dragomir îl acuză de "asimilarea excesivă a unor poeţi dintre cele
două războaie (Ion Barbu şi Tudor Arghezi), ca apoi, la primul Congres al
Scriitorilor din iunie 1956, să-l învinuiască de "snobism, evazionism,
influenţe ale ideologiei burgheze, infiltraţii liberaliste, slabă pregătire
ideologică, lipsă de contact cu realitatea, precum şi confuzii cu privire la
raportul dintre libertate şi îndrumare".
Atmosfera de
suspiciune, intrigile din tagmă, piedicile puse sub diverse pretexte la
publicarea volumului aşteptat şi a unor poezii trimise la reviste, lipsa de
bani îl izolează, dar cel mai mult îl înspăimântă chemările la ordin cu
ameninţări din partea Securităţii. Ştia că este trecut pe "lista
neagră" întocmită de Gogu Rădulescu (prezent în tribună până în ultima zi
a lui Ceauşescu), care primise de pe atunci sarcina ca, sub pretextul unor
discuţii sincere" cu tinerii scriitori, să afle şi să informeze
Securitatea ce idei duşmănoase îi frământă în taină.
"Labiş
a fost ales pentru a exemplifica urmările posibile ale nesupunerii",
declară cu toată răspunderea ziaristul şi apropiatul prieten până la moarte,
Portik Imre, în memoriile sale postume, apărute abia în anul 2005, după părerea
mea, cea mai autentică, dezinteresată şi bine informată consemnare dintre cele
apărute până acum.
Cu Gheorghe Tomozei
Presentimentul morţii
Pe parcursul
anului 1956, cred că prin vară, se mută de la adresa de pe Str. Odobescu, unde
locuiau în comun fraţii Raicu, D. Carabăţ, Gh. Mărgărit (sporadic mai dormea şi
pe la Ion Băeşu sau Lucian Pintilie). Ceruse o cameră de la Uniunea
Scriitorilor, dar nu primeşte. Colegul său, mai în vârstă cu trei ani, Aurel
Covaci, generos şi ocrotitor, îi oferă să împartă, ca între fraţi, camera cu
chirie de la ICRAL de pe Strada Miletin nr. 14. Dormeau într-un pat, îşi
împărţeau bruma de mâncare, ţigările şi paharul de vin, dar mai ales
nedumeririle, spaimele şi hotărârile. Din acel septembrie 1956, eu, Stela
Pogorilovschi, studentă la Secţia de Literatură şi Critică Literară, anul III
Filologie, am devenit prietenă apropiată, confidentă, îm
Am povestit
în două cărţi apărute - "Timpul asasinilor", Editura Libra, 1997, şi
în "Persecuţia", Editura Vremea, 2006 - parte din documentele
memoriei mele care se referă la acel anotimp zguduit de istorie, a cărui
amprentă a rămas ca un sigiliu sacru impregnat în fiinţa mea fagilă, maturizând-o.
Le voi relua curând în altă parte, întregindu-le mai ales pe cele despre poetul
supravegheat şi voi povesti cum, împotriva raţiunii lui salvatoare, destinul,
adică propria lui structură spirituală, înfruntând "maşina
infernală", îl împingea spre pieire. De altfel, în majoritatea poeziilor
de atunci, presentimentele, ca în tragediile antice, domină şi ne copleşesc.
Aurel Covaci le cunoştea cel mai bine, i-a citit primul epitafurile despre
care, cu nesăbuinţă, regretatul Laurenţiu Ulici mi-a spus: "Poetul şi-a
regizat singur moartea".
“E un ştreang în adâncul genunii Ce
mă spânzură invers spre cer”
Voi încerca
acum să desluşesc semnificaţia "nopţilor de coşmar", adică a
trăirilor din poeziile scrise sau dictate lui Aurel Covaci, câte s-au mai
păstrat, din cele două nopţi esenţiale: Noaptea Sfântului Andrei - 30 noiembrie
1956 şi 2 decembire 1956 - Ultima zi de naştere, la împlinirea a 21 de ani.
Cele din Ultima Noapte au fost descoperite de mine acum un an în Muzeul de la
Suceava, "Fondul Nicolae Labiş", la care nu am avut acces până
recent, după cum, timp de peste 50 de ani, nu am fost invitată niciodată să
onorez vreo festivitate dedicată poetului…
Din noaptea
Sfântului Andrei s-au păstrat doar trei poezii ale coşmarului care acum
devenise datină. Labiş se aşezase turceşte peste pătura patului hârbuit, dar
ospitalier, umbra lui din profil apare clătinându-se pe peretele văruit
("Umbra mea îşi clatină/ Limpede var/ Vine ca o datină/ Noaptea de
coşmar").
Aurel Covaci
se aşază, în poziţia lui Buda, în faţa poetului şi îşi desenează unul altuia
staturile din profil. Pentru a se încuraja au scris cu litere mari, în cărbune
deasupra: "Omule, nu te supăra, că trece şi asta".
Ca în
transă, preluând coşmarul celuilalt, Aurel Covaci compune primul sonet al
coşmarului, iscălit apoi de Nicolae Labiş:
SONETUL COŞMARULUI
Pricepem noi
această odihnă chinuită
Când ne cuprinde vraja trăirii efemere,
Când ni se
aprinde totuşi tăcuta dinamită
Încătuşată-n suflet, în creier şi-n artere?
Când
somnul, moarte-n uda uitărilor ne cere
Învie în ţărână cu secetă cumplită
Aceste clare vise, viclene temnicere,
Când chiar şi suferinţa e-n lume
urgisită.
Prietene: ne bate-n gol, ca toba, pieptul,
Să strige ca nebunul:
acela-i înţeleptul...
Când nici măcar la chinuri noi nu mai avem dreptul.
Ne
zgârie atâtea satane reci peceţii
Deci: care-i vieţuirea şi care sunt pereţii?
Deci: sufletele noastre ne sfâşie pereţii?
(Deşi a compus-o amicul meu intim
Covaci, o iscălesc cu brio. N. Labiş)
Foaia aceea
a fost arestată şi ea de Securitate (corp delict nr. 30), dar mai apoi a fost
recuperată. S-a mai păstrat, brăcuit, începutul celui de-al doilea sonet al
coşmarului cu scrisul lui Covaci:
Eram, în
vis, cadavru, în raclă şi în groapă...
Simţeam în nară izul putreziciunii mele,
Dar auzeam tăcerea cum sapă, cum tot sapă,
În moartea mea să scoată comori de
gând şi stele...
O viziune a
propriei morţi, dar şi a acelor tainice recuperări spirituale de după. Labiş
i-a transmis imaginea în transă poetică.
A treia
poezie, fără titlu, scrisă şi compusă de Nicolae Labiş, pe care Covaci o aprobă
doar prin iscălitură, este o mărturie totală despre suferinţă. Aici apare
imaginea surprinzătoare a poetului sugrumat cu propria-i faşă de prunc, atârnat
cu capul spre adâncul genunii şi cu picioarele invers, spre cer:
Mă doare
tot: visul, cuvântul, somnul, viaţa şi vântul.
Mă doare cel pe care îl iubesc.
Bogat şi sărac.
Mă doare haina, mă doare cămaşa,
Mă doare scutecul, mă doare
faşa,
Faşa aceasta a fost prima funie
Ce m-a sugrumat, dar acum
E un ştreang în
adâncul genunii
Ce mă spânzură invers spre cer.
"Iată, acesta este omul care a
văzut Adevărul”
Semnificaţia
acestei obsedante imagini am dezlegat-o abia după descoperirea celui de-al
doilea set de poezii dictate, iscălite şi datate de Nicolae Labiş din cea de-a
doua noapte de coşmar, la 2 decembrie 1956. Le-am recunoscut imediat după
caracteristica foilor rupte dintr-o mapă de birou, dar, mai ales, că multe sunt
stenografiate total sau parţial. Caligrafia este a lui Aurel Covaci,
stenografia de asemenea…
M-am gândit
emţionată că hieroglifele pot acoperi taine ascunse, ultimele gânduri intime
ale poetului, peste care au trecut 50 de ani şi atâtea priviri scotocitoare,
plus competenţa şi vigilenţa "poetului prinţ" Gheorghe Tomozei, care,
stăpân pe toată arhiva, nu a avut interesul să se ocupe de ele. Mi s-a permis
xeroxarea. Pe parcursul anului 2008, le-am descifrat cu ajutorul a două doamne
stenografe supercalificate. Apar acum, pentru prima oară în formă tipărită.
Doar câteva, scrise de mână, au fost rupte din context şi prezentate fără
semnificaţii în alte părţi.
Le veţi citi
şi veţi înţelege disperarea poetului, care, "îngrozit de temnicer",
"înainte de gol", "înainte de focul suav, zâmbitor de
pistol", se adresează "omului de pe marginea patului", care i-a
însoţit "nefericirea nopţii de coşmar". Spânzurat cu capul în jos de
un iadeş, lasă această ultimă chemare "nu scrisă, ci dictată", ţipând
în van "ajutor"! Ultimele lui concluzii, concentrate în 13 versuri, i
le-a încredinţat lui Covaci, poate cu rugămintea de a nu le face publice
niciodată. E vorba despre poezia "Credo", o viziune a omenirii laşe
şi a puterii lui Satan pe pământul patriei, dată de Dumnezeu altar Poetului.
Despre
simbolistica Spânzuratului din cărţile de Tarot, explicată succint de doi mari
scriitori ocultişti, sunt necesare explicaţii:
Eliphas Levi
(secolul al XIX-lea): "Spânzuratul este un simbol al lui Prometeu, cu
picioarele în cer şi capul atingând pământul, adeptul liber şi mânat de
sacrificiu care dezvăluie oamenilor secretul zeilor şi care pentru asta este
ameninţat cu moartea".
Teologul
Leonid Uspenski, în cartea cu poeme în proză, zice despre Spânzurat:
"Iată, acesta este omul care a văzut Adevărul. O nouă suferinţă, mai mare
decât poate provoca vreodată orice durere omenească...".
Nicolae
Labiş spune totul despre el şi despre epoca celui rău. Prin ultimele lui mesaje
mi se confirmă ceea ce aflasem: Nicolae Labiş, structural, avea toate datele
unui viitor mare iniţiat. Primele taine le-a aflat de la profesorul său de
limba română, V. Gh. Popa (condamnat la 16 ani de închisoare politică),
discipol şi apropiat al lui Vasile Lovinescu. Profesorul de la liceul din
Fălticeni este cel care i-a deschis ochii spre frumuseţea, profunzimea şi
tâlcul folclorului străbun. Nicolae Labiş are chiar o culegere proprie de
poezii populare de toate genurile, printre care basmul Lostriţa, care aminteşte
prin similitudini mitologice de mitul lui Oedip.
Scenarii şi dovezi
Despre
aşa-zisul accident de tramvai din noaptea de 9 spre 10 decembrie 1956, căruia
i-a supravieţuit până la data de 21 decembrie, s-a tot scris timp de mai bine
de jumătate de secol. Cu greu se poate dovedi care este adevărul, mai ales că
au rămas extrem de puţine şi verosimile documente. Serviciul kafkian al
Securităţii, departamentul de dezintoxicare, prin sumedenie de agenţi, chiar şi
din rândul scriitorilor, au împrăştiat drept adevăruri versiuni aberante despre
cum s-a petrecut crima şi cine poate fi autorul ei. Serviciul despre care am
vorbit primea sute de note informative şi întocmea apoi dosare pe baza
minciunilor clocite tot acolo.
Astfel, voi
da ca exemplu doar câteva variante: 1. Labiş era atât de beat, încât s-a vârât
singur sub tramvai; 2. Labiş a băut cu Covaci, iar în staţie acesta l-a împins
sub tramvai, furându-i şi ceasul de la mână. Această faptă ar avea două
explicaţii: a) Covaci este bănuit că "scopul lui a fost de a-l atrage pe
poetul Nicolae Labiş pe linie contrarevoluţionară, iar, dacă nu i-a reuşit, a
trecut la omorârea lui" - extras din documentul CNSAS nr. 62 de la 14
martie 1958, strict secret.Documentul este perfid întocmit pe baza
investigaţiilor lui Gh. Achiței şi afirmaţiei Margaretei Labiş, studentă la
Filologie; b) Covaci l-a omorât din gelozie, iubeau amândoi aceeaşi fată; pare
hilar dacă nu s-ar fi comandat şi un roman difuzat pe piaţă, scris de Gabriel
Gafiţa. Protagoniştii sunt doi buni prieteni scriitori, dintre care unul,
lipsit de talent, invidios şi gelos, îl ucide pe celălalt. Prost scrisă, cusută
cu aţă albă, această versiune nu a prins şi nu a convins pe nimeni, dar a fost
un foarte bun pretext să-l ciomăgească pe Aurel Covaci noapte de noapte în
perioada când supravieţuia cu Petre Pandrea în aceeaşi celulă (mie mi-a relatat
un martor din arest).
După ce
ne-au învăţat minte şi ne-au eliberat din închisoare condiţionat, cu
angajamentul de a nu relata nimic niciodată, fiind pasibili de o nouă pedeapsă,
am păstrat, ca pe icoana unui martir, imaginea poetului Nicolae Labiş hăituit
de păzitorii ideologiei în care crezuse candid, ca într-un basm, înfricoşat şi
singur, ameninţat cu moartea şi cu interdicţia. Imaginea acelei ultime nopţi de
decembrie, reci şi ceţoase, despre care Vladmir Maiacovski, victima altei
revoluţii, a scris: "În astfel de nopţi/ În astfel de zile/ Umblă pe
străzi cu umbre tiptile/ Poeţii şi tâhlarii".
I-am recitat
întreaga viaţă poeziile postume. Aurel Covaci îi imita şi tonul dulce
moldovenesc, cu inflexiuni surprinzător de dure, ca dalta unui sculptor cioplitor
al cuvintelor limbii româneşti.
"Pot
flămânzi zile întregi, dar nu pot să nu scriu"
În momentul
de faţă, rămasă în viaţă, sunt singura care a trăit şi a văzut cu ochii proprii
grozăvia unei odioase crime ce a retezat prea timpuriu o altă floare de crin
întrupându-se într-o zi cât alţii în zece. Doar pentru cei de bună-credinţă
scriu atât cât ştiu şi, ca pe un desfăşurător, punctez filmul ultimelor zile.
6 decembrie,
de Sfântul Nicolae: Se întâlneşte cu prietenul său Portik Imre, venit la
Bucureşti în delegaţie. I se plânge de lipsa de bani, de lipsa de foc în camera
lui Aurel Covaci şi de răceala oamenilor care îi erau odată apropiaţi. Îi
citeşte o poezie dedicată sieşi: "Sunt douăzeci de ani şi încă
unul...".
Mărturiseşte
că foloseşte cuvintele limbajului comun ca simboluri: "Pentru mine,
cuvintele partid, marxism, stegar ş.a. au altă semnificaţie decât cea
obişnuită...".
Îl preocupa
faptul că a cântat în public în repetate rânduri Imnul regal şi a recitat
poezii interzise. Vorbeşte cu Portik despre evenimentele din Ungaria din 1956
şi consecinţele de la Facultatea de Filologie, arestări, excluderi. Se
hotărăşte: "Trebuie să dispar pentru un timp din faţa ochilor lor. Vreau
să dispar din Bucureşti, fără urmă". Hotărăşte să plece înainte de
Sărbători.Mai spune: "Pot flămânzi zile întregi, dar nu pot să nu
scriu". Portik a plecat.
7 şi 8
decembrie: Se întoarce foarte târziu la locuinţa de pe Miletin 14. Pe data de 8
eu mă întâlnesc cu el şi-mi cere cu împrumut suma de 5 lei, echivalentul a două
pachete de ţigări Carpaţi.
"Hei, Mioriţo, habar n-ai! Nici
nu-ţi închipui ce mi se pregăteşte”
9 decembrie:
Spre seară apare acasă devreme, avertizat de Aurel Covaci că nu-i va mai oferi
găzduire dacă întârzie nopţile. E foarte flămând, dar gazda nu are absolut nimic
de mâncare. Prânzul îl lua la cantina studenţească de pe Matei Voievod. Labiş
cere permisiunea să comande o friptură pe datorie doamnei Candrea, responsabila
restaurantului Casei Scriitorilor. Dumitru C. Micu îşi aminteşte că l-a văzut
acolo şi că a plecat singur. Mioara Cremene, în amplul interviu cu doamna
Mariana Sipoş (Editura Universal Dalsi-2000), îşi aduce aminte că în acea seară
i-a şoptit doar atât: "Hei, Mioriţo, habar n-ai! Nici nu-ţi închipui ce mi
se pregăteşte...".
În drumul
spre casă, cu exact cei 5 lei împrumutaţi de la mine, cumpără o sticluţă de un
sfert din cea mai ieftină ţuică populară. Nevoia de comunicare şi alte aleanuri
îl deturnează spre localul Capşa, încă elegant, păstrând ceva din parfumul
boemei de odinioară. Labiş nu era beat, o afirmă şi alţii, o declară şi el la
Urgenţă. Gustă puţin din ţuică, nu avea bani nici măcar de o cafea. Între timp,
la o masă mai încolo, se aşază trei bărbaţi şi o femeie. În anchetele trucate
ale lui Tomozei sunt prezentaţi drept necunoscuţi. Pe cel puţin doi, Labiş îi
cunoştea. Pe unul, încă din 1953, când a avut cu el o altercaţie dură la
festivitatea înmânării premiului de stat poetului Alexandru Andriţoiu. Acesta
i-a spus lui Labiş cu ură că în viaţa sa nu va "pupa" premiul de
stat. Labiş se hotărăşte să-l bată, dar Aurel Covaci l-a sfătuit să se ferească
de el, căci are meseria de "suflător". Îl chema Iosif Schwartszman,
zis Grişa, de meserie pianist acompaniator, alogen basarabean (evreu n.r.).
Femeia,
însoţitoarea lui Grişa, pe nume Maria Polevoi, era o fostă dansatoare la
Teatrul "Tănase". În 1956, dansa în ansamblul artistic al MAI. Sora
lui Labiş mi-a spus că Nicolae Labiş părea s-o fi cunocut şi pe ea, dinainte.
Polevoi Maria, născută la Ismail - URSS, la 3 martie 1919, cu domiciliul stabil
în Bucureşti, Str. Traian nr. 31. Evident, biografiile lui Grişa şi a lui Mary
Polevoi sunt în multe privinţe asemănătoare. Convingerea mea este că şi ei au
avut rolurile lor, dar documentele esenţiale lipsesc. Eu îi consider agenţi,
bazându-mă pe declaraţiile lor confuze şi contradictorii aflate în filele
Dosarului penal nr. I84960/1956, arhivat la foarte scurtă vreme după moartea
poetului.
Tramvaiul 13
Grişa
Schwartszman, în acea noapte la Capşa, l-a invitat la masa lor. Poetul,
disperat, s-a lăsat ademenit de femeie şi le-a oferit şi lor din bruma lui de
ţuică. Mai mult, Labiş nu a băut. I-a invitat la restaurantul Victoria, în
subsolul pasajului cu acelaşi nume. Labiş a vrut să-şi amaneteze ceasul
"Pobeda", ca să-i ofere ceva lui Mary, dar nu a reuşit. Apoi, femeia
îi propune să se furişeze pe căi diferite şi să se întâlnească în staţia de
tramvai Colţea, invitându-l peste noapte la ea.
În staţia
prost luminată, apare şi filatorul Grişa. Mary îl recunoaşte şi asistă de la o
mică distanţă cum poetul ezită, aşteptând-o să ia tramvaiul 13, care iese din
refugiul din faţa spitalului, face bucla şi opreşte uşor în faţa Muzeului Şuţu.
Patru persoane aşteaptă să urce, Labiş e al treilea, dar tot mai şovăie. Când
porneşte tramvaiul, cel de-al patrulea îl împinge pe Nicolae Labiş pe grătarul
dintre cele două vagoane. Grişa strigă că cel căzut e beat, în timp ce Mary,
nemaiîndurând grozăvia, spune că îl cunoştea pe poetul Nicolae Labiş şi roagă
să fie dus la spital.
Considerând
că victima este în stare de ebrietate, doi bărbaţi (probabil martorii din
staţie) îl târăsc pe propriile picioare, forţând fisura coloanei şi împreună cu
femeia îl duc la camera de gardă. Lăsat pe jos, nu este nici internat, nici
consultat, ci trimis cu un taxi şi cu femeia mai departe, până ajung la Urgenţa
de pe Str. Arh. Mincu.
Încă erau la
Colţea când poetul, conştient, dă numărul de telefon al lui Aurel Covaci, şi
Mary îl anunţă în jurul orei 3 dimineaţa că unul Labeş a suferit un accident de
tramvai.
În memoriile
postume ale lui Portik Imre se limpezesc multe aspecte ale aşa-zisului
accident. Îngrijorat că nu a apărut încă la Covasna, Portik revine la
Bucureşti, îl găseşte la Spitalul de Urgenţă. Portarul îi şopteşte: "Se
spune că era beat, dar a fost aruncat sub tramvai". Îl găseşte complet
lucid şi vorbind coerent. L-a întrebat dacă a primit telegrama trimisă în ajun
din spital (10 decembrie) printr-o fată, Stela. Eu i-o dusesem la poştă, dar
telegrama nu a ajuns. Aşa cum am aflat din dosarul meu de urmărire informativă,
încă din 1956, printr-un ordin secret, corespondenţa îmi era triată şi parţial
oprită. În telegramă, poetul se scuza că nu poate fi punctual la întâlnire,
fără alte explicaţii.
Maria Polevoi: “Am văzut clar cum l-a
îmbrâncit cel din spatele lui“
Am să extrag
câteva fragmente esenţiale, pentru stabilirea adevărului, din memoriile lui
Portik Imre. El reconstituie cu scrupulozitate vorbele lui Labiş din ziua
revederii lor, cât şi cele relatate de Maria Polevoi, apărută la Spital pe la
ora 3 p.m. şi acceptând să stea de vorbă cu Portik circa două ore, invitată la
masă la Restaurantul Kiseleff. Informaţiile pe care le-am adunat o viaţă
întreagă, insinuările din anchetele speciale ale Securităţii mă determină să le
acord toată încrederea.
Labiş către
Portik: "Nu, n-am fost beat. E adevărat că am băut după-amiază şi în seara
aceea, dar nici măcar ameţit n-am fost..."; "Nu am căzut singur, am
fost îmbrâncit din spate de cineva... Nu aveam intenţia să iau tramvaiul din
mers, fiindcă trebuia să văd mai întâi în ce tramvai şi în ce vagon urcă
ea". Maria Polevoi îl zăreşte ajuns în staţie, dar se răzgândeşte şi se
retrage în umbră. "Aveam multe motive ca nimeni să nu mă vadă cu el. Când a
sosit primul tamvai nr. 13, l-am urmărit cu privirea, având de gând să nu urc
dacă se urcă el. Am văzut clar cum l-a îmbrâncit cel din spatele lui,
continuându-şi drumul, în timp ce poetul dispăruse..." Despre autorul
faptei: "... Sta puţin la o parte, cu mâinile în buzunar, vorbea murdar
despre Labiş".
Mariei
Polevoi i-a fost frică toată viaţa să pronunţe numele celui care a executat
atentatul. Poate că, până la un moment dat, i-a fost complice. Cert este că
sensibilitatea ei de femeie (cine ştie prin câte vicisitudini trecută) angajată
în MAI, fie chiar şi într-un ansamblu, a determinat-o, la data de 10 decembrie,
să se prezinte la Uniunea Scriitorilor şi să stea de vorbă cu Mihai Gafiţa
(fost ofiţer de securitate) şi să-i povestească despre cele văzute cu adevărat.
În felul acesta, sunt informaţi în secret cei care aveau sarcina de partid să-l
supravegheze pe poetul Nicolae Labiş: Marcel Breslaşu, Mihai Beniuc, Ema
Beniuc, Emil Galan. În cursul nopţii de 10 spre 11 decembrie, Mary a primit mai
multe telefoane de ameninţare cu moartea. Ulterior. Ea a dat de înţeles că i-ar
fi recunoscut vocea lui Grişa Schwartszman. Până în 1978, fiinţa aceasta a
trăit sub teroarea deţinerii secretului crimei. S-a sinucis atunci când cineva
şi-a amintit de ea şi a încercat să o determine să spună adevărul.
Satana şi-a făcut datoria
Cât despre
Grişa, încă se mai poate realiza o investigaţie competentă asupra celor două
procese-verbale de ascultare, consemnate de sergentul major Gheorghe Aurelian
de la DMC, la ora 2:40, în noaptea de 10 decembrie. În urma celor două
declaraţii confuze şi mincinoase ale lui, manipulate în continuare de
Securitate, se dispune trimiterea dosarului la Procuratura Raionului Tudor
Vladimirescu. Concluzia a fost că, pentru producerea accidentului, vinovat ar
fi manipulantul tramvaiului, consemnându-se următoarele: "Întrucât
accidentul nu s-a datorat nici cel puţin faptului încercării sale de a se urca
în vagon, urmează a se constata că (nu) sunt întrunite elementele constitutive
ale acestui delict şi a pronunţa ca atare încetarea procesului".
Mihai Beniuc
a avut sarcină grea. El a trebuit să-i alunge pe tinerii, pe scriitorii sau pe
studenţii înghesuiţi pe coridoarele Urgenţei. Nu pierdea nici un prilej să-i
mustre şi să-l dea de exemplu pe Labiş. Îi avertiza la ce ducea faptul să nu
asculţi de îndrumarea partidului. Acelaşi lucru l-a declarat şi Nicolae
Ceauşescu prin anii '70, adresându-se unei delegaţii de tineri scriitori,
sfătuindu-i să nu comită fapte nesăbuite dacă vor să nu împărtăşească soarta poetului
Labiş.
A murit când
furios, când sperând, părându-i rău şi iubind cu ardoare viaţa şi oamenii,
implorând în ultimele ceasuri să i se aducă ozon de pe culmile unde se adapă
căprioara.
L-am revăzut
pe catafalc în holul Casei Scriitorilor, îmbrăcat în costumul pe care şi-l
cumpărase cu o lună înainte din banii pe "Primele iubiri", scufundat
în spuma voalului mortuarde mireasă. Mâna lui fină mi s-a părut că o reţine pe
a mea. M-am înspăimântat, căci i se schimbase chipul. Avea faţa Spânzuratului
din Tarot şi în craniu, din care i se extirpase creierul, i-au băgat în loc
câlţi. Satana, clonţul Păsării cu clonţ de rubin, şi-a făcut datoria.
Avem dreptul să ştim şi noi ce a
ştiut Securitatea
Mai ştiu că
agentului Schwartszman Isac-Grişa, la scurtă vreme după înmormântarea lui
Nicolae Labiş, i s-au aprobat actele de plecare definitivă din ţară.
Timp de
aproape zece zile, Spitalul de Urgenţă, în care poetul trăgea să moară, s-a
transformat într-un obiectiv strategic apărat straşnic sub supravegherea
strictă a Securităţii române.
Au instalat
filtre discrete, au făcut fotografii, au dat rapoarte - cred că există o
sumedenie de documente de acest gen în dosarele care au rămas deschise. Şi
totuşi, "numele lui Nicolae Labiş este necunoscut în arhiva
Securităţii" (acesta a fost răspunsul primit de mine, acum patru ani, de
la SRI)
Autor: STELA COVACI
Sursa:
http://www.certitudinea.ro/articole/salonul-refuzatilor/view/moartea-lui-nicolae-labis-noptile-de-cosmar-ale-poetului-ucis
Sursa: Prof. Valentina Lupu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu