E ceva putred la Hollywood
Grid Modorcea, Dr. în
arte
Nu mai este
un secret pentru nimeni: premiile Oscar au o coloratură politică, nu mai
prevalează demult esteticul. Iar după acest clișeu s-au luat și festivlurile
europene, precum cele de la Cannes și Berlin, și au dat-o pe de lături, pe
jocuri de culise. Nici măcar plăcerea spectatorului de a se destinde nu mai
este respectată.
Dovadă și
ediția cu nr. 90 a Premiilor Oscar, în care au predominat filme second hand,
însuși marele premiu este un film modest, „The Shape of Water", în regia
mexicanului Guillermo del Toro. Iar premiile de interpretare nu au fost o
supriză pentru nimeni, fiind demult trasate, a fost doar o formalitate să fie
anunțat Gary Oldman la categoria „cel mai bun actor în rol principal"
pentru rolul Churchill din filmul „Darkest Hour" de Joe Wright, iar
Frances McDormand pentru „cea mai bună actrița în rol principal" în filmul
lui Martin McDonagh „Three Billboards Outside Ebbing, Missouri". La puțin
timp după decernarea premiilor, lui „Fran", cum i se spune lui McDormand,
o actrița experimentată, încununată cu multe premii importante, i s-a furat statuetă,
echivalentă cu 28 de mii de dolari. Dar poliția a intrat în alertă și l-a prins
pe hoț. Istoria asta face parte din alt film, care ar putea lega toate
întâmplările cu statuetele furate!
Multe premii
au mers la oameni de bucătărie a filmului, de parcă Oscar a devenit o paradă
culinară, de grași și grase. Iar prefațarea galei, o transmisie de peste două
ore, a fost o adevărată urâtenie, cu reporteri de la canalul ABC urâți, total
nepotriviți. Falsitatea a șocat prin ambalaj, un ambalaj prăfuit, déjà vu.
Însuși decorul
arată foarte desuet, stereotip, învechit, de musical de pe Broadway. Un muzeu
al clișeelor. Totul să șocheze, să frapeze, să ascundă sărăcia de idei. Dați
ambalajul deoparte, nu mai rămâne nici o palpitatie estetică. S-a uitat că
suntem în lumea filmului, a artei filmului, totul a degenerat în kitsch. Și
acest gen de show este împrumutat de toată lumea că model, inclusiv de România,
toată planetă devine o imitație fără sfârșit a premiilor Oscar. E ceva putred
la Hollywood. De aceea, totul miroase a făcătură, a fals. În prima parte a
evenimentului, a apărut pe scenă o actrița de peste 90 de ani, Eva Marie Saint,
care a spus că ea e cu trei ani mai bătrână decât „Gala Oscar", oare
premiile din acest an se vor naște din nou, va reîncepe o copilărie oscariotă?
Nu, nici
gând, a fost o gala îmbătrânită, un fast fără sare și piper. Actorii care au
venit să prezinte, erau dizgraţioşi, împăiaţi sau despuiaţi, ca Taraji Henson,
și nu au avut darul să ne emoționeze, să-și atingă țintă, adică interesul
pentru filmele nominalizate. Singurul film care s-a apropiat de artă din
selecția oscariota a fost „Dunkirk", dar care nu a primit decât premii
pentru montaj și sunet, fiindcă oscarioţii nu au înțeles parabola, regizorul
Christopher Nolan tratând celebra bătălie din Al Doilea Război Mondial în cheie
de parodie distopică, asemenea lui Roberto Benigni în „La vita e bella"
(1997), o fabulă în stil chaplinian, film care atunci a luat 7 premii Oscar. Și
epoca este aceeași, ca și obiectul parodiei, hitlerismul.
Dar la Nolan
există și o dimensiune fatalistă, provenită din tratarea războiului ca un act
absurd. Nu mai există călăi și victime. Absurditatea e redată prin faptul că
nimeni nu înțelege nimic, nimeni nu știe de ce luptă și cu cine luptă. E mai
ceva ca în „Nimic nou pe frontul de vest" (1930), faimosul film clasic,
încununat cu Oscar, al lui Lewis Milestone, după romanul lui Erich Maria
Remarque. Aici stângăcia luptelor este rizibilă. Soldații par tâmpiți sau
proști. Ca într-o comedie bufă. Când vin avioanele și trag în ei, toți se culcă
la pământ, dar numai unii se ridică. Apoi cei rămași iar se culcă, iar unii
dintre ei din nou se ridică. E că un balet mecanic, ca în filmul avangardist al
pictorului cubist Fernand Léger, în care vedem un dans de obiecte și angrenaje.
Nimeni nu știe ce se întâmplă. Un pilot conduce ca un nebun, fiindcă nu vede
țintă. Un comandant dă ordine aberante, contradictorii. Un soldat fură bocancii
de la un camarad mort. Un vapor plin cu soldați repetă baletul trupelor de pe
uscat. Într-o barcă un soldat cască, în timp ce un avion este doborât. Nu
înțelege ce s-a intmaplat. Făcea parte din aviația inamică sau aliată? Pe
elicea unui avion răsturnat în mare, un soldat stă ghemuit și plânge. Cei din
barcă ajung la el și-l recuperează. Dar descoperă că au salvat un... dușman!
Totul e că un avertisment, cu semnificații foarte actuale. Că în vendetele
teroriste. Că în utopiile dystopice. Dar nu mesajele de acest gen interesează.
Nu au trecut
decât 20 de ani de la victoria lui Benigni și totul s-a schimbat, fiindcă și
politica S.U.A. s-a schimbat, cel mai urmărit show fiind emisiunea „Saturday
Night Live" (S.N.L.) de la N.B.C., în care Alec Baldwin îl parodiază pe
Donald Trump, spre distracția întregii națiuni. Alegerea măsluită, frauduloasă,
îl face pe președinte încredibil, de aceea se creează, mai ales prin umor și
presă, o distanțare între popor și Casa Albă. America funcționează datorită
istoriei sale, care poate face față oricăror aberații venite de la Casa Albă.
Iar prin talentul lui de actor și fost moderator TV, însuși Donald Trump
alimentează copios acest umor, fiindcă dă replici, îi cataloghează drept
„mediocri" pe adversari, făcându-și din actorii americani, în primul rând,
dușmani de-o seară, dovadă că și la această gala politica lui a fost ironizată,
parodiată, chiar de prezentatorul Galei, cunoscutul om de televiziune Jimmy
Kimmel. Oricum, Trump a atins o performanță istorică prin faptul că 91 la sută
din populație îl antipatizează, în timp ce el dorește să fie ales pe viață, că
președintele Chinei! Cam astfel de glume se emiteau și la marea gala. Din
păcate, nici Kimmel nu a fost prea inspirat, iar Oscar Awards din acest an a
înregistrat cea mai slabă audiență (26 milioane) din istoria Oscarului! Era
firesc, dacă ne gândim că ștacheta valorică a tot coborât, de la un Marlon
Brando la un Ben Affleck sau de la Audrey Hepburn la Kristin Stewart sau
Jannifer Lawrence, staruri făcute peste noapte, prezenţe calofile fără să fi
dovedit marja de talent.
Evident,
problemele rasiale au fost în prim plan, altfel nu se explică prezența masivă a
actorilor de culoare. Desigur, nici celalaltă tema majoră, Time Up, a hărțuirii
sexuale, nu a fost uitată, deși aici actrițele nu au mai venit echipate în
negru, ca la „Golden Globe", și nici Maryl Streep, la a 21-a nominalizare,
nu a mai ținut un discurs electrizant. Dar au venit altfel îmbrăcate, în rochii
metalice, din fibre colorate. Așa au apărut blindate, dar seducătoare, Lupita
Nyong'o, Sandra Bullock, Gal Gadot, Nicole Kidman, Taraji P. Henson, Emma
Stone, Jennifer Lawrence și alte actrițe. Atracție și blindaj! O adevărată
trupa senzuală de luptătoare!
Așa cum se
prevedea, Gala s-a desfășurat în jurul umor filme controversate, unele acuzate
de fraude, precum „The Sharpe of Water", aflat într-un proces de plagiat
(un scriitor a dat în judecată echipa filmului pentru preluarea identică a
subiectului dinr-un roman al sau), iar temele discutate au privit rasismul și
comportamentul sexual abuziv. Evident, toate speculațiile s-au răsfrânt asupra
spectacolului de la jocurile de pariuri, o mare afacere alimentată de Gala
Oscar.
Părerea mea,
că om care schiez de ani de zile pe pârtiile artei în Lumea Nouă, străbătând-o
în lung și lat, America Artei este în criză sau la o mare încrucișare de
drumuri: ea se află între tradiția hollywoodiană, respectiv a muzicalului de
tip Broadway, iar în arta plastică, în fundătură curentului pop-art, și noile
direcții care se experimentează de către noul val de artiști, mulți europeni
sau de pe alte continente, care încearcă să revoluționeze plafonul de idei și
expresia artistică.
Corespondenta de la New York
http://www.art-emis.ro/cronica/cronica-de-arta/4704-e-ceva-putred-la-hollywood.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu