MÂNTUIRE -
MOKSHA
HRISTOS A ÎNVIAT
Spuneţi tuturor: Hristos a înviat!
Ca biruitor, Hristos a înviat!
Moartea a învins, puterea ei a stins
Cel glorificat, Hristos a înviat!
Viaţă noi avem, Hristos a înviat!
Neînvinşi suntem, Hristos a înviat!
Domnul nostru sfânt din recele
mormânt
Viaţă-n veci ne-a dat, Hristos a
înviat!
El a-nvins pe veci, Hristos a înviat!
Umbra morţii reci, Hristos a înviat!
El a triumfat, din morţi s-a ridicat
(:Fie lăudat, Hristos a înviat!
VASILE MENZEL
În preajma Paștelui
Eram cu trupul în mașină,
În drumul spre castelul Bran.
Castelul lui Dracula, cum
Cunoscut e peste ocean.
Priveam pe geam la peisaje
Minunate, când am simțit că
Sufletul pornește mai departe.
L-am urmărit și l-am văzut
Intrând în mânăstire,
Oprindu-se la o icoană
Cu Hristos. Au comentat ceva,
Apoi s-a închinat sfios
Și s-a-ndreptat spre clopot
Să îi transmită porunca
De la Domnul.
”Bate,cântă, și cheamă
lumea să se roage
căci voi învia
în zi de Paști și
ouă roșii să ciocnească.
Hristos a înviat !
cu toții să rostească.”
Și s-a întors către mașină
La trup, spre a nu pierde clipa
Cea divină, atunci când preotul
Va spune: ”Luați lumină”!
Cu lumânare-aprinsă să străbat
În inima bisericii ; să strig
Cu toți ,”Adevărat a înviat”!
FONDUL INDIANISTIC „GEORGE ANCA”
Domnului Profesor Dr. Remus
Grigorescu
Director, Biblioteca Județeană „Antim
Ivireanu
Stimate
Dmnule Director,
Vă mulțumesc
pentru preluarea donației Fondului de Manuscrise și Cărți Indianistice „George
Anca”.
Domnul
Partha Ray, Consilier/Sef al Cancelariei Ambasadei Indiei, propune deschiderea
Fondului în ziua de naștere a lui Buddha (Buddha Jayanti), luni 30 aprilie,
când el ar fi de fața ca reprezentant al Indiei. Intenționează să vină de
sâmbătă. D-l Ray, al doilea demnitar al Ambasadei, așteaptă invitația d-stră pe
e-mail-ul său: hoc.bucharest@mea.gov.in
Vom conveni
împreună detaliile organizatorice.
În
așteptarea acestei lansări internaționale,
urându-vă
Paște Fericit,
Al D-stră
George Anca
Președinte
al Asociației Culturale Româno-Indiene
IOAN MICLĂU-GEPIANUL
Stimate
Domnule George Anca,
Iată, și eu
ca cei bătrâni, ”încerc marea cu degetul”, și îndrăznesc
să VĂ trimit
aceste versuri/cântece dedicate Primăverii,
dacă le
găsiți potrivite a fi și publicate, rămâne la aprecierea Dumitale!
Dar am
adăugat și acele câteva rânduri cu titlul, ”Femeia pentru Poet”,
fiindcă
tocmai citesc cartea de versuri RIME a lui Francesco Petrarca,
editată in
Limba Română, la Ed.Univers-București,-MCMLXX-(1970).
M-a impresionat
desigur firul neântrerupt al mersurilor vieții sociale de atunci,
azi superior
tehnologic dar parcă bătând aceleași drumuri în ce privește
relațiile
social-politice și cele materialiste! (Pot fi greșit, dar asta e observația
mea.)
Apoi m-a mișcat
la Petrarca acea înspirație poetică fantastică izvorâtă
din
dragostea lui pentru Laura, femeia iubită, cum o Întreagă carte de poezii
poartă
dedicații acesteea. Am fugit cu gândul la Veronica lui Eminescu al nostru,
și de aci,
acele câteva rânduri sub titlui ”Femeia și poetul”.
Cu mult
respect
Ioan Miclău-Gepianul
2018
CÂNTECE DE
PRIMĂVARĂ!
(Sau Învierea universală)
Primăvară, Primăvară!
Primăvară, Primăvară!
Tu ne scoți în luncă iară,
Ne întinzi covor de iarbă
Și pui râul ca să fiarbă!
Un izvor l-ai pus să sune,
Cântul cel mai drag din lume,
Mugurii pe crengi crăpară
L-al tău ordin Primăvară!
Flori, parfum, cântări, arginturi,
Fac din dealuri labirinturi,
Când un soare lucitor,
L-ai chemat în ajutor!
El țesu Natura-n aur,
Ca un ac de meșter faur,
Iar din pântece de glie,
Salți a Firii melodie!
Primăvară, Primăvară!
Tu ne scoți în luncă iară,
Cu pluguri și cu semințe,
Și ne-ndemni la biruințe!
*
Printre ramuri înflorate!
Printre ramuri înflorate,
Și-a făcut Mierla căscioară,
Când din lumi îndepărtate,
Veni mândra Primăvară!
Iar Mierloiul cu cioc galben
Și cu pene de tăciune,
Stând pe-o ramură de palten,
Se-ncerca din drag a-i spune:
Cum să rotunjească cuibul,
Cu mătăsuri și flori albe,
Cu fir tras să țeasă rândul,
Pe la margini flori de nalbe!
*
Noaptea-n codru!
Stânci de vremuri dăltuite,
Întind treptele lor sure,
Ce-s de raze lustruite
Și umbrite-s de pădure.
Iar pe unde-i umbră pururi,
Muschiul larg covor așterne,
Străveziu cu nestemate,
Înrouate veșnic perne.
Aici visele vrăjite,
Prind suavele speranțe,
Prind arginturi pretutindeni
Când stă luna să se-nalțe!
Aici vin s-aud șoptitul
Legănat în crengi frunzoase,
Să văd unde-n râu cum saltă,
Vesele și radioase.
Aici vin să-mi scutur gândul
De-al vieții urâciune;
Noaptea-n codru se-aud cânturi,
Ce-s din ceruri rugăciune!
La izvor stă caprioara
Între flori de sânzâiene,
Adunând văpaia lunei,
Printre lungile ei gene.
Mă strecor pe după ruguri
Și ușor ca un zefir,
Să privesc minunea nopții,
Cântul codrului s-admir.
Cerul e ca spuma mării.
Ochi de stele, valuri pale,
Ce cobor pe-o scară de-aur,
Din câmpiile-ancestrale!
*
Echinocțiu
Echinocțiul e balanța Naturii,
Iubit și veșnic dar,
Când bunele surori împart lumina
lumii,
Și-a timpului hotar!
Egală e ziua cu noaptea
Pe-ntreg rotund Pământ,
Iar cerul și-alinie oastea,
Pe-un drum etern și sfânt!
Veghind la hotare de soare,
Paneta-i bun soldat,
Ce patrulează în jur cu ardoare,
Pe-orbita consemnului dat!
Căci cât de lung e anul,
Când ziua e mai mare,
Când noaptea, ca și banul
Când stabil preț nu are!
Un echinocțiu social
Divinul să ne dea,
Balanța-n habitatul mondial am vrea,
Iar dragul vieții de-apururea să
stea!
*
Farmacia din grădină
( Sau stupina de albine)
Din vechimi temută-n lume,
Cu-a ei armii ce înțeapă,
O regină pură, fermă,
În grădina mea-și impune
Farmacia ei modernă.
La intrare stau soldații,
De păzesc secretul mare,
Albinele strâng nectarul
De nu știu câte milenii.
Înăuntru-s farmaciste,
Chimiști mari ce extrag miere,
Din nectar de flori alese,
Arhitecți ce zidesc faguri,
După reguli ne-nțelese.
Doicile pregătesc hrana
Generației de tineri,
De stdenți ce vin să ducă
Mai departe pe-al lor umeri,
A Stupinei sacră muncă.
Dar Regina cea divină,
Ce e mama tuturora,
Le-a dat ordin să prepare
O substanță ce aduce,
De la orice boli, salvare!
De îndată-n muncă mare,
Studioasă și savantă,
Au creat acel ”Propolis”
Ce alungă orice viruși,
Cum regina lor le-a zis!
Astfel eu mă simt datornic,
Cu ales respect să caut,
Farmaciei din grădină
Ajutor să-i dau cu multe,
Flori plantate la Stupină!
Ioan Miclău-Gepianul
21 Martie, 2018
LUCIAN AVRAMESCU
ÎNTÂMPLĂRI CU SCRIITORI
Iorga și Titulescu, la gară,
măscărindu-se șoptit.
Sunt
personalitățile istoriei așa cum le știm din manual, sau sunt oameni care dau
uneori cu oiștea-n gard, se comportă ca noi toți în împrejurări nu întotdeauna
academice? Eu, din toate lecturile, nu mi-l pot imagina pe Iorga spunând
porcării sau bancuri. Am citit undeva că Iorga, întrebat de ce numeroșii lui
copii nu-s geniali ca el și nu au capul lui, ar fi răspuns că nu i-a făcut cu
capul de sus, de pe umeri.
Azi, venind
pe la mine, la Sângeru, avocatul Mihai
Tănăsescu, cel mai vechi membru al conducerii Baroului București și bun prieten
al fiului meu Arin, avocat și el, mi-a povestit o întâmplare. O știe de la un
client. Clientul e din familia Titulescu. Marele diplomat român are încă niște
neamuri care trăiesc. Titulescu, în 1931, era președinte al Ligii Națiunilor și
pleca, din București, cu trenul la Paris și de acolo la Geneva. Știind ura
surdă dintre profesorul Iorga, prim ministru și Titulescu, președintele Ligii
Națiunilor, cunoscută și savurată de opinia publică, regele Carol al II-lea l-a
rugat pe ”Domnul profesor Iorga”, pe care-l vizita ades la Vălenii de Munte, să
stingă bârfa și să facă gestul de a apărea la gară alături de Titulescu.
Fotografii jurnalelor erau acolo spre a imortaliza evenimentul.
Iorga avea
în jur de 60 de ani și Titulescu, mai tânăr și mai european, 42 și conducea un
fel de ONU de azi. Titulescu ar fi urcat în Orient Expresul care venea de la
Istanbul, iar profesorul-premier trebuia să stingă ideea de conflict,
arătându-se împreună cu mai marele Ligii Națiunilor pe peron.
Conservatorul
orgolios Iorga a acceptat până la urmă rugămintea regelui și s-a înfățișat
pentru strângeri de mână la gară.
Amândoi
înghițeau greu rugămintea regală, fiindcă se detestau sincer. Titulescu, de la
geamul vagonului, i-a făcut cu mâna premierului Iorga și l-a întrebat ironic ce
să-i aducă de la Paris.
- Poate un
scu(...)ent ! - i-ar fi răspuns Iorga, printre dinți, mimând un zâmbet amical
de despărțire.
Titulescu,
tot șoptit, și cu un zâmbet în oglindă, răspunde:
- Să vi-l
aduc direct sau, dacă nu vă găsesc acasă, pot să-l las doamnei ?
Uau !! Să fi
fost în stare de un asemenea dialog Iorga și Titulescu ? Vorbesc astfel,
uneori, portretele din istoria națională ? Mihai, ca avocat, a cunoscut lumea
înaltă, fie și prin moștenitori și urmași, în detalii inavuabile. E un om citit
și respectuos cu istoria. Eu sunt scriitor și jurnalist. Mihai Tănăsescu, am
zis, eu am obligația să povestesc această întâmplare care poate fi anecdotă,
cititorilor mei, așa cum tu ai simțit nevoia să mi-o istorisești mie, la un
pahar de vin. Tu ai așteptat să plece de lângă noi doamnele. Eu, obligat la o
chirurgie pe viu, o spun tuturor, asumându-mi riscurile.
Iorga și Titulescu
puteau vorbi și astfel ? Puteau.
Cum își repara Călinescu vocea
caraghioasă.
Se zice că
George Călinescu era conștient că vocea lui nu avea gravitățile altitudinii lui
culturale și și-o repara autoironic și umoristic sau desfășura splendide
demonstrații care-i făceau pe cei ce-l ascultau să uite că glasul profesorului
era de-a dreptul caraghios.
Când George
Călinescu, povestesc istoricii vremii, a apărut la Pavilionul Expozițional în
1957, vorbind în fața a 11000 de țărani aduși spre a comemora victimele
răscoalei din 1907, la împlinirea a 50 de ani de la evenimentul sângeros, și a
scos primele cuvinte pițigăiate, cu vocale cântate lung, s-a auzit cel mai
vârtos cutremur de râs. Se zguduiau geamurile prospetei clădiri inaugurate de
Gheorghiu Dej, iar țăranii se țineau cu mâinile de burtă de râs.
Apoi, încet,
încet, pe măsură ce oratorul și-a desfășurat conferința sclipitoare și doctă,
presărată cu toate condimentele unei minți geniale, s-a așternut liniștea,
țăranii, cei 11000, cât spuneau comuniștii că a ucis ”regimul
burghezo-moșieresc”, aduși din toate satele, au fost captivați, încântați, entuziasmați.
Nu auziseră în viața lor pe cineva cuvântând atât de frumos. Și George
Călinescu, cel întâmpinat cu hohote de râs, acel râs bășcălios al oamenilor de
jos, a plecat însoțit de cele mai entuziaste aplauze admirative.
Sadoveanu, câinos de nevoie,
sau câinos fiindcă așa era el ?
Poetul
Constant Tonegaru a murit tânăr, după ce a făcut cunoștință cu beciurile
Securității. A fost arestat ca dușman de clasă în 1947 și eliberat în 1951,
bolnav, cu o fractură deschisă de tibie și moare la scurtă vreme, în 1952.
Tonegaru a
apucat să scrie o singură carte de poezie, catalogată ca avangardistă și care a
fost premiată de Fundația Regală. Sunt lucruri știute din viața acestui tragic
poet despre care s-a scris încă puțin. Ce vreau să povestesc este o relatare
din atelierul pictorului Șerfi, socrul sculptorului George Apostu, unde ca
student am avut norocul să întâlnesc multe personalități ale artei și
literaturii române.
Povestea
Șerfi. Era, zicea el molcom și cu amărăciune, prin anii staliniști. Murise
prietenul lui, poetul Tonegaru, o formidabilă speranță a literaturii române. A
murit bătut și umilit, întemnițat pe nedrept ca dușman al poporului. Am mers,
relata Șerfi, fiindcă eram toți săraci, scriitori și pictori tineri, prieteni
ai defunctului Tonegaru, la Sadoveanu.
Marele boier literar era președinte al Uniunii Scriitorilor. Am intrat cu greu
în audiență și l-am rugat să aprobe niște bani pentru a-l înmormânta pe
Tonegaru. El, blajinul Sadoveanu, nu cel din Mitrea Cocor, ci cel din Nada
florilor, a urlat să ieșim afară.
- Nu dau niciun ban pentru câinele
ăsta ! Nu dau bani dușmanilor poporului.
- Să-l lăsăm să putrezească în șanț ?
- a întrebat, timid, unul dintre noi.
- Da, ca pe un câine, a strigat
Sadoveanu și ne-a evacuat.
Am adunat
toți ceva bani, care cât a putut da și
l-am înmormânat pe Tonegaru creștinește.
Am rămas
împietrit. Cred că de față era și Ingo Glass, marele sculptor, care trăiește
acum în Germania și care avea atelierul în aceeași clădire cu Șerfi, pe Nicolae
Iorga, aproape de Piața Romană. Eu, care eram îndrăgostit de Sadoveanu, de
povestirile lui vânătorești, am cerut detalii, sufletul meu refuzând
întâmplarea. Așa era. De ce a făcut asta Sadoveanu? Vorbea pentru microfoanele
care-i erau în birou, el însuși fiind un boier suspect? A fost atât de câinos
fiindcă așa era marele prozator de fapt? Am mai povestit asta uneori, dar încă
n-am o dezlegare a acelei mizerabile întâmplări.
G. Topîrceanu avea în casă o
nevăstuică și un pui de lup.
Marele
ironist George Topîrceanu, dincolo de pasiunea lui pentru eleganța
vestimentară, avea și o înclinație exotică de a acomoda în odaia lui de lucru
de la Iași, unde s-a mutat definitiv, după o ședere în București, animale
sălbatice.
El ținea în
casă o nevăstuică, poate o veveriță, zice Arghezi, care i-a făcut o vizită la
domiciliu, iar pe lângă masa de lucru se mișca duios un pui de lup din pădure.
Începerea războiului l-a obligat pe scriitor să-și ducă fiara în pădure și să
se despartă de ea cu lacrimi în ochi.
În odaia lui
ca o colivie în care aveai impresia că intri pe geam și ieși pe horn, scrie cu
umor fără egal același Tudor Arghezi, îl cunoșteau până și muștele și
păianjenii ”robite prin simpatie ”.
Sase inși, într-o biserică goală, la
parastasul lui Coșbuc.
Tudor
Arghezi, vecin de viață, nu doar de nemurire cu George Coșbuc, povestește cu o
amărăciune ironică evenimentul pomenirii lui Coșbuc, după săvârșire.
”Coșbuc a
fost, scrie paracliserul de cuvinte din Mărțișor, timp de treizeci de ani codexul
de buzunar al tuturor paiațelor politice, al bunei credințe deficitare, al
demagogiilor smălțate cu locuri comune literare”.
Plângând
uitarea iute a autorului strigătului ”Noi vrem pământ”, Arghezi află și
repovestește că în biserica în care văduva defunctului a ținut parastasul,
”oamenii n-au venit să-i arate dragostea și recunoștința”, iar de față n-au
fost ”nici Academia, nici Universitatea, nicio… niciun… nimeni, nimeni. Șase
oameni răzleți, văduva și popa… atât! Bucură-te țară !”
Ce mai e de zis?
Nimic. George Coșbuc, unul dintre cei mai erudiți scriitori români, cunoscător
al mai multor limbi vechi, aducând în literatura română forța unui strigăt de
luptă neîncercat până la el, a căzut
într-o rapidă uitare, neglijat de o contemporaneitate în care politica devenea
dominantă prin demagogie.
(Lucian Avramescu)
BHAGAVAD GITA
XVIII. Revelarea Mântuirii Mokșa
Arjuna:
Krishna Doamne,
Vreau să știu natura
Samnyāsa și Tyāga
diferența dintre ele.
Krishna.
Înțelepții consideră Samnyasa ca renunțarea
completă la acțiunile egoiste.
Înțelepții definesc
Tyaga
drept „abandon ” al atașamentului egoist
față de roadele tuturor acțiunilor.
Unii filosofi spun că fiecare acțiune
este plină
de greșeli și ar trebui abandonată,
în timp ce
alții spun că acțiunile de
sacrificiu, de caritate
și de austeritate nu ar trebui
abandonate.
O,
Arjuna, Sacrificiul, se spune, este de trei feluri.
Actele de serviciu, caritate și
austeritate nu ar trebui
abandonate, ci să fie îndeplinite,
pentru că slujirea,
caritatea și austeritatea sunt
purificatorii înțelepților.
Chiar și aceste acțiuni obligatorii
ar trebui să fie realizate fără
atașament
la câștig. Acesta este sfatul meu
suprem și definitiv, O, Arjuna.
Renunțarea la datorie este
într-adevăr greșită.
Abandonarea acțiunii obligatorii se
datorează iluziei și este declarată
ca
aparținând modului de ignoranță.
Cel care renunță la datorie pentru că
este grea
sau pentru teama suferințelor fizice
nu obține
beneficiile sacrificiului, făcând
astfel
un sacrificiu în modul de pasiune.
Acțiunea obligatorie efectuată ca
datorie,
renunțând la atașamentul egoist și
fructele sale,
abandonarea lui este considerată
sacrificare
în modul de bunătate, O, Arjuna.
Cel care nu urăște o muncă neplăcută
și nici nu este atras
de o lucrare plăcută, este considerat
ca un renunțiator,
este îmbibat cu bunătate, inteligent
și eliberat
de orice îndoială cu privire la
Ființa Supremă.
Ființele umane nu știu cum să se
abțină
complet de la acțiune. De aceea, unul
care
renunță complet la atașamentul egoist
față de
roadele tuturor acțiunilor este
considerat un renunțător.
Fructul triplu al acțiunilor
- de dorit, nedorit sau mixt -
cade după moarte numai celui
care nu este renunțător.
Învață de la Mine, O, Arjuna, cele cinci cauze,
așa cum sunt enunțate în doctrina Sankhya,
pentru realizarea tuturor acțiunilor.
Ele sunt:
corpul fizic, sediul Karma;
modurile naturii
materiale, agentul; cele unsprezece
organe de
percepție și acțiune, instrumentele;
diferitele
funcțiuni pranas; și, a cincea,
constituită de
divinitățile care prezidează
organele.
Oricare acțiune este înfăptuită de
om,
bună sau rea, prin gândirea,
discursul și corpul său,
aici sunt cele cinci cauze.
Cel care este eliberat de noțiunea
egocentrică și
al cărui intelect nu este pângărit de
dorința secerișului;
chiar dacă el ucide toată lumea, el
nu ucide și
nu este legat de acțiunea de ucidere.
Subiectul, obiectul și cunoașterea
obiectului sunt tripla
forță vitală a unei acțiuni. Cele 11
organe; actul și agentul
sau modurile Gunas ale Naturii
materiale
sunt cele trei componente ale
acțiunii.
Jnāna - Cunoașterea de sine, Karma -
Acțiunea și Kartā -
agentul, se spune că sunt cele trei
tipuri conform doctrinei
Sāmkhya referitoare la teoria
modurilor - Gunas.
Află ce este potrivit pentru ele.
Cunoașterea prin care percepem
Realitatea imuabilă în toate ființele
ca nedespărțită în diviziune;
astfel de cunoștințe sunt de
bunătate.
Cunoștințele prin care vedem
multiplele realități
de diferite tipuri între toate
ființele, distincte
unul de altul, consideră că această
cunoaștere
aparține modului de pasiune.
Cunoștințe iraționale, fără fundament
și fără merit,
care se leagă de un unic singur
efect ca și cum ar fi
întregul; această cunoaștere este
declarată ca
aparținând modului întunecat al
ignoranței.
Acțiunea obligatorie efectuată
fără atragere sau aversiune și fără
motive
egoiste și atașament la dorința
uzufructului,
se spune, este de bunătate.
Acțiunea realizată cu
ego-ul sau cu motive egoiste și
cu prea mult efort
este declarată a fi pasionată.
Acțiunea întreprinsă de iluzie; fără
a ține
seama de consecințele, pierderile,
suferințele
cauzate altora, și forța pe care o
cere,
se spune, este modul de ignoranță.
Un agent care este liber de
atașament,
fără egoism, înzestrat cu rezoluție
și
entuziasm, neafectat de succes sau de
eșec,
se numește bunătate.
Agentul care este condus de pasiune,
care
își dorește roadele muncii sale, care
este lacom,
violent, impur și care este afectat
de bucurie
și tristețe, se numește pasionat.
Agentul nedisciplinat, vulgar,
perseverent, rău, necinstit,
leneș, deprimat și ezitant
este numit ignorant.
Ascultă acum diviziunea triplă a
intelectului
și fermității, în conformitate cu
modurile
de natură materială, așa cum le voi
expune
pe deplin și separat, O, Arjuna.
O, Arjuna, intelectul prin care
înțelegem
calea de acțiune și modul de
renunțare,
acțiunea corectă sau greșită,
de ce trebuie să ne temem
și de ce nu trebuie
să ne temem,
servitute și libertate,
acest intelect este de bunatate.
Intelectul prin care nu putem
distinge între
justiție Dharma și nedreptate
Adharma,
acțiune corectă sau greșită; acest
intelect
este de pasiune, O, Arjuna.
Intelectul - înfășurat în ignoranță -
care acceptă nedreptatea ca
neprihănire
și vede totul în sens invers, este
din
modul de ignoranță, O, Arjuna.
Fermitatea neclintită manipulând
funcțiile
minții, Prāna și simțurile pentru realizarea lui
Dumnezeu; această determinare
este de bunătate, O, Arjuna.
Fermitatea cu care o persoană care
aspiră la roadele
muncii, se conectează cu mare
atașament la Dharma
datoriei la Artha averii și Kama
plăcerii;
această determinare, O Arjuna, este
de pasiune.
Fermitatea cu care o persoană proastă
nu renunță la
somn, nici la frică, nici la durere,
nici la disperare,
nici la neglijență; această
determinare este
a modului de ignoranță, O, Arjuna.
Și acum, învață de la Mine, O,
Arjuna, care sunt
cele trei feluri de plăcere. Plăcerea
prin care omul
se bucură prin rezultatele
practicilor spirituale
care pun capăt tuturor suferințelor.
Plăcerea care apare ca otravă
la început, dar se transformă ca
nectarul
în cele din urmă, vine din harul
cunoașterii de sine, și modul de
bunătate.
Plăcerile senzuale apar la început
ca nectar, dar devin otrăvire
la sfârșit; astfel de plăceri aparțin
modului de pasiune.
Plăcerea care bruiază omul de la
început
la sfârșit; vine din somn, lene și
neglijență;
această plăcere, se spune,
aparține modului de ignoranță.
Nu există nicio ființă, fie pe
pământ, fie în cer,
printre controlorii cerești Devasii,
care să fie
liberă de cele trei moduri gunas
ale naturii materialului prakriti.
Distribuția muncii în aceste patru
categorii -
Brāhmana, Kșatriya, Vaiśya și Śūdra -
depinde, de asemenea, de calitățile
inerente
ale naturii omului, O, Arjuna.
Intelectualii care susțin liniștea,
autocontrolul,
austeritatea, puritatea, răbdarea,
onestitatea,
cunoașterea transcendentală,
experiența transcendentală,
credința în Dumnezeu se află printre
Brahmani.
Cei care au calitățile de eroism,
vigoarea, fermitatea,
dexteritatea, non-abandonarea
câmpului de luptă,
caritatea și capacitățile
administrative
sunt numiți Ksatriyas sau protectori.
Cei care sunt buni în agricultură,
creșterea bovinelor,
comerțul, negocierea, industria, sunt
numiți Vaiśyas.
Cei care au capacitatea de a sluji
sau care lucrează în
orice fel de manipulare sunt
clasificați printre Śūdras.
Se poate atinge cea mai înaltă
perfecțiune
prin atașarea la munca naturală.
Ascultă-mă acum, cum se ajunge la
perfecțiune
prin angajarea în munca naturală.
Unul atinge perfecțiunea prin
închinarea la Ființa
Supremă de la care se desfășoară
toate ființele
și prin care întregul univers este
pătruns - prin
împlinirea propriei îndatoriri față
de El.
Mai bine să urmezi munca proprie
natural inferioară,
decât munca anormal superioară
efectuată corect.
Prin efectuarea lucrării prescrise de
propria sa natură
inerentă, nu există niciun păcat.
Nu se renunță la munca naturală,
chiar dacă este imperfectă; pentru că
toate
întreprinderile sunt învelite în
defecte
ca focul în fum, O, Arjuna.
Persoana a cărei minte
este întotdeauna goală
de atașamentul egoist,
care și-a stăpânit mentalul
și simțurile și care a eliberat toate
dorințele
atinge perfecțiunea supremă a
libertății
în fața lanțului karmic, renunțând la
atașamentul
interesat față de roadele muncii.
Află de la Mine, pe scurt, O, Arjuna,
cum cel care a ajuns la această
perfecțiune
atinge Persoana Supremă,
scopul cunoașterii transcendentale.
Dăruit cu un intelect purificat,
stăpânind mentalul printr-o
determinare fermă, întorcându-se
de la sunet și alte obiecte ale
simțurilor,
respingând atracția și aversiunea;
trăind în singurătate, mâncând ușor,
ținând sub control mintea,
vorbirea și organele de acțiune,
mereu absorbit în meditația yoga,
refugiindu-se în detașare;
și abandonând egoismul,
violența, aroganța, dorința,
mânia și instinctul posesiei;
el devine pașnic, eliberat
de noțiunea de "eu și cu
mine",
și astfel merită să se unească
cu Ființa Supremă Para-Brahman.
Absorbit în Ființa Supremă
Para-Brahman,
omul senin nici nu îndură, nici nu
dorește;
devenind imparțial față de toate
ființele, el obține
Pará-Bhakti, cea mai înaltă iubire
devoțională.
Prin devotament, omul înțelege cu
adevărat
ceea ce este și cine este esențial.
Cunoscându-mă în esența Mea,
el pătrunde imediat în Mine.
Un Karma devotat atinge, prin harul
Meu,
Mokșa, locuința veșnică și imuabilă -
chiar
îndeplinindu-și toate acțiunileși
prin toate faptele lui -
pur și simplu luând în mine refugiul
său.
Dedicându-Mi sincer toate acțiunile
tale,
Fiindu-ți scop suprem, depinzând
complet de mine,
Fixează-ți constant mentalul asupra
Mea,
recurgând la Karma-yoga.
Când mintea îți este fixată asupra
Mea,
treci peste toate greutățile.
Dar dacă nu mă asculți
din cauza ego-ului tău, vei pieri.
Dacă te lași purtat de ego,
tu gândești: nu voi lupta;
zadarnic fiindcă propria
ta natură te va contrazice.
O, Arjuna, ești controlat de
impresiile karmice
ale naturii tale - Samskāra. De aceea,
vei face –
chiar împotriva voinței tale - ceea ce
prin rătăcirea ta nu dorești să faci.
Domnul Suprem rezidă ca stăpân - Īśvara -
în inima cauzală a tuturor ființelor, O, Arjuna,
aducându-le în acțiune ca pe niște
marionete montate pe o mașină.
Umplut cu dăruire dulce, caută
refugiu
numai în Domnul Suprem, O, Arjuna.
Prin harul Său vei atinge pacea
supremă și locuința veșnică.
Astfel, am expus cunoașterea
mai secretă decât toate
secretele. După ce te gândești
la aceasta, fă ce vrei.
Ascultă încă o dată Marele meu secret,
cuvântul Meu suprem. Îmi ești
foarte drag, așadar îți voi spune
ce este bine pentru tine.
Fixează-ți mentalul asupra Mea, fii
devotul meu,
dă-mi jertfa ta, închină-te înaintea
Mea,
și cu siguranță vei ajunge la Mine.
Îți promit, pentru că ești prietenul
meu drag.
Punând deoparte toate acțiunile
meritorii,
abandonează-te în întregime și complet
voinței Mele, Te voi elibera de orice păcat.
Nu ai de suferit.
Nu trebuie să exprimi niciodată
această cunoaștere
celui care este lipsit de austeritate
și care
nu are devoțiune, care nu dorește să
asculte,
nici celui care Mă disprețuiește.
Cel care va propaga filosofia supremă
secretă
printre devoții Mei îmi va împlini
cel mai înalt serviciu devoțional
și va veni la Mine cu certitudine.
Nici o altă persoană nu Îmi face un
serviciu mai bun decât el și nimeni
altcineva nu va fi mai drag
pentru mine pe pământ.
Voi fi venerat prin sacrificiul
cunoașterii printre cei care vor
studia dialogul nostru secret.
Aceasta este promisiunea Mea.
Oricine aude acest lucru, cu credință
și fără
bătaie de joc, va fi eliberat din
păcat,
și va ajunge la cer – în lumile
superioare
ale celor cu acțiuni
pure și virtuoase.
O, Arjuna, ai ascultat bine,
cu mintea concentrată?
A fost risipită complet iluzia ta
născută din ignoranță?
Arjuna:
Prin grația Ta, delirul meu este
distrus,
am recuperat cunoașterea de Sine,
confuzia mea s-a risipit și eu
mă voi supune comenzii Tale.
Sanjaya:
Am auzit acest minunat
dialog între Sri Krishna
și Mahātmā Arjuna,
care mi-a ridicat părul în cap.
Prin harul înțeleptului guru Vyasa,
am auzit
cea mai secretă supremă yoga direct
de la Krishna,
Divinul yoga, enunțată de El însuși
lui Arjuna, sub propriii mei ochi.
O, rege, comemorând încă și încă
acest minunat și sacru dialog
între Sri Kŗşna și Arjuna,
am tresărit de bucurie în fiecare
clipă și,
amintindu-mi de fiecare dată,
O, Rege, această formă minunată
a lui Krishna, sunt uimit
și mă bucur fără încetare.
Acolo unde va fi Krishna, Divinul
yoga,
și Arjuna cu armele datoriei și
protecției,
va exista pentru totdeauna
prosperitate, victorie,
fericire și moralitate. Aceasta este
convingerea mea.
~*~
Versiune de George Anca
https://georgeanca.blogspot.com.au/2018/04/mantuire-moksha.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu