Χριστός ανέστη
Marin Sorescu - Nicolae Grigore
Mărășanu – Cezar Ivănescu – Ana Blandiana –
Puși Dinulescu – Gheorghe Andrei
Neagu - Theodor Damian – Troparul Pascal –
† N I F O N –
Adrian Botez – George Anca
MARIN SORESCU
A bătut clopotul
Cel mai rău ne-a părut când a murit
Gogu lui Duluman,
Prietenul lui Nicolae,
Când s-au dus amândoi pe linia-ntâia,
în Tatra,
Dar înainte de asta, au venit pentru
două zile
Acasă, în permisie,
Să-şi ia rămas bun şi să pună ochii
pe câte-o fată,
Ca să-i spună să-i aştepte la poartă.
Dacă se ştiau aşteptaţi de cineva,
ori logodiţi,
Era ca şi când nu i-ar mai fi putut
nimeri glonţul,
Ori chiar dacă mureau, mureau de drag
pentru patrie.
Seara, înainte de plecare, ne pomenim
cu Gogu pe la noi,
Trop, trop, cu nişte bocanci grei pe
la uşă.
Zice: am venit să-i spun lui Nicu să
se scoale devreme.
Era-mbrăcat de luptă, ca să-1 vadă
satul, avea manta lungă
Raniţă, bidon, gamelă, nici un câine
nu-ndrăznise
Să-1 latre.
Mama le-a pus masa, cu faţa ca
pământul,
Plânsese, toată ziua i se bătuse un ochi
şi-avusese şi-un
Vis rău [, ]
Dar acum încerca să zâmbească.
– Şi pe cine vrei să iei tu, mă
Gogule, când te-ai întoarce?
Cine ţi-e dragă?
Gogu întingea într-o tigaie cu nişte
carne de porc,
Pecie bună,
Erau şi murături într-o strachină,
mânca cu poftă.
A râs:
– Toate-mi sunt dragi, uite până şi
tigaia asta,
Parcă-aş lua-o,
Ce zici, Nicolae? Asta ne-ar ţine de
foame?
– Mă, ca tigaia nu mai găsim noi,
asta e ştiut,
Ce e acasă e sfânt, dar nu-ntoarce tu
vorba,
Te logodişi?
– Ce să mai încurc o fată?... Că ştiu
eu dacă-oi
Mai veni?
Eu şi cu Ionică eram în vârful
patului,
Ne părea rău că nu suntem şi noi aşa
de mari,
Să plecăm să ne batem cu turcii, cu
tătarii, avarii,
Oricine, indiferent, numai să ne
apărăm patria de lifte.
Gogu a căzut după un an.
Era pe aceeaşi linie cu Nicolae,
se-ncurajau unul pe altul,
Şi scriau amândoi o singură scrisoare
acasă, că nu prea
Aveau litere, ori nu ştiu ce le
lipsea acolo pe front.
Într-o zi primim doar o jumătate de
scrisoare.
La Sandu lui Duluman
Au început să ţipe toţi ca la
cutremur,
Când se mişcaseră casele şi căzuseră
cloţele de pe ouă,
de-au răcit puii.
Şi nimănui din sat nu-i venea să
creadă, cum se-ntâmpla
De fiecare dată când murea cineva, că
era foarte greu să
Crezi că ăla n-o să mai fie deloc,
gata.
– Poate n-o fi adevărat, îşi dădea
mama cu părerea,
Deşi după semnele pe care le avusese
ea...
„Ştiu eu pe cine-or fi îngropat ei?
Că-i adună bucăţi, nu se mai
cunoaşte; el o fi numai
Dispărut,
Ori rănit pe undeva, cine ştie! Pe
front se mai
Întâmplă şi minuni"... Da' de
unde minune,
Mumă-sa a început să-i facă rostul,
ca la morţi,
Că şi morţii au rostul lor, trebuie
să ţii pasul.
L-a pus în pomelnic, i-a dat o oaie
peste groapă,
Au făcut ai lui şi pomană cu oale şi
toiege,
Nu mi-a fost foame deloc,
Mi-am adus aminte de tigaia pe care
voia el s-o ia
Pe front,
I-am dat bucatele lui Zarbă.
O fată mare a scos de la fântână timp
de treizeci
De zile
Dimineaţa de tot, înainte de-a răsări
soarele,
Câte o vadră de apă ne-ncepută, asta
în caz de sete
Pe lumea ailaltă.
DUMITRU MATCOVSCHI
Apără-mă, frunză de tei
Apara-ma, frunza de tei,
te rog, ma apara:
salbatic dusmanii mei
tuna si scapara.
Pazeste-ma, frunza de dud,
te rog, ma pazeste:
prietenii m-au vandut
mol-do-ve-nes-te.
Loveste-ma, frunza de mar
cu neandurare:
am cautat adevar
in tradare.
Ascunde-ma, frunza de soc,
te rog, ma ascunde:
invidia-i cu noroc
aici si oriunde.
Alina-ma, frunza de nuc,
te rog, ma alina:
sperantele-au ars ca pe rug,
ah, fara lumina.
NICOLAE GRIGORE MĂRĂȘANU
Miez de noapte dulce
rugă
Nu, nu-ţi revărsa
peste jertfa Sa,
frigul, noapte dulce!
Şi nu te grăbi
a mi-L prigoni
pe blândul Hristos -
Că nu s-a supus,
nici că s-a dedus
din verbul indus
De ei. Şi-a ales
din bogat cules
spinii ca prinos.
Doar astfel ne-aduce
ruga lui in luce
steaua cu cercei.
Şi nu te grăbi
a mi-L arăbi
în mistici de soare.
Spune-le duios,
roagă-i, pe Hristos
să nu mi-l omoare!
CEZAR
IVĂNESCU
Barcu negru (prohod)
Amaliei Rodriguez
în eternitate
! cu o Barcă Neagră
printre morţi mă purtară
ca Sufletul meu să se încînte cu
Moarte !
! ca Sufletul meu
să îl mănînce Moartea,
ca Sufletu-mi, Doamne, Moartea să-l
beie !
! să mi-l omoare, Sufletul,
cei mulţi tăbărîră
şi lovitu-m-au, Doamne, şi mă
îngenuncheară !
! şi m-au rupt în bucăţi
ca pe Viermii Pămîntului
şi eram, Doamne, Viermele-Vierme
printre cadavre !
! şi eram nici cît un Vierme
şi m-am rugat, Doamne, de Tine
şi n-am găsit la Tine îndurare !
! Te-am rugat să mă iei
şi a mă luare
ca pe o rază în întuneric nu
Te-ndurai !
! nu Te-ndurai, nu Te-ndurerai,
Doamne,
şi m-am rugat, Surioare, Surioare,
Urse-Ursance-Ursitoare, de mine îndurare
!
! şi mă purtară, Demenţă,
cu o Barcă Neagră
printre morţi mă purtară !
! şi am mîncat cu Demenţa la masă
şi-am înghiţit dumicatul şi anafora
Demenţei,
cu Sfînta Demenţă mă cuminecară !
! şi rîdeam ca o floare scuturată de
viscol,
şi rîdeam ca o floare
ca Floarea-Soarelui-Cancerului !
! şi mult de mine se bucurară
se bucurară urzicele buzelor
îmi tămîiară şi-n urinele curvelor mă
îmbălsămară !
! cu o Barcă Neagră
printre morţi mă purtară
cu vîsle de smoală !
! cu vîsle de smoală
amarele gîndului
în Centrul Pămîntului !
! în Miezul Pămîntului
mă copleşiră, mă îndemnară,
mă îngenuncheară, mă îndemnară !
! să-i sărut mînurile
să-i sărut inelele,
să-i sărut gura, să-i sărut noada !
! mă purtară, mă purtară
mai aproape de Căpetenia Amară
cu ţeastă de omenime, cu Cuget de
Fiară !
! cu o Barcă Neagră
printre morţi mă purtară !
ANA BLANDIANA
Pe malul morii
Pe lacul morii apa se-mbracă-n mantii
lucii
De mucilaginoase mătăsuri verzi
smarald
Şi roţii-nţepenite ii creşte blană
verde
Să-i ţină-n părăsire de moale şi de
cald.
De vrei să treci cu barca, lungi
mîini te ţin pe loc
Şi-oculte, verzi miasme iţi ameţesc
plămînii,
Pe cînd secrete broaşte slujesc
solemn prohod
Pe-altarul vechi şi profanat al
pîinii.
Şi nu e nici un secol de cînd priveam
vrajită
Copiii cum se joacă-n faină ca în nea
Şi alegeam din gloată-o fetiţă albă
toată
Sa crească şi să fie mama mea...
PUȘI DINULESCU
Ambasada iubirii
Mai relatam
într-un articol, nu foarte demult, despre ceva chestii din culisele Teatrului
Dramaturgilor Români, a cărei zână bună este chiar doamna primar general al
capitalei.
În urmă cu
nişte ani, aflu că doamna Gabriela Firea, pe atunci la Antena 3, este premiată
de Asociaţia Scriitorilor din Bucureşti cu premiul de debut pentru poezie.
Asociaţia
era condusă de Iosif Naghiu. Şi-l întreb:
— Chiar are
talent şi la poezie doamna Firea?
— Ei, da!
răspunse dramaturgul. Dar m-am gândit că poate avem nevoie de ea, dacă lucrează
acolo...
A fost
primul pas al doamnei Firea în lumea literelor şi acum e ditamai membră a
Uniunii Scriitorilor.
— Mare
scofală! o să ziceţi, dar mai sunt încă vreo 2500 pe lîngă ea!
— Da,
dom’le, zic eu, plin de venin, dar când o să iasă ea la pensie, mai adaugă 50
la sută la pensia de bază, care va fi şi-aşa astronomică şi-o să se ducă până
hăt, cu banii ăştia, până în Proxima Centauri, mai ştii? Pe când la nişte
scriitori adevăraţi, sporul ăsta, fiindcă e 50 la sută din foarte puţin, îi va
lăsa mai departe să se zbată în mizerie, numai pentru că nu au supt membrul
partidului la timpul potrivit! Vorbesc de ăla vechiul, că ăsta nou nu se pune!
Aşa că noua
premieră a Teatrului Dramaturgilor Români cu o piesă de Iosif Naghiu,
recuperată, probabil, din cine ştie ce pod prăfuit, e o chestie mişto pentru
toată lumea, pentru că doamna Verona de la Teatrul Dramaturgilor Români e
tocmai persoana care făcuse atunci doamnei Firea trampa cu Naghiu, cu care era
unghie şi carne, iar doamna Firea, care abia venise în Bucureşti stătea în
gazdă la doamna Verona…
Lumea e
mică, ăsta-i adevărul gol-goluţ…
Dar ce
folos?
Se vor mai
juca trei- patru spectacole, mai mult nu văd, pentru că piesa nu e la nivelul
care l-a consacrat pe Naghiu, iar el, care era foarte exigent cu sine, nu cred
că s-ar fi riscat în chestia asta…
Oricum, în
aşa-zisa piesă nu-i vorba de nimic consistent, nici măcar de problema
terorismului, cu care se încearcă în final dregerea busuiocului. Sunt doar
câteva fraze ieftine, lipite acolo cu un scoci de calitate minoră. E drept că
personajele sunt puse într-o situaţie de criză, fiind arestate de terorişti,
dar ele nu par prea interesate de asta, iar teroriştii sunt transformaţi
într-un fel de chelneri, care apar chiar înainte ca spectatorii să fie băgaţi
în sala de spectacol. Restul sunt nişte vulgarităţi sexualiste, jegoase şi în
text şi în gesturile uneori murdare ale actorilor. Păcat că personalităţi de
talia Maiei Morgenstern, Ancăi Sigartău sau a lui Dan Condurache se complac în
posturi de multe ori jenante, dar Condurache, totuşi, dincolo de text, poate şi
dincolo de regie, face un recital de atitudini, de explozii, cu o energie
debordantă, arătând în ce mare formă e şi tânjind parcă undeva, în forul lui
interior , la întâlnirea cu un regizor şi un text pe potivă. O surpriză
excepţională a fost, însă, Dana Rogoz. Numele ei îmi trecuse pe la ureche, dar
n-o ştiam. Însă atâta graţie, atâta aer şi-atâta foc, atât firesc, au făcut din
ea în acest spectacol o prezenţă adorabilă. Vlad Logigan, unul din cei mai
interesanţi actori ai noii generaţii, a fost distribuit greşit în rolul
aşa-zisului ideolog al teroriştilor, poate un actor mai special doar ar fi pus
sarea şi piperul, fără de care acest personaj, chiar aiurea-n tramvai cum
apare, ar putut fi înghiţit, chiar de mine, care în timpul spectacolului cred că
m-am uitat la ceas cel puţin de vreo douăzeci de ori, aşteptând impacientat rău
de tot izbăvitorul final.
Marius
Bodochi, actor de vază al teatrului nostru, debutează cu piesa asta în regia de
teatru. Dacă m-ar fi întrebat, i-aş fi spus să nu cadă în capcana prilejului de
a debuta, dacă nu i se propune o piesă adevărată. Dar din textul ăsta nu cred
că ar fi putut ieşi ceva mai acătării.
Conducerea
Teatrului Dramaturgilor Români sfidează în continuare bunul simţ, iar de simţul
ruşinii ce să mai vorbim? S-a făcut acolo o bisericuţă, care-şi joacă
pretenarii, gaşca îşi trage salarii babane, eu latru de nu mai pot şi ei mă
privesc cu condescendenţă şi respect, îşi halesc banii şi privesc în jur cu
seninătate şi cu iubire…
Am uitat să
spun că şi piesa asta sau ce-o fi ea, se cheamă Ambasada iubirii, un titlu pe
care l-ar fi meritat şi superba piesă a lui Edmond Rostand despre povestea lui
Christian, a Roxanei şi a lui Cyrano de Bergerac…
Eu ce să
fac? Rămân de partea lui Cyrano…
GHEORGHE
ANDREI NEAGU
Tristețea
lui Dumnezeu
Trist,
Dumnezeu se uita la maldărul de hârtii de la picioarele tronului său, semn
că muritorii încă n-aveau încredere în
forţa cuvântului sau a gândului. Degeaba se străduiseră slujitorii de pe pământ
să-i convingă că El le percepea şi gândurile nu numai faptele. Se pare că
muritorii aveau nevoie de o dovadă scrisă. Unii ceruseră şi o ştampilă de la
heruvimii ce-l slujeau cu credinţă. Numai că aceştia o rătăceau mai tot timpul.
Dumnezeu se
ridică trist de pe tronul celest şi împinse cu toiagul maldărul de hârtii. Ar fi putut păşi peste
ele hieratic dar îi era lene. Erau reclamaţii la adresa Sf. Petru. Se înmulţeau
de la o zi la alta. Raiul devenise aproape gol. Sf. Petru devenise atât de
exigent, încât umpluse Iadul până peste poate. O vânzoleală nefirească se
stârni din senin în împărăţia întunericului. Câţiva drăcuşori se adunaseră deja
în jurul celei recunoscute drept Talpa Iadului, care cu formele ei voluptoase
ştia să-i ademenească acolo unde îşi dorea ea.
- Ce vreţi
voi, fiii mei, să vă lăsaţi conduşi de toanele acestui Petru, care-şi bate joc
de împărăţia noastră?
- Aşa e, aşa
e!, spuneau încornoraţii cu feţele triste.
- Voi nu
vedeţi că nu mai avem loc nici de smoală în cazane? Iar smoala aţi început să o
refolosiţi de atâtea ori încât nu mai are efect. Am ajuns să-i pârpălim aproape
pe uscat pe păcătoşi!
- Aşa e, aşa
e!, murmurară ei semeţindu-şi corniţele. Le apărea din ce în ce mai limpede
gândul că trebuiau să facă un lucru nemaifăcut, să se revolte. Belzebut se ivi
pe neaşteptate de undeva, de unde nu se putea ghici.
- Ce-i cu
voi aici?, se încruntă ei intimidându-i. Nimeni nu rosti ceva.
- Au venit
şi ei pe la mine!, zise Talpa Iadului, legănându-şi nurii în faţa
stăpânitorului.
Aşa făcea
ori de câte ori simţea pericolul plutind în aer. Aşa reuşise să treacă de cele
mai grele primejdii. În faţa ei nici măcar Scaraoțchi nu rezista.
- Am
întrebat ce-i cu voi aici?,îşi rosti acesta
şi mai ameninţător întrebarea.
- Păi, nu
ţi-am spus că au venit în vizită? îl întrerupse ea simţind primejdia plutind în
aer. Drăcuşorii îşi băgară corniţele între umeri, risipindu-se care încotro.
- Tu să-mi
spui! insistă Belzebut după ce rămaseră singuri. Ştia că de la ceilalţi n-avea
cum să capete răspuns.
- Erau
trişti, obosiţi şi nemulţumiţi!
- Iată uite,
după ce le-am dat de muncă din belşug, au ajuns să se plângă!
- De fapt se
plângeau de calitatea muncii. Înghesuiala din cazane i-a făcut să nu mai aibă
loc de smoală, de-au ajuns păcătoşii să fie mai mult copţi decât fierţi, mai
mult prăjiţi pentru păcatele lor. Şi au dreptate. Tu nu simţi ce miros greu de
prăjeală s-a lăsat în împărăţia noastră? Am informaţii că mirosul a ajuns să
treacă în împărăţia cerurilor. Nu ştiu când Dumnezeu va sesiza duhoarea.
- Şi cum
vezi tu rezolvându-se soluţia?
- Nu ştiu!
Dar pentru a preveni o revoltă trebuie să mergi la Dumnezeu să vezi, să cauţi o
soluţie, îl îndemnă Talpa Iadului.
- Şi cât o
să lipsesc, voi să vă ţineţi de prostii? Să mă trezesc în faţa faptului
împlinit? Că ştiu eu ce-ţi poate pielea! Am mirosit eu că-mi vrei locul.
- Mă crezi
chiar aşa de tâmpită? Ce, nu mă simt bine cu temenele ce le fac încornoraţii?
Başca avantajele oferite de micuţi. Şi apoi nu uita, eu sunt Talpa Iadului. Şi
nu pot să fiu şi una şi alta, că se prăbuşeşte şandramaua. Scaraoțchi nu mai
zise nimic. O părăsi convins de adevărurile spuse de ea. Se îndreptă spre
Împărăţia Cerurilor. Trebuia să-l vadă pe Dumnezeu.
- Supusul
Înălţimii Tale, Scaraoțchi, bate la poarta împărăţiei Tale!, trâmbiţă
comandantul gărzii heruvimilor de la intrare.
- Să intre!,
rosti sec Dumnezeu, curios de venirea neprogramată a stăpânului Iadului.
Coarnele lui
Belzebut se arătară cu teamă prin crăpătura uşilor împărăteşti întredeschise.
- Ce vrei?,
tună Dumnezeu din Înaltul Împărăţiei Sale.
-
Preaputernice şi mare Stăpânitor al văzduhurilor! Nu mai am cazare, nu mai am
lemne, iar smoala o refolosesc, de a ajuns să pută peste poate!
- A ajuns şi
la mine un iz neplăcut!
- Doamne,
mai ia din cei care mi-au fost trimişi spre îndreptare, pentru că i-am
schingiuit cum am putut mai bine, ca să-i curăţ de păcate!
- Nu pot!
Du-i la judecată în faţa Sf. Petru. El decide!
- Am mai
fost, dar mi i-au dat înapoi. Mi-a spus să nu-l mai deranjez!
- Bine,
bine! Mergi la treburile tale!, îi spuse Dumnezeu cu amărăciune în glas.
Jumătate din
maldărul de hârtii erau de la cei care credeau că-şi ispăşiseră pedeapsa.
Cereau plecarea din Iadul care devenise suprapopulat.
- Să vină la
mine Sf. Petru! zise El cu gravitate. Căpetenia heruvimilor îl şi trimise pe
mesager să trâmbiţeze voinţa Domnului. Răvăşit, cu părul în neorânduială,
năclăit de truda judecăţii, Sf. Petru veni de îndată în faţa Stăpânului
Cerurilor.
- M-ai
chemat Doamne?, îngăimă el cu glasul stins şi cu genunchii lipiţi de pardoseala
încăperii. Dumnezeu nu-i răspunse imediat. Ştia că timpul avea să macine şi
ultimele rămăşiţe de voinţă. Trebuia să-l facă să înţeleagă odată pentru
totdeauna, că nu e bine ceea ce face.
- Ţie îţi
place ce se întâmplă în Iad?
- Dar ce se
întâmplă Doamne?, îl întrebă Sf. Petru cu o seninătate, ce dovedea lipsă se
interes.
- A fost la
mine Belzebut! Nu mai are cazane. Nu mai are lemne şi smoala o refoloseşte de
câteva luni.
- Păi, să-i
mai dăm altele!
- De unde?
I-am dat lui Sf. Ilie mai toate rezervele pentru ca să-şi ia fulgere
performante la carul său ceresc.
- O, Doamne,
mă cutremur, dar nu pot face altfel!
- Nu poţi,
sau nu vrei?, tună Domnul, vădit supărat.
Sfântul Petru nu-i răspunse. Ar fi vrut să fie nevăzut, dar cum puteai
să fii invizibil în faţa Domnului? Aşa că lăsă şi el o vreme să treacă timpul,
să netezească furia Domnului, ca să-l lase să se ducă la treburile sale.
Degeaba! Vocea lui Dumnezeu tună imperturbabil.
- Dai cheile
lui Iisus şi te duci să faci dreptate pe pământ! Dar să ştii, că judecata ta nu
va fi definitivă, Iisus va avea ultimul cuvânt.
***
Un vuiet
puternic coborî din înalturi. Nori negri acoperiră faţa soarelui. Tunete şi
fulgere nemaivăzute înspăimântară
suflarea pământului. Părea că o urgie nemaiîntâlnită era să se prăvale peste
toate vieţuitoarele lumii. Iar când carul Sf. Ilie se opri în Piaţa Sfatului
Dreptăţii, coborî Sf. Petru. Sf. Ilie se ridică la cer, strângându-şi fulgerele
ucigătoare, lăsând lumina soarelui să ajungă iar pe pământ.
Regi şi
împăraţi se închinară în faţa lui, recunoscându-l. Aşa ceva nu se mai
întâmplase.
- Am venit
să judec aici pe pământ, în faţa
voastră! Am să îndrept legile strâmbe şi am să vă judec pe fiecare după gândul
sau fapta sa!
- Şi după
gând?, mormăi unul dintre capii bisericii creştine.
- Şi după!
Nu scrie aşa în cărţile sfinte?, bubui Sf. Petru. Capetele mărimilor se
aplecară fără să crâcnească. Un tron uriaş, pe potriva importanţei Marelui
Judecător, fu instalat în cel mai important loc din lumea creştină. Prin faţa
Sf. Petru începură a se perinda mii şi mii de fiinţe gata să se ridice la cer
și să fie repartizate în Rai sau Iad. Şi cum Iisus nu avea darul de a citi
gândurile Sf. Petru, acesta hotărî să dea fiecărui suflet câte o adeverinţă din
care să rezulte locul potrivit după
greşeala comisă. Spre surprinderea lui Iisus, majoritatea adeverinţelor erau
pentru Rai. Şi cum avea mâinile încă rănite, cu sângele şiroind de pe urma
piroanelor ce-i străpunseră încheieturile, Iisus îşi chemă măicuţa să-l ajute.
Ea îi citea repartiţia sufletului ce i se înfăţişa la picioarele învelite cu o
pătură. Din când în când, când nu era nimeni să-i vadă, Maica Domnului îi
ridica pătura şi-i ştergea sângele ce-i curgea din picioare. Mai greu era când
Iisus trebuia să meargă la toaletă. Era singurul ce trebuia să facă asta până
şi acolo, la dreapta Domnului. Curând, numărul celor iertaţi de păcate de către
Iisus cel bun şi milostiv, umplu din nou tăriile raiului, iar când şi Sf. Petru
îi repartiza suflete noi tot către Rai, Dumnezeu s-a trezit iar cu o solicitare
de audienţă de la Scaraoțchi.
- Ce mai
vrei?, tună Domnul.
- Doamne, nu
mai vreau nimic! O mulţime de cazane sunt goale şi tu Doamne, trebuie să ştii
astea. Nu mai am fochişti iar calupurile de smoală s-au întărit până şi între
cazanele de sub care s-a stins focul! De aceea rogu-Te Doamne să-mi dai nişte
fochişti prin transfer din Rai!
- Asta-i
bună! Când era Sf. Petru, te plângeai că băgai prea mulţi într-un cazan, iar
acum cu Iisus ai cazanele goale.
- Păi dacă
şi Sf. Petru îi trimite de frica Ta tot
în Rai, iar Iisus i-a repartizat pe toţi cei ispăşiţi de la mine tot în Rai, de
unde Doamne să mai am parte de cele trebuincioase împărăţiei mele?, se plânse
Scaraoțchi cu glas prefăcut. Dumnezeu îşi sprijini capul pe braţul stâng. Barba
albă îi atârna până de dincolo de genunchi. Bătu din sceptru cu furie.
- Du-te în
împărăţia ta şi fă-ţi treaba!
Belzebut
dispăru înspăimântat. Niciodată Dumnezeu nu s-a
înfuriat în faţa unui slujbaş, cu atât mai mult în faţa lui.
- Cheamă-l
la mine pe Sf. Ioan Gură de Aur!, zise El heruvimilor, ce-i vegheau în
permanenţă existenţa. Ştia că Sf. Ioan era de departe un înţelept şi un mare
iubitor de adevăr. Trebuia să ia o măsură extremă. Să-l dea afară pe Sf. Petru
din orice dregătorie.
- M-ai
chemat Doamne?
- Da Ioane!
Te ştiu înţelept şi cu un grai blând şi dulce. De aceea îţi spunem Gură de Aur!
De aceea cred că porunca mea va fi mai lesne înţeleasă de Sf. Petru, care n-a
înţeles să se îndrepte. A intrat frica în oasele lui şi mă îngrijorează. Şi
dacă la poarta Raiului îmi izgonise toate sufletele în Iad, acum am ajuns să
dau prin transfer Iadului suflete din Rai, pe post de fochişti. Pe fiul meu
nu-l pot pedepsi, el a luat pe umerii săi, păcatele întregii lumi şi sângerează
şi astăzi. De aceea, îţi poruncesc, să-l faci pe Sf. Petru să înţeleagă că nu
mai am nevoie de serviciile sale! Ia-l pe Sf. Ilie şi du-te pe pământ şi spune-i asta.
- Şi o să
rămână şomer? Aș fi primul sfânt şomer!, rosti cu blândeţe Sf. Ioan.
- Ghinion!
Şi sfinţii trebuie să dea socoteală pentru păcatele lor! Altfel cum s-ar mai fi
îndreptat vreodată?, tună Domnul. Sf. Ioan se retrase de-a-ndărătelea, având
capul plecat. Era riscant să mai continue dialogul cu Dumnezeu.
***
Vestea îl
copleşi pe sf. Petru. De măreţia
chipului său de judecător al lumii se alesese praful. Se aşeză la un rând
întâlnit în cale, cu sacoşa din fire
împletite în mână . Dimineaţa venea laptele şi iaurtul şi trebuia musai să
apuce şi el două borcănele de iaurt. Dacă s-ar fi terminat, ar fi ajuns la
capătul puterilor.
- Stai
maică la rând? îl boscorodi o bătrână
zăngănind din borcanele de sticlă aduse la schimb. Pentru că aşa era, dacă nu
aveai borcane la schimb, vânzătoarea se uita chiorâş şi te aştepta să-ţi iei
angajamentul că ai să i le returnezi. Sf. Petru nu-i răspunse. O lăsă să-i
treacă în faţă, aşteptând răbdător, să se deschidă alimentara. Când s-a
deschis, un murmur surd a cuprins mulţimea de la un capăt la celălalt al cozii.
Mirosea a mişcare. De undeva, de nicăieri, două ţigănci cu câte un dănciuc în
braţe s-au înfipt direct în fruntea cozii, cerând nici mai mult nici mai puţin
decât cinci litri de lapte şi zece borcănele de iaurt. De sub pestelca
înflorată, una dintre ele a scos un pumn de bani soioşi imprimaţi cu chipul lui
Tudor Vladimirescu.
- Stai la
rând cucoană!, îi zise bătrânica.
- Cucoană-i
mă-ta! Iar la rând nu stau pentru că am un copil în braţe!, ricană ţiganca
zgâlţâindu-şi puradelul, care începu să urle.
- Nu-ţi dau
decât doi litri de lapte şi patru borcănele!, îi zise vânzătoarea.
- Dar de ce
fa? Tu nu vezi că suntem surori la ghiuluri! îi zise piranda făcând aluzie la
asemănarea izbitoare a bijuteriilor de aur turcesc, ce strălucea pe mâinile
lor. Restul cozii era resemnat. Se obişnuiseră oamenii şi cu raţia şi cu tupeul
ţiganilor şi cu pierderea timpului la coadă în ploaie sau în zăpadă. Scăpau de
ţigani numai când era gerul mare, viscolul tare sau căldura insuportabilă.
Atunci comoditatea ţigăncilor le făcea să nu mai vină cu obrăznicie în capul
cozii.
Sf. Petru
începu să înţeleagă pe propria-i piele cum era să fii egal cu toţi în faţa
Domnului. E drept că unii „erau mai egali decât alţii”, dar şi aici tot în
numele conceptului egalităţii se lucra. Cu două persoane înainte de a-i veni
rândul, iaurtul se terminase.
- Lua-v-ar
dracul! zise baba târşindu-şi picioarele betege prin faţa alimentarei. Sf.
Petru se mulţumi cu o sticlă de lapte. Atât era raţia pentru o persoană pe zi.
Vânzătoarea i-ar fi dat mai mult simpaticului bătrânel dacă ar fi avut ambalaj
la schimb. N-avea.
- Următorul!
zise vânzătoarea privindu-l pe bătrân cu o urmă de regret în suflet. „Dar dacă
nu mi-a cerut? îşi găsi ea repede alinarea, fără să se întrebe ce era de capul
bătrânului. Abia mai târziu, după ce se obişnuise cu venirile lui matinale,
începu să se întrebe, de ce nu-i cerea încă o sticlă de lapte, mai ales că-i
adusese de fiecare dată ambalajul. Dar nu-i cerea. Venea cu o faţă tristă, ce
te deprima. Vânzătoarea începu să întrebe în stânga şi-n dreapta. Nimeni nu
putu s-o desluşească. Au aflat că dormea în curtea unei biserici. Ar fi vrut să
discute cu parohul despre bătrânul acela cu faţa luminoasă. Dar preotul refuza
orice dialog. Era încă înspăimântat. Făcuse destulă puşcărie după ce fusese
prins ascultând la radio Vocea Americii . Aşa că zvonurile au dispărut uşor,
uşor aruncând în derizoriu existenţa bătrânului cu înfăţişare de patriarh. E
adevărat că barba era mai colilie şi că straiele erau roase şi decolorate de
timp. Dar mersul îi rămăsese la fel de impunător. Din când în când tăia lemne
la biserică sau prin vecini, fiind răsplătit de cele mai multe ori cu bani.
Părintele îi dădea din colivele credincioşilor. Uneori, bătrânul era zărit prin
curtea spitalului, sprijinind bolnavii în mersul lor anemic pe alei. Alteori
era zărit prin cartierul zarzavagiilor cărând apă cu căldarea într-un ritm
constant. Părea neobosit.
- Ai tăiat
lemnele? îl întrebă prelatul pe bătrân.
- Da
părinte, dar mai tai! zise el apucând toporul. Se simţea sfârşit. Nu mai avea
putere. I se părea că preotul întinsese prea mult coarda. Nu se aşteptase la
atâta chin.
- Lasă
toporul, m-am gândit să facem un sfat al bătrânilor, al înţelepţilor, să
judecăm împreună păcatele acestor muritori, îl surprinse popa. Sf. Petru îşi
arăta mirarea.
- Iarăşi
judecată?
- Ce nu-ţi
convine? Nu şti că oricum vor fi judecaţi de Sf. Petru?, îi zise părintele.
- Ba nu, acum
vor fi judecaţi de Fiul Domnului. Sf. Petru a fost izgonit şi se află în faţa
ta.
- Cum? Faci
un mare păcat dacă te dai drept Sf. Petru.
- Eu chiar
sunt! Dar am tăcut, să nu produc tulburare printre muritori!
- Şi atunci,
de ce nu-i judeci aici pe pământ, pe muritori?
- Pentru că
m-am săturat să tot judec. Dacă-l supăr iar pe Dumnezeu?
- Voi fi
alături de tine! Te voi ajuta atât cât pot. Am învăţat multe din cărţile
creştine, mai ales de când am fost închis la canal.
- Şi de unde
ştii dacă-l nu-l vom mânia pe Domnul?
- Sfintele
Scripturi îmi vor fi mereu alături.
- Să nu uiţi
asta! Şi să nu mă laşi să mă depărtez pe căi greşite în judecăţile mele.
Preotul se retrase cu o smerenie în gesturi şi pe chip cu greu stăpânită. A
doua zi era sfârşitul Postului cel Mare. Enoriaşii aveau să vină să se
spovedească şi să se împărtăşească. Într-adevăr, când credincioşii s-au dus la
uşa altarului, aşa cum se obişnuia, au dat de un bătrân cu o barbă lungă şi
albă, ce şedea pe un scaun de parcă n-ar fi fost pregătit să le ierte păcatele.
Din spatele lui, preotul îi îmbărbăta, spunând:
- Este Sf.
Petru şi a pogorât printre noi să ne ierte de păcate. Apoi, enoriaşii îşi
rosteau cele cuvenite drept răspuns întrebărilor rostite de cel ce-şi spunea că
ar fi Sf. Petru.
- Dumnezeu
să te ierte, pentru că eu te-am iertat creştine! îi asigura bătrânul făcând
semnul crucii, lăsându-se sărutat pe mână. Evlavioşii, după ce ieşeau în curte,
erau buimăciţi.
- O fi Sf.
Petru, cumetre?, îi zise una vecinului cu care păcătuise de nenumărate ori,
bucuroasă că a fost iertată.
- Nu ştiu
fa! Zi bogdaproste că te-a iertat. Că eu nu mă duc să mă spovedesc. Mi-e frică
să mint! zise el făcând aluzie la faptul că ea îi ascunsese bătrânului păcatul.
Cum, necum, vestea se răspândi cu iuţeală. Noaptea îl prinse pe bătrân
blagoslovind şi iertând în stânga şi în dreapta.
***
Iisus se
trezi chemat în faţa Domnului mai repede decât s-ar fi aşteptat. Mergea cu
greutate, lăsând în urma lui picături de sânge.
- M-ai
chemat Tată?
- Da fiule!
Îmi dau seama că am greşit punându-ţi pe umeri povara judecăţii. Tu ai doar
simţământul jertfei. Tu nu şti să desluşeşti răul de bine şi-i consideri pe
toţi asemenea ţie, luând pe umerii tăi povara păcatelor tuturor.
- Păi, nu
asta mi-ai spus Doamne? Nu de asta m-ai lăsat să fiu jertfit?
- Da, fiule,
dar a devenit Raiul suprapopulat, iar Iadul mai are puţin şi-şi dă duhul. Nici
aranjamentul cu Scaraoțchi de-ai transfera din când în când nişte fochişti
nu-mi mai convine. E din ce în ce mai greu să găsesc înţelegere. Tu n-ai cum să
mă înţelegi!
-
Porunceşte, Doamne!
- Apoi o să
te iau iar de-a dreapta mea, să te ajut atât cât o să pot să duci povara
păcatelor lumii!
- Cum spui ,
Doamne!
- Apoi aşa
spun! Şi s-o scutesc şi pe Maria de
chinul grijii rănilor tale.
-. Şi o să-l
chemi pe Sf. Petru înapoi? îl întrebă Iisus cu speranţa împăcării veşnice din
sufletul lui.
- N-am
încotro! Aşa am rânduit eu lumea. Cred că a învăţat şi el câte ceva de pe urma
izgonirii.
- Cum spui
tu Tată!
Dumnezeu îl
privi cu blândeţe. Întotdeauna a încercat să-l aibă lângă El, întotdeauna a
încercat să-i uşureze povara nefiind convins că a putut să facă cu adevărat mai
mult pentru asta. Şi apoi începuse să se simtă singur. Şederea lui Iisus în
locul Sf. Petru, l-a făcut să simtă singurătatea. Ştia sigur că Belzebut avea
să se bucure. Dar nu ştia în ce măsură, Petru ar fi înţeles să devină mai
echilibrat în judecata sa. Poate că după ce văzuse cu ochii lui cum
interpretează oamenii pe pământ egalitatea după chipul şi asemănarea Sa, Petru
ar fi avut mai mult discernământ. Dar nu părea să fi așa. Umplerea Raiului cu
sufletele păcătoșilor iertați de Pământ, putea să fie un semn că lui Petru i se
muiaseră oasele. „Poate că i s-a făcut frică” își zise Domnul îngândurat.
- Trimite
după Petru şi adu-l la mine! îi zise Dumnezeu unui heruvim ce se afla prin
preajma sa.
Carul
Sfântului Ilie sosi ca gândul. Gârbovit și slăbit Sfântul Petru își făcu
apariția în fața tronului celest căutând din priviri urme de bunăvoință din
partea Domnului. În dreapta Lui, Iisus își privea mama cum se pregătea să
arunce apa înroșită de pe urma spălării picioarelor. Șuvoiul se prăbuși din
înalturi din abundență.
Studentul
își duse mâinile deasupra capului, stârnind hohote de râs din partea colegilor
de cameră.
De cine te aperi
frățioare? Îl întrebă unul mai puțin
mahmur după cheful din seara ce abia se dusese.
Tânărul își
scutură pletele umede de transpirație, vădit nemulțumit. Ar fi vrut s-apuce
sfârșitul…
THEODOR
DAMIAN
SFÂNTA ŞI
MAREA MIERCURI
IATĂ MIRELE
VINE ÎN MIEZUL NOPŢII...
„şi fericită
este sluga pe care o va afla priveghind”
Săptămâna
Sf. Patimi dinaintea Sf. Paste este momentul de cea mai intensă spiritualitate
din întregul Post Mare şi chiar din întregul an liturgic, datorită deosebitei
bogăţii a semnificaţiilor şi tematicilor rugăciunilor specifice, datorită
pocăinţei totale trăite de credincios, pocăinţă care este caracteristică
acestei perioade, datorită perspectivei în care se desfăşoară spiritualitatea
acestei săptămâni: Învierea Domnului.
Atitudinea
geneală a creştinului în tot acest timp este umilinţa. Toate rugăciunile sunt
un îndemn la această virtute, iar printre altele cu deosebire două care se
rostesc pentru ultima dată în cadrul anului liturgic, în Sfânta şi Marea
Miercuri. Este vorba de troparul „Iată mirele vine în miezul nopţii”... şi de
rugăciunea Sf. Efrem Sirul: „Doamne şi stăpânul vieţii mele”... De ce în mod
deosebit în aceste două rugăciuni? Pentru că ele se repetă în cadrul sfintelor
slujbe în diverse perioade, tocmai pentru frumuseţea conţinutului lor şi pentru
importanţa actualizării acestor îndemnuri în viaţa noastră.
Prima
rugăciune este un tropar ce se cântă la primele patru denii din Săptămâna
Patimilor, iar a doua rugăciune este compoziţia Sf. Efrem Sirul şi se repetă
încă şi mai mult decât prima, deoarece este rostită la toate slujbele din
Sfântul şi Marele Post până în Sfânta şi Marea Miercuri, fiind însoţită
întotdeauna de metanii şi închinăciuni.
Troparul
„Iată Mirele” este inspirat din pilda celor zece fecioare ( Matei 25, 1 - 13 )
unde Mântuitorul Hristos este înfăţişat ca Mire care vine la miezul nopţii şi
întru întâmpinarea căruia se iese cu candela aprinsă.
Parafrazând
şi explicând, autorul a transformat pilda într-un îndemn duhovnicesc cu dublă
semnificaţie, după evenimentele la care se referă: la Învierea Domnului, care
este celebrată în cultul ortodox la miezul nopţii, moment când Domnul Iisus
Hristos este aşteptat de către credincioşi în stare de priveghere, cu
lumânările aprinse, sau la a doua venire a Mântuitorului nostru, la Parusie, în
vederea căreia se cere aceeaşi stare de priveghere, aceeaşi candelă a
sufletului aprinsă, aceeaşi continuă rugăciune, aceeaşi permanentă umilinţă.
Rugăciune şi umilinţă, deoarece în momentul Învierii cât şi în cel al Parusiei,
Mântuitorul vine ca Împărat biruitor. În ambele ipostsuri, Mântuitorul Iisus nu
mai este persoana smerită şi batjocorită, ci un personaj impunător a cărui
dumnezeire, autoritate şi putere nu mai este pusă în discuţie de către nimeni.
Această
rugăciune conţine tematici importante: venirea Mirelui, aşteptatea în stare de
umilinţă, răsplata, avertismentul, Împărăţia lui Dumnezeu, rugăciunea de laudă
şi rugăciunea de cerere.
„Iată mirele
vine în miezul nopţii şi fericită este sluga pe care o va afla priveghind; iar
nevrednic este acela pe care îl va afla lenevindu-se; vezi dar sufletul meu, cu
somnul să nu te îngreuiezi ca să nu te dai morţii şi afară de împărăţie să nu
te încui; ci te deşteaptă strigând: Sfânt, Sfânt, Sfânt eşti Dumnezeule, pentru
rugăciunile Născătoarei de Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi.”
Să poposim
asupra câtorva din momentele rugăciunii: venirea mirelui este o certitudine.
Aceasta aminteşte de faptul că credinţa noastră este o certitudine pe care noi
o avem despre lucrurile care - paradoxal- nu se văd, aşa cum spune de altfel şi
Sfântul Apostol Pavel ( Evrei, 11, 1) Venirea este iminentă. „Iată!” El vine.
Încă nu a sosit ca să încuie porţile Împărăţiei, dar Îl vedem, „Iată”-L! Este
în drum spre noi, vine, de aceea aşteptarea este atitudinea firească a credinciosului,
a slugii înţelepte care şi-a pregătit lumina, iar neaşteptarea, deci lenevirea,
atrage după sine consecinţa menţionată în textul rugăciunii: moartea, încuierea
afară de Împărăţie.
Este normal
ca mirele să vină câtă vreme El are o legătură cu logodnica Sa, Biserica. Dar
El vine în calitate de şef, de cap al acestei Biserici, cum spune Sfântul
Apostol Pavel în Epistola către Efeseni, de aceea aşteptarea, ieşirea în
întâmpinare, este o obligaţie. El este cel mai mare, şi El este cel ce vine
spre noi, „slugile” Sale. De fapt o asemenea dovadă de smerenie a mai dat-o
Mântuitorul şi la spălarea picioarelor ucenicilor, precum şi în multe alte
ocazii. El este mereu cel ce face primul pas, cel ce vine spre noi. Noi doar
trebuie să-L aşteptăm, să-I ieşim întru întâmpinare. Drumul cel mai lung El
este cel care îl face, şi nu noi. Noi doar aşteptăm sau ieşim în întâmpinare.
Efortul nostru este mult mai mic, dar trebuie făcut, şi tocmai pentru că e mic
nu are motiv sau scuză de a nu fi făcut.
Mirele vine
în miezul nopţii. De ce în acest moment?
1. În primul
rând prin aceasta inspiratul autor sugerează permanenta stare de veghe pe care
trebuie să o aibă credinciosul, permanenta aşteptare, pregătire, grija de a nu
se stinge candela sufletului sau.
2. În al
doilea rând acest miez al nopţii este la noi şi nu la Mire. Noi suntem în
miezul nopţii, iar El vine spre noaptea noastră să risipească întunericul şi să
instaureze lumina Sa cea pururea fiitoare, cea pururea existentă, dumnezeiască.
Făcliile noastre sunt semnul că noi dorim această lumină, că noi vrem să fim
fii ai luminii ( Ioan 12, 36 ) şi că, purtând luminile noastre, vrem să ne unim
cu marea Lumină, cu Soarele Dreptăţii, să fim cu ea în stare de comuniune, de
participare.
3. În al
treilea rând întunericul este locul fricii, al îndoielii, al confuziei, al
neştiinţei. Rugăciunea sugerează că venirea Luminii izgoneşte frica, risipeşte
îndoiala, lămureşte confuzia, luminează neştiinţă, iar acolo unde nu există
frică şi îndoială, există certitudne şi curaj în credinţă.
Celelalte
momente ale rugăciunii sunt prezente în temele menţionate deja. Toate acestea
la un loc, formează un îndemn duhovnicesc de cea mai mare importanţă în
pregătirea creştinului pentru marea întâlnire cu Dumnezeu.
Cealaltă
rugăciune a Sfântului Efrem Sirul, care şi ea îşi termină ciclul rostirii în
Sfânta şi Mare Miercuri, cuprinde de asemenea unele din marile teme remarcate
în troparul „Iată Mirele”. Însă dacă în acest tropar este vorba mai mult de
legătura pe „verticală” între om şi Dumnezeu, în rugăciunea Sf. Efrem se
vorbeşte în special de dimensiunea „orizontală” a vieţii omului, adică de
raportul său cu semenii săi.
„Doamne şi
Stăpânul vieţii mele, duhul trândăviei, al grijii de multe, al iubirii de
stăpânire şi al grăirii în deşert, nu mi-l da mie;
Iar duhul
curăţiei, al gândului smerit, al răbdării şi al dragostei, dăruieşte-l mie,
slugii Tale;
Aşa Doamne
dăruieşte-mi ca să-mi văd greşelile mele şi să nu osândesc pe fratele meu, că
bine eşti cuvântat în vecii vecilor, Amin.”
Însă trebuie
specificat că, în viaţa creştinului, amândouă aceste dimensiuni este necesar să
se îmbine armonios, fără ca una sau alta să fie dezvoltată în lipsa celeilalte.
( Apoc. 21, 16 ).
De altfel,
atunci când în prima rugăciune se vorbeşte despre raportul omului cu Dumnezeu,
rugăciunea finală de cerere este făcută la plural, ceea ce arată că aşteptarea,
pregătirea pentru primirea Mirelui se face în mod comunitar. Personal, dar în
comuniune cu ceilalţi, căci Hristos este Mirele Bisericii, care este
comunitatea de credincioşi, iar în pilda evanghelică din care s-a inspirat
rugăciunea, Mirele este aşteptat nu de o singură persoană, ci de mai multe; şi
toate aşteaptă împreună - desigur fiecare cu pregătirea lui - şi tocmai în ceea
ce priveşte această pregătire troparul „Iată, Mirele!” face o insistenţă
specială.
Tot aşa, în
rugăciunea Sf. Efrem Sirul, cererea virtuţilor este făcută pentru a fi aplicate
în această viaţa, între semeni, fapt confirmat de menţionarea directă a
raportului dintre fraţi, aflat la sfârşitul rugăciunii. De fapt, toate cererile
sunt făcute în scopul instaurării unor legături ideale între fraţi. Dar,
legătura directă a credinciosului cu Dumnezeu, nu lipseşte din această
rugăciune, deoarece ea este adresată Părintelui Ceresc, Stăpânului a toate.
Virtuţile cerute aici îşi primesc sensul plenar în actualizarea lor în
relaţiile cu ceilalţi.
Aceste două
rugăcini se aseamănă din mai multe puncte de vedere: în primul rând, chiar dacă
fiecare din ele evidenţiază mai mult una din laturile vieţii spirituale,
înălţimea sau lăţimea, totuşi fiecare din ele face referire directă la
dimensiunea dezvoltată special în cealaltă, în aşa fel încât armonia,
echilibrul, le caracterizează pe amândouă. Mai mult, „vericala” şi „orizontala”,
fiind evocate în fiecare rugăciune, dau imaginea Crucii. A Crucii pe care s-a
răstignit Fiul lui Dumnezeu, a Crucii purtate de fiecare credincios, a Crucii
celei biruitoare şi mântuitoare. O altă asemănare între cele două rugăciuni o
constituie umilinţa ce se desprinde ca îndemn şi însuşire a vieţii creştinului,
care este „slugă” a Domnului. De asemenea, în calitate de Mire sau de Stăpân,
Dumnezeu este evocat în autoritatea, în puterea Sa.
Rugăciunea
de cerere şi de laudă formează şi ele un punct comun între cele două texte
duhovniceşti. Sfânta şi Marea Miercuri, zi în care aceste rugăciuni îşi încheie
ciclul rostirii lor în anul liturgic, devine tocmai prin acest fapt un moment
de reflecţie mai intensivă şi de meditaţie duhovnicească adâncă, deoarece rostindu-se
pentru ultima dată din an, ele au şi un sens recapitulativ. Repetarea lor în
decursul unor perioade mai mici sau mai mari, semnifică importanţa ce o au
pentru spiritualitatea creştină din Sfântul şi Marele Post, unde credinciosul
intră în comuniune cu Fiul lui Dumnezeu, alăturând sacrificiu la sacrificiu,
supunere la supunere, umilinţă la umilinţă, făcându-se astfel partener într-un
dialog real şi efectiv cu Dumnezeu, nu numai de rugăciune, dar şi de fapte şi
de viaţă.
„Aşa Doamne,
dăruieşte-mi să-mi văd greşelile mele şi să nu osândesc pe fratele meu că bine
eşti cuvântat în vecii vecilor, Amin.”
TROPARUL PASCAL
în diferite limbi
În limba română
Hristos a înviat din morți,
Cu moartea pre moarte călcând,
Și celor din morminte
Viață dăruindu-le!
(Traducere din greacă)
În limba greacă
Χριστός ανέστη εκ νεκρών,
θανάτω θάνατον πατήσας,
καί τοίς εν τοίς μνήμασι,
ζωήν χαρισάμενος!
Transliterare:
Khristos anesti ek nekron,
Thanato thanaton patisas,
Kai tis en tis mnimasi
Zo-in kharisamenos!
În limba franceză
Le Christ est ressuscité des morts,
par Sa mort Il a terrasé la mort;
et à ceux qui gisaient aux tombeaux
Il a fait le don de la vie.
(Traducere Manastirea Saint Antoine
le Grand, metoc al Manastirii Simonos Petra, Athos)
Le Christ est ressuscité des morts;
par Sa mort Il a ecrasé la mort;
et à tous ceux qui gisaient aux
tombeaux
Il a fait le don de la vie.
(Traducere a Mitropoliei Ortodoxe
Române pentru Europa Occidentală și Meridională)
Le Christ est ressuscité des morts;
par sa mort il a triomphé de la mort;
à ceux qui étaient aux tombeauxil
accorde la vie.
(Traducere după slavonă. Versiunea
Chevetogne: prima versiune francofonă.)
În limba engleză
Christ is risen from the dead,
Trampling down death by death,
And upon those in the tombs
Bestowing life!
În limba germană
Christus ist von den Toten
auferstanden,
hat den Tod durch den Tod zertreten,
und denen in den Graeberndas
Leben geschenkt!
În limba italiană
Cristo è risorto dai morti
con la sua Morte ha calpestato la
Morte
donando la vita
ai giacenti nei sepolcri!
În limba spaniolă
Cristo ha resucitado de entre los
muertos,
con su muerte ha vencido la muerte,
y los sepultados
ha dado la vida.
În limba portugheză
Cristo ressuscitou dos mortos,
pela morte ele venceu a morte,
aos que estavam no tumulo
Cristo deu a vida.
În limba slavonă
Versiunea veche (în prezent folosită
doar de către credincioșii de rit vechi)
Хрїстосъ воскресе изъ мертвыхъ,
Смертїю на смерть настѹпи,
И грѡбным животъ дарова!
Transliterare:
Khristos voskrese iz mertvykh
Smertiyu na smert nastupi
I grobnym zhivot darova!
Versiunea nouă elaborată în urma
reformelor inițiate de Patriarhul Nikon, în prezent în uz
Хрїстосъ воскресе изъ мертвыхъ,
Смертїю смерть поправъ,
И сѹщымъ во гробѣхъживотъ даровавъ!
Transliterare:
Khristos voskrese iz mertvykh,
Smertiyu smert poprav,
E sushchim vo grobekh
Zhivot darovav!
În limba ucraineană
Христос воскрес із мертвих,
смертю смерть подолав,
і тим, що в гробах,
життя дарував!
Transliterare:
Khrystos voskres iz mertvykh,
Smertiyu smert podolaoo,
I tym shcho v hrobakh
Zhyttja daroovaoo!
În limba sârbă
Христос васкрсе из мртвих,
смрћу смрт уништи.
и онима који су у гробовима.
живот дарова!
Transliterare:
Hrystos vaskrse iz mrtvihh,
Smertyu smrt unishti,
I onoma koyi su u grobovima,
Zhivot darova!
În limba arabă
المسيح قام من بين
الأمواتو وطئ
الموت بالموتو وهب
الحياةللذين في القبور
Transliterare:
Al-Masīh qām min baīni'l-amwāt
Wa wati'a al-mawt
bi'l-mawtWa wahab al-hayāt
Lil-ladhīna fī'l-qubūr!
În limba finlandeză
Kristus nousi kuolleista
kuolemalla kuoleman voitti
ja haudoissa oleville
elämän antoi!
În limba georgiană
Kriste aghsdga mkvdretit,
sikvdilita sikvdilisa damtrgunveli,
da saplavelis shinatat
skhovrebis momnichebeli.
În limba japoneză
ハリストス死より復活し、
死を以て死を滅ぼし、
墓に在る者に
生命を賜へり。
Transliterare:
Harisutosu shiyori hukkatsushi,
shio motte shio horoboshi,
hakani aru mononi
inochio tamaeri.
În limba latină
Christus resurrexit a mortuis,
Morte mortem calcavit,
Et entibus in sepulchris
Vitam donavit.
În limba maghiară
Feltámadott Krisztus halottaibol,
legyözte halállal a halált,
és a sírban lévőknek
életet ajándékozott.
(Versiune ruteană. Traducere după
slavonă.)
În limba neerlandeză
Christus is verrezen uit de doden;
door zijn dood heeft Hij de dood
overwonnen;
aan de doden in de tombes,
heeft Hij het leven gegeven.
(Versiune flamandă.)
Christus is opgestaan uit de doden;
door de dood vertreedt Hij de dood,
en schenkt weer het leven aan hen,
in het graf.
(Versiune amsteleză.)
În limba polonă
Chrystus powstał z martwych,
śmiercią podeptał śmierć
i będącym w grobach
życie dał!
Transliterare:
Khristoos povstaoo z martvykh,
Smercioo podeptaoo smierts,
E bendontsim v grobah
Zhitse daoo!
In ritul armean
În ritul
armean, Troparul pascal are alt text decât în cel bizantin, și se folosește
drept jamamud, adică înlocuiește imnul Unule-născut.
Textul
Քրիստոս յարեաւ ի մեռելոց,
մահուամբ զմահ կոխեաց,
եւ յարութեամբն իւրով մեզ զկեանս պարգեւեաց,
նմա փառք յաւիտեանս ամէն։
Transliterare:
Krisdos hareav i mereloț, mahuamp
îzmah gokheaț, yev haruteamp
în ivrov meč zg·eans barqeveaț;
înma park havideans amén.
Traducere:
Christos a înviat din morți,
cu moartea pe moarte călcând,
prin învierea sa, viață dăruindu-ne;
Lui mărire în veci, amin.
Din Wikipedia - Troparul Pascal
† NIFON
PASTORALĂ DE SFINTELE SĂRBĂTORI ALE
ÎNVIERII DOMNULUI - 2018
HRISTOS A ÎNVIAT!
Iubiții mei fii sufletești,
slujitori ai altarelor străbune
și binecredincioși creștini,
„Nu vă înspăimântați!
Îl căutați pe Iisus Nazarineanul,
Cel răstignit? A înviat! Nu este
aici”
(Marcu 16, 6)
Această veste plină de lumină, de speranță
și de bucurie a Învierii Mântuitorului Hristos din morți a sfâșiat noaptea
veacurilor, risipind întunericul neputinței, al păcatului și al morții,
împărtășindu-ne până astăzi încredere în bunătatea milostivă a lui Dumnezeu,
care de-a pururi este prezent în lumea Sa.
Hristos Domnul a înviat din morți, arătându-ne, în mod sublim, că viața
este mai tare decât moartea, lumina mai puternică decât întunericul, adevărul
mai presus decât minciuna, binele victorios în fața răului, și că iubirea poate
vindeca orice neputință și slăbiciune.
Învierea
Domnului este fundamentul credinței creștine, pentru că ea mărturisește despre
faptul că Mântuitorul Hristos este Dumnezeu Adevărat și Om adevărat,
„Începătorul vieții” (Faptele Apostolilor 3, 15), care are stăpânire asupra
vieții și asupra morții și ne dăruiește, fiecăruia dintre noi, prin credința în
El, puterea de a trece de la moarte la viață (I Corinteni 15, 14).
În această „aleasă și sfântă zi”, „pe care a
făcut-o Domnul, să ne bucurăm și să ne veselim întru ea” (Psalmul 117, 24), zi
a Învierii Domnului, întrevedem zorii zilei fără apus, a opta, ziua lui Hristos
Cel Înviat, care inaugurează o nouă existență, transfigurată și spiritualizată,
adică „cerurile noi și pământul nou” (II Petru 3, 13; Apocalipsa 21, 1).
Lumina Sfintelor Paști mărturisește despre
iubirea Preasfintei Treimi, revărsată din belșug în lume prin Întruparea,
Moartea și Învierea Fiului lui Dumnezeu, Iisus Hristos Domnul, care ne-a
încredințat astfel că „lumina luminează în întuneric și întunericul nu a cuprins-o”
(Ioan 1, 5).
Jertfa lui Hristos pe Cruce stă la baza
eliberării de păcat a întregii firi umane. Crucea sau „jertfa morții dătătoare
de viață” așa cum afirmă Biserica prin teologia cântărilor sale, a „cutremurat
porțile iadului” pentru ca fiecare om supus păcatului, ca urmaș al
Protopărinților Adam și Eva, să aibă acces la viață curată prin participare la
sfințenia lui Dumnezeu.
În tradiția noastră ortodoxă, Crucea
Mântuitorului, adică tot ceea ce se referă la dumnezeiasca Sa pătimire și
moarte, este indisolubil legată de Învierea Lui, căci Domnul a murit pentru
păcatele noastre, pentru a nu ne lăsa singuri, nici măcar în moarte, și pentru
a birui moartea. Și a biruit-o dumnezeiește, făcând din ea cale care duce la
cer, poartă spre Împărăția cea nestricăcioasă și mijloc de mântuire. Înviind
din morți, El ne-a arătat că moartea nu poate fi niciodată decisivă în
existența noastră, pentru că nu poate cuprinde Viața.
Evenimentul
glorios al Învierii Domnului reprezintă primăvara omenirii și a întregii
creații, deoarece, după cum natura se înnoiește în acest minunat anotimp,
oferindu-ne cea mai frumoasă perspectivă a vieții, o simfonie de culoare, miros
și splendoare, tot așa, Învierea Domnului inaugurează calea înnoirii ființiale
a umanității, a unei vieți noi, dinamice și depline, sub înrâurirea harului
Duhului Sfânt (I Corinteni 15, 42-44).
Învierea ni-L descoperă pe Domnul în mod
desăvârșit ca Cel ce ne iubește cu o iubire ce trece prin moarte la viață, care
străbate orice obstacol și nu pregetă a înfăptui toate pentru noi și pentru
mântuirea noastră. Cu adevărat, în El vedem că iubirea este mai tare decât
moartea (Cântarea Cântărilor 8, 6). În iubirea Sa jertfelnică, suferința,
boala, eșecul, fragilitatea, umilința sau moartea, toate își găsesc rostul și
vindecarea.
Domnul Cel Înviat ne însoțește pe tot
parcursul vieții, cu tandrețea și delicatețea Sa, trăiește împreună cu noi,
este alături de noi, împărtășind toate bucuriile, tristețile și neajunsurile
prin care trecem, dăruindu-ne, din belșug, iubirea Sa milostivă, care ne
luminează drumul vieții și ne călăuzește spre împlinirea scopului existenței
noastre. Din această perspectivă, nici boala, nici suferința și nici moartea,
ori altceva, nu ne pot despărți de iubirea lui Dumnezeu, care are mereu cel din
urmă cuvânt în istoria noastră și care ne oferă puterea de a depăși toate
problemele vieții, însuflețiți de speranța cea mare a credinței în Înviere
(Romani 8, 35-39).
Dreptmăritori
creștini,
Imnul Învierii pe care cu multă bucurie îl
cântăm toți în această noapte luminată: „Hristos a înviat din morți, cu moartea
pe moarte călcând, și celor din morminte viață dăruindu-le!”, este o mărturie
publică a speranței noastre, un act misionar plin de compasiune și de
solidaritate față de aproapele nostru, căruia îi împărtășim din comoara
credinței noastre, invitându-l la bucuria comuniunii și a mărturisirii iubirii
atotcuprinzătoare a Tatălui ceresc.
În viața
cotidiană, credința în Înviere este cea care ne luminează drumul, ajutându-ne
să ieșim biruitori din orice încercare cu care ne confruntăm, căci forța
iubirii pe care o manifestă Învierea Domnului este cea care ne scoate din orice
mormânt cotidian, fie că este vorba despre singurătate, răutate, întuneric sau
neputință, și ne dă puterea comuniunii cu Dumnezeu și cu aproapele.
Trăind în comuniune cu Hristos Cel Înviat,
în Biserica Sa, fiecare dintre noi suntem mădulare ale acestui Trup Tainic al
Domnului și suntem chemați, în toate momentele vieții noastre, să înviem din
moartea păcatului, a răului și a întunericului spre viața cea veșnică și
nestricăcioasă (I Corinteni 15, 51).
Învierea este un eveniment al întregii
noastre vieți, deoarece reprezintă destinul nostru, atât cotidian, cât și
eshatologic, și ori de câte ori cădem, puterea Învierii ne oferă posibilitatea
de a ne ridica și de a merge mai departe, neuitând niciodată că trebuie să fim
vestitori și trăitori ai Învierii, ca fapt de viață cotidian, ca mărturie către
semenii noștri.
Biserica, lovită adesea din toate părțile de
turbulențele lumii, este singura Realitate care dă sens și creează sens pentru
om, lume și societate. Esența constă în Înviere, iar istoria poporului român
descoperă acest fapt, pentru că jertfa, învierea, renașterea, sunt realități și
simboluri populare și naționale. Bucuria Sfintelor Paști, asociată cu armoniile
primăverii, o cântă din strămoși, creștinii de la sate și orașe, și o vestim și
noi astăzi, pentru că suntem părtași ai ei, împreună cu Femeile mironosițe, cu
Sfinții Apostoli, cu întreaga Biserică.
A da mărturie despre Învierea Domnului este
o consecință firească a entuziasmului credinței noastre, care nu ne lasă
nepăsători față de aproapele nostru, căci „știm că am trecut din moarte la
viață, pentru că iubim pe frați” (I Ioan 3, 14). Pentru aceasta, avem datoria
de a oferi iubire și milostenie semenilor noștri, după modelul Domnului
Hristos, pentru a fi, față de ei, porți către Înviere și semne ale milostivirii
lui Dumnezeu, care lucrează prin oameni.
Murim câte
puțin cu fiecare păcat, dar înviem de fiecare dată când împărtășim iubirea
noastră aproapelui, acea speranță care nu dezamăgește niciodată, când suntem
solidari cu el și-l ajutăm să depășească încercările vieții.
A ajuta pe cel în nevoie face parte din
firescul existenței creștine, este o mărturie indirectă a credinței în Înviere,
căci nu putem fi indiferenți față de cei care ne vor însoți în veșnicie, care
sunt purtători ai chipului lui Dumnezeu și sunt iubiți de El cu o iubire la fel
de mare ca și cea pentru noi.
Iubiți frați
și surori în Domnul,
În zorii celei dintâi zile a săptămânii,
duminica, femeile mironosițe au mers la mormântul unde a fost pus Trupul
Domnului, pentru a-I aduce omagiul lor, conform obiceiului vremii, ungându-L cu
miruri – aromate uleiuri ce simbolizau balsamul harului dumnezeiesc și care
manifestau iubirea și aprecierea lor (Luca 24, 1-3).
Profund îndurerate de cele întâmplate, de
moartea grabnică a Domnului și Învățătorului lor, speranța lui Israel și a lumii,
cu inimile încărcate, pe de o parte, de neliniște și teamă, iar, pe de altă
parte, de speranță și hotărâre, mironosițele au mers la locul unde a fost pus
Sfântul Trup, dar nu L-au găsit, ci au văzut numai semnele înmormântării:
giulgiul, ștergarul și mormântul gol (Ioan 20, 6-7). Răspunzând neliniștii și
tulburării lor, un înger, strălucind de lumină le-a vestit: „A înviat, nu este
aici!” (Matei 28, 6), căci era cu neputință ca moartea să țină Viața Însăși, nu
se putea ca Domnul Vieții să nu risipească întunericul și sclavia morții,
biruind legăturile răului și ale iadului.
Pline de speranță, luminate de extraordinara
veste bună a îngerului și însuflețite de entuziasmul credinței, femeile
mironosițe – cele dintâi misionare – au alergat să împărtășească această
strașnică bucurie apostolilor, care erau ascunși de frica iudeilor și
întristați de moartea Învățătorului lor. Bucuria vestită de înger și
devotamentul lor sincer au dus la întâlnirea cu Domnul Cel Înviat,
transformându-le în vestitoare, misionare și mărturisitoare ale iubirii
milostive a Mântuitorului Hristos (Matei 28, 19).
Auzind bunele vestiri de bucurie, apostolii
Petru și Ioan au alergat împreună la mormânt ca să se încredințeze de Învierea
Domnului și, împărtășind această certitudine, s-au reîntors ca să dăruiască
acest fapt extraordinar fraților lor (Luca 24, 12). Izbucnire de bucurie și
dătătoare de speranță și lumină, această nemaiauzită veste care a schimbat din
temelii istoria umană, a răsunat în acea dimineață a Învierii cu atâta putere
încât a reușit să-i transforme pe ucenicii Domnului în aprigi misionari, gata
să propovăduiască Evanghelia până la marginile lumii.
Învierea reprezintă, așadar, principiul cel
mai de seamă al credinței creștine, piatra de temelie a Bisericii, cel mai
important reper istoric al lumii, în afara căruia istoria omenirii nu-și poate
găsi vreodată rostul.
Martori ai Învierii Domnului, apostolii și
apoi urmașii lor (Ioan 20, 25), precum și toți cei ce cred, de-a lungul
timpului, au vestit lumii acest extraordinar eveniment dumnezeiesc, care
mărturisește despre iubirea și aprecierea deosebită de care omul se bucură
înaintea Creatorului.
Asemenea mironosițelor și noi suntem adesea
sceptici și îngrijorați, descurajați și slăbiți, dar, după cum întâlnirea cu
Domnul Cel Înviat le-a transformat viețile, tot așa și noi, întâlnindu-L pe
Mântuitorul Hristos în Sfânta Liturghie și în celelalte slujbe ale Bisericii,
primim putere de sus pentru a depăși orice obstacol și pentru a deveni vrednici
și statornici mărturisitori ai bucuriei Evangheliei (Faptele Apostolilor 4,
20).
Iubiți
creștini,
Sărbătoare a comuniunii, a solidarității și
a iubirii, Învierea Domnului este evenimentul care ne cheamă la permanenta
înnoire a vieții, sub privirea plină de milostivire a Atotiubitorului Dumnezeu.
Lăsându-ne transformați, zi de zi, după
chipul Domnului Cel Înviat, devenim noi înșine semințe și semne de schimbare în
comunitățile noastre, adesea dezbinate și dominate de ură, răzbunare și
nedreptate, lăsând să rodească în noi „dragostea, bucuria, pacea, îndelunga
răbdare, bunătatea, facerea de bine, credința, blândețea, înfrânarea și
curăția” (Galateni 5, 22-23).
Învierea lui Hristos ce luminează tuturor
(Ioan 8, 12), răzbate până în cel mai întunecat colț al sufletului uman,
spărgând lacătele oricărui mormânt al patimilor, păcatului și întunericului și
ne dă posibilitatea de a ne transforma viețile, pentru a fi și noi vestitori ai
Luminii, care a fost dăruită „spre descoperirea neamurilor și mărirea poporului
lui Dumnezeu” (Luca 2, 29-32).
În aceste
momente de bucurie și sărbătoare, să ne gândim la frații și surorile noastre
aflați în neputință, în suferință, în sărăcie sau în singurătate și să le
oferim, cu generoasă dărnicie, speranța de a merge mai departe pe drumurile
vieții, luminați de bucuria Învierii, venită prin disponibilitatea noastră de a
dărui, mai cu seamă în cadrul comunităților parohiale.
Să facem să strălucească lumina Învierii
Domnului și bucuria comuniunii în sufletele acelor semeni ai noștri lipsiți de
cele necesare traiului zilnic sau stăpâniți de resentimente, și să vedem în ei
chipul lui Hristos, precum și prilejul de a fi mai buni, mai drepți și mai
iubitori.
Învierea
Domnului reprezintă mesajul de iubire și de încredere pe care Dumnezeu ni-l
trimite, iar noi trebuie să-l împărtășim ca bucurie, speranță și lumină în
societatea noastră, pentru a face să triumfe adevărul, dreptatea, bunătatea și
solidaritatea.
Sărbătoarea pascală ne oferă ocazia de a
medita mai mult la rostul vieții noastre și la a alunga din ceea ce ne dezbină
și ne învrăjbește, ceea ce ne face indiferenți la nevoile semenilor noștri,
precum și ceea ce ne face insensibili la responsabilitățile pe care le avem
unii față de ceilalți și față de comunitatea, țara și lumea noastră.
Împăcându-ne unii cu alții, ajutându-ne și
lărgind comuniunea dintre noi, vom face să strălucească în comunitățile noastre
sublima lumină a Domnului Celui Înviat, descoperind sau redescoperind sensul
existenței și chemarea înaltă pe care ne-o adresează Dumnezeu, la înnoire,
spiritualizare și sfințenie.
Iubiți fii
duhovnicești,
Recunoscător pentru atașamentul pe care-l
manifestați față de valorile familiei tradiționale, pentru susținerea orei de
Religie din școlile noastre, precum și pentru ajutorul generos pe care-l
oferiți proiectelor social-filantropice ale Eparhiei noastre, vă mulțumesc,
îndemnându-vă să continuați sprijinirea demersurilor pastoral-misionare ale
Bisericii strămoșești.
Cu ajutorul Bunului Dumnezeu, anul acesta a
fost proclamat, de către Sfântul Sinod, drept „Anul omagial al unității de
credință și de neam” și „Anul comemorativ al făuritorilor Marii Uniri din
1918”, moment în care celebrăm, cu evlavie, Centenarul Marii Uniri de la 1
decembrie 1918, omagiind pe toți aceia care, de-a lungul timpului, cu stăruință
și disponibilitate, și-au jertfit viața pentru împlinirea acestui nobil ideal.
Biserica noastră străbună va oferi neamului
și țării noastre, ca dar de centenar, Catedrala Națională Ortodoxă din
București, care va fi sfințită în ziua de 30 noiembrie 2018, cu ocazia
sărbătorii Sfântului Apostol Andrei – Ocrotitorul României.
Tot în acest an, comemorăm 600 de ani de la
trecerea la cele veșnice a Voievodului Mircea cel Bătrân, apărător al
Creștinătății, al Europei și al neamului nostru în vremuri de restriște, ctitor
de lăcașuri sfinte, protector al Bisericii Ortodoxe și cel care a mutat
capitala Țării Românești la Târgoviște.
De asemenea, vă reamintesc de evenimentul
spiritual și cultural central al Eparhiei noastre reprezentat, ca în fiecare
an, de sărbătoarea Sfântului Ierarh Nifon, Patriarhul Constantinopolului și
Mitropolitul Țării Românești, care va cuprinde frumoase și înălțătoare
ceremonii liturgice, în zilele de 10 și 11 august, la Târgoviște.
Împărtășindu-vă aceste gânduri, vă
îmbrățișez pe toți, preoți și credincioși, tineri și vârstnici, dorindu-vă
sănătate, pace și bucurie!
† N I F O N
Arhiepiscop
și Mitropolit
ADRIAN BOTEZ
Stimate şi
dragă domnule (şi frate întru Duh), GEORGE ANCA -
...HRISTOS A
ÎNVIAT!
...Învierea
Duhului, spre a cădea, de pe ochii noştri, Lutul, si A VEDEA, astfel, cu
Sublimă Limpezime, VEŞNICA ŞI
DE-PRETUTINDENI -LUMINĂ A RAIULUI (respingând, continuu si neclintit, răul!):
..."Ochiul
cel bun nu va vedea pe cele rele " (cf. Avacum, 1, 13).
....Învierea
Inimii, întoarcerea minţii în inimă, duce la împlinirea "Urcuşului spre
Înviere!" (cf. Urcuşul spre Înviere, de Arhimandrit ILIE CLEOPA):
..."Cu
păzirea inimii se păzesc, împreună, şi dumnezeieştile porunci ale Lui
Dumnezeu!"
...Învierea
Iubirii, văditoare de Hristos, de urcare, pe treptele coastelor Lui Iisus
Hristos, pe treptele Golgotei, catre Mântuirea, ca eliberare din temniţa
sinelui egoist, şi trufaş, şi lacom, şi
nemernic, şi
trădător… - …şi revărsare a sinelui, până la întâlnirea contopitoare cu
DUMNEZEU-HRISTOS, prin Iubirea de semeni:
"Oricine
vrea să vină după mine, să se lepede de sine, să-şi ia crucea şi să-Mi urmeze
Mie" (Matei, 16, 24 - si Marcu, 8 , 34).
..."Cel
ce iubeşte pe aproapele, a împlinit Legea" (Romani, 13, 8).
…Această
lume TREBUIE să re-ajungă să fie MAI BUNĂ, adică, să re-ajungă SĂ VADĂ, SĂ
RECUPEREZE RAIUL-“STAREA PARADISIACĂ” ! Şi NU
prin forţă, ci prin DUH REVELAT! Iar DUHUL NOSTRU SUPREM REVELAT, Cel care se apleacă, tămăduitor,
asupra duhurilor noastre, înstrăinate de RAI şi nevrednice (bolnave şi
degenerate…) – este IISUS HRISTOS-DUMNEZEU! Iar Re-Vederea DUHULUI NOSTRU CEL
NECORUPT (”SINEA” noiciană…), a Duhului nostru Neutral (“acolo unde nu sunt
diferenţiate nici <<eu>>, nici <<tu>>, nici
<<el>>…”!), zis şi DUHUL “UMANO-PARADISIAC” – se numeşte ÎNVIERE!!!
...Învierea
este DEŞTEPTAREA, LA LUMINĂ ŞI SFÂNTĂ LUCRARE, A DUHULUI DIN NOI! Să fim
vrednici, încă de pe-acum şi de aici, DE PRIVIREA LUMINII-HRISTOS! Să învăţam,
cu smerenie, dar şi cu neînfrântă voinţă, că "Viaţa Înviată, Viaţa Cea
Veşnică, nu e nici mâncare, nici băutură", ci este CEA MAI ÎNALTĂ STARE
LUMINATĂ A TREZITULUI DUH, prin care re-devenim "prieteni şi fraţi"
ai Lui Hristos, cum Însuşi Mântuitorul le-a spus Sfinţilor Apostoli, înainte de
Sărbătoarea Pesahului evreiesc...! ("De acum nu vă mai zic slugi, că sluga
nu ştie ce face stăpânul său, ci v-am numit pe voi prieteni şi fraţi, pentru că
toate câte am auzit de la Tatăl Meu vi le-am făcut cunoscute" - cf. Evanghelia lui IOAN, cap. 15, vs. 15)
...Spune cel
mai înduhovnicit Părinte al RĂSĂRITULUI, DUMITRU STĂNILOAE (cf. Părintele
DUMITRU STĂNILOAE – Învierea Domnului şi importanţa ei universală):
"În Iisus Hristos, viaţa cea nouă, eshatologică,
e realizată. El este începătura pentru toţi cari cred în învierea Lui, pentru
întregul univers, care, actualmente, boleşte. Viaţa cea nouă nu este numai
promisiune, ci este în El realizată, prezentă. Noi, însă, trăim, mai departe,
în istorie, dar cu ochii credinţei şi ai speranţei spre El, spre viaţa cea
adevărată, deplină, ultimă şi fără de moarte.
Când zicem
cu credinţă: Hristos a înviat! - afirmăm, implicit: Noi toţi vom învia!"
...Deci,
stimate si draga domnule GEORGE ANCA :
"HRISTOS
A ÎNVIAT! NOI TOŢI VOM ÎNVIA!"
SFINTE
SĂRBĂTORI SENINE, FERICITE, ÎNDUMNEZEITE!!!
Vă
îmbrăţişează, cu toată dragostea duhovnicească şi admirativa preţuire, cu caldă
prietenie şi frăţie întru Duh,
Adrian
Botez
George Anca
D E C A S I L A B
„dove l'umane spirito si purga”
in India pe rugul mamei Durga
“Amor che ne la mente mi ragiona”
mintea-mi îndrăgostită de Dodona
“Dante, perche Virgilio se ne vada”
perdante pervigilii prin nevada
“tractatum est Inferis prima pars”
ce din ființă inca nu ne-a ars
“Nel mezzo del camin di nostra vita”
la miezul vieții cand ne cerne sita
“Of man's first disobedience, and the
fruit”
mă uit în străființă să nu uit
“Le soleil prolongeait sur la cime
des tentes”
lungi raze prin amarul amarant
“And death shall be no more: Death
thou shalt die”
murir-ai moarte vii să nu ne ai
“Thoughts that do often lie too deep
for tears”
gândiri în lacrimi mute amintiri-s
„In solitude when we are leaste
alone...”
singuri deloc în solitudion
„I have seen old ships sail like
swans asleep”
lebezi în somn corăbii arhetip
„Young maids, the dew like India's
splendor drips”
fecioare vouă Indiei pe chip-s
„But this old, world is sick and soon
must die”
bolnavă lume în curând pe cai
„La gloria di coului che tutto move”
celui ce mișcă totul slavă-n slove
„Ossana sanctus Deus sabaoth”
Ozana Gange Dunăre Pad Olt
„Non si est dare primum mottum esse”
să nu-ți dai foc și fumul tău nu iese
„Dell'Indio, e quivi non e chi
raggioni”
rajahii gândurilor faraonii
„Quando colui che tutto 'l mondo
alluma”
lui Dumnezeu lumina lumii muma
„Le fronde, onde s'infronda ronda”
rotonda ortomonda n-om da
“Potesse, risplendendo, dir
'Subsisto' “
întoarce-ne din cale cabalisto
„In forma dunque di candida rosa”
parfumul tremura în cer mimosa
„Vergine Madre, figlia del tuo
Figlio”
renaști Atillo ba Otilio
„No longer mourn for me when I am
dead”
când oi muri nu plângeți lângă brad
„To draw no envy, Shakespeare, on thy
name”
Shakespeare nu din invidie te chem
„The English ending-winter in July”
sfârșit de iarnă iulie britai
“The London winter's ended in July”
ierni londoneze-n iulie nu mai
“And so live ever – or else swoon to
death”
trăiește-etern ori morții fii cadet
„That she will move from mourning
into morning”
comândă ba comandă ca un vornic
„weed well whell while whip whiz
whoop wig wind”
bur bun tors timp cnut șut alimănind
„con la velocidad del istinto”
velocități ancestrale ginto
„el Negro mar con tu llorar de ciego”
la messă înnegriții alba dreg-o
„ita uitu alma Noctiluca est”
sudalma noctilucă palimpsest
„inque Academie umbrifera”
dumbravă academică pe terra
„custodis videt hortulos Priapi”
albindu-se pe ramură arapii
„mirati sumus unicum magistrum”
cu sângele imaculării Nistru'm
“summum grammaticum, optimum poetam”
temeiul profanării în secret am
“lucentes, mea vita, nec smaragdos”
măduva nervului viața cheag d'os
“ni te visceribus meis, Horati”
tăindu-se marinărește frații
“cum laude excelleret omnis”
ne tăiarăm la sânge în Tomis
„canto carmina versibus minutis”
cântece în versete tribut i-s
„comprimite, o gentes, homicidia”
se compromite Medea la Midia
„say, Muse, their name then known,
who first who last”
botezătorul Milton muzei cast
„I veter, laskaia listocki dreves”
frunzele arborilor vânt și seve-s
„Neistoșcimâe, neisclimâe”
sorbire de orbire mântuie
„On, s iunâh let postinuvșii liudei”
de mic în suflet omul prinse zei
„Ia v etot mir prișol, ctob videt
solnțe”
ființa mea în lumea asta glonț e
„Thus her reply with accent sweet
renew'd”
molatecă șoptire către sud
“Eran l'ombre dolenti nella ghiaccia”
la Roma senator pretins din Dacia
Scribonius Camerinus mort dat Geta
“Onorate l'altissima poeta
“suplicium in servilem modum Cheta”
“Vestite gia da'raggi del pianeta”
prim get crucificat de sclav planeta
“Me piu d'un anno la presso a Gaeta”
pretins Scribon că n-a murit în Creta
“Induce, falsegiando la moneta”
c-a stat în Histria la Grassus meta
„Della fede cristiana il santo
atleta”
ceru cu Tacit înapoi bereta
“Che, nella madre, lei fece profeta”
Vitelius post Nero fu ancheta
“La natura del mondo, che quieta”
stăpâne înflorească-ți valea crinii
„Cio ch'io diro degli alti
Fiorentini”
tăcere Memnon paradis firide
“Disse Minos a me quando mi vide”
“Sunt lacrimae rerum esser verace”
“Della molt'anni lagrimata pace”
“Dentro dal ciel della divina pace
E da esilio venne a questa pace
Disviluppato dal mondo fallace
Per lo qui caldo nell'eterna pace”
de unde până unde-n Roma dacii
“Con viso che, tacendo, disse: Taci!”
pe o măsea române răspândacii
„In vesta di pastor lupi rapaci”
pelerinează-te pe cale bade
“Principio fu del mal della citade”
în iesle își trag sufletul și magii
“Ma non comensurar dei nostri gaggi”
fiți calmi distinși și încântați de
viață
„Nell mezzo del camin di nostra vita
Veni stamane, e sono in prima vita
Pria che si penta, l'orlo della vita
Come per verdi fronde in pianta vita
Esser ch'io fossi avaro in altra vita
Quegli ch'e padre d'ogni mortal vita
E de la sua terra e questa dolce
vita”
ni se-nhibernă urs ursita sita
“Mi pesa, si che a lagrimar m'invita”
swatantra libertății cu sanscrita
„Li citadin della citta partita”
în jocul zarurilor hăulita
„Ecco un degli anzian di Santa Zita!”
La paznicul morbidității mita
„Del no per li denar, vi si fa ita”
a patimii pustie chinuita
“Or, come vedi, qui ne son punita”
de nuntă zboară rița-gărăgărița
„per entro se l'eterna margarita”
de moarte zboară rița-gărăgărița
„e dentro la presento margarita”
la naștere fiu muma nădușit-a
„della bonta del cuore ond'e uscita”
la moartea mamei fiul nemurit-a
“La santa voglia d'esto
archimandrita”
lăsându-mă în pace și iubita
“A bater l'altra dolce amor m'invita”
întoarce-te cu lumânare drago
„lo volsi Ulisse del suo vago”
dragon îndrăgitor în himalai
„ivi e Romena, la dov'io falsai”
iambi dodiambi din Dante Milton rim
și ai poeților din țintirim
în India o ploaie de smaralde
„quali Alessandro in queli parte
calde”
trimită-și papa-ncoace cardinalii
„Sua disianza vuol volar sanz'ali”
“Empress of this fair world,
resplendent Eve”
“Tuoi color ch'a quel tempo eran ivi”
culoarea Evei înflorind olivii
„Invoke thy aid my advent'rous song”
“L'aspetto del tuo nato, Iperione”
inconsonanța cosmicului gong
Things unattempted yet, in prose or
rhime”
“Or, come ai colpi degli caldi rai”
raze de paradis lăsat îngaim
“Dove-like sat'st brooding on the
vast abyss”
“Aiuto si che piace in paradiso”
prin rai de raze paradis abis
pacifică dantescă oriflama
Dell' Eneida dico, la qual mamma”
final în șa nici Fătdintei ni Blanca
“Lo buon maestro ancor della sua
anca”
din Gange sânge talvolta di Gange
„Che la vostra miseria non mi tange”
din cald amor cu viața și speranța
„Quest'e la luce della gran Gostanza”
pierduți amicii duși și adversarii
“Ai regi che son molti, e i buon son
rari”
în largul inimii catarg durat-a
„Beati quorum tecta sunt peccata”
frate de pietate bolgii state
„S'accorser d'esta innata libertate”
vântul ne ia pe îndelete șatra
“Bruto con Cassio nello inferno
latra”
Unde dormise Eminescu-n Deda
“Recasti gia mille leon per preda”
la joc de cărți peltică și noema
“convien saltar la sacrato poema”
din sacră canceroasă fu lucerna
„in questa primavera sempiterna”
nelămurite-n Purgatoriu speze
„e ravvisai la facia di Forese”
aminte adu-ți timpul cel ferice
„ch'io saro la, dove fia Beatrice”
comandă cavalcada peste spire
“cio che non more e cio che puo
morire”
dolore de amore te-ndolore
„La somma sapienza e il primo amore
Per me si va nell'eterno dolore
E che lo nove peregrin d'amore
Quando Virgilio comincio: Amore
Donne ch'avette inteletto d'amore
Di Paradiso, tanto il nostro amore
Luce intellectual piena d'amore”
în Paradis amore făr' dolore
acume lume volume costume
“O degli altri poete onore e lume
Com io discerno per lo fioco lume
Che speranza mi dava e facea lume
E se ben ti ricordi e vedi lume
Incominciai di veder l'alto lume
Non credo che splendesse tanto lume
Soluto hai, figlio, dentro a questo
lume
E poscia per lo ciel di lume in lume
Ond'io vidi ingenumato il sesto lume
dico tal grazia, l'altissimo lume
Che cio ch'io dico e un semplice
lume”
tot paradisul e mai plin de lume
infimă nouă e lacuna luna
„Cosi fa di Fiorenze la fortuna”
natura scriitura creatura
“Mi ritrovai per una selva oscura
Che nel pensier rinova la paura
Colui ch'a tutto il mondo fa paura”
ne-am despărți de frică în virtute
„Ma sapienza, amore e virtute
Amor sementa in voi d'ogni virtute
Com povertu volesti anzi virtute
Riconosco la grazia e virtute”
“As with new wine intoxicated both”
când mai că nu cădeam de beat în bot
“However, I with thee have fix'd my
lot”
ne potrivirăm carte de tarot
„Engaging me to emulate, but short”
cum m-ai suna făgetului fagot
„Original; while Adam took no
thought”
pe negândite în păcat înot
„Oh fruit-trees over-woody reach'd
too far”
pomi supraînlemniți nici făurar
„My journey strange, with clamorous
uproar”
purtat străin dicteul avatar
„With travel difficult? No better
far”
călătorie grea nicăierar
„To perpetuity! Ah me! that fear”
în perpetuitate frica dar
„True patiance, and to temper joy
with fear”
răbdare bucuriei frica-i har
„However to this Man iniferior far”
la ce bun totuși omul nimicar
„Shalt reign, and Rome or Caesar need
not fear?”
Domnie tron și cezar fără zar
„at not infelix animi Phoemissa”
Evander cu Aeneas bate-i-s-a
„Clipa trăiește veacurile mor”
cosită iarba vertical mohor
„Pe veci pierduto, vecinic adorato
iluzie dintâi și singur iat-o
„Puternic iar de-o vrea – e pururi
iambul”
decasilabul în sonet preambul
„Într-o grădină din Italia”
în India și inter alia
„Zadarnic încercăm, nu-l vom ajunge”
ne-om gâtui-ntre noi cu mânuri ciunge
„Singură luna sfântă v-a văzut”
nostratic sufletul necunoscut
„și flori și ochi și buze și
morminte”
ți tragerea la sorți cu gloanțe
sfinte
„Vrăjmași ai celor care azi ni-s
dragi”
amici defuncților antropofagi
„Te vom iubi. Te vom goni cu pietre”
se lepădase în cuvinte Petre
„Eu cred că sufeream de prea mult
suflet”
întâiul e și ultimul răsuflet
„ca Edgar Poe mă reîntorc spre casă”
pe Broadway cafeneaua cuirasă
„Dreptate! Ochii plânși vor să te
vadă”
la ochi legată plânsu-ne te pradă
„Se-ndoaie coapsa plopului pe culme”
îndrăgostirea vântului adulme
„Jur împrejur e gol e frig e groază”
pustiul ne încarcerează
„Dormea întors amorul meu de plumb”
țipenia de bronz pe podium bumb
„Pierdut într-o provincie pustie”
pe cine paradisul să învie
„Îngerul meu își mai aduce-aminte”
de sine paznic cine nu ne minte
„E o tăcere de-nceput de leat”
niciun cuvânt nebinecuvântat
„Fă, Tinco, fă! papucii de mătase”
femeia de demult nu se dansase
„a tras cinci gloanțe cu pistolul
brown”
un revolver urmuz în mâini de schiaun
„Pe vremea regelui Pepin cel Scurt”
am fost odată patriot mankurt
O cale de la Nil și pân-la Gange
„Lalage sugrumat de mâna cange”
„Copiii celor morți creșteau bărbați”
bărbații morți copiilor lor frați
„Noian de suflete, ninsoarea cade”
ninge din suflet cu upanișade
„să emigrăm spre Noul Finister”
dușmanii fabrice din noi mister
„Mopete l-a citit pe Thomas Mann”
în rar decasilab silaboman
„De ce-ai plecat? De ce-ai mai fi
rămas?”
Ducându-te ai mai făcut un pas
*
Autorii versurilor
citate (cf. Decasilab, MCMCXIX, ISBN 973-999338-0-7)
Alighieri, Dante
Balmont, Baring,
Barker, G, Becquer, Blake, William, Blunt, Byron, Browning, Brooke, Burns
Chaucer, Celaya, G,
Cowper, Coleridge
Davies, Donne, Drumond,
Dryden
Esenin
Flecker
Gray
Herbert, George,
Hierro, Jose, Hugo, Victor
Jimenez, J.R., Johnson
Keats, Kipling
Lermontov
Mallarme, Stephen,
Mansfield, Milton, John, Meredith
Nerval, Gerard de,
Nostradamus
Petrarca, Francesco,
Poe, Edgar Allan, Pope, Pușkin
Shakespeare, William,
Shelley, Sidney, Sitwell, Southey, Spenser, Swinburne
Tennyson, Thomas,
Dylan, Tiutcev, Țvetaeva
Unamuno, Miguel de
Vaughan, Vigny, Alfred
de, Virgiliu
Wordsworth
Yeats
*
Abăluță, Constantin,
Alexandru, Ioan, Anghel Dimitrie, Arghezi Tudor, Asachi, Gheorghe
Baconsky, A. E.,
Bacovia, George, Baltag, Cezar, Bantaș, Andrei, Barbu, Ion, Blaga, Lucian,
Beniuc, Mihai, Borcea, Ion, Boeșteanu, A. G., Bonnet, Mireille, Brumaru, Emil,
Bucuța, Emanoil, Boureanu, Radu, Buzea Constanța
Cazimir Otilia,
Călinescu, George, Caraion, Ion, Celarianu, Mihail, Ciobanu, Mircea, Ciocârdel,
R-T, Codreanu, Mihai, Chelaru, Traian, Constantin, Ilie, Cotruș, Aron, Cerna,
Panait, Claude, Nicolas, Crainic, Nichifor
Davidescu, Nicolae,
Deligiorgios, D, Dimov, Leonid, Dinescu, Mircea, Dinulescu, Dumitru, Doinaș,
Ștefan-Augustin
Eftimiu, Victor,
Eminescu, Mihai, Eneșescu, Artur
Ferrani, Daniele,
Foarță, Șerban, Frunzetti, Ion, Fundoianu, B., Furtună, Horia
George, Tudor.
Gherghel, Alexandru, Gion, Ionescu Gh.,Giurgiuca, Emil, Goga, Octavian, Gyr,
Radu
Hotinceanu, Ovidiu,
Hubund, Cecile
Iosif, Șt. O., Istrate,
Gheorghe, Ivănescu, Mircea
Karanabatt, D.
Labiș, Nicolae
Magheru, George, Maniu,
Adrian, Manolescu, Ion Sofia,
Margul Sperber, Alfred, Mazilu, Teodor, Mărculescu, Sorin,
Mihadaș, Teohar, Milian-Minulescu, Claudia, Minulescu, Ion
Nemțeanu, Barbu,
Novăceanu, Darie
Paulese, Marie-Laure,
Păun, Paul, Păunescu, Adrian, Petică, Ștefan, Petrescu, Camil, Philippide, Al.,
Pillat, Ion, Pop, Ioan, Pricop, Dumitru
Rașcu, I. M.,
Rădulescu, J, Rezuș, Petru, Romanescu, Ioanid
Săulescu, Mihai,
Stanca, Radu, Stănescu, Nichita, Stelaru, Dimitrie, Sterian, Margareta,
Stolnicu, Simion, Străinu, Vladimir
Șerban, Robert
Teleor, Dimitrie,
Teodoreanu, Păstorel, Topârceanu, George, Tzara, Tristan
Ure, Jean
Valerian, I., Văduva,
Vasile, Vianu, Tudor, Vinea, Ion, Voiculescu, Vasile, Voronca, Ilarie, Vițianu,
Alexandru, Vlahuță, Al., Vulcănescu, Mircea
Zamfirescu, Duiliu
https://georgeanca.blogspot.com.au/2018/04/blog-post.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu