Sistemul
concentraţionar din România –
Temniţele
Groazei
GHEORGHE CONSTANTIN
NISTOROIU
„Lichidarea fizică şi morală a tot ce a însemnat
mai
valoros ca opoziţie ori rezistenţă faţă de
regimul comunist, printr-o varietate de metode
dintre cele mai terifiante, înseamnă terorism de
stat culpabilizat de crimă contra umanităţii.”
(CRISTIAN TRONCOTĂ)
Înspăimântătoarele Temniţe ale groazei, unde s-a derulat coşmarul şi
calvarul Generaţiei de Aur interbelice, au fost,fără nici o excepţie, locul
unde s-a desăvârșit întemeierea acelui regim diabolic totalitar rămas în memoria
colectivă drept România Penitenciară.
Parveniţii şi slugoii politici descoperiți peste noapte proletari,majoritatea analfabeţi, și
tocmai de aceea cruzi, convertiţi de fraţii atei alogeni pentru a naște România
Populară şi-au făcut o Confesiune de credinţă din Directivele Teroarei Cortinei de fier, adoptându-i şi
înfiindu-i metodele barbare şi mijloacele abjecte, pentru a le perfecţiona în
natura lor până la cromatica diabolică.
Gherla.
Privită de sus temuta închisoare Gherla, „darul” împărătesei Maria
Tereza, părea ca o navă de mari dimensiuni, lungă de aproximativ 100 metri şi
lată de circa 50 metri, prevăzută la mijloc cu un spaţiu gol pe care se înşirau
culoarele specifice fiecărui etaj. Deasupra fiecărui etaj aştepta o cameră mare
cu o capacitate de cca 100 de deţinuţi. Cea de la ultimul etaj era numită
Camera 4 Spital sau graţie scopului sinistru folosit mai era cunoscută şi de „Camera morţii”.
Cele mai solicitate victime pentru tortură erau chiriaşii camerelor
90-122. O cameră cuprindea un spaţiu de circa 90 metri pătraţi. Deţinuţii,
numai umbre străvezii „invitaţi” la
anchetă se împleticeau târându-se ca un şir de schelete mutilate.
„Acolo, declaraţiile verbale, smulse în
încăperea mare, îşi completau concreteţea scrisului, dar nu numai! Şi fiecare
pagină era stropită mai întâi cu sângele anchetatului şi pe urmă refăcută pe
frontul alb al hârtiei pentru a fi înaintată către ofiţerul politic.” (Radu
Ciuceanu, La Taină cu Diavolul. Institutul
Naţional pentru Studiul Totalitarismului. Bucureşti-2015, p. 122)
„Fiica fidelă” a penitenciarului Piteşti, privind torura satanică a fost laboratorul sinistru al Gherlei, „... unde la etajul 3, în camera în care
stăm chiar acum, bătăile şi tortura au mers până la sfârşitul lui septembrie.”
(ibid., p. 231)
În
anul 1951, directorul închisorii era un fost cârpaci ceferist din Tecuci, numit
Gheorghiu. La sosirea loturilor de deţinuţi politico-religioşi în acea unitate,
alocuţiunea directorului-ceferist a început să curgă, bineînţeles nu cu
anticul: „bine aţi venit!”, ci cu
noul ameninţărilor:
- „Pentru noi, voi nu sunteţi decât nişte bandiţi şi încă dintre cei mai
periculoşi. Dacă nu veţi ţine cont de dispoziţiile noastre veţi fi împuşcaţi cu
toţii. Aţi fost aduşi la Gherla ca să executaţi o pedeapsă care este umană şi
prea binevoitoare, deoarece voi trebuia să fiţi omorâţi la data arestării...” (Octavian Voinea, Masacrarea Studenţimii Române, Ed.
Majadahonda, Bucureşti-1996, p. 89)
Mâna „dreaptă” cu ghiare a
ceferistului-director şef, era una dură, cea care bătea bucurându-se de orice
lovitură aplicată celui care nu se putea opune, nici apăra, nici riposta. Deşi
era în umbra ceferistului, Niki Marcu încerca să se evidenţieze prin
apucăturile sale de bestie. „Alături de
directorul Gheorghiu stătea un gardian cu nume de Niki Marcu, neromân, bestie
fără pereche care a contribuit alături de alţi nemernici la torturarea
deţinuţilor.” (Octavian Voinea, op cit., p. 89)
Temuta închisoare se cutremura ea însăşi la vederea înfricoşetorilor
bătăuşi: Livinski, Mărtinuş, Popa Ţanu, Puşcaşu, Romănescu şi Stoian. Către
seara zilei de Duminică 19 Iulie 1951, un spectacol diabolic s-a desfăşurat în
camera nr. 99. Un grup de circa 20 de bătăuşi i-au înconjurat pe deţinuţii
politici-religioşi din cameră asaltându-i cu tot felul de întrebări. Apoi au
închis ferestrele şi s-au năpustit asupra lor: „ne loveau cu bâte, cu bocancii, cu pumnii, strigând şi urlând, ca o
deslănţuire a furiilor asupra noastră... Am fost trântiţi şi întinşi la podea,
căpătând lovituri în special la încheieturile mâinilor şi picioarelor şi
lovituri dure la cap şi sugrumări...Eram loviţi în cap aşa cum baţi un măr, ca
să-l frăgezeşti... Supliciul a durat câteva zile... Eram ţinuţi dezbrăcaţi tot
timpul. Ne aşezau pe rând cu capul la perete şi sub lovituri de bâte... Unul
dintre cei opt aduşi de curând, era din
când în când strigat pe nume şi dus în altă cameră de unde venea mai torturat.
Acest martir se numea Mihai Timaru, fusese unul din capii rezistenţei din
Munţii Vrancei.” (Virgil Maxim, Imn
pentru cucea purtată. Ed. Antim-2002, p. 262-265)
Eminentul student în Filosofie Costache Oprişan, care îşi uimea colegii,
asistenţa universitară, colocviile şi dezbaterile erudite ale seminariilor,
ridicându-se cu mult deasupra multora dintre profesorii de filosofie, ei înşişi
titani ai gândirii, a fost programat de regimul satanic unui supliciul fără
precedent de pepiniera torţionară concentraţionară a Securităţii comuniste.
Arestat în noaptea de 14/15 mai
1948, este închis la Jilava şi condamnat la 25 ani muncă silnică. Trece pe la
Piteşti, unde va sta închis din 1949. Va fi torturat „pe măsura” funcţiei sale.
N-a fost tânăr mai chinuit ca el în Piteşti!
Dus în toamna lui 1951 la
Gherla, în temuta cameră 99. În urma torturilor s-a îmbolnăvit de tuberculoză
şi va fi internat în spitalul penitenciar de la Văcăreşti. De acolo va fi luat
în toamna anului 1955 pentru a fi anchetat în procesul înscenat de securitate
lui Valeriu Negulescu, în legătură cu
reeducările. Din 1958 ajunge la Jilava, fiind încarcerat într-una din cele 4
celule de la Casimcă (talpa iadului din Reduitul Jilavei), împreună cu Marcel
Petrişor, pr. Gh. Calciu, Iosif
V. Iosif. Din subterana morţii avea să urce sufletul său
curăţit de orice pată la cer, în iulie 1958.
Gealaţii lui Ţurcanu l-au întins pe Oprişan jos pe ciment cu faţa în
sus. „Ţurcanu, sprijinindu-se cu mâinile
pe umerii celor doi, s-a urcat pe pieptul lui Oprişan. Se lăsa cu toată
greutatea pe torace, până ce aerul era evacuat, apoi pe gât sufocându-l; dădea
din când în când drumul apăsării...Supliciul se repeta până ce sângele începea
să se prelingă din plămâni la colţul gurii...” (Virgil Maxim, op. cit., p.
274)
Dumitru
Bordeianu arată cuvintele lui Oprişan de la Piteşti înaintea declanşării
experimentului reeducării: „Fiţi
pregătiţi pentru lupta care se va da în mlaştina disperării. Fiecare va ieşi
din încleştarea acestei lupte singur, neajutat decât de mila lui Dumnezeu şi de
ce are mai bun în el.Lupta va fi de lungă durată şi cine va avea tăria şi
răbdarea, convins fiind că ea este dreaptă, se va prăbuşi şi iar se va ridica.
Astfel că nu ne mai rămâne decât să ne ascuţim săbiile duhovniceşti ale
dragostei, ale unirii şi ale camaraderiei”. ( Dumitru Bordeianu,
Mărturisiri din mlaștina disperării, .Ed. SCARA-2001)
Era un pedagog de talie
mare. Era cult şi inteligent, la care se adăuga o modestie blândă şi plăcută.
Mult timp va trebui să treacă până când, din rândurile tineretului român, se va
ridica o asemenea valoare” (Octavian Voinea, „Masacrarea
studenţimii române”, Buc., 1995).
Călugărul Valeriu Anania, viitorul mitropolit, era în temniţa Gherlei, ,,favoritul” comandantului Enoiu, care
i-a făcut cunoştiinţă în camera de tortură a centralei cu fiorosul Brânzaru,
însoţit de alţi doi bătăuşi. După care l-au dezbrăcat şi l-au pregătit pentru ,,tratament”. ,,Cu o funie mi s-au legat picioarele unul de
altul, pe la glezne, cu alta mi s-au legat mâinile în faţă, apoi mi s’au
petrecut genunchii printre ele, iar pe sub ei mi s’a vârât o rangă de fier. Doi
inşi au ridicat ranga de capete şi m’au purtat mai întâi spre gura cuptorului (am
simţit o arşiţă grozavă, a flăcărilor ce suflau nebuneşte), apoi între două capre de lemn pe care se rezemau capetele răngii.
Trupul mi se răsucise cu capul în jos... La un semn, Brânzaru m’a trăsnit cu
vâna de bou peste tălpi. Mi s’a cutremurat tot trupul de durere... Au început
loviturile, una după alta, date mai întâi de Brânzaru, din dreapta, apoi de
celălalt din stânga... Am leşinat iarăşi şi din nou m’au trezit cu apă.
Brânzaru a revenit cu loviturile la tălpi,
un timp, apoi tovarăşul lui mi-a aruncat o pânză udă peste fund şi m’a bătut
de-mi plesnea pielea... La un moment dat am auzit vocea lui Enoiu:
-Daţi-i la două ciocane!...
O ploaie de lovituri, din amândouă părţile,
ritmic, ca pe nicovala potcovăriei, s’a năpustit pe tălpile mele.” (Valeriu Anania,
Memorii. Ed. Polirom, Iaşi-2008, p. 271)
Când a ajuns mare ierarh, mitropolit s-a adâncit în opera literară şi
cea patristică pentru Obeliscul egoului său, uitând să ridice un monument, o
biserică, o Cruce, o canonizare, un semn de întrebare măcar, pentru eroii şi
martirii temniţelor comuniste!
Târgu Ocna.
Iniţiativa construirii unei
închisori i-a aparţinut domnitorului moldovean Grigore Ghica, care fusese
impresionat de condiţiile grele în care lucrau deţinuţii de la salina din
localitate, unde acesta avea în proprietate şi un conac. Lucrările la
construcţia închisorii au fost începute în anul 1851 şi au fost finalizate în
1855, în tot acest interval de timp deţinuţii fiind cazaţi, din dispoziţia
domnitorului, în clădirea conacului.
Edificiul, în formă de potcoavă, a fost ridicat lângă conacul domnesc,
iar intrarea se făcea prin poarta conacului, care a devenit clădire
administrativă. Capacitatea noului edificiu era de 12 camere, în fiecare
încăpere putând fi cazaţi circa 30 de deţinuţi. Închisoarea propriu-zisă era
destinată exclusiv condamnaţilor, dar numai pe timp de noapte, deoarece ziua
aceştia erau duşi la munca din ocnă. Până în anul 1931, denumirea oficială a
penitenciarului a fost aceea de Închisoare centrală de muncă silnică. În acel
an s-a constatat că majoritatea condamnaţilor de la Târgu Ocna sufereau de
tuberculoză pulmonară şi, ca urmare, s-a dispus încetarea folosirii acestora la
munca din salină. De atunci, închisoarea a fost transformată în loc de detenţie
exclusiv pentru bolnavii de TBC. Deţinuţii consideraţi sănătoşi au fost
transferaţi la alte penitenciare din ţară, iar cei bolnavi de TBC din alte
închisori au fost aduşi la Târgu Ocna.
În anul 1936 s-a început construirea unei
noi clădiri cu profil de sanatoriu TBC, un edificiu cu trei nivele, care a fost
dat în folosinţă în 1939, an în care s-a început şi demolarea treptată a vechii
închisori, mai puţin a clădirii administrative sau a fostului conac domnesc.
Piatra rezultată din demolări a servit ulterior la construirea zidului
împrejmuitor al noii închisori.
Eroul și Martirul penitenciarului Târgu-Ocna, între mulți alți Eroi și
Martiri, a fost Valeriu Gafencu. Nu
numai Nicolae Steinhard l-a supranumit Sfântul
Închisorilor ci, toți cei care au
cunoscut mucenicia sa curată de
Arhanghel al Suferinței și al Jertfei.
Calvarul său și al camarazilor săi nu consta atât în regimul lipsurilor
de tot fel, ci mai ales, în confruntarea permanentă cu politrucii intruși și
înfiați de comuniștii autohtoni, în ochii cărora marii oameni de valoare, Fiii
aleși ai Națiunii, nu prezentau decât rezistență, jertfă și amenințări.
Unul dintre bombasticii politruci înfoindu-se în penele ploștite de
incultură și ură l-a amenințat pe misticul Valeriu:
” -
Aici s-a terminat cu Hristos!
-
Sunt aici oameni de mare valoare, care pot fi de folos țării, dar care mor
pentru că nu streptomicină și nici vești de la familiile lor. Puteți să-i
salvați ! ...
-
Noi nu vom repata greșelile trecutului, a răspuns sec inspectorul. Umanismul
nostru nu se aplică reacționarilor.
-
Domnule, a continuat Valeriu, aici suntem oameni bolnavi, neputincioși, zilnic
moare câte unul dintre noi și pe lângă toate astea, suntem supuși amenințării
cu teroarea și tortura.
- Cum îndrăznești să vorbești
astfel cu mine? Nu pricepi că nu vrem să facem din voi eroi ? Vom face din voi
delatori... ”( Ioan Ianolide, Întoarcerea
la Hristos, Ed. Christiana, București-2006, pg.145 )
Suceava.
Suceava-cetatea de scaun-ctitoria lui Petru I Muşat (1375-1391), rămâne
celebră prin autoritatea de capitală a Moldovei până la 1566, vreme de aproape
două secole.
Suceava rămâne în istoria noastră drept
marea cetate ilustră a legendarei Moldove, ridicată la apogeu prin ctitoriile
celui mai mare domn pe care l-a dat sfânta ţărână vlaho-moldavă-Ştefan cel
Mare. Alături de ctitoriile Voievodului creştin ortodox nebiruit şi sfânt şi-au
pus pecetea o serie de Vlădici şi monahi de seamă ai Ortodoxiei noastre
naţional-universale.
Dar
lângă atâtea ctitorii strălucitoare s-a strecurat şi o pată neagră, zugrăvită
s-au ţâşnită din purgatoriul infernului comunist-temuta închisoare.
În
istoria ei seculară Suceava ajunge de două ori capitală a Moldovei: prima oară
în ani ei de glorie, iar a două oară în ani ei de infern, prin închisoarea care
devine centrul de recrutare al deţinuţilor politico-religioşi în anul funest 1948.
În
universul ei diabolic ne introduce mărturisirea unuia dintre cei mai torturaţi
deţinuţi politico-religioşi: Dumitru Bordeianu la 40 de zile de la prima mare
prigoană antireligioasă ce s-a soldat cu zecile de mii de arestaţi în noaptea
de 15 Mai 1948.
Autorul nostru a fost „cazat” alături
de alţi confraţi în celula 59 a penitenciarului Suceava din 25 Iunie 1948 până
la 15 Ianuarie 1949, mărturisind despre condiţiile „primitoare” ale închisorii:
„Aici am suportat bătăile şi chinurile
anchetei, care a durat până decembrie 1948... Am aflat că toţi cei arestaţi
începând cu 15 mai 1948 şi până la data când am venit noi, cei arestaţi în
iunie, au fost încarceraţi în această închisoare şi că începând cu judeţul
Vaslui şi Bacău, din toate judeţele, până la frontiera de nord a Moldovei şi
Bucovinei, toţi arestaţii, bărbaţi şi femei, se găseau în această închisoare...
Arestaţii din sudul Moldovei, de la Vaslui şi Bacău, până la Milcov şi Dunăre,
au fost depuşi la închisoarea din Galaţi.” (Dumitru Bordeianu, Mărturisiri din mlaştina disperării.
Ediţia a II-a, Ed. Scara, Bucureşti-2001, p. 29)
De
cele mai multe ori ne aplecăm în fața mărturiilor marilor personalități care au
trecut prin calvarul temnițelor comuniste fără a ne pleca cu pioșenie în fața
marilor sacrificați ai acelor vremuri, Țăranul român. Ei au fost cei mulți
arestați, deportați și obligați la dezrădăcinarea supremă : ruptura de pământul
muncit din străbuni și de credința în Hristos care le susținea valorile și
echilibrul existențial.
Orice lucrare filozofică nu ar putea depășii trăirea unui asemenea
profund trăitor, bădia Ghiţă, așa cum ne-a lăsat-o mărturie Dumitru Bordeianu:
„Într-o bună zi, când discuţiile
noastre ajunseseră la un punct mort, bădia Ghiţă, cu o voce caldă, a început
să-şi depene şi el gândurile.
Voi reda din memorie cuvintele care au fost
pentru mine busola ce m-a călăuzit tot timpul celor 15 ani de temniţă: „Dragi
flăcăi! Sunteţi toţi oameni cu carte, mai tineri decât mine, încercaţi şi voi
în luptă, dar vă rog ca pe copiii mei să ascultaţi cu atenţie şi bunăvoinţă
ceea ce vreau să vă spun. Toţi suntem condamnaţi la ani grei de închisoare şi
fiecare am lăsat afară o lume care a fost lumea noastră şi pe care nu o putem
nesocoti. Unii am avut o profesiune, iar voi, cei mai tineri, eraţi în curs să
o realizaţi. Toţi ne-am angajat cinstit, slujind un ideal şi o cauză pe care
noi am considerat-o dreaptă. Nici eu, nici voi, cred că nu aţi făcut rău
nimănui. Am fost anchetaţi, torturaţi, judecaţi şi condamnaţi după cum ştiţi,
dar vă rog din toată inima să-mi daţi ascultare. Pentru un deţinut politic,
condamnarea e ceva ce poate sau nu să se împlinească. Deci noi s-ar putea să
executăm toată condamnarea pe care o avem sau poate nu. Ceea ce e mai grav însă
e că s-ar putea să facem şi ceva în plus, peste ceea ce am fost condamnaţi. Să
fim condamnaţi din nou şi poate să şi murim în închisoare. Timpul nostru în
închisoare nu este hotărât definitiv. Venim dintr-o lume pe care ura omenească
ne-a luat-o, poate, pentru totdeauna, şi intrăm în alta care e aceasta. Aceasta
şi numai aceasta este de acum înainte lumea noastră. Pentru noi nu există altă
lume decât aceea în care suntem şi trăim aici. Or, pentru a putea trăi în
această lume dragii mei, trebuie să ştiţi că numai cel ce va avea inimă bună va
putea rezista şi înţelege ceea ce ne va oferi necunoscutul în care am
intrat.
Aceia dintre voi care vor putea înţelege ce
înseamnă inima bună pentru om, nu vor uita niciodată ceea ce am discutat în
această zi. Ca încheiere, vă spun: ca să poţi răzbi şi să fii mulţumit şi
împăcat în viaţă cu tine şi cu cei din jurul tău, trebuie să ai inimă bună. Voi
faceţi cum credeţi şi cum vă este inima.” L-am înţeles pe acest înţelept şi
i-am urmat povaţa, toată viaţa mea.” (Dumitru Bordeianu, Mărturisiri
din mlaştina disperării. Ed. Scara, Bucureşti-2001, p. 78-79)
În
penitenciarul Suceava, cine intra ca deţinut politic, ori ca persecutat
religios, avea să vadă adevărata hidoşenie a comunismului
marxist-leninist-umanitarist.
( va urma )
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu