Viitorul copiilor
și al părinților români-câteva păreri pe marginea Strategiei Naționale de
Educație Parentală 2018-2025
Am citit cu interes
proiectul intitulat: Strategia Națională de Educație Parentală 2018-2025,
pentru că se referă la educația copiilor noștri și pentru că a fost supus
(chipurile!) dezbaterii publice, pe perioada 11 iunie-10 iulie. Dar, o lună,
mai ales în prag de vacanță, nu ar fi oferit timp suficient pentru ca publicul
să își spună părerea, dacă s-ar fi dorit cu adevărat aflarea și luarea în
considerare a opiniilor părinților, ca fiind primii și cei mai importanți
actori în educația copiilor lor și în efortul, real, depus pentru interesul superior
al copilului. Dar, surpriză! Strategia vrea să îi educe pe părinți,
să-i ducă « la școala de părinți » și să instituționalizeze controlul
statului, validarea de către stat a competenţelor parentale. Altfel spus, statul,
printr-un sistem legislativ și prin anumiți educatori parentali, să decidă cine
este competent sau nu ca părinte și ce e bine pentru copil sau nu. Totul sub umbrela reușitelor educaționale ale
copilului și în interesul superior al copilului. Încă din introducere,
documentul acuză familia tradițională românească, părinții și specialiștii care
idealizează (încă) valorile conservatoare, tradiționale, în dauna noilor
ideologii. Consider
că această schiță de strategie este un demers îngrijorător, sfidător la adresa
românilor și înjositor!
Pe
de altă parte:
·
familia tradițională și-a dovedit viabilitatea de
mii de ani
·
tradiția românească are la bază valori creștine
·
familia, conform tuturor studiilor serioase,
românești și străine, este mediul cel mai propice pentru interesul superior al
copilului! -statul trebuie să intervină doar atunci când familia nu e prezență
și nu dorește să-și asume rolul de educator principal al copilului
·
cazurile de disfuncționalități familiale
sunt, totuși, o minoritate și nu justifică demersul prezentat în
strategia menționată mai sus
·
experiența internațională nu e un motiv ca noi să
ne schimbăm structura socio-identitară
·
unele așa-zise motive invocate în strategie sunt
doar praf în ochi și nu sunt rezultatul deficiențelor de parentalitate.
Foarte
mulți angajați din minister sunt și ei părinți. Oare toți sunt falimentari la
acest capitol, conform strategiei de mai sus?
Majoritatea
specialiștilor români respectă familia tradițională românească și sunt blamați
pentru aceasta. Care
sunt argumentele reale? Dacă sunt specialiști și dacă reprezintă majoritatea,
oare să nu aibă dreptate? De ce?
Documentul
are 35 de pagini, așa încât, în acest articol, voi lua în considerare doar
câteva aspecte majore din el :
Atacarea
frontală a familiei tradiționale românești, considerată ca fiind invalidă
pentru provocările viitorului
Încă
din introducere, suntem anunțați că familia, așa cum o cunosc și o practică
românii, nu mai este un concept de luat în seamă, că mama, tata și copiii, nu
mai reprezintă un dat, ci că acum, conform noilor ideologii (așa se spune în
text), familia este « o constelație de idei, imagini și terminologii'
creată și recreată permanent de practicile socio-culturale" .
Familia
tradițională este idealizată de părinți și de specialiști, lucru văzut ca fiind
negativ, de către autorii documentului
Părinții/familia
nu ar (mai) fi competenţi în creșterea, îngrijirea și educarea copilului
La
pagina 4 ni se spune că noille metode psiho-pedagogice au evoluat și că părinții
nu mai sunt în măsură să-și asume competențele în a asigura reușita copilului.
Ca urmare, reușita educațională ar depinde și de « voinţa instituţiilor
chemate să valideze şi să valorizeze responsabilităţile şi autoritatea
parentală ».
La
pagina 22, ca o concluzie, ni se servește direct ideea cum că « familia nu are competenţe
parentale suficiente și necesare pentru a-l sprijini pe copil în dezvoltarea
propriului potenţial ». Este un alt atac, o umilire în plus și un
neadevăr grosolan, pentru că vorbim de competențe, adică de capacitatea,
abilitatea de a fi părinte și nu de banii pe care îi are părintele sau de
educația lui.
Mirajul
străinătății
Ca
un document care se vrea bazat pe realități, și această strategie vine cu
anumite justificări, cum sunt cele legate de experiența altor țări.
Sunt date ca exemple pozitive:
Franța, Suedia, Spania, Italia. Mă mir că lipsește Norvegia, pentru că
până la cazurile Bodnariu și Nan, era considerată demnă de urmat. Cred că
foarte mulți români, care sunt în țările respective, au constatat că școala de
stat este mult mai slabă decât școala românească, chiar și în această stare de
decădere în care a fost adusă de tot felul de “experimente” la modă în ultimii 28 de ani. Așa că, să nu ne mai
îmbătăm cu apă rece! Ceea ce impresionează în sistemul educațional din țările
vestice, sunt anumite universități și anumite școli particulare. Dar, să fim
sinceri, nu toată lumea merge la Eton! Ba, mai mult, amintiți-vă că, până de
curȃnd, românii din unele țări mai sus-menționate își mai trimiteau acasă
copiii, adică în România, ca să mai învețe ceva carte. Deh, conservatori cum
sunt, românii au pretenția ca odraslele lor să ȋnveţe cât de cât temeinic.
Acum,
să nu credeți că sunt împotriva asimilării din experiența altora, doar că aceasta
ar trebui bine cântărită, analizată și numai după aceea, după ce va fi fost validată
de sistemul nostru de valori, să fie adoptată, și nu înghițită numai pentru
că « este de afară ».
Statistici
și statistici
Autorii,
care nu se identifică, deci nu știm cine își asumă răspunderea, ne oferă câteva
statistici care pot fi privite cu îngrijorare. Ele se referă la mortalitatea
infantilă, la cazurile, în creștere, de pneumonie, de abandon școlar, de
sărăcie. Dar, chiar dacă datele respective ar fi fără cusur, ele nu sunt din
vina familiei tradiționale și a valorilor conservatoare românești, ci din vina
politicilor din ultimii ani, de după ’90, în mare măsură iresponsabile
față de români.
Abandonul
școlar a crescut în România după 1990 (și, nu e greu de ghicit de ce), dar am
reținut un argument intersant : « O rată crescută a abandonului
şcolar şi o rată crescută de părăsire timpurie a şcolii de către tinerii cu
vârste între 18 şi 24 de ani ». Înainte de ’90,
învățământul obligatoriu era până la 10 clase, după care făceai o
profesională (sau, mai mult, liceul și/sau facultatea). Acum, ca să fim
post-moderni, să fim în pas cu țările din Vest-învățământul a fost redus
până la vȃrsta de15 ani! Hm! La 18 ani, un tânăr poate merge mai departe la
universitate sau să muncească, deci ar trebui să fie format ca un adult
responsabil. Dar, dacă îl lași de izbeliște de la 15 ani? Ar fi multe de zis,
dar să nu uităm ca tot mimetismul a stat și la baza ciopȃrţirii învățământului aflat ȋn răspunderea statului,
adică a ministerului.
Mai
sunt și alte statistici, dar care nu au legătură cu modul conservator de a fi al
românilor, ci cu politicile dezastruase din ultimii ani. Aici intră și tragedia
celor care au fost siliți să plece la muncă în străinătate, nu pentru că nu își
iubeau copiii sau nu erau competenți să îi crească, ci pentru că li s-a tăiat
orice posibilitate de a-și găși un loc de muncă în țară. Mare tragedie,
iar vinovați nu sunt părinții!
Intermezzo
necesar
Dar
să mai punem de o statistică, la care au participat și doi cercetători român. E
vorba de un studiu ambițios, cu titlul Children’s World (Lumea copiilor), sub
auspiciile fundației Jacobs, cu participarea specialiștilor din15 țări,
de pe 4 continente și coordonat de către profesorii de la York University, din
Marea Britanie. Acest studiu a urmărit gradul, nivelul de fericire al copiilor
între 8 și 12 ani. Unde credeți că s-au situat românii? Pe ultimul loc?
Nicidecum!
Copii
români sunt cei mai fericiți!
Vă
surprinde această statistică, acest loc? Nu ați auzit de el? Din păcate, nu
s-a vorbit suficient de serios în mass-media românească despre el. Oare de
ce?
Cred
că a fost o surpriză și pentru cei care au condus studiul, pentru că, deși se
vede că sunt specialiști, la evaluarea verbală, au apelat la lamentația
și negativismul indus de vreo 30 de ani : « că suntem
săraci », că vai și vai cu sărăcia. Dar, cifrele sunt cifre și au dat un
scor de 9, 51.
La
celălalt pol sunt britanicii, cu cel mai scăzut scor, deși în explicațiile
profesioniștilor lor, totul este la superlativ (sau aproape), inclusiv școala
publică.
Să
mai reținem că acești copii ai noștri, de până la 12 ani, sunt fericiți nu
pentru că părinții lor au salarii foarte mari (nuu, fiți pe pace, sunt cu lefurile
în urma multora din Europa sau din lume), nici pentru că au toate jucăriile,
nuuu, sau toate produsele tehnologiei moderne, nuuu. Copiii români sunt
fericiți pentru că părinții lor comunică cu ei, locuiesc cu ei (asta cam așa e,
nu prea le arde de aventuri personale, extraconjugale și aici, ce e drept, e
drept : « de vină » este conservatorismul nostru și valorile
creștine). Copiii sunt fericiți pentru că, în general, familia românească a
rămas mult mai intactă decât cea de prin alte țări date de exemplu, chiar și în
ciuda « alungării » la munca în străinătate a unui contingent
important de oameni apți de lucru. Majoritatea însă, a rămas ca « pe
vremuri », adică alături de mama și tata, spre deosebire de
mulți din alte țări, care cresc cu un părinte, cu o rudă sau cine mai știe cu
cine. Și, nu în ultimul rând, pentru că învățătorii și profesorii lor le-au
creat un mediu de care ei, copiii, sunt foarte mulțumiți! Uau! Părinții
și dascălii români! Cum, stați puțintel, păi nu sunt ei de învinuit, de
înfierat cu « mȃnie proletară », nu e familia tradițională
românească de ocărȃt și așa mai departe ?
Se
pare că autorii acestei strategii nu au auzit și nu au citit acest
studiu, la fel cum nu l-au citit mulți din mass-media, pentru că despre români
trebuie spuse numai și numai lucruri rele, nu-i așa?
Cercetați
întreg raportul aici : http://www.isciweb.org/_Uploads/dbsAttachedFiles/ChildrensWorlds2015-FullReport-Final.pdf
Limbajul
Am
remarcat limbajul folosit de autorul/autorii acestei strategii. Pe lângă
stilul, să-i spunem, « administrativ » și, parțial, academic, apar și
multe anglicisme cărora nu li se vede rostul. Adică, după ce se vorbește de
etapele din viața unui copil, în paranteză se scrie life cycle (adică
ciclurile viețîi, în engleză). După ce se vorbește de parentalitate, se trece
direct la parenting (adică, parentalitate, dacă vreți). După titlul
referitor la rezultate, se scrie în paranteză outcome, adică
rezultate, în cazul respectiv, teoretice. Și mai sunt și alte exemple.
Poate
vă veți întreba de ce am adus în discuție acest lucru și răspunsul este
simplu : de ce este nevoie să se apeleze la limba engleză, mai ales că există
cuvinte potrivite în română? Să nu cunoască atât de bine limba română și
realitățile românești cei care au încropit această strategie? Să fie ea
elaborată în afara Ministerului Educației Naționale? Sau, pur și simplu,
semnatarii proiectului în dezbatere aparțin generațiilor ultimilor ani,
când istoria și limba română au fost degradate chiar în învățământul românesc
de stat și ei nu mai dau nici doi bani pe tradiţie, pe identitatea romȃnească,
pe proprii părinţi?
“Partidul
e în tot și în toate” sau propuneri legislative de fericire
După
ce este prezentat un istoric al educației parentale în România, autorii
Strategiei Naționale de Educație Parentală se lamentează că nu există o
colaborare strânsă între diferitele organizațîi și instituții implicate, între
diferitele profesii, că nu există în nomenclatorul românesc, al profesiilor,
cea de educator parental și, ca urmare, solicită nu numai legiferarea de
urgență a acestei noi profesii, dar și impunerea noilor ideologii la toate
specialitățile, astfel încât profesorii, medicii, psihologii, reprezentanții
legii și alții, să fie evaluați și validați în funcție de adoptarea noilor
viziuni în ceea ce privește educația copilului și a părinților. Altfel, bye-bye!
(Ca să fiu în ton cu strategia!)!
Iar
la capitolul rezultate si date statistice, cam 90% dintre părinti si copii vor
fi fericiţi și adaptaţi noii ideologii. Ăăh, un moment, 90%? Da. Aha, un
procentaj plin de ambiţ și care ȋmi aduce aminte de proporţia ȋn care Romȃnia a
trebuit să cunoască și să adere la democraţie populară, mai numită și dictatura
proletariatului și, mai simplu, comunism.
Banii,
bată-i vina
Un
alt aspect foarte interesant, reieșit din această strategie, este legat de
finanțare. Ea va veni atât de la bugetul de stat, dar și de la ONG-uri și
donatori privați! Mă întreb, cine ar putea fi acești donatori? De ce propusa
educație parentală obligatorie din învățământul public are nevoie de bani
privați? Cât de mult pot influența acești binefăcători din mediul privat,
deciziile legate de educația copiilor noștri? Și, unde mai e rolul și locul
părinților plătitori de taxe? Ah, sunt în mijlocul sandvișului, între
educatorul parental și specialistul în creșterea, îngrijirea și educația
copilului (părintelui).
În
final,
rog respectuos Ministerul Educației să anuleze această strategie jignitoare la
adresa părinților români și a cetățenilor acestei țări. Cei de la minister
( acest cuvânt este provenit din latinescul ministerium, care
înseamnă slujbă, serviciu, iar ministru este cel care
slujește pe cineva, în cazul nostru, ar trebui să slujească interesele
cetățenilor români) să apeleze la părinți în vederea îmbunătățirii reale a
educației din România, în așa fel încât să avem cetățeni demni, capabili
să comunice bine în limba română (vorbit
și scris) și să construiască o țară pe care să o iubească și să-i respecte
trecutul. Și, nu în ultimul rând, ar trebui ca ministerul să se preocupe
ca școala să îi ajute pe copii să respecte părinții, educatorii, dar și bătrânii
și înaintașii (prin ore de istorie făcute după manuale cinstite și nu
după manuale care sunt pline de erori și de jigniri la adresa românilor).
Sursa : cristina mihai
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu