Un tablou recuperat !
Gratie
perseverentei unei cercetatoare de la noi,
s-a facut
dreptate in ceea ce priveste un tablou
celebru de
la Boston. ( De la Dan Stefanoiu)
Romanian Lady !
O româncă
i-a convins pe americani că un TABLOU celebru din Boston este GREȘIT denumit
"Armenian Woman". Pictura înfățișează, în realitate, o ROMÂNCĂ în
port popular si nu o armeancă.
Grațiela
Buzic a urmărit istoria de două secole a picturii semnate de faimosul Frederick
Arthur Bridgman și a reușit să îi convingă pe americani că tabloul înfățișează
o româncă îmbrăcată în port popular. Acum, taboul figurează în muzeul din
Boston cu numele real.
Românca a
făcut descoperiri uimitoare mergând pe firul poveștii. A aflat astfel că portul
popular din tablou este foarte posibil să-i fi aparținut reginei Elisabeta a
României sau unei persoane din anturajul acesteia. Cu atât mai mult cu cât
pictorul care a realizat tabloul „Romanian Lady” era un apropiat al familiilor
regale din Europa.
„Regina
Elisabeta știu că purta costumul popular. Nu știu deocamdată în ce măsură am
putea s-o legăm pe regină de acest tablou, cu siguranță costumul acesta este
eclectic, și pare să fie purtat de o doamnă din înalta societate”, a explicat
Grațiela Buzic.
La sfârșitul
celui de-al Doilea Război Mondial, multe dintre muzeele lumii pierduseră
evidența bunurilor pe care le deținuseră. Majoritatea cataloagelor în care erau
indexate operele de artă se pierduseră în timpul războiului.
Așa se face
că o parte dintre picturile, obiectele sau sculpturile recuperate au fost
reetichetate greșit. În cazul unora, nu se mai știa numele autorului, nici
denumirea. Alteori, nici nu se mai știa pe ce filieră a ajuns piesa în muzeu.
O astfel de
poveste ne privește și pe noi, românii.
Pentru a
evita confuziile în privința provenienței unui tablou, a numelui acestuia sau a
autorului care l-a realizat, în marile muzee din Europa sau Statele Unite,
există specialiștii numiți „art detective", detectivi în domeniul artei.
Victoria Reed este detectiv de artă la muzeul din Boston.
„Coordonez
departamentul de cercetare a provenienței operelor de artă, de la Muzeul de
Arte Frumoase din Boston. Acest departament se ocupă cu studierea istoricului
unei piese de muzeu. Am returnat opere de artă care au fost furate în timpul
celui de-Al Doilea Război Mondial”, a explicat detectivul de artă.
La 7.000 de
kilometri de Boston, la București, o româncă a ajuns, din proprie inițiativă,
detectiv în domeniul artei. Bloggerița Grațiela Buzic și-a propus să facă
lumină în cazul tabloului „Românca" semnat de Frederick Bridgman, potrivit
digi24.ro.
Digi24 - Stiri - Informația la
putere!
digi24.ro
Digi24 aduce în prim plan știri
relevante, imparțiale și prezentate cu acuratețe. Digi24.ro iti ofera cele mai
noi ştiri interne, externe, economice si politice.
„Tabloul s-a
intitulat încă de la început „Romanian Woman", adică „Românca", doar
că pe parcurs, cumva numele lui a fost schimbat și în final a devenit „Armenian
Woman", adică „Armeanca.” Și cu acest titlu, Muzeul de Arte Frumoase din
Boston l-a achiziționat în 1977, deci până acum muzeul a deținut acest tablou
cu această denumire. M-a interesat să aflu cum aș fi putut să demonstrez
interesul lui Bridgman pentru o femeie româncă, în sensul de a o picta a
demonstra că nu este o femeie armeană, este o femeie româncă”, a spus Grațiela
Buzic.
La
Biblioteca Națională a Franței există varianta online a acestui catalog care a
fost publicat la 1 mai 1882 și acolo, la pagina 24, la numărul curent 390, este
menționat acest tablou, autorul Frederick Arthur Bridgman și numele în limba
franceză „Dame roumaine” ”, a declarat Grațiela Buzic.
În anul
1890, tabloul a fost achiziționat de americanul Joseph Temple, un comerciant
foarte bogat, care l-a dat apoi în custodie Muzeului de Arte din Pennsylvania.
Începând cu secolul XX, tabloul a fost vândut la licitație. Timp de zeci de
ani, acesta a trecut prin casele mai multor proprietari, iar în anul 1977, a
fost achiziționat de Muzeul de Arte din Boston, cu titlul „Armenian
Woman". De atunci, tabloul a fost expus sub acest nume. De la începutul
anului, însă, datorită demersului făcut de Grațiela Buzic, s-a făcut dreptate.
Specialiștii
Muzeului din Boston au schimbat denumirea tabloului, inclusiv pe site-ul
oficial al instituției.
„Pictura a
primit numele de „Armeanca” înainte ca Muzeul de Arte Frumoase să îl
achiziționeze în 1977. În 1986, profesorul de artă americană William H. Gerdts
ne avertizase că tabloul a fost reprodus în 1884 cu titlul „Dame Roumaine”,
dar, la acea vreme, nu s-a luat nici o decizie pentru schimbarea titulaturii.
Scrisoarea doamnei Buzic din decembrie 2015 a dus la redeschiderea
investigație, și dovezile pe care ea le-a adus, alături de informațiile pe care
le-am găsit și noi de când pictura făcea parte din Academia de Arte Frumoase
din Pennsylvania, au stabilit clar că titlul picturii trebuie schimbat”, a
precizat curatorul picturilor americane de la Muzeul din Boston, Erica
Hirshler.
Cu prietenie
,
Gh.Stefanoiu
Sursa" Melania Rusu Caragioiu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu