Sala Tronului: sanctuarul profanat
In Palatul
Regal de pe Calea Victoriei isi are astazi sediul Muzeul National de Arta al
Romaniei, institutie de cultura. Pe langa salile „comune” exista insa incaperea
pivotala a intregului edificiu – Sala Tronului. Aceasta sala legendara,
interzisa muritorilor de rand, nu si-a trait umilinta cea mai mare in vremea
comunistilor – cum ar fi fost de
asteptat – ci dimpotriva, dupa 1989, odata cu instaurarea democratiei
republicane.
Articolul
acesta este o extensie a postarii scrise cu ocazia lui 10 Mai 2009: Locuri
sacre ale regalitatii (recomand sa o cititi inainte). Am decis sa explorez
istoria Salii Tronului, marirea si decaderea ei. -->
In Principatele Unite Romane, Palatul Domnesc
era cel in care isi desfasura activitatea Domnitorul Cuza. Palatul (Casa
Golescu – sus, foto 1866), era situat cam pe la jumatatea Caii Victoriei, langa
biserica Kretzulescu. Palatul Domnesc i-a servit si Domnitorului Carol I,
instalat
pe Tron la
10 Mai 1866, printr-o ceremonie in sala de bal a edificiului.
Odata cu
dezvoltarea tarii, proclamarea Independentei (10 Mai 1877) si ridicarea la rang
de Regat (10 Mai 1881), vechiul Palat Domnesc a fost inglobat intr-un Palat
Regal, tributar arhitecturii vestice, cu o fatada generoasa spre Calea
Victoriei. Evident, palatul avea o incapere esentiala – Sala Tronului
Pentru a
ajunge la ea, se urca pe frumoasa Scara de Onoare, realizata din marmura. In
partea superioara, coloanele formau un semicerc, in timp ce bolta era ornata cu
o fresca. Se ajungea apoi in Holul de Onoare, in mijlocul caruia era o canapea
rotunda ingloband o statuie a Reginei Elisabeta in postura de „Mama Ranitilor”.
Cele doua usi vizibile in fotografiile din stanga duceau spre Sala Tronului.
Ramanand in
Holul de Onoare, se observa pe peretii laterali tablouri ale Suveranilor: Carol
I si Elisabeta.
Sala
Tronului, perspectiva dinspre usile principale de acces catre Tron.
Ornamentatia bogata aminteste de palatele din capitalele occidentale. Bolta
care anunta inceputul incintei Tronului avea deasupra ei stema Vechiului Regat
(in color, medalion).
Incinta Tronului era o parte mai retrasa si
mai sobra a Salii Tronului, putandu-se izola prin tragerea draperiilor. Aici se
gaseau cele doua jilturi ale Regelui Carol I si Reginei Elisabeta (foto sus).
Alternativ, se foloseau si niste fotolii ceva mai simple Cele doua tipuri de
tronuri regale, privite mai indeaproape. Stema mijlocie a Regatului Vechi era
reprezentata deasupra lor. Surpriza consta in faptul ca vechile jilturi exista
si astazi (foto color) si sunt relativ bine restaurate.
In Sala
Tronului se organizau diverse ceremonii: Ziua Nationala, ziua Regelui,
sarbatori ,iar Suveranul isi primea oaspetii.Tot aici erau primiti pentru
acreditare ministrii plenipotentiari, ambasadorii si atasatii diplomatici.
Pastrand perspectiva spre Tron, avem o imagine de sfarsit de secol 19/inceput
de secol 20 cu Familia Regala si suita (sus), in timp ce fotografia de jos este
realizata dupa moartea Regelui Carol I in 1914. Tronul sau este acoperit,
ramanand functional doar cel al Reginei Elisabeta.
Sala
Tronului, perspectiva dinspre incinta Tronului inspre intrarea principala,
dinspre Holul de Onoare. Se remarca aceleasi decoratiuni elaborate, precum si o
stema simetrica, in partea opusa. Lateralele sunt bordate de canapele, in timp
ce lumina intra prin ferestrele generoase dinspre Piata Palatului Regal
(actuala Revolutiei).
In 1927, Palatul Regal a fost devastat de un
incendiu (foto), fiind necesara reconstructia lui.
În 1930 are
loc Restaurația, când Carol II se întoarce pe tron. Palatul trecuse prin
incendiu și nu se făcuse nimic la palat. Regina Maria și Carol II ar fi vrut să
se revină la felul în care arătase palatul, iar acest lucru era foarte
costisitor, ar fi costat cam 3 600 000 de lei, când valoarea totală de asigurare
era de 4 milioane. Statul a rezervat bani doar pentru conservare, vreo 600 000
de lei. Era o perioadă de restriște, de aceea se va recurge la 2 tipuri de
materiale: cele naturale de calitate (marmură, piatră), dar și stucomarmură
(stucatura este mult mai ieftină).
Tot de la el
ne-a rămas, o mare sală de la parter decorată în stil arhitectural Adams, stil
inventat de arhitecții britanici. De ce a recurs la stilul Adams? Pe de o parte
pentru integrarea identității lui englezești, dar și pentru că e un stil
elegant care preia elemente din arhitectura clasică, aduce eleganță, dar și
justificare a puterii, în contextul unui București decimat de lupte pentru
putere.
După moartea
lui Carol I, acest palat nu mai avea rol de locuință, Ferdinand și Maria
locuiau la Cotroceni, iar planul era ca oricare dintre urmași să aibă propria
locuință. Cum însuși Carol al II-lea nu avea locuință, el renunțând la tron,
iar două dintre surori erau căsătorite cu alte capete încoronate ale Europei,
i-a venit o idee: să se construiască încă un etaj, iar acolo să fie camere de
locuit; în timpul vizitelor familiei princiare, familia ar fi avut să locuiască
în aceste camere.
In 1938,
Carol II primește o vizită din Anglia, iar unul dintre jurnaliști scria
ulterior: „Palatul Regal din București este atât de nou, încât nici cel mai mic
microb „de prost gust” nu iși găsește loc aici”.
Aspectul
noului Palat Regal este unul mai simplu decat al predecesorului, in ton cu
arhitectura epocii, mai simplificata.
Ce mai
ramasese din vechea Scara de Onoare a fost inglobata in noua Scara a
Voevozilor, ducand tot spre Sala Tronului. Scara se numeste astfel fiindca
deasupra coloanelor din partea superioara, de jur-imprejur, sunt reprezentate
figuri importante din istoria romanilor. Plafonul este ocupat tot de fresca. Pe
noua configuratie, exista si o anticamera a Salii Tronului.
Sala a fost refacuta complet si nimic nu mai
aminteste de incaperea originala. Noua sala a fost gandita sa impresioneze prin
dispunerea volumica, arcade, marmura si monumentalitate. Ornamentele au trecut
in planul secund, insa nu lipsesc cu desavarsire. Perspectiva inspre Tronul
Romaniei (via armyuser) arata o sala luminoasa, cu lateralul catre Calea
Victoriei. Noul Palat Regal este insa prevazut si cu un balcon central, in care
Regele iesea sa salute multimea din Piata.
Incinta
Tronului si-a schimbat radical aspectul si nu mai este separata prin draperii
de restul salii. Suveranul folosea cele doua usi din incinta pentru acces
(multumesc, din nou,armyuser pentru fantastica fotografie!). Se disting cateva
elemente care fac noua Sala a Tronului la fel de speciala ca
predecesoarea.
Tronul, reprezentat fizic
de unul din fotoliile mai simple de pe vremea lui Carol I, se gasea sub o
cupola ornamentata in stilul incintei. Aceasta era sustinuta de coloane cu
figuri inaripate in partea superioara Aditional, de o parte si de alta a
structurii se ridicau coloane mai mici, in forma de fascii romane (simbol
popular in anii ’30, propagat de curentul arhitecturii neo-fasciste din Italia
lui Mussolini), in varful carora erau alte figurine inaripate. In spatele
tronului se desfasura o uriasa draperie purpurie, pe care erau reprezentate
emblemele provinciilor istorice din Regat, in scuturi aurite separate, dar si
scutul Casei de Hohenzollern-Sigmaringen, din care se trage Dinastia Romana. Varful
cupolei de deasupra Tronului era marcat de o replica marita a coroanei de otel
a Romaniei.
Intrandul semicircular
boltit avea reprezentate in partea superioara aceleasi provincii istorice si
scutul de Hohezollern, alaturi de stema Regatului, varianta mica (reprodusa si
in dreapta), dar in culori. Tara Romaneasca, Moldova, Oltenia, Ardealul,
Dobrogea si Marea Neagra se regaseau si individual, si in stema Statului, in
Sala Tronului. Pasind inapoi si privind tot in sus, se observa doi „C”
afrontati – monograma Regelui Carol al II-lea, ctitorul noului Palat Regal.
Existau patru atfel de monograme......care inconjurau fresca circulara de pe
tavanul primei parti a incintei.
Fresca,
intitulata„Apologia artelor romanesti”, era opera Ceciliei Cutescu-Storck, care
pictase si fresca din Aula Magna a Academiei Comerciale (ASE). Artista plastica
era sotia lui Frederic Storck, care impreuna cu fratele sau Carol a sculptat
statuile de pe fatada Palatului Justitiei de pe cheiul Dambovitei. Tatal celor
doi, Karl Storck, facuse statuia Spatarului Cantacuzino din fata Spitalului
Coltea si statuia Domnitei Balasa din fata bisericii omonime. Per total,
familia Storck a ridicat mult arta romaneasca a inceputului de secol 20,
apropiata fiind de Familia Regala.
In partea opusa
a Salii Tronului, deasupra usii centrale era reprezentata stema Romaniei Mari
(varianta mijlocie), bordata de tablourile reprezentandu-i pe primii doi Regi:
Carol I si Ferdinand I, deasupra usilor laterale.
Sala a ramas un spatiu oficial, de unde monarhul
transmitea mesaje, sau unde primea oaspetii straini. Fotografiile din stanga
sunt din a doua parte a anilor ’30, cu Regele Carol al II-lea si Principele
Mostenitor Mihai, iar poza din dreapta este din anii ’40, cu Regele Mihai I. In
dreptul usilor laterale stateau de obicei doua garzi.
Plafonul
este decorat cu o scenă a Unirii, pictată de Arthur Verona, iar în medalioane
sunt înfăţişaţi regi şi voievozi ai României.
Celor două
picturi monumentale care împodobesc tavanul Scării Voievozilor şi al Sălii
Tronului, opera lui Arthur Verona şi respectiv a Ceciliei Cuţescu-Storck, li se
adaugă lucrări de Nicolae Tonitza, Iosif Iser, Rudolf-Schweitzer-Cumpăna,
Ştefan Popescu, Ion Theodorescu-Sion, pentru a-i numi doar pe cei mai cunoscuţi
dintre artiştii români care au contribuit la decorarea palatului regal.
La 6
septembrie 1940, în Sala Tronului a avut loc ceremonia de depunere a
jurământului de către Regele Mihai, în prezenţa generalului Ion Antonescu, a
patriarhului şi a preşedintelui Curţii de Casaţie.
In Sala Tronului a avut loc intalnirea
guvernului format de Patriarhul Miron Cristea in 1938, care consfintea regimul
autoritar impus de Carol al II-lea. O parte din draperia din spatele Tronului
s-a pastrat pana in prezent (foto dr.) si se regaseste in Sala Regilor din
Palatul Elisabeta, resedinta actuala a Familiei Regale.
In primavara
lui 1944, bombardamentele anglo-americane au vizat si centrul puterii din
Romania de atunci, Palatul Regal. Ca atare, si Sala Tronului a fost afectata,
iar distrugerile se pot vedea in fotografia-document postata de Alex Galmeanu
30 Decembrie
1947 a adus poporului roman o forma sovietica de guvernare: Republica Populara.
Dupa abdicarea fortata a Regelui Mihai, Sala Tronului a fost dezafectata,
incinta Tronului fiind vizata in mod deosebit. A disparut structura Tronului,
dar si treptele aditionale pe care statea. Noua denumire a spatiului a devenit
Sala de Ceremonii a Consiliului de Stat al Republicii Populare Romine,
Republica Socialista Romaniadupa 1965.
Un eveniment
major petrecut in anticamera salii a fost instalarea catafalcului liderului
comunist Gheorghe Gheorghiu-Dej in 1965. Sicriul, adus pe Scara Voevozilor, a
fost depus in anticamera si a fost vegheat de tovarasii de Partid ai
decedatului, printre care si viitorul lider Nicolae Ceausescu. Populatia
„indurerata” a adus apoi un ultim omagiu „tătucului” Dej, care ii scapase de
„odioasa monarhie burghezo-mosiereasca” si le deschisese calea catre „visul de
aur al omenirii” – comunismul.
Aspect din Sala
Tronului, anul 1966, de la conferinta Comitetului Consultativ al Tratatului de
la Varsovia (organism militar opus NATO in timpul Razboiului Rece). Interesanta
este perspectiva catre usile principale. Portretele Regilor, dar si stema
regala, disparusera fara urma, ramanand doar forme patratice si ovale goale in
loc.
In vremea comunismului, Sala
Tronului s-a pastrat ca un spatiu protocolar si ceremonial, evident golit de
orice simboluri monarhice.
In imaginea
din 1967 (Fototeca Online a Comunismului Romanesc), Chivu Stoica, Presedintele
Consiliului de Stat al RSR, primeste oaspeti in Sala de Ceremonii din Palatul
Republicii, exact in incinta Tronului, sub fresca ce scapase neatinsa. Pe
peretele din spate fusese atarnata emblema socialista a Romaniei (in color,
foto dr.).
Colaj cu imagini de la
ceremoniile din Sala Tronului, epoca Ceausescu. In sensul acelor de ceasornic:
Iosip Broz Tito, liderul RSF Iugoslavia, il intalneste pe Ceausescu (pe cupola fostului
tron se vad fresca si reprezentarile color ale provinciilor Regatului Romaniei
– surprinzator că au scăpat!), liderul sovietic Leonid Brejnev in vizita la
Bucuresti, dictatorul Zairului, Mobutu Sese Seko il intalneste pe dictatorul
Romaniei.
in Sala
Tronului pe o masa plina de flori,presedintele american Geral Ford, alaturi de
Ceausesti.
In 1981, avea loc in istorica
sala „solemnitatea decorarii tovarasului Nicolae Ceausescu si a tovarasei
academician doctor inginer Elena Ceausescu cu titlul suprem de Erou al
Republicii Socialiste Romania”, cea mai inalta distinctie a statului comunist.
Fotografia de grup este facuta chiar in fata incintei Tronului. Ceausescu a
purtat decoratia (care ii fusese acordata a doua oara) la Congresul al XIV-lea
al PCR (ultimul, din noembrie 1989) (foto centru), iar in dreapta, o privire
detaliata asupra decoratiei.
Dupa 1989,
Palatul Regal a devenit integral Muzeu de Arta, neavandu-si aici sediul niciuna
din institutiile centrale ale noii Republici „democratice”. In Sala Tronului,
accesul publicului larg a ramas interzis. La fel si pe Scara Voevozilor si in
Holul de Onoare. Cu acordul primului ministru, străinii sositi in Romania dupa
1090. puteau vizitaaceste două locatii.
In filmul
„Oglinda” al lui Nicolaescu (anii ’90) se prezinta „decaderea” monarhiei romane
dupa arestarea Maresalului Antonescu (23 August 1944).
O scena
memorabila in acest film este cea in care Regele Mihai I primeste din partea
Sovietului Suprem al URSS si a Maresalului Stalin Ordinul „Pobeda”(Victoria).
Cadrele filmate pe Scara Voevozilor si in Sala Tronului ofereau imagini color
cu incaperea „restaurata”. Singurele elemente originale erau fresca (se observa
stergerea eficienta de catre comunisti a monogramelor regale din colturi), dar
si simbolurile de pe bolta de deasupra Tronului. Acesta, impreuina cu cupola,
au fost refacute, insa inexact. Jiltul Regelui este cu totul altul, cupola
seamana cu un castron, iar coroana din varf este mult prea mica. Fasciile
laterale nu mai apar, dar nu ma pot pronunta asupra draperiei din spate.
Posibil sa fi fost cea originala.
Dupa anul
2000, Muzeul de Arta a realizat că Sala Tronului poate fi si mai profitabila.
Interzisă complet vizitatorilor, această sală poate fi inchiriata insa pentru
diverse evenimente. La fel si Holul de Onoare. Se pot tine receptii chiar in
capatul Scarii Voevozilor, sub fresca aferenta.
Ba chiar au
loc si intalniri in anticamera. Unde a zacut Dej, se intalneste in prezent cu
diversi oaspeti actualul Presedinte al Republicii.
Ziarul
„Gardianul” titra in 2008: „Cel mai recent eveniment pe care il gazduieste
Palatul Regal se desfasoara astazi, unde altfel decat in Sala Tronului? O
celebra firma de whisky isi lanseaza un nou sortiment destinat consumatorilor
de lux." Voi spicui in continuare din acest articol.
Sala Tronului poate fi inchiriata de oricine,
daca este vorba de un „eveniment serios”, spune conducerea Muzeului de Arta.
Totul contra cost. Concerte de muzica populara, usoara, mese festive, gale
pentru premii, simpozioane pe diverse teme etc. 10.000 de euro pentru o noapte
in sala in care s-a scris istorie, totul pentru „salvarea Muzeului”. S-au
organizat in Sala Tronului prezentari de moda, petreceri ale unor firme cu
pretentii si chiar o nunta. Pe locul Tronului Romaniei a căntat adesea diverse
orhestre. Incredibil!
Reprezentantii
muzeului spun ca inchirierea salii este perfect legala, cu acordul Ministerului
Culturii si ca oricum toate marile muzee fac asta – tine de politica economica
a fiecarei institutii. In imaginile de mai sus, vedere dinspre incinta Tronului
spre usi. Locurile goale unde s-au aflat tablourile Regilor si stema regala
sunt acoperite de perdelute albe ieftine. In dreapta, o imagine de la o
receptie. Mesele din prim-plan stau exact sub fresca Ceciliei
Cutescu-Storck.
In 2005,
Muzeul de Arta sesiza Curtea de Apel Bucuresti, dupa ce Dragos Savulescu
(foto), actionar la FC Dinamo, si-a facut nunta in Sala Tronului. Initial, cele
doua parti au semnat o conventie pentru organizarea unui „spectacol-eveniment
cu participare internationala”. Reprezentantii muzeului spun ca firma
organizatoare a facut o nunta, incalcand acordul. S-au cutremurat peretii salii
sub acordurile celor de la Gipsy Kings. Nu se stie ce s-a intamplat mai departe
cu sesizarea.
Incinta Tronului a trecut
in plan secund cand s-a lansat pe piata romaneasca un telefon mobil de lux
(foto)– Vertu.
O vedere din timpul unei
receptii. Multi dintre meseni habar n-au in ce loc istoric se afla, pentru ei
este o sala de evenimente exact ca la Palatul Parlamentului, de exemplu.
Casa Regala
a tras un semnal de alarma privind darea in folosinta a Salii Tronului pentru
diverse evenimente: „Este incredibil ca este inchiriata cu 10.000 de euro pe
noapte pentru nunti. Sanctuarul regalitatii romanesti, locul unde s-a scris
istorie a fost transformat in altceva, iar acest lucru nu a fost facut nici de
sovietici, nici de mineri, ci de intelectualii care ne conduc si se mandresc cu
ceea ce au facut. Autoritatile sustin ca banii obtinuti sunt folositi pentru
restaurarea tablourilor, dar de fapt ne batem joc de propriul patrimoniu
spiritual!”
Aceste
practici odioase mi se par o pangarire mult prea mare a unui simbol national.
Sa aiba loc agape, chermeze si alte sindrofii in sala centrala a Palatului
Regal din Bucuresti, in timp ce vizitatorii obisnuiti ai Muzeului sunt limitati
la un corp de cladire, este inacceptabil. Practic, doar scara de marmura a
Regelui Carol I este accesibila, fotografiatul fiind, evident, strict interzis.
Intreband o angajata a Muzeului de Arta daca se pot vizita Sala Tronului si
cabinetul Regelui, aceasta mi-a raspuns taios:„Evident ca NU!”
Unii ar
spune ca Romania este Republica in prezent si ca o Sala a Tronului solemna nu
isi are sensul, cat timp solemnitatea ne umple de respect in Dealul Cotroceni.
Totusi, sunt absolut sigur ca nu se fac petreceri private in Sala Tronului din
Marele Palat al Kremlinului (Moscova, Rusia) si din Palatul de Iarna (Sankt
Petersburg, Rusia), sau in Sala Tronului de la Castelul Fontainebleu(Franta),
sau in Sala Tronului din oricare din palatele si castelele
imperiale/regale/princiare din Germania sau Polonia, asta in timp ce toate
tarile mentionate sunt republici.
Prea des
obisnuim sa calcam in picioare valorile trecutului si sa le minimalizam
importanta. Ca aspect, Sala Tronului de la Bucuresti este goala, golita de sens
si rece. Stema socialista a disparut si ea, dar nu pentru a face loc Tronului
refacut, ci pentru a acomoda reflectoarele si orchestrele/trupele, deoarece asa
se petrece cu stil in Capitala Republicii Capitaliste Romania.
O
monumentală scară din marmură de Carrara, Scara Voievozilor, conduce
vizitatorul către Sala Tronului.
Astăzi, în
incinta Sălii Tronului a fost aşezată o fotografie a tronului în mărime
naturală.
Regele Mihai
- care împlinise 96 de ani pe 25 octombrie - a încetat din viaţă pe 5 decembrie
2017, la reşedinţa sa din Elveţia. A fost adus pentru inmormântare in 13 decembrie
in România.
Gardul
Palatului regal, la moartea Regelui Mihai I al Romaniei.
La
catafalcul Regelui Mihai I, in Sala Tronului.
Filosoful
Mihai Şora, având 101 ani, a fost primul care a intrat în Sala Tronului,
miercuri, imediat după ora 21;00, pentru a-i aduce un omagiu Regelui
Mihai.Mihai Şora a şi scris în cartea de condoleanţe, mesajul său fiind:
"Adânc îndurerat, la moartea Regelui inimii mele".
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu