PUȘI POSTUM
Puși Dinulescu – George
Anca – Liliana Popa – Alex Tocilescu – Daniel Ioniță – Mircea Paul-Daniel –
Doina Boriceanu – Viorel Florescu – Nicole As – Maria Timuc
Puși Dinulescu
Prefața autorului
Mi-e teamă să-ncep această prefață,
fiindcă mă gândesc la Alexandru Odobescu, minunatul autor al lui
Pseudokyneghetikos, care vrând să scrie o prefață a ajuns la ditamai carte. Și
ce carte!
Subiectul acestei prefețe nu este însă
vânătoarea, ca la îndepărtatul meu confrate, ci ratarea.
Așa că m-apropiu astfel mai mult de
Cehov, al cărui subiect predilect, mai ales în piese, este ratarea.
Cum? Să mă fac eu însumi ratat?
De ce nu? Oricum, viața mea de
familist s-a ratat, fiindcă n-am fost însurat niciodată și acum, ajuns la 71 de
ani, făr-un picior și mai ales și plin de hachițe, cine-o să mă mai ia?
Mă-mpac și cu ideea asta, treacă de la
mine!
Mai grav e poate că n-am rodit. Nu las
în urma mea nici un ADN.
Doar virusurile minții mele, asta las.
Personaje, situații, întâmplări, ficțiuni sau
pur și simplu pâre, fantezii, adunături cu început și sfârșit, ce mai,
proze... Mai scurte sau mai lungi...
Aici sunt cele scurte, întinse pe-aproape
o mie de pagini, într-o carieră de aproape 50 de ani...
Dar o carieră fără carieră! Vezi,
de-aia sunt un ratat!
În loc, la vârsta mea, să ocup și eu
un fotoliu la Academie sau să iau măcar un Premiu Nobel, eu mă fălesc doar cu
un premiu al uniunii scriitorilor autohtoni, luat și ăla acum 28 de ani și cu
un premiu al asociației din București, luat acum 35 de ani. Și nici măcar nu
figurez în monstruasa, prin dimensiunile ei, istorie a literaturii a lui acad.
N.Manolescu și nu mă aflu nici chiar în istoria tot așa de groasă, dar parcă
mai puțin ambițioasă a dragului nostru de Alex.Ștefănescu, furnizor de tichii
de mărgăritar, pobate-ntâi pe propriul său cap, atât de frumos încă și ferit de
necazurile calviției conștiente de sine.
Și-atunci ce mai vreau? Ce-mi mai trebuie?
Cum îmi permit eu să scot o carte monumentală, de aproape 1000 de pagini, ce-s
eu? Sunt eu Breban, sunt eu Buzura sau sunt măcar un D.R.Popescu? Nici măcar!
Eu sunt un vierme , atât!
Pe lângă Dinu Săraru, care cum de n-a
intrat și el în Academie?- eu nu sunt decât un vierme, dar ce zic eu vierme?
Nu! Sunt pur și simpu un sub-vierme!
Și toți ăștia și chiar și alții, nu
chiar așa sus proțăpiți, sunt dintre oamenii serioși, pe la casele lor, mulți
sunt și bunici, sunt fala națiunii și a familiei lor, ba chiar se bagă bani în
ei, ca să fie făcuți cunoscuți lumii întregi, că malurile jegoase ale
Dâmboviței sunt prea strâmte pentru ei și mergem așa cu toții înainte, până
unde s-o mai putea, până unde s-o mai cine știe
ce...
E drept c-am făcut și greșeli în
viață. Probabil că cea mai mare este că
nu mi-a ajuns scrisul și m-am făcut și regizor.
Era prin 1966, lucram la Ploiești. Sau
să fi fost deja 1967? P-acolo...
Făceam naveta cu trenul. Era unul pe
la opt jumate sau nouă jumate și ne lăsa în gara Ploiești Vest.
Printre tovarășii de navetă erau mai
mulți actori și era vesel, drumul nu dura decât o oră, poate și mai puțin, stam
deobicei la vagonul-restaurant și ne beam acolo cafeaua sau berea. În aceste
condiții, cum era și normal, m-am combinat cu o actriță. Și unde mai pui că la
revista literarră, care se-nființa atunci și acolo, șeful meu, Ștefan
Bănulescu, mi-a încredințat și cronica dramatică. Aș fi putut să tai și să
spânzur de pe-acest post, dar revista n-a mai apărut, logodna mea cu actrița
s-a spart, n-am recuperat nici inelul, fiindcă ea mi-a spus că l-a aruncat în lac, în lacul Herăstrău.
Dar am rămas cu dorul de-a fi regizor,
mă obișnuisem cu mirosul de actriță, pe care cine l-a-ncercat nu-l mai uită
niciodată.
În 1968 mă angajez la Televiziune,
acolo încep să fac filme, împreună cu Boris Ciobanu și peste doi ani intru la
IATC, fac Regia de Film, terminănd-o în ciuda unor înfruntări pătimașe cu
profesorii mei, ieșind la liman totuși numai în urma unei întâmplări, după cât
se pare.
E o întâmplare pe care trebuie s-o
povestesc, ceva mă mănâncă și trebuie s-o spun.
Eram distrus. A doua zi aveam programată restanța la Arta regizorului de
film și televiziune. Vitanidis, cu care dam examenul, mă ura. Și eram repetent
și a doua oară nu mai puteam rămâne, așa era regula.
Examenul se dădea cu un film, pe care
nu-l putusem face, n-avusesem bani ca să-l pot termina și trebuia astfel să mă
prezint în fața dușmanului. Mă gândeam chiar să nu mă prezint deloc. Mai ales
că în aceeași zi cu examenul meu era concurs pentru un post de redactor la
Arhiva Națională de Filme și mă gândeam mai bine să mă prezint acolo.
Și-n seara aceea de dinainte de examen
eram invitat la un ceai, la Mișu Diaconescu. Pe-atunci era poet și mai cânta și
la ghitară. Mai târziu, cu pseudonimul Anghel Mora, avea să devină întâi scenarist
al lui Veroiu și apoi un apreciat regizor de film de lung metraj. A murit
tânăr, din păcate, nu foarte mult după Marea Revoluție Română din Decembrie,
urmată de contrarevoluția din aceeași zi.
Dar eram în seara aceea de dinainte de
examen și eram distrus și văzându-m-așa Mișu mă-ntreabă ce-i cu mine. Și-i spun
toată tărășenia.
- Lasă, că poate se rezolvă, îmi zice
el.
- Cum, mă?
Și-atunci îmi spune că trebuie să vină
la ceai și o tipă, o doimaistă, după care ar fi înnebunit Ciulei.
- Ciulei? mă mir eu
- Da, mă! Îți dai seama că dacă-i dă
un telefon grecului, ăla se cacă pe el!
Nu prea am ținut eu cont de ce mi-a
spus Mișu, am băut ceva de necaz și chiar am adormit, într-o cameră, pe undeva.
Dar am fost la un moment dat, parcă, trezit din somn, parcă, zic, fiindcă nu
sunt foarte sigur și parc-aș fi stat de vorbă cu o tipă mișto, destul de înaltă
și i-aș fi spus povestea mea. Nu mai știu... ceva în genul ăsta!
Cert e însă că a doua zi m-am
prezentat la examen și n-aveam nimic ce să prezint. Totuși, spre surprinderea
mea, mi s-au pus doar câteva întrebări de formă și de sanchi și am luat
cinci-ul de care aveam atâta nevoie.
Pe Liviu Ciulei nu l-am cunoscut
niciodată și nici pe tipa respectivă n-am mai întâlnit-o vreodată și am mai
stat un an printre ăia și am devenit regizor.
Dar victoria mea în meciul ăsta cu
Bestia a fost ca o prăjitură otrăvită. Bestia asta, precum Șiva parcă, avea
brațe multe și lungi.
Și mai era o chestie în povestea asta
cu regia la care eu nu m-am prins. Banii! Da, da! Banii!
Fiindcă un regizor depinde de o
producție. Și producția înseamnă bani și doar cu bani se pot angaja actori,
scenografi, operatori, până departe în jos, pănă la șoferi, costumiere,
tapițeri, mașiniști, că de-aia când se termină un film și vezi o listă, care nu
se mai sfârșește, te tot întrebi ce-or fi făcând toți ăștia, e cert însă că
fără ei nu se poate...
Și uite în ce mă băgasem!
În loc să stau eu liniștit, o pisică
să se frece de picioarele mele și eu să visez cu pixul în mână, doar cu el...
săracul!
N-am reușit să fac până la urmă decât
două filme de lung metraj și să montez două piese de teatru.
A fost poate un mare noroc pentru
literatua din mine sau care-a ieșit din mine, fiindcă am fost parcă forțat să
mă-ntorc la ea, la draga de literatură, pe care totuși mă gândisem s-o
abandonez.
Întâi pentru că nu credeam că sunt în
stare de prea mari performanțe în scris și că-n film e drumul meu. Iar după
vârsta de 60 de am făcut altă mișcare, surprinzătoare poate chiar și pentru
mine și am laut-o-n serios de tot cu teatrul. Cu dramaturgia..
Cine să mai înțeleagă ceva?
Oamenii mici oricum nu pot înțelege.
Ei se cantonează în câte-o carieră, o fac cel mult pe aia cu râvnă și-n general
asta e cheia unui succes sigur în viață.
Un Eminescu știm însă cum a respins cu
superbie ideea de a-și lua un doctorat în Germania, care l-ar fi putut
chivernisi.
Dar el ardea! Priviți-i fotgrafiile
succesive, vedeți cât de repede-a-mbătrânit! El n-avea timp de doctorate!
Nu că m-aș compara eu cu Eminescu, ar
fi o prostie! Dar trebuie înțeles că anumiți oameni nu pot fi înțeleși sau
îndrumați conform unui simplu și sănătos bun simț.
Poate de-aia nu m-am făcut inginer ca
tata, care tare-ar fi vrut să urmez și eu tradiția familiei, mai ales că mai
mulți unchi și veri din partea lui și chiar frate-meu au pășit pe această cale.
Dar eu, dacă aveam la matematică 5,
când sistemul de notare era cel sovetic, adică de la 1 la 5, când s-a revenit
la cele zece note tradiționale, eu am rămas tot cu nota 5!
Iar profesorul de matematică, un
găgăuz, unul, Gaidarji, spunea:
- Să știe ăla că o să meargă la cărat
cartofi!
Eu eram Ăla, n-aveam nume. Și la oral
nu mă scotea din 3, dar în scris, fiindcă nu eram bou, scoteam un 7 și așa
treceam...
- Mai ai mult?
-
Nu. Stai că termin acuma... Dar de unde pornisem și unde vroiam s-ajung?
A! Da! Era vorba de rătăcirea mea prin
regia artistiică. Păi, regizorii mă socoteau un intrus, fiindcă eram scriitor,
dar scriitorii, acum și ei, bucuroși că scăpaseră de mine, așa credeau, nu mă
mai socoteau, practic, de-al lor.
Eram între linii...
Așa m-am trezit la vârsta asta fără
carieră, fără sprijin și-ntr-o lume literară, unde criticii aproape că nu mai
există și care sunt se-nchină doar la
bisericuțele puternicilor zilei, ca să nu mai vorbim și de alte șmecherii...
iar eu rătăcesc și se trage din toate părțile și-ncerc să supraviețuiesc, mai
mult târându-mă, înconjurat de sârme ghimpate și pe deaasupra se trage, se
trage al dracului...
Puși Dinulescu
4 ianuarie 2014
George Anca
SUB TALPA ARHANGHELULUI
PUŞI
“Manolescu poate fi gelos că nu a avut
un Kadare român, ca să-şi consolideze 'teoria': îi faci temenele Tiranului, dar
rezişti eroic prin literatură. Nu a fost de mirare că Niki a avut un 'mare
prieten' ca Ivasiuc, un mare 'maestru' ca Ivaşcu, iar în ultimul deceniu de
dictatură a căutat ocrotire la... Gogu Rădulescu!, sfătuit de Zigu Ornea, cel
care îl introdusese, la sfârşitul lunii iunie1990, după Marea Mineriadă, la
Iliescu, cel cu sânge pe mâini, altfel 'Om cu o mare” (Paul Goma, Jurnal, 27
aprilie 2009). Un Kadare, dar un Dinulescu!?
În aparenţă, Puşi face, ca totdeauna,
comedie, tot cu ţoape, tot în salonul refuzaţilor, sporind însă cu o carte
bibliografia despre N.M. - Gaşca şi diavolul. Istoria bolnavă a domnului
Manolescu, Minerva, 2009 (ultimă opţiune după variante de titluri de pe
parcursul caravanei polemice: “Manolescu şi ai săi” - cf. “Oaie şi ai săi” de
Eugen Barbu -, “Manolescu sub aripa diavolului”,”Demascarea lui Manolescu”).
Ceva diferit de Criticul literar
Nicolae Manolescu de Laszlo Alexandru, Dacia 2003 (cf. Polemici pro şi contra
Paul Goma) sau Scutul lui Perseu. Nicolae Manolescu între oglinzi paralele de
Mircea Mihăieş, Curtea Veche, 2003 (cf. două cărţi cu şi despre Vladimir
Tismăneanu sau una despre Leonard Cohen). De fapt, subiectul, declanşarea lui
ar fi “Istoria” din care prozatorul, dramaturgul, poetul, teleastul Puşi
lipseşte mişeleşte, împreună “cu ai lui”, nedemascaţi, ne sub aripă, îngeri
prin el binevestitori, extraşi de sub talpa arhanghelului- cum este reprezentat
pe uşa altarului un om-vierme pe post de satană. Şi lui NM, crede, s-ar cuveni
să-i placă fiind “înjurat”, în fine, cu talent.
Dar cititorilor să-le placă (e
scandal, regie, burlă).
”Stimaţi cititori, iertaţi-mi
măgăriile, dar sunt şi eu om, ca şi N. M., şi am şi eu răutăţile mele, dar
deosebirea este că unul ca mine n-a făcut niciodată caz de imparţialitatea,
seriozitatea şi alte-alea, în care m-aş bălăci şi eu” (p.24). “Pentru că pe
Manolescu nu-l interesează operele, nu-l interesează textele, nu-l interesează
decât amicii şi interesele mai mult sau mai puţin vizibile pentru toată lumea,
achitarea unor poliţe” (p.30). “pe domnul N.M. nu prea-l interesează textele,
important e cine le semnează” (32). “Dacă nu ai religia textului, n-ai niciun
Dumnezeu, domnule Manolescu” (33). “Şi cum îţi permiţi tu, Manolescule, să-i
pui la index pe Bassarabescu, pe Brătescu-Voineşti, pe Nichifor Crainic şi Radu
Gyr, pe Magda Isanos, pe Panait Istrati şi pe Ion Druţă?” (33). “Să trecem însă
la lucruri mai vesele.!” (39). “De altfel, Mazilu nu prinde şi el din istoria
lui N.M. decât o pagină şi în aceea, de la început, este pus sub observaţie cu
severitate, fiind taxat ca un călător prins în tramvai fără bilet.” (40).
“Documentându-se despre Ion Ghica, Dana îl descoperă în trecere pe C.A. Rosetti
şi-i închină o monografie mai scurtă, în 1984: Introducere în opera lui C. A.
Rosetti, care, considerat mai mult un textier de Şerban Cioculescu, dar şi de
mine, remarc eu cu obrăznicie, atrage şi atenţia încruntată a lui Manolescu,
probabil din solidaritate cu fosta iubită, ridicându-l pe politician până la
înălţimea de 6 pagini literare, adică mai mult decât Octavian Goga şi cât
Nicolae Bălcescu, mai tare decât Hogaş (2 pagini), Tudor Vianu (3 pagini), Ion
Agârbiceanu (2 pagini) sau Şt. O. Iosif sau Gala Galaction sau Fănuş Neagu, la
acelaşi nivel cu Mihail Sebastian şi Nichita Stănescu, peste V. Voiculescu,
Teodor Mazilu, George Topârceanu, Constantin Stere şi Zaharia Stancu sau
Nicolae Labiş.” (52). “Nicolae Breban e tratat foarte bine, are 12 pagini, mai
mult decât Mihail Sebastian, Vasile Voiculescu, Gib I. Mihăescu şi Cezar
Petrescu la un loc. Eugen Simion, cu care în tinereţe nu se avea bine deloc,
acum are aici 7 pagini, cât Noica şi Negoiţescu la un loc, mai mult decât
Ibrăileanu. Nici Buzura nu stă prea slab, cu tot atâta spaţiu ca Ion Marin
Sadoveanu, George Topârceanu şi Eugen Jebeleanu la un loc. D.R. Popescu are 6
pagini, cât Mihai Sebastian sau cât Tudor Vianu, Pompiliu Constantinescu şi
Nicolae Labiş la un loc. Numai Fănuş Neagu, rămas cam de căruţă, nu a primit
decât 3 pagini, dar trebuie să fie fericit, că a scăpat doar cu atât, a trecut
totuşi clasa, chiar dacă prietenii lui Nicolae Velea, Ion Băieşu sau Mircea
Micu n-au primit nimic.”(59). “Ce vede Manolescu în Papu? Deşi îi recunoaşte
marile merite, cu care de obicei Manolescu este foarte parcimonios, numindu-l
aici “comparatist excepţional”, îl ceartă totuşi părinteşte pentru lansarea
nefericitei idei protocroniste” (p.61). “Dar îndrăznelile poţi să le ai numai
dumneata, domnule N.M., proliferându-ţi la nivelul de sentinţe demiurgice nişte
partipriuri de domniţă râzgâiată, mizând pe o gravitate care nu-i decât
grosolănie şi, chiar eu, care sunt atât de pudic, am să-mi permit totuşi şi un
termen mai tare: nesimţire. / Aşa că v-aţi speriat? Credeaţi c-o să fiu mai
dur? Vedeţi ce blând sunt?” (64). “Dracul se pare că nu are moarte, dracul e
întotdeauna viu, e o permanenţă şi mai ales se pare că înaintează în grad la
soroc şi iese la pensie, ca toţi oamenii, dar vin după el alţii şi alţii din
aceeaşi tagmă. / Dar nu ne întoarcem noi la Manolescu? Ba cum să nu! Cu mare
plăcere.” (71). “Şi mă gândesc neapărat cine, ce şi cum a făcut din dumneata o
zdreanţă de critic, după ce te-am cunoscut când erai tânăr şi cu pieptul în
bătaia vântului ca un alergător, venit de la Marathon la Atena pentru a anunţa
victoria Binelui asupra Răului.” (74). “Paul Goma e opoziţia reală, nu o trupă
fără arme participantă la un joc de război. De aceea Paul Goma nu are ce căuta
în Istoria lui Manolescu” (72). “Şi
pentru că mi-e frică de prea multă seriozitate şi mi-e frică şi de răutatea
mea, care cine ştie în momentul ăsta ce mai poate scoate din ea, să stăm puţin
şi să citim sau să cităm un pic de poezie, de poezie adevărată” (76). “Te
manifeşti, sărmane profesor, prin acte de voinţă sau caritate, nu prin gust
pentru dreptate sau pentru metafizică, mai ştii”” (194). “ Mihail Sebastian,
care nu probabil, ci sigur ocupă un solid loc doi, după I.L. Caragiale” (205).
“Mă opresc deodată din teatru, unde voi reveni, pentru că acolo e întradevăr
casa mea” (214). “Eu tot aduc în discuţie câte pagini are unul sau altul şi
poate că treaba asta nu ţine decât de ludicul din mine, care mă duce spre
miştouri ieftine.”(220). “În cartea cea groasă din 2001, Marian Popa îi aplică
lui Manolescu o corecţie de o severitate şi o precizie care trezeşte invidia
oricărui alt autor care se ocupă de personajul N.M.” (229). “Cei care citesc
această carte sunt oricum tipi selecţi şi cu simţul umorului” (238). “Marius
Robescu, un alt exemplu de uitare nejustificată, Ion Iuga sau Gheorghe Anca, un
talent polimorf, un cultural globe-trotter, cu o poezie întotdeauna
surprinzătoare, nouă şi vie.”(239). “Sigur, poate par eu prea generos şi găsesc
aşa de mulţi scriitori de valoare, dar, înţelegeţi-mă, dar priviţi-mă în ochi,
domnilor, vedeţi ce vreau să spun. Adică vreau să spun, ca să fiu clar, că în
locul celor aleşi de domnul Manolescu, pentru a-i băga în criptele alea de
istorie, ar putea intra alţii şi mult mai justificat.” (239-240). “Iertaţi-mă,
dragi cititori, că m-am oprit aici, pe lespezile unei vechi iubiri, deşi n-au
vreo legătură cu prostia despre care scriu.” (244). “Dar esenţialul (mereu
folosesc cuvântul esenţial, dar, înţelegeţi-mă, sunt însetat de esenţe!) nu-i
actualitatea într-o piesă de teatru, să zicem, că mai actual decât un Telejurnal
ce-i? Păi, mai bine ia-ţi Telejurnalul şi rămâi acasă cu el! Ce cauţi la
teatru?” (268). “Nici Ion Vinea nu figurează-n cartea ta, domule Manolescu”
(309). “Dar ce? L-am ascultat eu pe Nichita? Aş! Mi-am văzut de-ale mele, mi-am
trăit viaţa ca pe cartea asta, sărind de la una la alta, când înjurând, când
emoţionat, distrus, căzut pe gânduri sau iubind, iubind mereu şi pe cine merita
şi pe cine nu merita.” (316). “Noi, scriitorii mici: Velea, eu,
Brătescu-Voineşti, Iulian Neacşu, Postolache, Tudor Vasiliu, Pituţ trebuie să
fim solidari şi să ne facem şi noi un Salon al refuzaţilor.” (337).
Cartea pretextată de Istoria critică a
literaturii române pune în scenă, poate psihanalitic, un flux al reactivităţii
regizat nu de Şerban, nici de Tocilescu, parcă de un Hamlet burlesc-elegiac
spre a-şi dovedi unchiul fratricid, ba chiar de Puşi, dacă nu de unul din
copiii ucişi ai Medeeai, care nu apare (cei doi fraţi sunt executaţi în culise,
spre respectarea canonului tragic-scenic din vremea lui Euripide – un Dinulescu
al Eladei?) Am citat fără oprire ca să vadă şi alţii, neajunşi la cartea cu o
copertă “hidoasă”, potrivit unui psiholog, speriat ori de diavol, ori de
critic, prescurtat şi cric. Şi Eliade s-a pronunţat că dacă ar fi avut bani ar
fi cumpărat cât mai multe exemplare din toate cărţile lui Paul Goma pentru a le
dărui prietenilor şi cunoscuţilor (românilor). L-am înţeles şi citind cartea
lui Puşi, invidiind, prima oară, personajul, care are un motiv epatant pentru a
scoate a doua ediţie în care să treacă la “dicţionar” (la “antologie”, în
ediţia a treia, impulsionată de volumul al doilea al acestui scriitor împotriva
antiscriitorului, antihristului etc.) numele Euripide Dinulescu (numele
poetului este Cezar Ivănescu, iar crima, premeditată).
Premiera de la librăria Sadoveanu, cu
Doru Braia anti Ruy Blas, Ion Coja în step-preşedinţie, el şi Gelu Voican
Voiculescu încadrându-l pe lansat (diferit de Gigi), a şi fost tradusă în
“Cotidianul”, ne omonim, a se spera, tot cu “gaşcă” (redacţional, Pafka, aţi
schimbat aripa diavolului pe dânsa, gaşca?) Ce face domnul Puşi mereu, acum era
chiar momentul, nu scandal – nici cartea nu e – hai, show boem, de trezire la
text, că nu viaţa lui, ci, foarte probabil, drama, trasă ca din repertoriul
dell arte al clovnului shakespearian sau al vidushaka lui Kalidasa. Că tot e
ticul lui Puşi “să ne întoarcem” în pădurea lui de etichete-pamflet, simetrice
pădurii de simboluri, incendiată pe un rug-istorie.
Virgiliu i-ar fi Mazilu, ori
Sebastian, în destule tablouri. Corul nu se mai sfârşeşte, vaiete, chiote,
leşinuri la atâtea sacrificări de pugatoriu, să zicem (nu e infernul atât de la
îndemână şi însuşi diavolul – aici autorul ne-o fi trişând din bonomie – nu-şi
declină identitatea, dându-ne de bănuit, făcându-ne să ne bănuim înşine.).
Puşi s-a vrut - de student-regizor -
cabotin, ca pentru fi jucat de Sir Lawrence Olivier. Pe când autorul, John
Osborn, tânărul părinte al Furioşilor (beatnics, Puşi, ori cum ne intima Vera
Călin?), la bătrâneţe s-a întors împotriva acelora, poate ca
foiletonistul-canonard-istoric în cauză (cum te-ar fi desfuriat pe tine dacă şi
pe maestrul său, Ivaşcu, l-a eludat ca pe o meandră?) Vai Puşi, n-ai
îmbătrânit, cât te-ai lăuda în carte că ai avut ocazia să-ţi pierzi un picior,
ori te cam întrebi ce se alege de viaţa ta după cartea asta, cum o să ajungi
cerşetor. Nu te-ai întristat decât ca să dai drumul pe alte tonuri râsetelor
înţelepte, erotice, paramonahale. Frate eşti lui Manolescu şi nouă,
refuzaţilor. Ne-ai pomenit, ne-ai luat sufletul tu, că el nu ni-l
şmecherise-degustase. Ca să nu spun ce retroclaustrat eşti în boema ta
bucureşteană, îngroşată şi cu figuranţi holişti, între busturile lui Eminescu
şi Ovid (Densusianu).
Vorba ta, să ne întoarcem, brother
(big-ul e nick-name-ul N.M.), la “paznicul de cărţi”, istoria ca ogradă
personală, o mână de cenuşă, un fel de gunoi, cocoţat într-o rubrică, uitat de
libertate, sadism de sine; îl face harcea-parcea pe bietul şi bunul Nicolae
Filimon; stimaţi cititori, iertaţi-mi măgăriile, dar sunt şi eu om; cu
deosebită nesimţire; calamitatea Vişniec; Boule; Sebastian s-a inspirat din
Luceafărul; marele profesor Tudor Vianu; l-o fi iniţiat Ivasiuc în ceva foarte
concret? Cine ştie; cine era în spatele lui trebuie; Masa Remarcaţilor; dracu
n-are moarte; dar cu Nae Ionescu ce-ai avut; dar cu Nicihifor Crainic; Eminescu
defăimat; lupta între modernişti şi protocronişti; toată şmecheria e gaşca,
omul fără gaşcă e ca melcul fără cochilie; între protocronişti şi manolescoizi;
Zaharia Antinescu (prototipul lui Caragiale pentru Trahanache – sic);
Patapievici Snobăsescu; ageamiu în materie de teatru; detractorul lui Camil
Petrescu; maestru trăgători de sfori; voinţa discreţionară a decimatorului; un
tip purtat sub aripă de Cel cu coadă; focul e karma ce arde pentru a ne
desăvârşi; dezgustul pentru snobi; toate curvele cred în farfurii zburătoare;
eu, care sunt tot un polemist; acest neguţător de suflete moarte, care se
numeşte Nicolae Manolescu; Manolescu e rece ca o moluscă; are şi ceva de
fantomă etc.
Temele se înlănţuie vodevil
autosacramental pierotesc nemanolesc. Trist o fi inaccesul la diavol,
maimuţărirea lui criticoidă, cu parodie din zona tabu, reconstituită crailâc
matein boemian la sentiment, i-auzi p-asta. Rău făcea N.M. să-l fi băgat pe
Puşi în Istorie, nu mai aveam stabor hamletian întru arătarea fantomei.Chiar
lui Puşi îi convine din ce în ce, deposedat de ură, chiar epuizând măcar şi
reproşul, iubindu-şi nebăgătorul. Că nu se lasă, că nu-i ajunge nici atâtica
muzica din La piaţă, purtându-se, ca Iosif Sava, pe lângă Mazilu la operă? Da'
Puşi declamă anima. Trăieşte roluri de-o mai mult decât literatura şi numai
literatura, textul, logosul alfabetizat (cred că Goma zice alfabatizat). Nu că
nu i-o fi păsând de Mircea Eliade şi Ioan Alexandru, de Ionesco-Unesco. Se
sfârtecă, în replică interdicţiei paranoide, extinse de la nepieritoarea Secţie
cătărnită, pentru mântuirea prin implanturi de creaţie empatică, beţivănită, la
o adică, până a nu se comanda plutonului rima uciderii intelectuale, fizice,
ancestrale.Ce operă bufă ar fi de compus ca eternă. Din nou – ciupiţi-l – cu
Eminescu (-Sebastian), Mioriţa (-Alexandri), protocroniştii edgarieni şi nu
numai, întâlniri de râs-plâns cu
Alexandru Piru, Teodor Mazilu, Ştefan
Stoian, Marin Preda, Ion Coja, Horia Lovinescu, George Calboreanu,
Nicolae Manolescu. Sinecdoca oratoriului-carte pare a fi testamentul lui Ştefan
/Apus de soare, cu toate numele cadenţate-ducere-eroism, în contrapartidă
cu fresca dedublată a scriitorilor
băgaţi (ca într-o beznă) şi nebăgaţi ( de dezăgăzuit înmlăştinarea ignorării,
că doar s-a dus vreamea când un titan, eventual Călinescu, se mai înhăma, de
unul singur, la iadul-raiul literaturii române, cu origini şi prezent. În
chinuri reabilitante recitative din Octavian Goga, Radu Gyr, Nichita, leaduri
şi prozeme pe prietenie din Mihai Elin, Iulian Neacşu, Iolanda Malamen,
Alexandru Grigore, Teodor Pâcă, Mircea Micu, Adrian Dohotaru, Tudor Vasiliu,
Paul Vinicius, Marius Ianuş, Adi Cusin, George Anca, Ruxandra Cesereanu,
Gheorghe Pituţ, Ion Drăgănoiu, Sandu Stelian, Ion Iuga, Ion Larian Postolache,
Pan Izverna, Vintilă Ivănceanu.
Istorie (Puşi versus Niki),
memorialistică (şi cu Niki), polemică (tot la Niki). Incomparabilă. Autopremiu.
Autodafe. I-ai făcut un mare serviciu criticului nebăgător, să audă numai corul
întemniţaţilor din Fidelio – tu cânţi Spiess. Deconstruirea inchizitorului se
diluează – ţi-o mai fi trecut – făcând loc operei paraistorice, pe terenul tău
dramaturgic, culisat memorial-elogiastic, contra-polemos, unde chemi suflet
după suflet – spune drept de câte ori ai plâns trepădând tastatura în onoarea
lui Manolescu? Şi ce băiat frumos erai şi să ajungă în final Cicikov – Gogol a
fost român (a citit undeva Cimpoi, cu bunic dac şi poet) iar sufletele alea
moarte din Tighina, ca o altă istorie, necritică, a lui Niki-Puşi.
Dacă trăia, aşa scria şi Vasile
Văduva; chiar prin '73, cu leucemie, tot a publicat un articol din rubrica lui
contra plaivasului preşedintelui de atunci al Uniunii Scriitorilor, Virgil
Teodorescu, pentru că beştelise nişte tineri (cum şi al nostru de acum ne lasă
fără clasici, fără sânge, fără Pământuri, din Preda, că le scrie pământuri).
Doamne, îl aud intonând pe Vasile (voce ca a ta, mai bas din ce bariton vei fi
fiind matale), luaţi plaivasul dumneavoastră de preşedinte..., mi se făcea şi
frică, şi a şi fost ca o anchetă prin preajma rezervei din pavilionul
soljeniţânian. Ai scris tu şi pentru el şi pentru noi. Cu Fane Stoian am fost
la înmormântarea lui Vasile, cu tine la a lui Fane, tu te-ai nimerit şi la
infarctul lui Alexandru Grigore (Paul Dobrescu scrie că s-a prăbuşit chiar peste
celălalt mort, din sicriu) – măcar moartea find a ne fi literatură
neindexabilă, spre o recunoaştere eliberată din decapitare şi aruncare de cap
în fântână, cam cum debitezi tu puccinian, dar şi humosrescă după humorescă de
să şi îndrăznima a râde că a plânge. Că auzindu-l dr. Neagu pe Vasile că-l
doare piciorul, i-a zis, păi ţi-l taie, şi uite că doctorul fu asasinat în
Găeşti, Paşte 2009 (îl şi sunase pe Pan Izverna, că unde-l poate întâlni pe
N.M., ermetic, între patru ochi, de ce, să-i dau două palme; tot pe chestia
istoriei – Dumnezeule, câţi rămăserăm încă neasasinaţi decât simbolic).
La Puşi, compasiunea pentru Dana este
şi pentru N.M. “Pârţurile” preferaţilor lui N.M., în top cu Mircea Cărtărescu,
se orchestrează în grotesc răcoritor, topless. “În lături”, trâmbiţează, cu
Maiorescu, nu la adresa lui Andrei Mureşanu, ci a lui N.M. Şi ce să fi scris
N.M. despre umorismul sau bucureştenismul impenitent ale lui Puşi (care a dat-o
în bară la Ploieşti, iar la prima lor întâlnire, de seminar, când asistentul
N.M. a invitat studenţii să se împărtăşească împreună din opera lui Geo Bogza,
Puşi s-a scuzat că a mâncat de dimineaţă şi nu se poate împărtăşi, iar acum ar
vrea să fie împărtăşit cu grijania istoriei). Poză retuşată, stilistică
bulevardieră, umor liric până la “poezii bestiale”? Evaporare romanescă în
televiziune şi piesă jucată la Craiova?
De-aia e pur Puşi – şi ca dânsul
suntem atâţia şi încă pe atâţia – că n-a scris N.M. despre el, nu l-a băgat în
gaşca-harem, l-a lăsat de cartier, la Mogoşoaia, la ceai, la o bere, în cârje.
Măcar să fi montat A Game at Chess de Thomas Middleton, cu albele englezii
(regină Dana, rege “bulgarul”) cu negrele spaniolii (nebuni Puşi cu ai lui
pioni, cât că personajul-diavol e calul/the Knight, ambasadorul filipic, de
unde şi inconştientul folcloric “dar cu Crainic ce-ai avut”?).
Şi ce-a căutat la Paris, la Aurora
Cornu, la Paul Goma? Face pe curajosul întru distracţia refuzaţilor în
distribuirea lui stradală-catedrală. Unde-o fi mai de fală – în Niki sau în
Puşi? În istorie sau în praştie? Tunul canonului lui N.M. ignoră bandul lui
Puşi, nu chiar şi invers. Şi ce (nu) mai face? Pe câţi enervează, începând cu
N.M., magnifiindu-l de-al pamfletului.
Om fi murind, ucişi sau nu, pe acelaşi
drum? Asasinarea prin ignorare tăticul Belindei o recompensează cu sărăţele, cu
amintiri mişto-şmechere şi estetică între Mazilu şi Musil. Pe filiera Costin –
Eminescu – Goga, dar mai ales Caragiale – Sebastian – Mazilu. Mai rar ca Puşi.
Ca Zoe, coane Fane. Ce lecţii şi cui le-o fi dând plaivasul nemescnik, dar şi
ce praftoriţă, cu cârja, primeşte de la un scriitor pentru scriitori rămaşi în
viaţă, cât de câţi, în carnavalul refuzaţilor. Ce invidioşi. Nemuritoare,
mezafizică bufă, de Puşi nu-i zice Niki, ca Monica şi, după ea, Goma. Să-i
iubim pe amândoi, Arhanghele.
“De fapt, sigur, e o istorie de gaşcă
şi se iau şi scriitori din trecut, numai de dragul de a părea totul şi serios
şi autorul a se putea compara, măiculiţă Doamne, cu George Călinescu! Pentru că
se pare că numai el a scris o istorie a literaturii până-n zilele lui şi
ilustrată cu poze de mare calitate. Dar valoarea lui Călinescu nu stă în
cantitate şi poate nu întotdeauna în judecăţi, ci în stil, în stilul
formidabil. / Dar stilul dumitale, domnule Manolescu, e încâlcit, mohorât,
lipsit de aer şi apă.” (p.87)
“Parcă din cele scrise de Marian Popa
rezultă un personaj de roman britanic şi mă face să mă gândesc la figura aceea
a lui Soames Forsyte, pendulând între abjecţie, uscăciune şi dor de o femeie
pierdută pentru totdeauna. Şi mă gândesc că poate cândva şi Manolescu a iubit
literatura, deşi a tot violat-o, o iubeşte însă prea pragmatic, aşa cum iubeşte
arabul cămila, uneori şi calul, ca în neuitata poezie a lui George Coşbuc.”
(231)
“Cam asta-ţi lipseşte dumitale,
domnule Manolescu, focul, îţi lipseşte dragostea, dragostea pentru literatura
română, pentru cuvântul românesc, pentru cei care vorbesc şi scriu în limba
română, eşti ceva în genul acelui Mann ohne Eigenschaften (Omul fără însuşiri)
al lui Robert Musil, dar care, precum la Mazilu, după cum ai observat şi
dumneata, se caracterizează cel mai bine prin impostură acest personaj.”
(279-280)
“Ca un adevărat Cicikov, N. Manolescu,
vânător de suflete moarte, străbate paginile literaturii române cu trăsura lui
diavolească, împins pe undeva, protejat pe undeva, da' de cine şi de când şi
până când?” (340).
Liliana Popa
Ultimul interviu cu
minunea care a fost și rămîne, PUȘI, Puși Dinulescu
Liliana Popa - Ne-am cunoscut în 2005, la Muzeul
Literaturii Române din bd.Dacia nr.12 și prima întrebare a fost care sînt
dramaturgii mei preferați, am răspuns Shakespeare și Cehov. M-ai întrebat în
care ordine... În aceeași zi, 17 iulie 2005, mi-ai dăruit romanul tău, Romanul
sfintei Mogoșoaia.....Puși Dinulescu, ai realizat că ești un artist complet, în
primul rînd un creator, scriitor - regizor abordând mai multe genuri literare:
teatru, proză scurtă, roman, poezie, istorie literară, memorialistică și
polemiă, dramaturg și în ultima vreme un abil cronicar al timpurilor pe care le
trecem.......Artist complet, ai fost și ești regizor de film, teatru și
televiziune, actor împătimit uneori, e o lume pe care o cunoști mai bine decît
un regizor obișnuit.....Este un amestec de dezinvoltură și gravitate, de
amuzament și ironie .
Puși Dinulescu – După câte spui, par a fi un tip
mare. Cu excepţia poveştii cu amuzamentul, care nu sună pe placul meu. Ar părea
că ceva gratuit se aşterne pe opera mea. O fi sau n-o fi? vorba lui Hamlet.
Dar, în mare, zici că,totuşi, sunt un tip mare. Dar sunt aproape necunoscut…
Cum îţi explici?
Liliana Popa
– Nu m-am gândit. Dar o fi chiar aşa? Oricum, nu cred că suferi din cauza asta…
Puși
Dinulescu – Ce vrei să fac? Să ies la drumul mare şi să urlu? Să fac rost de o
mitralieră şi să mă duc ştiu eu unde… ?
Liliana Popa
– Mitraliera ta e stiloul
Puși
Dinulescu – Şi-atunci ce să fac? Măcar din partea ta speram un semn
de-ncurajare, dar să lăsăm astea… Fiindcă totul e numai şi numai din cauza mea…
Nici n-am fugit în străinătate, deşi am avut prilejul, nici nu m-am înhăitat cu
Securitatea, deşi băieţii m-au îmbiat şi nici nu m-am însurat la timp cu vreo
muiere ambiţioasă şi şmecheră, eu fiind cam aerian, mai fiind tarat şi de lipsa
unei educaţii infracţioinale… Plus dezgustul… Ţoapele şi proştii, ca să nu mai
vorbim de nătărăi, mă făceau şi mă fac să pun mâna la nas, dar fără să trec
liniştit mai departe, ci oprindu-mă din drum, punându-mi mâinile-n şolduri şi
urlând adevărul ca din gură de şarpe… Nici n-am stat pe lângă puternicii
zilelor ca să le car ţucalele…
Liliana Popa
- De formație filolog și regizor de film, ai absolvit în 1965 Facultatea de
litere a Universității București cu teza de licență Problema individului la
Camil Petrescu și Albert Camus și Regia de film și televiziune la Institutul de
Artă Teatrală și Cinematografică I.L.Caragiale din București (1973), cu filmul
de diplomă Iaurtul și cunoașterea lumii, după schița cu același nume de Teodor
Mazilu... Precocupat deci mai întîi de literatură ?
Puși
Dinulescu – Lumea literară, la vremea când am păşit eu în viaţa public, era o
lume de domni. Dar curiozitatea, ca şi mirajul filmului din anii 60, când erau
în activitate Antonioni, mai ales Antonioni, dar şi Fellini, Bergman, Wajda şi
ceilalţi, iar la noi Lucian Pintilie izbea cu barda în pereţii peşterei, m-au
făcut să mă arunc cu capul înainte în bazinul gol, care era cinematografia
românească şi cu facultatea ei de regie, unde se masturbau tot felul de
ipochimeni, care se dădeau maeştri. A fost un mare şoc, după ce la Filologie
avusesem profesori ca Tudor Vianu, Romul Munteanu, Alexandru Niculescu, George
Munteanu şi unde participam la cursurile deschise ale lui George Călinescu… La
IATC tronau, însă, nişte golani de securişti ca Vitanidis, Drăgan sau Iacob,
cae n-aveau nimic în cap şi se improvizau făcând pe dascălii… Cu chiu cu vai am
terminat şi IATC-ul, după ce am rămas şi un an repetent, iar pe urmă a început
alt calvar, cu presingul de la casele de filme, unde corupţia, dar şi
servilismul abject faţă de puterea comunistă erau în floare. Nu mai spun că la
mijlocul anilor 80 a mai apărut acolo şi sinistrul Dulea… Iar pe urmă, imediat
după Revoluţie, a venit înghionteala cu lupii plini de pofte, căţăraţi care mai
de care pe ruinele stuidioului de la Buftea, devalizat de cine a fost mai iute
de picior şi mai ales de mână…
Liliana Popa
-Plin de fiere şi venin…
Puşi
Dinulescu –Am auzit că un critic odată, la o masă, a spus despre mine că sunt
brânză bună în burduf de câine. Iar eu perrsoanei care a purtat vorbele i-am
zis să-i transmită că el, în schimb, este doar brânză proastă în burduf de
lebădă… Nu ştiu dacă i-a ajuns la urechi şi tipului.
Liliana Popa
– Te consideri un scriitor important?
Puşi
Dinulescu –Sunt ca dramaturg cel mai bun de azi, probabil şi singurul. Dar
snobălimea se umectează toată la mâţâielile în jalnică epigoneală beckettiană
ale lui Vişniec sau în pârţotelile unui ipochimen ca Horia Gârbea. Ca să nu mai
vorbim de oportunismul lui Radu F. Alexandru, care este de o lipsă de talent strigătoare
la cer. Dacă aş fi cumva jucat şi eu în Bucureşti, într-un teatru adevărat şi
cu actori de valoare, în regia unuia care nu e bou, calimera s-ar schimba. Dar
porţile îmi sunt închise cu străşnicie, tocmai ca să nu se busculeze
ierarhiile. O singură dată am scăpat şi eu în lumea bună şi Tocilescu mi-a pus
atunci în scenă Bani de dus, bani de-ntors, cu Dinică şi Papaiani, Carmen
Tănase şi Adriana Trandafir, Vlad Ivanov şi Crina Mureşan, Tania Popa şi Iancu
Lucian. S-a difuzat de vreo şapte-opt ori, dar nu mi-au mai luat altă piesă şi
acum, chiar dacă mi-ar mai lua, ar fi aproape degeaba, fiindcă teatrul de
televiziune a fost exilat tocmai pe programul 3, unde nu se uită nici dracu. Eu
cred că mai ales în teatru, unde spectatorul stă proţăpit în faţa ta şi vreo
două ore nu se mişcă, nu bea, nu mănâncă, nu se duce la closet şi nici afară,
la o ţigară, regulile captării şi întreţinerii atenţiei să fie aplicate cu
rigurozitate, iar reacţiile spectatorului să fie cu ştiinţă stimulate, către
râs sau zâmbet, emoţie dusă până la lacrimă şi înţelepciune aleasă, împărţită
ca o licoare, plină de rafinate filtre de flori culese în nopţi de taină şi
mister…
Liliama Popa
– Dar proza?
Cred că sunt
foarte bun şi în proză, iar dacă mă iei repede, nu ştiu dacă
mai găsesc
altul pe potrivă, printre cei în viaţă. Dar am fost contemporan cu autori, pe
care i-am admirat, cunoscându-I şi personal, chiar, pe majoritatea. Ei se
numeau Preda şi Barbu, Mazilu şi Băieşu, Alexandru George şi Mircea Micu, Velea
şi Fănuş Neagu, Bănulescu, Ştefan Stoian, Vasile Văduva sau Tudor Vasiliu.
Niciunul nu mai e printre noi. Poate am mai uitat pe câte unul, care o mai fi
rămas în viaţă, dar ar fi nepermis să nu-mi arăt admiraţia pentru Nicolae
Breban sau pentru Paul Goma.
Liliana
Popa: Pe când un nou roman?
Puşi
Dinulescu: Greu! Primul meu roman a fost un roman scurt sau poate o nuvelă, cu
un pregnant caracter absurd. Se numea Robert Calul. Era în 1968, anul când, din
toată perioada comunistă, se respira cel mai în voie. În acel an, iluzia era
mare. Până şi Paul Goma a intrat în P.C.R. Eu, însă, am fost mefient.
Oricum, nu
aveam încredere în comunişti, nici dacă făceau daruri, deşi n-a fost atunci
niciun dar, ci doar un pumn de nisip aruncat în ochi. În toată perioada
respectivă, am fost constant apolitic. În nicio creaţie a mea publicată, nu a
apărut cuvântul tovarăş. I-am tratat pe comunişti ca şi cum nici n-ar exista.
I-am ignorant total. Cred că asta e mai frustrant decât orice. Mai mult decât
disidenţa, chiar, mai ales atunci când ea este de catifea şi nu aduce decât
beneficii.
Fără să
primească un pumn măcar, nişte golani fără talent sau nişte şmecheri
întreprinzători şi-au folosit flerul politic eroizându-se fără niciun risc sau
cu riscuri minime. Ştii când mi-am dat seama că în mod indubitabil Ceauşescu va
cădea? Ei, bine, a fost atunci când am aflat că Aurel Dragoş Munteanu a intrat
în disidenţă! Era cu un an cam înainte de marea schimbare… Sigur că au fost şi
disidenţi autentici, Paul Goma, în primul rând. Mişcarea lui din 1977 a fost un
eveniment istoric pregnant. Faptul că nici după 1989 nu s-a întors, refuzând
onoruri superficiale, mi se pare mai mult decât semnificativ. El n-a vrut să
cauţioneze aşa-zisa democraţie originală de tip dâmboviţean…
Altfel,trebuie
spus că în anii 80, în Occident, dacă erai dintr-o ţară est-europeană şi nu
erai disident erai o persoană foarte neinteresantă. Mi-am dat seama de asta pe
propria-mi piele în 1981, când am vrut să fug. Mă strecurasem şi ajunsesem în
Franţa. Aveam acolo doi editori importanţi interesaţi de cartea mea Galaxia
Burlacilor, tradusă foarte bine de prietenul francez Michel Wattremez. Când,
însă, au aflat că nu sunt disident, mi-au întors spatele. Plus că mă carotaseră
şi nişte conaţionali de foarte proată factură, ca Ţonţu, adică, mai precis zis,
Virgil Tănase, care mi-a spus de la obraz:
— Bine, mă,
noi stăm aici de atâta timp şi nu reuşim să publicăm, şi vii tu şi vrei s-o iei
înainte?
Liliana Popa: Planuri de viitor?
Puşi Dinulescu: Eu cred că nu mai am forţa, poate
nici timp, pentru romanul care mi-ar încununa opera. El ar trebui să fie un fel
de Mistere ale Bucureştilor, în confruntare cu un om destul de naiv,
strecurându-se cu greu prin hăţişurile lumii finalului de comunism şi apoi a
lumii deschiderii spre zorile normalităţii, prin care hălăduiau şi hălăduie,
însă, încă, aproape în voie, haite de lupi înfometaţi, vulpi dând iama prin
coşarele gospodarilor şi măgari de profesie, urcaţi cu hâzobul electoral prin
parlamente şi prin guverne de stânga şi de dreapta, dar şi până pe fotoliile
Academiei sau clănţănind sisteme de valori spuse dezinvolt, după muia de
rigoare luată marilor moguli de presă şi marilor manipulatori ai unei societăţi
deschise doar între fini, cumetri şi naş, organizaţi în clanuri, bande şi
mafia.
Dar mai
ştii? Ceva parcă am început, totuşi, din acest roman, plus că noi experienţe şi
noi trăiri s-au acumulat. Zile şi sănătate să-mi dea Dumnezeu, că de scris am
ce să scriu!
Liliana
Popa: Totuşi ești cunoscut mai mult ca romancier
Puşi
Dinulescu: Deci, după episodul acela absurd cu Robert Calul, nu m-am
statornicit în proiect şi nici n-am încremenit în el, fiindcă nici nu exista ca
proiect, era doar o punere la îndoială a prozei, a limbajului, a mentalitătii
lumii din jur. După mai mult de un deceniu, am venit cu un roman foarte realist,
chiar hiperealist, al unei poveşti de dragoste nefericite din anii 60, pe
vremea asasinării lui Kennedy. A fost acest Galaxia Burlacilor în 1980. Era şi
un fel de stampă de epocă.
Despre lumea
rezistenţei tineretului de formaţie intelectuală din anii70,
care se
manifesta mai ales prin ceaiuri dansante, dar şi prin apolitism şi prin
scriitorism privilegiat, este Romanul Sfintei Mogoşoaia, pe care l-am trăit şi
l-am scris în anul 1979, din februarie până în noiembrie, la casa de creaţie de
pe domeniul care a fost al domnitorului Constantin Brâncoveanu şi apoi al
Bibeştilor . Pare ridicol să se reclame asta ca formă de opoziţie, dar modul
respectiv de viaţă şi comportament ducea la marginalizare şi era nobil prin
superbia sa, pe când aşa-zisa rezistenţă prin cultură, de care s-a făcut şi se
face azi atâta caz, nu era decât cel mai cras oportunism, servind, de fapt
regimul, gâdilându-l la testicule, în timp ce-şi exercita puterea stupidă şi
nesăbuită cu foarfeci mari, făcându-l să se simtă intelectual şi complex
atoateştiutor. Aşa îşi puteau arăta ăia puterea şi aşa creatorii ăştia îşi
stimulau publicul, atrăgându-i în jocul insalubru al şopârliţelor de factură
mai mult gazetărească decât artistică.
Romanul meu
era un roman al trăirilor zilnice, din afara şi dinăuntrul istoriei, într-un
deceniu, care deja înrtorsese spatele marilor speranţe din cel de dinainte. În
acea practic enclavă de la Mogoşoaia, domnii creaturi, cum ne spunea un paznic
de-acolo, trăiam o viaţă olimpiană , ca în Cuba, pe care am vizitat-o tocmai în
2003, la Varadero, unde am stat vreo 10 zile, într-o enclavă pentru oamenii din
ţările libere, cărora nici că le păsa de mizeria generală din ţara
monstruosului Fidel. El mai trăia şi încă mai conducea, purtându-l pe Marx la
degetul lui mic, aşa cum l-am văzut într-un imens portet pictat, pe care doar
dimensiunile lui neobişnuite m-au împiedicat să-l cumpăr, să-l aduc în ţară şi
poate să i-l dăruuiesc lui Vadim sau altuia ca el, de pildă marelui patriot de
profesie Coja Ion.
Am publicat
romanul ăsta abia în 2001, dar n-a stat în nicio librărie, că editorul mi-a pus
tot tirajul în braţe, să mă spăl cu el pe cap! Când publici într-o editură de
apartament, cam asta te paşte! Dar ce ştiam eu pe-atunci? Eram încă foarte
aerian!
Liliana
Popa: Să înţeleg că v-aţi ferit de disidenţă ca de dracu?
Puşi
Dinulescu: Nu, dar disidenţa de carton n-am avut priceperea s-o fac, iar cât
despre disidenţa adevărată, nu mi-a dat mâna să mă aventurez în ea… Pur şi
simplu mi-era frică de bătaie. Şi să fac cu securiştii un joc de–a alba-neagra,
recunosc să nu-mi fi fost în caracter şi la îndemână, deşi în 1981, când am
vrut să fug, dar, totuşi, m-am întors, m-au luat la întrebări, pentru că
mă-ntâlnisem cu Goma şi cu şefa guvernului românesc în exil, plus alţii, de la
care căutam să obţin un sprijin pentru publicarea cărţii cu care venisem şi
eventual chiar pentru rămânerea acolo, într-o Franţă, care era pe atunci foarte
primitoare. Plus că dacă nu, mă gândeam la America. Să fac rost de o trambulină
pentru acolo!
Liliana Popa:.
Şicare a fost oluția ?
Puşi
Dinulescu: I-am fentat prin râs. Le spuneam bancuri, săream aiuritor de la una
la alta, bătându-mă pe burtă cu ei, divagam ca la balamuc şi-n cele din urmă
m-au lăsat în pace , după ce îmi promiseseră că dacă devin turnător, mă fac ei
mare scriitor şi pe urmă le-am spus de la obraz că dacă accept, primii care
m-ar detesta ar fi chiar ei, care sunt sigur că sunt oameni de onoare, cum sunt
întotdeauna militarii, şi chiar dacă prin misia lor patriotică trebuie să
lucrezre şi cu turnătorii, fac asta cu mare scârbă. Au rămas gânditori şi au
fost poate şi ei impresionaţi de întosăturile mele şi cred că i-am făcut să se
simtă mai puţin abjecţi decât erau!
Liliana
Popa: Premii literare ....multe
Puşi
Dinulescu: Cum să nu! În timpul comunismului, pentru scriitori erau aproape
vremuri normale. Pe urmă, a venit vâjâiala , o îmbrânceală de nedescris şi-n
cele din urmă s-a instaurat la Uniunea scriitorilor, o dictatură a unui fost
critic literar, înconjurat de o liotă sinistră de nulităţi agresive, printre
care abia mai scoate capul câte un ins de valoare , uitat pe-acolo din vremuri
mai senine.
Şi dacă
mă-ntrebaţi de premii, am luat în 1979 pentru volumul de povestiri Linda
Belinda Premiul Asociaţiein Scriitorilor din Bucureşti, iar în 1985 Premiul
Uniunii Scriitorilor, pentru romanul Îngerul contabil. Despre acest roman o
vacă de critcoaie literară a scrs într-o enciclopedie că romanul ăsta nu are
nicio valoare pentru că nu e fantastic, ci doar fantasmagoric! Dar oare, când
scrii într-un gen literar,
făcând în
acelaşi timp mişto de genul respective, ca de exemplu Cervantes în Don Quijote,
unde ia în răspăr romanul cavaleresc, eşti neapărat de tot rahatul? Eu, de
fapt, funcţionam în cel mai autentic demers post-modernist. Dar curentul respectiv,
în care m-am înscris şi eu, nu pentru că se purta, atunci chiar nimeni nu
vorbea de el, cel puţin la noi, a fost şi este rezervat de o critic chioară
numai celor din generaţia următoare.
Liliana
Popa: Şi proza scurtă?
Puşi
Dinulescu: Aici eu mă simt cu adevărat împlinit şi celui interesat i-aş putea
recomanda, în primul rând, două din cărţile mele: Lungul drum al prozei scurte,
din 2014, care cuprinde cvasi-totalitatea creaţiei mele în această zonă, dar şi
Crimă la circ, o selecţie antologică din 2003, care cuprinde pe cele ce le-am
crezut atunci a fi cele mai reuşite.
Liliana
Popa: Dar poezia?
Puşi
Dinulescu: N-oi fi eu mare poet. Dar mă descurc şi acolo…
Lilana Popa:
Critica?
Puși
Dinulescu: Şi acolo mă descurc, dar numai când mă enervez, cum am făcut cu
critica criticului Manolescu! Gaşca şi diavolul e o carte de succes, a reuşit
să-i impresioneze şi pe duşmanii mei, care au resimţit, citind-o sau doar
răsfoind-o ,o mare durere-n cur!
Liliana
Popa: Anul 1983 marchează debutul lui Puși Dinulescu în Cinematografie, pe 35
mm, regizând pentru Casa de filme nr.3 scurt-metrajul Întâlnirea din
Pământuri(20 de minute), după povestirea cu același nume de Marin Preda,
combinată cu trei episoade din Marele singuratic. Filmul se difuzează împreună
cu alte 3 debuturi sub titlul De patru ori start și are ca interpreți, printre
alții, pe Valeria Seciu, Mitică Popescu și Ernest Maftei. Imaginea: Bogdan
Silvestru. De atunci......?
Puşi
Dinulescu: În anul imediat următor am intrat în producţie cu un film de lung
metraj, dar, din păcate, scenariul era oribil. Băieşu încropise la repezeală o
poveste pe o temă ce li se căşunase dictatorului şi dictatoarei, anume că ce
bine ar fi să facă lumea nişte microhidrocentrale! Hai, că-mi vine rău, te-aş
ruga să încheiem!
Liliana
Popa: N-a mai fost niciun film de-atunci?
Puşi
Dinulescu: Ba da, am făcut un lungmmetraj şi la televiziune, după 1989, dar
având acolo de luptat cu alte mârşăvii. Am povestit pe larg despre asta într-o
prefaţă la cartea mea, care abia a apărut,Teatrul dinulescian, subintitulată
Cinci piese de teatru în contra direcţei de azi din teatrul românesc şi un
eseu. Eseul este despre cum se scrie o piesă adevărată. Exemplele nu sunt,
însă, din opera mea, ci din piesele pe care le iubesc cel mai mult pe lumea
asta: Hamlet, Pescăruşul, O scrisoare pierdută şi Steaua fără nume.
Liliana
Popa: Ce-aţi vrea să fiţi?
Puşi
Dinulescu: Directorul general al Teatrului Naţional din Bucureşti.
Liliana
Popa: De ce?
Puşi
Dinuledscu: Din patriotism,desigur!
Alex Tocilescu
Azi a murit
Puși Dinulescu. Un scriitor acum atât de obscur încât știrea din EvZ era „A
murit regizorul Puși Dinulescu” (într-adevăr, terminase regia, făcuse și vreo
trei filme prin anii 80).
De fapt,
Puși Dinulescu a fost unul dintre cei mai mișto prozatori români, deși cam
inegal. Nu a scris despre nimic important, dar a făcut-o foarte frumos, poetic
și autoironic totodată. În Galaxia burlacilor, o carte nu foarte groasă despre
cum se îndrăgostește în 1963 la o petrecere de Monica, povestește cum stătea cu
acea Monica pe o bancă-n Herăstrău și tocmai murise Kennedy și vorbeau despre
cer și despre iarbă (nu drogul), după care o conduce pe Monica acasă și ea îl
roagă să-i cumpere o revistă, că-i place să citească înainte să se culce, și îi
cumpără revista Flacăra. Tot acolo mai povestește despre campionatul orășenesc
de ping pong, despre petreceri la care se dansează rock, despre cum nu face el
mare lucru cu Monica, de care totuși e foarte îndrăgostit, dar cam degeaba, și
până la urmă se întâlnesc 11 ani mai târziu și ea îl invită la munte, dar el
n-are bani și oricum tocmai s-a angajat la Televiziune și nu poate să plece și
cam aia a fost.
O altă carte
a lui Puși Dinulescu e Linda Belinda, care are tot felul de proze sau povești
în care autorul se îndrăgostește de niște fete și suferă ca un prost după ele.
Acolo parcă unele proze au acțiunea la Mangalia, sau poate chiar la 2 Mai.
Și o a treia
carte se numește Îngerul Contabil și în ea Dumnezeu e de fapt Einstein și
vice-dumnezeii sunt Planck și Bohr și apar și niște marțieni, un motan gras,
Franz Beckenbauer, o italiancă care e pe moarte și fiul ei Tino, care vine la
București să-și cunoască tatăl, pe Costică, dar acesta a fost răpit de marțieni
din Parcul Circului și cumva ajunge și în iad, unde se întâlnește cu italianca.
Pe motan îl cheamă Alexandru.
Despre astea
și altele a scris Puși Dinulescu, despre lucruri mărunte, despre dragoste, care
e și ea un lucru mărunt, din moment ce i se întâmplă atât de des. Mai nimeni
din generația mea nu l-a citit, ba chiar cred că nu există nici un critic
literar sub 40 de ani care măcar să fi auzit de el, pentru că era, totuși, un
prozator minor.
Dar era un
prozator mișto, și îi iubesc mult cărțile și o să le mai citesc din când în
când și o să-mi amintesc de el. Măcar atât.
Daniel Ionita
A great
poet, controversial for his perceived lack of prudishness, or rather his gross
impropriety (which is why he was great, and why I love his poetry), Puși
Dinulescu, has passed away last night. Rest in peace Puși Dinulescu. I am sure
God loves the odd lewd poem, as much as I do.
BOOZE WITH
INTELLECTUALS – Puși Dinulescu – translation Daniel Ionita
It was at night in spring time
Still chilly
And I was sitting at the table with
intellectuals
They were talking about cocks and
cunts…
Not me, I was thinking of Veronica…
Chivu, the painter, was weighing in
on cock sucking
And Professor Dumitrescu
Was talking about light…
A poet also arrived, one – Vinicius
He talked about the horse’s cock
And then he recited poems
All extremely substantial.
But what did I care?
I was thinking of Veronica…
It was at night in spring-time
Still cold, again, and with the
sergeant ten…***
Oh, and how lovely it is to talk of
sex
With words - all rated triple X.
--
*** “… and
with the sergeant, ten” („și cu sergentul zece”) is a line from a well-known
Independence War (1877-1878) poem by Vasile Alecsandri, „Peneș Curcanul” (Peneș
the Turkey – a nickname given by ordinary people to infantry soldiers of the
era, who wore a feather on their military cap).
_______________
C H E F C U I N T E L E C T U A L I -
Puși Dinulescu
Era o noapte de primăvară,
Încă rece
Şi stam la masă cu intelectuali,
Vorbeau de pulă şi de pizdă...
Eu nu, eu mă gândeam la Veronica...
Pictorul Chivu vorbea de suptul pulii
Şi don profesor Dumitrescu
Vorbea despre lumină...
A mai venit şi un poet, unul -
Vinicius
Şi a vorbit de pula calului
Şi-apoi a recitat poezii
Extrem de consistente.
Dar mie ce-mi păsa ?
Eu mă gândeam la Veronica...
Era o noapte de primăvară,
Încă rece şi cu sergentul zece...*
O, ce frumos e să vorbeşti de sex
Şi cu cuvinte ce intră la index...
Mircescu Paul-daniel
Este socant
sa te vezi azi cu Pusi in viata (pregatindu-se pentru o banala internare
spitaliceasca), o personalitate autentica a culturii romanesti, aproape
boicotat de cenzorii de azi a scrisului, fie ei mari critici sau mari directori
de teatru (sau, mai degraba, directori de mari teatre) si a doua zi, pe 1
august a.c., sa afli ca a murit la spital (cazul meu). Probabil ca, pentru unii
din acestia, trebuie sa fi mort pentru a-ti fi recunoscuta valoarea. N-ar fi
primul caz, nci in literatura, nici in pictura sau in alte domenii ale
culturii. Si, in timpul asta, impostura si nepotismul sunt la ele acasa in
toate domeniile! Deh Pusi... Ai fost si tu nepotul unui mare general roman,
erou in primul razboi mondial de intregire al neamului. Nu te mai putea ajuta
dar, sigur, in acele vremuri, ca un dramaturg recunoscut de alti specialisti ca
apartinand filierei Caragiale, Mazilu, nici n-ai fi avut nevoie....
Doina Boriceanu
greșește
cine spune că Puși a plecat... undeva... departe... de neatins... El era atât
de viu, de cald și debordant de energie, humor, iubire, încât, iată-l, mi-a
intrat pe ușă! Abia acum stăm de vorbă în liniște la o cafea... Puși a fost
colegul meu de grupă în Facultate, un minunat coleg, capabil de o camaraderie
năucitoare, dezarmantă. Așa l-am regăsit la cenaclul COLOCVIILE DE MARȚI,
ÎNTR-O DUPĂ-AMIAZĂ CĂLDUȚĂ, SUPERBĂ ȘI ALINĂTOARE DE TOAMNĂ... NE-AM
ÎMBRĂȚIȘAT, CA PENTRU MEREU... frumoase erau toamnele acelea...
mereudoina
Viorel
Florescu is with Puși Dinulescu.
RIP Puși Dinulescu
Great writer
and sharp tongue
Nicole As
Doamne,
Dumnezeule, cum se duc. .sa odihnească pace si dor de scris!!
Maria Timuc
was with Puși Dinulescu.
Mâine, începând de la orele 14,00, îl
puteți vedea pe Puși Dinulescu la Capela Bisericii Boteanu, str. Boteanu, nr.
8.
La ora 19,00 , la aceeași biserică,
va fi cea mai importantă slujbă pentru sufletul celui plecat. Îi așteptăm pe
prietenii scriitorului să fie alături de el.
Slujba de înmormântare va avea loc
sâmbătă, de la ora 12,00, la Biserica Boteanu, iar înmormântarea va fi în
aceeași zi, la ora 13,30, la Cimitirul Bellu din București.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu