Dragii mei enoriași!
Sfintele Sărbători ce vin să le petreceți cu
sănătate, pace și bucurii!
La mulți și fericiți ani!
*
Colindatul. Doamne, ce frumos era în sat la noi în
Ajunul Crăciunului! Colindatul se făcea în două etape. Prima era dimineața.
Atunci era ,,colindatul într-ai mici”.
La capătul fiecărei mahalale a satului, - Linia Cocoanei, Luchești, Rolești,
Memești sau Mucești, excepție făcând Dealul Corbului -, se adunau copiii mai mici ai acelei mahalale.
Când se adunau toți, porneau în grup, apoi formau un șir lung, în funcție de
rezistența fiecăruia și colindau mahalaua. Erau înarmați cu câte un săcuiel,
alții cu câte o traistă ce le era agățată de gât și atârna până la pământ. În mâini purtau câte o
colindă de alun, pregătită cu câteva zile mai înainte. Colindătorii alergau,
strigând cât îi țineau plămânii: ,,Ha, ha, ha, ha!”
Colinda se pregătea astfel. Se lua
din pădure un alun tânăr de un an, gros cam cât un deget de bărbat, se curăța
de coajă, apoi se acoperea cu tei de coajă de salcâm, în așa fel ca să rămână
descoperite doar niște romburi. Astfel pregătită colinda, se punea în flacăra
unui foc anume aprins în mijlocul curții și se afuma. Când înnegrea bine, se
desfăcea teiul și pe locul unde fusese el înfășurat colinda era albă, iar romburile
erau negre afumate. Dacă te uitai bine, romburile pe de o parte și spațiile
dintre ele pe de altă parte formau adevărate coloane ale infinitului în
miniatură.
În urma colindătorilor veneau unii
părinți, bunici sau frați mai mari ai acestora. Erau gata să intervină în orice
moment, ca să ajute pe câte un colindător mai mic, mai neputincios, dar nu se
dădeau la o parte când era vorba să primească ei înșiși colindeți. Colindătorii
mergeau din poartă în poartă și nici o gospodărie nu era scutită de vizita lor,
oricât de săracă ar fi fost. Gospodarii ieșeau la poartă sau la portița prispei
cu coșul plin de colăcei(colindeți) și
împărțeau câte unul fiecărui colindător. Erau câte unii care dădeau câte
un biscuit, alții dădeau mere, alții chiar câte un pahar cu vin celor ce voiau
să bea. Doamna preoteasă dădea întotdeauna câte cinci biscuiți.
Etapa a doua a colindatului se
petrecea seara. Era colindatul ,,în cei
mari”. Pe la ora 15, ne adunam copiii mai mari din mahalalele menționate,
cu excepția celor din Dealul Corbului, în Mucești, la capătul satului.
Când ne adunam toți, cel mai în vârstă
dintre colindători dădea startul și porneam, care mai de care. Colindatul se
derula după aceeași rânduială, numai că cel care ajungea cel dintâi, de cele
mai multe ori cel mai în vârstă, cel mai puternic, cel mai rezistent, intra în
,,odaie” și ,,bătea vatra”. Cu colinda bătea în vatră și făcea urări de bine și
de spor gospodarului. Pentru această osteneală primea în dar ,,colacul de Dumnezeu”, un colac mare,
rotund.
În Dealul Corbului, mahala mai
depărtată de restul satului, colindatul se derula numai seara, chiar pe
întuneric.
Am participat mulți ani la
colindat. Niciodată n-am fost însă primul, ca să pot bate vatra cuiva. Erau
întotdeauna alții mai rezistenți, care mi-o luau înainte. Rețin însă să de
fiecare dată mama nu uita să-mi spună o veche legendă populară. Conform acestei
legende, când Irod a dat poruncă să fie omorât Mântuitorul Iisus Hristos, El
s-a ascuns într-un grup de colindători, care tocmai treceau atunci pe lângă
soldații-asasini. Atât de bine a fost ascuns de colindători, încât soldații nu
l-au depistat și astfel a scăpat. Îmi amintesc că întotdeauna mă simțeam
solidar cu grupul de colindători, Noi parcă ne desprindeam din populația
satului. Parcă eram soli ai altei lumi, poate ai Cerului, care treceam prin sat
și aduceam vestea cea mare a Nașterii, sau poate ascundeam pe Iisus între noi.
Știu că uneori mi se umplea traista cu colăcei și nu mai aveam unde pune alții.
Atunci se găsea vreunul dintre gospodari, care mi-o oprea pe cea plină și-mi
dădea alta goală, urmând ca să mi-o aducă el acasă până seara pe cea plină. O
dădeam repede pe una și luam pe cealaltă, fără discuție, fără împotrivire,
totul se petrecea în câteva secunde. Parcă pe o pistă la un concurs de mașini
de mare viteză, unei mașini participante i se întâmplă o pană, oprește câteva
secunde și mecanicii aflați pe marginea drumului intervin rapid și remediază
defecțiunea, iar mașina pleacă mai departe. Așa plecam și eu. În momentele
acelea parcă îmi apăsa pe umeri o responsabilitate, aparțineam șirului de
colindători și nu mă puteam desprinde. Credeam cu tărie, că Iisus este printre
noi și că trebuie să-L acoperim, să-I asigurăm apărarea! Locul meu ar fi rămas
gol și s-ar fi supărat Iisus…!
Azi se mai colindă prin Bârda. Însă
din an în an sunt tot mai puțini copii. Majoritatea participanților de azi sunt
copii de oraș, veniți la bunici, străbunici, ori la alte rude pentru câteva
zile, de Sărbători. Sunt copii străini de viața satului, nu trăiesc cu
intensitate momentele respective, colindă cu stângăcie, simți că nu intră în
pielea personajelor, așa cum făceam noi…
*
Cuvinte duhovnicești. Redăm mai jos câteva rânduri ale unui mare
duhovnic, Fericitul
Trifon Turkestanov dedicate Sfintei Împărtășanii, tocmai acum,
când mulți dintre Dvs. vă pregătiți să primiți această Sfântă Taină: ,,Fericit va fi cel ce va gusta din Cina cea de
Taină în Împărăția Ta; dar Tu încă de pe acum, de pe pământ, împărtășitu-m-ai
dintru această fericire. De-atâtea ori, cu dreapta cea Dumnezeiască, pusu-mi-ai
înainte Sângele și Trupul Tău și eu, cel de păcate covârșit, primind acele
Daruri Sfinte, simțeam a Ta iubire ce-i de negrăit și mai presus de orice
înălțime-a firii. Slavă Ție pentru puterea harului cea de nepătruns cu mintea
și de viață dătătoare; Slavă Ție, Celui ce-ai temeluit Biserica Ta ca
adăpostire tihnită pentru această lume istovită. Slavă Ție, Celui ce ne naști
din nou prin apele Botezului cele de viață făcătoare; Slavă Ție pentru că celor
ce se pocăiesc Tu le întorci a crinilor neprihănită curăție. Slavă Ție, Celui ce
ești nesecată adâncime a iertării; Slavă Ție pentru potirul vieții, pentru pâinea
bucuriei celei dintru veșnicie. Slavă Ție, Celui ce ne-ai suit pe noi la
Ceruri; Slavă Ție, Dumnezeule, întru vecie!”
*
Șoapte. Am găsit pe internet o poezie de suflet purtând acest
titlu, semnată de Teona Ghinea Truțã. Ea rezumă gândurile, sentimentele
și amintirile multora dintre cei singuri și necăjiți, ale celor cu dor de
copilărie, aflați în pragul Crăciunului. Iat-o:
,,Spune-mi,
mamă, cum e Raiul,
Pe la
tine de Crăciun?
Vin la
voi colindători,
Când e
Noaptea de Ajun?
Spune-mi,
mamă, dacă-n Rai
Mai
coci cozonaci pe vatră?
Spune-mi
de mai fierbi sarmale,
Cum
făceai la noi odată....!
Spune-mi,
mamă, dacă tata,
Face
bradul de Crăciun?
Spune-i
că-i aștept cadoul,
Când e
Noaptea de Ajun!
Spune-mi
ce face bunicul,
Sania
mi - a pregătit ?
Mi-a
împletit ciorapi bunica,
Ori o
ie mi - a țesut ?
Îmi
lipsește bucuria,
De
Crăciun acum în casă,
E mai
tristă sărbătoarea,
Fără
voi cu noi la masă.
Lângă
steaua ce vestește,
Noaptea
Sfântă de Crăciun,
Știu
că e și steaua voastră,
Unde locuiți
acum....!
Mult
aș vrea să pot, măicuță,
Să rog
steaua ta cumva,
Doar
un ceas să te coboare,
Să
te-așeze-n casa mea.
Și mă
rog la Dumnezeu,
Să
te-aducă - n curtea noastră,
Să te
văd în Noaptea Sfântă,
Printr
- un ochi de la fereastră....!
*
File de jurnal – 14 august 1982. ,,Ieri am spovedit
și grijit în Bârda. Am avut 27 la biserică și 7 în sat. După-amiază am avut
ședință cu Consiliul Parohial.
Azi
de dimineață făcui pomeniri în Bârda, spovedii și împărtășii în Malovăț. Au
fost cca. 100 copii și 60-70 adulți. Printre copii, la Malovăț, se numără și ai
primarului, ai viceprimarului, ai secretarului și ai celor doi milițieni.
După-amiază se lucră la cimitir. Acum scriu de la stația PECO din Tr. Severin.
Situația cu benzina s-a mai reglementat. Aștepți o oră, dar îți face ,,plinul”.
La înmormântarea nepoatei lui Ghiță al lui
Răducan, Părintele Ionică Sfetcu vorbea cu Nicu lui Poleacu, fostul director la
Fabrica de placaj din Severin. Părintele Ionică spunea că ,,-N-aș fi crezut că
o să vină vremurile ca să vină copiii cu mâncare în traistă pe la părinți!”
Nicu îi preciza că ,,- Situația aceasta se datorează minciunii. Totul la noi a
fost minciună, de jos până sus. Planurile au fost mari și irealizabile; în
realitate, oamenii au raportat date eronate pentru a-și acoperi lipsurile. Cei
de sus, în baza datelor furnizate de subalterni, au făcut contracte în
străinătate, până ne-am trezit cu țara vândută!”(…).
Azi l-am întâlnit pe Domnul Mihai Rogobete
din Tr. Severin. Omul acesta e un scriitor cult. Printre manufacturierii
literari ai Severinului, Mihai Rogobete se impune prin seriozitatea și
temeinicia culturii sale, prin robustețea și ușurința de gândire. Stăpânește un
vocabular ales, o topică gramaticală ireproșabilă. Se poartă îmbrăcat
sărăcăcios, într-un trening vechi,
pantaloni din stofă ieftină și papuci. Nu are serviciu și trăiește din banii
soției. Face multe gafe în ceea ce privește afirmațiile de ordin politic și
poate că de aici i se trag ponoasele. E foarte slab, doar ochii îi sunt
deosebit de expresivi, ca două candele ce luminează obida unui suflet hăituit.
Are un manuscris la Editura ,,Cartea Românească” din București de vreo câțiva
ani. Cartea ar avea referate pozitive ale unor critici de renume în contextul
culturii contemporane, precum Nicolae Manolescu, Mihai Ungureanu etc. Cu toate
acestea, manuscrisul nu pleacă la tipar. Lucrul acesta îl obsedează pe autor.
Se simte încătușat în propriile sale îndoieli și incertitudini. Asta îl consumă
în mod deosebit. Publicarea cărții cu pricina l-ar face pe omul acesta să se
decorseteze, să simtă libertatea de cugetare, să-și spulbere teama de eșec.
Păcat că se consumă fără rost un tonus vital atât de profund și plin de
noblețe. Eu cred că Mihai Rogobete, dacă nu va ajunge un mare scriitor, cel
puțin un eseist, cu care se va mândri generația noastră”(…).
*
In memoriam: Hakim Mohammed
Said(I). În revista
,,Contemporanul” din 30 ianuarie 1981, pagina 2, am găsit un anunț privind Al
XVI-lea Congres Internațional de Istoria Științei, ce urma să se țină în vara
acelui an sub egida Academiei Române. Am
trimis imediat o adresă, prin care rugam să fiu înscris cu comunicările Ștefan
Odobleja, adevăratul ctitor al ciberneticii moderne și Valorificarea
documentelor în istoriografia europeană.
Am fost anunțat că mi s-a acceptat cererea și mi s-au
trimis formularele de înscriere să le completez. M-am conformat, mi-am alcătuit
lucrările, apoi le-am tradus în limba franceză și am așteptat. Congresul s-a ținut pe 25-27 august 1981 la
Sala Palatului României din București. Acolo am reîntâlnit pe Domnul Acad.
Ștefan Pascu, care conducea una dintre secții și pe Părintele Dumitru Bălașa
din Drăgășani. Am primit patru volume cu comunicările tipărite în diferite limbi, o servietă de
piele foarte frumoasă și numeroase pliante cu tot felul de hărți și ilustrate
din țară. De asemenea, mi-au dat invitație și ecuson. Prezență numeroasă.
Președintele prezidiului secției la care am fost
repartizat era Domnul Dr. Hakim Mohammed
Said din Karachi(Pakistan), musulman. S-au desfășurat lucrările
congresului, apoi toată lumea a plecat.
În pragul Sfintelor Sărbători ale Crăciunului – 1981 și Anului Nou – 1982, am
primit o felicitare foarte luxoasă din Pakistan, de la Domnul Hakim Mohammed
Said. Îmi luase adresa de la congres. Mi-am luat inima în dinți și i-am
răspuns.
N-a trecut mult timp și am primit de la dânsul o scrisoare, în care mă
invita să contribui la un volum colectiv, pe care intenționa să-l realizeze. Mi
se precizau câteva repere privind tematica volumului și structura materialului,
în eventualitatea în care aș fi acceptat colaborarea. Mai întrebi moșul dacă-i
trebuie baston?! Am pregătit materialul, l-am tradus în limba engleză și l-am
trimis. Peste câțiva ani am primit un colet cu trei exemplare dintr-o carte, Voice of Morality(Karachi, Hamdard
Foundation Press, 1985). La paginile
p. 193-194 era articolul Peace al popii de la Bârda. În carte
semnau materiale autori din câteva zeci de țări. Din România eram cinci.
În fiecare an
făceam câte un schimb de felicitări de Anul Nou cu Domnul Hakim Mohammed Said.
Mi-a trimis între timp, lunar, o revistă color, pe care o edita în Pakistan, ,,Medical
Times”. Din acea revistă am aflat că dânsul este președintele și
întemeietorul Fundației Hamdard din Pakistan. În cadrul acelei fundații
funcționa o facultate de medicină, un laborator și o fabrică de medicamente, o
editură, o revistă și altele. Toate medicamentele produse la acea fabrică erau
pe bază de plante. Profilul facultății era de medicină generală și medicină
naturistă. Într-una din acele reviste era o fotografie, care-l reprezenta pe
Domnul Hakim Mohammed Said dăruind un exemplar dintr-un volum masiv al său de
medicină lui Ziu Enlai(1898-1976), prim-ministru al Republicii Populare
Chineze(1954-1976) și al doilea om în conducerea Partidului Comunist Chinez. De
față la momentul respectiv era și generalul Muhammad Zia-ul-Hak, cel care va
ajunge președintele Pakistanului(1978-1988). Am donat colecția revistei ,,Medical
Times” Bibliotecii Academiei Române, fiindcă nu avea nici un exemplar din această publicație.
La
un moment dat, mama s-a îmbolnăvit. Avea o insuficiență renală severă. Medicii
i-au recomandat dializă de două ori pe săptămână. Aparate pentru dializă erau
la vremea aceea în București, Timișoara și Iași. Era imposibil de rezolvat
problema. M-am dus la biblioteca județeană și am început căutarea. Nici eu nu
știam bine ce căutam: medicamente, ceaiuri, metode pentru tratament. Nu știam
ce caut, dar aveam încrederea că trebuie să existe o soluție, că nu pot s-o las
pe mama să moară fără să fac nimic. Dumnezeu a rânduit ca să găsesc într-un
tratat de nefrologie mențiunea că există și dializoare portabile, care-și fac
treaba în timp ce pacientul își desfășoară activitatea nestingherit. De
așa-ceva aveam eu nevoie. Am trimis câte o scrisoare tuturor cunoscuților mei
de la vremea aceea din străinătate, prin care-i rugam să-mi procure,
contracost, un astfel de aparat.
Peste
vreo lună am primit un colet de la Domnul Hakim Mohammed Said. Cuprindea câteva
pungi de ceaiuri și niște sticle cu siropuri medicinale. În scrisoarea
însoțitoare, mi se dădeau toate indicațiile privind tratamentul pe care mama
urma să-l facă. Trebuia să-l țin la curent totodată cu privire la rezultate. Expeditorul
nu uita să precizeze că acel colet este un cadou pe care mi-l face, dar că va
mai trebui să continue tratamentul cu încă vreo două doze similare. Mama a
început tratamentul. De la o zi la alta se simțea o îmbunătățire ușoară dar
sigură a stării de sănătate. La început mama abia se ridica de pe pat. La
sfârșitul perioadei de tratament cu prima doză mama se ducea cu vitele.
Am
mai comandat un colet. În vamă am fost ținut trei ore, până s-au dus cu
preparatele respective la laborator să le examineze, crezând că sunt droguri.
Nu conta! Făceam și eu ceva pentru mama!
Mare bătaie de cap am avut apoi cu banca. Trebuia să trimit zece dolari,
contravaloarea preparatelor. Să scoți valută din țară la vremea aceea era o adevărată
aventură. Am reușit și asta. După terminarea tratamentului, analizele mamei
erau aproape de normalitate. A mai trăit douăzeci de ani, muncind ca un om
normal.
După
Revoluție, am făcut demersurile necesare ca să înființez o firmă de import
plante și preparate medicale pe bază de plante. Domnul Hakim Mohammed Said mi-a
trimis cataloage, în care își prezenta medicamentele naturiste produse de
fabrica patronată de dânsul și Fundația Hamdard. Era de acord ca să fiu unic
importator de acest gen din România. Am făcut toate documentele, am achitat
toate taxele, mai aveam de primit doar avizul Ministerului Sănătății. Răspunsul
a fost sec: ,,Numai Plafar este firmă autorizată să importe plante medicinale și
preparate din plante medicinale!”
Mai
târziu, am aflat de pe internet, că Domnul Hakim Mohammed Said(1920-1998) era
socotit unul dintre cei mai proeminenți cercetători medicali din Pakistan, savant,
filantrop. De asemenea, a fost guvernator al provinciei Sindh(1993-1994). A
înființat Fundația Hamdard în 1948, înainte de stabilirea sa în Pakistanul de
Vest. În câțiva ani, produsele medicinale pe bază de plante ale Fundației
Hamdard au devenit nume cunoscute în Pakistan. A scris aprox. 200 de cărți de
medicină, filozofie, știință, sănătate, religie, medicină naturistă, literatură,
științe sociale și jurnale de călătorie. În 1981, Domnul Said a devenit unul
dintre membrii fondatori ai World Cultural Council, o organizație
internațională, cu sediul în Mexic .
La
17 octombrie 1998, Hakim Mohammed Said a fost asasinat de un grup de agresori necunoscuți,
în timp ce se ducea la un experiment medical la Laboratoarele Hamdard din
Karachi. Să-ți dedici viața slujirii oamenilor, sănătății lor, binelui și păcii
și să mori ciopârțit de cuțitele unor criminali de drumul mare e strigător la
cer! Uciderea sa l-a determinat pe prim-ministrul al Pakistanului, Nawaz Sharif,
să impună o guvernare federală directă asupra provinciei Sindh . Dumnezeu să te
ierte, prietene de departe!
*
Contribuția de cult. La 30
Noiembrie am închis anul financiar. Constatăm că majoritatea familiilor au
achitat, după posibilități, câte ceva pentru susținerea parohiei. Precizăm și
acum că în parohia noastră contribuția de cult se achită după principiul:
fiecare dacă vrea și cât vrea, nefiind o sumă fixă, ori condiționată.
Indiferent dacă cineva contribuie sau nu cu ceva la susținerea parohiei,
preotul stă la dispoziția tuturor, fără deosebire, iar serviciile religioase
sunt gratuite. Situația se prezenta
astfel:
a. La 30 Noiembrie în Malovăț achitaseră contribuția de cult pentru anul 2020 90,51%. Cea mai mică sumă
achitată a fost de 10 lei, iar cea
mai mare de 1.010 lei(Dl. Primar Ing.
Ion Michescu).
Dintre
fruntașii de la Malovăț menționăm: I. Michescu
I. Ion(Primarul): 1.010 lei; II. Ilinca
Alexandru: 520 lei; III. Tătucu
Grigore: 350 lei; IV. Cioabă
Dumitru: 325 lei; V. Meilă N.
Nicolae: 295 lei; VI. Ungureanu
Gheorghe: 250 lei; VII. Oproiu
Elisabeta: 235 lei; VIII. Ionașcu
Ștefan: 225 lei; IX. Manolea Daniel,
Haidamac Miroana: câte 220 lei; X. Căprioru
Emanoil-Marius, Coman Vasile: câte
215 lei; XI. Mănescu Constantin: 205
lei; XII. Bobiț Gheorghe(I),
Pârvănescu Elena, Ungureanu Constantin, Munteanu
Dumitru, Tărăbâc Grigore, Paicu Domnica, Nistor Vasile, Crașoveanu
Valeriu, Baltac Alexandru, Pătrulescu Petre: câte 200 lei; XIII. Ștefu
Gheorghe: 195 lei; XIV. Ungureanu
Dumitru: 190 lei; XV. Ciolacu-Hotăranu
Claudiu: 175 lei; XVI. Manolea
Elisabeta: 170 lei; XVII. Ștefu Constantin(I): 165 lei; XVIII. Popescu Gheorghe, Crumpei Gheorghe, Voican
Petre: câte 160 lei; XIX.
Stroe Sever, Badea Marius, Mănescu Gh. Vasile: câte 155 lei; XX. Manolea
Grigore, Boncioc Liviu, Coman Constantin, Mănescu Angela, Coman Gheorghe, Băleanu Petre, Ghilerdea Sevastian, Borugă
Ion, Pereanu Constantin(I), Baltac Petrișor, Ciobanu Doru, Ilinca Dragoș, Surugiu I. Mihai, Minune Ion, Bucică Bebe,
Borcilă Gh. Elena, Munteanu Alexandra: câte 150 lei; XXI. Bobiț Gh. Claudiu: 145 lei; XXII. Popescu Mihai, Meilă Costel(I): câte 140 lei; XXIII. Borcilă Nuța, Motreanu Vasile: 135 lei; XXIV. Iordache Mihai, Dima Vasile: câte 130 lei; XXV. Ionașcu Maria,
Coman Elena, Popescu Iulian-Constantin, Papa Vergina: câte 125 lei; XXVI. Bobiț Gh. Ion, Vișan Ioana, Marina Sofia, Bazavan Dumitru, Mănescu
Iulius, Chilom Dan, Popescu Marga, Mănescu Valeria, Ciută Romulus, Trocan Ion,
Ștefu Constantin(II), Glavan Pompiliu, Dragotă Nicolița-Florentina, Pătrulescu
Alin, Tătucu Marius: câte 120 lei;
XXVII. Pera Aurica: 117 lei; XXVIII. Ciobanu Dumitru, Filip Elisabeta, Oprișan Liliana, Curea Gheorghița,
Meilă Pantelie, Surugiu Gh. Mihai, Borcilă Vasile, Cioabă Constantin, Cioabă
Marius: câte 115 lei; XXIX. Căprioru Gheorghe, Micu Valeriu, Pau
Dumitru, Vasilescu Ioana, Blejdea Gheorghe, Mănescu Elena, Crăciunescu Tică,
Borugă Vasile-Cosmin, Baltac Lida, Giurescu Lucreția, Oprișan Elena, Săftoiu Liviu, Paicu Nicolae, Munteanu Iorgu, Ciurel Valentin: câte
110 lei; XXX. Boncioc Elena, Vișan Sevastița, Surugiu Eugenia, Cernea
Mihăiță, Popescu Dumitru, Băleanu Ioana, Băleanu Virgil-Valentin, Curea Constantin, Lupșa Dumitru, Căprioru Petre, Vișan
Sevastian, Căprioru Maria, Bazavan Gheorghe(Ieleșnic), Meilă Emil, Baltac Ion,
Mănescu C. Vasile, Inv. Michescu Ion: câte 105 lei; XXXI. Vlăduț
Sevastian, Cosma Cristina, Bazavan Claudiu, Almichi Constantin, Mateescu
Floarea, Mateescu Liviu, Blidariu Constantin, Voican Ion, Ciobanu
Alexandra, Popescu Angelu, Popescu Valentin, Tărăbâc Gheorghița, Motreanu
Petre, Bazavan Gheorghe(fostul primar),
Popescu M. Mihai, Coman Marian, Pereanu Viorel, Borugă Ștefan, Tărăbâc Ion, Pau
Daniel, Meilă Petre, Cojocariu Titu, Tărăbâc Virgil, Bogdan Silvia, Boncioc
Dumitru, Almichi Ion, Răchiunoiu Grigore, Baltac Gheorghe, Borugă Mihai, Baltac
Constantin, Hadarig Mircea, Oprișan Sever, Ciolacu Dumitru, Munteanu
Iancu-Sorin, Badea Constantin, Munteanu Puiu și Bora Ion: câte 100 lei.
b. La 30 Noiembrie în Bârda achitaseră contribuția de cult pentru
anul 2020 90,51%. Cea mai mică sumă achitată a fost de 5 lei, iar cea mai mare de 300
lei(Dl. Ivașcu Vasile).
Dintre
fruntașii de la Bârda menționăm următorii: I. Ivașcu Vasile: 300 lei; II. Popescu
Valeria și Gârbovan Ion: câte 270 lei; III. Motreanu Ilie, Botoșan
Dumitru și Drăghia Tudor: câte 210 lei; IV. Luca Vasile: 205 lei; V. Curea
V. Gheorghe, Curea Gigi și Tănase
Maria: câte 200 lei; VI. Mema P.
Ion: 180 lei; VII. Dragomir Bădiță, Olteanu Alexandru, Pâlșu Gheorghe, Butoi
Ion, Horodnic Tudor, Gârbovan Nicolina și Mucioniu I. Ion:câte 150
lei; VIII. Luca D. Maria și Bobocea
Savu: câte 130 lei; IX. Ivașcu Ion,
Turlacu Emil și Rolea Marina: câte 125 lei; X. Anghel Domnica, Trocan Dumitru, Coman Elena și Avram Dumitru: câte 115
lei; XI. Rolea T. Ion, Cimpoieru Viorel, Curea Ghiță, Duțoniu Elena, Luca
Ana, Sfetcu George, Ene-Mihăescu Doru și Mema Petre:câte 110 lei; XII.
Mema Elena, Duțoniu Valentin și
Sfetcu Bebe: câte 105 lei; XIII. Anghel
Nicolae, Motreanu Dorin, Stănciulescu
Ion, Stănciulescu Mihăiță, Pavel Eugenia, Dragomir Gheorghe, Dragomir Nicolae,
Cimpoieru Tănase, Curea Cristi, Luca Gheorghița, Fugașin Aurel, Malescu
Gheorghe, Pr. Stănciulescu Alexandru, Șeitan Gica, Luca Jana, Mucioniu D. Ion,
Banciu Ionel, Mihăescu Nicolae, Luca C. Maria, Hortopan Constantin, Sfetcu
Sorin, Stănciulescu Florin, Gheran Paraschiva, Bufan Dumitru, Sfetcu Dumitru,
Sfetcu N. Aurel, Boescu Gabi și Șonea Floarea: câte 100 lei.
La 30 Noiembrie la nivel de
parohie achitaseră 90,51%. Cea mai mică contribuție achitată în parohie a fost
de 5 lei, iar cea mai mare de 1.010 lei. Celor menționați mai sus și tuturor celor care au
contribuit cu cât de puțin le mulțumim cordial și rugăm pe Bunul Dumnezeu să le
răsplătească cum știe El mai bine!
Începând de la 1 decembrie primim contribuții de cult
pentru anul 2021. Regula rămâne tot cea veche: fiecare dacă vrea și cât vrea. Pentru serviciile religioase
rămâne același tarif: zero lei, zero
bani. Dacă i se pare cuiva că e prea mult, negociem și mai scădem. Dacă
se supără cineva că e prea puțin, îi tăiem nasul. Scurt. Indiferent dacă cineva
a plătit sau nu ceva pentru contribuția de cult, preotul este la dispoziția
tuturor, fără vreo deosebire, 24 ore pe zi, 365 zile pe an. În rest este liber!
*
Ajutoare și donații. Domnul
Sfetcu Dumitru din Bârda a comandat două troițe din lemn sculptat pentru
Bârda. Valoarea lucrării a fost de 6.000 lei. Troițele au fost
realizate, iar una a fost instalată deja în răscrucea Memeștilor. A doua va fi
instalată la Table, după ce se vor termina lucrările de modernizare la drumul
județean 670. Dumnezeu să-i răsplătească!
*
Împreună cu Consiliul Parohial, am hotărât să
trimitem și anul acesta, ca dar de Crăciun, câteva ajutoare bănești unor
familii sau persoane din parohie cu situații mai grele, astfel: în Malovăț: Orodan Claudiu – 300
lei; Pau Dumitru(pentru copil) – 200 lei; Borcilă I. Elena(pentru
nepoți) – 200 lei; Badea Leontina(pentru nepot), Căprioru Ion, Ștefu
Constantin(II)(pentru copil) și Tărăbâc Gheorghița(pentru nepot) –
câte 100 lei; în Bârda: Paulescu Sorin(pentru copii): 200 lei.
Atâta s-a putut!
*
Publicații. În această perioadă,
preotul Dvs. a reușit să mai publice câteva materiale, astfel: ,,Scrisoare
pastorală” – 434, pe blogul Domnului Ben Todică, directorul postului de
radio în limba română din Sydney(Australia), 12 dec. 2020(http://bentodica.blogspot.com);
în ,,Logos și agape”, Timișoara, 13 dec. 2020, ediție on-line(http://www.logossiagape.ro);
în ,,Bibliotheca Septentrionalis”, Baia Mare, 14 dec. 2020, ediție și on-line(https://ebibliothecaseptentrionalis.wordpress.com);
în ,,Observatorul”, Toronto(Canada), 14 dec. 2020, ediție și on-line(http://www.observatorul.com);
Resetarea Neamului, în ,,Națiunea”, București, 15 dec. 2020, ediție
on-line(https://ziarulnatiunea.ro/category/religiespiritualitate); Vicleiul,
în ,,Obiectiv mehedințean”, Tr. Severin, an. XII(2020), nr. 1059(17 dec.), p.
16; Ofertă de carte – decembrie 2020, în ,,Armonii Culturale”, Adjud, 21
dec. 2020, ediție on-line(http://armoniiculturale.ro);
Taina Sfintei Spovedanii reflectată în proverbele românești, în
,,Răstimp”, Tr. Severin, an. XXIII(2020), nr. 4(oct. – dec.), pp. 31-38.
Domnul Dr. Ivo Gheorghiev din
Vidin(Bulgaria), președintele Asociației Vlahilor din Bulgaria, a invitat pe
preotul Dvs. la Vidin, în vederea lansării cărții Viața Cuvioasei Teofana
Basarab la Casa de Cultură ,,Sfânta Cuvioasa Teofana Basarab” din Vidin.
Mulțumim frumos pentru invitație. Ne onorează. Îi vom da curs cu bucurie de
îndată ce ne va permite pandemia. Păi, nu?
*
Zâmbete. Din perlele lui Tudor
Mușatescu selectăm câteva: ►,,Era atât de zgârcit, încât, noaptea, lătra
în curte ca să facă economie de câine; ►Unii trăiesc gratis, alţii degeaba; ►De
ce prostul e mărginit, când prostia e nemărginită? ►Bănuitorul se trezeşte
înaintea ceasului deşteptător, ca să-l controleze dacă sună exact; ►Fost
primar, fost prefect, fost senator, fost ministru, conu Mişu a fost numai fost;
►Marele cusur al femeilor este că te iubesc, totdeauna, când ai altceva de
făcut; ►E frumos să fii bun, dar trebuie să fii şi bun la ceva; ►Numai după
invidia altora îţi dai seama de propria ta valoare; ►Dragostea... bătăi de
inimă pentru dureri de cap, sentimentul care vine în galop şi dispare în vârful
picioarelor; ►Plictiseala lungeşte ziua şi scurtează viaţa.
*
Anunțuri.- Datorită bolii acesteia
nenorocite, care ne bântuie și seceră atâția dintre noi, anul acesta, dacă nu
vor veni noi instrucțiuni până atunci, colindul cu icoana și botezul va fi mai
deosebit decât în anii trecuți. Așa, bunăoară, preotul va purta mască. Și Dvs.
sunteți rugați să faceți același lucru. Preotul nu va mai intra în casele Dvs.,
ci doar în curte. Vi se recomandă să nu sărutați Sf. Icoană sau Sf. Cruce, ci
doar să le atingeți cu fruntea după ce vă închinați. La colindul cu botezul,
preotul nu va intra prin camere, ci doar de afară va boteza casa Dvs.
- Tot datorită acestei epidemii, sunteți rugați să sfătuiți pe
copiii Dvs. să nu meargă în colindat. E greu de crezut că ei ar purta mască și
ar păstra distanța de 1,50 m față de ceilalți. Nu am primit instrucțiuni
oficiale în legătură cu acest obicei al colindatului. Totuși, viața și
sănătatea copiilor sunt mai scumpe decât bucuria colindatului. Trebuie să
înțelegem că, înainte de a ne proteja alții, trebuie să ne protejăm noi înșine.
*
Înmormântări. În ziua de
15 Decembrie am oficiat slujba înmormântării pentru Popescu Dumitru(73
ani) din Malovăț. Dumnezeu să-l ierte!
*
Program. În cursul lunii Ianuarie
avem următorul program de slujbe: 1 Ian(pomeniri
dimineața la Bârda; slujbă la Malovăț); 2
Ian.(colindul cu Botezul în Bârda); 3,
4, 5 Ian.(colindul cu Botezul în Malovăț); 6 Ian.(slujbă la Bârda dimineața; slujbă la Malovăț de la ora 10); 7 Ian.(slujbă la Bârda; pomeniri la
Malovăț, la ora 12); 9 Ian(Malovăț-Bârda);
10 Ian.(Bârda); 16 Ian.(Malovăț-Bârda); 17
Ian.(Malovăț); 23 Ian.(Malovăț-Bârda);
24 Ian. (Bârda); 25 Ian.(Malovăț-Bârda); 30 Ian.(pomeniri dimineața la Bârda;
slujbă la Malovăț); 31 Ian.(Malovăț).
În restul
timpului, la orice oră din zi sau din noapte, preotul poate fi găsit la
biserică, acasă, la telefon: 0724. 99. 80. 86, ori pe adresa de e-mail: stanciulescubarda @gmail.com.
Sfintele Sărbători să le petreceți cu
sănătate, pace și bucurii! La mulți ani!
Pr. Al. Stănciulescu Bârda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu