ÎNGERUL LA BISERICA NEAMULUI
Daca avem
ceva stiinta a vietii, ar trebui sa fim constienti ca orice tara isi poate
permite sa faca un astfel de lacas de cult si, concomitent, cel putin 10
spitale regionale si zeci de scoli. Banii sunt ai contribuabililor si trebuie
cheltuiti in interesul contribuabililor. "Mens sana in corpore sano"
e un principiu inatacabil.
Cat despre
utilitatea catedralei, timpul va marturisi. Poate trece prin ce a trecut Sfanta
Sofia (deh, vremurile!), dar edificiul va dainui - ca si palatul din
vecinatate. Cu ele va dainui si memoria celor ce le-au ridicat si a
imprejurarilor. Cine nu crede in Istorie
n-are cum sa creada in utilitatea unror astfel de marturii..
ÎNGERUL LA BISERICA NEAMULUI
În Catedrala Mântuirii Neamului din
București s-a arătat un înger de 13 metri.
***
Insight în cel mai spectaculos
șantier din România și din lume
Ați văzut vreodată un înger de aproape, atât de aproape încât să vreți să vorbiți cu el? Ca să vezi un înger față în față, ca să-i admiri aripa lungă de 10 metri trebuie să urci mult, mult pe schele și să ajungi în acel moment al zilei în care lumina inundă bolta altarului. Apoi, trebuie să înțelegi cum a fost făcut îngerul uriaș, cine l-a creat, din ce substanță, cu ce materiale, de ce și pentru cine. Tehnica mozaicului datează de dinainte de Hristos și a renăscut în România prin proiectul Catedralei Naționale. Puțini sunt cei care au acces pe șantierul construcției, un șantier gigant pentru o clădire monumentală. B365.ro va prezintă astăzi oamenii care fac îngeri din pietricele colorate, insight într-o lume pe cât de luminoasă, pe atât de nestiută.
Ați văzut
vreodată un înger de aproape? Și nu unul mititel, cum avem fiecare pe umeri,
unul rău și altul bun, unul care ne învață să facem lucruri bune, și celălalt,
cel căzut, care ne îndeamnă numai la răutăți, de care oricum o să ne pară rau
intr-o zi, mai incolo când imbătrânim. Nu un astfel de înger, banal. Nu un
înger la purtător. Ci unul uriaș, înalt cât o clădire, cu aripi făcute din
mozaic adus special de la Veneția, de culoare verde, turcoaz, albastru, pe fond
din foița de aur, ca-n vise. Eu l-am văzut cum se înalța printre schele, m-am
urcat acolo ca să vă spun povestea aceasta.
Nu suntem ingeri. Foto credit pictor
Daniel Codrescu.
“Televiziunea seamănă cu arta
mozaicului, pixeli versus pietricele colorate”
“Televiziunea
seamănă cu arta mozaicului, dacă la televizor avem pixeli pe care nu îi vedem
cu ochiul liber, la fel se întâmplă și cu mozaicul. E un efect optic, de la
distanță nu percepem pietricelele din mozaic, dar în ansamblu este altceva,
este minunat”, spune Daniel Codrescu, pictorul iconar care coordonează
lucrările de pictură în mozaic de la Catedrala Mântuirii Neamului. Nu este
preot. Este pictor. A fost ales să se ocupe de cea mai importantă parte din
proiectul catedralei, cea vizuală. De imaginile care fac legătura între cer și
persoană, pentru că omul când intră într-o biserică, moschee sau sinagogă, la
început vede și abia după aceea aude.
Daniel Codrescu coordoneaza lucrarile
de pictură in mozaic de la Catadrală.
Daniel
Codrescu a studiat la Institutul de Artă și Restaurare “Palazzo Spinelli” din
Florența și a lucrat pe cele mai importante șantiere de pictură și restaurare
din Florența, Sudul Franței, Bucovina și București. A terminat UNARTE și are o
specializare în restaurarea operelor de artă. “Arta mozaicului este o meserie
care se învață de la un maestru, este o relație de tip discipol-maestru” spune
Daniel. Maestrul său a fost tatăl său, Marcel Codrescu, iar Daniel a copilărit
jucându-se cu pietricele colorate. Din piatră sau din sticlă, ca la lego.
Fondul
din aur al Ingerului a fost facut dintr-un amestec intors cu lopata. Foto
credit Daniel Codrescu.
Daniel
Codrescu a învățat meserie de la tatăl sau care, la rândul sau, a învățat de la
părintele Sofian Boghiu
“Tatăl meu a
fost ucenicul părintelui Sofian și a lucrat cu dânsul în niște vremuri foarte
grele, in comunism. Părintele Sofian a lucrat mult în străinătate, în Liban, la
Mănăstirea Deir-el Harf, în Siria, Israel și Cipru, a văzut ce înseamnă
mozaicul, a văzut adevărata forță pe care o are mozaicul în istoria Bizanțului
și în istoria ortodoxiei și atunci s-a întors în România și a încurajat tinerii
care știau să lucreze în tehnica asta și le-a tot dat de lucru, la Mănăstirea
Antim, de exemplu. Am crescut cu pietricelele, tata le făcea în casă, și de mic
veneam de la școală și mă uităm să văd ce-a mai făcut, eram foarte curios” îmi
spune Daniel Codrescu, sus, lângă bolta altarului.
Un fulg din
aripa unui Inger.
La mantia
Maicii Domnului, înaltă de 15 metri, s-au folosit pietricele în 9 nuanțe de
roșu
50 de
specialisti în mozaic conduși de pictorul Daniel Codrescu lucrează din greu la
Catedrală. Iți trebuie multă rabdare, multa migală. Sunt absolvenți ai
Universității de Arte din București sau ai secției de Artă Sacră de la
Facultatea de Teologie “Justinian Patriarhul”. Pleacă de la un desen bun și
ajung la o pictură pe care se montează tesserele de mozaic aduse special de la
Veneția. 50 de oameni folosesc aproape 16 kilograme de mozaic pe metru pătrat.
Tesserele din piatră, adică pietricelele, se folosesc la fundaluri, iar cele
din sticlă la personaje. Pentru fiecare sfânt se face o comandă specială in
Italia, de exemplu, la Mantia Maicii Domnului s-au folosit tessere în nouă
nuanțe de roșu.
Maica Domnului
Platytera are o inaltime de 16 metri, un record pentru toate Sfintele Maicute
ale Domnului din România.
Icoana Maicii Domnului are 16 metri inălțime si are cea mai mare reprezentare din România
“E un anumit
dinamism al suprafeței, care necesită și o participare mare a privitorului”,
spune Daniel. Iconostasul catedralei are 18 metri înălțime, iar icoana Maicii
Domnului Platytera din absida altarului măsoară aproximativ 16 metri, de la
bază până la vârful aureolei. Aceasta este cea mai mare reprezentare a Maicii
Domnului în mozaic din România și una dintre cele mai mari din lumea ortodoxă.
Mozaicul are o suprafață de 3000 de metri pătrați, numai în altar. Până acum,
pictura în mozaic finalizată reprezintă 20% din suprafața picturii Catedralei
Mântuirii Neamului. 3000 de metri pătrați din totalul de aproximativ 15.000,
deci mai este foarte mult de lucru.
Atelierul in care iau ființă
Ingerii si Sfinții. Foto credit Daniel Codrescu.
Mega
recordurile continuă. Catapeteasma este cea mai mare din lume: 23,8 pe 17.1
metri. Peste 4 milioane de tessere de mozaic, care cântaresc aproximativ 8
tone, au fost folosite pănă acum pentru partea din față, vizibilă dinspre naos.
Pietricelele de mozaic sunt marca Orsoni Venezia 1888, au cea mai bogată
cromatică și permit cele mai rafinate jocuri de lumina în funcție de lumina
care intră in lăcas și de situarea privitorului. Venețienii au lucrat la un
moment dat exclusiv pentru Catedrală.
Insight in cel mai
spectaculos atelier din România, foto credit Daniel Codrescu.
“În meseria
noastră trebuie să crezi în ceea ce faci, altfel de plictisești și ți se
înfundă drumul”
“ Tesserele
din mozaic, mai mult ca orice altceva pot fi alăturate în infinite combinații
cromatice și paternuri decorative. Influențele bizantine evocă memoria unui
imperiu pierdut care a renăscut pe teritoriul țării noastre prin artă și
cultură dând naștere unor opere realizare din tessere de mozaic venețian, aur
sau piatră naturală formând textura și profunzimea nesfirsitului joc de lumină.
Când vrei să faci o performanță foarte înaltă nu reușești dacă nu crezi în ceea
ce faci și dacă nu crezi în mesajul pe care vrei să-l transmiți. Este foarte
important că în momentele grele să ai o susținere, sunt momente în care nu mai poți
și vrei să renunți, ți-a ajuns. Dar continui, trebuie să te așezi în starea
respectivă, să crezi în ceea ce faci”, spune Daniel Codrescu.
catedralaFoto credit Daniel Codrescu.
“Prețul
îngerilor nu mai contează. Când ne ducem la Voroneț sau la Capela Sixtină nu ne
gândim la cât au costat”
“Noi zicem
că ne apropiem de 20% din suprafața totală a catedralei, mai avem spatele
catapetesmei, totul depinde și de cum se vor face rost de fonduri, pentru că
este destul de costisitor. Mozaicul e adus din Veneția și de la Carrara, e
material de cea mai bună calitate care o să reziste mult timp, sute de ani,
adică să fie un mesaj pe care să-l trasmitem în viitor. În secolul al 19-lea se
spunea despre mozaic că este pictură pentru eternitate. Mozaicul rezistă cât timp
rezistă și clădirea pe care o înfrumusețează. E o pictură care poate fi
întreținută destul de ușor, poate fi spălată. Cât costă? Depinde de materiale,
dar nu prețul e problema, prețul contează mai puțin, costurile care sunt legate
de mozaic. Contează ceea ce rămâne. Când ne ducem la Voroneț sau la Capela
Sixtină nu ne întrebăm cât au costat. Nu mai contează cât a costat, după 500 de
ani. Și oricum, și dacă știi cât a costat e un lucru foarte abstract pentru
noi, noi nu înțelegem suma exactă și la ce se raportează ea. Mai valoroasă
devine lucrarea în sine”, mărturisește Daniel Codrescu.
Mozaic venețian pentru eternitate in
Bucuresti
“Culorile
mozaicului? Sunt culorile care exprimă această lumina, acest contrast, ele
trăiesc împreună că într-o simfonie și creează o bucurie a ochiului și a
sufletului și cumva te pune într-o comuniune cu sfinții, că de fapt asta este
mesajul, asta e intenția”, mărturisește Daniel Codrescu.
” Culorile trăiesc impreună
ca intr-o simfonie”.
Catedrala va
avea heliport, adăpost antiatomic și este gândită să reziste 500 de ani
Se estimează
că măreața Catedrala a Mântuirii Neamului va fi terminată în anul 2024. A fost
proiectată să dăinuie peste 500 de ani și să reziste la cutremure de peste 8,5
grade pe scara Richter, cam atât vor rezista și picturile mozaic realizate de
echipa pictorului Codrescu. Preoții spun că a costat până acum sub 100 de
milioane de euro, până la faza ”la roșu”, și nu 400-500 de milioane, așa cum
s-a vehiculat. Catedrala se va ridica până la 120 de metri înălțime, va avea
tot atâta lungime și va adăposti aproximativ 5000 de credincioși. Va avea și
săli polivalente, apartamente de protocol pentru preoți, heliport și adăpost
antiatomic. Un fel de Mecca a ortodoxiei.
catedralaFoto credit Daniel Codrescu.
Prea mare, prea mult, prea scump?
Prea nu e spital că e catedral?
Fiecare va
judeca cu mintea, cu credința sau cu necredința sa, cert este că peste 500 de
ani nu va mai conta, iar îngerul pictorului Codrescu va rămâne la fel de
strălucitor, în timp ce noi vom fi demult oale și ulcele. Pentru că noi nu
suntem făcuți din pietricele magice, așa cum am văzut eu bucăți de mozaic
într-o vila din Pompei, scoase la suprafață, de sub șapte metri de lavă
înghețată.
catedrala mintuirii neamuluiMaica
Domnului si Fiul, mozaic bizantin de secol 9 in Hagia Sofia, astăzi acoperit de
Recep Tayyip Erdogan, noul Sultan de la Stambul.
Așa cum am
văzut la Stambul, in Hagia Sofia, asa cum am văzut cu ochii mei pavimente în
palatele lui Nero și plafoane în vilele din Roma și pereți pe care erau
reprezentați războinici, cerbi și tineri care se luptau cu tauri sălbatici și
gladiatori care se odihneau. Așa cum am văzut mozaicuri islamice la Alhambra,
la Granada, în Spania, când am fost eu într-o vară cu Fănica și Bogdan Oxigeno,
lucrări de acum câteva sute de ani, cu motive geometrice complexe și arabescuri
inspirate din forme vegetale sau inscripții caligrafice care vorbesc despre
Allah. A fost o vară de neuitat. Ingerul de pe umărul drept a calătorit cu noi
si ne-a păzit de rele.
Mozaic din Alhambra
Sursa:
MARIAN ILIE
De la: ROSU NICOLAE
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu