Dacoromâncele care au adus
omagiu Neamului prin frumuseţe, jertfă şi spirit
(partea a III-a)
„Frumuseţea
va mântui lumea!”
(Fiodor Mihailovici
Dostoievski)
Marele scriitor rus creştin
ortodox Fiodor Dostoievski s-a referit în expresia sa genială la FRUMUSEŢEA
absolută care este DUMNEZEU –
Mântuitorul lumii.
Frumuseţea Feminină este cea
care provoacă creaţia, civilizaţia şi cultura omenirii.
Elita spiritual-creştină a Naţiuni Ortodoxe Române
se naşte prin Voinţa lui Dumnezeu în concordanţă cu aspiraţiile, virtuţiile,
misiunea proprie şi universală a Neamului, exprimate serafic, filocalic şi
sofianic prin: Suferinţă-Jertfă-Dragoste-Frumuseţe-Spirit,
respectiv prin Crucea ca temei a Biruinţei şi a Învierii.
În fiinţa Românilor, respectiv
a dacoromâncelor plămădite de Dumnezeu, răsar legile inimii şi ale duhului:
Jertfa întru Adevăr, Libertatea întru Spirit şi Iubirea întru Frumos.
Femeia dacoromână prin
frumuseţe şi spirit, prin jertfă şi iubire, prin sensul ei şi taina
sensibilităţii este una dintre marile miracole ale lumii hărăzită de Dumnezeu.
De aceea, se „explică originea sensibilităţii feminine a
marilor mistici.” (Paul Evdokimov, Femeia
şi Mântuirea Lumii, prefaţa Olivier Clement, trad. Gabriela Moldoveanu, Ed.
Christiana, Bucureşti,1995, p. 160)
ELENA GHICA – DORA D’ISTRIA – SYBILA
VALAHĂ
Elena Ghica s-a născut în familia Caterinei Faca/ Facca,
naţionalitate elenă şi prinţul Mihai Ghica, mare Ban al Craiovei, fratele
domnitorilor Grigorie al IV-lea Ghica (1822-1828) şi Alexandru Dimitrie Ghica
(1834-1842). Seva genealogică vine prin Gheorghe Ghica, armân din
Zagoria-Macedonia, ajuns în fanar, apoi domn al Moldovei (1658-1659) şi al Ţării
Româneşti (1659-1660).
Mihai Ghica a fost un pasionat
de arheologie şi numismatică, membru al Societăţii de Istorie şi Antichităţi
din Odessa, iar mama a fost prima
româncă traducătoare şi publicistă, care a tradus lucrarea De l’education des enfants, Paris,
Baudouin freres, 1824 – Pentru educaţia
copiilor. (Dora d’Istria, Gli
Albanesi in Rumenia – 1871)
Cezar Bolliac aducea mărturie
despre frumuseţea feminină a dacoromâncelor, precum că, mama Elenei Catinca şi Mariţica spătarului Costache Ghica, „erau cele mai frumoase femei ale timpului, din câte s-au văzut în
societatea bucureşteană.”
Geniul precoce a îndrumat-o
spre studiul limbilor de la vârsta de 5 ani, greaca veche şi modernă, latina,
engleza, franceza, germana, italiana. A avut privilegiul de a studia cu marii
dascăli ai vremii, G.G.Papadopol şi J.A.Vaillant, primul dându-i măsura
cuvenită, „Geniul ei precoce, bunătatea
îngerească a inimii, o făcură obiectul adoraţiunii a lor săi şi o podoabă
preţioasă a curţii principelui Alexandru.”
Armand Pommier a reuşit să-i
redea cu fidelitate chipul prinţesei Elena Ghica: „Figura sa de un oval perfect, cu o mare puritate a liniilor în toate
detaliile lor, era de o paloare strălucitoare,
subliniată de tonuri roze, şi animată de ochi negri magnifici, ale căror
priviri penetrante şi vii respirau bunătatea şi bunăvoinţa; părul şaten
încorona fruntea sa largă bine dezvoltată sub care străluceau toate luminile
geniului.”
După uzurparea lui Alexandru Dimitrie Ghica, în 1842, întreaga familie
a Elenei, alături de unchiul Alexandru au plecat într-un exil voluntar de 7 ani
în Europa, unde prinţesa a cunoscut marile curţi, Viena, Berlin, Dresda,
Veneţia şi capetele lor încoronate, dar şi pe mentorul ei Alexander von
Humboldt (1769-1859), naturalist, geograf, călător, fratele lui Wilhelm von
Humboldt, întemeietorul Universităţii din Berlin (1810), aprofundându-şi
studiile în pictură, muzică, istoria literaturii, sociologia şi religia.
Familia Elenei s-a întors în Patrie la finele anului 1848, iar în Februarie
1849, s-a căsătorit cu prinţul Aleksandr Kolţov-Masalski, descendent din
normandul Rurik (862-879)
întemeietorul statului rus, căsătorie care n-a durat, fiindcă atitudinea
naţionalistă a prinţesei faţă de Principatele Române în relaţia cu Rusia, au
pus-o în postura de a părăsi Sankt Petersburgul, definitiv şi fără soţ. A fost
momentul când s-a logodit definitiv cu Cultura,
adoptând pentru eternitate numele literar de DORA D’ISTRIA, nume ce presupune „Dor de Istria” – numele anticei Cetăţi dintre Casimcea şi lacul
Sinoe, sau „Dor de Istros”- Dor de
Dunăre, străveghetorul fluviu.
Pasiunea de alpinism, i-a
înteţit zborul spre vârful Monch din Alpii Eleveţieni (4105 m), pe care l-a
urcat ca prima femeie în 11 Iunie 1855, punându-i pe creastă
tricolorul Valahie, alb-galben-albastru pe care era bodat
cu litere aurii VALAHIA.
A urmat apoi vârful Mont
Blanc, la 1 Iunie 1860, fiind a treia femeie care l-a escaladat. (Geo Şerban, La Suisse allemande et l’ascension du
Moench, 1856).
După alpinism, tir şi călărie a participat cu
două peisaje la muzeul Ermitaj, obţinând medalia de argint, după ce debutase în
1845 la Dresda. A vizitat Grecia, Beoţia, Focida, Aetolia, Peloponez, Muntele
Athos, Elveţia, iar în Italia, Napoli, Torino, Genova, Florenţa, unde şi-a
cumpărat casa care-i va purta numele „Villa
d’Istria”.
În anul 1867, parlamentul elen
a emis o lege specială pentru prinţesa noastră dacoromâncă, acordându-i
calitatea de cetăţean de onoare al Atenei, prima
demnitate acordată unei femei, primul privilegiat fiind Lordul George Gordon
Byron.
Dora d’Istria s-a bucurat de aprecierile unor mari personalităţi:
Amalia de Oldenburg, regina Greciei, Frederic Wilhelm al IV-lea regele Prusiei,
Pedro al II-lea D’Alcantara, împăratul Braziliei, baronul Ozeroff, Frederika
Bremer, scriitoare suedeză, Edgar Quinet, Zef Serembe, poet albanez, Gaspare
Gorresio, Tullo Massarani, Michele Amari, Graziado Isaia Ascoli, Giovenale
Vegezzi Ruscalla etc.
Cu ocazia venirii în Regatul
Român în 1875-1876, regele Carol I, i-a acordat Ordinul şi medalia „Bene Merenti”, prin Decret Regal, fiind
prima femeie care a beneficiat de
această preţuire regală.
Elena Ghica – Dora d’Istria s-a bucurat de admiraţia lui George
Bariţiu, Cezar Bolliac, Ion Heliade Rădulescu, Radu Ionescu, Grigore
Alexandrescu, Dimitrie Bolintineanu, Gheorghe Ionescu-Gion, care mărturisea: „Dora d’Istria a voit să facă totul. A
tractat (tratat) istoria popoarelor
balcanice, dar a tractat şi folclorul lor, a scris despre situaţiunea lor
politică, dar a scris şi despre situaţiunea femeii în Orient şi de
pretutindeni; s-a ocupat cu plantarea arborilor exotici în Toscana, dar s-a
ocupat şi cu istoria şi critica artistică a picturei şi a sculpturei. A fost o
eminentă ziaristă pe care, nu cerinţa imperativă şi inexorabilă a foii zilnice,
ci bogăţia şi noutatea subiectelor o îndemnau să producă mult şi de toate
felurile...”
Marchizul de Villemer/ Charles
Yriarte, redactorul şef al revistei Le
monde illustre, Paris, sublinia
că: „Dora d’Istria a citit totul şi a
adnotat totul; ea vorbeşte corect nouă limbi şi le scrie cu mare eleganţă,
fiind unul dintre cele mai curioase exemple de ceea ce poate o natură bine
dotată.”
Heinrich Kurz, scriitor,
istoric literar o compara cu Madame de
Stael – gloria literelor germane
şi franceze de la începutul secolului al XIX-lea; alţii, care o venerau, o
apropiau de scriitoarea George Sand şi contesa Marie d’Agoult/ Daniel Stern.
Şirul admiraţiilor a continuat
prin dr. Adam Wolf, profesor la Universitatea Graz, istoricul Mariei Tereza,
Richard Cortambert, critic francez, E. Lovinescu, Carlo Francesco Gabba,
profesor la Universitatea Pisa, Angelo de Gubernatis, scriitor, lingvist,
orientalist, Antonio D’Alessandri, Universitatea Roma, George Enache,
Universitatea Dunărea de Jos-Galaţi, Ileana Mihăilă, Univ. Bucureşti, Liviu
Bordaş.
Scrierile sale aparţinând unei
creaţii de trei decenii în original sau în traduceri au apărut în Austria,
Belgia, Elveţia, Franţa, Germania, Grecia, Italia, România, S.U.A.
Europa apuseană o considera una dintre cele mai respectate voci ale
timpului său.
Multe enciclopedii de
referinţă s-au întrecut s-o cuprindă în paginile lor, precum şi multe academii
şi societăţi care i-au adus binemeritata cinstire enciclopedică:
Membru onorific al Societăţii
de Arheologie Atena, 28 mai 1860; mb. onor. al Societe Geographique de France,
19 ian.1866; mb. coresp. al Ateneo Veneto di Scienze, Lettere ed Arti-Veneţia,
8 martie 1868; mb. onor. al Academiei de Fizică-matematică şi statistică-Italia
18, iunie 1868; mb. onor. al Syllogos Ellinikos din Constantinopol, 8 aug.
1870; preşedinte onor. al Elicon-Societate literară-Smirna-Asia, 17 martie
1871; mb. emerit al Academiei Raffaello-Urbino, 17 dec. 1871; vicepreşedinte
onor. al Asociaţiei Femeilor din Grecia pentru instruirea femeilor, 11 sept.
1872; mb. al Societăţii pentru L’incremento de Teatro-Italia, Florenţa, 21 ian.
1872; mb. al Accademia dei Quiriti-Roma, 1873; mb. onor. al Accademia
Pittagorica-Neapoli, 24 mai 1873; mb. onor. al Academie Nationale de
Lettres-Barcelona, mb. al Institutului Arheologic din Buenos Aires, 30 mai
1873; preşedinte onor. al societăţii El
Chark – Constantinopol, 20 april. 1873; Meister al Freie Deutsche Hochstiff – Frankfurt; mb. al Societa italiana per
gli studi orientali, 9 nov. 1873, devenită Accademia Orientale din 1877; mb.
onor. al Minerva – Trieste; mb. al
Accademia Nazionale dei Lincei.
Dora d’Istria s-a urcat cu Dorul la ceruri în 17 Noiembrie 1888 din
Florenţa.
Alături de Ana contesă de Noailles, Martha Bibescu şi Elena Văcărescu, Dora
d’Istria formează salba de prinţese frumoase dacoromânce care au
fermecat Europa prin cultura, rafinamentul şi spiritul lor creator.
Posteritatea i-a adăugat lângă
blazonul princiar şi sceptrul geniului spiritual.
Cel mai realizat portret pe
pânză i-a aparţinut lui Petre Mateescu, unde personajul ţine o carte în mână,
profilându-şi silueta princiară pe întinsul mării agitate (1876).
GALINA Răduleanu, doctor-medicină.
Galina Răduleanu s-a născut în familia preotului basarabean cu
vocaţie Boris Răduleanu, autorul celebrului tratat dogmatic Parusia. Părintele şi-a crescut şi
educat copiii, Mircea şi Galina în spiritul dragostei de Dumnezeu şi a iubirii
de Patrie. Galina a dat primul test de patriotism înflăcărat în clasa a VIII-a,
pe când era liceană, cu cruciuliţa prinsă pe o panglică tricoloră la gât, în
ora de dirigenţie pe tema Patriotism,
răspunzând: Patriotism înseamnă să-l
iubeşti pe Dumnezeu şi pe rege!
La orele de română se făcea
apologia tătucului, care a înrobit
popoarele prin proletariatul marxist, pe care Galina îl caricaturiza cu satiră
şi dispreţ într-un carneţel, dar prin grija
responsabilei U.T.C. a ajuns la directoare, iar aceasta a alarmat
inchizitoarea inspectoare, care a luat foc, interogând-o după metoda Makarenko.
Întrebare: Recunoşti că Stalin e un geniu?
Răspunsul Galinei a fost promt: Nu ştiu,
nu l-am cunoscut personal. Sentinţa a fost pe măsura răspunsului, eliminarea
din şcoală. Avea 17 ani. A vrut să ia Calea partizanilor, dar a ajuns
magazioneră la o tipografie. Providenţa a ajutat-o însă să termine la fără
frecvenţă într-un an clasele IX, X şi XI, apoi a intrat la Facultatea de
Medicină din Cluj pe care a absolvit-o cu brio.
După un început de carieră promiţător a venit arestarea, care nu i-a ocolit
nici pe părintele său, nici pe fratele drag. Era într-o Vinere, 23 Septembrie
1960.
A făcut cunoştinţă cu sinistrele închisori Jilava, Arad şi Oradea, trăind
suferinţa, umilinţa, batjocura, frigul, foamea, dorul de familie, de neam, dar
şi demnitatea, curajul, răbdarea, ruga, poezia lui Eminescu, a lui Radu Gyr,
întărirea credinţei, iubirea de străbuni şi de Dumnezeu, despre care vorbeşte
în autobiografia sa, Repetiţie la
moarte... din spatele gratiilor, Fundaţia Sfinţii Închisorilor,
Piteşti-2013.
Manuscrisul
înainte de a fi terminat a plecat în
Franţa în 1966 şi s-a întors în 1990.
Alături de
binecuvântarea Maicii Domnului, de
purtarea de grijă a Mântuitorului
Hristos, de rugile părintelui Boris,
alte două puteri angelice i-au dat aripi sufletului: Mihail Eminescu şi Radu Gyr, care au aşezat-o pururea în
Pantheonul spiritualităţii şi demnităţii dacoromâne. „Veghetorul” meu constant a fost Eminescu. În închisoare, fiecare zi,
aproape fiecare ceas şi-a avut versul şi melodia sa.” (Repetiţie..., p. 77)
Poezia lui Radu Gyr o cuprindea ca o tainică
adiere celestă venită de sus sau ca o vibraţie misterioasă, ancestrală ţâşnită
din străfundurile serafice ale Străbunilor.
„Cu vele rupte ne-am retras/ în golful
rănilor de-acum/ şi totuşi ce suav parfum/ în sânge încă ne-a rămas...//
Înfrânţi – şi n-am căzut deloc,/ învinşi – şi-o luptă n-am pierdut,/ n-am
sângerat decât în lut/ şi suntem numai răni de foc.”
Ziua de 23 Iunie 1964, a venit ca o Zi de
Înviere, aducându-i eliberarea. A ajuns un smerit şi distins medic psihiatru. Mi-am trăit
profesia ca fiind însuşi sensul vieţii mele!
( va urma)
GHEORGHE
CONSTANTIN NISTOROIU
7 Mai 2021
+ Izvorul
Tămăduirii
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu