Toamna crizei economice în Europa
Petru Romoşan
12 Septembrie 2021
Dintre
cele patru imperii recunoscute ca atare astăzi de toată lumea - S.U.A., China,
Rusia, Uniunea Europeană (sub clară dominaţie germană) -, cel din urmă, U.E.,
stă economic de departe cel mai rău. S.U.A. a redistribuit prin F.E.D. mii şi
mii de miliarde de dolari (trilioane), dintre care cele mai multe au aterizat
în marile bănci americane. China ia decizii majore pentru „prosperitatea
comună” a întregii populaţii, sacrificând creşterea pe Bursele externe a
firmelor sale de Big Tech şi aruncând în faliment şi învăţământul cu plată
organizat, de regulă, de O.N.G.-uri. Rusia, supusă sancţiunilor interminabile
ale S.U.A. şi U.E., şi-a dezvoltat din necesitate una dintre cele mai puternice
agriculturi mondiale - a depăşit la producţia de grâu S.U.A. şi Canada anul
acesta - şi şi-a diversificat producţia industrială. Obiectivul: să nu mai fie
„o benzinărie care se preface că e o ţară” (John McCain, 2014).
Odată
cu Covidul, U.E. a suspendat regulile foarte stricte în materie de deficit
public. Statele U.E. au uitat volens-nolens rigiditatea bugetară şi au lăsat să
crească în voie datoriile. Toată suflarea europeană aşteaptă cele 750 de
miliarde de euro în subvenţii şi împrumuturi promise de U.E. şi B.C.E. Care,
foarte probabil, nu vor veni. Germania se găseşte în campanie electorală, în
alegeri parlamentare complicate şi riscă să nu aibă prea repede o majoritate
stabilă. Iar dacă va câştiga urmaşul desemnat al Angelei Merkel, Armin Laschet,
se estimează că acesta va reveni la ortodoxia bugetară cerută de Curtea de la
Karlsruhe şi la cea mai dogmatică politică de austeritate. Germania postbelică
are în A.D.N. spaima de devalorizarea monedei după experienţa Republicii de la
Weimar, care a dus la apariţia lui Hitler şi la război. Aceeaşi politică de
austeritate se profilează şi în Franţa şi Italia[1] .
La sfârşitul lui 2020, datoriile
publice din ţările Eurozonei crescuseră la 98 % din PIB. În septembrie 2021,
datoria Zonei Euro pare să fi depăşit 103 %. Câteva ţări au datorii colosale,
şi deci foarte periculoase : Grecia 217 % din PIB, Italia 151 %, Portugalia 137
%. Franţa, care în 2019 avea 98,1 % din PIB datorie, a ajuns în martie 2021 la
118,2 %. În ultimii aproape doi ani de Covid, datoria tuturor ţărilor europene,
a Germaniei inclusiv, a ţărilor din Eurozonă plus cea a ţărilor din afara ei
(Bulgaria, Cehia, Danemarca, Croaţia, Ungaria, Polonia, România, Suedia), a
crescut exponenţial. Marile bănci franceze şi germane sunt practic falite sau
la limita falimentului. Capitalurile lor proprii, tangibile sunt negative:
„Société Générale” -351,4 miliarde de euro, „BNP Paribas” -339,4 miliarde,
„Deutsche Bank” -61,5 miliarde. Aceste bănci ar fi trebuit să fie declarate în
faliment, dar autorităţile nu au avut curajul să ia această decizie, aşa că ele
sunt astăzi doar pe buza prăpastiei. În acelaşi timp, băncile americane au
fonduri proprii pe plus, conform regulilor contabile şi prudenţiale în vigoare
atât în Europa, cât şi în America: „JP Morgan” +304 miliarde de dolari,
„Citigroup” +219 miliarde, „Wells Fargo” +212 miliarde, „Bank of America” +178
de miliarde. Capitalizarea bursieră a băncilor franceze şi germane este
incomparabil mai mică decât capitalurile lor tangibile negative : „Société
Générale” valorează 22,4 miliarde de euro, „BNP” Paribas 66 de miliarde,
„Deutsche Bank” 25,4 miliarde. Băncile americane, în schimb, pe lângă
capitalurile lor pozitive, au şi capitalizări bursiere mult mai mari : „JP
Morgan” 465,2 miliarde de dolari, „Bank of America” 343,2 miliarde, „Wells
Fargo” 198 de miliarde etc.[2].
„JP
Morgan” a pus deoparte... 270 de miliarde de dolari de disponibilităţi (cash)
pentru a salva în maniera sa marile bănci europene, ceea ce înseamnă că acestea
vor trece sub controlul americanilor în condiţii foarte avantajoase pentru
ei”[3] .
Trebuie
menţionat că datoria Uniunii Europene (27 de ţări) se ridica la 12 420 de
miliarde de euro la începutul lui 2021. Zecile de miliarde de euro pe care
le-au negociat recent P.N.L. şi U.S.R., pentru P.N.D.L. (ca să fie cumpăraţi
primarii P.N.L. pentru moţiunea lui Cîţu) şi pentru agenţia de pe lângă
Ministerul Sănătăţii (pentru Vlad Voiculescu, de la U.S.R.-Plus, şi pentru toţi
useriştii plusişti, ca să mănânce şi gura lor ceva), sunt nu numai fantomatice,
ci de-a dreptul tragicomice. De unde vor fi scoşi aceşti bani în contextul
crizei economice care abia începe în toată Europa ? De la U.E. ? De la Germania
? În fapt, cele două partide imature şi total iresponsabile au negociat pielea
ursului din pădure. Şi au dat vrabia din mână (guvernarea şi stabilitatea
politică) pe cioara de pe gard (preşedinţia P.N.L).
Sub
îndrumarea, de asemenea iresponsabilă, a modestului profesor de fizică de la
Sibiu, care a început să se creadă, dacă nu chiar Carol I, atunci cel puţin
noul dictator al tristei noastre Românii. Să amintim aici şi că, sub Klaus
Iohannis, Ludovic Orban şi Florin Cîţu, România ocupă un dezastruos loc patru
în U.E. la deficitul balanţei comerciale : Franţa -74,4 miliarde de euro (în
2019) şi -82,5 miliarde (în 2020) ; Spania -34,6 miliarde (în 2019) şi -15,8
miliarde (în 2020) ; Grecia -22 de miliarde (în 2019) şi -17,9 miliarde (în
2020) ; România -17,6 miliarde (în 2019) şi -18,7 miliarde (în 2020). Ţările cu
o balanţă comercială pozitivă semnificativă sunt, în ordine : Germania (+228,3
miliarde de euro în 2019 şi 182,4 miliarde în 2020), Irlanda, Olanda, Italia,
Belgia. Pe un plus mai mic în 2019 şi 2020 se află Polonia şi Suedia.
Atât
U.E., cât şi moneda euro se apropie, după mai mulţi experţi, de o catastrofă.
Retragerea S.U.A. din Afganistan şi din Ucraina (ţară pusă în braţele Germaniei
la recenta întâlnire de la Washington dintre Joe Biden şi Angela Merkel) poate
fi urmată şi de o mai largă dezangajare, militară şi politică, a S.U.A. din
Europa. Atât N.A.T.O., cât şi U.E. (mai vechea Comunitate Europeană) sunt
creaţii americane după cel de-al doilea război mondial destinate să ţină sub
control Europa care tocmai ieşea dintr-un război devastator. Şi pentru
beneficii şi profituri, se înţelege. Balanţa este de o bună bucată de vreme
negativă pentru americani, de unde şi insistenţa fostului preşedinte Donald
Trump pentru cheltuieli militare sporite. Franţa şi Germania au anunţat deja
punerea pe picioare a unei apărări proprii, cu o primă decizie concretă : o
forţă de intervenţie rapidă de 5 000 de oameni. S.U.A. pivotează, în schimb, pe
frontul China, adevăratul său concurent de azi, în Asia, în Pacific şi în Marea
Chinei de Sud. China se pregăteşte serios să preia Taiwanul, teritoriu chinez
la care nu a renunţat niciodată, recunoscut ca atare de S.U.A.
Marile
realizări politice ale României din ultimii 30 de ani - integrarea în N.A.T.O.
şi în U.E. - pot să se dovedească amândouă falimentare. Am pierdut în aceşti
ani aproape cinci milioane de concetăţeni, dintre care o bună parte sunt oameni
tineri cu studii superioare, foarte calificaţi, fără nici o contrapartidă sau
compensaţie. „Bătrâna Europă” a reuşit, pe spatele ţărilor din Europa Centrală
şi de Est, foste comuniste, să-şi prelungească agonia, care pare de neoprit. În
relaţia cu S.U.A., Klaus Iohannis s-a ales totuşi cu o şapcă de colecţie în
calitatea sa de cel mai slab preşedinte din istoria României.
Publicaţiile
economice serioase prevestesc o criză gravă în Europa : „Politica stimulării
monetare continue şi-a epuizat resursele, provocând o criză pentru cei care fac
politica Băncii Centrale Europene. Ca şi omologii lor din Statele Unite şi din
alte bănci centrale importante, ei se confruntă cu certitudinea crescândă că
ratele dobânzilor urcă, că valoarea activelor financiare scade şi căderea generală
este însoţită de creşterea preţurilor. Conform neokeynesianismului, această
combinaţie e o imposibilitate, dar chiar asta se vede acum la orizont. Punctul
de pornire nu este doar în dobânzile negative, ci şi în nivelul mediu al
datoriei publice raportate la P.I.B., care se află la 103 % [...]. Sfidând
termenii Pactului de Stabilitate din Tratatul de la Maastricht din 1992, după
primirea Greciei şi a Italiei în Zona Euro, istoria monedei euro şi a B.C.E. a
cunoscut constant încălcări ale regulilor şi muşamalizări. Fără Covid şi fără
creşterea preţurilor care e aproape sigur acum că vor împinge în sus ratele
dobânzilor, B.C.E. şi Bruxelles-ul ar mai fi putut scăpa un timp de greutăţi
trecând peste regulile de bază.
Criza
cu care se confruntă Zona Euro diferă de cea din S.U.A., care, lăsând la o
parte factorii sociali, e în principal o consecinţă a tipăririi de bani.
Politici asemănătoare au fost practicate şi în Zona Euro, dar nu cu aceeaşi
amploare. Problemele sale ţin mai mult de structură, cu un sistem bancar
folosit în exces şi prea încrezător în ascunderea datoriilor nerambursabile
prin sistemul de raportare „Target 2” (scoaterea datoriilor toxice în afara
bilanţului - n.n.). [...] Realitatea este că euro e liantul care-i ţine pe
membrii Zonei Euro laolaltă - fără el, proiectul european e mort şi îngropat.
Vuietul care cere întoarcerea la statele-naţiune va fi aproape irezistibil, şi
nu numai pentru Germania, ci şi pentru cei care apreciază această voce a
raţiunii. Ţările din Europa Centrală, ca Polonia şi Ungaria, ar putea înceta să
mai încerce reformarea Uniunii Europene din interior, alegând să plece pur şi
simplu, iar câteva ţări mai mici, care se află în Uniune pentru subsidii nu vor
mai avea nici un motiv să rămână”[4].
De
ce este astăzi U.E. imperiul cu cea mai proastă situaţie economică şi de ce
poate fi locul din care va porni noua mare criză? Mai întâi pentru că U.E.
(prin Germania) a fost tot timpul dependentă de economia americană, de dolarul
american, iar azi S.U.A. pare să se retragă cam de peste tot, să se întoarcă
acasă, între cele două Oceane. Construcţia U.E. a fost şi a rămas, la fel ca
moneda euro, una artificială. Indecisă între un stat federal (cum e S.U.A.) şi
un fel de O.N.U. economic european, la mâna S.U.A., prin N.A.T.O. mai ales.
„Guvernul de la Davos”, guvernul mondial, care a prins aripi cu Covidul, pare
să se exprime cel mai bine prin Germania şi prin U.E., cu politicile „verzi” şi
cu controlul digital al populaţiei. Apoi, sancţiunile economice impuse de
S.U.A. Rusiei au fost puse în aplicare mai ales de U.E. A mai venit şi
BrExit-ul, care a însemnat o mare lovitură pentru U.E. Iar faimosul motor
franco-german pare să funcţioneze pe modelul racului.
Aranjament
grafic - I.M.
-------------------------------------
[4]
Alasdair Macleod - „Eurozone finances have deteriorated”,
https://www.goldmoney.com/research/goldmoney-insights/eurozone-finances-have-deteriorated
- 5.09.2021.
[3]Jean-Pierre
Chevallier - idem).
[2]
Jean-Pierre Chevallier, „Coronavirus et tsunami bancaire: anticipez les
conséquences !”, https://chevallier.biz/ - 17.08.2021.
[1]Frédéric
Farah - „Plan de relance : „L’impossible moment keynésien en France et en
Europe”, https://www.marianne.net/agora/tribunes-libres/plan-de-relance-limpossible-moment-keynesien-en-france-et-en-europe
- 4.09.2021.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu