Printr-un
efort încununat de succes, pornit din gândul de a onora cu sfinţenie trecutul
cultural al zonei Văratic, prin generozitatea unui ideal asumat ca datorie de a
fi, într-o benefică colaborare cu dl. primar Neculai Adrian Nastasă și
Consiliul Local al Primăriei Agapia s-a editat albumul omagial:
Anotimpurile
poeziei lui Eminescu la Văratic
170
de ani de la naşterea Românului Absolut, Mihai Eminescu
The
seasons of Eminescu's poetry at Văratic
170
years from the birth of the Absolut Romanian, Mihai Eminescu
Les
saisons de la poésie d'Eminescu à Văratic
170
ans depuis la naissance du Roumain Absolu, Mihai Eminescu
Albumul
a fost tipărit cu binecuvântarea Înaltpreasfinţitului TEOFAN Mitropolitul
Moldovei şi Bucovinei.
Prefaţa:
academician Ioan Aurel POP
Coordonator
proiect: Stavrofora Iosefina GIOSANU
Albumul
cuprinde texte semnate de: IPS IOACHIM,
Iosefina GIOSANU, Mihai CIMPOI, Ilie BĂDESCU, Nicolae GEORGESCU, Emilia
ŢUŢUIANU, Theodor CODREANU, Veronica BALAJ, Dan Toma DULCIU, Petruş ANDREI şi
Gheorghe SIMON
Ediţie
îngrijită şi coordonată, concepţie grafică, realizare album: Emilia ŢUŢUIANU,
Dorin DOSPINESCU, Victor RONCEA
Fotografii:
Cristina NICHITUŞ RONCEA, Dorin DOSPINESCU
Redactor:
Dorin DOSPINESCU
Grafica:
Constanţa ABĂLAŞEI
Considerație
și recunoștință, Doamnei Europarlamentar Maria Grapini, pentru sprijinul
financiar acordat tipăririi albumului!
Mulţumiri
Maicii Stavrofora Iosefina Giosanu, stareţă a Mănăstirii Văratic, Consiliului
Mănăstirii Văratic şi Centrului Cultural Spiritual Văratic - care a susţinut şi
elaborat acest proiect - pentru reuşita realizării albumului aniversar.
Un
omagiu adus poetului naţional, purtat de fuiorul destinului şi în zona
mănăstirii Văratic, din ţinutul Neamţului.
Mulţumiri
distinselor personalităţi prezente în filele albumului, cu prinosul Domniilor
lor - ofrandă Luceafărului poeziei române, Mihai Eminescu!
Editor
Editura Muşatinia: Emilia ŢUŢUIANU
PREFAŢA
Un album despre Eminescu, la peste 170 de ani de
la nașterea sa, despre Eminescu și
Veronica, despre Eminescu și Creangă, despre Eminescu și gura de rai moldavă nu
poate să fie decât o sărbătoare a spiritului. Universul Eminescu trebuie să
înceapă pentru fiecare român ca o poveste spusă în anii copilăriei. Numele de
Eminescu se aude de timpuriu, învelit într-o fascinaţie aparte, inclusiv
datorită rezonanţei sale frumoase, adânc enigmatice pentru mintea însetată de
minuni. Tot în anii copilăriei, sufletele, înainte de a putea pricepe ce este
creaţia spirituală, ascultă poezia lui Eminescu prin cântec. „Sara pe deal”,
„Mai am un singur dor” ori „Pe lângă plopii fără soţ” vin spre noi prin muzică.
Versurile puse pe note muzicale nu sunt departe de adevărul primar al poeziei,
care, odinioară, pe vremea trubadurilor, truverilor și Minnesänger-ilor, se
cântau înainte de simpla lor rostire. „Luceafărul” și „Călin” sunt povești de
demult de-ale bunicilor, spuse în versuri, cum poveste este însăși viaţa autorului
versurilor. Îl vedem aievea pe „băietul” care cutreiera pădurile, oprindu-se
când era însetat (mai mult de sensuri decât de apă) lângă izvor, pierdut adesea
în iarba poienelor, atent la zborul păsărilor, la unduirea trestiilor sau la
pala vântului. „Băietul” acesta, ajuns elev la Cernăuţi, departe de casă, s-a
întristat tare la moartea lui Aron Pumnul, deslușind durerea marilor treceri.
Elevul a crescut pe nesimţite, prinzând dor de cosânzene, care treceau „pe
lângă plopii fără soţ” sau pe care le aștepta lângă „lacul codrilor albastru”.
Printre iubiri înfocate și dezamăgiri crunte, a înfăţișat mereu natura
apropiată și îndepărtată, cea înţeleasă și cea neînţeleasă.
Deși pastelurile încep la noi cu strofe din
„Sburătorul” lui Eliade și continuă triumfal cu Alecsandri, niciun colţ de
natură nu a fost transpus în poezie vreodată ca-n versurile: „De treci codri de
aramă, de departe vezi albind/ Și-auzi dulcea glăsuire
a pădurii de argint”. Parcă se vede aievea iarba ca fiind de omăt, nuferii
galbeni încărcând lacul, luna lunecând pe boltă, plopii cutremurându-se,
ramurile bătând în geam. Și „băietul”, devenit flăcău, le înnobila pe toate cu
spiritul său.
De la fata de împărat, care-și înălţa privirea „din
umbra falnicelor bolţi” spre Luceafăr și până la turmele care, din vale, urcau
dealul, vegheate din înalturi de „stelele ce scăpărau” pe căi pământene, sau de
la casele ridicate-n lună de „streșine vechi” până la „lumina stelei ce-a
murit”, ajunsă la noi, jos, din „depărtări albastre”, toate exprimă echilibrul
nostru ondulat, setea îngemănată de pământ și cer, de întuneric și de lumină,
de materie și de spirit. Eminescu este un scriitor universal, dar nu ar fi
putut fi astfel dacă nu exprima profunzimea spaţiului românesc și a poporului
român.
Eminescu a transpus viaţa timpului său, lumea din a
doua jumătate a secolului al XIX-lea, cu aspectele ei frumoase, neutre, urâte
sau chiar grotești („Veacul nostru ni-l umplură saltimbancii și irozii”), a
prefigurat patetic viitorul („Ce-ţi doresc eu ţie, dulce Românie!”) și a
refăcut, cu mijloacele artistului, trecutul. Trecutul acesta este al omenirii
și al românilor deopotrivă, un trecut revolut care pornește cu Biblia, continuă
cu Egipetul, trece prin Grecia, prin Roma și Dacia („Rugăciunea unui dac”) și
zăbovește mult, în spirit romantic, asupra Evului Mediu. Este în creaţia
eminesciană toată povestea lumii noastre medievale, cu eroi și voievozi
vajnici, pătrunși de credinţă și de onoare, cu fii de domni care grăiesc „din
carte”, aidoma ţăranilor sfătoși, „de din vale de Rovine”, cu domniţe
îndrăgostite de luceferi, cu sultani orgolioși, care se visau stăpânii lumii.
Întristat și dezamăgit de lumea sa meschină, s-a cufundat tot mai mult în alte
lumi, dintre care cea a trecutului medieval a rămas mereu una preferată. Firește,
Evul Mediu nu a fost numai așa cum îl recreează Eminescu, dar a fost și așa.
Eminescu a trecut pragul acestei vieţi, în acord cu
ultimul său dor, contopindu-se cu strămoșii săi, „la marginea mării”, având
„codrul aproape”, sub un „cer senin”, pe „tinere ramuri”, vegheat de tei și
stele. Viaţa lui adevărată a început postum și ea este eternă, dincolo de
voinţa cuiva. Firește, Eminescu a avut „critici” destui, încă din timpul vieţii
sale trecătoare și era absolut normal să fie așa. A avut și adulatori fără
limite, fiindcă nu poţi să nu te extaziezi înaintea creaţiei sale. A avut, în
fine, analiști fini, care i-au disecat cu acribie opera, relevându-i
semnificaţiile, descifrându-i rădăcinile, influenţele, mesajele peste spaţii și
timpuri.
Cea mai mare împlinire a lui Eminescu a fost iubirea
răsădită etern printre noi prin poezie. El a întruchipat dragostea pentru
Veronica, singura femeie care-l numește „Eminul meu iubit”, o prietenie sinceră
pentru Ion Creangă, chemat „bădiţa Ion” și o unică percepere a „codrilor de
aramă” și a „pădurii de argint”. Albumul de faţă reface imaginile artistice
eminesciene prin imagini vizuale, ajutându-ne să înţelegem cum mintea și
sufletul poetului au transformat ceea ce el percepea cu ochii. Centrul Cultural
Spiritual Văratec – locul în care s-a contopit cu pământul și cu cerul Veronica
Micle – prin maica stareţă, Stavrofora Iosefina Giosanu şi doamna Emilia
Ţuţuianu – ne încântă și ne descântă cu lumea lui Eminescu, surprinsă prin
natura umană și divină a mănăstirii. Din acest spaţiu sacru, viaţa și creaţia
scriitorului ni se dezvăluie în chipuri și icoane, așezare sub semnul
eternităţii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu