joi, 2 iunie 2022

Al. Stănciulescu-Bârda - MINILECTURA cu GAND de SEARA, DOAR O VORBA... 03/06/2022 - 08/06/2022

 



Călugărița

 

 

Domnișoara Mărioara S. mi-a scris mai multe scrisori, încă de pe primăvară. Mă întreba, nici mai mult, nici mai puțin, dacă e bine să se călugărească sau nu. Drept ,,argumente” privind orientarea sa spre viața monahală, spune că are 23 de ani, că e fecioară, că e foarte credincioasă, că lucrează în domeniul sanitar, că e dezamăgită de viață.

 

I-am răspuns, cum era și firesc, cu prudență, că nu se pot da îndemnuri definitive în aceste situații. Călugăria este  o chemare, o vocație, cu care te naști. O ai sau nu o ai. Dacă vrei s-o altoiești pe un spirit lipsit de o asemenea menire, eșuezi, creezi un avorton, o anomalie. Nici celui în cauză nu-i folosește, iar pe alții îi smintește. Fiecare se poate analiza pe sine cu toată atenția și cu toată seriozitatea, ca să vadă spre ce are pornire. Nu poți să ceri urechii să vadă, nasului să audă, ochilor să meargă. Fiecare dintre noi avem ,,stofă” pentru o anumită activitate majoră în viață. Descoperi de timpuriu vocația ta, chemarea ta și o urmezi, te vei putea realiza; nu o descoperi sau o falsifici, nu-ți vei găsi locul niciodată, vei fi un om mereu nefericit, mereu în căutare, iar munca ți-o vei face de mântuială. Cât privește călugăria, lucrurile sunt deosebit de delicate. Ca și în preoție, nu e bine să intri dacă nu ai chemare pentru aceasta. O profanezi și vei răspunde în fața lui Dumnezeu și a oamenilor de falsul pe care-l săvârșești.

 

Pe un asemenea drum dacă te-ai hotărât să mergi, trebuie să știi că e deosebit de greu, cu multe capcane, cu multe pericole și cu multe privațiuni. Cele trei voturi monahale, pe care va trebui să le respecți cu strictețe toată viața: fecioria, sărăcia de bună voie și ascultarea necondiționată, nu sunt lozinci pentru defilare. Ele constituie codul moral și social, alături de multe, foarte multe condiții asemănătoare, înseamnă dedicarea definitivă și totală a vieții slujirii lui Hristos. Ca și preoția, este sublimă. Ca și focul sau curentul electric, dacă nu știi, nu vrei sau nu poți s-o folosești conform unor reguli precise și dure,  te arde! Trist, dar adevărat!

 

În sensul acesta i-am răspuns domnișoarei M. S., îndemnându-o ca în concediu să meargă la o mănăstire, ca să cunoască adevărata viață monahală în toată splendoarea și duritatea ei și apoi să se decidă singură.

 

Drept răspuns, domnișoara M. S. mi-a scris că în concediu se va duce pe litoral să lucreze ca chelneriță la un local de acolo. Auzise că acolo se câștigă bine. De atunci nu mi-a mai scris. Nici nu mai era cazul. Probabil că între timp s-a ,,documentat!”

 

(Călugărița, în ,,Cuget Românesc", Bârda, an.  I(1992), nr.  1, p. 4; în ,,Datina", Tr.  Severin, an.  III(1991), nr.  448(29 oct.), p. 1, 2-3; în vol.  Al.  Stănciulescu-Bârda, Istoria clipei, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, 1999, pp.  206-207; în vol.  Al.  Stănciulescu-Bârda, Inima mamei, ed.  II-a, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, 2002, pp.  52-53).

 

Pr. Al. Stănciulescu-Bârda

 

 

MUZICA LUI ARVO PART

Mitropolitul Ilarion Alfeiev

 

 

Arvo Pärt este un compozitor a carui opera vizionara este motivata religios de limbajul muzicii sale, înradacinat în Traditia Bisericii. Pärt este nu numai un crestin ortodox credincios, ci si un om al Bisericii angajat, care traieste o intensa rugaciune si viata spirituala. Bogatia experientei sale duhovnicesti launtrice dobândite prin trairea Tainelor Bisericii este pe deplin reflectata în muzica sa, care este ecleziala si sacra atât în forma, cât si în continut.

 

Se poate ca simplitatea, armonia si chiar monotonia palpabila a muzicii lui Pärt sa corespunda cautarii spirituale a omului contemporan. Iubitorii de muzica din secolul XXI, obositi de schimbare si de iubirea de sine, gasesc mângâiere si odihna în aceste triade nepretentioase. Ascultatorul, dezobisnuit treptat de liniste, dobândeste, prin aceste acorduri line, dorita pace launtrica. Tânjind dupa „muzica îngereasca”, se împartaseste de lumea de Sus prin aceasta asemanare de monodie înrudita cu regularitatea slujbelor bisericesti.

 

Mitropolitul Ilarion Alfeiev, Cantul inimii – puterea cuvantului si a muzicii (MIA), traducere de Laura Marcean & Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 24-25.

 

 

ENERVAREA

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

A te enerva pe cineva pentru un lucru material, înseamna sa plasezi acel lucru mai presus decât fratele tau. Dar ce este mai presus decât omul? Nimic pe pamânt, nu este mai nobil decât omul.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea intru Hristos, traducere de diac. Dumitru Dura, Ed. Oastea Domnului, Sibiu, 1995, p. 168

 



Amazoanele nopții

 

 

Era vara. Veneam dinspre Șiroca. Era noaptea, pe la ora 23. Între Bâlvănești și Godeanu am întâlnit mai multe grupuri de fete și băieți. Mergeau la o nuntă în Godeanu.

 

A doua zi am auzit că între cele două sate s-a răsturnat dimineața, pe la ora 4, un autoturism ARO supraîncărcat. Bilanțul: două fete moarte și mai multe rănite.

 

Întâmplător, am citit de curând un reportaj dintr-un oraș dunărean. Se vorbea acolo de două fete, care se înecaseră în Dunăre noaptea. Fuseseră la discotecă în oraș și, către dimineață, doi binevoitori se oferiseră să le treacă Dunărea cu barca, pentru a se reîntoarce în satul lor. La jumătatea Dunării luntrașii își ceruseră ,,plata”. Se produsese un fel de bulibășeală, pierduseră echilibrul și barca se răsturnase. Pescarii scăpaseră înotând, dar fetele se duseseră la fundul apei.

 

Adăugând la aceste fapte alte multe asemenea, pe care fiecare le cunoaștem din viața de zi cu zi, adăugând numeroase violuri, nenumărații copii veniți sau neveniți pe lume, copii ,,din flori”, înțelegem că situația este mult mai gravă decât la prima vedere. Am putea spune că ar fi vorba de o carență, de o mare carență în viața și educația copiilor și a tinerilor. Nu numai ei poartă responsabilitatea unor astfel de fapte, ci și părinții. Motivații de genul ,,nu mai am ce-i face!”, ,,anturajul e de vină”, ,,acum e mare, să se descurce” nu pot să-i disculpe. Educația unui copil începe cu douăzeci de ani înainte de a se naște acel copil, spunea un mare pedagog. Lipsa de cultură, de educație religioasă în familii, duce la astfel de cazuri.

 

Am discutat cu mai multe femei vârstnice. Îmi povesteau de vremea tinereții lor. Mărturii de genul celor ce urmează sunt numeroase și ele pot fi regăsite în fiecare sat:

 

,,- Dacă se întâmpla să mă duc acasă după asfințitul soarelui de la horă sau de la nedeie, tata era în stare să mă toace pe tocător ca pe lemne!” Sau:

 

,,- Fata care se copilea, zile bune nu mai avea toată viața ei! Dacă n-o omora taică-său, o omora disprețul satului. Până la bătrânețe era arătată cu degetul și toți se fereau de ea ca de ciumați!”

 

Sunt două aspecte diametral opuse privind educația fetelor, a tineretului în general. Familia avea mai multă autoritate, părinții aveau un cuvânt greu de spus privind comportamentul copiilor lor. Aceasta ducea, fără doar și poate, la o mai mare sănătate morală și spirituală a națiunii. Destrăbălarea, dezmățul, participarea la baluri și discoteci nocturne a tineretului, a adolescenților, ar trebui să dea de gândit părinților în special, societății în general. E adevărat că ,,intrăm” în Europa, dar mai întâi aș întreba părinții și pe cei cu putere de discernământ dacă au intrat vreodată într-o discotecă, într-un local de noapte, în care ,,se dansează”, ,,se ascultă” muzică? Suntem un popor cu vechi tradiții morale și religioase, cu o cultură populară solidă și nu cred că Europa ne pretinde să ne intoxicăm copiii cu tot felul de aberații comportamentale, pentru ca să ne accepte de parteneri.

 

Dispariția unor criterii morale de referință, unor criterii perene, incontestabile, duce la un adevărat haos comportamental în viața tinerilor. Rezultatele se văd imediat sau mai târziu. Apariția unor boli incurabile de tipul SIDA, ca o revanșă a naturii la dezmățul sexual, avorturile, homosexualitatea, drogurile și multe alte blestemății, la care am adăuga accidentele prezentate mai sus, sunt doar câteva aspecte, care ne fac să înțelegem că mulți tineri din vremea noastră sunt debusolați sub aspect moral și religios, că au nevoie de mai multă atenție din partea familiei, școlii, Bisericii, societății în general.

 

A-i lăsa doar pe mâna poliției și a întâmplării nu cred că este o soluție eficace. Păi, nu?

 

(Amazoanele nopții, în ,,Datina", Tr.  Severin, an.  VIII(1996), nr.  1755(11 dec.), p. 2; în vol.  Al.  Stănciulescu-Bârda, Coșulețul cu flori, Bârda, Editura Cuget Românesc, 1997, pp.  24-26; în vol.  Al.  Stănciulescu-Bârda, Momente și schițe, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, 2000, pp.  39 - 41; în vol.  Al.  Stănciulescu-Bârda, Inima mamei, ed.  II-a, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, 2002, pp.  41-42).

 

Pr. Al. Stănciulescu-Bârda

 

 

 

GANDURI BUNE SI RELE

Sfantul Paisie Aghioritul

 

 

La începutul vietii lui duhovnicesti, omul alunga gândurile rele prin meditatia duhovniceasca, prin rugaciune si prin lupta lui jertfelnica. Dupa aceea vin în întregime gândurile cele bune. Mai târziu înceteaza si gândurile bune si vine iluminarea dumnezeiasca.

 

Mustrând raul, deseori nu iese nimic. Aratând binele, raul se mustra el singur.

 

Ca mintea si inima unui crestin luptator sa se curateasca, trebuie ca acesta sa nu primeasca gândurile rele, nici sa gândeasca cu viclenie. Sa se lupte, pe cât poate, simplu, smerit si cu darnicie.

 

Progresul duhovnicesc al ucenicului nu tine de duhovnicul bun, ci de gândurile bune ale ucenicului.

 

Daca vrei sa devii isihast, sa vietuiesti în liniste, dobândeste mai întâi linistea ta launtrica prin gândurile cele bune.

 

Sfantul Paisie Aghioritul, Mica filocalie, traducere de Parintele Victor Manolache, Ed. Egumenita, Galati, 2009, p. 56-57

 

 

CORBUL

Sfantul Simeon din Dajbabe

 

 

Precum în luna  august un corb flamând va mânca fie si o smochina, tot astfel un biet om va spune o minciuna într-o împrejurare nedorita. Corbilor li se cuvine sa manânce carne, iar oamenilor, sa spuna adevarul.

 

Sfantul Simeon din Dajbabe, The Orthodox Word, nr. 271-72, traducere de Laura Marcean, Ed. St. Herman, Platina, SUA, 2010, cap. Selected Verses from the Treasury of St. Symeon’s , p. 37-



Fotografia launtrica

Sfantul Paisie Aghioritul

 

 

Ca sa ne fie de folos, cartile patristice trebuie citite cu smerenie, atentie si rugaciune. Ele se aseamana cu tomografele, caci asa cum acelea „fotografiaza” starea trupeasca a omului, la fel si prin acestea „se fotografiaza” starea lui duhovniceasca. Însa duhul Parintilor se face sensibil doar prin duh. Cititi-i pe Sfintii Parinti, chiar si o pagina, doua pe zi. Sunt „vitamine” foarte energizante!

 

Sfantul Paisie Aghioritul, Mica filocalie, traducere de Parintele Victor Manolache, Ed. Egumenita, Galati, 2009, p. 134.



Evadarea

 

 

Veneam de la Constanța cu trenul. În compartimentul în care mă aflam eu au venit și trei doamne din București. După cum le-am citit eu pe față, erau demult trecute de șaptezeci de ani. Erau de o bucurie rar întâlnită. Parcă erau niște fetițe de școală primară, care au luat vacanță după o perioadă grea. Povesteau tot felul de întâmplări, descriau până în cele mai mici detalii locurile pe care le vizitaseră de la Mangalia până la Eforie Nord. Petrecuseră trei zile pe litoral, dormiseră la hotel, umblaseră cu taxiul sau pe jos. Multe locuri ținuseră morțiș să le vadă, fiindcă acolo fuseseră cu o jumătate de veac în urmă, pe vremea când fuseseră și dânsele tinere…

 

Doamnele își aminteau și de escapadele pe care le făcuseră în verile trecute. Cu un an în urmă urcaseră în tren la Brașov, ca să vină la București, dar, neatente, se treziseră în Arad. Era motiv de mare haz această întâmplare și altele asemenea.  

 

După o vreme, cu cât ne apropiam  de București, doamnele deveneau mai triste, mai rezervate. Au început să se plângă de copii, de nedreptățile ce le fac aceștia în fiecare zi, de bădărăniile lor, de facturi, de datorii, de viață, de bătrânețe etc. Așa am aflat și eu, că dânsele sustrag din pensii câte puțin în fiecare lună, ca să nu sesizeze copiii, iar vara, iarăși fără știrea acestora, își iau lumea în cap și pleacă în țară, de fiecare dată în altă zonă, ca să se distreze și să revadă locurile pe unde umblaseră în tinerețe.

 

Când mai aveam ca o oră până în București, a sunat telefonul uneia. A devenit foarte sobră și a deschis telefonul. Era fiul ei. O întreba dacă mai are de gând să mai stea mult la doamna X, adică la una dintre celelalte două. I-a răspuns tristă:

 

,, - Nicule, mamă, numai ce plecă preotul de la parastas. Întârzie aproape două ore. Mai rămân și eu o oră sau două, s-o ajut să strângă masa, să spele vasele, că n-are cine s-o ajute, mamă! Știi cum o persecută fie-sa și o lasă cu toate greutățile! Să nu vii după mine, că eu cum termin găsesc ceva și vin acasă la voi!”

 

A închis telefonul și toate au izbucnit într-un hohot de râs. Plecaseră de acasă în urmă cu trei zile și fiecare spusese copiilor, că se duce la una dintre celelalte două, ca s-o ajute să facă curățenie, să gătească și să aranjeze un parastas. Din când în când mai dăduseră telefon, ca să le spună în ce stadiu sunt pregătirile pentru parastas.

 

Pentru trei zile, femeile acelea evadaseră de acasă, așa cum făceau în fiecare vară. Era secretul vieții lor, bucuria pe care și-o ofereau la un an o dată, bucurie pe care nu le-ar fi dat-o nimeni altfel!

 

(Evadarea, în ,,Scrisoare pastorală”, an.  XV(2016), nr.  331, pp.  1-2;  în vol.  Al.  Stănciulescu-Bârda,  Scrisoare pastorală, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, vol.  IX, 2018,  pp.  170-171).

 

Pr. Al. Stănciulescu-Bârda

 

 

 

MATURITATEA

Sfantul Nectarie al Eghinei

 

 

Vârsta maturitatii face ca duhul, geniul, inteligenta, profunzimea de spirit si cugetul înalt sa se arate în toata splendoarea lor. Capacitatile cognitiva, volitiva, afectiva, aceste trei puteri ale sufletului rational al omului domina universul material printr-o activitate neobisnuita si nemaiîntâlnita. Cel care-si îndreapta privirea nu spre mecanismul somatic, ci spre rezultatele activitatilor spiritului, se va convinge ca un mare spirit strain de materie salasluieste în trup si ca o putere straina vegheaza asupra lui. Iata ca dintr-o privire pune popoare în miscare si cu o vorba, cu un singur cuvânt rascoleste întreaga lume si pamântul se cutremura sub pasii sai. Vointa sa, puternica asemenea celei dumnezeiesti, dorurile sale, nemarginite, asemenea celor ale unei fiinte pururea-fiitoare, iar voile sale, vesnice. Atitudinea aleasa si nobila se bucura de atâta stralucire, încât impune respect tuturor celorlalte creaturi. Toate i se supun si se pleaca la picioarele sale. Cele mai salbatice fiare se pleaca în fata sa; mai degraba de bunavoie decât din constrângere s-au supus, pentru ca Dumnezeu i le-a pus pe toate la picioare, si turmele de oi si toate turmele de boi, pâna si fiarele câmpului, si pasarile cerului, si pestii marilor; si a sadit în ele dispozitia de a i se supune, la fel cum a sadit în om, ca într-o fiinta conducatoare, constiinta superioritatii si a stapânirii.

 

Sfantul Nectarie al Eghinei, Un portret al omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia / Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 20-21

 

 

ASTERNUTUL

Parintele Rafail Noica

 

 

Cum îti asterni, asa dormi. Daca întelegem ca un Dumnezeu al iubirii nu-i un Dumnezeu Care alege, Care a creat Raiul si apoi iadul si face o alegere oarecum arbitrara, întelegem din ce în ce mai mult ca omul singur îsi face asternutul si asa risca sa doarma.

 

Parintele Rafail Noica, Celalalt Noica, Ed. Anastasia, Galati, 2002, p. 60.









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu