joi, 15 septembrie 2022

Al. Stănciulescu-Bârda - MINILECTURA cu GAND de SEARA, DOAR O VORBA... 15/09/2022 - 19/09/2022

 




In memoriam: Mitropolitul Firmilian(I)

 

 

S-a născut la 18 februarie 1901 în satul Plopeasa de Sus din județul Buzău și a primit numele Nicolae. A absolvit Seminarul Teologic din Galați (1914-1923). A susținut examenele de diferență și bacalaureat la Liceul ,,S. Haret” din  București (1924). A urmat Facultatea de Filologie și Filozofie din București (1924-1929) și Facultatea de Teologie din București(1938-1940). S-a călugărit la Mănăstirea Cozia în 1920, luându-și numele Firmilian. A funcționat ca ierodiacon la catedrala din Galați(1920-1924), la biserica ,,Sf. Ilie-Gorgani din București (1924) și la catedrala patriarhală(924-1929). În paralel predă ca profesor la Școala de Cântăreți bisericești din București, la Seminarul monahal de la Cernica (1929-1936) și la Seminarul ,,Central” din București (1936-1947).  La 20 noiembrie 1947 este ales Arhiepiscop al Craiovei, iar în 1949 este ridicat la rangul de Mitropolit al Olteniei, unde păstorește până la moarte (29 oct. 1972).

 

A publicat puțin. Era un adevărat sculptor al frazei. A realizat cel mai complet Catehism creștin-ortodox, niște cărți de rugăciuni, articole în ,,Mitropolia Olteniei” și alte reviste bisericești.

 

L-am cunoscut de timpuriu. Mergeam cu unul sau ambii părinți la hramul Mănăstirii Schitul Topolnița de la 29 August și el venea aproape în fiecare an, însoțit de  2-3 diaconi. Era un om scund și gras, dar avea o măreție imperială, când se îmbrăca în toate veșmintele arhierești. Slujea frumos și-i plăcea solemnitatea. Avea trei diaconi, socotiți la vremea aceea cei mai buni din România: frații Grigore și Vasile Cârstea și Ion Bâlteanu. Când cântau toți trei, tremurau geamurile. Mitropolitul urmărea totul până în cele mai mici amănunte. De câteva ori îmi amintesc că i-a avertizat pe diaconi în timpul slujbei, în auzul tuturor: ,,- Fiți atenți, că vă dezbrac!” Adică îi dă afară!

 

În vara anului 1968 s-a pus piatra fundamentală bisericii din Orșova nouă. Începuse construcția Hidrocentralei ,,Porțile de Fier” – I și orașul Orșova veche urma să intre sub ape. În iunie dădusem admiterea la Liceul nr. 2 din Tr. Severin. Reușisem cu medie mare, printre primii. Visul meu însă era să ajung la seminarul teologic. Îmi era teamă, însă, fiindcă auzisem că acolo era mare aglomerație, iar examenul se dădea la începutul lui septembrie. În cazul în care n-aș fi reușit la seminar, eram nevoit să rămân un an acasă. De aceea am dat în iunie la liceu. Aveam nevoie de aprobarea mitropolitului, ca să-mi permită să depun la seminar copie legalizată după certificatul de 8 clase, urmând ca, în cazul în care reușeam la seminar, să-mi retrag dosarul de la liceu și să depun originalul certificatului la seminar. Părintele Ionică Sfetcu a aflat că mitropolitul vine la Orșova. A scris o scrisoare protopopului Nicolae Popescu și mi-a dat toate instrucțiunile. Am plecat noaptea cu trenul. În Orșova, de la gară până în oraș,  am mers pe o potecă ce străbătea o lagună cu pășune și pâlcuri de arbuști. Pe acolo pășteau rațe, gâște și câteva animale mari. Azi pe acolo plutesc vapoare, șalupe și bărci! Am asistat la slujbă. A urmat masa în casa parohială. Preot paroh era Părintele Ciucur. Protopopul a citit scrisoarea și, când a socotit că e momentul, la sfârșitul mesei, m-a prezentat. Mitropolitul Firmilian m-a privit binevoitor și m-a întrebat de ce vreau să merg la seminar. I-am spus că-mi doresc să fiu preot, ca să-L slujesc pe Dumnezeu. I-a plăcut răspunsul. M-a pus să cânt. Am cântat ,,Foaie verde de gutui,/Pe marginea Jiului….”  Mi-a spus:  ,,- Mergi la seminar și înscrie-te. Dacă nu-ți primesc dosarul cu copie după certificat, să-mi dea telefon mie!”  În zilele următoare am ajuns la Craiova și m-am înscris la examen. Deși au fost 12 candidați pe loc, am reușit pe locul I. Asta a fost!

 

Mitropolitul Firmilian venea des la seminar, atât când erau serbări ocazionate de sărbători religioase sau naționale, cât și în mod inopinat. Mergea la cancelarie, prin clase, ori se plimba prin curtea școlii. Când vedea câte un elev mai pricăjit, îl chema și-i strecura câte o hârtie de o sută lei în mână. La Buna Vestire elevii seminarului mergeau în oraș, la catedrală, unde slujea mitropolitul. Un elev din anul doi cânta axionul. Era o cântare foarte grea de muzică psaltică. Profesorul de Muzică Sandală Teofil, începea pregătirea pentru acest moment încă de la Sfântul Ion. Elevul care cânta axionul era chemat în altar și mitropolitul îi dădea bani.

 

La sfârșitul fiecărui an școlar, seminarul organiza câte o excursie în diferite regiuni ale țării. Participanții plăteau câte o sută de lei. Acești bani formau ,,fondul de rulment” pentru cheltuieli neprevăzute. Toate cheltuielile de transport, masă și cazare erau susținute de mitropolie. Gurile rele ziceau că Mitropolitul Firmilian plătește acei bani din salariul său. La sfârșitul excursiei nu se restituiau banii rămași necheltuiți din suta ce-o achitasem. În cinci ani am avut ocazia să cunosc, în mare, toate regiunile istorice ale țării.

 

Cu prilejul unei asemenea excursii am ajuns și la Plopeasa în județul Buzău, satul natal al ierarhului oltean. Acolo am văzut biserica nouă, construită de Mitropolitul Firmilian cu banii lui.  Era o adevărată bijuterie, una dintre cele mai frumoase biserici e care am văzut-o.

 

Regretatul exarh al mănăstirilor din Oltenia, Părintele Arhim. Caliopie Georgescu îmi povestea că Mitropolitul Firmilian lucra mult noaptea, când era liniște. Era deranjat destul de des de unii craioveni, care-i telefonau și-i adresau cuvinte triviale, înjurături, amenințări de tot felul.

 

Mitropolitul era un om foarte diplomat. Era o vreme foarte tulbure. Erau mănăstiri desființate și sute de călugări dați afară din monahism. Erau sute de preoți dislocați, caterisiți, transferați, suspendați, sancționați într-un fel sau altul, la ordinele autorităților politice. Cel ce parcurge revista ,,Mitropolia Olteniei” din perioada 1948-1965 înțelege mai bine lucrul acesta. Când avea probleme grele de rezolvat, precum salvarea unor mănăstiri, biserici, preoți și călugări, construirea unor biserici,  organiza câte o masă festivă, la care invita mărimurile zilei din administrația și politica regională. Erau atâția, care abia așteptau să fie invitați. Mitropolitul se purta boierește față de toți. Le dădea să mănânce și să bea până cădeau sub masă. A doua zi dădeau aprobările solicitate de ierarh fără să crâcnească. De multe ori aceste mese erau socotite de adversarii știuți și neștiuți drept ,,chefuri” și ,,dezmățuri”. Mitropolitul însă nu se sinchisea de astfel de calomnii și-și urmărea scopul. De multe ori, Părintele Caliopie Georgescu, care-i era sfetnic apropiat, îi atrăgea atenția că n-ar trebui să facă ceva sau să aibă o atitudine prea servilă față de anumite autorități. Într-o zi, mitropolitul i-a spus: ,,- Mă, Caliopie, mă! Tu știi, mă Caliopie, că de multe ori sunt pus și eu în situația de a face așa?” Și mitropolitul s-a plecat ca la metanie, cu fruntea până aproape de pământ.

 

Mitropolitul Firmilian avea demnitate și nu se pierdea ușor cu firea. Părintele Paul Popescu, inspectorul mitropolitan, mi-a povestit într-o zi că la o sfințire de biserică dintr-un sat doljean, primarul comunei respective a vrut să împiedice desfășurarea festivității. Era prin anii ʼ50, când ,,lupta de clasă” era portdrapelul partidului comunist. Mitropolitul Firmilian s-a oprit din slujbă și cu un glas de tunet s-a adresat primarului: ,,- Domnule Primar, în calitate de membru al Marii Adunări Naționale,  îți ordon să nu încalci Constituție și libertatea religioasă a cetățenilor!” Primarul, care era destul de șubred sub aspect ideologic, și-a luat imediat tălpășița și-a plecat cu coada-ntre picioare.

 

Profesorul meu, Părintele Ioan Ionescu, fostul director al seminarului din Craiova, și fost inspector general patriarhal, mi-a povestit că în perioada stalinistă C. S. Nicolăescu-Plopșor  și C. Paleologu, cărturari veritabili, se aflau ,,la sertar” și nu aveau nici un mijloc de existență. Mitropolitul Firmilian, fost coleg de școală al acestora, accepta să le dea din salariul său câte o retribuție lunară, pentru ca aceștia să-și ducă zilele. Mai mult, îi dădea de lucru lui Nicolăescu-Plopșor pe la mitropolie, ca să facă fișe monografice pentru bisericile și mănăstirile din Oltenia, pentru a avea posibilitatea să-l retribuie într-un fel. Bibliografia monumentelor feudale din Țara Românească a lui Nicolae Stoicescu, lucrare monumentală, i se datorează în mare parte Mitropolitului Firmilian și Părintelui Ioan Ionescu, care pe atunci era consilier cultural”(Va urma).

 

PRIZONIERUL

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi ca un om care a cazut prizonier la un dusman hain îndura suferinte de tot felul. El este ferecat în lanturi de fier, este silit sa traiasca dupa voia celui ce l-a înrobit, sa-i faca pe plac celui care îl cazneste, si rabda batjocoririle, defaimarile si ranirile pricinuite de acela – într-un cuvânt, duce o viata plina de amaraciune, care nu este cu nimic mai buna decât însasi moartea. De la aceasta înrobire simtita, întoarce-ti mintea spre înrobirea cea nevazuta. În ce amarnica prinsoare se chinuieste sufletul cel pacatos care a fost luat sub stapânire de diavolul, stapânitorul acestei lumi! Legându-l cu lanturile poftelor lumesti, el îsi savârseste reaua sa voire asupra sufletului înrobit, îl face de râs, îl batjocoreste, peste ranile cele vechi îi face altele noi, îl târaste dintr-o nevoie în alta si-l ademeneste dintr-o faradelege în alta. Amarnica e robia cea trupeasca, însa cea sufleteasca este si mai cumplita! Caci cel robit trupeste, desi lucreaza cu trupul pentru chinuitorul sau, cu duhul este slobod si duhul lui nu poate fi legat sau stapânit de nimeni. Si-apoi, el se va izbavi de necazul sau prin moarte. Însa cel care are sufletul sau înrobit, desi poate fi slobod cu trupul, este mai nenorocit decât oricare dintre cei robiti trupeste, caci unul ca acesta va fi legat în veci, daca nu se va izbavi prin harul lui Hristos. O astfel de înrobire e cu mult mai pagubitoare prin faptul ca pacatosul n-o vede; el gândeste despre sine ca e slobod, ca nu slujeste nimanui, însa de fapt este mai nenorocit decât cel ce are trupul ferecat în lanturi.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 80

 

 

FIII LUMII

Sfantul Teofan Zavoratul

 

 

Lumea a înnebunit în fiii sai. Acestia pacatuiesc, se tulbura, se înviforeaza de valurile pe care le stârnesc singuri. Cât de multi dintre ei se învârt fara sa afle tihna, însa aduna doar maracini pentru foc! Necredinta îsi deschide gura cu îngâmfare, adevarul e mut si tace. Nelegiuirea vorbeste mestesugit, pe când dreptatea se ascunde. Numai moartea îi face sa taca pe toti cei ce intra în lume. Fericit cel ce si-a savârsit în aceasta calea fara împotmolire!

 

Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 125




In memoriam: Mitrop. Bartolomeu(Valeriu) Anania(VI)

 

 

30 Septembrie 1983

 

Am trecut pe la Teatrul Național din Craiova. Marți avusese loc premiera piesei Greul pământului a părintelui Valeriu Anania. Vineri se jucase Viața unei femei a lui Aurel Baranga. Luasem bilet și, după aceea, văzând că nu-mi termin treburile devreme, am dăruit biletul unei eleve, care aștepta să se deschidă casa de bilete.

 

 

 

11 Octombrie 1983

 

L-am  întâlnit pe Preotul Cosmulescu de la Negoiești(….). Mi-a spus că a fost coleg cu Părintele Valeriu Anania la facultate. Părintele Anania avea teologia ,,la degetul mic și se ocupa cu alte minunății, în special cu scrisul!” A făcut mari eforturi pentru punerea în scenă a piesei sale Creațiunea  în anii studenției.

 

 

 

19 Octombrie 1983

 

Am vorbit cu Părintele Arhim. Grigore Băbuș[1], directorul Bibliotecii Sfântului Sinod. Mi-a spus că Părintele Valeriu Anania este la Mănăstirea Văratic și va reveni în București după 1 noiembrie. Pregătește o nouă carte, care urmează să apară anul viitor. Părintele Anania spunea mai la tinerețe, că dacă ar ajunge episcop, n-ar rezista nici un an de zile,  fiindcă ,,ar trebui să taie în carne vie!” și atunci frații s-ar coaliza împotriva lui, ca să scape de năpastă.

 

Părintele Grigore Băbuș l-a criticat pe Părintele Petru Rezuș[2] pentru ultima sa carte, Mihai Eminescu. ,,Această carte nu are nimic teologic, parcă ar fi fost scrisă de un ateu! Îl prezintă pe Eminescu drept un ateu convins, fără pic de religiozitate. Loviturile pe care i le dă Șerban Cioculescu[3] în recenzia sa le merită cu prisosință”(…).

 

Alexandru Ioniță, redactorul de la Revista ,,Biserica Ortodoxă Română”, l-a criticat pe Părintele Valeriu Anania pentru noua sa carte, Rotonda plopilor aprinși, pentru că spune că fuma în patriarhie, că nu are ,,duh religios, clerical”, că erau unele lucruri pe care ar fi trebuit să nu le spună pentru a nu aduce ,,lovituri Bisericii”. E adevărat, că Domnul Alexandru Ioniță a recunoscut că n-a citit cartea,  însă știe despre ce e vorba în ea! Ehei, Ioniță, tată! De asemenea, l-a criticat serios pe Părintele Petru Rezuș, care ,,și-a renegat întreaga cultură teologică!” și nici nu mai vrea să știe de Biserică(…).

 

Eram cazat la căminul patriarhiei, în aceeași cameră cu Părintele Dumitru Bălașa de la Drăgășani. Mi-a povestit că a făcut pușcăria la Jilava[4], împreună cu Părintele Valeriu Anania. Fusese condamnat atât Anania, cât și Antonie Plămădeală[5], fiindcă refuzaseră să semneze declarații false, în care era acuzat Patriarhul Justinian[6]. Gheorghe Gheorghiu-Dej[7] vrea cu orice preț să se descotorosească  de patriarh  și pentru aceasta a vrut să-i intenteze un proces, pentru a avea și o bază legală. Cei doi au refuzat. Patriarhul a fost ținut cu domiciliul forțat câteva luni bune la Mănăstirea Dragoslavele[8], iar celor doi li s-au făcut dosare. Se pare că Părintele Valeriu Anania fusese chiar condamnat la moarte, apoi i s-a comutat pedeapsa la 25 de ani de muncă grea. A făcut în schimb doar nouă ani și a fost eliberat, fiindcă a venit grațierea pentru deținuții politici[9].

 

Era în aceeași celulă cu Părintele Anania. De toți erau patru, în două paturi suprapuse. În timpul acestei detenții, Părintele Anania a compus piesa Meșterul Manole. Nu aveau dreptul la hârtie și creion. A compus-o mintal și din când în când o recita cu voce tare, ca să n-o uite. Era uimitor și înduioșător, dacă nu revoltător chiar, ca în obscuritatea infernului Jilavei  să fie plămădite asemenea perle. Când a ieșit din închisoare, Părintele Anania și-a scris piesa, dar de publicat a publicat-o mult mai târziu. La puțin timp după eliberare, Patriarhul Justinian l-a trimis în America, pe propria sa răspundere.

 

Când a murit mitropolitul Firmilian[10], se punea problema alegerii Părintelui Anania. Nu a putut fi ales, pentru că a fost acuzat că în S. U. A., cu prilejul unei manifestații de stradă pro-comuniste a refuzat să meargă în frunte, îmbrăcat în odăjdii. Mai mult, a refuzat chiar să participe. Desigur, că au mai fost și alte hibe la dosar!

 

Părintele Bălașa mi-a povestit că în vremea când Părintele Anania era student la Medicină în Cluj, a făcut o excursie în munții Vâlcei, la mănăstirile de pe acolo. Printre altele, s-a dus și la Schitul Pătrunsa[11]. Era cu un călugăr, care cunoștea locurile. Au ajuns cu greu pe cărările de munte până la schit. Se înnoptase bine, când ei, venind dinspre munte, au bătut la poartă. Au început să latre cu vehemență niște dulăi, care te băgau în sperieți. Într-un târziu s-a auzit o voce de bătrân, Părintele Veniamin, care i-a întrebat cine sunt și ce poftesc.

 

,,- Suntem oameni buni, Părinte Veniamine, și  căutăm găzduire pentru o noapte la sfinția-ta!”

 

,,- Oameni buni și venind dinspre munte la ora asta mă îndoiesc c-ar putea fi! Dar cum vă cheamă și ce hram purtați?”

 

Au spus ei, iar Părintele Veniamin a legat zăvozii și le-a deschis poarta. Erau rupți de osteneala drumului. Într-o jumătate de oră, până ei s-au dezmorțit, Părintele Veniamin a turnat pe masă o mămăligă pripită, niște ochiuri românești[12] și o bucată de brânză veche de oaie. A mai adus o jumătate de țuică și au început să ospăteze. Mai rar cină așa minunată ca cea din seara aceea! Atunci le-a spus Părintele Veniamin că are un ucenic la Facultatea de Medicină din Cluj. Era Părintele Anania, dar ei nu-l cunoșteau.

 

L-au rugat pe Părintele Veniamin să-i scoale în crăpat de ziua, ca să aibă timp să urce pe un vârf de munte din apropiere. Mi-a scăpat numele acelui vârf. Aflaseră ei că, în răsăritul soarelui, dacă te uiți bine din vârful acela cu binoclu și ai noroc de cer senin, vezi Dunărea preț de câteva minute. A  reușit să-i scoale în zori Părintele Veniamin și s-au urcat pe vârful acela.

 

Într-adevăr, încă nu se ivise soarele, dar cerul părea în flăcări la orizont și, prin binoclu, au văzut undeva departe, un firicel lucios, șerpuind. Razele soarelui se reflectau în undele Dunării și apoi se îndreptau spre munți.

 

Când s-au întors la schit, Părintele Veniamin le pregătise o gustare. Acolo au văzut minune. Un cioban încălecase pe o oaie și, cu cuțitul, dalta și ciocanul, îi făcea operație la cap. Era  o oaie căpiată. I-a tăiat pielea de pe cap pe un loc numai de el știut, i-a scalpat-o ușor, a desfăcut apoi țeasta capului cu dalta. Au rămas creierii descoperiți. S-a aplecat atunci și, cu limba, a luat ceva de pe creieri, ca un fel de gelatină și a scuipat-o jos. A pus apoi țeasta la loc, a așezat pielea la locul ei, a cusut-o și apoi a dat drumul oii. Aceasta a făcut câțiva pași, apoi a început să pască. Așa procedau acolo în munte cu oile căpiate, altfel mureau.

 

 

 

18 Noiembrie

 

De dimineață mi-am dus geamantanul la gară și mi-am luat bilet. La ora 10 eram așteptat de Părintele Valeriu Anania. I-am dus un litru de țuică de prună.

 

Părintele Valeriu Anania, de când se pensionase, locuia pe strada Brezoianu, în spatele Magazinului ,,Adam”, lângă Parcul Cișmigiu, la 100 m de Palat. Mi-a spus că are apartamentul cumpărat. Blocul acela e ocupat în exclusivitate de ofițeri. E liniște și poziție frumoasă. locuiește la etajul II. Cum urci pe scară, ajungi chiar la ușa dumnealui. Am ajuns la timp. Am sunat și mi-a deschis chiar părintele. Apartamentul e format dintr-o cameră mare în formă de L, bucătărie și baie. Este bine mobilat în interior. Două corpuri mari de bibliotecă din lemn sculptat acoperă pereții principali. Are multe cărți. Patru geamantane negre, voluminoase, stau gata de drum.

 

,,- Dac-am fost straisță-n băț toată viața, desigur că și geamantanele au intrat în inventarul uzual!”

 

Un birou mare, din lemn sculptat era așezat la fereastră. Deasupra de studio atârnau două tablouri. Unul reprezenta un preot bătrân, cu plete și barbă, asemănător lui Gala Galaction[13].

 

,,- E bunicul meu, tatăl mamei!” mi-a precizat Părintele Anania.

 

Alături era un alt tablou reprezentând o caricatură: Părintele Anania ținând pe deget globul pământesc.

 

,,- E caricatura făcută de un craiovean cu prilejul premierei  piesei mele Greul pământului!

 

În rest, multe aparate electrice străine: magnetofoane, calculatoare, ceasuri electronice etc.

 

Părintele Anania este un tip atletic, vânjos. Nu-i dai nici 50 de ani[14]. Barba și pletele îi dau un chip frumos, impunător. Purta o cămașă neagră, ,,anti-jeg”, cum îi spunea dânsul, pe sub un pulover de lână negru. Pe umeri ținea un cojoc. Purta blugi, iar în picioare niște pâslari.

 

,,- Asta e chilia mea!” mi-a spus dânsul, după ce m-a lăsat să-mi rotesc ochii prin încăpere. În glasul dumnealui se surprindea o notă de ironie.

 

,,- Problema menajului am rezolvat-o bine! Vine maica de la Patriarhie de câte două ori pe săptămână, îmi face târguielile, îmi gătește și-mi ia rufele la spălat!”

 

Curând a intrat maica cu două ceșcuțe de cafea. Era o femeie în vârstă.

 

Părintele Anania mi-a povestit peripețiile prin care trecuse cu piesa sa de la Teatrul Național din Craiova. Se opuseseră mulți la punerea ei în scenă. Și dumnealui se temea ca nu cumva să fie acuzat de misticism. Verificările sunt foarte severe. O verificare a piesei o face directorul teatrului, alta C. O . M. - ul[15] teatrului, alta Consiliul Culturii, alta e la premieră cu factorii de partid și ultima, dacă e cazul, de Comisia Ideologică de la Comitetul Central. Se aștepta să i-o respingă sau să-i taie din ea. Chiar dacă s-ar fi întâmplat așa, ar fi spus că limba română nu are cuvinte de aruncat la coș, ci că toate cuvintele sunt bune, iar ca scriitor are datoria de a le promova. Cu chiu cu vai, piesa a trecut totuși și directorul Teatrului, Dincă, a răsuflat ușurat, ca toți ceilalți de altfel. Părintele Anania și-a repovestit incidentul cu patriarhul, cu Viețile Sfinților Români, făcând legătură cu Bibliografia Revistei ,,Biserica Ortodoxă Română” a mea.

 

,,- Față de dumneata am un complex de vinovăție, că te-am pus la muncă, dar, pe de altă parte, sunt justificat de aprobarea pe care a dat-o patriarhul. El nu și-a respectat angajamentul, nu eu!  Mi-a  mai făcut ceva asemănător cu niște fotografii. Am pus un om la treabă. A făcut fotografii de vreo 3.000 lei, după aceea n-a mai vrut să aprobe plata. Pentru ca să-mi spăl obrazul, am scos eu bani din buzunar și i-am dat omului. Cu Biblia, de asemenea. Formasem echipe, le dădusem de lucru, aproape rezolvasem cu hârtia, când a lăsat totul baltă. E foarte greu să lucrezi cu un asemenea om, complet lipsit de caracter și de demnitate!”[16]

 

I-am spus de Părintele Nicolae Jinga[17] și l-am rugat să-l ajute. A fost de acord și a rămas ca Părintele Jinga să-i scrie sau să-l viziteze.

 

Părintele Anania făcea o lucrare cu privire la Sentimentul religios în poezia română. I-l ceruse Părintele I. Bria[18] la Geneva, pentru a publica acolo un volum despre cultura și spiritualitatea românească.

 

Părintele Anania s-a plâns de rigiditatea  cu care a fost maltratat planul editorial pe 1984. Din cauza aceasta, directorul de la Editura Univers, Romul Munteanu[19] e bolnav. Nu numai că i-a tăiat trei sferturi din lucrările propuse, dar i-a tăiat și ce nu trebuia, fără să-l întrebe pe el sau alți factori din editură. La literatura străină se merge pe principiul de a nu se publica lucrări ale scriitorilor contemporani, pentru a nu le plăti drepturi de autor în valută. Din această cauză suntem nevoiți să tot reedităm pe Shakespeare și pe alții din vremea veche. Tot așa e și cu teatrul. Anul trecut s-a jucat o piesă a unui dramaturg american. Omul cerea 500 dolari pe an.  Sumă derizorie. Piesa i-a fost scoasă cu câteva zile înainte de premiere.

 

S-a dat o dispoziție în ultima vreme ca să nu se mai publice cărți de memorialistică. Cartea Părintelui Anania, Rotonda plopilor aprinși, a fost ultima carte de acest gen, care a mai fost publicată. S-a constatat că în cărțile de memorialistică se exprimă multe idei și poziții sui generis, care, cel mai adesea, nu sunt pe linia ideologiei oficiale.

 

I-am vorbit Părintelui Anania de proiectele mele pe linie editorială. Când a auzit de etnoistorie, de Cronica nescrisă a românilor, a luat din raft un volum din cartea sa Greul pământului  și a citit ce a scris acolo Valeriu Râpeanu[20] cu privire la rolul acestei ramuri complet neglijată. M-a sfătuit să continui cu toate pânzele sus.

 

Părintele Anania speră ca anul viitor să publice Salba Carpaților. Este o lucrare curajoasă, abordând tema mănăstirilor și a călugărilor, temă căzută de multă vreme în desuetudine. Pe  la toate editurile i s-a râs în nas și i s-a spus că tema nu e reprezentativă pentru poporul român. A găsit însă un editor și speră că anul viitor s-o vadă în librării.

 

Când i-a apărut Rotonda plopilor aprinși, i-a dus un exemplar patriarhului. Prima întrebare pe care i-a pus-o a fost: ,,- Cât ți-a dat pentru ea?” A rămas foarte descumpănit, când a aflat că a luat ca drepturi de autor 40.000 lei. Dumnealui aflase că la edituri nu se mai plătesc drepturi de autor, astfel că acum doar nebunii și cei ce nu au ce face mai scriu acolo.

 

Părintele Anania mi-a recomandat să fac o vizită la prietenul său, doctorul oftalmolog Begu din Craiova, care are și o serie de invenții în domeniu.

 

Am aflat cu acest prilej că toate lucrările de istorie și ideologie trebuie să aibă avizul Comisiei ideologice, comisie înființată anul acesta, în urma Consfătuirii de la Mamaia[21]. Aceasta este un fel de super-cenzură.

 

La ora 12 m-am despărțit de Părintele Anania. M-am dus la gară. La 12.35 aveam accelerat spre Botoșani.

 

*

 

*       *

 

Părintele Anania a revenit după Revoluție în viața bisericească, ajungând în scurt timp mitropolit la Cluj. L-am mai întâlnit o dată, cu prilejul instalării Preasfințitului Episcop Nicodim al Severinului și Strehaei. Atunci am mai schimbat câteva cuvinte față către față în stradă. Trecuse de 80 de ani, era puțin aplecat și mersul îi era greoi.

 

Mai multe scrisori ne-au menținut legătura de-a lungul anilor. Mi-a încredințat un text ca să-l folosesc ca prefață la o antologie de poezie religioasă.

 

Îmi amintesc că la un moment dat am avut o problemă foarte spinoasă, crucială și am îndrăznit să-i dau telefon la Cluj și să-i cer sfatul. Răspunsul a venit prompt și mi-a amintit de mama lui Ștefan cel Mare:

 

,,- Este crucea ta și du-o cu curaj și demnitate până la capăt, oricât de greu ți-ar fi!  Nu-ți va da Dumnezeu mai mult decât poți tu duce!”

 

Încă de când era în viață, m-a trecut pe lista privilegiaților care primesc revista mitropoliei, ,,Tabor” gratuit. De câte ori o primesc, parcă aș primi o vizită a fondatorului ei. În ajunul fiecărei duminici și sărbători, pun pe conturile mele de pe facebook, linkedin și trimit pe e-mail la câteva sute de corespondenți filmul selectat de pe Youtub, care-l prezintă pe Părintele Valeriu Anania rostind predica zilei respective. Având în vedere că fiecare predică a sa este audiată astfel de sute de români de pe toate meridianele globului, consider că și în felul acesta îi țin și eu memoria vie. Îl am în pomelnicul familiei și-l pomenesc la toate slujbele, ca pe unul care a însemnat mult în trecerea mea prin lume!

 

                                       Pr. Al. Stănciulescu-Bârda

 

 

 

[1] Arhim. Grigore Băbuș, vezi notele de mai sus.

 

[2] Pr. Prof. Dr. Petru Rezuș(1913-1995), preot  și profesor universitar la Institutul Teologic din București de Teologie fundamentală. S-a pensionat în 1974. Nu l-am avut profesor, dar am corespondat cu el mult timp.

 

[3] Șerban Cioculescu(1902-1988), critic și istoric literar, profesor și publicist. Am discutat cu dânsul de cel puțin două ori la Biblioteca Academiei. Mi-a făcut și recenzie la cartea cu G. Călinescu. În volumul I din Jurnal relatez pe larg discuțiile cu el. Îmi amintesc că mi-a mai spus, printre altele: ,,- Cred că dacă poeziile dumneata ar fi citite de tovarășul Ceaușescu, i-ar place!” De moment, m-am bucurat, dar abia după aceea mi-am dat seamă că era una din obișnuitele ironii usturătoare ale marelui critic. Vezi și articolul: Al. Stănciulescu-Bârda, Șerban Cioculescu, în ,,Datina", Tr. Severin, an. VIII(1996), nr. 1681(29 aug.), p. 8; nr. 1695(8 sept.), p. 5; în vol. Al. Stănciulescu-Bârda, Coșulețul cu flori, Bârda, Editura Cuget Românesc, 1997, pp. 97 - 99; în vol. Al. Stănciulescu-Bârda, Momente și schițe, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, 2000, pp. 255 – 258. Și, totuși, Șerban Cioculescu a făcut o recenzie la una din cărțile mele: Cioculescu, Ș., Marginalii la câteva ,,aforisme și reflecții", în ,,Flacăra", București, an. XXXIII (1984), nr. 51(21 dec.), p.15.

 

[4] Pușcăria de la Jilava a fost în prima parte a existenței sale(1907-1948) închisoare militară, unde își făceau detenția militarii condamnați. Era una dintre cele mai grele închisori. După 1948 au fost duși acolo și condamnați civili. Funcționează și azi ca penitenciar.

 

[5] Mitrop. Antonie Plămădeală, vezi notele de mai sus.

 

[6] Justinian Marina(1901-1977), patriarhul Bisericii Ortodoxe Române(1948-1977).

 

[7]Gheorghe Gheorghiu-Dej(1901-1965), liderul comunist al României(1947-1965).

 

[8] Schitul Dragoslavele este situat în comuna Dragoslavele din județul Argeș. A fost construit în 1929 ca reședință patriarhală și loc de odihnă pentru preoți. În 1949, patriarhul Justinian a adus acolo o biserică de lemn din Borșa (Maramureș). Are statut de stavropighie, fiind subordonată direct Patriarhiei Române.

 

[9] Deținuții politici au fost grațiați prin decretul 310/16 iunie 1964. E vorba de eliberarea a 3.467 deținuți politici. Din câte cunosc, Părintele Anania ar fi fost condamnat în urma mișcărilor studențești de la Cluj, ca protest la înăbușirea revoluției din Ungaria din 1956. Părintele Anania era student la Medicină în Cluj și a fost considerat unul dintre organizatorii acelor manifestări.

 

[10] Firmilian Marin(1901-1972), mitropolit al Olteniei(1948-1972), autor de cărți și studii, mitropolit cărturar. L-am cunoscut în 1968.

 

[11] Mănăstirea Pătrunsa din comuna Bărbătești jud. Vâlcea, mănăstire de călugări. Are două biserici. Cea mai veche, ,,Sf. Cuv. Paraschiva” este din 1740.

 

[12] Părintele Bălașa mi-a precizat că era vorba de ouă fripte în apă, fără grăsime.

 

[13] Gala Galaction(1879-1961), preot, profesor universitar, scriitor, publicist, membru al Academiei Române, traducător al Bibliei în limba română din limba ebraică.

 

[14] În realitate, atunci avea 62 ani.

 

[15] Consiliul Oamenilor Muncii.

 

[16] Se referea la patriarhul Justin Moisescu.

 

[17] Nicolae Jinga, preot în Orșova, la vremea aceea era și secretar la Protoieria Tr. Severin. Autor al mai multor cărți de poezie și eseuri poetice, devenit mai târziu membru al Uniunii Scriitorilor din România. La vremea aceea o carte a lui reușise la concursul de poezie al Editurii ,,Cartea Românească” din București, dar fusese tăiată din planul editorial.

 

[18] Ion Bria(n. 1929), preot, profesor universitar, teolog, publicist, reprezentant al Bisericii Ortodoxe Române la Consiliul Ecumenic de la Geneva, director la acel consiliu.

 

[19] Romul Munteanu(1926-2011), scriitor, editor, critic și istoric literar.

 

[20] Valeriu Râpeanu(n. 1931), scriitor, critic și istoric literar, eseist, profesor universitar.

 

[21] Cred că este o eroare. În realitate, conferința avusese loc în luna august 1983 la Mangalia. Vezi notele de mai sus.

 

 

 

LATRATUL CAINELUI

Sfantul Sofronie Saharov

 

 

Mintea este curata atunci când se leaga de Dumnezeu, atunci când nu dam nici o importanta ispitelor. Se întâmpla ceea ce se petrece cu masinile si cu câinii: când depasim un câine, acela continua sa latre, dar la un moment dat oboseste si se opreste. Astfel si cu ispitele: trebuie ca mintea sa se lipeasca de Dumnezeu si sa nu gândeasca la nimic altceva. În felul acesta putem înfrunta ispitele.

 

Sfantul Sofronie Saharov, Cunosc un om in Hristos – Parintele Sofronie de la Essex, traducere de Pr. Serban Tica, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 301




In memoriam: Mitrop. Bartolomeu(Valeriu) Anania(V)

 

17 Mai 1981

 

Am vorbit la telefon alaltăieri cu Părintele Valeriu Anania. Mi-a confirmat primirea lucrării mele Bibliografia Revistei ,,Biserica Ortodoxă Română”(1874-1983)(I) și mi-a precizat că ,,nu sunt obligații imediate”. Ca atare, trebuie să continui lucrarea. M-a plictisit și m-a epuizat această lucrare. E un lucru de rutină și rugină. Va folosi altora. Mie îmi va folosi mai puțin, doar ca instrument de lucru. Aș vrea să las mintea să zboare și să scormonească. Voi termina eu însă și pe asta odată și odată!

 

26 Iunie 1982

 

Am fost la Părintele Valeriu Anania, directorul Institutului Biblic al Patriarhiei Române. Mi-a trecut Bibliografia în planul editorial al Patriarhiei pe 1983, exprimându-și convingerea că va obține aprobarea pentru publicare de la Departament. Mi-a spus că mi-a citit prefața de la Coloana Infinitului, vol. I și m-a întrebat dacă ,,sunt membru de partid”, pentru că am pus în prima frază ,,partidul nostru”. Am încercat să-i explic că fraza nu-mi aparține, că la editură, cu o singură excepție(redactorul Gheorghe Marin), nu se știe că sunt preot. I-am povestit apoi de convorbirea cu Damaschin Severineanul. Se pare că s-a convins.

 

30 Iulie 1982

 

Părintele Valeriu Anania se pensionează la 1 septembrie. Nu l-am întâlnit pe dânsul. E plecat la Mănăstirea Văratic. Toți îl regretă, numai cine ar trebui să vadă în el ceea ce este de fapt jubilează.

 

Am vorbit cu Părintele Arhim. Grigore Băbuș[1], directorul Bibliotecii Sfântului Sinod, un tip de mitropolit. Aproape că-l idolatrizează pe Părintele Anania. Sunt prieteni la cataramă de mulți ani. Mi-a povestit multe lucruri interesante despre Părintele Anania.

 

Cu ani în urmă, Părintele Băbuș, care-i mai în vârstă decât Părintele Anania, slujea la Mănăstirea Antim. Într-o zi s-a trezit cu un tânăr vânjos, mândru, plin de viață, cu o mustăcioară abia mijind. În ochii lui vii, mari și inteligenți, se putea citi cu ușurință setea de viață. Cu toată hotărârea, tânărul i-a spus:

 

,,- Părinte, vreau să intru în mănăstire!”

 

Părintele Băbuș a încercat să-l sfătuiască să se răzgândească. Locul lui era în lume, în libertate, în viața socială. Tânărul i-a spus, fără ezitare:

 

,,- Părinte, simt că în lume mă împrăștii și mă pierd! Doar în mănăstire pot să fiu eu însumi și să scriu ceea ce am de spus lumii!”

 

,,- Bine, fiule, bine, dar vezi dumneata, că venind în mănăstire va trebui să suporți mojiciile cine știe cărui mojic de stareț, care te freacă până îți iei lumea în cap. Atunci vei regreta!”

 

,,- Tocmai asta vreau, părinte! Să fiu strâns puțin de pe drumuri!”

 

Și tânărul, care nu era altul decât Părintele Valeriu Anania, a rămas. Au locuit împreună la Mănăstirea Antim, în aceeași chilie. Părintele Anania fuma și ședea noaptea până foarte târziu. Părintele Băbuș nu putea să doarmă și mereu îl tot îndemna:

 

,,- Mai culcă-te, măi băiatule, că de aia a lăsat Dumnezeu noaptea!”

 

,,- Acuș-acuș!” îi răspundea tânărul, dar orele treceau pe nesimțite. Dimineața, numai ce-i zicea Părintelui Băbuș:

 

,,- Ia, mă, Grigore, să-ți mai citesc una făcută azi-noapte!”

 

Părintele Anania începuse să se afirme în viața culturală. Au fost între timp amândoi arestați și condamnați. După ieșirea din pușcărie, reabilitându-și situația, Părintele Anania a fost trimis în S. U. A. În repetate rânduri s-a pus problema lui. Patriarhul Justinian[2] ținea mult la el, fiind amândoi vâlceni, și dorea să-l facă ierarh, dar confrații îl săpau mereu.  Chiar până la Ion Gheorghe Maurer[3] a ajuns ca să-i ceară aprobare să-l facă pe Părintele Valeriu Anania vicar patriarhal. Maurer i-a zis patriarhului:

 

,,- Preafericite, dacă-l aducem pe Anania aici, pierdem în S. U. A. un om de neînlocuit. El ne aduce servicii serioase acolo și de aceea nu putem renunța!”

 

La sărbătorirea a 35 de ani de la absolvirea seminarului, Părintele Valeriu Anania a fost invitat în  țară de colegii săi. A venit cu mașina, un ,,Cadillac” cum nu se prea poate întâlni prin țara noastră. Aceasta a făcut ca să-și achiziționeze mai mulți dușmani. Noi manevre au fost făcute ca să fie ,,aranjat”. Și, într-adevăr, l-au  ,,aranjat”.

 

Cu prilejul unei alte veniri, patriarhul, bătrân și bolnav, a vrut să pună problema lui din nou în Sinod. Totul era pregătit însă. Părintelui Anania nu i s-a mai permis să plece în străinătate și i s-a oferit un post de …. corector la tipografie. Cu mare greutate a reușit patriarhul Justinian să reînființeze  postul de director al Institutului Biblic și de Misiune Ortodoxă și să-l numească pe Părintele Anania în acel post. A fost tot ce a putut face pentru el. Timp de cinci ani Părintelui Anania nu i s-a permis să părăsească țara pentru a se duce în S. U. A. ca să-și rezolve treburile de acolo. Când a plecat, nici un ierarh nu credea că se va mai întoarce. Și, totuși, Părintele Anania s-a întors, spre indignarea multora.

 

Patriarhul Justin[4] i-a făcut tot felul de greutăți. Gânduri înaripate ale Părintelui Anania au fost sugrumate fără milă. Toți își dau seama că în fața Părintelui Anania nu pot să stea. Puterea lui de argumentare este imbatabilă. La un moment dat, patriarhul l-a trecut repede prin toate treptele pe un oarecare M. și l-a trimis în S. U. A., ca să fie numit episcop acolo. S-a produs o reacție foarte puternică în comunitatea românească din America și acela a trebuit să se reîntoarcă repede în țară.

 

Dându-și seama că au greșit, patriarhul și Departamentul Cultelor  s-au gândit la Părintele Anania. Pentru aceasta l-au chemat la departament și, după ce l-au periat cu tot felul de osanale, i-au propus să se reîntoarcă în Statele Unite pentru a liniști spiritele și pentru ,,a pune pe roate” ideea înființării unei episcopii românești acolo. Părintele Anania le-a spus:

 

,,- Știți bine câte servicii am făcut statului român! Care mi-a fost răsplata? Atâta timp cât în țară nu există loc de ierarh pentru mine,  cu atât mai mult cred că eu nu sunt cel mai îndreptățit să contribui la crearea unei episcopii în S. U. A.!”  Și-a plecat.

 

Apariția celor două volume de teatru în versuri, Greul pământului, au fost o adevărată lovitură de grație, pe care au primit-o numeroșii săi dușmani.

 

,,- Când ție, - mitropolit sau patriarh -, zicea Părintele Grigore Băbuș, ți se pun pe masă două cărți cât două cărămizi, cum poți să stai în fața autorului? Te faci mic-mic și ți-e rușine că ai nedreptățit un asemenea om!” Dar nimeni nu are timp să se gândească la aceasta.

 

Dându-și seama de o astfel de situație, Părintele Anania a hotărât să se pensioneze. Când i-a prezentat patriarhului cererea, acesta, surprins, a ezitat să semneze, întrebându-l:

 

,,- Dar pe cine crezi că putem pune în locul dumneata? Nu se poate!”

 

,,- Preafericite, i-a zis Părintele Anania, anul trecut, când voiați să mă trimiteți în Statele Unite, aveați o formulă. Aceea poate fi valabilă și azi!”

 

Nu se știe încă dacă până la urmă patriarhul îi va aproba cererea și-i va semna decizia de pensionare.

 

Părintele Anania are un apartament în zona Cișmigiului și acolo urmează să se retragă după pensionare. Părintele Băbuș a afirmat cu toată convingerea că:

 

 ,,- Prin demisia lui Anania literatura română va câștiga mult, dar Biserica va pierde enorm, însă actualii stăpâni ai ei sunt inconștienți de aceasta!

 

13 Septembrie 1982

 

O săptămână destul de agitată, cu multe bune și rele. Am primit veste de la Părintele Valeriu Anania că, înainte de a se pensiona, a obținut de la patriarh aprobarea planului editorial pe 1983, în care figurează și lucrarea mea Bibliografia centenară a revistei ,,Biserica Ortodoxă Română”(650 pag., 4000 exemplare). E o reușită bună, dar rămâne de văzut dacă se obține și aprobarea Departamentului Cultelor.

 

8 Aprilie 1983

 

L-am întâlnit pe Părintele Băbuș[5], bibliotecarul  Sfântului Sinod. Mi-a spus mai multe despre Părintele Anania. După apariția memoriilor cu Vasile Voiculescu[6] în ,,Luceafărul”, Părintele Anania a făcut mare caz pentru faptul că i-au fost înlocuite câteva cuvinte din text. I-a amenințat pe cei de la redacție, că nu le va mai da nimic, dacă-i lezează astfel demnitatea sa de om și de scriitor.

 

Despre incidentul Părintelui Anania cu patriarhul Justin Moisescu, Părintele Băbuș mi-a spus că Părintele Anania a cerut ca să i se încheie în prealabil un contract de editare pentru Viețile Sfinților Români și să i se ramburseze jumătate din suma drepturilor de autor la încheierea contractului, pentru a nu avea surpriza pe care am avut-o eu cu Bibliografia Revistei ,,Biserica Ortodoxă Română”. În același timp, a pretins să-i fie încadrată cartea în categoria lucrărilor literare și retribuit în consecință. Patriarhul a refuzat. Ducându-se apoi cu alte probleme la patriarh, acesta l-a întrebat:

 

,,- Și nu vrei, hai, să faci Viețile Sfinților Români?”

 

,,- Eu fac lucrarea, Preafericite,  a răspuns Părintele Anania, dar am pus câteva condiții, care doresc să fie respectate!”

 

,,- Da, dar parcă sfinții nu erau așa ahtiați după bani!” i-a replicat patriarhul.

 

,,- Nu sunt nici eu ahtiat după bani, Preafericite, am cu ce trăi! Vreau numai să-mi fie respectată demnitatea de scriitor și nimic mai mult!”

 

Părintele Băbuș a continuat cu câteva păreri personale.

 

,,- Și, în fond, ce-a făcut ăsta[7], domʼle? Și-a luat un doctorat la tinerețe și a scris broșurica aceea cu ierarhia[8], până s-a văzut călare pe situație. L-a avut pe frate-său tare în partid și astfel a fost catapultat, când profesor universitar, când mitropolit al Ardealului, când al Moldovei și acum patriarh. Frate-său acum este în Comitetul Central[9] și de aceea și poziția lui e definitivă, doar moartea îl mai poate mișca de unde s-a cățărat. De când s-a văzut asigurat, n-a mai scris nimic. Predicile și pastoralele lui sunt apă de ploaie, vacs. În rest, și-a pierdut timpul cu băutura, cu țigările, chefurile….! Halal cărturar, dacă mai poate fi socotit astfel un asemenea senil!”

 

Pr. Al. Stănciulescu-Bârda

 

 

 

[1] Arhim. Grigore Băbuș, a se vedea notele de mai sus.

[2] Patr. Justinian, vezi notele de mai sus.

[3] Ion Gheorghe Maurer, vezi notele de mai sus.

[4] Justin Moisescu (1910-1986), patriarh al Bisericii Ortodoxe Române (1977-1986).

[5] Arhim. Grigore Băbuș, directorul Bibliotecii Sfântului Sinod.

[6] Vasile Voiculescu(1884-1963), medic, poet și scriitor român, a făcut parte din mișcarea ,,Rugul Aprins” de la Mănăstirea Antim, condamnat politic la mulți ani de detenție.

[7] Referire la patriarhul Justin Moisescu.

[8] E vorba de lucrarea Ierarhia bisericească în epoca apostolică.

[9] Părintele Grigore Băbuș făcea o eroare, din cauza unei coincidențe de nume. Patriarhul Justin Moisescu, originar din jud. Argeș, l-a avut frate pe Titus Moisescu(1922-2002), muzicolog, bizantinolog și editor, fost director al Editurii Muzicale. În Comitetul Central era membru un Moisescu, dar acela era Anton Moisescu(1912-2002), originar din Galați, om politic român, comunist, fost guvernator al Băncii naționale, ambasador, membru în Marea Adunare Națională, membru al Comitetului Central (1955-1969).

 

 

 

Un elev trist

 

    În timp ce se afla în fața copiilor din clasa a 5-a, Doamna M. în  prima zi de școală le-a spus un neadevăr, majoritatea profesorilor, le-a spus elevilor săi că îi iubește pe toți la fel de mult.

 

     Totuși , acest lucru nu era posibil deoarece în primul rând , cufundat în banca sa, era băiețelul numit Gheorghe A.

 

     Doamna M. îl urmarise pe Gheorghe în anul precedent și observase că acesta nu se juca cu ceilalți copii, hainele sale erau neîngrijite și era murdar mai tot timpul.

 

     Și Gheorghe putea fi nesuferit. Se ajunsese până acolo încât Doamnei M. îi făcea plăcere să scrie pe lucrările acestuia, cu un creion gros și rosu, un X mare și îngroșat și să îi dea nota 4.

 

     La școala la care preda doamna M. trebuia să revizuiască toate caracterizările elevilor, iar pe Gheorghe îl lăsase intenționat la urmă .

 

    Totusi, când a deschis dosarul acestuia, a rămas surprinsă să vadă că profesoara din primul an scrisese: “face temele cu grijă , este manierat și este o plăcere să fi în preajma lui.

 

    Profesoara din clasa a 2-a scrisese: "Gheorghe este un elev excelent, apreciat de colegii săi , dar este tulburat de faptul că mama sa suferă de o boala incurabilă , iar viața de acasă trebuie să fie foarte grea"

 

Profesoara din clasa a 3-a scrisese: "Moartea mamei sale l-a afectat mult. Se străduiește foarte mult, dar pe tatăl său nu îl prea interesează , iar climatul de acasă îl va afecta în curând , dacă nu se va schimba ceva".

 

Profesoara dintr-a 4-a a scris: "Gheorghe este retras și nu mai este interesat de școală. Nu are mulți prieteni și uneori adoarme în timpul orei" .

 

De-acum, doamna M. înțelesese problema și i-a fost rușine de ce făcuse. S-a simtit și mai prost când elevii ei i-au adus cadouri de Crăciun, legate cu panglici frumoase și împachetate în hârtie stralucitoare mai puțin Gheorghe.

 

Cadoul acestuia era împachetat cu hârtie obișnuită de culoare maro.

 

   Doamnei M. i-a fost greu să îl deschida în fața celorlalți.

 

    Unii dintre elevi au inceput sa râdă când a descoperit o brățară căreia îi lipseau unele pietre și o sticluță de parfum pe trei sferturi goală .

 

    Ea i-a certat când a observat că brățara era drăguță și parfumul mirosea frumos. Gheorghe A. a rămas după ore în acea zi doar pentru a-i spune : "Doamna M., astăzi miroși exact ca și mama".

 

După ce copiii au plecat, doamna M. a plâns timp de aproape o oră .

 

     În acea zi, a încetat să mai predea citirea, scrierea și aritmetica și a început să îi învețe altfel pe elevi.

 

    Doamna M. i-a acordat o atenție deosebită lui Gheorghe.

 

      Pe măsură ce lucra cu el, mintea sa a început să își revină .

 

    Cu cât îl încuraja mai des, cu atât acesta reacționa mai bine.

 

     Până la sfârșitul anului, Gheorghe ajunsese cel mai isteț elev din casa și , în ciuda promisiunii că îi va iubi pe toți la fel, a devenit alintatul său.

 

     Un an mai târziu , a găsit o scrisoare de la Gheorghe în care ii spunea că e cea mai buna profesoară pe care o avusese vreodată .

 

     Au mai trecut încă șapte ani până a mai primit un semn de la Gheorghe.

 

     Apoi el i-a scris că terminase liceul al treilea în clasă , și că ea rămăsese cea mai bună profesoară pentru el.

 

     Cinci ani mai târziu , a mai primit o scrisoare care spunea ca va termina în curând și facultatea cu cele mai bune rezultate.

 

     Încă o dată o asigura pe doamna M. că fusese cea mai bună profesoară .

 

     Apoi au mai trecut încă cinci ani și a mai venit o scrisoare, cu același mesaj, dar numele expeditorului era schimbat: Dr. Ing. Gheorghe A.

 

    Apoi o noua scrisoare în care o anunța că se va căsători .

 

    Îi spunea că tatăl său a murit cu câțiva ani în urma și o întreba daca ar vrea să participe la nunta și să stea în locul în care sta de obicei mama mirelui.

 

     Bineinteles că a acceptat.

 

     Și a purtat brățara căreia îi lipseau unele pietre si a folosit același parfum pe care îl primise demult de la Gheorghe.

 

      S-au îmbrățișat , iar Gheorghe i-a soptit la ureche..

 

     "Multumesc pentru că ai crezut în mine. Mulțumesc pentru că m-ai făcut să mă simt important și mi-ai arătat că pot însemna ceva."

 

      Doamna Moșteanu i-a șoptit cu lacrimi în ochi "Gheorghe, ai inteles greșit .

 

    Tu esti cel care m-a învățat că pot schimba ceva. Nu am stiut cum să predau elevilor până te-am întâlnit pe tine."

 

  Deci,

 

      Nu poți niciodată să știi cum poți influenta viața altora prin ceea ce faci sau prin ceea ce nu faci.

 

      Ține seama de acest lucru în aventura ta prin viață și încearcă să schimbi în bine ceva în viața celorlalți cu care te intersectezi.

 

Și nu uita:

 

Nimeni nu are dreptul să privească o altă persoană de sus, decât în momentul în care se apleacă și-ntinde o mână pentru a o ajuta să se ridice!

 

  Fii Om !

 

 Inima Sus !

 

 

RASARITUL SOARELUI

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

Vezi dimineata cum rasare luminos soarele si îi bucura pe toti. Gândeste-te cu cât mai mare va fi bucuria ce o vor simti acele suflete în care va straluci Hristos, Fiul lui Dumnezeu, vesnicul Soare al Dreptatii. Fie dar ca aceasta întâmplare sa te învete a te ruga Lui cu osârdie, pentru ca sa se aprinda si în inima ta lumina cea bineplacuta a harului Sau.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 65.

 



In memoriam: Mitrop. Bartolomeu

(Valeriu Anania)(IV)

 

 

11 Noiembrie 1979

 

Azi am lucrat binișor la Biblioteca Academiei din București. De dimineață am fost la Tipografia Patriarhiei. Voiam să dau la legat volumele XIX-XXI din manuscrisele mele, seria Scrieri. Au motivat în tot felul că e lucrarea grea, că sunt volume prea mari. Nu le-am lăsat. Am luat legătura apoi cu Domnul Tudoran de la secția ,,Corectură”. Mi-a arătat șpaltul cu articolul meu Letopisețul Cantacuzinesc. Varianta Căldărușani[1]. Iar nu mi-au băgat textul manuscrisului propriu-zis, ci doar prezentarea lui, pe care am mai publicat-o de două ori[2]. Pe această temă am avut o discuție și un schimb de scrisori cu Părintele Valeriu Anania în primăvară. Acum nu l-am găsit ca să cer retragerea materialului.

 

 

 

19 Ianuarie 1980

 

Am mers la redacția revistei ,,Biserica Ortodoxă Română”. L-am găsit acolo pe Domnul Alexandru Ioniță, redactor. Mi-a dat un număr de revistă. Mi-a apărut prima parte din Letopisețul Cantacuzinesc[3]. Următoarele trei părți vor apare în cursul acestui an. Materialul cu Bocetul și ritualul înmormântării[4] l-a băgat în nr. 11-12/1980. Urmează să apară prin mai-iunie a.c. revista. L-am căutat pe Părintele Valeriu Anania, dar, din păcate, nu l-am găsit.

 

 

 

23 Februarie 1980

 

Am ajuns în București cu un accelerat. În capitală e foarte frig. De dimineață am mers la redacția revistei ,,Biserica Ortodoxă Română”. Am aflat că articolul cu bocetul mi l-au băgat în nr. 11-12, cel cu Eufrosin Poteca[5] în nr. 1-2, iar cel cu letopisețul[6] în nr. 3-4. Sumarele sunt deja aprobate de patriarh. Actualul redactor, Alexandru Ioniță[7] e foarte amabil. Și eu am fost atent însă și l-am respectat cum se cuvine. La redacție l-am întâlnit și pe Petre David[8]. Foarte acru și ironic. Scoate vicarului patriarhal Antonie Plămădeală[9] o culegere de studii. A apărut volumul II din Istoria Bisericii Ortodoxe Române a părintelui Mircea Păcurariu[10].

 

Am vorbit cu Părintele Valeriu Anania. Mi-a relatat despre felul cum l-a cunoscut pe Cristian Popișteanu[11], cum i-a solicitat acesta un articol cu Dionisie Exiguul[12], mi-a exprimat părerea sa foarte bună despre Părintele Dumitru Bălașa.

 

Mi-a povestit câteva episoade din timpul șederii sale în S. U. A., unde va pleca din nou la 1 martie pentru vreo trei luni. Mi-a vorbit despre o nouă piesă a sa de teatru închinată lui Petru Asan[13], piesă cu care se va deschide stagiunea la Teatrul de la Craiova. Am vorbit apoi despre materialele de la revistă. Având în vedere că anul viitor se împlinesc 110 de ani de când apare revista ,,Biserica Ortodoxă Română”[14], i-am propus o bibliografie a revistei. A fost entuziasmat. Mi-a relatat că e și gândul dumnealui de acum 25 de ani. Mi-a arătat apoi că lucrarea este cap de afiș în planul editorial pe 1982, dar că nu găsește pe nimeni să se angajeze. În final, am stabilit că mâine-dimineață la ora 9 să-i aduc oferta și un proiect de sumar pentru a merge la patriarh să obțină aprobarea și să-mi dea apoi o comandă fermă pentru a avea siguranță că nu voi munci degeaba.

 

A fost cea mai mare bucurie, pe care mi-a făcut-o azi cineva, cu prilejul zilei mele de naștere, azi când am împlinit 28 de ani! Mulți înainte și Doamne-ajută, fiindcă mai am multe de făcut! Am cumpărat un rând de veșminte negre pentru Malovăț(1.716 lei) și un Minei pe Martie. Am dus volumele XXIV-XXVI din Scrieri la legătorie. Nu sunt încă gata vol. XXII-XXIII. Legătorul e foarte aglomerat cu proiectele de diplomă.

 

Am lucrat apoi la Biblioteca Academiei Române, la Chestionarul lui Odobescu.

 

 

 

24 Februarie 1980

 

De dimineață am dactilografiat oferta pentru lucrarea Revista ,,Biserica Ortodoxă Română” – Bibliografie și am predat-o Domnului Grifonie[15] s-o ducă Părintelui Anania pentru audiența la patriarh.

 

 

 

6 Iulie 1980

 

Am vorbit cu Părintele Anania. S-a întors din S. U. A. I-am dus o sticlă de șampanie și a primit-o cu satisfacție. Am discutat despre Bibliografia Revistei ,,Biserica Ortodoxă Română”. Am ajuns la concluzia că nu are niște idei preconcepute, ci orice propunere, dacă pot s-o argumentez convingător, o primește. A fost foarte entuziasmat, când i-am vorbit de proiectata lucrare ,,Telegraful Român” și conștiința unității naționale. Mi-a promis că mă va susține să obțin aprobarea. De altfel, ar fi datoria Sibiului să scoată această lucrare, dar, deocamdată, până nu va fi ales noul mitropolit, nu se poate vorbi nimic. Părintele Anania a spus că ,,dacă va fi nenorocul să vină în acest post un acultural, nu se va putea face nimic!” Am zis: ,,Deie Domnul să fie cum gândesc eu!” A sesizat îndată aluzia și mi-a spus:

 

,,- A, nu poate fi vorba să mă aleagă pe mine! Aici e vorba de mult păienjeniș, care se țese în culise și nu am șanse!”

 

Are o carte de teatru comentat la Editura ,,Eminescu”.

 

 

 

25  Octombrie 1980

 

Am vorbit ieri cu Părintele Valeriu Anania, directorul Institutului Biblic al Patriarhiei. Și-a cerut scuze pentru că nu mi-a răspuns la ultima scrisoare din lipsă de timp. În legătură cu Bibliografia Revistei ,,Bibliografia Ortodoxă Română”, mi-a spus:

 

,,- Grija dumneata trebuie să fie orientată spre realizarea lucrării. Publicarea ne privește pe noi. Termină cât mai repede și adu-mi manuscrisul, iar pe urmă lasă pe mine, c-oi fi eu în stare de el. Nu trebuie să-ți pui problema spațiului tipografic. Asta este lucrare care apare o dată la un secol și ca atare merită orice sacrificiu. Fie vom scoate un număr special de revistă, fie vom obține aprobare s-o scoatem sub formă de carte, asta-i treaba noastră. Dumneata fă-o!” În încheiere, mi-a spus: ,,- Cu bine și să ne dai tot lucruri bune!”

 

 

 

26  Noiembrie 1980

 

Am vorbit cu Părintele Valeriu Anania. Deși este conștient că vor fi destule greutăți, speră, totuși, să-mi publice Bibliografia Revistei ,,Biserica Ortodoxe Române”(1874-1983). Mi-a spus că are greutăți în a-l convinge pe patriarh ca să semneze adresa către Societatea Biblică Britanică în vederea reeditării Bibliei lui Șerban(1688). Dânsul a purtat tratative cu reprezentanți ai societății și i-a convins să reediteze Biblia, dar cu textul paralel al limbii actuale române.[16]

 

Mi-a apărut cursul de metafizică al lui Eufrosin Poteca[17]. Este al XXXIV-lea material publicat până acum.

 

 

 

27  Ianuarie 1981

 

Zilele acestea mi-am pus corespondența la punct și lucrările pentru volumul IV din seria Mehedinți - Istorie și Cultură. Am trimis studiul Eufrosin Poteca inedit. Cursul de Istoria Filozofiei la ,,Revista de Filozofie”; Părintelui Valeriu Anania, la București, reportajul Însemnări privind activitatea culturală a clerului de mir(nov. - dec. 1981) pentru  revista ,,Biserica Ortodoxă Română”[18]; Domnului Virgil Joița, la Craiova,  studiul Fond și formă în studiul istoric după concepția lui Nicolae Bălcescu, pentru a mi-l trimite la Iași, în vederea publicării în ,,Anuarul Institutului de Istorie ,,A. D. Xenopol”.

 

 

 

4 Aprilie 1981

 

Luni am ajuns în București pe la prânz. Am tras la căminul patriarhiei. Am fost la Institutul Biblic și am vorbit cu directorul, Părintele Arhim. Valeriu Anania. Am discutat cu dânsul planul Bibliografiei Revistei ,,Biserica Ortodoxă Română”(1874-1983). Este de părere să trec toate chestiunile (studii, articole, reportaje, referințe) privitoare la regiunile anexate de U. R. S. S. la istoria țărilor-mamă sub titlul ,,generalități”, fără alte mențiuni.

 

Părintele Anania mi-a relatat o convorbire pe care a avut - o cu Ion Gheorghe Maurer[19], pe când se afla în  S. U. A., ca secretar al Arhiepiscopiei Ortodoxe Române de acolo. Părintele Anania l-a întrebat pe omul de stat ce părere are despre cele publicate în S. U. A. cu privire la relațiile dintre România și U. R. S. S. și mai cu seamă despre Basarabia. Ion Gheorghe Maurer i-a spus:

 

,, - Părinte Anania, e bine ce scrieți! Poate ar trebui să fiți chiar mai incisivi, fiindcă aveți poziția foarte bună, iar noi ne putem oricând spăla liniștiți pe mâini, fără să purtăm răspunderea condeielor Dvs.! În ceea ce privește Basarabia, convingerea mea este că  aceasta a fost și este pământ românesc.  În ceea ce privește reîntoarcerea la patria-mamă, trebuie să avem răbdare. Nu trebuie să-și facă nimeni iluzii. Această reîntoarcere nu va fi posibilă, decât atunci când și Letonia, Lituania și Estonia și toate celelalte provincii încastrate în imperiu  vor reveni la țările lor de origine. Aceasta însă înseamnă și dezmembrarea colosului!”

 

Am ajuns la concluzia că Bibliografia va fi publicată în revistă, după care se vor scoate 500 extrase  în volum de sine stătător, pentru a fi date la biblioteci.

 

Când eram la Părintele Anania au venit acolo Dl. Prof. Emilian Popescu[20], profesor la Facultatea de Teologie din București și Dl. Prof. Nicolae Stoicescu,[21] cercetător la Institutul de Istorie ,,N. Iorga” din București. Părintele Anania i-a spus Domnului Stoicescu:

 

,, - Dați-mi voie să vă prezint pe un tânăr istoric al nostru, părintele Stănciulescu!”

 

,,- ….Bârda - a completat Dl. Stoicescu. Ne cunoaștem și după față, dar nu-mi amintesc de unde!”

 

,,- De la simpozionul din Târgoviște!” l-am lămurit eu.

 

,, - Da, și dânsul este colaborator la Dicționarul Istoric al României și ne-am bucura de o colaborare mai strânsă cu noi!”

 

Veniseră la Părintele Anania să-l roage să deschidă mai mult revistele patriarhiei problemelor de istorie. Aceasta cu atât mai mult cu cât la revistele de istorie laice nu se mai acordă drepturi de autor (…).

 

De la Părintele Valeriu Anania și de la Domnul Gheorghe Marin de la Casa Scânteii am aflat că Mircea Eliade[22] a fost trecut la index. Toate lucrările sale în curs de reeditare sau publicare au fost sistate. Toate lucrările în care se vorbește despre el și opera lui au fost ,,operate”. Părintele Valeriu Anania a trebuit să dea telefon și să intervină până la Vasile Nicolescu[23] , pentru a-i aproba o carte, în care se afla și un citat din Mircea Eliade!

 

Pr. Al. Stănciulescu-Bârda

 

 

[1] Articolul a apărut: Pr. Al. Stănciulescu-Bârda, Letopisețul Cantacuzinesc. Varianta Căldărușani, în ,,Biserica Ortodoxă Română", an. XCVIII (1980), nr. 5-6 (mai-iun. ), pp. 655-663; an. XCIX(1981), nr. 1-3(ian. - mart. ), pp. 144-174.

 

[2] Al. Stănciulescu-Bârda, O copie inedită a Letopisețului Cantacuzinesc? în ,,Magazin istoric", București, an. XIII(1979), nr. 1(142), p. 56; Id., O nouă variantă a Letopisețului Cantacuzinesc, în  vol. Mehedinți - Istorie și Cultură, Tr. Severin, vol. I, 1979, pp. 21-26; Id., O nouă variantă a Letopisețului Cantacuzinesc, comunicare susținută în cadrul Simpozionului ,,Documente inedite" (Tr. Severin, 26-27 apr. 1978). Moderatori ai secțiunii Prof. Univ. Dr. I. C. Chițimia și Prof. Univ. Dr. Emilia Comișel.

 

[3] Vezi Pr. Al. Stănciulescu-Bârda, Letopisețul Cantacuzinesc. Varianta Căldărușani, în ,,Biserica Ortodoxă Română", an. XCVIII (1980), nr. 5-6 (mai-iun. ), pp. 655-663; an. XCIX(1981), nr. 1-3(ian. - mart. ), pp. 144-174.

 

[4] Vezi Pr. Al. Stănciulescu-Bârda, Bocetul și ritualul înmormântării în nordul județului Mehedinți, în ,,Biserica Ortodoxă Română", București, an. XCVIII(1980), nr. 11-12(nov. -dec. ), pp. 1193-1203.

 

[5] Pr. Al. Stănciulescu-Bârda, Eufrosin Poteca inedit: ,,Elementuri de metafizică", în ,,Biserica Ortodoxă Română", București, an. XCIX (1981), nr. 9-10(sept. -oct. ), pp. 675-689.

 

[6] Pr. Al. Stănciulescu-Bârda, Letopisețul Cantacuzinesc. Varianta Căldărușani, în ,,Biserica Ortodoxă Română", an. XCVIII (1980), nr. 5-6 (mai-iun. ), pp. 655-663; an. XCIX(1981), nr. 1-3(ian. - mart. ), pp. 144-174.

 

[7] Alexandru Ioniță fusese cu doi sau trei ani înaintea mea la facultate. Era foarte binevoitor ca redactor.  

 

[8] Petre David(1938-2003), pe atunci era arhidiacon. A ajuns profesor de sectologie la Facultatea de Teologie din Constanța.

 

[9] Antonie Plămădeală(1926-2005), pe atunci episcop-vicar patriarhal, apoi episcop de Buzău și în final mitropolit al Ardealului. Am purtat corespondență cu dânsul, mi-a prezentat mai multe cărți și lucrări.

 

[10] Pr. Prof. Mircea Păcurariu(n. 1932), profesor la Facultatea de Teologie din Sibiu, autor a numeroase cărți și studii de istorie bisericească transilvăneană și națională. Am corespondat cu dânsul.

 

[11] Cristian Popișteanu(1932-1999), director al revistei ,,Magazin istoric” din 1969, istoric.

 

[12] Vezi ,,Magazin istoric”, 1981, nr. 2. Dionisie Exiguul (cca. 470-cca. 545), sau ,,cel Mic”, ,,cel Smerit”, călugăr din Dobrogea(Scythia Minor), a reformat calendarul, astfel că azi, la toate popoarele, calendarul ia ca punct de reper nașterea Domnului Iisus Hristos. Totodată, Dionisie Exiguul este socotit întemeietorul Dreptului Canonic în Biserica Romano-Catolică.

 

[13] Greul Pământului.

 

[14] În realitate, revista ,,Biserica Ortodoxă Română” a început să apară din 1874.

 

[15] E posibil să fie vorba de Vicențiu Grifoni(n. 1954), care va deveni apoi episcop-vicar patriarhal și în final episcop al Ialomiței și Călărașilor.

 

[16] Fragmente din acest material au apărut în ,,Scrisoare pastorală”, Malovăț, an. XV(2016), nr.  327, pp. 3-4; în ,,Bibliotheca Septentrionalis”, Baia Mare, 2016, 26 iun., ediție și on-line(https://ebibliothecaseptentrionalis. wordpress. com); în ,,Observatorul”, Toronto(Canada), 2016, 6 iul. , ediție și on-line(http://www. observatorul. com); în vol. Al. Stănciulescu-Bârda, Scrisoare pastorală, Bârda, Editura ,,Cuget Românesc”, vol. IX, 2018, pp. 100-114.

 

[17] Pr. Al. Stănciulescu-Bârda, Eufrosin Poteca inedit: ,,Elementuri de metafizică", în ,,Biserica Ortodoxă Română", București, an. XCIX (1981), nr. 9-10(sept. - oct. ), pp. 675-689.

 

[18] Pr. Al. Stănciulescu-Bârda, Însemnări privind activitatea culturală a clerului de mir(nov. - dec. 1981), în ,,Biserica Ortodoxă Română", București, an. C(1982), nr. 3-4(mart. - apr.), pp. 266-268.

 

[19] Ion Gheorghe Maurer(1902-2000), prim-ministru(1961-1974) al României și președinte al Prezidiului Marii Adunări Naționale a României(1958-1961), om politic comunist.

 

[20] Emilian Popescu(1929-2020), istoric, bizantinolog, profesor universitar la Facultatea de Teologie din București, membru de onoare al Academiei Române.

 

[21] Nicolae Stoicescu(1924-1999), istoric, profesor universitar, cercetător la Institutul de Istorie ,,N. Iorga” din București,  ambasador în Grecia, membru de onoare al Academiei Române.

 

[22] Mircea Eliade(1907-1986), scriitor, publicist, filozof, eseist, istoric al religiilor, profesor la Universitatea din Chicago, membru post-mortem al Academiei Române(din 1990).

 

[23] Vasile Nicolescu(1929-1990), poet, traducător, eseist, director al Direcției Literaturii și publicațiilor din cadrul Consiliului Culturii și Educației Socialiste(1969-1983).

 

 

 

GRADINA

Sfantul Inochentie al Odessei

 

 

Aruncati-va privirile asupra orisicarei gradini veti voi: într-însa, cu sosirea primaverii, totul s-a înnoit, înfloreste si miroase frumos; iar unele ramuri si unii arbori care în timpul iernii nu si-au pastrat viata launtrica, acum sunt goi, uscati, morti si întuneca cu prezenta lor stralucirea celorlalti arbori. Primavara a adus viata, îmbracaminte noua si podoabe pentru toata împaratia plantelor. Unele ramân însa tot în golatatea si urâciunea cea de iarna. Pentru ce? Pentru ca întru ele s-a stins viata launtrica, s-a pierdut putinta de a primi hrana, de a respira aer si a-si pune în miscare sevele lor. Iata, deci, icoana adevarata a omului pacatos, care ne arata cum va fi acesta în ziua Învierii obstesti! Si el, în mijlocul schimbarii si prefacerilor necontenite ale materiei, va ramâne întreg, deoarece firea omeneasca este nepieritoare si nemuritoare. Însa pacatosul va fi asemenea arborelui uscat sau mort. Când, pe pamântul cel nou, sub noul cer, totul va învia si se va lumina, el se va arata mort cu duhul, urât cu trupul si va avea soarta arborelui uscat. Nici un gradinar nu sufera multa vreme ca gradina sa sa fie slutita – primavara mai ales – de pomii cei uscati, apoi cu atât mai vârtos Gradinarul cel ceresc nu va îngadui ca pacatosii prin prezenta lor sa stâlceasca Raiul desfatarii celei vesnice! Si El va porunci sa se adune pomii si ramurile uscate si sa fie aruncate în focul cel vesnic. Zicem vesnic, caci sub cerul cel nou si pe pamântul cel nou toate vor fi vesnice.

 

Cum si prin ce putem înlatura de la noi aceasta grozava soarta? Vadit lucru, ca nu prin curatia si sfintenia noastra, caci unde este omul care sa nu greseasca? Atunci prin ce? Prin credinta în Domnul nostru Iisus Hristos, prin ale Carui daruri se acopera toate nedreptatile noastre si prin al Carui Sânge se spala toate pacatele noastre! Prin cainta sincera pentru pacatele noastre, unita cu parasirea tuturor deprinderilor noastre rele si a tuturor faptelor întunericului! Prin rasplatirea dupa putinta a nelegiuirilor si strâmbatatilor noastre cu fapte bune izvorâte din dragoste si smerenie! Iata drumul ce duce la pamântul cel nou si sub cerul cel nou! Alt drum nu mai este si nici nu poate sa mai fie.

 

Sfantul Inochentie al Odessei, Intelepciunea dumnezeiasca si rosturile naturii, traducere de patriarhul Nicodim Munteanu, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 60-62

 

 

PRIVIREA OMULUI

Sfantul Vasile cel Mare

 

 

Animalele cele de pe pamânt privesc spre pamânt; dar omul, răsadul cel ceresc, se deosebeste de animale atât prin forma alcatuirii lui trupesti, cât si prin vrednicia sufletului sau. Cum este forma animalelor cu patru picioare? Capul le este plecat spre pamânt, privesc spre pântece si urmaresc sa-i faca pântecelui cu orice chip placere. Capul tau, însa, este ridicat spre cer; ochii tai privesc cele de sus. Ca daca vreodata te faci de râs prin patimile trupului, slujind trupului si celor de sub pântece, te-ai alaturat dobitoacelor celor fara de minte si te-ai asemuit lor (Psalm 48, 12). Alta grija îti este cu cuviinta tie! Sa cauti cele de Sus, unde este Hristos! (Coloseni 3, 1) Sa-ti fie mintea mai presus de cele pamântesti! Sa-ti rânduiesti viata dupa forma pe care ti-a dat-o Dumnezeu! În Ceruri sa-ti fie vietuirea! (Filipeni 3, 20) Patria ta cea adevarata este Ierusalimul cel de Sus (Evrei 12, 22). Cetatenii si compatriotii tai sunt cei întâi-nascuti înscrisi în Ceruri (Evrei 12, 23).

 

Sfantul Vasile cel Mare, Omilii la Hexaemeron, traducere de Pr. Dumitru Fecioru, Ed. IBMBOR, Bucuresti, 1986, p. 172








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu