Liviu
Rebreanu – scriitorul încarcerat șase luni,
apoi șantajat o viață.
Scriitorul
publicat în 29 de limbi străine, care se află în literatura română la înălțimea
locului ocupat de Eminescu în poezie și de Caragiale în teatru, este creatorul
romanului românesc modern.
Liviu Rebreanu a fost Președintele
Societății Scriitorilor Români, directorul Teatrul Național din București,
vicepreședintele Radiodifuziunii Române și directorul mai multor publicații
literare.
Când l-a cunoscut pe Liviu Rebreanu, în
vara lui 1940, în redacția „Tribunei” de la Cluj-Napoca, muzicologul George
Sbârcea nu credea că-l va mai reîntâlni. Povestește cu emoție în „Cafeneaua cu
poeți și amintiri” despre cum ajunge să lucreze în redacția ziarului „Viața”,
al cărui redactor-șef era romancierul. „La intrarea lui, redacția întunecoasă,
mobilată ca vai de lume, se luminase dintr-odată. Nu-l vedeam decât pe autorul
lui Ion și al Pădurii spânzuraților. Pe unde trecea, datorită părului alb și a
staturii sale de uriaș, lăsa impresia de blând gentilom medieval. Am făcut
împreună o călătorie la Viena, unde Rebreanu cercetase în arhive despre
răscoala lui Horea. Venit din Balcani, părea cu desăvârșire identificat cu
ambianța imperială a restaurantului vienez, având în gesturi și mișcări o
eleganță înnăscută și politețea cu totul rară de a suporta orice cu seninătate.
Ne-am dus cu tramvaiul și am vizitat Muzeul Caleștilor Imperiale.”
Armata, pușcăria, premiile, colportorii,
atacurile în presă
Povestea vieții „uriașului blajin” a
început într-o zi de 27 noiembrie 1885, la Târlișua, județul Solnoc-Dăbâca (din
fosta diaceză Cluj-Gherla) într-o familie cu 14 frați, dintre care unii au
murit la naștere, alții n-au apucat să treacă de doi ani. A urmat liceul român
la Năsăud și cel german la Bistrița și a absolvit Academia Ludovica și
Facultatea de Litere, la Budapesta. Locotenent în armata austriacă, la Gyula,
după un chef cu joc de cărți, i se sustrag banii de la popota ofițerilor unde
era responsabil al bucătăriei, este închis la domiciliu. Își ordonează
lecturile, însemnările, scrie teatru. Era prin în 1909 când a demisionat din
armată și s-a întors în țară. Publică primele nuvele, editează o revistă de
teatru, scrie prima comedie. Un an mai târziu, îi vine mandat de arestare
pentru fapta despre încurcăturile bănești de la Gyula, este întemnițat la
Văcărești. Extrădat și încarcerat la Gyula, face pușcărie șase luni, apoi este
liberat.
După publicarea romanului „Ion”, Academia
Română îi conferă Marele Premiu Năsturel, iar în 1920 Societatea Scriitorilor
Români îl premiază pentru „Pădurea spânzuraților”. Colportorii sunt pe fază.
Pentru a i se distruge prezentul i se răscolește trecutul. Avusese dosar penal,
fusese premiat și trebuia defăimat. Scrisorile anonime, zvonurile deșuchiate
șoptite pe culoarele Academiei Române sunt urmate de atacuri în presă. „Un
șantaj, un etaj” are valoare de lege în mahalaua gazetăriei timpului, cu
epitete la adresa lui: hoț, compilator, trădător, spion. Romancierul se apăra:
„Scriitorii-s ca țiganii, se ceartă și-n cimitir numai că sfada lor e poreclită
polemică și clocește în subsolurile ziarelor de șantaj”. Scârbit de Pamfil
Șeicaru și Nichifor Crainic, a preferat demisia decât fruntea administrației
culturale, fără să caute adăpost în saloanele unui partid. Blajinul modest
prefera să piardă decât să câștige. Publicase romanul politic „Gorila”, era
acuzat de colaborarea cu cei care intrau în arena istoriei cu crucea în mână,
cuțite la brâu, gata să împroaște sânge în jur. Spovedania în fața pictorului
Jean Steriadi, că n-ar fi legionar, nu va fi luată în seamă. Nicolae Iorga îi
întârzia intrarea în Academia Română, dar în 1939 este admis. Fusese încarcerat
doar șase luni din vina altora, iar dușmanii l-au șantajat o viață.
Insomniacul credincios al mâncărurilor
ardelenești, publicat în 29 de țări
Bărbatul masiv care arăta ca un gladiator,
cu privirea albastră și senină, capul semeț, aureolat de părul alb cu o șuviță
răzvrătită pe frunte ce-i dădea un farmec cuceritor, avea o memorie de
invidiat, nu era mânios, nu amenința și nu se răzbuna. Săgetătorul optimist
care credea despre el că avusese noroc, trăia sobru, iar educația germană îi
dăduse cultul ordinii, neadmițând lucrul făcut de mântuială. Când se arăta în
lume, după cum remarcase Tudor Vianu, „Rebreanu părea un om beat de muncă,
ieșind parcă atunci din galeriile unei mine sau din dogoarea marilor furnale”.
Cheltuia banii pe cărți de științe naturale, astronomie și discuri, deși refuza
să asculte muzică. Zicea că ar pierde noțiunea timpului și avea mult de scris.
Mânca puțin și a rămas credincios mâncărurilor ardelenești toată viața. Se hrănea
cu varză și fasole albă, produse lactate, evita fructele și ouăle. Nu se
atingea de nimic la petreceri sau în călătorii, căci mâncărurile complicate îi
deranjau stomacul. Insomniacul trăia o obositoare spaimă de moarte. Fantasmele
Măgurii Ilvei de la Poalele Ineului l-au urmărit toată viața. Bărbatul de-o
distincție rară și o blândețe impresionantă nu-și cumpăra îmbrăcăminte, purta
ceasul legat de o curelușă, la butonieră, adora băile de soare. Pe scriitorul
care călătorise mult, cunoscuse și se împrietenise cu personalități remarcabile
din lumea literară internațională, care a fost publicat în 29 de țări din
Europa și America, șarpele invidiei nu-l mușcase. Era incapabil de ipocrizie.
O nevastă autoritară, cicălitoare,
impulsivă și o fiică vitregă adorată
Pentru uriașul cu suflet de copil,
contrastele se atrag. Soția lui Rebreanu, Ștefania Rădulescu, absolvise
Conservatorul, era actriță și avea un copil nelegitim. Fanny, cum o alinta, era
ambițioasă, frumoasă și impulsivă. Liviu venea de la țară, era sărac, se
întreținea de la 14 ani, dar Fanny se trăgea dintr-o familie avută. Nepoata
mitropolitului Nifon, cel care are moaștele în mitropolia din Târgoviște, fată
de avocat și om politic, adora luxul de altădată și se visa celebră. Scriitorul
o iubea la fel de mult ca atunci când o văzuse pe culoarele teatrului craiovean
și se îndrăgostise de ea.
Rebreanu avusese norocul și ghinionul să
se însoare cu o femeie autoritară, cicălitoare și cheltuitoare, dar
perseverentă în a-l ocroti de grijile cotidiene, susținându-l, căci multă vreme
colaborările pasagere fuseseră singurul lui venit. Era exact ceea ce-i trebuia
lui ca să rămână la masa de scris, în tihna inspirației. La începutul
căsniciei, ea îi ceruse puțin, în timp el a răsplătit-o regește. Egoistă,
apelează la chirurgie, ca să nu-i aducă un nou moștenitor, de frică să nu-i
ignore romancierul odrasla, ținându-l cât mai departe de familia ei și de
ardelenii lui de la țară. Deși era concepută cu alt bărbat, Puia Florica a fost
frumoasă, răsfățată, Liviu a iubit-o ca pe copilul său. „Prea iubita mea
Puicuță, lumina ochilor mei și speranța sufletului meu”, așa-i scria când fata
era la Paris, la studii la Sorbona, universitate pe care o abandonează. Fiica
și-a adorat tatăl toată viața și nu s-a despărțit de scrisorile lui niciodată.
Între scris, dragoste și singurătate
Atras de lumea ficțională, la masa de
scris, în fața lămpii de gaz, fără telefon, gazete și cancanuri, în loc să-și
însoțească familia în vacanțe la mare, la Mamaia, Techirghiol, Paris, Viena sau
Karlsbad, Rebreanu se retrăgea la munte. Trăia între dragoste și unica lui
avere, singurătatea. Își scrisese opera mai întâi în casa din Maeru, primită
cadou după ce a devenit cetățean de onoare al comunei, apoi la Valea Mare, pe
lângă Pitești, unde își cumpărase o casă într-o zonă ce-i amintea de locurile
natale, cu o curte unde ținea trei câini, niște găini și un cocoș, un grajd cu
o vacă și vițel, o scroafă cu purcei. În singurătatea nopții, cu mult tutun,
cafea și nelipsita cățea Deița la picioarele lui, scria. Era locul unde îl
vizitau scriitori din generația lui – Mihail Sorbul, Camil Petrescu, Ludovic
Dauș, Constantin Baraschi, Vasile Voiculescu – și oamenii de teatru ca Soare Z.
Soare, Sică Alexandrescu, Ion Șahighian, George Vraca. Tot acolo Maria Brateș
l-a pictat, Oscar Hun și Romul Ladea i-au sculptat bustul turnat în bronz, care
a ajuns pe mormântul de la Bellu.
Scrisul îi aducea alinare, dar trezit la
realitatea gălăgioasă, trimitea scrisori tuturor, apoi, liniștit, pășea din nou
în lumea vie a personajelor lui. Într-o scrisoare, se spovedește Puiei: „E o
vrajă care mă readuce la masa de scris, o chemare misterioasă care mă face să
uit de tot restul și să-mi trăiesc toate satisfacțiile într-o lume de ficțiuni,
dar cu atâta intensitate, de parcă ar fi mai reale decât realitatea. Fiindcă,
în fond, poate că lumea imaginației e mai aproape de esența realității decât
lumea cea palpabilă a realității aparente”.
Scrisorile, procesul și paternitatea
contestată de oricine
Scrisorile sale care au trecut din mână în
mână prin case și bagaje, în regimuri și epoci diferite, avariate de două
războaie mondiale, tocate de timp și roase de molii, sunt donate cu forța
Academiei Române. Tiberiu, fratele lui Liviu, s-a dat cu legionarii. Acuzat,
trădător de neam, face pușcărie. Se liberează, zece ani șomează. Capătă greu un
post de cercetător la filiala Academiei Române din Cluj, unde are acces la
arhiva Rebreanu. Citește corespondența, află despre întreținerea Puiei la
Sorbona, vacanțele fetei, cumpărăturile costisitoare ale nevestei, cererile
bănești ale mamei. Copiază pasaje, le distribuie apropiaților. Se fabrică bârfe
și minciuni care ajung la urechile doamnei Rebreanu. Scandalul pe care l-a făcut doamna în piața Amzei din
București, printre țărani și zarzavaturi, când a rupt o umbrelă în capul unei
actrițe care dormea cu romanul „Amândoi” sub pernă, pentru că a îndrăznit doar
să șoptească altora că-l îndrăgește pe Liviu, a fost nimic pe lângă cel din
biroul președintelui Academiei Române, când i-a cerut să i se înapoieze
corespondența soțului ei, amenințând cu tribunalul.
Când Fanny l-a cunoscut pe Liviu, Puia
avea doi ani, în 1911. S-au căsătorit în februarie 1912, iar Rebreanu a cerut
ca în act să se treacă recunoașterea „fiicei Florica”. Fata nu fusese adoptată
legal, iar actul de recunoaștere era un fals juridic, adică n-ar fi avut drept
la moștenire. Când le dă în judecată Tiberiu, pornind de la o formulare din
„Codul familiei”, unde scria că „paternitatea poate fi contestată de oricine”,
Liviu era mort. Procesul a fost admis pe rol după multe dezbateri procedurale.
Cu toată mahalaua revărsată în sala tribunalului, despre Rebreanu, un as al
baroului a spulberat tot probatoriul, câștigând procesul în zece secunde. Așa a
aflat și fata la proces că avusese tată vitreg, iar presupusul ei unchi a
pierdut.
S-a stins cu condeiul în mână…
Circula zvonul că ar fi fost împușcat sau
că s-ar fi sinucis. În 12 ianuarie 1944, mergând să se odihnească la Valea
Mare, scriitorul nota în Jurnal: „Sunt obosit, întristat profund, plictisit
până la amărăciune. Greutatea de respirație a început să mă chinuiască. Nu știu
care e pricina, bronșita, emfizemul, altele. Controlul radiologic: opacitate
suspectă la plămânul drept”. La nici 59 de ani, din cauza bolii arăta ca un
îmbătrânit de vreme. Cu un chist într-un plămân și o bronșită, după
bombardamentul din 4 aprilie 1944 din București, familia îl transportă la Valea
Mare, cu febră și delir. Vorbea cu un interlocutor în ungurește. Ochii calzi și
albaștri în care strălucea un surâs blând cuceritor s-au închis pentru
totdeauna în 1 septembrie 1944. S-a stins cu condeiul în mână și sângele
picătură cu picătură impregnând hârtia, în preajma mesei lunguiețe unde a
creat, la vârsta la care mai putea dărui literaturii române mult. În casă se
aflau: Fanny, Puia și prietenul său, poetul Ludovic Dauș.
La înmormântarea sa n-a venit nimeni de la
Academia Română, nici de la Societatea Scriitorilor Români, unde fusese
președinte mai multe mandate, nici de la Teatrul Național, în fruntea căruia
s-a aflat de două ori, nici de la Radiodifuziunea Română, unde lucrase ca
vicepreședinte, nici de la ziarele sau publicațiile literare unde a fost
director. La groapa din grădina bisericii, în prezența familiei, a vorbit un
învățător și un locotenent în rezervă. A fost îngropat sub privirile țăranilor
care apoi i-au vandalizat casa și i-au vândut masa la care a scris, care a fost
găsită la preotul satului. Abia după 12 zile de la înmormântare, sociologul
Dimitrie Gusti, președintele Academiei Române de atunci, i-a adus un pios omagiu
celui care lăsa în urmă o operă vie și astăzi. A fost dezgropat, adus la
București și reînhumat la Cimitirul Bellu din capitală, pe Aleea Scriitorilor,
aproape de Coșbuc, Eminescu, Caragiale… .
După patru decenii de la deces
„Imaginea lui Liviu Rebreanu este încă vie
și apropiată, ca și cum abia ieri m-aș fi despărțit de el – notează George
Sbârcea în Cafeneaua cu poeți și amintiri, după patru decenii de la deces. Am
fost de altfel printre martorii apropiați ai ultimilor săi ani de viață. Ne
oprisem odată într-o stație de tramvai pe cheiul Dâmboviței, sub copacii ce-și
pierdeau frunza. Ne-am amintit, într-o convorbire mai lungă, de Măgura Ilvei,
de Maieru, de Târlișiua, de râpele, văile și poienile năsăudene. Îi aud glasul,
ușor, gutural, îi văd gesturile largi cu care își însoțea cuvintele îndelung
cântărite, îi mai admir în gând statura de uriaș blajin. Când am aflat de
moartea lui, am avut senzația că împreună cu el dispare, înghițit de neant,
ceva ce n-a fost decât o singură dată și într-un singur loc pe lume. Cu toate
că nu-i lipsea practica polemică, se retrăgea la timp din duelurile de opinii
calm, prevăzător, fără patos, rămânând cu o cută adâncă între sprâncene.
Instinctul anonimatului era însă la fel de puternic într-însul ca și instinctul
gloriei. Voia să rămână singur și liber în mijlocul omenirii pline de invidie
și ură, care te pândea și te sfâșia fără milă. Iubea viața, voia să-l stimeze
pe om, să împrăștie în jur pace. Era curajos, dar și-a supraevaluat puterile în
clipa când a primit să conducă un cotidian în împrejurările de atunci. Nu mai
era liber și nici singur nu putea fi în într-un regim al cenzurii și în
vârtejul războiului. A căutat să-și apere de larma publicității gândurile,
munca literară, viața intimă, deși știa că nu poate rămâne nebăgat în seamă
oriunde s-ar fi aflat. Avea darul de a-i face pe toți, în mod spontan mai
disciplinați, mai demni, mai umani. Cuvintele cele mai banale dobândeau pe
buzele lui alt ton, alt înțeles. Până și Ion Pillat, care avea limba pe cât de
dezlegată pe tot atât de ascuțită, spunea cu prudență că el scrie și în timp ce
doarme. Notase în albumul meu de autografe, cu ocazia șezătorii scriitorilor
bucureșteni de la Cluj, în primăvara lui 1940: Între literatură și viață e o
singură deosebire esențială – literatura râvnește viața bună, iar viața
prilejuiește literatură rea. L-am întrebat într-o călătorie la Brașov care este
sensul rândurilor ce mi le dăruise ca amintire. Mi-a spus: Viața, văzută în
detaliile ei meschine, poate pricinui o literatură rea, fără conținut și fără
durată. Viața bună pe care literatura o râvnește, este cea care, prin eroii și
peripețiile ei, este în stare să sugereze ceea ce e mai caracteristic pentru
idealurile și rătăcirile unei epoci.
Niculae Gheran, cercetător al istoriei
literare, premiat de Academia Română și Uniunea Scriitorilor, își merită pe
deplin locul în Dicționarul general al literaturii române, pentru că și-a
dedicat 40 de ani din viață spre a publica în 23 de volume toată opera lui
Liviu Rebreanu, inclusiv corespondența risipită, apoi recuperată. (Sursa: Liviu
și Fanny Rebreanu, Intime – ediție de Niculae Gheran, Editura Academiei Române)
Cheltuia banii pe cărți de științe
naturale, astronomie și discuri, deși refuza să asculte muzică. Zicea că ar
pierde noțiunea timpului și avea mult de scris. Mânca puțin și a rămas
credincios mâncărurilor ardelenești toată viața.
Foto
sus: Liviu Rebreanu, la intrarea în Academia Română.
Sursa:
http://ilazu.blogspot.com/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu