Clar
de Eminescu
Magda
Ursache, scriitor
21
Septembrie 2022
„Sufletul omului e ca un val - sufletul
unei națiuni ca un ocean” (Mihai Eminescu)
Ce multe merg pe dos într-o țară ajunsă în
stare de Bardo! Ajungi „vector de diseminare” pentru anume ONG-uri, dacă
vorbești (ca Ilie Șerbănescu) despre România-colonie sau despre slugile
directivelor de la Bruxelles. Îndemn la simplitate al lui Ernest Bernea (Ed.
Vremea, București, 2006) n-ar mai fi de luat în seamă: „Omul este o existență
care își poartă frumusețile cu luptă. De aceea viața sa este atât de frumoasă
și atât de dramatică”.
A ajuns din nou nebunie să gândești cu
mintea ta, „pe cont propriu” și să te opui disciplinării doctrinei, cum a făcut
Silviu Dragomir? A trăit, până a intrat în moarte, într-un spațiu de 14 metri
patrați. A scris peste o sută de caiete, știind bine (dar și nevrând) că nu vor
fi tipărite (v. Nebunia de a gândi cu mintea ta,Humanitas, 2016).
Din păcate, nu traversăm vremi de
meditație, de contemplare, ci de acțiune nefastă a precupeților de școală nouă.
Oportunismul, ajuns la cub, țintește succese sociale și le obține. Ceilalți,
nesupușii, sunt etichetați „înguști”. Înguști la minte dacă nu vor uitată
istoria cu suferințele ei? Cad statui: la Oradea, statuia lui Mihai Viteazul.
La Turda, statuia lui Avram Iancu. Primarul Boc nu mai vrea Crucea Eroilor,
ridicată în 1997, în memoria oponenților regimului de ocupație austriacă. În
loc de, își dorește să pună accent pe
bustul împărătesei Sissi.
E o solidaritate a identității naționale
pe care n-aș vrea s-o pierdem. Și mai e o solidaritate: a suferinței naționale.
Am fost aleși, ca popor, să suferim, să fim martirizați. Experimentul Pitești a
avut loc în România, niciunde în altă parte, nici chiar în URSS, zice
Soljenițîn.
Să nu fi moștenit românii gena libertății?
O pildă care probează contrariul. Savantul Gr. T. Popa a avut noroc să nu moară
închis. În ’47, din cauze știute și declarate, ca opozant la regimul Groza, a
fost chemat la ministrul de Interne, zbirul Teohari Georgescu. A refuzat. La
jumătate de oră, jandarmi înarmați au venit să-l ridice. Toți studenții
Facultății de Medicină l-au apărat, la fel câțiva profesori: Burghele și
Mezincescu, primii. Trupele s-au retras. În ’48, a fost exclus din Academie, a
murit în iulie același an, dar acasă. Decanul N. Lupu, cu ochii la stema RPR, a
interzis ceremonia în Universitate. Familia a fost scoasă din locuința avută în
incinta Facultății.
Dar câți dintre cei rămași neînchiși n-au
fost marginalizați, considerați paria de putere, ca slavistul Petru Caraman?
Cred că josnicii cei mai josnici au fost cei vânduți sovieticilor, fără frică
de Dumnezeu, dar cu frică de Stalin. Gena au moștenit-o urmașii lor,
neomarxiști.
Cruce purtată (de Virgil Maxim) a fost
purtată și după ‘89 de aceiași. Gheorghe Caraza a urcat o Golgotă cu spini pe
frunte, „fără cele 14 popasuri ale lui Iisus”, cum scrie în Aiud însângerat,
carte apărută prin efortul lui Adrian Alui Gheorghe (Ed. Conta, 2010, cu
postfața lui Petru Ursache). Inchiziția roșie a trecut prin închisori și prin
lagăre unu din patru locuitori ai țării. Petru Ursache a avut obsesia acestui
masacru. Nici pe mine nu mă lasă în pace trecutul ăsta. Ce l-a îngrozit pe
Caraza, om prob, cu 21 de ani de pușcărie și cu doi de D. O. (domiciliu
forțat)? Faptul că Gh. Crăciun, călăul de la Aiud pe vremea „reeducării”
1960-1964, a dat, în „Jurnalul național”, un interviu unde se prezenta „de o
moralitate ireproșabilă”, așa cum scrie eroul național Caraza în istoria sa,
Aiud însângerat.
Probitas - calitatea de curaj sufletesc și
trupesc – nu mai interesează. Ororile pușcăriilor comuniste nu mai cutremură.
„Nu-s estetice”, strîmba din nas o filosoafă. Cel mai vizat, și atunci, și
acum, e patriotismul luminat, patriotismul firesc, ținut în frâu de ultimul
dictator (sper că ultim, deși am îndoieli mari), ca să nu dea cumva pe de
lături, spre dreapta.
Spune C.D. Zeletin că „un om de cultură și
în special de reflexie are un apetit mai mare față de trecut.” Ca Eminescu,
spune tot doctorul Zeletin, „arzător pentru cele mai înalte și drastic pentru
mizeria de obște și pentru micimea sufletească”. Cum altfel? Vorba lui Eminescu
gazetarul (M.s.s. 2269, f. 20): „....pentru o minte mare totu-i problem; iar
pentru 75 de dramuri de creier totu-i sigur.”.
N-a fost destul ocărât Eminescu în al său
secol că prea lua totul în serios? Și atunci, ca și acum, era periculos să-ți
etalezi convingerile personale privind chestiuni delicate. Ce nu plăcea lui
Petre Carp la Eminescu? Ideile personale prea inflexibile, ideea națională prea
apăsată, polemicile cu conservatorii (care-l plăteau la „Timpul”, iar el le
critica ideile politice greșite). Cum să accepte Eminescu o alianță a junimiștilor
Maiorescu și Carp cu Brătianu? NU, a strigat Eminescu. Conservatorii trebuie să
reacționeze contra unui calp „progres” liberal.
Ce îl mai indigna pe Carp? Ideea de
suveranitate în politica externă , (nesuferită, azi, ministrului Justiției, C. Predoiu, cum scrie
presa). Societatea Carpații îi deranja pe austrieci, ca și Doina cu „de la
Nistru pân’ la Tisa”. Identitatea are rădăcini creștinești adânci la români. La
fel, omenia. Cât despre religie, așa-zisul ateu Eminescu (câtă prostie să
susții așa ceva!; Papa Ioan Paul al II-lea, preabunul, a recitat Rugăciune de
Mihai Eminescu în Piazza San Pietro din Roma, în românește, în 1999) ar fi vrut
ca regele Carol I să treacă la ortodoxie, nu poporul la papistași.
Cu cât ai mai mare aversiune față de național,
cu atât ești mai apreciat în vremile noastre tulburi. Marxismul frankfurtian a
cerut aversiune față de nat și națiune. „Stafia” din Manifestul comunist e acum
corectitudinea politică, patologică de-a dreptul. Utopia internaționalismului
proletar, cu proletarii uniți peste granițe, a reapărut ca utopie a
globalizării. De ce ne-am opune fericirii de a ne încălzi/ răcori cum vor
alții, de a ne lumina cum vor alții, de a mânca așa cum vor alții? Vom consuma
lumină globală, hrană globală, apă globală! Totu-i să ne vindecăm urgent de
tradiție, ortodoxie, de limba nativă, că
nu-s corecte politic. Antieuropeniștii sunt declarați naționaliști reacționari.
Dar reacționar nu înseamnă - mă repet, că trebuie - cel care reacționează?
Maniheismul luptei de clasă a revenit în forță, cu un amendament: acum
majoritatea e rea, minoritatea e bună.
Mi se transmite și mie („Pleacă de acolo!
- de la reviste cu amprentă națională - că altfel... ”. Altfel ce? Pentru mine
nu există altă scară socială decât scara bibliotecii, și ea cu ușa închisă mult
timp de virusul bizar.
Nu sunt negați bărbații secolului al
XX-lea, ca Stere și Iorga, așa cum notează Cornel Ungureanu, care au avut
„traseu regal”? Traseu sfârșit în moarte cruntă pentru Iorga, ucis sălbatic.
Cât despre Stere, Zigu Ornea l-a împins în umbra „iluminatului” Gherea. Și aici
trebuie să-l citez pe Aurel C. Popovici (Naționalism sau democrație. O critică
a civilizațiunii moderne,1910, lucrare republicată de Editura SENS, 2020):
„Căci politica e treabă de tată, nu de mamă. Treabă de bărbați, nu de muieri.
Patriotismul luminat e bărbăție înțeleaptă. Demagogia-i muieret, când Xantipa,
când cocotă, cu istericale.” „Femeia – măr de ceartă”, ar fi reacționat
Eminescu. Contrar lui A.C. Popovici, feminiștii convinși aflați în capul trebii
vor musai pe cineva de genul feminin președinte: Ghorghiu? Kovesi? Firea? Poate
și Esca. Mungiu? Piesa de teatru Evangheliștii corespunde, îi dovedește
potențialul de a rescrie în batjocură Noul Testament. Cât privește „eliberarea
sexuală”, indicația este: „Citiți Sade, nu Sadoveanu!”.
În primă fază postsocialistă, a fost
simplu să iei agheasmă-n gură și să-ți cauți vreun preot în familie, măcar
cumătru, dacă nu rudă de sânge. Sau vreun deținut politic la Canal. Nici măcar
Raportorul contra comunismului (era să scriu Rapaport, atât e de absurd acest
raport comandat de Băsescu-Petrov) n-a avut tătâne kominternist, nici mătuși
ilegaliste; ba chiar s-a declarat comunistofob la secret. Acum e și mai simplu:
parvii hulind Biserica și catedrala ei, pe preoți, pe martirii gherlelor. Iar
golul etic al guvernanților crește și crește. De ținut minte: În Ferma
animalelor de Orwell, animalele care i-au contestat pe porci și au pus laba pe
putere au ajuns și ele porci. Or, sunt indicii că nu s-a schimbat nici miezul,
nici coaja lucrurilor. Nici în secolul ce trecu, nici în cel abia început.
În ce-i privește pe intelocrații noștri,
fie ei idealiști ofensivi ori sceptici ofensivi, nimeni n-ar trebui să scrie
laude pentru puterea politică pesedistă, liberală, udemeristă și câte or mai
fi. Cu atât mai mult cu cât, așa cum vede publicistul Ion Andreiță cu ochiul
liber, „proletcultul își arată din nou capul și nasul”, iar stalinismul își
arată din nou „ghiarii și dinții”, cum cerea
cincizecistul Iosif Chișinevski, călăul unei culturi căreia nu-i știa
limba.
Nu sunt ideile lui Eminescu mai bune decât
ale guvernanților actuali? Ba bine că nu. Cine poate fi convins de patriotismul
emfatic (până la ridicol) al liberalului
Batistuță și de datoria sa „patriotică”
de a propăși? Când îl aud, îl aud pe Cațavencu: „voiu progresul cu orice preț.”
Ce să mai zic de liberalismul lui Don Juan al femeilor de la APACA, poreclit
Trahee mică, declarând industria un morman de fiare vechi? Din acest morman,
vândut la propriu ca fier vechi, s-au îmbogățit capitaliștii de școală nouă.
Distrugerea Roman a început-o, cu ciocanu-n mână, în siajul lui Iliescu,
purtând secera-n stânga.
Eminescu nu vrea o țară ca afară, ci una
fără fameni, fără pătură superpusă parazită. Nu vrea o Românie fără diamantele
lipsă ale Coroanei: Transilvania, Bucovina, Basarabia, Ținutul Herța și altele,
și altele. Nu acceptă nici Dualismul. Vrea acordarea cetățeniei evreilor
individual, nu în massă, cum au cerut Puterile Europene, la schimb cu
independența țării. Nu place acest clar de Eminescu, atât de incorect politic.
Cu atât mai puțin soluția sa: muncă-echitate- adevăr. Cui nu place „buna
gospodărire bătrânească”, așa cum scrie în „Curierul de Iași” ? Celor care
risipesc aiurea banul public. Corupția e plantă carnivoră, mereu vie, cu
tulpini vii și rezistente.
Mai potoliți-l pe Eminescu ! Ce atâta
mitizare? Să-l reajustăm, eventual să-l rescriem și să reașezăm ierarhiile. I.P. Culianu a și
găsit înlocuitorul în... Macedonski: „măsura intoleranței intelighenției
noastre de baltă e dată de cazul lui Macedonski, ostracizat și exilat pentru că
a avut neghiobia de a da o judecată de bun simț asupra Poetului cu majusculă”
(Studii literare II. Soarele și luna. Otrăvurile admirației, Ed. Polirom,
2009). Iată epigrama bunsimțistului
Macedonski: „Un X, pretins poet, acum / S-a dus pe cel mai jalnic drum. /L-aș
plânge, dacă-n balamuc/ Destinul său n-ar fi mai bun;/Căci până ieri a fost
năuc/ Și nu e azi decât nebun!”.
Ia
să utilizăm minuscula pentru Poetul Eminescu, icoană doar pentru bețivi,
bolnavi mental, ratați. Primul Ratat (aici hermeneutul cere majusculă) este el,
Eminescu: „un Eminescu foarte mic, un om grosolan și impulsiv, pasional,
libidinos”. Pe deasupra, „erotoman și ambiguu sexual”. Mintea lui de psihopat (dar așa-zis influencer
„contaminant”, cu putere de fascinație peste secolul său) a dus la fascism,
legionarism și de acolo la ceaușism. Atacurile lui Culianu la Eminescu s-au
produs în vara lui 1989. Ideologia politically correct cerea rezervă față de
valorile etnice. Resentimentar față de deșertul cultural românesc, Culianu se
rostea disprețuitor privind „valorile ancestrale ale românilor și ale
beduinilor deopotrivă, ospitalitatea, generozitatea”. Beduini? Se spune că
beduinii văd de două ori mai departe decât alți oameni, de unde sintagma
„privire de beduin”.
„Dilema” nr. 265/1998 și-a propus ferm să
demitizeze mitul poetului național. Minoră miză, în opinia mea. La 150 de ani
de la nașterea lui Eminescu, în 2000, H.-R. Patapievici a făcut anunțul:
„steaua lui Eminescu a apus”. E vechi, domnule, noi suntem mai noi!
Trebuia, în fine, țintit în „inima
canonului național”, așa cum formulează Theodor Codreanu. Cum reacționează
eseistul la etichete ca „reacționar” și „antiprogresist”? Ingenios, chapeau
bas! Ce să-ți mai bați gura de-a surda în dialog cu orbitorii noștri
contemporani: „mai profitabil ne este a transforma „defectul” în suprema
calitate, de o actualitate stringentă, acum și pe viitor. ” (v. Șansa de a fi
reacționar, vol. Polemici incorecte politic, Ed. Rafet, 2000, pag. 69)..
Țin minte că, citindu-l pe Th. Codreanu,
Petru Ursache mi-a spus, cu un zâmbet:„Ce-i rău să fii puțintel reacționar?” Și
a continuat, fără zâmbet: „Nu-i literatura mare reacționară? Nu sunt Dante,
Shakespeare, Cervantes, Goethe reacționari? La noi, Eminescu, Coșbuc, Goga,
Blaga, Vintilă Horia, Rebreanu, Preda... Stânjenesc, prin slova lor,
progresul?”. Și Theodor Codreanu a conchis , la pag. 72 a polemicilor sale,
evaluate de el însuși, autoironic, incorecte politic:
„Așadar avem nevoie de reacționari ca
Eminescu așa cum avem nevoie de aer”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu