Uriaşa
personalitate enciclopedică a lui Dimitrie Cantemir
Mihai
Caba
23
August 2023
„Sufletul odihnă nu poate afla până nu
găseşte adevărul, carile îl cearcă orcât de cu trudă i-ar fi a-l nimeri”
(Dimitrie Cantemir)
Trei
veacuri şi jumătate de la naştere - trei veacuri de veşnicie
Anul 2023 marchează, la 21 august, cele
trei veacuri ale veşniciei sale, iar, la 26 octombrie, şi cele trei veacuri şi jumătate de la
naşterea lui Dimitrie Cantemir, în două rânduri Domn al Moldovei, pe care
istoriografia românească (şi nu numai) îl consideră, datorită multiplelor sale
preocupări, un mare cărturar umanist, enciclopedist, etnograf, geograf,
filosof, istoric, lingvist, muzicolog şi compozitor, de recunoscută
valoare ştiinţifică şi culturală universală.
Împlinindu-se, iată, două momente
„rotunde”, întru omagierea complexei personalităţi a lui Dimitrie Cantemir, în
12 ianuarie 2023, a fost instituit prin lege „Anul cultural Dimitrie Cantemir”.
Şi în calendarul aniversar 2023 al U.N.E.S.C.O., forumul mondial cultural, a
fost cuprinsă la loc de cinste înalta personalitate a cărturarului român.
Despre biografia sa, după cum afirmă şi
cronicarii, Dimitrie Cantemir s-a născut la 26 octombrie 1673, pe moşia din
Silişteni a judeţului Fălciu, fiind cel de al doilea fiu al domnitorului C-tin
Cantemir şi al Anei (n.Bantăş), cea de a 3-a soţie. Pentru educaţia fiului său
domnitorul a apelat la Ieremia Cacavetas din Creta, „un învăţat filosof şi
literat grec, care a avut o mare influenţă asupra formaţiei spirituale a lui
Dimitrie”, învăţându-l limbile: latină, greacă şi slavonă, dar şi noţiuni de
teologie, strategie militară şi istorie. Anii învăţăturii vor fi continuaţi la
Constantinopol, la Academia Patriarhiei Ecumenice, „filială spirituală a
universităţii de la Padova”, după cum se afirmă în „surse”.
Prima sa urcare pe tronul Moldovei s-a
petrecut imediat după moartea din 13 martie 1693 a domnitorului Constantin
Vodă, tatăl său, când venind la Iaşi „la înmormântarea tătâne-său”, Dimitrie
Cantemir devine Domn, după „modelul” lui C-tin Brâncoveanu. Ungerea sa ca Domn
al Moldovei este descrisă de cronicarul Ion Neculce: „boierii cei mari, în
frunte cu vornicul Iordache Ruset, îl aleg Domn al Moldovei, la cei 19 ani ai
săi, pe beizadeaua Dumitraşco, feciorul lui Constantin Vodă, silindu-l pe dregătorul vizirului turc aflat
la Iaşi să-i recunoască urcarea acestuia la tron.”. Însă, Înalta Poartă otomană
nu-i recunoaşte domnia şi şi după „ mai puţin de trei săptămâni” (29 martie -
17 aprilie 1693), Dimitrie Cantemir se întoarce la Constantinopol să-şi
continuie studiile începute, iniţiindu-se în geografie, anatomie şi literatura
clasică elină şi latină. Tot aici a învăţat limbile orientale: turca, persana
şi araba, predate de iluştri dascăli ai timpului, Cunoscător deja a 11 limbi,
Dimitrie Cantemir dovedeşte interes pentru domeniile: cultelor, literaturii,
muzicii şi religiei islamice. Din 1697, odată cu urcarea pe tronul Moldovei a
fratelui mai mare, Antioh Cantemir, conform „uzanţelor” Înaltei Porţi, Dimitre
Cantemir devine la Constantinopol garant (capuchehaie) al fratelui domnitor.
Aici, la sfârşit de 1697, aflat la Adrianopol, D.Cantemir „reuşeşte să-şi încheie prima parte a
lucrării Divanul sau Gâlceava Înţeleptului cu lumea, pe care o tipăreşte în
versiune greacă şi română la 1698, la Iaşi (din porunca lui Antioh Vodă), fiind
prefaţată elogios de către primul său dascăl, Ieremia Cacavetas.”
Considerată a fi „prima lucrare românească
originală de gândire religioasă”, în care D. Cantemir, de orientare moderat
ortodoxă, lasă să se întrevadă „gâlceava” dintre două atitudini de viaţă,
conducând în final spre o conciliere între tradiţia religioasă şi aspiraţiile
umanist-raţionale ale lumii. Apreciată, deopotrivă, de criticii George
Călinescu şi Şerban Cioculescu, aceast debut al lui D. Cantemir, va cunoaşte în
1705 şi o traducere în arabă.
Tot la Constantinopol Dimitrie Cantemir
este interesat de muzica otomană laică şi religioasă, astfel că va scoate o
lucrare în limba turcă intitulată Kitab-i-musiki (Cartea muzicii), care va
cuprinde „un amplu studiu al muzicii otomane laice şi religioase, enumerând
compozitori şi curente muzicale, legătura acestora cu muzica bizantină şi
ortodoxă, cum şi primul sistem de notaţie a muzicii turce, exemplificat
printr-o redare proprie a notelor şi gamelor muzicale”, după cum afirmă
specialiştii muzicologi, care mai notează: „Finalul conţine o culegere de
melodii otomane, dar şi folclor din Moldova, precum şi un număr de 20 creaţii
proprii”. Recunoscut drept fondator al muzicii laice, turcii l-au denumit
Cantemiroglu şi i-au acordat cel mai înalt titlu: paşă cu trei tuiuri!
După „Divanul”, în perioada 1703-1705,
pregăteşte şi întregeşte noua sa lucrare în limba română, „Istoria
ieroglifică”, considerată a fi, după editarea sa din decembrie 1705, „prima
încercare de roman politico-social, alegoric şi autobiografic”. Propunându-şi
să prezinte situaţia dezolantă a Moldovei şi a Munteniei din timpul scurtei
sale domnii (necuprinsă de cronicari), D.Cantemir va înfăţişa luptele boierilor
pentru domnie, prin procedeul alegoric al luptelor dintre animale, fiecare
dintre acestea întruchipând caracterele boierimii timpului: corb, inorog,
vidră, struţocămilă, bâtlan etc. Împodobită cu o infuzie largă de proverbe
populare, Istoria ieroglifică a lui Cantemir „aduce o contribuţie de seamă
limbii noastre literare” (S.Cioculescu), constituind „un adevărat roman de
Renard românesc” (G.Călinescu). La fel de însemnată este şi aprecierea poetului
Lucian Blaga, care vede în autorul „Istoriei ieroglife” pe „Inorogul alb -
simbol al gândirii româneşti, făptură stranie şi pură, de o genială claritate
în previziuni”.
Remarcându-i elocinţa şi câştigându-i
încrederea, la 23 noiembrie 1710, Înalta Poartă îl proclamă pe Dimitrie
Cantemir domnitor al Moldovei; acesta urcându-se la Iaşi pe tronul Moldovei la
10 decembrie 1710, având însărcinarea de a-l prinde pe Brâncoveanu, „suspectat de legături cu
ruşii”. Dar abil, D. Cantemir încheie în secret „un tratat de alianţă cu Petru
cel Mare”, vizând eliberarea de sub stăpânirea otomană. Tratatul de la Luţk, cu
cele 17 articole concepute de Cantemir, este apreciat şi semnat de ţarul Rusiei
în 27 aprilie 1711, care, mai mult, în iulie 1711, îl şi vizitează la Iaşi.
Bătălia de la Stănileşti, dată între 7-17
iulie 1711, fiind inegală numeric, s-a sfârşit cu victoria turcilor a căror
oaste „număra 200 de mii de spahii, faţă de oastea rusă şi moldovenească de
numai 50 de mii de oşteni împreună”; asta deoarece C.Brâncoveanu a refuzat să
li se alăture şi astfel visul lui D.Cantemir de a se elibera de stăpânirea
otomană „s-a dus pe apa Prutului.”
Învins, la 16 iulie 1711, D.Cantemir urmat
de familie şi mai mulţi boieri se refugiază în Rusia, la curtea lui Petru cel
Mare. Primit cu toate onorurile cuvenite, i se oferă un mare domeniu feudal
Dimitrevska, redenumit Dimitrovsk de către ţarina Ecaterina a II-a. Timp de 12
ani cât a stat în Rusia până la moartea sa, a devenit consilierul secret pentru
problemele Orientului al lui Petru I, membru al senatului, fiind înnobilat cu
titlul „Principe Serenissim al Rusiei”, contribuind din plin la cartografierea
Rusiei. Realizează prima tipografie mobilă cu caractere arabe din Rusia.
Pe lângă toate acestea, continuă aici
prodigioasa sa activitate ştiinţifică, apreciată de către Academia berlineză
„egală cu cea a învăţaţilor timpului”, fapt ce i-a conferit, la 1 august 1714,
Diploma de membru al Academiei de Ştiinţe din Berlin, însoţită de un text de
recunoştinţă al Împăratului.
Urmând îndemnul filozofului Leibnitz, în
perioada 1714-16, Cantemir întocmeşte în latină lucrarea, în trei părţi,
„Descriptio Moldaviae”, având drept scop principal, „proiectarea Moldovei pe
scena lumii învăţate din Europa”. Însoţită şi de o primă hartă reală a
Moldovei, lucrarea cuprinde o gamă largă de informaţii geografice, imagini
vizuale ale vieţii, datinilor şi obiceurilor populare, aspecte ale religiei,
armatei, economiei şi politicii ţării, „Descriptio Moldaviae” se constituie
într-o primă şi documentată „lucrare ştiinţifică a unui român”. A fost tradusă
pentru prima oară în limba germană în 1769 şi în româneşte, în 1825, editată la
Mănăstirea Neamţ şi apoi la Iaşi, în 1851.
Tot în acest răstimp redactează în limba
latină „Istoria Creşterii şi Descreşterii Imperiului Otoman”, o scriere de
proporţii despre evoluţia politică ascendentă a statului otoman, conţinând note
biografice ale celor 19 sultani, de la Osman întemeietorul până la Ahmet al
III-lea, contemporanul său, prezentată în prima parte, iar în partea a doua ,
mai concisă, cea a declinului politic din perioada 1672 -1712, cunoscută de
autor.
În ultimii ani de viaţă, 1722 - 23,
întregeşte „Coloctanea Orientalia” (Colecţia orientală) cu texte de
investigaţii arheologice a Zidului Caucazian lăsat de Alexandru Macedon, a
vestigiilor persane din zona Mării Caspice ş.a., ce vor fi publicate în 1878,
în ediţia de opt volume a Operei Dimitrie Cantemir, îngrijite de acad. Grigore
Tocilescu
Reîntors la Dimitrovska, după campania lui
Petru cel Mare la Marea Caspică, Dimitrie Cantemir, având un diabet avansat, se
sfârşeşte din viaţă la 21 august 1723, fiind înmormântat într-o criptă a
bisericii Sf. Nicolae din Moscova, ctitorită după planul său.
În 1935, relaţiille diplomatice cu
U.R.S.S. fiind restabilite, la stăruinţa lui Nicolae Iorga, osemintele
cărturarului enciclopedist Dimitrie Cantemir au fost strămutate la Iaşi spre
odihnă veşnică în neasemuita Biserică
„Trei Ierarhi”, pe lespedea raclei sale fiind săpat următorul text
nemuritor: „Aici, întors din lunga şi pre greaua pribegie înfruntată pentru
libertatea ţării sale, odihneşte Dimitrie Cantemir, domn al Moldovei”.
La solemnitatea pioasă a reîngropării
osemintelor marelui nostru cărturar, N. Iorga a rostit un amplu discurs omagial
şi a împărţit participanţilor broşura de 29 de pagini intitulată: „Despre
Dimitrie Cantemir, cu prilejul aducerii în ţară a osemintelor lui”. Tot la
„Trei Ierarhi”, după cel de al 2-lea Război Mondial, au fost strămutate şi
osemintele lui Alexandru Ioan Cuza, primul domnitor al României; de atunci
Biserica ieşeană fiind recunoscută şi ca „Biserica celor Trei Domnitori”,
Vasile Lupu, Dimitrie Cantemir şi Alexandru Ioan Cuza.
Să notăm că sub semn omagial, în octombrie
2012, ambasada Rusiei la Bucureşti a donat, în cadru festiv, Bibliotecii
Academiei Române un set de 25 de volume ale seriei „Integrala Manuscriselor
Dimitrie Cantemir”, legate în piele naturală, cu portretul şi semnătura lui
Cantemir în foiţă de aur. La Moscova mai sunt încă 75 de lăzi cu manuscrise şi
documente ale lui D.Cantemir, iar Istanbulul deţine un set mare de manuscrise
originale, care ar trebui să revină patrimoniului cultural românesc.
La marcarea celor trei veacuri şi jumătate
de la naştere şi a celor trei veacuri de la sfârşitul lui, posteritatea lui
Dimitrie Cantemir, cărturarul umanist de talie universală al secolelor al
XVII-XVIII-lea, râmâne de-a pururi luminoasă în România şi toate ţările
afiliate la U.N.E.S.C.O., prin statuile şi busturile sale ridicate, prin
denumirea atribuită numeroaselor localităţi, cartiere, parcuri, pieţe,
bulevarde, străzi, instituţii culturale, universităţi, prin reeditarea operelor
sale şi prin manifestările culturale ce se desfăşoară mereu şi mereu pe întreg
mapamondul. În plus, Cetatea ieşeană, străveche vatră de istorie şi cultură
românească, în spiritul tradiţiei sale împământenite, ţine mereu aprinsă
candela criptei nemuririi lui Dimitrie Cantemir - enciclopedistul -, ca un bun
exemplu pentru viitorime.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu