Maria
După cum spune și Fericitul Ieronim,
numele Maicii Domnului a fost de mai înainte ales, prehotărât, potrivit
preștiinței și sfatului lui Dumnezeu.
MARIA
– DOAMNĂ
Numele MARIA, derivat de la numele ebraic
AIA (Prescurtare a lui IEOA, derivat din ebraicul IHWH=IEHOVA, redat de
Septuaginta prin Kyrios=Domnul), care arată „Domnul”, se tâlcuiește: „DOAMNĂ”,
pentru că domnește și stăpânește peste toate creaturile cerești și pământești
ca Mamă a lui Dumnezeu și prin aceasta are perfecțiunea puterii, fiindcă
temelia domniei e puterea și unde este domnie și stăpânire, acolo trebuie să
fie în chip necesar și putere.
MARIA
– LUMINARE
În al doilea rând MARIA se tâlcuiește
„luminare (photismos), potrivit lui Grigorie al Neocezareii, pentru că și
înțelepciunea (sophia) derivă de la lumină mântuitoare (soon phos) și este,
potrivit lui Solomon, „strălucirea reflectată a unei lumini veșnice”(Sol.
7:26), de aceea numele Mariei cuprinde în el perfecțiunea înțelepciunii.
MARIA-
MAREA
În al treilea rând Maria se tâlcuiește
„Mare”(pelagos), potrivit dumnezeiescului Ambrozie, care spune: „ Maria, în
ebraică, se tâlcuiește mare”, dar și în latină „Maria” înseamnă „mări”. Iar
marea și oceanul sunt un simbol al bunătății și harului lui Dumnezeu, căci așa
cum marea și oceanul cuprind în sine o mulțime de ape și primesc toate râurile,
în același fel și Născătoarea de Dumnezeu cuprinde în ea o mulțime de haruri și
a primit toate râurile darurilor pe care le au în parte toate creaturile
gândite și simțite, îngeri și oameni împreună.
MARIA
și SFÂNTA TREIME
A luat de la Tatăl puterea ca o fiică a
Lui, ca mamă, să săvârșeacă pe pământ ceea ce săvârșește Dumnezeu ca tată în
cer.
A luat de la Fiul înțelepciunea, ca Mamă a
Lui, ca să știe să împace cerul și pământul și pe Dumnezeu cu omul.
A luat de la Duhul Sfânt bunătatea și
Harul ca Mireasă a Lui, ca să dea tuturor creaturilor, cerești și pământești,
darurile și harurile ei duhovnicești.
(Extras din Maica Domnului și Intrările ei în
Templu în tâlcuiri mistagogice — cuvinte și poeme; Editura Deisis)
Prin ce este Maica Domnului superioară lui Moise?
-
Sf. Grigorie Palama -
Virtuțile lui Moise și virtuțile Maicii
Domnului
Aflat la vârsta de prunc, Moise a avut
atât de mare neștiință, încât a ales să apuce cărbunele aprins pe care Faraon i
l-a aruncat în locul aurului, ca să verifice dacă în cunoștință aruncase acela
de pe capul său coroana împărătească, de aceea i s-a ars și limba și a rămas de
atunci gângav.
Faptul că a aruncat la pământ coroana lui
faraon, deși e un semn al curajului său sufletesc, în comparație cu lucrurile
Fecioarei nu e aproape nimic.
(Pentru că Maica Domnului, la vârsta
aceea,de trei ani, s-a lipsit de dragostea părintească, pentru a sluji Domnului
în Templu)… pentru că ce fel de iubire ar putea oferi unor prunci o coroană
împărătească din pietre prețioase, cum oferă brațul mamei și iubirea, creșterea
și grija de copii a părinților?
Toate aceste singură Fecioara, dintre
toate cele de o vârstă cu ea, le-a disprețuit voluntar.
Iar să alerge la o asemenea vârstă cu o
îndrăgostire de netâlcuit și să rămână singură atâția ani în cele sfinte, acest
lucru s-a întâmplat cumva și cu Moise. Fiindcă și el a părăsit curtea
împărătească și odihnele lui Faraon, dar nu din iubire de Dumnezeu, ci din
frică și forțat, și nu la o vârstă de prunc, ci de bărbat. Iar după liniștirea
și luptele pentru virtute în pustie, după vederea lui Dumnezeu în munte, cu
greu și în chip forțat s-a învrednicit să vadă preînchipuirile Fecioarei, adică
rugul nears și să slujească ca rob. (Sf. Grigorie Palama)
Comentariu:
Din cele ce ne spune Sf. Grigorie Palama,
mai mare este la Dumnezeu „îndrăgostirea” de El și lăsarea tuturor celor materiale,
pentru unirea cu Domnul, lepădarea grijilor și rudeniilor, decât curajul și
vitejia conducătorilor.
De asemenea mai putem învăța și faptul că
dacă se întâmplă să fi fost abandonat de mic de părinții tăi și ai fost privat
în copilărie de brațele călduroase ale familiei, aceasta nu te îndreptățește pe
tine să devii frustrat, complexat și fără virtuți. Nu! Acolo, unde părinții
trupești lipsesc, acolo Dumnezeu e mai aproape de tine ca oricând, nu trebuie
decât să-ți ridici mâinile către El. Adu-ți aminte de Maica Domnului care, de
la vârsta de 3 ani, a fost lipsită de dragostea părinților săi, însă răsplătită
înmiit cu dragostea lui Dumnezeu, care a suplinit toate și a făcut din Maria
cea mai puternică ființă din univers
Cine s-a mutat la cer cu trupul? Maica Domnului, Ilie și Enoh. Lămuriri
-
Sf. Grigore Palama -
Și Enoh a fost mutat de la oameni, dar
pentru mutarea lui nu se reunește o sărbătoare și o prăznuire a tot norodul.
A fost răpit și Ilie la cer cu un car de
foc, dar această răpire nu s-a făcut în toată lumea tema unei sărbători atât de
mari.
S-a mutat însă după ei și Fecioara Maria
și toată lumea s-a bucurat și toate s-au umplut de extaz dumnezeiesc. Vai! Ce e
minunea aceasta? Ce sunt virtutea și măreția ei atât de culminante? Ce este ea,
care a pus în mișcare lumea și a desființat de la oameni întristarea, care e
rodul blestemului strămoșesc și a sădit în lume această bucurie dumnezeiască ?
A fost mutat si Enoh, dar oare la cer? Să
nu fie! Pentru că „nimeni nu S-a urcat la cer decât Cel care s-a pogorât din
cer” și din această sfântă Fecioară S-a făcut ca noi pentru noi Cel „care”,
potrivit evanghelistului, „este în cer”. Astfel că stă scris că Dumnezeu l-a
mutat pe Enoh, dar nu în cer, ci tot pe pământ. Prin urmare, conchidem foarte
sigur că l-a mutat într-un loc mult mai prejos decât cel în care a mutat-o azi
pe Fecioara și Născătoarea de Dumnezeu. (aici Sf. Grigorie se referă și la
mutarea ei în Sfânta Sfintelor, încă de când avea 3 ani).
Apoi, mutarea lui Enoh n-a folosit atât de
mult neamul omenesc, nici n-a desființat păcatul…
Pentru Născătoarea de Dumnezeu, însă, ne-a
deschis cerul porțile nu ca să aducă o ploaie purtătoare de foc la tot pământul
și toată suflarea ca la potop, ci ca să aducă rourare și îndulcire sufletelor
noastre și lumina mare și de neapropiat a Fecioarei, care luminează pe orice om
care vine în lume.
Ilie a săvârșit minuni mai mari decât Enoh
și a lăsat cojocul lui Elisei, ucenicul său, cu care acela a lucrat minuni de
două ori mai multe.
Dar lucrurile Fecioarei sunt mult mai
înalte; fiindcă nu a fost numai o minune a minunilor pe pământ și un lucru
uriaș de comun folos pentru toți, dar a dăruit Fiului lui Dumnezeu din pântecul
ei pielea lui Adam prin care s-au făcut atâtea minuni câte, „dacă s-ar fi scris
câte una, întreaga lume, cred, n-ar fi încăput cărțile scrise”, cum a strigat
foarte teologhisitorul Ioan.
IZVORUL
NESECAT
-
Sfantul Teofan Zavoratul -
Izvorul plin de apa care se revarsa
neîncetat, adapându-i cu îmbelsugare pe toti cei ce vin la el, închipuie
îmbelsugarea si nesecarea îndurarilor Tale, Doamne.
Tu esti Cela ce hranesti puterile ceresti
si toata suflarea de pe pamânt. Dorind mântuirea noastra, iubirea Ta se pleaca
singura catre noi, ca sa-i atraga si sa-i mântuiasca pe cei care vin la ea.
Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau
cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed.
Sophia, Bucuresti, 2011, p. 116
WEEKEND-UL
TUTUROR LUCRURILOR
-
Sfantul Ioan din Kronstadt -
Prezentul nu este decât umbra viitorului.
Lumina este umbra viitoarei negraitei lumini; dulcetile pamântului – umbra
palida a celor din veacul viitor, de o dulceata fara de sfârsit. Focul – umbra
parelnica a focului gheenei, cel ce îi va pârjoli pe pacatosi în vecii vecilor;
bucuriile curate de pe pamânt, umbre ale nespuselor bucurii viitoare;
preafrumoasele palate împaratesti, umbre derizorii ale prealuminoaselor
locasuri ale raiului, pregatite celor ce Îl iubesc pe Dumnezeu si Îi
îndeplinesc poruncile; faloasele straie ale fiilor si fiicelor oamenilor nu
îngaduie asemanare cu vesmântul de slava în care se vor îmbraca cei alesi,
fiindca îmbraca-se-vor în Hristos si „vor straluci ca soarele în Împaratia
Tatalui lor” (Matei 13, 43), dupa cum a fagaduit cu tarie Mântuitorul.
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in
Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 144-145
SALCIA
PLANGATOARE
-
Parintele Ilie Cleopa -
Daca vedem pe unii din arbori ca dupa
taiere nu mai odraslesc din radacini, sa ne aducem aminte de cele scrise: „Fie
zilele lui putine si într-un neam sa se stinga numele lui” (Psalm 108, 7, 12).
Si daca vedem unii arbori ca au lemnul lor foarte tare, precum este stejarul,
despre care se vorbeste ca ar fi unul din cele mai tari lemne de pe fata
pamântului, cum sunt si alti arbori ca: tisa, cornul, cedrul, abanosul, mahonul
si altii de acest fel; iar altii, dimpotriva, au firea lemnului lor foarte
moale si rara precum sunt plopii, salciile cele albe si galbene, rachitele si
altele de acest fel, apoi si întru felurimea acestora sa cautam cele spre folos
noua, cugetând cum unii din oameni sunt foarte tari la fire si barbatosi în
toate, înca si cu inima prea aspra si cu anevoie a se întoarce spre mila si
milostivire, iar altii din fire sunt blânzi, blajini si milostivi si foarte
usor se întorc spre umilinta, plângere si milostivire, catre toti cautându-si
pacea si alinarea întru toate; la a caror viata privind noi, ne aducem aminte
de cuvântul Sfintei Scripturi care zice: „Fericiti cei ce plâng ca aceia se vor
mângâia” (Matei 5, 4).
Parintele Ilie Cleopa, Opt cuvinte despre
minunile lui Dumnezeu din zidiri, Ed. Episcopiei Romanului si Husilor, Roman,
1996, cap. cap. 4: Minunile lui Dumnezeu din lumea arborilor , p. 38-48
DREPTATE
-
Sf. Ambrozie -
Năzuinţa după putere şi influenţă slăbeşte
dreptatea, care străluceşte în perfecţiunea desăvârşită. Cum poate să
intervină pentru alţii, cel care se sileşte a-şi supune sieşi pe alţii? Cum ar
oferi mână de ajutor unui slab, contra unui puternic, acela care însuşi
năzuieşte după putere în dauna libertăţii?
Cât de cuprinzătoare este dreptatea, poate
să se deducă din aceea că îndatorirea ei nu admite nici un fel de excepţie,
nici cu privire la loc, nici la persoană, nici la timp, căci ea trebuie păzită
mai departe şi faţă de vrăjmaşi... Dacă dreptatea ne obligă s-o respectăm şi în
război, cu atât mai mult trebuie să aibă ea valoare în raporturi paşnice...
Numai atunci iese în evidenţă dreptatea, când se mărturiseşte adevărul... În
faptele noastre, dacă ele sunt rele, se arată nedreptatea, dacă sunt bune,
dreptatea.
Bărbatul cel drept în cuvânt şi în faptă
se dovedeşte.
Dacă dreptatea omenească are cu ce inspira
groaza păcătoşilor, cu atât mai mult cea divină.
DRAGOSTEA
-
Sf. Clement Romanul -
Cel ce are dragoste în Hristos să
plinească poruncile Lui. Cine poate să descrie legătura dragostei lui Dumnezeu?
Cine poate spune îndeajuns măreţia frumuseţii Sale? Înălţimea, la care
dragostea nu se poate descrie? Dragostea ne alipeşte de Dumnezeu, dragostea
acoperă mulţime de păcate (Petru, 4, 8), dragostea toate le rabdă, în toate are
îndelungă răbdare; în dragoste nu există nici un simţământ josnic, nu există
îngâmfare. Dragostea dezbinare nu cunoaşte, dragostea nu se răzvrăteşte,
dragostea toate le face în bună înţelegere. În dragoste s-au săvârşit toţi
aleşii lui Dumnezeu, fără dragoste nimic nu este bine plăcut lui Dumnezeu. Din
dragoste ne-a luat Stăpânul pe lângă Sine, pentru dragostea pe care a avut-o
către noi. Iisus Hristos, Domnul nostru, după voinţa lui Dumnezeu, Şi-a dai
sângele Său pentru noi, trupul Său pentru trupul nostru şi sufletul Său pentru
sufletele noastre.
MARETIA
LUI DUMNEZEU
-
Fericitul Trifon Turkestanov
Cât de mare si cât de apropiat Te arati
într-a furtunii puternica miscare, cât de mult se vadeste a mâinii Tale tarie
în serpuirile fulgerelor orbitoare; minunata este a Ta maretie. Glasul Domnului
peste câmpii si în freamatul padurilor, glasul Domnului în nasterea ploilor si
a tunetelor, glasul Domnului peste ape multe. Lauda Tie rasuna în vuirea
muntilor celor ce sufla cu foc. Tu ca pe o haina pamântul îl scuturi. Tu pâna
la cer înalti ale marii talazuri. Lauda Tie, Celui Care smeresti omeneasca
trufie, scotând din adâncuri a pocaintei strigare: Aliluia!
Fericitul Trifon Turkestanov, Cunoasterea
lui Dumnezeu prin mijlocirea firii vazute, traducere de Olga Bersan, Ed.
Sophia, Bucuresti, 2011, cap. Acatist de Multumire „Slava lui Dumnezeu pentru
toate”, p. 129
FRUMUSEȚEA
-
Tertulian -
Frumuseţea nu este un rău în sine, dar ea
poate fi o piatră de poticnire şi totdeauna un dar primejdios... Ea să fie
podoaba unui frumos suflet... Ruşinea de sine este paznica frumuseţii. Unde
nu este ruşine de sine, frumuseţea nu mai este decât o vorbă lipsită de
înţeles... Ai avut parte de frumuseţe, femeie creştină? Uit-o! Cel puţin nu
căuta s-o măreşti, mai degrabă să ştii s-o eclipsezi. Să întrebuinţăm o grăire
profană: mulţumindu-vă să plăceţi bărbatului vostru şi veţi fi cu atât mai
sigure de a plăcea, cu cât mai puţin veţi căuta de a plăcea altora.
CONSTIINTA
CURATA
-
Sfantul Sofronie Saharov -
Numai cei care s-au apropiat de focul
ceresc cu frica si cutremur, ajung sa cunoasca darurile cele mai înalte ale lui
Dumnezeu; cei care-si pastreaza statornic în inimile lor o parere smerita
despre ei însisi, care îsi pastreaza o constiinta curata nu numai fata de
Dumnezeu, dar si fata de semenii lor, fata de animale – chiar si fata de
lucrurile materiale produse de munca oamenilor, îngrijindu-se de întreaga
creatie.
Sfantul Sofronie Saharov, Rugaciunea –
experienta Vietii Vesnice, traducere de diac. Ioan I. Ica jr., Ed. Deisis,
Sibiu, 2007, p. 171
DESPRE
DEPRESIA CIVILIZAȚIEI ACTUALE
-
Sf. Ioan Iacob Hozevitul -
În urma potopului oamenii s-au abătut
iarăşi de la calea lui Dumnezeu şi se aşteptau iarăşi la alt potop. Pentru asta
au început să zidească Turnul Babel (adică cetatea Babilonului). Aveau de gând
s-o înalţe mai presus de norii cerului, ca să nu-i mai înece apa. Pentru
nebunia lor, Dumnezeu le-a amestecat atunci limbile şi n-au putut isprăvi
nimic.
Lumea modernă de astăzi nu este mai brează
decât cea de-atunci. Azi toţi oamenii cunosc că s-au depărtat de la Dumnezeu şi
pentru asta se aşteaptă la o pedeapsă cerească. Dar în loc să alerge la
chivotul scăpării (adică la corabia Bisericii) prin dreapta credinţă şi
pocăinţă, în loc să caute pe Dumnezeu, oamenii buimăciţi cu civilizaţia, îşi
zidesc iarăşi „turnuri” ca şi oarecând la Babilon.
„Turnul Babilonului” din zilele noastre nu
este o clădire de piatră sau de cărămidă, ci goana cea nebună după născociri.
Lumea zice că născocirea maşinilor şi a armelor moderne uşurează viaţa omului
şi îi garantează siguranţa, adică ne pune la adăpost. Dar cât de înşelătoare este
părerea aceasta! Căci noi vedem că de la o vreme încoace, de când s-a
modernizat lumea şi au sporit născocirile, de atunci s-a înmulţit şi răutatea,
iar viaţa omului s-a făcut mai amară şi mai împresurată de primejdii. Niciodată
n-a fost lumea mai tulburată şi mai deznădăjduită ca în vremurile noastre, când
a sporit civilizaţia.
După cum vedem procopseala asta de
civilizaţie cu moda cea nouă, i-a învăţat pe oameni să umble mai mult goi,
adică a izgonit ruşinea din lume. I-a dăscălit pe oameni să nu mai caute pe
Dumnezeu, deci a reuşit să strice şi sfânta credinţă. I-a învăţat pe
stăpânitori ca să înşele mai bine şi să robească noroadele mai cumplit decât
faraonii Egiptului. Cu alte cuvinte nevoia de civilizaţie a sugrumat dreptatea
şi libertatea lumii. Civilizaţia falsă a învăţat pe oameni să inventeze, adică
să născocească cele mai grozave arme pentru pierzarea lumii şi prin asta a
izgonit şi dragostea de pe pământ.
(Fragment din Scrierile duhovnicești ale
Sf. Ioan Iacob, partea a II-a, pag. 367-369)
TRECEREA
IN VESNICIE
-
Arhiepiscopul Iustinian Chira -
Moartea e, si pentru crestin, un amurg
încarcat de melancolie. Despartirea de lumea aceasta e grea. Si soarele când
apune se uita parca înapoi, spre plaiurile pe care le-a luminat o zi întreaga
si care se acopera de umbra. Dar asa cum soarele rasare în alta lume, la fel si
crestinul, prin Învierea din morti a lui Iisus Hristos, a primit încredintarea
ca dupa urmeaza un stralucitor rasarit de soare, urmeaza o noua zi, o noua
viata. „A murit”, o sa se spuna si despre mine si despre tine într-o zi; în
ziua pe care eu nu o cunosc, care nu stiu când va sosi.
Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele
Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p.
72-74
MORMINTELE
-
Sfantul Teofan Zavoratul -
În ziua când se vor deschide mormintele
mortilor, când va glasui trâmbita tunator, când lumea va fi cuprinsa de
cutremur si groaza mare, când toti îngerii se vor pogorî la porunca Ta ca sa-i
desparta pe buni de rai, când se vor arata nori de foc si-i vor purta pe
Sfinti, în ziua aceea sa se arate si asupra mea îndurarile Tale, sa stau de-a dreapta
Ta, Bunule Doamne, si sa fiu miluit!
Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau
cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed.
Sophia, Bucuresti, 2011, p. 179
Sfinții
Părinți despre frumusețea Maicii Domnului
Bineînțeles că, mai presus de orice,
frumusețea Maicii Domnului constă în desăvârșirea curăției sufletești și
trupești și în podoabele virtuților, însă Sf. Grigorie Palama face referire și
la frumusețea trupească a acesteia:
„Se cuvenea însă, desigur, ca Aceea care
avea să nască pe Cel mai frumos la înfățișare decât toți oamenii (Ps. 44:3), să
fie incomparabilă în toate grațiile și să ia de la Fiul ei o frumusețe minunată
a trupului și o mândrețe răpitoare, pentru că și Fiul ei avea să fie ulterior
asemenea Mamei Sale în frumusețe și să fie recunoscut că este Copil al acestei
pururea Fecioare, plecând și de la frumusețea exterioară a feței, astfel încât
oricine Îl vedea să vestească faptul că Cel fără de tată are o astfel de mamă
după trup.
Căci ce logică are ca Acela care cu
cuvântul Său a împodobit întreg universul cu frumuseți atât de minunate să nu
dăruiască Mamei Sale orice frumusețe pe care știa că o va lua El Însuși de la
ea potrivit umanității? De aceea, Dumnezeu, Care împodobește crinii câmpului mai
mult decât purpura împărătească a lui Solomon, a împodobit-o El Însuși în chip
supranatural pe Mama Sa neprihănită, de la Care a luat haină de om și pe care a
făcut-o locuire a fiecărui lucru frumos separat și al tuturor celor frumoase
împreună.
…dar frumusețea ei vine dinăuntru…
Deși întreaga slavă a fiicei Împăratului
este dinăuntru, cele dinafară ale ei erau și ele în acord cu aceasta, în felul
în care lumina se revarsă dinăuntru în afară, tot așa și slava Fecioarei
revărsată dinăuntru în afară arată celor care o văd cât de preafrumos este
sufletul ei”.
Sf. Maxim Mărturisitorul de asemenea
vorbește despre frumusețea Maicii Domnului, fără a da însă detalii prea multe
ale chipului ei.
„Scriptura vorbește despre înfățișarea sa
și despre podoabele ei, fiindcă totul la ea a fost minunat, faimos și vestit.
Căci îi plăcea să învețe și era o ucenică bună, păstrând orice cuvânt bun, și
plină de cugetare la Dumnezeieștile Scripturi și de toată înțelepciunea….
În văzul tuturor, ea s-a făcut toată plină
de har, ba chiar, am putea spune, și cinstită mai presus de orice har,
înțelegătoare prin privire și cuvânt, având înlăuntrul ei vedenii dumnezeiești,
cu totul străină de tulburare, mânie și flecăreală, frumoasă la suflet și la
trup, potrivită la înălțimea staturii, plină de toate podoabele și de toate
faptele bune… nu era câtuși de puțin atinsă atunci când dorința vreunei patimi
venea să tulbure sfințenia ei duhovnicească”.
Cum arăta Maica Domnului? Sf. Paisie
Aghioritul ne relatează minunea în care i s-a arătat Maica Domnului în chipul
icoanei din Ierusalim, Ierusalimitița
LINISTEA
DE ADANCIME
-
Parintele Arsenie Boca -
Iisus doreste de la toti credinciosii
lumii o liniste de adâncime: linistea credintei în Dumnezeu. Aceasta ar da sa
se înteleaga ca în jurul unui om linistit (din cauza radacinilor lui în Cer) se
face liniste pe pamânt.
Parintele Arsenie Boca, Parintele Arsenie
Boca – mare indrumator de suflete din secolul XX, Ed. Teognost, Cluj-Napoca,
2002, p. 75
LUPTA
CU STRATEGIE
-
Arhim. ARSENIE PAPACIOC -
Trebuie să aperi adevărul, dar cu
strategie, pentru că dacă lupta este lipsită de strategie, te calcă în
picioare. Noi suntem nişte inşi fără valoare, dar unitatea noastră poate avea.
Noi ar trebui să ne bucurăm că trăim nişte vremuri ca acestea de cruce. Vorbim
mereu de cruce, dar crucea înseamnă să iei ce nu-ţi convine. Deci trebuie
apărat adevărul. Cuvântul aceasta al Mântuitorului: „Fiţi înţelepţi ca şerpii…”
De ce a ales jivina asta ca înţeleaptă? E odios, dar Hristos a spus-o cu rost.
Şarpele, oricât l-ai tăiat, nu moare, dar dacă îl loveşti în cap, moare. Şi
capul este Hristos. Noi trebuie să-L păzim pe Hristos cu orice chip să nu fie
lovit. Că noi numai datorită capului trăim. El e calea, adevărul şi viaţa.
Am făcut o constatare de pe poziţia a mea
de monah şi de duhovnic: insistă foarte mult dracul, nu se lasă deloc. Însă e
un vândut, e un lepădat, e un apostat, un tolerat. Nu contează. Deci trebuie să
cunoaştem poziţia creştină mai întâi, care o nimiceşte pe cea potrivnică. Nu
trebuie să fim nici pe poziţia de răzbunare, să avem satisfacţie că am biruit
pe vrăjmaşi, nu… cu gând smerit.
(Preluat din Revista Atitudini Nr. 5)
ROLUL
MAICII DOMNULUI ÎN UNIVERS
-
SF. GRIGORIE PALAMA -
În Postul Maicii Domnului, vă oferim
câteva explicații teologice și duhovnicești din înțelepciunea revelată a
Sfinților și de Dumnezeu purtătorilor Părinți.
Astăzi aflăm prin ce anume a reușit Maica
Domnului să fie mai presus decât Universul:
A adunat în Ea orice fel de virtute și
toate celelalte harisme care depășesc virtutea.
Așa cum la începutul lumii Dumnezeu a
făcut luminătorul mare al zilei, soarele, mai întâi a creat lumina risipită în
prima zi în întregul univers, după care a făcut discul soarelui și a adunat în
el toată acea lumină primordială risipită, în același mod a făcut-o și pe Mama
Sa, un luminător sclipind cu toată lumina virtuților, care la început era
revărsată în toți cei virtuoși, și a adunat în Ea orice fel de virtute și toate
celelalte harisme care depășesc virtutea.
Și câte harisme a împărțit la toți sfinții
din veac și câte vrednicii au luat toți prietenii lui Dumnezeu, atât îngeri,
cât și oameni, toate le-a adunat în ea însăși Fecioara și singură Ea are
privilegiile tuturor.
Modul creației soarelui a fost un tip al
mărețiilor ulterioare ale Fecioarei.
Și nu numai asta, dar și prisosește în ele
atât de incomparabil, încât revarsă celor care o cinstesc haruri bogate și
îmbelșugate, dăruindu-le să vadă în ea ca un disc solar cu haruri atât de mari
și țâșnindu-le în bunătatea ei tot timpul haruri mai mari, și nu va înceta
vreodată să dăruiască tuturor oamenilor astfel de daruri și o astfel de
dispoziție iubitoare de oameni și iubire.
Fecioara – un cer cu atât mai strălucitor
decât toți sfinții și îngerii.
Iar dacă ar vrea să privească spre Soarele
înțeles cu mintea al Dreptății răsărit din ea, Hristos, Care are prin natură
câte are mama Lui prin har, de îndată Fecioara va apărea un cer cu atât mai
strălucitor decât toți sfinții și îngerii, pe cât este mai mare cerul decât
soarele și soarele mai strălucitor decât cerul.
(Fragment din „Maica Domnului și Intrările
ei în Templu – în tâlcuiri mistagogice – cuvinte și poeme”, Editura Deisis)
Despre
ostenelile trupești
Iar eu îţi spun cuvântul Apostolului cel
către Timotei: „Tu deci, fiule, întăreşte-te în harul Duhului Sfânt” (II Tim.
2, 1). Căci văd cum va veni liniştea ta şi
mă bucur împreună cu tine întru Domnul. Pentru că atâta vreme cât
petreci în griji, vei afla necaz şi osteneală trupească. Dar când vei ajunge la
limanul liniștii și vei afla odihnă şi pace. Căci nemincinos este Stăpânul
nostru care zice: „Le voi da lor în veacul de acum însutit şi în cel viitor
viaţă veşnică” (Mc. 10, 30). Osteneşte-te, aşadar, frate, din toată inima, ca
să afli mai multă dragoste şi vei afla odihnă. Căci înainte de a ajunge corabia
în port e lovită şi framîntată de valuri şi de vârtejuri. Dar când ajunge în
port află în sfârșit multă linişte.
Înţelege cele spuse şi le păzeşte. „Căci
Domnul îţi va da înțelegere în toate” (II Tim. 2, 7).
(Filocalia XI)
SENS
UNIC
-
Sfantul Ioan din Kronstadt -
Ma simt plin de lumina, de caldura si de
liniste când ma îndrept cu tot sufletul catre Soarele cel nevazut, Soarele
Dreptatii, Hristos, Dumnezeul meu. Atunci mi se topeste gheata de pe inima,
mi-o simt spalata de necuratie si stricaciune, se risipeste bezna, fuge moartea
duhovniceasca, se înstapâneste viata cereasca, nimic din cele pamântesti nu ma
mai atinge.
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in
Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 304
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu