miercuri, 22 noiembrie 2023

Mihai Batog Bujenita - O peșteră, o comoară, un blestem

 



O peșteră, o comoară, un blestem

Mihai Batog Bujenita

22 Noiembrie 2023

 

Era într-o frumoasă zi de vară, iar noi ne aflam vineri seara pe terasa conului Alecu învăluiţi de parfumul delicat al florilor de caprifoi. Amfitrionul nu ne lăsase pradă disperărilor ci prevenise colapsul conversaţional, aşa că în faţa noastră se aflau mai multe platouri cu diferite sandviciuri însoţite evident de un vin zglobiu, Traminer de Purcari, un vin ceva mai puţin întâlnit în comerţ, dar care se potriveşte exact nu numai cu bucatele de pe masă, ci şi cu starea noastră de spirit. Iar aceasta, starea de spirit deci, era una de aşteptare fiindcă colonelul îi lansase gazdei, în urmă cu câteva zile, o provocare. Fiind vorba de un mister eram curioşi să aflăm câte ceva din această poveste veche a peşterii lui Duca, una despre care, multă vreme s-a vorbit foarte mult apoi se aşternuse o tăcere deplină ca şi cum subiectul nu ar fi meritat atenţie din partea cercetătorilor serioşi. Mdee…

 

Singurul care nu pare deloc frământat de idee este Dan cel care acordă o mare atenţie platoruilor spre bucuria evidentă a Aureliei, dar şi pe deplin înţeles de noi care îi cunoaştem resursele financiare.

 

- Coane Alecule, te rog să mă crezi că de când am citit poveştile legate de acea misterioasă peşteră nu mai am linişte. Mie îmi plac foarte mult enigmele şi chiar cred că fără ele viaţa noastră ar fi de o banalitate greu de suportat. Nu mi se pare nimic mai interesant decât să intri cu puterea logicii în inima unei legende, cea care de fapt ascunde o realitate acoperită în timp de praful inerent al fabulaţiilor. Aşa că aştept, cu nerăbdare, să văd cam ce părere ai despre asta!

 

- Mmm, interesantă provocare, mai ales că, de regulă, cercetătorii se feresc de asemenea situaţii în care neputând să se bazeze pe documente evită să se expună vreunui oprobriu enunţând ipoteze. Numai că exact istoria ne arată că acolo unde omul a intrat curajos pe terenul legendei căutându-i miezul de la care a pornit a avut bucuria de a face cu adevărat descoperiri senzaţionale. Voi aminti de Schliemann cel fără de care am fi crezut şi acum că Troia este doar o poveste inventată de Homer, dar şi de extrem de puţin cunoscutul Leslie Alcock, specialist în materie de arheologie din Marea Britanie, cel care a studiat cu atenţie legendele legate de Regele Arthur, iar în 1965 când a făcut unele săpături a găsit rămăşiţele pământeşti ale acestuia, dar şi ale soţiei sale, regina Guinevere.

 

Aşadar, provocarea mă onorează, însă pentru că povestea este lungă şi îmbină foarte ingenios unele date certe cu unele aproximări, dar şi cu elemente de ficţiune, mă voi folosi în expunere de un material amplu, rodul admirabil al muncii unui om de toată isprava, jurnalistul Florin Ţugui, cel care m-a cucerit cu modul inteligent în care intersectează realul cu imaginaţia pentru a face o poveste de succes pe această temă…

 

Desigur cam toţi am auzit de o celebră legendă, amintită şi de N.A.Bogdan în vestita sa Istorie a Iaşului cum că fosta Curte Domnească, actualul Palat al Culturii ar avea o legătură subterană cu Mănăstirea Cetățuia, lucru confirmat de o serie de documente, dar şi de cercetările arheologice făcute în respectiva zonă. Şi totuşi exact această cale de refugiu, una cât se poate de logică şi normală pentru un oraş a cărui istorie zbuciumată numără nenumărate invazii ale turcilor, tătarilor, cazacilor şi alte neamuri ale căror sălbatice purtări puneau în pericol viaţa tuturor, inclusiv a celor de pe tron şi a familiilor lor, este considerat a fi cel mai bine păzit secret al istoriei, numit acum: Peştera lui Duca sau Peştera Blestemată.

 

Începutul acestei poveşti îl aflăm după anul 1665 când la cârmuirea Moldovei ajunge domnitor Gheorghe Duca, de neam grec şi de origine modestă, dar crescut în casa lui Vasile Lupu. Pe vremea aceea, noi plăteam biruri foarte mari turcilor, dar nici aşa domnia sa nu a durat prea mult deoarece a fost pârât turcilor că ar complota împotriva lor și a fost detronat, iar la domnie urcă Alexandru Iliaș. Dupa multe plocoane pe la poarta Sultanului și promisiuni că va da mai mulți bani dacă se va reînscăuna, este repus Domn al Modovei în 1668, prin urmare este nevoit să crească taxele şi astfel sărăcește ţara, ceea ce duce în 1671 la o răscoală generalizată. Este din nou dat de turci jos de la domnie după ce aceştia îl ajutaseră să înfrângă răscoala oamenilor împotriva sa.

 

În 1678 este însă trimis din nou în Moldova pentru a domni a treia oară. Duca Vodă, având în vedere experienţele prin care trecuse, după instalarea la domnie, pune în aplicare un plan defensiv de apărare prin construirea unui tunel de refugiu între Curtea Domnească şi Mânăstirea Cetăţuia care era un punct fortificat, de fapt singura cetate a oraşului şi care fusese ctitorită de el încă din primii săi ani de domnie. În concepţia de atunci ea putea oferi domnitorului, dar şi boierilor un refugiu care asigura pentru un timp rezonabil o rezistență înarmată împotriva oricăror invadatori.

 

Pentru realizarea acestui proiect, al tunelului, Duca aduce arhitecți din Austria şi Italia pentru a nu trezi suspiciuni prin rândul boierilor potrivnici, iar lucrările  s-au executat sub conducerea unui mazâl din ţinutul Hotinului, numit Grigore Cornescu, cel care avea sa restaureze mai târziu şi Curtea de Argeş. Acum, nouă, termenul de mazâl nu ne mai este cunoscut, dar la vremea aceea ei alcătuiau o stare de proveniență nobilă în Țările Române şi se bucurau de anumite privilegii: plăteau o dare fixă, iar încasarea ei se făcea prin reprezentanți ai mazililor, astfel că erau scutiți de numeroasele abuzuri pe care frecvent le comiteau încasatorii de stat.

 

Lucrările au început târziu, prin toamnă, pentru a putea săpa albia Bahluiului pe dedesupt pe timp de iarna când el era îngheţat la suprafață, iar în caz de surpare, să nu dea de bănuit oamenilor, dar mai ales spionilor turci. Au fost aduşi peste 200 de prizonieri de război care munceau în schimburi la săparea şi consolidarea tunelului. Se lucra inteligent, din două direcții, una de la  Curte spre Mănăstire şi o alta dinspre mânăstire spre Curte, urmând ca întâlnirea să se realizeze undeva prin zona actualei Mănăstiri Frumoasa.

 

Numai că, în primăvara anului 1680 echipa care săpa dinspre Mănăstirea Cetățuia spre Palat dă la un moment dat, peste un zid imens din granit care nu semăna cu nimic realizat până acum de mâna omului. Lucrările sunt oprite, iar Duca Vodă împreună cu câțiva oameni de încredere asistă la spargerea zidului. Spre mirarea tuturor, vor descoperiri un lucru incredibil! În fața lor se întindea o peșteră uriaşă cu o lungime de peste o sută metri şi cu o înălțime de aproximativ douăzeci de metri. Deşi există unele fotografii ale peşterii eu unul cred că sunt trucaje moderne însă de aici începem să intrăm în zona unor posibile fabulaţii, dar nu se face să le ignorăm, măcar pentru farmecul poveştii.

 

Se pare că unele cronici ascunse până acum publicului, ar fi consemnat faptul că în mijlocul peşterii era un sanctuar de aproximativ cinci metri lungime şi doi lățime cu însemne ciudate, necunoscute, dar şi indescifrabile. De asemenea de-a lungul zidurilor de granit erau așezate oseminte şi cranii de bărbați de diferite tipologii. Sunt aduse în discuţie şi unele opinii ale dregătorilor curții care erau de părere că acel loc provine de la zei, iar alții că sunt vechii urmaşi ai lui Zamolxis, însă descoperirea cea mai mare, a fost faptul că într-un colț al altarului s-au găsit câteva lespezi de piatră (treisprezece la număr) cu desene şi însemne străvechi. Ulterior, în vremurile noastre ele au fost chiar fotografiate, dar nu se ştie din ce cauze niciodată intrate în studii de cercetare ştinţifică.

 

Aproape firesc atunci când în situaţie intervin preoţii, aceştia au intrat în posesia plăcilor şi au spus că ele prezentau, trecutul și viitorul lumii, iar una din plăci spunea ca acea persoană care va dezvălui şi va profana acel lacăş, va fi blestemat pe viaţă, atât el cât şi generațiile viitoare, iar oricine ar călca în acest lăcaș va muri în chinuri.

 

Duca Vodă nu a dat importanță acestui aspect şi a decis să îşi continuie lucrarea ocolind însă această peșteră, dar ia şi decizia ca ea să rămână deschisă pentru a fi folosită ca depozit de materiale, dar şi pentru averile marilor boieri.

 

În aprilie 1683, Duca Vodă, în conformitate cu statutul de vasalitate, merge la Viena pentru a participa alături de turci la asediul cetăţii, iar în lipsa lui, dar şi datorită insuccesului turcilor la Viena, boierii se răscoală la îndemnul lui Ștefan Petriceicu,  iar polonezii împreună cu cazacii invadează ţara.

 

Domnul este prins la întoarcere în Iași la 25 decembrie 1683 şi dus în Polonia, unde moare în închisoare doi ani mai târziu în chinuri groaznice. Se spune ca vorbea altă limbă și noaptea scrijelea pereții închisorii cu tot felul de însemne şi semne indescifrabile. Cel mai probabil înnebunise, dar în context se preferă varianta blestemului din peşteră.

 

La domnie se instalează Ștefan Petriceu care, aflând povestea peșterii lui Duca şi gândindu-se că ar putea ascunde o comoară, intră şi distruge o parte din tunel, deoarece nu reuşeşte să găsească bogăţiile familiei Duca şi nici peştera acestuia. Intrarea în peşteră fusese bine zidită şi ascunsă de către Duca înaintea plecării sale la Viena. În schimb găseşte una din cele treisprezece plăci descoperite în tunel şi o distruge. La nici două luni, turcii îi înving pe cazaci şi Vodă Petriceicu este nevoit să fugă în Polonia, unde moare în condiții misterioase.

 

Turcii înscăunează ca Domn al Moldovei pe Dumitraşcu Cantacuzino care află la rândul său de legenda Peșterii lui Duca, dar şi de tunelurile ascunse, suficient cât să pornească o campanie de cercetare amănunțită. Descoperă până la urmă peştera, rămâne uimit de cea ce poate să vadă acolo şi lasă în urma sa un document edificator în această privinţă, dacă am considera că acesta este autentic: ,,În interior au fost montate de câtre Duca Vodă, mese și scaune pentru boieri pentru a petrece și chefui în caz de război, într-un colț de peșteră se văd butoaiele cu vin de cea mai bună calitate și apă bună de băut. Într-un alt colț se văd cuferele mari ale foștilor boieri, pline cu giuvaeruri scumpe și munți de galbeni, aici e dracu cu comoara sa și acoliții săi ”.

 

Se spune că încântat de atâtea bogății strânse la un loc a fost cuprins de febra îmbogățirii şi începe să cheltuie din comoară, devenind atât de hapsân, încât îşi comanda mâncare şi lucruri scumpe doar pentru el în timp ce restul celor din jurul său mureau de foame. Orașul Iași aproape că devenise pustiu deoarece o sărăcie cruntă şi o foamete de nedescris se abătuse asupra sa, iar noaptea, lupii intrau pe uliţe unde mâncau cadavrele rămase de izbelişte.

 

La scurt timp este chemat de urgență la Înalta Poartă pentru a da socoteală de starea în care ajunsese ţara. Temându-se ca nu cumva turcii să fii aflat de Peștera lui Duca, acesta se duce la Stambul fără bani la el, ca să nu pară bogat. Este batjocorit de catre Sultan şi lăsat liber, fără mijloace de subzistenţă, pe străzile oraşului, unde, de ciudă şi cuprins de nebunie, moare în condiții absolut mizerabile. Blestemul îl ajunsese şi pe el…

 

Pe data de 23 Noiembrie 1710, Dimitrie Cantemir este proclamat Domnitor al Moldovei de către turci, iar acesta soseşte la Iași pe 10 Decembrie 1710, având drept sarcină prinderea lui Constantin Brâncoveanu, bănuit că ar avea legături cu Rusia, aceaştia din urmă fiind în război cu Imperiul Otoman. Noul domnitor, află de la marele paharnic Gheorghe Mitrea, povestea peşterii din dealul Cetățuia şi împreună cu Hatmanul Ion Neculce şi cu Marele Ban Savin Zmuncilă se apucă de explorat interiorul acesteia. În urma cercetărilor amă-nunțite asupra Peșterii. dar mai ales a celor douăsprezece table din piatră rămase în custodia călugărilor, Domnitorul, un iluminist să nu uităm, îşi schimbă brusc opţiunea parteneriatului cu Turcia şi, în aprilie 1711, se întâlneşte în secret,  la Luţk, cu unul din cei mai de seamă ,, Iluminati” ai lumii de atunci, Țarul Rusiei, Petru cel Mare. Se spune că această întâlnire a lor şi discutarea printre altele despre descoperirea făcută de către Domnitor în Iași, va duce într-un târziu la apariția Marii Loji Masonice din Londra, fondată peste 6 ani cu finanțare din partea Rusiei.

 

Dimitrie Cantemir  a semnat un tratat secret cu Rusia, sperând astfel să elibereze Moldova, de influența turcă, iar ţarul îi promite că domnia sa va fi pe viață, dar şi ereditară, atât timp cât va rămâne fidel Rusiei. Mai promite şi că Moldovei îi va reveni, printre altele, ținuturile Tighiniei, ale Buceagului, precum şi cetățile de la Dunăre, Chilia şi Cetatea Albă, care fusese pierdute pe timpul domniei lui Ștefan cel Mare.

 

La câteva săptămâni după întoarcerea Domnitorului la Iași, acesta declară război Imperiului Otoman şi împreună cu o parte din armata Rusă, începe pregătirea unui război de alungare a turcilor din Moldova. Singurul care s-a opus a fost boierul Iordache Ruset care îi strigă la una din adunări „Te-ai cam grăbit, Măria Ta, cu chiematul Moscalilor”! Peste veacuri se va dovedi că spusele sale fuseseră profetice…

 

Dimitrie Cantemir ignoră părerile boierilor şi îşi continuă campania împotriva turcilor, nu înainte de a ascunde o mare parte din averea familiei în Peştera de la Cetăţuia.

 

Numai că, armatele moldovene şi rusești sunt înconjurate de către imensa armată turcă a marelui Vizir Mehmed Paşa care îi învinge în cunoscuta bătălie de la Stănileşti-Prut, într-o luptă care a durat doar trei zile deoarece soldații moldoveni şi ruşi neavând alimente au capitulat şi au cerşit mâncare de la soldații turci.

 

Dimitrie Cantemir nu se mai poate întoarce la Iaşi, averile sale rămân rătăcite prin ţară însă Ţarul îi oferă protecţie atât lui cât şi celor care-l însoţeau: familia, dar şi unii boieri credincioşi care formau o adevărată curte precum Hatmanul Ion Neculce, Banul Savin Zmuncilă, comisul Pavel Rugină, vornicul Ilie Abaza, serdarul Mogâlde, paharnicul Gheorghiță Mitre, marele portar Iordachi Aristarh şi alţii… Cantemir va rămâne alături de Ţar până la moartea sa, devenind chiar prinţ imperial însă povestea peşterii de la Cetăţuia cu comorile sale rămâne ascunsă şi chiar uitată în timp.

 

Însă în jurul anul 1900, câțiva cercetători ruşi găsesc în arhiva Muzeului Ermitaj câteva manuscrise aparținând lui Dimitrie Cantemir, în care se vorbește despre acestă peșteră şi despre comorile sale. Credibilitatea documentelor este fără îndoială una convingătoare, prin urmare, cercetătorii ruşi ajutați de câțiva Frați Masoni Ieşeni, ajung în Iași în 1908, sub identi-tatea unor negustori şi crescători de cai.

 

Nevrând să atragă atenţia călugărilor de la Mănăstirea Cetățuia, singurii de atunci care ar fi putut oferi informaţii despre obiectivul vizat, încearcă să pătrundă spre peșteră prin nişte tunelurile realizate dinspre Curtea Domnească. Din păcate acestea sunt surpate în zona Bahluiului şi accesul lor este temporar oprit. Mituiesc însă unele oficialități ieşene ale acelor vremuri şi schimbă cursul râului Bahlui anunţând populația că astfel se va evita inundarea zonelor din Podu-Roș afectate frecvent de-a lungul timpului de ieșirea din matcă a râului.

 

De fapt prin schimbarea cursului de apă s-a dorit excavarea în siguranță a unei porțiuni de peste o sută de metri din tunelul de legătură care era surpat în dreptul fostului curs al râului. Faptul ca nu existau schiţe ale traseului tunelului îi obliga să înainteze doar prin interiorul acestuia.

 

În data de 6 ianuarie 1911 când mai aveau, se spune, aproximativ două sute de metri până în dreptul peşterii, se produce o surpare de pământ la poalele dealului Cetățuia, iar întreaga echipă dispare sub pământ. Curios este şi faptul că în aceaşi zi primarul Iașului de la acea vreme, Nicolae Gane, îşi încetează mandatul de primar. Coincidenţa datei, lucru foarte important pentru numerologi, devine stranie dacă ne gândim la faptul că primarul avea Gradul de Maestru în Loja Steaua României din Iaşi, fiind şi unul din cei mai importanți membri ai Francmasoneriei Române. Locul său în Primărie va fi preluat pentru o scurtă perioadă de către alt mason cu grad înalt ministrul justiției de atunci, Dimitrie A. Greceanu.

 

Sfârşitul anului 1912 este însă unul deosebit de dificil din toate punctele de vedere.

 

Existau multe probleme pe fond politic, mișcările revoluţionare din ţară luaseră amploare, economia reuşea cu greu să se recalibreze pe măsura cerinţelor perioadei de industrializare, prin urmare, cercetarea tunelului către peşteră se amână deşi noul primar al Iaşiului, Dimitrie A. Greceanu reuşise să facă rost de planurile tunelului, dar şi de câteva schițe, privind presupusul amplasament al peșterii, de la un argat al hotelului Sankt-Petersburg unde fuseseră cazați cercetătorii ruşi.

 

În scurt timp, Dimitrie Greceanu renunță la postul de primar în favoarea lui  Gheorghe N. Botez, nu înainte de a vinde documentele referitoare la peşteră lui  Matei Basile Can-tacuzino, avocat, care era şi profesor la Facultatea de Drept din Iași. După vânzarea documen-telor Greceanu revine în capitală, unde avea să-şi găsească sfârşitul în urma exploziei unei bombe artizanale plasate la 8 Decembrie 1920, în Senatul României.

 

Matei B. Cantacuzino continuă cercetările asupra tunelului împreună cu fiul său, Vasile, croindu-şi drum spre peşteră prin forţe proprii. Pe data de 29 Decembrie 1912 devine Primarul Iașiului după ce acceptă să facă parte din Loja Masonică de la Iași. Având acum un atu în plus, dar şi alte resurse financiare, reuşeşte să găsească intrarea în peşteră la sfârșitul anului 1913. Sunt extrem de uimiţi, atât el cât și fiul său, de peisajul care le apăruse în fața ochilor. Se povesteşte că timp de trei zile nu au mai ieșit din peșteră, bucurându-se de fiecare bijuterie şi obiect în parte. După acest aproape miraculos episod îşi dă demisia din funcţia de primar fiindu-i confirmată eliberarea din funcție peste câteva zile, la data de 6 ianuarie 1914. Spre norocul cercetătorilor de mai târziu a început să facă un un inventar al lucrurilor aflate în peșteră şi după două luni de muncă obţine un rezultat complet sau cel puțin aşa apare în unul din caietele găsite după moartea sa:

 

- 12.450 de monede de Aur 1/2 Findik (Imperiu Otoman circ. 1703-1730)

- 67.800 de monede Argint 1 Para (Imperiu Otoman circ. 1703-1730)

- 87.00 de monede Argint, Ungaria Leopold 1. circ 1698.

-  24 Coliere de Aur, 68 de Brățări, 52 de Inele și Ghiuluri, 22 de Sfeșnice, 36 de cutii ptr bijuteri toate din Aur, 16 Brâuri cu Bafta din Aur (O bafta de boier avea intre 1 si 3 kg de Aur), 120 de Pahare din Aur si Argint, 44 de farfurii de argint, 36 de seturi de tacâmuri,  haine, blanuri, etc...

Fiind un om inteligent Matei. B. Cantacuzino  se gândește serios, să părăsească ţara cu tot cu comoară şi decide să îşi găsească un aliat de nădejde, aşa că ia legătura cu un bun prieten de-al său, Alexandru Constantin Cuza, un cunoscut om politic, nepot direct al Domnitoru-lui Alexandru Ioan Cuza.

 

Planurile sale sunt însă anihilate de venirea Primului Război Mondial şi aderarea României la Convenţia cu Antanta (4 August 1916). Se vede nevoit să rezidească peștera şi să îşi minimalizeze cheltuielile deoarece armata, controla totul pe străzile Iașului, având în vedere că oraşul devenise Capitala de Război a Ţării unde era găzduită şi Familia Regală.

 

Fiul său, Vasile Cantacuzino, fiind militar de carieră, este trimis la București pentru apărarea fostei capitale însă când germanii ocupă Bucureștiul, intenţionează să se reîntoarcă în Iaşi pentru a fi alături de tatăl sau. Pe data de 31 decembrie 1916, trenul cu care călătorea căpitanul Vasile Cantacuzino, rămâne fără frâne în gara Bârnova, iar la poalele dea-lului Cetățuia, în localitatea Ciurea, deraiază. În această tragedie căpitanul Vasile Cantacuzino îşi găseşte sfârşitul împreună cu alte peste 1000 de oameni. Din păcate, trupul său nu a putut fi identificat fiind astfel îngropat împreună cu alte câteva sute de persoane într-o groapă comună la locul tragediei. La auzul acestei tragice veşti, tatăl, Matei B. Cantacuzi-no, înnebunește de durere şi se retrage din viața publică. La scurt timp după moartea singurului său băiat, îi mor părinții şi soţia. La sfârşitul anului 1925 şi el este găsit mort în casă, în condiții rămase neelucidate.

 

După moartea prietenului său, Alexandru Constantin Cuza (cunoscut ca politician de dreapta mai ales cu numele de A. C. Cuza), decide să cerceteze personal actele şi spusele aces-tuia în legătură cu de acum legendara peșteră de sub mânăstirea Cetățuia şi a eventualei comori aflate în interiorul acesteia. Găseşte în casa lui  Matei B. Cantacuzino  aproximativ două sute de monede din aur, o sumă importantă de bani, dar şi însemnările acestuia. Cercetează cu forţe proprii tunelul de acces către peșteră, dar constată că  acesta este într-o stare foarte proastă şi există oricând pericolul să se surpe. În această situaţie face o înţelegere nescrisă cu înalții prelaţi ai bisericii ortodoxe ieşene pentru a proteja comoara dacă i se înlesneşte accesul în peşteră prin interiorul mănăstirii.

 

Ajunge în peşteră, o cercetează amănunţit la fel precum şi conținutul tăbliilor de piatră rămase în custodia călugărilor de la Cetăţuia. Cu acest prilej descoperă un lucru uimitor pe două dintre tablete şi îşi dă seama că singura persoană de încredere care l-ar putea ajuta în acest moment ar fi doar celebrul Nicolae Iorga, important membru al Masoneriei Române, istoric,  documentarist, enciclopedist, profesor universitar şi academician, cunoscător a mai multe limbi dintre care unele considerate moarte, precum greaca veche sau latina.

 

După mai multe studii şi cercetari amănunțite a tăbliţelor A. C. Cuza vine cu propu-nerea ca această comoară, probabil fiind vorba de ceea ce a recuperat de la Matei Cantacuzino, dar şi de cele aflate în custodia mânăstirii, să fie dată statului român. Propunerea este respinsă cu vehemență de membrii Lojei Masonice, iar Cuza este îndepărtat din Lojă. De teamă să nu i se întâmple ceva rău, ia legătura printr-o cunoştinţă, direct cu  Adolf Hitler, în acel moment liderul Partidului Muncitoresc German Național Socialist ( NSDAP ). Stabilește rapid o cale de comunicare şi poartă mai multe discuții telefonice cu acesta la intervale regulate de timp, cunoscându-i pasiunea pentru orice fel de artefact misterios cu posibile implicaţii divine. Conform unor documente ale vremii, inclusiv unele ziare pe care le putem accesa şi acum, Hitler își arată vizibil intenţia de a veni în Iaşi şi de a a-l cunoaşte personal pe A.C.Cuza, în care vedea un aliat la său în politica antisemită pe care începuse să o pună în practică. În presa locală ieșeană, apare un articol la 23 Septembrie 1932, în care Adolf Hitler afirmă că dorește să-l cunoască pe profesorul Cuza.

 

Oficial această vizită nu a mai avut loc, dar se pare că în tot acest timp, o parte din plăcile de piatră descoperite în peştera de sub Cetățuia, au ajuns în posesia lui Hitler în luna decembrie 1932, cu o lună înainte ca acesta să fie numit în funcția de Cancelar al Germaniei.

 

Însă relațiile dintre A.C.Cuza şi Nicolae Iorga se răcesc, iar cei doi devin chiar dușmani, deoarece Nicolae Iorga respinge cu vehemență colaborarea cu Germania şi ideologia fascistă, ceea ce îi va atrage antipatia legionarilor din Romănia, precum şi mânia lui Hitler. Cam acesta este şi contextul în care profesorul va muri asasinat în pădurea de la Strejnicu, o mică localitate lângă Ploiești, în noiembrie 1940.

 

Nu se știe însă nici în zilele de astăzi ce însemne conţineau plăcile dăruite lui Adolf Hitler, cu toate că, în mod sigur, undeva prin Arhiva Mitropoliei există schiţe, copii sau desene realizate după original.

 

S-ar părea că A.C.Cuza înţelege că tot ce se află în interiorul peşterii este blestemat, aşa că ia decizia, în anul 1943, de a părăsi Iaşiul şi se autoexilează în Ardeal, la Sibiu. Moare în anul 1947 la Sibiu fiind înmormântat în Cimitirul Central.

 

După terminarea războiului şi venirea la putere a comuniştilor, Iaşiul trece prin uriaşe transformări şi extinderi, iar fundaţiile noilor blocuri de locuinţe pătrund adânc în solul milenar al oraşului. Biserica îşi dă seama că acum o hotărâre la nivel de conducere ar putea să distrugă şi să jefuiască peştera aşadar ia decizia, foarte logică, să zidească pe o lungime de câțiva zeci de metri intrarea în tunel, dar înainte de asta distruge şi o parte din el între mânăstirea Frumoasa şi dealul Cetăţuia. Partea de la fosta intrare în tunel este trans-formată în cramă şi astfel devine ascunsă de ochii curioșilor. Am vizitat această cramă de mai multe ori şi pot spune cu mâna pe inimă că nimic din ce se vede acolo nu ar putea să te ducă cu gândul la vechea taină a tunelului. Sunt sigur de altfel că nici călugării care au serviciul la cramă nu cunosc mai nimic despre locul în care îşi împlinesc ascultarea. Acesta este un lucru specific tuturor bisericilor, deoarece de-a lungul întregii lor existenţe au păstrat cu sfinţenie o mulţime de secrete.

 

Între 1970-1979 primar al Iaşiului este Ioan Manciuc, om care obținuse în anii 70 licenţa în istorie la Facultatea de Istorie şi Filosofie a Universității „Al. I. Cuza”. Va încerca pe tot timpul mandatului său să afle dacă este sau nu reală povestea acestei peșteri, prin urmare, impulsionează tot felul de lucrări şi săpături în anumite locuri gândind că va găsi ceva, însă, din păcate, norocul nu-i surâde.

 

De-a lungul timpului fuseseră găsite nenumărate urme ale acestui tunel care pornea din zona Palatului Culturii şi se întindea pe actuala stradă Sf. Lazăr, până la Piața Nicolina, a-poi spre Mânăstirea Frumoasa urcând spre Cetățuia. În zilele noastre Mitropolia neagă existența acestui tunel sau a peşterii, dar se arată foarte deschisă şi chiar invită lumea să viziteze mănăstirea acolo unde la capătul curţilor, există o intrare bine păzită şi închisă vizitatorilor. Peste această intrare, aparent banală, a fost contruit un Observator care teoretic are rolul de a supraveghea pădurea şi de a oferi informații utile în timp real anumitor Instituții ale Statului (Pompieri, Politie, Armată, etc…) în caz de necesitate. Numai că, această clădire îngrădită este mereu închisă, ea aparţinând Ocolului Silvic Suceava, iar dacă doreşti informaţii trebuie să te deplasezi la ei. O altă ciudățenie este căutarea ei pe internet, acolo unde nu există nici un fel de date despre această construcţie. Totuşi dacă te apropii de ea şi zăboveşti mai mult timp în preajma ei, vei avea surpriza să te trezeşti cu un călugăr sau doi care te vor supra-veghea insistent. Destul de ciudat într-o lume în care, aparent, accesul la orice gen informaţie este absolut liber.

- Frumoasă poveste coane Alecule însă eu mai ştiu una cam la fel de misterioasă cu un puţ aflat cam în centrul oraşului şi care duce la o sală cu inscripţii nedescifrate, iar acolo se află şi o fântână cu o apă specială extrem de pură biologic!

- Nicule, cunosc şi această poveste greu de încadrat la credibile măcar pentru faptul că nu vine cu nici un argument de tip fotografie, document sau consemnare în actele celor care ar fi lucrat aici. Prin urmare, o consider doar o pistă falsă, lansată de cei care vor să deturneze atenţia de la povestea mult mai credibilă a peşterii despre care am vorbit, ceea ce îmi întăreşte convingerea că miezul ei este unul cât se poate de real.

- Dar ca om de ştiinţă ce concluzii tragi din această prezentare, captivantă totuşi?

- Prima ar fi că bogăţiile pe care le numim comori aduc doar suferinţă, aşa cum am aflat de-a lungul vremurilor! Sunt convins că la mijloc au fost nişte interese meschine, de îmbo-găţire rapidă, dar şi acel spirit de aventură al unor oameni deosebiţi, cei care doar aşa au reuşit să contureze istoria mai puţin cunoscută a omenirii. Că aurul sau bijuteriile găsite în peşteră s-au spulberat, este un lucru firesc, aşa cum firesc este să gândim că păstrarea bogăţiilor în vremuri tulburi, iar la noi acestea nu au lipsit, se făcea prin ascunderea lor în pământ şi înclin să cred că nici acum nu este altfel de când am început să înţelegem cum funcţionează băncile. Deci lucrurile la acest nivel au o logică fermă! Cât despre comoara spirituală, chiar dacă nu iau în serios informaţiile referitoare la craniile diferite de ale noastre care ar fi fost găsite în peşteră, îmi rămâne, cu probe indiscutabile, fotografice, informaţia referitoare la plăcuţele din piatră cu semne asemănătoare unui scris. Aici voi intra desigur în controversă cu istoriografia oficială cea care susţine că populaţiile antice de pe teritoriul actual al ţării noastre nu cunoş-teau scrisul. Lenea intelectuală, stupiditatea, dar şi lichelismul au făcut ca această nevero-similă aserţiune să traverseze secolele. Faptul că tăbliţele din peşteră nu au intrat niciodată în atenţia cercetătorilor nu se datorează secretului impus de biserică, ci doar incompetenţei pseudo-savanţilor care ne dau lecţii. Şi nu mă miră, deoarece nici plăcuţele de la Sinaia, mult mai multe şi mai bogate, nu au intrat vreodată în studiu, însă a fost imediat adoptată ideea cel puţin cretină precum că acestea sunt un fals. Nimeni nu şi-a pus măcar o întrebare de bun simţ: cine să facă un asemenea fals de proporţii şi mai ales de ce? Ca să nu mai vorbesc despre felurite forme de scriere, mai ales petroglife, care nu interesează pe nimeni

- Crezi că există o conspiraţie care să împiedice cunoaşterea istoriei noastre?

- Nu! Ar însemna să ne dăm prea multă importanţă! Există însă mari interese ca adevărata istorie a lumii să nu fie cunoscută, deoarece se spune că doar cel care cunoaşte trecutul poate avea viitor! Iar hoţii de istorie nu sunt de ieri de azi ci de când este omenirea!

Cum luna ne cam bătea obrazul la fel şi ceasul care arăta că ajunseserăm cu poveştile la miezul nopţii, mulţumim gazdei şi ne retragem având convingerea că după atâta plăcută tihnă intelectuală vom dormi bine şi vom visa frumos…








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu