joi, 18 ianuarie 2024

Alexandru Stanciulescu Barda - DINCOLO DE NEANT - DOAR O VORBĂ....! cu GÂND DE SEARĂ

 



IUBIREA RISIPEȘTE TRUFIA

SF. IOAN HRISOSTOM

 

 

 

Iubirea naște lărgime sufletească

 

Așa cum fierbințeala dilată trupurile materiale, la fel și iubirea creează lărgime, zice. Pentru că virtutea este aprinsă și fierbinte. Aceasta a deschis gura lui Pavel și a lărgit inima lui. Nu iubesc, zice, prin cuvinte, ci am și inima mea deschisă pe măsură. De aceea și grăiesc cu îndrăzneală, cu toată puterea mea de a mă face înțeles, din tot sufletul meu.

 

Nu există nimic mai larg decât inima lui Pavel, care a iubit atât de fierbinte pe toți credincioșii, cât iubesc cei îndrăgostiți de femei. Și n-a făcut inima bucăți mici, încât să dăruiască fiecăruia, ci i-a îmbrățișat pe toți cu toată inima.

 

Și ce este de mirare că a făcut aceasta pentru credincioși, de vreme ce și pe necredincioșii din întreaga lume i-a îmbrățișat inima lui Pavel? De aceea n-a zis: „Vă iubesc!”, ci ceva mai adânc: „Oh, corintenilor, gura noastră s-a deschis către voi, inima noastră s-a lărgit” (2 Corinteni 6, 11). Pe toți vă avem în inima noastră, și nu doar că vă avem în mod simplu, ci și cu multă lărgime.

 

Pentru că orice persoană iubită se mișcă cu multă tihnă în inima celui care o iubește. De aceea și spune: „În inima noastră nu sunteți la strâmtorare, dar strâmtorare este pentru voi în inimile voastre” (2 Corinteni 6, 12)

 

 

 

„Este un trup și un Duh” (Efeseni 4, 4)

 

Pavel cere de la noi iubire, dar nu orice fel de iubire, ci pe aceea care ne unește în chip nedespărțit. Și ne leagă într-un mod atât de desăvârșit, ca și cum am fi mădularele unui trup. Deci această iubire este cea care dobândește bunurile cele mari.

 

De aceea, zice: „un trup”, ca să arate și dragostea, și ca să nu urmărim să răpim bunurile altora. Ci să ne bucurăm împreună cu aceștia, și toate în general să fie de obște. Și în chip corect a zis: „un duh”, ca să arate că într-un trup va fi un singur duh, sau că poate să existe un trup care nu are însă duhul aceluia care se face prietenul ereticilor. Sau se înțelege că la aceea ne îndeamnă, adică voi care ați primit un Duh și ați băut apă dintr-un izvor, sunteți datori să nu arătați neînțelegere. Și aici numește duhul râvna sfântă (Comentariu la Epistola către Efeseni, 11, E.P.E. 20, 686; P.G. 62, 79).

 

 

 

Iubirea risipește trufia

 

Cel care iubește pe aproapele său așa cum trebuie nu ezită să-l slujească mai umil decât orice rob. Pentru că așa cum focul, când se unește cu ceara, aceasta se înmoaie foarte lesne, la fel și fierbințeala iubirii cu aceeași putere risipește orice trufie și nesăbuință (Comentariu la Epistola către Galateni, cap. 5, E.P.E. 20, 368, P.G. 61, 670).

 

 

 

Acolo unde este iubire, toate sunt suportate

 

„Îngăduindu-vă unii pe alții în iubire” (Efeseni 4, 2). Cum este cu putință să rabzi dacă ești mânios și vorbitor de rău? Spune-mi modul: „În iubire”. Dacă nu rabzi pe aproapele tău, zice, Dumnezeu cum te va răbda? Dacă tu nu-l rabzi pe cel rob împreună cu tine, pe tine cum te va răbda Stăpânul? Acolo unde este iubire toate sunt trecute cu vederea (Comentariu la Epistola către Efeseni, 9, E.P.E. 20, 654; P.G. 62, 72).

 

 

 

Iubirea este mereu nesătulă

 

„Și aceasta, mă rog, ca iubirea voastră să prisosească tot mai mult și mai mult, întru cunoștință și întru pricepere” (Filipeni 1, 9). Pentru că binele acesta este nesătul.

 

Adică, ia seama că fiind iubit atât de mult vrea să fie iubit chiar și mai mult. Pentru că cel care iubește nu vrea să se oprească la o anume măsură a iubirii, căci nu există măsură în acest bine. Mereu să fiți datori cu iubire, dorește Pavel! „Nimănui cu nimic fiți datori, decât numai cu iubirea unuia față de altul” (Romani 13, 8).

 

Măsura iubirii este să nu se oprească niciodată. „Iubirea voastră să prisosească tot mai mult și mai mult”, zice. Ia seama la înțelesul cuvintelor, căci a zis: „Tot mai mult și mai mult”.

 

(Extras din Sf. Ioan Gură de Aur, Cuvinte de aur, volumul I, Credința, nădejdea, dragostea, Editura Egumenița)

 

 

 

PAMANTUL

- Arhiepiscopul Iustinian Chira -

 

 

Cel mai misterios, cel mai pretios lucru e pamântul. E mai de pret decât toate celelalte materii. De ce?… Din acest pumn de pamânt e facut omul. Din acest pumn de pamânt rasar infinite culori în plante si infinite arome. Toate fructele, de toate gusturile si aromele, se nasc din acest pamânt. Tarâna are un miros specific. Nimic nu miroase mai frumos decât pamântul.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 92

 

 

 

PUTEREA CARE HRANESTE TOATE

- Sfantul Efrem Sirul -

 

 

Învata si de la foc cum hraneste aerul toate:

 

când focul e închis într-un loc lipsit de aer,

 

flacara lui începe sa pâlpâie, rasuflarea ei slabeste.

 

Cine a vazut vreodata o mama alaptând toate

 

din toata fiinta ei? De sânii ei atârna lumea toata,

 

ea însasi atârnând de Cel ce Singur este puterea care hraneste toate.

 

Binecuvântat Cel care în Raiul Sau va da bucurie întristarii noastre!

 

~*~

 

Sfantul Efrem Sirul, Imnele Raiului, traducere de diac. Ioan I. Ica jr., Ed. Deisis, Sibiu, 2010, p. 83.




Sf. Grigorie Teologul despre

prietenia desăvârșită cu Sf. Vasile

 

 

Aflați cum arată o prietenie desăvârșită, duhovnicească, o dragoste în Duhul, adevărată, din relatările Sf. Grigorie Teologul. Sf. Grigorie Teologul despre prietenia desăvârșită cu Sf. Vasile, în perioada când erau studenți la Atena.

 

 

Petrecerea în Atena

 

Ne aflam la Atena întocmai ca un râu ce curge, despărțindu-ne, odată ce am ieșit din același izvor care era patria noastră, pentru a trece prin regiuni diferite, din iubire pentru știință. Și ne-am găsit din nou în același loc, de parcă ne-am fi supus unei porunci: așa ne-a mânat Dumnezeu. Mă aflam (acolo) cu puțin timp înaintea lui, iar el a sosit curând după mine, după ce fusese așteptat cu mare și vădită speranță.

 

Numele lui se afla cu adevărat pe buzele tuturor mai înainte de a ajunge acolo și era de mare însemnătate pentru fiecare să atingă mai înaintea (celorlalți) ținta preocupărilor (tuturor). Nu mi se pare nimic altceva mai potrivit de adăugat, ca o aromă, la această povestire, decât o mică întâmplare, o aducere-aminte pentru cei ce o știu și o învățătură pentru cei ce nu o știu. La Atena, cei mai mulți și mai necumpătați tineri se dau în vânt după sofiști, nu doar dintre cei fără slava nașterii ori a numelui, ci chiar și dintre cei de neam bun și cu nume bun, alcătuind împreună o ceată amestecată, (fiind) și tineri, și neînfrânați în porniri.

 

 

„Am fost totul unul pentru celălalt”

 

Mai apoi, cu trecerea timpului, ne-am dezvăluit unul altuia aspirațiile și faptul că filosofia era ținta interesului nostru: din acel moment am fost totul unul pentru celălalt, locuind laolaltă, mâncând laolaltă, simțind la fel, privind la un singur lucru, sporindu-ne mereu unul celuilalt căldura și trăinicia aspirațiilor.

 

Iubirile de trupuri, pentru că sunt trecătoare, se trec și ele ca florile de primăvară: căci nici flacăra nu dăinuie când se termină materia ei-ci dispare odată cu ceea ce o aprinde-, nici dorința nu rămâne după ce s-a consumat jarul. Însă (iubirile cele) întru Dumnezeu și care sunt curate, pentru că țintesc asupra unui fapt statornic, (tocmai) prin aceasta sunt mai durabile și, cu cât frumusețea li se dezvăluie mai mult, cu atât se leagă mai tare și îi leagă mai strâns pe cei ce au aceeași iubire. Așa este legea iubirii, mai presus de noi.

 

 

Ne întreceam să acordăm întâietate celuilalt

 

Astfel fiind legăturile dintre noi și pe astfel de coloane de aur sprijinindu-se încăperea cu pereți buni, cum spune Pindar, mergeam mereu mai departe, avându-L în ajutor pe Dumnezeu și aspirațiile noastre. O, cum oare să aduc amintirile acestea fără lacrimi? Aceleași speranțe ne mânau spre ceea ce este cel mai râvnit, (și anume știința) cuvintelor. Dar invidia lipsea, râvna ne făcea harnici. Era o întrecere între noi doi nu pentru întâietate, ci în ce fel să-i acordăm (întâietatea) celuilalt: căci fiecare socotea ca bun al său personal slava celuilalt.

 

 

Părea că un singur suflet punea în mișcare două trupuri

 

Părea că un singur suflet punea în mișcare două trupuri și, chiar dacă nu este de crezut ideea că toate sunt în toți, nouă trebuie să ni se dea crezare că eram unul în celălalt și unul alături de celălalt. Amândoi urmăream un singur țel: virtutea și faptul de a trăi (punându-ne) speranțele în ce urma să fie, deprinzându-ne de aici (chiar) mai înainte de a pleca de aici.

 

Privind spre acest țel, ne struneam viața și tot ce făceam călăuziți de această poruncă și ne îndemnam unul pe altul la virtute și, dacă nu e prea mult să o spun, eram unul pentru altul regulă (de viață) și îndreptar pentru a deosebi ce e drept de ce nu este. Petreceam de asemenea timp cu prietenii. Dar nu dintre cei desfrânați, ci cu cei curați, nu cu cei zbuciumați, ci cu cei liniștiți și a căror prezență era de mare folos, știind că e mai ușor să fii atins de un viciu, decât să transmiți virtutea. Tot așa cum este mai ușor să te îmbolnăvești, decât să te vindeci. În privința studiilor, ne plăceau nu cele care dau plăcere, ci acelea mai bune, pentru că și de aici le poate veni celor tineri înclinația ori înspre virtute, ori înspre viciu.

 

Ne erau cunoscute două drumuri, unul care era cel dintâi și cel mai de preț, și cel de-al doilea, care nu se bucura de aceeași considerație: unul ne ducea la locașurile noastre sfinte și la învățătorii de acolo, iar celălalt ducea la dascălii din afară; celelalte drumuri le-am lăsat celor care doreau (spectacole, piese de teatru, adunări, banchete).

 

 

O prietenie desăvârșită

 

O spun mai pe scurt! Atena era vătămătoare pentru alții în cele ce țin de suflet – nu e puțin lucru că cei evlavioși sunt de această părere -, căci este mai bogată în bogăția rea (idoli) decât restul Greciei și este greu să nu te lași ademenit de cei ce îi laudă și li se închină. Nouă însă nu ne-a fost de nicio pagubă, pentru că aveam sufletul întărit și apărat.

 

Dimpotrivă, dacă se poate adăuga ceva dincolo de rațiune, este un loc care ne-a întărit în credință pentru că am recunoscut ce era înșelător și calp, (ajungând) de aici să disprețuim acei idoli tocmai acolo unde idolii erau divinizați. Iar dacă există ori se crede (că există) un fluviu care curge prin mare (reușind) să-și păstreze apa dulce ori o făptură care se mișcă în foc, unde toate sunt mistuite, așa eram și noi printre toți cei de vârsta noastră.

 

 

Frăția plină de noblețe

 

Cel mai frumos era că aveam în jurul nostru o frăție ce nu era lipsită de noblețe, aflată sub diriguirea și conducerea lui (Vasile) și avându-ne și pe noi ceilalți, chiar dacă noi alergam pe jos alături de un car lidian, (ca să descriu) parcursul și felul de a fi al aceluia.

 

De aici s-a întâmplat că am ajuns faimoși, nu numai printre profesorii și camarazii noștri, ci chiar în toată Grecia și la cei mai cunoscuți (dintre greci). Ba (faima noastră) a ajuns chiar și dincolo de hotare, după cum am aflat sigur din povestirile multora. Căci profesorii noștri le erau cunoscuți tuturor celor care cunoșteau Atena, iar toți care îi știau (pe ei) ne știau și pe noi, se auzea și se vorbea și de unii, și de alții, așa încât eram o pereche nu fără renume și despre care se vorbea.

 

(Extras din Panegiric în cinstea Sfântului Vasile cel Mare, Editura Institutului Biblic și de Misiune Ortodoxă)

 

 

 

 

UNSE CU MIERE

- Sfantul Teofan Zavoratul -

 

 

Începutul lepadarii de Dumnezeu în om este departarea lui de smerenie – iar pe cel parasit de Dumnezeu îl apasa, ca pe Saul, duhul cel viclean. Cursele vrajmasului sunt unse cu miere; cel ce s-a lasat atras de dulceata mierii se încurca în curse si se umple de toata amaraciunea.

 

Iubeste smerenia, si niciodata nu vei cadea în cursele diavolului, pentru ca, plutind pe aripile ei repezi, vei fi întotdeauna mai presus de aceste curse.

 

Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 51-52

 


VIAȚA SF. XENIA

 

 

Aflați povestea Sfintei Xenia de Petersburg, ce a determinat-o să își schimbe viața și să pornească pe o așa cale anevoiasă? Cum a ajuns Sf. Xenia nebună pentru Hristos? După articol, aveți și Sinaxarul video al zilei.

 

Dragostea pentru soțul ei

 

Numai că Xenia se întrista mai mult nu pentru sine, ci pentru soțul ei iubit, care murise fără o pregătire creștină corespunzătoare. Ea se gândea astfel: cu lacrimile oricum nu-l voi ajuta în necazul în care se află. Să încerce prin rugăciune să ceară de la Dumnezeu iertarea păcatelor soțului?

 

Într-adevăr, ar fi un lucru bun. Dar cum să facă aceasta? Să meargă la biserică și să pună cea mai groasă lumânare în fața icoanei Preasfintei Treimi? Dar Dumnezeu nu de lumânări are nevoie de la om – El oricum stăpânește lumea întreagă. Dumnezeu are nevoie din partea omului numai de un singur lucru: o viață curată, trăită după poruncile lui Hristos.

 

Un lucru nemaiauzit

 

Și astfel s-a hotărât Xenia să facă un lucru nemaiauzit. În ziua înmormântării, a îmbrăcat costumul soțului decedat: pantalonii, mantaua de militară și șapca.

 

Iar când rudele și vecinii au început să o consoleze, s-a uitat la ei cu uimire și le-a spus: „De ce vă îngrijorați așa? Andrei Teodorovici este viu. Iată-mă, stau în fața voastră. Sărmana mea soție, Xenia, a murit!” Din acea zi, niciodată nu a mai răspuns la numele de Xenia. În schimb, la chemarea „Andrei Teodorovici” răspundea cu mulțumire. În acest mod ciudat ea hotărî să-și trăiască restul vieții, de dragul soțului iubit care decedase. Și nu pur și simplu să trăiască, ci să trăiască o viață curate”.

 

Asceza mai presus de fire

 

„Dar unde înnopta, rămăsese un mister pentru o lungă perioadă de timp. De acest lucru începuseră să se intereseze nu numai locuitorii Petersburgului, ci și poliția locală. „Ce ciudățenii mai sunt și acestea: omul rătăcește prin oraș, dar nu se știe unde doarme? Nu este în regulă!”, a hotărât conducerea Poliției. Aceasta a trimis detective să urmărească în taină unde își petrece nopțile „Andrei Teodorovici”. (…)

 

Însă Xenia a trecut și de ultimele case și a ieșit în câmp. Oare unde mergea? Doar acolo, în câmp, nu mai există nici un adăpost pe o distanță de multe, multe verste în jur! Detectivii, mirați, se furișau după ea aproape târându-se și ascunzându-se în spatele tufișurilor. În cele din urmă, Xenia s-a oprit, a îngenuncheat și a început…să se roage! Până în zori s-a închinat în câmp spre toate cele patru laturi ale lumii. Iar dimineața a plecat înapoi, în oraș.

 

Harismele Sfintei

 

Toți începuseră să observe că în orice familie care era vizitată de „Andrei Teodorovici”, întotdeauna se sălășluia o pace harică, o fericire deosebită. Uneori, ea intra în prăvălie și își lua un lucru oarecare din cele care se vindeau: o nucă, o turtă dulce. Imediat, vânzările în acea prăvălie creșteau uimitor, pentru că oamenii se grăbeau să cumpere ceva exact de acolo unde a intrat plăcuta lui Dumnezeu.

 

Vizitiii și-au dat seama că, dacă cineva dintre ei reușea măcar câțiva pași să o ducă pe fericita, toată ziua după aceea nu mai avea odihnă datorită numărului mare de pasageri. De aceea, vizitiii, văzând-o încă de departe, grăbeau către ea, întrecându-se cu trăsurile lor.

 

Darul înainte-vederii

 

Dar s-a întâmplat ca darul înainte-vederii Xeniei să fie descoperit oamenilor și în alt mod, însă atât de minunat, încât nu știai dacă să râzi sau să plângi de la o asemenea întâmplare.

 

Odată, înainte de prânz, fericita Xenia a vizitat-o pe o cunoscută de-a sa, Evdochia Denisovna Gaidukova. Gazda, bucuroasă, îndată s-a grăbit să pună masa. Doar că gustarea servită în acea zi nu era una foartă bogată: un castron cu supă de varză fără carne și un ceai fără plăcinte. „Să nu mă judeci, dragă Andrei Teodorovici, nu am altceva cu ce să te servesc. N-am gătit nimic astăzi”, a spus gazda. „Mulțumesc, mătușă, mulțumesc pentru servire”, a răspuns Xenia, „Că doar ți-a fost teamă să-mi oferi friptura de rață!”.

 

Cum a ajuns Sf. Xenia nebună pentru Hristos?

 

Odată, ea, i-a spus Paraschevei Antonova, celei căreia îi dăruise casa: „Iată, tu stai aici și cârpești ciorapii și nu știi că Dumnezeu ți-a trimis un copil! Du-te mai repede la cimitirul Smolensk!”. Antonova, care o cunoștea pe Xenia de tânără, îndată a crezut că s-a întâmplat cu adevărat ceva deosebit. Ea a alergat din toate puterile la cimitirul Smolensk, lângă care a văzut o mulțime mare de oameni.

 

Antonova s-a apropiat pentru a afla ce s-a întâmplat. S-a dovedit că un vizitiu călcase o femeie însărcinată. Sărmana a născut chiar acolo în stradă un băiețel și apoi ea a murit. Parascheva Antonova îndată a luat copilul la ea acasă.

 

În ciuda tuturor eforturilor, nu a reușit să afle cine a fost mama lui decedată, nici cine a fost tatăl lui. Copilul a rămas să trăiască la Antonova. Ulterior, el a devenit un funcționar important și până la moarte și-a îngrijit mama adoptive.

 

(Extras din „Viața Fericitei Xenia din Sankt Petersburg povestită copiilor”, de Alexandru Tkacenko)

 

 

 

PAJISTEA NADEJDII

- Sfantul Teofan Zavoratul -

 

 

Bunule Iubitor de oameni! Daca peste iarba, peste flori, peste toata verdeata se revarsa harul Tau cu îmbelsugare când vine vremea, cu atât mai mult îi vei darui robului Tau ceea ce cere în rugaciune.

 

Caci, iata, vazduhul se limpezeste si pasarile cu felurimi de glasuri cânta slava marii Tale întelepciuni; iata, întreg pamântul se învesmânteaza în haina de flori pestrite, tesuta fara mâini omenesti, se veseleste si praznuieste.

 

Stropeste si inima mea cu roua harului Tau, Bunule Iubitor de oameni! Pamântul semanat nu poate sa odrasleasca daca nu cade belsug de ploaie: fara harul Tau, nici inima mea nu poate sa odrasleasca cele bineplacute Tie si sa aduca roada dreptatii.

 

Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 32-33




FIRUL DE IARBA

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

În trupul nostru, în manifestarile sale firesti, lucreaza Dumnezeu, sustinându-l, nutrindu-l, crescându-l. În firul de iarba, într-o planta sau într-un animal lucreaza de asemenea El; firul de iarba „îl îmbraca” (Luca 12, 28), planta o creste, o împodobeste cu frunze si flori, o face sa rodeasca, pe animale le nutreste si le creste. Noi însine nu putem face nimic în propriul nostru trup, nici cu o jumatate de iota, cum se spune; nu putem face „un fir de par alb sau negru” (Matei 5, 36). Domnul ni Se descopera în macrocosmos si în microcosmos, nu cunoaste limite, nici într-unul, nici în altul, exista tot în toate, neîmpartit si mai presus de toate.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 81.

 

 

 

LUCRURILE STRALUCITOARE

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

Noi iubim tot ceea ce straluceste pe pamânt: aurul, argintul, pietrele pretioase, cristalele, vesmintele de matase… De ce oare nu iubim slava viitoare la care Dumnezeu ne cheama? De ce nu nazuim sa devenim stralucitori ca soarele? „Atunci cei drepti vor straluci ca soarele în Împaratia Tatalui lor” (Matei 13, 43). Aceasta pentru ca natura sufletului nostru s-a pervertit prin pacat, iar noi suntem legati de pamânt si nu de cer, de lucrurile stricacioase mai degraba decât de cele nestricacioase; pentru ca iubim slava trecatoare, stricacioasa si înselatoare a acestui pamânt. De ce exista în noi o astfel de dragoste pentru tot ceea ce straluceste? Pentru ca sufletul nostru a fost creat pentru lumina cerului si pentru ca el a fost, la origine, cu totul lumina, cu totul stralucitor, lumina este deci înnascuta în noi, sensul si nevoia de lumina sunt înnascute în noi. Îndreapta-ti aceasta nazuinta catre lumina Cerului!

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea intru Hristos, traducere de diac. Dumitru Dura, Ed. Oastea Domnului, Sibiu, 1995, p. 112.

 

 

 

CUVANTUL

- Arhiepiscopul Iustinian Chira -

 

 

Fiecare cuvânt pe care-l trimiti în lume va zidi sau va darâma. Va înalta piscuri de lumina sau va face sa se deschida prapastii de întuneric. Va stârni binecuvântari sau blesteme înfricosatoare. Cu ce vom îmbogati noi chipul de lumina si de vis al lumii? Cu ce vom spori noi armonia si frumusetea vietii? Cu ce vom adânci noi taina cea mare din inima Universului?

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 109.




INALTIMEA COPACILOR

- Parintele Ilie Cleopa -

 

 

Câta minune si deosebire se poate vedea întru cresterea si vietuirea arborilor si a pomilor celor roditori, cine le va spune? Caci noi vedem pe unii din ei la mare înaltime ridicându-se cu cresterea, precum sunt eucaliptii, brazii, chiparosii si altii de acest fel. Si, daca vreun folos duhovnicesc din privirea lor voim a lua, de la înaltimea lor la înaltimea dregatoriilor omenesti sa ne mutam cu mintea, si pe cei ce au sporit cu cresterea întru cele duhovnicesti sa-i închipuim, care s-au ridicat cu mintea si cu petrecerea lor din cele de jos si în Ceruri se afla, dupa marturia marelui Apostol Pavel. Iar daca multi arbori cu statura mica lânga cei înalti vedem, pe cei ce aproape de pamânt îsi au petrecerea si, care cu mintea de cele de jos s-au legat, sa-i închipuim. Iar daca si un spin prin codri ne împiedica calea, sa nu uitam ca Mântuitorul nostru a fost încununat cu spini (Ioan 19, 25).

 

Parintele Ilie Cleopa, Opt cuvinte despre minunile lui Dumnezeu din zidiri, Ed. Episcopiei Romanului si Husilor, Roman, 1996, cap. cap. 4: Minunile lui Dumnezeu din lumea arborilor , p. 38-48.

 

 

 

PLOAIA MANOASA

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

Cine nu stie ca ploaia uda pamântul, plantele, le da vlaga? Asijderea si cuvântul lui Dumnezeu si cuvântul nostru, spus cu credinta, nu ni se va întoarce fara sa ne fi ogoit setea sufletului, a sufletelor credincioase, ascultatoare de Dumnezeu, întocmai ca în natura, unde ploaia uda si nutreste, în ordinea firii, pamântul si vegetatia determinând dezvoltarea acesteia.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 328

 

 

 

PATIMILE

- Arhiepiscopul Iustinian Chira -

 

 

Toate patimile sunt ca niste pietre grele care nu-l lasa pe om sa se ridice, sa se înalte, sa se apropie de Dumnezeu, sa-L iubeasca pe Iisus Hristos… Toate pacatele noastre sunt cuie ascutite ce strapung mâinile si picioarele lui Hristos.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 90-91




PESTELE

- Sfantul Vasile cel Mare -

 

 

Fiecare neam de peste are hrana sa deosebita. Unii pesti se hranesc cu mâl, altii cu alge, altii se multumesc cu ierburile care cresc în apa. Cei mai multi pesti se manânca unii pe altii; cel mai mic dintre ei este hrana celui mai mare. Daca se întâmpla vreodata ca pestele care a înghitit un peste mai mic sa fie prada altuia, atunci ajung împreuna în pântecele celui din urma.

 

Ce altceva, oare, facem noi, oamenii, când împilam pe cei saraci? În ce se deosebeste de pestele cel din urma omul, care prin lacoma lui iubire de bogatie, îi baga pe cei slabi în sânurile nesatioase ale lacomiei lui? Un om a luat acelea pe care le avea saracul; dar tu, înghitindu-l pe acela ti-ai facut din bogatia lui bogatia ta. Facând aceasta nedreptate mai nedrept te-ai aratat si mai lacom decât lacomul. Vezi sa nu te astepte si pe tine acelasi sfârsit ca si pe pesti: undita sau vârsa sau mreaja. Ca negresit si noi, daca vom face multe nedreptati, nu vom scapa de osânda cea din urma.

 

Sfantul Vasile cel Mare, Omilii la Hexaemeron, traducere de Pr. Dumitru Fecioru, Ed. IBMBOR, Bucuresti, 1986, p. 150.

 

 

 

GLASUL TAINIC

- Arhiepiscopul Iustinian Chira -

 

 

Poate dispune, omul, de bogatie, de ranguri, poate dispune, omul, de toate cele materiale, dar totusi nu-i multumit. În adâncul fiintei lui, aude o voce: „Unde esti? Unde esti?” O voce tainica, misterioasa se adreseaza omului, fapturii lui, din inima lui urca spre ratiune, apoi îl face pe om sa gândeasca: cine suntem, unde ma aflu, a cui suntem, de ce eu nu sunt linistit, de ce oare eu nu sunt multumit, oricâte bunatati am eu – nu sunt multumit, oricâte haine frumoase am – vreau altele si mai frumoase, oricâte lucruri mi se împlinesc pe acest pamânt – nu ma simt împlinit! Vreau altceva, sunt mereu nemultumit, mereu însetat, duc mereu dorul dupa ceva care nu exista! Dorul acesta, nostalgia aceasta care exista în sufletul omului este dovada categorica a existentei, a Celui ce exista, a lui Dumnezeu. Daca n-ar exista, daca ar fi pustiu în spatiu, univers, nimeni n-ar purta setea aceasta.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Convorbiri in amurg, Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 2006, p. 27

 

 

 

PACEA SI BELSUGUL DE VIATA

- Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

Pacea si belsugul de viata pe care le simte inima dupa Împartasanie este cel mai mare si mai de pret dar pe care ni-l face Domnul nostru Iisus Hristos, unul mai presus de toate darurile, luate împreuna, de care se poate bucura trupul. Fara pace sufleteasca – atunci când inima este chinuita si strâmtorata – omul nu se poate folosi de nici un bun, fie el material sau spiritual, nu-l încearca nici o bucurie dintre acelea care vin de la simtamântul adevarului, binelui, frumosului. Aceasta fiindca i-a fost strivit si ucis nucleul central al vietii – inima, adica omul cel dinauntru.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 43.




DRAGOSTEA

- Sfantul Tihon din Zadonsk -

 

 

Vezi dragoste fierbinte, fie la o femeie-mama pentru copilasii ei, fie la o pasare pentru puisorii sai, fie la fiare si dobitoace pentru odraslele lor. De la aceasta întâmplare, ridica mintea ta spre dragostea lui Dumnezeu pe care El o are pentru om – faptura Sa cuvântatoare, zidita dupa chipul Lui. Daca în fapturile Sale Domnul a pus o astfel de iubire – precum a dat, de pilda, mamelor pentru copiii lor –, atunci cu cât de neasemuit mai mare este dragostea pe care El Însusi o are pentru om, pe care l-a facut dupa chipul si asemanarea Sa? Din aceasta izvodire întelegem ca Dumnezeu îi pune dinainte omului atâtea binefaceri, încât acestea nu doar ca nu pot fi însiruite, ci nici cu mintea nu pot fi patrunse. Negraita Sa dragoste tocmai prin aceea se arata, ca El atât de mult râvneste mântuirea noastra, atât de mult ne rabda pe noi, pacatosii, cu atâta nazuinta ne asteapta pocainta, cu atâta milostivire si bucurie îi primeste pe cei ce se caiesc si cu atâta neîngaduinta îi pedepseste pe cei ce nu se pocaiesc! „Caci într-atât a iubit Dumnezeu lumea, încât pe Fiul Sau Cel Unul-Nascut L-a dat, pentru ca tot cel ce crede într-Însul, sa nu piara, ci sa aiba viata vesnica” (Ioan 3, 16). Iata de ce El Însusi ne spune prin Prorocul: „Oare îsi va uita femeia pe pruncul sau, astfel încât sa nu-i fie mila de odrasla pântecelui ei? Dar chiar daca o femeie ar uita acestea, Eu pe tine nu te voi uita – zice Domnul” (Isaia 49, 15). Aceasta iubire parinteasca a Tatalui Ceresc îl veseleste pe cel drept, iar pe cel pacatos îl mângâie si îl povatuieste sa nu deznadajduiasca de a Sa milostivire, ci, mai mult decât atât, îl îndeamna sa alerge la El cu pocainta si cu încredintare sa astepte mila Lui.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 62

 

 

LUMEA VICLEANA

- Sfantul Teofan Zavoratul -

 

 

În lume – aceasta mare a pacatelor – toate zilele mele s-au scurs zadarnic: viata mea a trecut fara sa îmi aduca vreun folos; am uitat chiar si de ziua mortii; m-am învârtit în desert si mi-am adunat sarcina de pacate, snopi de neghine, care sunt sortiti arderii. Si iata, plânsul si suspinarea ma asteapta pe acel tarâm plin de spaime.

 

Pentru ca te-am iubit de la tinerete si pâna la batrânete, lume vicleana, vremea vietii mele a trecut pe nebagate de seama, si iata ca în pacate ma gaseste moartea si ma rapeste. De n-as fi venit în tine, lume amagitoare! Cei care te iubesc nu se desfateaza de bucurii, si cei ce te urasc nu au de ce sa plânga. Fericit cel care a rupt laturile tale, ca acela va mosteni camara bucuriei.

 

Cu înfatisarea sa, lumea aceasta îi amageste pâna si pe cei întelepti, fiindca pentru o vreme pare vrednica de dorit, ba chiar da cu împrumut bunatati si comori, însa în ziua mortii le ia înapoi si ne rasplateste cu chinuire. Pentru putina vreme ne îngaduie sa pacatuim, iar ca rasplata ne da vesnicul întuneric.

 

Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 123-124

 

 

 

STIINTA STIINTELOR SI ARTA ARTELOR

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

Împatimirea sufletului de cele pamântesti si trupesti pâna la uitarea de Dumnezeu vine de la diavolul, care face ca, atunci când ni se leaga inima de cele pamântesti si trupesti, ea sa devina vasul spurcat al patimilor, în loc sa priveasca cu chibzuinta spre cele de Sus si sa fie vas duhovnicesc si templu al Duhului Sfânt. „Nu puteti sa slujiti lui Dumnezeu si lui Mamona” (Matei 6, 24), lui Dumnezeu si averilor lumesti, lui Dumnezeu si trupului, lui Dumnezeu si lumii, lui Dumnezeu si desfatarilor; de aceea, a sti sa-ti conduci trupul si inima este stiinta stiintelor si arta artelor. Sunt când trup, când suflet. Ce nestatornicie! Câta nerecunostinta! Ce lene! Si câta îndelunga-rabdare de la Dumnezeu! Dar oare cât timp voi fi schimbator ca luna sau ca un caleidoscop? Întareste-ma, Doamne, fa-ma sa stau pe piatra poruncilor Tale!

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 239



SCANDURA

- Arhiepiscopul Iustinian Chira -

 

 

Nu stim ce înseamna în sine materia. Aparent asa, în forma pe care o vedem ai zice ca-i lemn, carton, dar nu în sine. În sine nu a ajuns sa cunoasca nici stiinta cea mai avansata ce e materia. Si asta e clar si trebuie retinut acest lucru: în sine noi nu stim ce înseamna materia. Noi vedem aparentele numai, modul de a fi, în exterior. În epoca nucleara stim precis ca aceasta masa care ni se pare compacta, este asa în realitate? Când ea e compusa din atomi, din protoni, din neutroni, din fotoni, acestea sunt elementele din care-i compusa materia. Este sau nu? Pai atunci? Noi vedem aici scândura aceasta. Stiinta a început sa cunoasca materia. La început numai de atomi se vorbea, în antichitate. Pe urma s-a constatat ca nici atomul nu-i atom. S-a constatat ca în fiecare exista protoni si neutroni.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Convorbiri in amurg, Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 2006, p. 159

 

 

 

ECLIPSA

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

Traim toti într-un fel de eclipsa parelnica a inimii si a mintii, dar Iisus Hristos Domnul este lumina noastra. Prin darul lui Dumnezeu, Sfintii ne vad mereu, fiindca ei sunt în Dumnezeu si Dumnezeu în ei. Sunt „într-un duh cu El” (1 Corinteni 6, 17), iar Domnul aude si vede tot. De aceea, când privesti în biserica chipurile sfintilor, fii convins ca te vad si ca vad si ce ai în inima.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 272.

 

 

 

PUIUL SI APA

- Sfantul Simeon din Dajbabe -

 

 

 

Puiul îsi înalta capul numai atunci când bea apa, pe când crestinul cel bun îsi înalta gândurile spre Dumnezeu în toata vremea.

 

Sfantul Simeon din Dajbabe, The Orthodox Word, nr. 271-72, traducere de Laura Marcean, Ed. St. Herman, Platina, SUA, 2010, cap. Selected Verses from the Treasury of St. Symeon’s , p. 37-53.




PECETEA CHIPULUI

- Sfantul Tihon din Zadonsk -

 

 

Vezi ca argintul, aurul ori arama nu sunt bune pentru folosinta în negutatorie si nici nu sunt primite în vistieria tarii, ci lepadate daca nu au pe sine chipul împaratului; si numai banul care a fost însemnat cu chipul împaratesc are trecere si e primit de toti. Asemenea si sufletul: de nu va avea pecetea Împaratului Ceresc, a lui Hristos, Fiul lui Dumnezeu, care se zugraveste prin credinta si prin Sfântul Duh, nu va fi bun pentru obstea sfintilor si pentru vistieria cereasca, ci se va arunca afara. Aceasta întâmplare te învata sa cauti cu credinta si cu sârguinta chipul cel dumnezeiesc, întrucât el este podoaba preafrumoasa si delicatetea sufletelor noastre, pentru ca nu cumva sa suferi, de nu-l vei avea, întocmai ca si acela care, fiind poftit la ospat, a venit fara haina de nunta, caci Împaratul, vazându-l, a grait catre el: „Prietene, cum ai intrat aici fara sa ai haina de nunta? El însa a tacut. Atunci Împaratul a zis slugilor: Legati-l de picioare si de mâini, luati-l de aici si aruncati-l în întunericul cel mai din afara” (Matei 22, 12-13).

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 195.

 

 

 

RADACINILE SMERENIEI

- Cuviosul Bonifatie de la Teofania -

 

 

Fiind întrebat de ce arborele îsi înfige radacinile în pamânt cu atât mai adânc cu cât este mai înalt, Cuviosul Bonifatie a raspuns: „Înaltându-se, se smereste si smerindu-se, se înalta. Asa trebuie sa faci si tu, frate în Hristos! Daca însusirile tale intelectuale sau morale, de la fire sau de la har, din afara sau dinauntru, te înalta, cu atât mai mult smereste-te întotdeauna si peste tot. Fara radacinile adânci ale smereniei nu vei fi niciodata ferit de cadere”.

 

Cuviosul Bonifatie de la Teofania, Bucuria de a fi ortodox, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 140

 

 

 

PROGRES ADEVARAT

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

Fratilor! Pregatiti-va sa va uniti cu Dumnezeu, lasati deoparte toate zadarniciile pamântesti. Staruiti asupra lucrului celui mai important: curatirea si desavârsirea de sine. Iubiti progresul întru credinta si fapte bune, nu progresul veacului acestuia. Înca de aici, de pe pamânt, ne pregatim sa-L vedem pe Marele Artist, pe Cel ce a creat toata faptura vazuta si nevazuta, Frumusetea absoluta, pe care acolo o vom descoperi si o vom contempla în eternitate.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 470



TITIREZUL

- Sfantul Vasile cel Mare -

 

 

„Sa rasara pamântul” (Facerea 1, 11) – aceasta mica porunca s-a prefacut îndata într-o puternica lege a naturii si într-o ratiune maiastra. Porunca aceasta a savârsit miile si miile de însusiri ale plantelor si ale arborilor mai iute decât un gând de-al nostru. Pamântul are în el si acum aceasta porunca si-l sileste, în fiecare anotimp al anului, sa dea la iveala puterea pe care o are pentru rasarirea plantelor, semintelor si arborilor. Dupa cum titirezul, dupa ce a fost fixat în vârf se învârteste în continuare de la cea dintâi porunca, se continua în tot timpul care urmeaza pâna ce se va ajunge la sfârsitul obstesc al universului.

 

Spre acest sfârsit sa ne grabim si noi toti, plini de rod si fapte bune, ca, fiind saditi în casa Domnului, sa înflorim în curtile Dumnezeului nostru, în Hristos Iisus Domnul nostru, Caruia fie slava si puterea în vecii vecilor. Amin.

 

Sfantul Vasile cel Mare, Omilii la Hexaemeron, traducere de Pr. Dumitru Fecioru, Ed. IBMBOR, Bucuresti, 1986, p. 130

 

 

 

SUSURUL APEI

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

Asa cum curg râurile catre mare, curg sufletele oamenilor catre Dumnezeu.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 444




MOCIRLA DUHOVNICEASCA

- Sfantul Inochentie al Odessei -

 

 

În primavara duhovniceasca, multimea vatamatoare a apelor nu vine asa precum se întâmpla în primavara fireasca, ci altfel – nu vine de sus, ci de jos. Caci harul întru tot Sfântului Duh nu poate sa reverse daruri cu o bogatie vatamatoare pentru cei ce le primesc; însa cel ce le primeste se poate întâmpla sa nu stie a se folosi de rourarea duhovniceasca. Asa, bunaoara, când omul, în loc ca, asemenea pamântului, sa absoarba partea trebuincioasa de apa duhovniceasca, iar prisosul sa-l treaca altora spre folosul lor sufletesc, el, asemenea locurilor joase si fara sant de scurgere, absoarbe totul în sine si, nepunând în miscare duhovnicestile ape primite, se preschimba într-un fel de mocirla duhovniceasca. Fenomenul acesta se petrece arareori, dar totusi se întâmpla. Însa, în cea mai mare parte apa multa si de prisos care împiedica rodirea tarinii sufletesti vine dintru aceea ca omul, adapându-se prin diferite mijloace bune, dar nefiind slobod de gândurile trupesti, uita sa iasa din umbra unei închipuite sfintenii la aerul curat si sub cerul deschis în fata lui Dumnezeu si sa se puna sub soarele vesnicei iubiri si îndurari care straluceste de pe înaltimile Golgotei.

 

Sfantul Inochentie al Odessei, Intelepciunea dumnezeiasca si rosturile naturii, traducere de patriarhul Nicodim Munteanu, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 47

 

 

 

DASCAL SI GADE

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

E curios ca oamenii suparaciosi, dupa agonia unei puternice si prelungite crize de mânie si dupa ce au trecut prin toate chinurile unei asemenea crize, devin blânzi si smeriti ca buni de pus la rana! Ceea ce este valabil pentru starile de mânie si rautate e valabil si în cazul altor patimi. Însusi Domnul ne-a aratat ca patimile se osândesc prin ele însile, mor de propria lor agonie. Asa sunt pedepsite trufia, invidia, ura, zgârcenia, arghirofilia. Fiecare patima îsi este siesi dascal si gâde în tot omul care o suporta.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 193

 

 

 

DINCOLO DE NEANT

- Compozitorul Arvo Part -

 

 

Fara frica de Dumnezeu, nu exista muzica – nici activitate creatoare adevarata. Nevoia de a gasi ceva nou. Cautarea noului trecând prin nefiinta. Fa-te un „nimic” înainte de toate. Caci dincolo de neant, ceva este. Se cuvine sa cream legatura cu acest ceva. Dar, mai întâi, trebuie sa ne curatim.

 

Compozitorul Arvo Part, Cantul inimii – puterea cuvantului si a muzicii (AP), traducere de Laura Marcean & Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 65.









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu