Incultura
conduce cultura !
Inculta Raluca Turcan sprijină curentul satanist din
artă, lovind astfel în creștinism. Libertatea de expresie nu înseamnă a lovi
credința a aproximativ 85% din populația României. Mai studiază Constituția
României, ministreaso, precum și Legea cultelor religioase nr.489/2006 pentru
libertatea religioasă care specifică cele 18 culte recunoscute oficial din țara
noastră !
Satanismul, care este mai degrabă o filosofie bazată
pe Biserica lui Satan (nu neapărat o religie, deși adepții satanismului Laveyan
consideră că este religie), nu se află printre cultele religioase recunoscute,
deci acceptate. Acest anticreștinism se ascunde, fie în artă, în muzica hard,
fie în incendii provocate sau....ca mijloc ideologic de anarhie și de luptă ”în
întuneric”. Dovada afirmațiilor se află în fimulețul din attachment.
Demisia inculto !
Mai află, cucoană, că la aniversarea din 15 ianuarie,
ziua Eminescului și a Culturii Naționale nu se vine cu colivă la mormântul
Poetului, ci doar cu flori. Nu se face parastas. Această Zi nu e comemorare, ci
o aniversare !!!
R.H.
Orașul
din România unde te poți căsători cu mai multe femei
Visul oricărui bărbat este să aibă în jur mai multe
domnișoare, iar acest lucru poate fi trăit în județul Tulcea.
Chiar dacă poate fi greu de crezut, în România se află
comunități unde bărbații se pot căsători chiar și cu patru femei.
Această posibilitate unică este oferită de orașul
Babadag, situat în județul Tulcea, unde tradițiile musulmane permit poligamia.
Poligamia
în județul Tulcea
Într-o comunitate de aproximativ 1.500 de persoane,
bărbații au posibilitatea să aibă mai multe soții în cadrul unei căsătorii
legale. Cu toate acestea, această oportunitate vine la un preț, iar bărbații
trebuie să scoată din buzunar sume spectaculoase de bani pentru a se însoți cu
femeile respective. Potrivit informațiilor, fetele pot fi cumpărate cu
aproximativ 30.000 de euro, iar valoarea miresei poate să crească în funcție de
anumite criterii.
Babadag,
orașul în care tradițiile musulmane permit poligamia
Babadag, un cartier situat în orașul cu același nume,
găzduiește această comunitate unica în România. Tradițiile musulmane sunt
fundamentale pentru locuitorii din această zonă, iar căsătoriile cu mai multe
femei sunt acceptate și reglementate de către comunitate. Fetele din această
comunitate sunt deseori măritate la o vârstă fragedă și unele dintre ele pot fi
chiar cumpărate, aceasta fiind o practică obișnuită în tradiția musulmană.
Prețul unei soții poate varia de la sute de euro până la suma impresionantă de
30.000 de euro.
Preferințele
bărbaților și obiceiurile din cartierul Bendea
În cartierul Bendea din Babadag, o atenție deosebită
este acordată femeilor blonde. Acestea sunt considerate un simbol al bunăstării
și sunt foarte apreciate în cadrul comunității. Fetele blonde sunt asimilate
spicelelor de grâu și chiar cu aurul, fiind considerate de o frumusețe rară.
Această preferință duce la creșterea valorii unei soții, iar suma necesară
pentru a o cumpăra poate ajunge la 30.000 de euro.
Un alt aspect interesant al comunității din cartierul
Bendea este faptul că bărbații se pot căsători cu verii lor de gradul întâi.
Acest obicei este specific pentru această zonă și face parte din tradițiile
musulmane pe care locuitorii le respectă cu strictețe. În cartierul Bendea se
găsesc mai multe locuințe, iar bărbații din zonă nu lucrează, având venitul
asigurat de alocația copiilor.
Concluzie
Orașul Babadag din județul Tulcea găzduiește o
comunitate unică în România, unde bărbații au posibilitatea să aibă mai multe
soții. Cu toate că acest fenomen poate părea surprinzător în contextul social
actual, este important să înțelegem că tradițiile musulmane și obiceiurile
locale sunt esențiale în această comunitate. Astfel, în cartierul Bendea din
Babadag, bărbații pot trăi visul de a avea mai multe soții, respectând
tradițiile și regulile specifice acestei culturi.
Domniţa
Bălaşa !
În biserica Domniţa Bălaşa au fost pentru un moment de
liniște și reculegere multe personalități printre care Iustinian, Teoctist,
Vladimir Ghika și mulți alții!
:Sf. Martiri BRÂNCOVENI sunt pomeniți în calendar pe
16 august!
emanuel💒❤️📚🌹☘️
Domniţa
Bălaşa - prinţesa marilor pătimiri brâncovene
Viaţa ei a fost mereu o rană deschisă şi destinul, un
lung blestem. A trăit mari dureri şi a trecut prin umilinţe greu de închipuit,
pentru ca într-un târziu, descoperind iertarea şi mila creştină, să dăruiască
oamenilor un spital, o şcoală şi cea mai frumoasă biserică din Bucureşti:
Domniţa Bălaşa. Fiică a domnitorului cel Sfânt, Constantin Brâncoveanu,
Domniţa Bălaşa stă ascunsă în spatele unui brâu înalt de blocuri cernite. Stă
şi îşi spune povestea mistuitoarelor ei tristeţi - tăcută şi împietrită de
durere. Dârză ca toţi cei din neamul Brâncovenilor, Bălaşa continuă să ne
privească de la înălţimea soclului ridicat de Karl Storck, singurul
pământean în stare să-i surprindă resemnarea princiară a ochilor ei adânci
şi nostalgici, de om născut parcă anume să sufere toată viaţa. Om demn şi
integru. Om al mântuirii, ce va fi biruit într-un târziu şi teama, şi
slăbiciunea de a nu avea dreptul să fie slab niciodată.Paştele însângerat Rar
întâlneşti o poveste mai amară şi mai plină de ciudăţenii ca cea a Bălaşei.
Ceva s-a arătat a fi împotriva ei de la bun început - poate căsătoria impusă
de părinţi, când nu avea nici 15 ani; poate insistenţa familiei de a pleca,
încărcată cu giuvaere şi bani mulţi la Stambul, pentru a pregăti nunta fratelui
său, cu fiica lui Antioh Cantemir. Oricum, semne de luare-aminte au fost, dar
nimeni nu le-a luat în seamă: nici că o cometă a traversat cerul Valahiei trei
nopţi la rând; nici că la nunta Bălaşei a fost adus un cocoş fript întreg, cu
tot cu pene pe el, iar cineva dintre rudele mirilor s-a ascuns sub masă şi a
început a cânta "cucuriguuuu", fără să ştie că asta însemna ghinion
şi piază rea asupra familiei şi a celor prezenţi. Întâmplare sau nu, imediat
după nuntă, fiica cea mare a lui Constantin Brâncoveanu, Stanca, s-a
îmbolnăvit grav. În câteva ore, era deja în agonie, începând să aiureze că-l
vede pe Brâncoveanu în lanţuri, pe drumul spre Stambul, în timp ce familia lui
e decapitată rând pe rând. Nimeni nu a vrut să asculte sau să ia în seamă
vedenia fetei. O săptămână mai târziu, în chiar Săptamâna Patimilor, Mustafa
Aga, trimisul sultanului la Bucureşti, intra în Palatul Domnesc, cu eşarfa
neagră a morţii în mână. Soarta lui Constantin Brancoveanu şi a familiei era
pecetluită la modul cel mai tragic cu putinţă.
Tablou votiv înfaţişându-l pe Constantin Brâncoveanu,
împreună cu soţia, Marica, şi copiii lor, de la Mânăstirea Hurez
Aşa cum stă ascunsă între blocurile de pe cheiul
Dâmboviţei, biserica Domniţa Bălaşa e frumoasă şi plină de nostalgii, ca o zi
minunată de toamnă. O zi păstoasă şi bine pârguită. O zi de echilibru plenar,
cu un soare galben ca mierea, ce se strecoară prin filtrul superbelor vitralii
neoclasice, plasate chiar în punctul în care lumina răsare şi apune zi de zi.
Nimic nu transpare din drama Domniţei, care se afla la Stambul, fără să ştie
că tatăl şi fraţii ei erau la doar câteva străzi distanţă, torturaţi şi ucişi
unul sub privirea celuilalt, în ordinea crescătoare a vârstei şi a rangului
domnesc, într-o succesiune dramatică, apăsătoare şi fără de sfârşit. A doua zi,
va veni rândul ei să fie închisă cu lanţuri la picioare, în Ceauş Emini,
temniţa femeilor, pentru a mărturisi ce comoară a mai ascuns, în afara celor
100 de pungi cu galbeni şi juvaere găsite asupra ei. Nu e greu de imaginat
durerea Domniţei; uluiala şi neputinţa de a înţelege coşmarul prin care trecea.
Într-un târziu, va fi aruncată în aceeaşi celulă şi mama ei, Doamna Marica, de
la care va afla despre drumul durerii, făcut de Brâncoveni până la Stambul, aşa
cum va afla întreaga oroare a decapitării fraţilor şi a iubitului ei tată.
Până să treacă prin iatacurile Seraiului şi apoi să fie vândută ca roabă în
Caucaz, Domniţa va mai trăi o ultimă umilinţă - aceea de a vedea pe fereastra
temniţei, cum trupurile Brâncovenilor erau batjocorite cu huiduieli şi râsete,
într-o sinistră procesiune purtată pe străzile Stambulului. Eliberată într-un
târziu din robie, va reveni la Bucureşti, dar fără ca liniştea să mai coboare
vreodată asupra ei. Răul fusese deja făcut. Domniţa Bălaşa pierduse tot ce
putea fi mai de preţ pentru ea: iubirea, inocenţa, duioşia şi, mai ales,
încrederea în oameni. De acum, nimic nu o mai putea face fericită - nici
renumele familiei, nici faptul că mama ei va reuşi cu mult zbucium să
îngroape în pridvorul bisericii "Sf Gheorghe cel Nou", din
Bucureşti, osemintele martirului domnitor. Domniţa îşi va căuta alinarea în
singurătatea şi în liniştea paradisiacă a livezii din prundul Dâmboviţiei
- un loc de grădină, cu flori şi stupi forfotind de albine; un loc pe care va
ridica pentru sine un paraclis, iar pentru oameni, un spital şi un azil de
bătrâni - toate pecetluite sub un blestem greu, ce va ajunge până spre zilele
noastre. Blestem cumplit, ca nimeni să nu se atingă în vreun fel de zidurile
Spitalului Brâncovenesc ori de biserica Domniţei, iar de nu va asculta aceasta
şi va mişca din locul ei măcar o cărămidă, "să fie ucis cu tot neamul
lui, grabnic şi nemilos, într-o zi de mare sărbătoare", ceea ce s-a şi
întâmplat în 25 decembrie 1989, cu cei din familia Ceauşescu.Biserica în
care nu s-a slujit nicio înmormântare
Biserica
"Domniţa Bălaşa" din Bucureşti
Din toată suferinţa Domniţei nu a mai rămas astăzi
decât povestea unei vieţi amare şi o biserică răpitor de frumoasă. Cu greu
găseşti în Bucureşti o biserică mai elegantă şi mai atent împodobită - în
ceea ce priveşte detaliile - ca ea. În fiecare duminică, la aceeaşi oră,
neabătut şi spijinit energic în bastonul său cu intarsii de argint, apare
epitropul testamentar al bisericii, Constantin Bălăceanu Stolnici. Salutând
discret şi înclinând uşor capul în semn de preţuire plină de respect, intră pe
uşa din dreapta altarului şi se aşează pe jilţul său pregătit special, pentru a
da bineţe Domnului şi a participa în felul său, tăcut şi boieresc, la întreaga
coregrafie mistică de dinaintea Sfintelor Daruri. Scaunul din altar este locul
lui preferat, locul unde se lasă pătruns de emoţia liturgică a rugăciunilor şi
unde gândurile renunţă la goana lor frenetică, pentru a se odihni câteva
momente, măcar pentru a admira un cânt sau o icoană a Mântuitorului. Dincolo de
gravitatea funcţiei lui de epitrop şi de faptul că e un Brâncovean prin
alianţă, Constantin Bălăceanu Stolnici vine la Domniţa Bălaşa cu dragostea şi
bucuria primei iubiri. Se simte nespus de bine aici şi îl încântă fiecare
amănunt, chiar dacă ochiul descoperă, când şi când, unele mici abateri de la
erminia ortodoxă. Dacă îl întrebi ce înseamnă biserica pentru el, academicianul
Bălăceanu Stolnici tresare uşor, cade o clipă pe gânduri şi apoi se miră cu
blândeţea lui de om subţire şi educat, mărturisind că Domniţa Bălaşa este,
în primul rând, o biserică de familie. Dincolo de istoria ei plină de tristeţi
şi evenimente nedorite, e biserica de care se simte legat emoţional. E o
biserică vie, contradictorie şi greu de descris. O biserică a încercărilor
de tot felul, dar şi a liniştirii liturgice - biserică de suflet. Altcumva, nu
poţi să-i găseşti
Naosul
şi catapeteasma bisericii "Domniţa Bălaşa"
niciun cusur. La ea, totul e potrivit şi pe măsură. E
mare, dar fără să deranjeze. E foarte bizantină, dar are nenumărate elemente
occidentale - în special vitraliile comandate în Germania, cu stemele
Brâncovenilor şi ale Ţării Româneşti. Mai sunt şi micile ancadramente gotice
sau statuile acelea funerare din interior, care nu se potrivesc cu ortodoxia
tradiţională, dar ce mai contează? Domniţa Bălaşa e foarte bizantină în fibra
ei lăuntrică, în respiraţia icoanelor şi în muzicalitatea zidurilor... În tot
Bucureştiul nu găseşti o biserică mai muzicală, mai sonoră ca ea. Nu
întâmplător, pe aici au trecut mari conducători de cor şi mari compozitori
de muzică bisericească. Aici a fost corul "Carmen" şi tot aici au
cântat cei mai mari cântăreţi de la Opera Română. Dimpreună cu frumosul şi
acustica excepţională a locului, tradiţia a impus ca la Domniţa Bălaşa să se
promoveze liturghia somptuoasă şi mai puţin predica savantă. Întâmplător sau
nu, aici nu au fost niciodată predicatori mari. Au fost însă liturghisitori
aleşi pentru modul profund în care slujeau. Asta i-a atras pe oameni şi a făcut
ca Domniţa Bălaşa să devină, încetul cu încetul, o biserică de renume, căutată
- mondenă chiar. Nu întâmplător, în perioada interbelică, marile familii
boiereşti ale Bucureştiului îşi făceau nunţile şi botezurile în acest loc.
Nu întâmplător, la Bălaşa nu s-a săvârşit niciodată vreo înmormântare! Biserica
Bălaşa a fost şi va rămâne pe vecie o biserică de sărbătoare. O biserică a
cununiei şi a fastului aristocratic. Chiar şi acum e coadă pe lista de
aşteptare la ceremoniile de nuntă. Chiar şi acum, biserica Domniţei e
considerată o alegere de bun gust şi de rafinament. Fără să ştie prea multă
istorie, noua protipendadă bucureşteană se include în această tradiţie
nobiliară şi de bonton a bisericii; tradiţie explicabilă măcar prin faptul că
Bălaşa nu a fost niciodată parohie, ci un discret paraclis patriarhal,
preferat deloc întâmplător de mai marii Bisericii noastre: Iustinian şi Teoctist
- iubitori de linişte, de frumos, de discrete sonorităţi psaltice. Părul lung
şi alb, de monah ortodox, al Monseniorului Ghika
Prinţul
Vladimir Ghika
În orice anotimp şi moment al zilei, la Domniţa
Bălaşa e mereu linişte şi lume aleasă - lume care ştie să păstreze cum trebuie
rânduiala şi buna cuviinţă a sfântului lăcaş. Refugiat pe scaunul lui de
epitrop testamentar, Constantin Bălăcenu Stolnici surâde mulţumit de eleganţa
şi frumosul oamenilor veniţi din toate colţurile Bucureştiului. Priveşte în jur
prin nelipsiţii lui ochelari cu lănţişor de argint, oftează uşor şi îşi
sprijină o clipă bărbia pe degetele lui reunite nostalgic într-un gest de aducere
aminte, parcă retrăind vremurile când părinţii îl ridicau în braţe să poată
săruta icoanele din faţa altarului, iar Monseniorul Ghika îl mângâia pe
creştet vorbindu-i despre Dumnezeu, cum numai el putea să vorbească - simplu,
interiorizat şi blând, fără a încerca vreo clipă să supere sau să facă
tulburări prozelitiste. Acelaşi Vladimir Ghika, pe care Bălăceanu Stolnici
l-a avut mentor în copilărie şi apoi îl va reîntâlni ca student, prin 1950,
înainte de arestare, aşa cum mergea pe cheiul Dâmboviţei, cu barba albă şi
părul său lung, de bătrân monah ortodox; extrem de slab şi de spiritualizat,
încât aveai impresia mereu că vântul stă să-l doboare dintr-o clipă în alta.
Un Sfânt, fără doar şi poate, şi un creştin curajos, care cuteza să spună
serios, fără a se gândi nicio clipă că face doar un banal joc de cuvinte:
"Am devenit catolic, pentru a fi un bun ortodox".
Monseniorul venea des la biserica din coasta
Tribunalului. Îi plăcea mult Domniţa Bălaşa, admirându-i sfiala, lipsa de
ostentaţie, micile concesii ecleziologice şi amestecul aparte de ornamente
gotice cu erminia bizantină, în faţa unui iconostas plin de icoane şi motive
florale româneşti. Se simţea bine şi împăcat sufleteşte în această biserică,
de parcă Domniţa Bălaşa i-ar fi şoptit pe scurt şi cu alte cuvinte chiar
istoria încercărilor ce aveau să-l aştepte nu peste mult timp: arestarea,
prigoana şi despărţirea de lucrurile lui cele mai dragi: crucea, reverenda şi
Biblia cea sfântă. Ca şi viaţa lui de ascet şi misionar creştin, biserica
Bălaşa a avut numeroase piedici şi poticneli, fiind dărâmată şi refăcută de
mai multe ori - fie din pricina marelui cutremur de la 1838, fie prin
putrezirea patului de stejar de la fundaţia clădirii. Ca şi întâmplările din
viaţa Monseniorului, biserica s-a năruit de mai multe ori, la fiecare nouă
refacere întâmplându-se mereu ceva important şi plin de durere - o epidemie
de holeră, o inundaţie catastrofală. Nici măcar Domniţa nu s-a bucurat deplin
de ridicarea bisericii, aşa cum o ştim cu toţii astăzi. Asemenea legendei
meşterului Manole, s-a prăpădit înainte de închiderea şi zugrăvirea cupolei,
grăbindu-se spre lumi mai bune şi lăsând continuarea lucrării, Saftei
Brâncoveanu şi urmaşilor care vor fi iubit ca ea în egală măsură: liniştea şi
frumosul.
"Întristarea"
- monumentul funerar al Domniţei Bălaşa, operă a sculptorului Ion Georgescu,
realizată în 1884
Ca într-o oglindire tainică şi ciudată, destinul
Bălaşei îl va fi premers pe cel al Monseniorului - prin renunţarea la avere
şi, mai ales, prin mila fără măsură arătată celor bolnavi, săraci şi singuri.
Amândoi au avut vocaţia apostolatului şi a sacrificiului de sine. Amândoi au
plecat din această viaţă, acceptând durerile şi nedreptatea în felul lor demn
şi creştineşte, ca nişte martiri. Constantin Bălăceanu Stolnici priveşte cu
anume regret icoana Sfinţilor Brâncoveni din faţa altarului şi oftează, ştiind
prea bine că suferinţa martirică a domnitorului s-a împlinit şi prin marile
femei Brâncovene, Bălaşa şi Marica - două Sfinte, obligate să retrăiască mereu
oroarea morţii celor dragi, fără să poată părăsi vreo clipă temniţa propriilor
însingurări şi gânduri apăsătoare. Va veni cu siguranţă o vreme când femeile
Brâncovene vor fi puse la loc de cinste. Loc de aducere aminte şi de
închinare, cum se cuvine cu toate femeile mironosiţe - singurele care nu l-au
părăsit pe Hristos ridicat pe Cruce. Singurele care i-au udat sfintele
picioare cu lacrimile lor. Din scaunul lui de epitrop testamentar, bătrânul
descendent al familiei Brâncoveanu caută să nu piardă niciun moment important
al Liturghiei. Când şi când, îşi face adânc şi ceremonios semnul crucii,
ridică privirea spre marea frescă a Maicii Domnului din cupola altarului şi
surâde plin de încredere. Nimic nu rămâne fără plată. Există o dreptate,
care, după un timp sau altul, vine în chip negreşit şi răsplăteşte pe cel
răbdător, cu bună credinţă. Dacă Monseniorul Ghika e deja propus pentru
beatificare, de noul Papă, Domniţa Bălaşa, dimpreună cu mama ei, îşi va găsi
cândva loc în icoana familiei Sfinţilor Brâncoveni, cu toate onorurile şi
canonizarea datorate celor martirizaţi prin îndelunga lor suferinţă.La 90 de
ani, Constantin Bălăceanu Stolnici priveşte senin viitorul, amintindu-şi de
cuvintele Nunţiului Apostolic, episcopul Périsset, care spunea că singura
nădejde de reînviere spirituală a Apusului a mai rămas doar ortodoxia. Repetă
cuvintele memorabile ale episcopului, tot mai convins că, indiferent cât de
greu va fi şi oricât de multe crize economice vor veni peste.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu