MIHAIL EMINESCU – ÎNTRUPAREA LUI CEA MAI FRUMOASĂ
„Noblețea Înaintașilor e noblețea noastră!
Apărându-le
memoria ne apărăm pe noi.
Noi suntem
prelungirea lor în istorie, așa
cum urmașii
vor fi prelungirea noastră!”
(Artur Gabriel Silvestri)
MIHAIL EMINESCU
e Strălucirea lucirilor sale naționalist-creștine, astralo-sonore, jurnalistice,
metafizico-mistice, filocalico-profetice ce s-a pogorât peste Dacia Mare și
nemuritoare!
Din bogatul caier al Memoriei noastre nemuritoare,
desprindem prin rugăciune de foc un fir lung de gând alb, îl răsucim într-o
cromatică verde, apoi sub aprinderea luminii harului pogorâtor, țesem Icoana Frumuseții Poetului – nepereche,
din care se reflectă frumusețea lirică a
Dorului său, în lucirile astrale,
sonore, metafizice, mistice, filocalice, profetice.
Poetul Nicolae
Dabija, un izvor de adevăr și frumos,
ne-a prelins un mirific iconostas.
EMINESCU
„Cînd mă gîndesc cît de mult ne iubise izvoarele,/ Și
codrii, și doinele ce au fost a-L
cunoaște -/ îmi vine să cred că poeții
mari își aleg popoarele/ în mijlocul
cărora au a se naște.” (Nicolae Dabija,
Pe Urmele lui Orfeu – Eseuri, Ed.
Hyperion, Chișinău-1990)
Este adevărat că marii Poeți își aleg
popoarele, dar la rândul lor, popoarele mari sunt alese de Mântuitorul Hristos – POETUL absolut al Cosmosului, pentru a li se
naște Geniile lor lirice!
După ce Dumnezeu a săvârșit Creația Sa, prin Fiul-LOGOS,
a așezat în seminția Sa, pelasgă, peste Cuvântul ziditor, acoperământul divin
al MUZICII, ca să înflorească și să rodească, astfel toată Tracia – Geto-Dacia,
ca PATRIE a Profeților, a Poeților, a Filosofilor, mustind o Filosofie a
Muzicii și o Muzică a Filosofiei, iar împreună un TĂRÂM serafic al POEZIEI
mistico-religioase.
Atunci
spre Acum, Acolo spre Aici, în toată
TRACIA Mare s-au născut, renăscut Marii Poeți ai omenirii (pe care grecii-traci
și i-a asumat smerit în pantheonul
lor n.a.): Orfeu, Musaios, Homer, Empedokles, Eschil, Esop, Euripides, Sophokles, Hristos, Pavel, Cotis I, Sapho ș.a.
Liricul francez Charles Baudelaire are o
viziune mai realistă privind conturarea poetului:
„Le poete est
semblable au prince des nuees/ Qui hante la tempete et se rit de l-archer;/
Exile sur le sol au milieu des huees,/ Les ailes de geant l-empechent de
marcher.” În traducerea poetului nostru
Al. Philippide, sună astfel:
„Poetul e asemeni cu prințul vastei zări,/
Ce-și râde de săgeată și prin furtuni aleargă;/ Jos pe pământ și printre
batjocuri și ocări/ Aripile-i imense l-mpiedică să meargă.”
Lumina CĂRȚII ziditoare
Steaua
Pruncului Mihail, care a venit în peștera
de la Ipotești a fost Cuvântul din CUVÂNT. Ea i-a țesut scutecele
luminoase. Ea i-a brodat cântecele de leagăn ale mamei Raluca. Ea i-a prelins
surâsul în zâmbet. Ea i-a prins literele ca niște roiuri de albine, în mierea
horei. Ea i-a intonat sunetul cuvintelor în vraja copilăriei, cu muzica ei
angelică, peste care se presărau florile de salcâm Primăvara, stropii
heleșteielor de la scăldat ori fulgii de nea ce-i acoperea urmele dalbe.
Toate îl bucurau pe copilul Mihail, ocrotit
de Arhanghelul său ceresc: căsuța bătrânească, bisericuța scundă, tufele de
liliac, florile, joaca de-a ascunselea, poveștile, dar cel mai mult CĂRȚILE, cele legate în piele, tomuri groase, grele pentru subțirimea lui
curioasă și ispititoare.
Copilul frumos, cu ochii mari în care se
privea smerit cerul, cu plete lungi de salcie plângătoare, alerga la izvor
mângâindu-l cu privirea, asculta foșnetul pădurii ca pe o muzică psaltică,
savura farmecul lunii, apoi își îmbrățișa ca un îndrăgostit, cu amor de foc, CARTEA.
Citea
cu nesaț tot ce-i cădea în mâinile
lui catifelate cu degetele lungi de pianist. Citea acasă în taină, ca să nu
fie deranjat de frați. Citea în măr sub frunzișul des până seara târziu, când
Luna îi mângâia îmbujorată pletele lungi. Citea pe acoperișul casei. Citea în
bancă pe ascuns de colegi și de învățător, apoi de profesori. Citea în
bibliotecă sau își lua cărți de împrumut acasă. Citea în căpița de fân, așa cum
l-a găsit hâtrul Caragiale, recitânt tare dintr-o piesă a lui Schiller.
Când era elev la „Ober – Gymnazium” din
Cernăuți, eruditul profesor Aron Pumnul,
cântărindu-l în plinătatea devenirii lui geniale și admirându-l pentru
istețimea ieșită din comun, l-a invitat să șeadă la el, oferindu-i un loc
privilegiat chiar în biblioteca
personală. Bucuria imensă l-a copleșit pe adolescentul în care se prefigura
marele Luceafăr al Națiunii – Neamului.
Mihail
Diaconescu – alt dacoromân de geniu,
iubitor de tradiție, de frumos și de adevăr, mărturisește că masivul „Lepturariu
românesc cules den scriptori rumâni”, realizat de Aron Pumnul în 4
tomuri mari apărute între 1862-1865, cuprinzând peste 100 de autori cu cele mai
reprezentative texte despre toate provinciile noastre istorice, a
fost una din cărțile de căpătâi ale lui Mihai Eminescu.” (Mihail Diaconescu, Istorie și Valori, Ed. M.I.,
București-1994, p.307)
Cu bocceaua plină cu puține haine sărace, cu
un scrin de lemn îndesat cu cărți vechi de-ale tatălui, cu buzunarele goale și
rupte, cu somn puțin, dar cu visuri înalte, Mugurul de Luceafăr a savurat CARTEA,
care i-a devenit o continuă Sărbătoare, precum un Praznic Împărătesc.
Toți
marii valahi, Scriitori, Poeți, Profeți, Filosofi, Teologi, Ierarhi au fost Mari
CĂRTURARI!
În mijlocul euforiei s-a așezat însă
tristețea lui Mihail, „cel mai bun elev
la literatură și istorie”, fiindcă
profesorul drag lui era bolnav. Aron Pumnul a fost nevoit să-și rărească
cursurile la școală. Mihail tocmai își amintea de Miron Prisăcaru, Moșul cu
barbă de crai, care-l ținea pe genunchi depănându-i povești, după povești, când
soția profesorului l-a rugat s-o însoțească la patul bolnavului. Era atât de
copleșit că nu a văzut lumânarea pâlpâind, fumegând a doliu...
„- Mihai... –
s-a auzit un glas stins...
-Sînt aici. Sînt aici, dom profesor...
Cu o
ultimă sforțare profesorul și-a grăit
testamentul pentru urmași și urmașii urmașilor lor.
-Mihai...
Spune băieților... că numai CARTEA ne mai poate salva... pe toți ... de
pierzanie și disprețul strămoșilor și nepoților... Numai ea... Îi mulțumesc
destinului... că mi te-a scos în cale... Unica lumină... Mihai...” (Nicolae Dabija, Pe
Urmele lui Orfeu..., op. cit., p. 274)
Peste trupul firav, peste inima mare a
ucenicului s-a lăsat apăsarea grea de stâncă. Lacrimile au început să-i curgă
în repezi șiroaie. În șuvoaie ca un firicel de râu. Era 12 Ianuarie 1866.
Sufletul dascălului își părăsea elevii, ucenicul iubit, urcând la ceruri la
Marele Învățător HRISTOS.
Noaptea de smoală l-a cuprins cu doliul ei
cernit. Un fulger suav și serafic însă, s-a strecurat și a aprins inima și
sufletul curat al lui Mihail, așternând pe hârtie prima poezie care a netezit apoi,
Calea Luceafărului liric întru strălucirea sa profetică:
„La mormântul lui Aron Pumnul.”
„Îmbracă-te în doliu, frumoasă Bucovină,/ Cu cipru
verde-ncinge antică fruntea ta;/ C-acuma din pleiada-ți auroasă și senină/ Se
stinse un luceafăr, se stinse o lumină,/ Se stinse-o dalbă stea!// Metalica,
vibrânda a clopotelor jale/ Vuiește în cadență și sună întristat;/ Căci, ah!
geniul mare al deșteptării tale/ Păși, se duse-acuma pe-a nemuririi cale/ Și-n
urmă-i ne-a lăsat!// Te-ai dus, te-ai dus din lume, o! Geniu nalt și mare,/
Colo unde te-așteaptă toți îngerii în cor,/ Ce-ntoană tainic, dulce a sferelor
cântare/ Și-ți împletesc ghirlande, cununi mirositoare,/ Cununi de albe
flori!// Te plânge Bucovina, te plânge-n voce tare,/ Te plânge-n tânguire și
locul tău natal;/ Căci umbra ta măreață în falnica-i zburare/ O urmă-ncet cu
ochiul în tristă lăcrimare/ Ce-i simț național!// Urmează încă-n cale-ți și
lacrima duioasă,/ Ce junii toți o varsă pe trist mormântul tău,/ Urmeze-ți ea
prin zboru-ți în cânturi tânguioase,/ În cânturi răsunânde, suspine-armoioase,/
Colo, în Eliseu!...” (Eminescu, Opere, I. Poezii, coordonator, acad. Mihai Cimpoi, Ed. „Gunivas”, Chișinău, 2008)
Poezia
lacrimilor sufletului său – Mugur de
Luceafăr le-a citit-o colegilor și profesorilor în odaia în care zâmbea tainic profesorul lui drag.
Asistența s-a cutremurat. Cuvintele păreau vâlvătaie de foc. Deodată totul s-a
încălzit ca soarele la chindie. Slovele grave, limpezi de clopot băteau
puternic în inimile tuturor. Atunci au
înțeles cu toții minunea jertfei care s-a petrecut...
În
acea noapte neagră și albă a căzut o Stea de sus și s-a ridicat la cer un
Luceafăr de jos!
Profesorul Sbiera aflat în bibliotecă era copleșit de
durere, dar și de bucurie, propunând să editeze o modestă broșură, omagiind pe
ilustrul cărturar și patriot cu titlul: „Lăcrămioarele
învățăceilor gimnaști din Cernăuți la mormântul preaiubitului lor profesor Aron
Pumnul răpăusat într-a 12/ 14 zi din Ianuarie 1866”. Apoi, a continuat: Cred
că poezia privatistului Mihai Eminovici e una care va face cinste cărțuliei...” (ibid., p. 276)
CARTEA
prin excelență este numele BIBLIEI în
străbuna limbă aramaico-traco-geto-dacă.
Cartea
de căpătâi a Neamului dacoromân – BIBLIA de la București a fost de fapt tradusă din greacă în românește de
Spătarul Nicolae Milescu la Constantinopol.
BIBLIA
de la București reprezintă PIATRA de TEMELIE a LIMBII LITERARE
ROMÂNEȘTI!
Lumina
Poetului nepereche – Luceafărul Emin, pogoară cu umbra-i albă peste
farmecul naturii care ne fascinează prin verdele brazilor, stejarilor, fagilor,
plopilor, ce îmbracă cu brocartul
lor regal, nemuritorii Carpați, ce se oglindesc pe bolta nemărginită, așezată
ca o cupolă peste Vatra străbună, princiaro-regală, picurând creația lui, ca o bucurie a nașterii peste
muzica interioară, vibrând emoțional în sufletele Românilor ca o simfonie a
lucirilor celeste.
Toate marile genii, toți marii profeți,
marile personalități române și străine și-au adus ofranda lor de venerare Regelui Poeziei daco-române. Între ei,
amintim pe Tudor Arghezi, care
spunea bucuros că: „În Eminescu e dragoste și durere de dragoste!”; criticul Perpessicius, ne amintește că, „Eminescu
este și rămâne pentru noi un Everest
al lirismului pe care generații după generații îl vor urca, fără ca
vreodată să ajungă pînă la creștetul încununat de soare și de ninsori!”,
iar Everestul Istoriei valahe, Nicolae
Iorga, ne binevestea, că: „Așa cum vorbea el în ritmuri de muzică îmbătătoare
și trainică, oricine dintre cei umili putea să se mângâie și să se îndemne
să fie mai bun...” (Mihai Ferăscu, Cine
știe... răspunde!, Ed. Politică, București-1977)
Celor trei Români de mai sus le putem
alătura o întreagă Legiune eminesciană: Mitropolitul Antonie Plămădeală, Socratele valah Petre Țuțea, savantul Mircea
Eliade, filosoful Vasile Băncilă,
filosoful culturii Artur Gabriel
Silvestri, apologetul Mihail
Diaconescu, Dumitru Murărașu,
scriitorul Theodor Codreanu,
istoricul Mircea Platon, poeții Al. Vlahuță, Radu Gyr, Andrei Ciurunga,
Ion Alexandru, Nichita Stănescu, Nicolae
Dabija, Mihai Codreanu și încă
mulți alții.
„Cine n-a descoperit filosofia citind
versurile lui Eminescu? Cine n-a înțeles că poate fi și el poet și filosof
și că fără poezie și fără filosofie nu se înțelege nimic din
viață? Și cine nu se poate ruga
Maicii Domnului pe inspiratele versuri ale lui Eminescu?... EU sunt cu voi până la sfârșitul
veacurilor!, a promis LOGOSUL. Logosul culturii românești, e și el cu noi
până la sfârșitul veacurilor.”
(Antonie Plămădeală,De la Alecu Russo, la
Nicolae de la Rohia, Sibiu, 1997)
Eminescianismul
– conceptul filosofic al profetului Mihail Eminescu, raportat la virtuțiile
creatoare ale poporului daco-român este considerat un precursor al
existențialismului.
„Asemeni
creației lirice, epice și dramatice, întreaga
activitate de gazetar a lui Mihai Eminescu stă sub semnul unei înalte
conștiințe istorice. Tezele politice, filozofice, economice, culturologice,
sociologice, lingvistice, estetice, folcloristice, pedagogice susținute în cele
aproximativ 300 de articole pe care
le-a publicat au în aspectele semnificative ale trecutului nostru cele mai importante puncte de referință și
de susținere.”(Mihail Diaconescu, ibid,p. 308)
În coloanele repezi și tumultoase ale „Timpului” – Pantheonul
jurnalistului justițiar, Profetul Mihail
Eminescu a statornicit pururea, VREMEA NAȚIONALISMULUI DACO-ROMÂN!
„Eminescu nu a fost numai creatorul limbii române literare moderne
și al mișcării eminesciene care a schimbat orientarea noii poezii în țara
sa, dar a devenit și TEORETICIANUL
prin excelență al NAȚIONALISMULUI român!” (Mircea Eliade, Despre Eminescu și Hașdeu, Ed. Junimea,
Iași 1987)
„Autorul Luceafărului a fost cel mai îndrăgostit scriitor al nostru de
tot ce-i românesc!” (D. Murărașu, Naționalismul
lui Eminescu, Ed. Atos, București-1999, p. 169)
Ca filosof al CETĂȚII, Eminescu a practicat
o concepție istorist-organicistă a societății române.
„Eminescu a întrupat arheul românității în toată plenitudinea lui, dându-i contur conceptual ontologic,
pornind deopotrivă, din filosofia tracă a lui Platon și Aristotel, din Johann
Baptista van Helmont și Dimitrie Cantemir, dar și din imaginarul poporului
român așa cum s-a cristalizat el în cel mai enigmatic basm popular, Tinerețe fără bătrânețe și viață fără de
moarte.” (Theodor Codreanu, Basarabia
eminesciană, Ed. Junimea-Iași, 2013, p. 8)
„Despre
Eminescu s-a scris mult și
spectaculos. Inspirat. Cu erudiție. Cu rafinament. Cu patimă... Ceea ce mă
interesează e Mitul Eminescu... Dacă
ne situăm pe o poziție tradiționalistă și apărăm ierarhia, atunci Eminescu nu poate fi coborât de pe soclu.
Și nici nu va putea fi: pentru că e un părinte
fondator, precum Homer, Dante, Shakespeare... În definitiv, Eminescu e alfabetul litaraturii române
(căreia cronicarii îi sunt idiogramele).” (Mircea Platon, Ortodoxia pe Litere – îndreptar de
fundamentalism literar, Ed. Christiana, București-2006, p. 297-300)
„Eminescu este un fapt intim al sufletului nostru în tot ce are el mai curat și
mai nins... Cuvântul lui i-a sorbit
nu numai trupul lui, ci a sorbit și înțelegerea noastră dornică de frumos și de
puritate... Atâta vreme cât noi
suntem, EL este!” (Nichita Stănescu, EL, cf. Antonie Plămădeală, op. cit., p. 27)
„...Mă
apucă regretul că nu m-am făcut astronom. Aș fi arat zi și noapte cosmosul cu
lentilele măritoare ale telescoapelor, aș fi cernut cerul porțiune cu porțiune,
până aș fi dat de acea planetă nedescoperită încă de nimeni.
Și i-aș fi zis: planeta EMINESCU!” (Nicolae Dabija, op. cit., p. 255)
STATUII LUI EMINESCU
Neridicată la un sfert de veac de la urcarea la ceruri
„În sufletul
român adânc răsună/ Cântarea ta măreață și duioasă;/ Ea-i diadema cea mai
luminoasă,/ Ce neamul tău pe frunte va s-o pună.// ...Și va-nfrunta a timpului
furtună/ Și-n veacuri va străbate glorioasă, -/ Deci e-ntruparea ta cea mai
frumoasă/ Și-ți este cea mai nobilă cunună.// Nu-ți trebuie statui nici
osanale,/ Căci versul tău cel ferecat în zale/ Mai tare-i decât bronzul și
granitul.../ El e statuia vie-a-ntregii nații/ Și marmora-i dura-va-n nesârșitul/
Atâtor viitoare generații!” (Mihai
Codreanu, Sonete, Ed. de Stat pt.
Literatură și Artă, 1957)
Imn Luceafărului nostru EMIN
Tu
ești din marea înțelepciune a neamului pelasgo-geto-daco-român!
Tu
ne aduci Dorul tău, al identității noastre pe aripile dăinuirii!
Tu
ne înveți sufletul să trăiască frumusețea Frumosului geto-dac!
Tu
ne aduci permanent în inimi cântarea străbună a Strămoșilor!
Prin Tine,
cicoarea împrumută cerului, albastrul dimineții de vară!
Tu
ne înveți legănarea undei albastre-verzui a Mării noastre Albastre!
Tu
ne arăți arcuirea melodioasă a trupului mlădios al Femeii Românce!
Tu ne
amintești de mireasma sacră, a Mamei dătătoare de viață!
Tu
dai fluturilor zborul miraculos și florilor culoarea fiecărei vârste!
Tu
ne afirmi trecutul, ca prin prezentul trăirii demne să ctitorim viitorul!
Tu ne
tâlcuiești fiorul înțelegerii ființiale a neînțelesului veșnic ca taină!
Aleasă prețuire tuturor celor care ne unim
gândurile și ne ridicăm sufletele să-l omagieze pe nemuritorul nostru LUCEAFĂR
!
11
Ianuarie 2024
+ Sf. Cuv. Teodosie; Sf. Cuv. Vitalie
GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU


Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu