SHAKESPEARE și EMINESCU – TITANI ai tuturor timpurilor
(partea I-a)
„Pedepsirea geniului sporește
faima sa!”
–„
Punitis ingeniis, gliscit auctoritas!”
(Tacitus, An, IV)
Geniile sunt Darurile lui
Dumnezeu dăruite unor Națiuni biecuvântate pentru destinul lor! Geniile împodobesc cu ce au mai frumos și mai bun, cu toată
dragostea și jertfa lor Națiunea! Geniile
sunt Aleșii Cerului și ai Națiunii pentru a purta în destinul lor –
Destinul Neamului lor!
Geniul
creștin-ortodox este cel mai înalt grad de desăvârșire în spirit, după Profet
și Sfânt! Geniul naționalist-creștin, dacoromân reprezintă
acea minte pe cât de înaltă, pe atât
de adâncă, pe cât de cumpănită pe atât de pătrunzătoare, pe cât de adevărată,
tot pe atât de cuprinzătoare, prin care îmbrățișează deopotrivă prin jertfă,
libertate și iubire pe Dumnezeu, Fecioara Maria, Ierarhia cerească, Patria cu
Străbunii și Strămoșii Neamului său nemuritor.
„N-a fost vreodată un geniu fără un amestec de nebunie – Nullum magnum ingenium sine
mixtura dementiae fuit”! (Lucius Annaeus Seneca, Tragedii, 17,10)
„A geniului imperiu: gândirea lui anume;
A sufletului spațiu e însuși el.” (Mihai Eminescu, Memento mori) „Geniul?, grăia sublim Luceafărul
nostru, - A doua creațiune a lumii prin
artă.”
„Geniul, afirma filosoful Arthur
Schopenhauer, este acela de la care
omenirea învață, ceea ce el n-a învățat de la nimeni.” (Parerga und Paralipomena). „Geniul,
remarca confratele de etnie și spirit al lui Schopenhauer, Immanuel Kant, e predispoziția înăscută a spiritului prin
care natura dă reguli artei.” (Immanuel Kant, Kritik der Urteilskraft)
„Marile genii au împărăția lor, izbucnirea
lor, mărirea lor, victoria lor, strălucirea lor, și n-au nevoie deloc de
măreții trupești, cu care nu au nici o legătură. Geniile sînt văzute nu cu ochii, ci cu spiritul, și aceasta ajunge!” (Gracian Y Morles Baltasar
(1601-1658), scriitor spaniol, „Oracolul
manual și arta înțelepciunii”)
„Ceea
ce distinge pe marile genii este puterea lor de generalizare și creație;
ele rezumă într-un tip personalități disparate și aduc conștiinței umane
personaje noi; nu credem oare în existența lui Don Quijote ca în cea a lui
Cezar? Shakespeare este în această
privință ceva formidabil: nu era un om,
era un continent; existau în el
mari oameni, mulțimi întregi, peisaje. Geniile
deci n-au nevoie să se ostenească cu stilul, ele sunt mult mai puternice.”
(G. Flaubert, Cugetări, în Tudor
Vianu, Dicționar de Maxime Comentat,
Ed. Științifică, București – 1971)
William Shakespeare
Cel mai mare geniu al Angliei monarhiste și
unul dintre cei mai mari ai omenirii, William
Shakespeare s-a născut în târgul Stratford-pe-Avon al comitatului
Warwick, în Ziua Sf.M.Mc. Gheorghe – 23
Aprilie 1564, din părinții John și Mary. La nașterea sa, ca a oricărui Luceafăr o Cometă cerească a dat
bunăvestire Nației de nașterea aleasă. Ținutului Stratford-pe-Avon i se spunea în vechime „inima Angliei”, grație
legendelor legănate de faimoasa Pădure Arden,
precum Pădurea de Argint a Mănăstirii
Văratec care l-a fascinat pe Luceafărului nostru Emin.
Stratford
– nume trac, însemnând „vadul
drumului”, iar Avon este numele
celto-pelasg al râului, care străbate curmeziș de la nord-est spre sud-vest,
despărțind „țara grâului” de la
miazăzi, de „țara lânei”. Codrul Arden de nepătruns în vremea
celților-pelasgi, a devenit ulterior celebra Pădure Arden datorită legendarului haiduc Robin Hood.
Neamul Shakespearilor a fost onorat de
regele Henry VII Tudor, bunicul reginei Elizabeth, care făceau parte din acea „vitează yeomanry, pe care regii Angliei s-au tot întemeiat în luptele cu
baronii rebeli.” Oameni liberi, intregri precum strămoșii lor pelasgi au
fost înnobilați de William I, Cuceritorul (1066-1087), Duce al Normandiei din
1035, când a înfrânt pe anglo-saxoni în celebra bătălie de la Hastings în anul 1066, după care s-a
încoronat rege. Un strămoș normand al lui William Shakespeare s-a remarcat prin
lancea sa biruitoare sub flamura lui William I, Cuceritorul, primind astfel binemeritata
poreclă de „Scutură Lance” – Shake-speare.
Bunicul poetului, Richard Shakespeare era un țăran înstărit (moșiile lor fuseseră
smulse sub regii Tudori, prin mâinile lungi, înroșite ale castelanilor de Warwick,
Kenilworth și judecătorul de pace sir Thomas Lucy), din satul Snitterfield
vecin cu Stratford, unde se v-a
stabili prin 1551, fiul său mănușarul John
Shakespeare. Atunci era în epoca „elizabethană”, era mănușilor...
Deși casta lânarilor – mănușarilor era
bănoasă, John a întreprins și tagma negustoriei pentru a râvni la mâna
Domnișoarei Mary Arden, fiica lui
Robert Arden, din Wilmcote, descendent dintr-o familie de mici curteni. Tatăl
era mândru cu bogăția celor 8 fiice. Odraslele sale mirifice.
Mezina familiei, Mary Arden s-a căsătorit cu John
Shakespeare, în anul 1557, primind
ca zestre domeniul Asbyes, Pădurea căreia îi purta numele, pământurile din jur,
columbarul și o sumă de bani. Primele două fetițe Joan și Margaret au murit de
ciumă. William fiind sub Pronie divină a trăit ca un Prinț, împlinind frumosul
vis al Condeiului-Panei de Aur ce a fermecat lumea.
John Shakespeare,
după ce și-a rotunjit averea prin moștenirea din ferma Snitterfield a tatălui său,
a început să urce pe scara socială ca: degustător oficial de ale (băuturi
spirtoase), consilier municipal – alderman,
vistiernic și primar – bailiff al
orașului, cu robă, tivită cu blană scumpă. Ferestrele casei nu aveau ca la
ceilalți pergament, ci vitralii în care era imprimată stema breslei.
Micul prinț al spiritului – William rămânea
uimit de diversitatea naturii locului natal, care-i înfrumuseța și-i lăcrima totodată
sufletul de bucurie și de fascinație:
„delușoare prelungi, cu lanuri bogate, pajiști de smarald smălțate cu zambile
de câmp, pârâiașe limpezi tivite cu stufărișuri dese, păduricile de la poalele
codrului, raiul păsărelelor, pe liziera căruia stânele se țineau șirag – ca ciucurii pe-o fustă de sărbătoare.” (William
Shakespeare, Opere – Regele Ioan, Comedia
Erorilor, Romeo și Julieta. Editura de Stat pentru Literatură și Artă,
București-1955)
Edenul micului William, părea ca o privire
asupra Paradisului fratelui călugăr Giacomino, din secolul al XIII-lea, în De Jerusalem celesti – Ierusalimul celest:
„Privighetori și ciocârlii și păsări
cântă/ prin pomișori, din zori și până vine seara./ Scot sunete frumoase în
grădina sfântă,/ mult mai frumoase ca lăuta și vioara.// Acolo-s verzi mereu
livezile în floare,/ pe unde sfinții cuvioși ies la plimbare,/ că grijă alta ei
nu au nicicând mai mare,/ decât să-L laude pe Domnul cu-o cântare.” (Cesare
Marchi, Dante, RCS Rizzoli Libri
S.p.A., Milano, 1985)
Dincolo peste Carpații milenari ai dacilor nemuritori, în tărâmul de basm al Ipoteștilor, Prâslea cel frumos zburda ca un căprior prin pădurea răzeșilor unde
concertau madrigaluri celeste, felurimea aristocrată a păsărelelor. Iar, la
mărginea ogoarelor mănoase, culegea albăstrițele pe care încă nu le savuraseră
albinele prisăcilor din preajmă, ori iazurile ispititoare...
„În lacu-adânc
și neted, în mijlocul de lunce/ Părea că vede zâne cu păr de aur roș.” (Emin)
După Edenul natal, William a urmat Școala
particulară la Stratford-pe-Avon,
unde a învățat latina, retorica, greaca, logica scolastică, precedate totdeauna
de rugăciune. Programul era de la ora 7, iarna, 6, vara până la ora 11, când
lua masa de prânz acasă, apoi se relua programul de școală de la 13-17. „În orele de teologie, băieții își treceau,
pe sub mână, poveștile despre cavalerii Mesei Rotunde, sau baladele cu haiducul
Robin Hood din pădurea Arden.” (William Shakespeare, Opere...). Vacanța școlară a elevilor pe an era de o lună și
jumătate.
În afara școlii gramaticale pasiunile lui se
întreceau cu „sportivitatea” câinilor
de vânătoare, pescuitul, vânatul cu arcul, cu șoimul, la capcană, precum și dragostea
pentru flori și ierburi, „pe care le
cunoștea desăvârșit, pe rudă și pe sămânță, dimpreună cu micile viețuitoare ale
pământului sau pădurii.” O amintire destul de plăcută i-au lăst-o și
actorii ambulanți ce poposeau deseori în curtea „Ursului.” (William Shakespeare, Opere...)
În dulcea Bucovină, Eminul ei de Aur și-al
nostru, încins cu brâul spiritual al țăranilor inimoși, înseta după poveștile
bătrânilor, savura mierea cărților, sorbind cu înflăcărare culegerile de poezii
populare ale Bardului Vasile Alecsandri, Atanasie Marienescu sau alte tămăduiri celeste din vasta bibliotecă a
profesorului iubit Aron Pumnul.
În familia primarului de Stratford-pe-Avon a mai apărut Richard în 1574, când William care terminase școala gramaticală cu brio se pregătea pentru una din bursele
de la Oxford, acordate de sir Hugh Clapton, dar prigoana executorului local,
sir Thomas Lucy și a favoritului reginei Elizabetha – fecioara slută și sângeroasă, sir Robert Dudley, conte de Leicester
s-a abătut și asupra familiei sale, prin regimul nefast de jaf regal legalizat
sub pretextele religioase.
După moartea surorii Anne, s-a născut alt
frate Edmond, care va deveni, ca și poetul, comedian. Drumul lui William devine
spinos,viitorul său depinde de prestarea unor munci trudnice și umilitoare. A
lucrat ca monitor la „grammarschool”,
pe banca lui de școală, păstrată la
muzeu, pe care e încrustată o deviză edificatoare: „Nulla emolumenta laborum! – Nici
o sâmbrie pentru truda mea!”, conțopist, băiat de prăvălie la măcelarul
Cowdrey, dar în timp ce tăia și cântărea carnea clienților, perora pe latinește
ori recita îndelung balade, cu gândul la marele haiduc Robin Hood sau la marele și neînvinsul Împărat get Alexandru cel Mare.
Trupele de actori ambulanți ce poposeau
deseori prin Târgul Stratford-pe-Avon aduceau
de fiecare dată sărbătoare în inima școlarului William, mai ales că tatăl său le
onora cu prezența sa. Acele reprezentări populare, scenice care readuceau la
viață pe marii tragedieni antici, traci cu operele lor, au fost pentru
adolescentul William o adevărată Academie de Teatru și Regie.
În Dacia nemuritorului Decebal, respectiv în Moldova-Patria celui mai strălucitor Voievod Ștefan cel Mare, pe care Eminescu îi adora, adolescentul de 17
ani, frumos ca un Crai de Carpați, cu plete lungi pe umerii largi, precum
Voinicii din povestirile de aur ale Neamului, a peregrinat prin țară, însoțind
trupele de teatru ale lui Fany Tardini, Iorgu Caragiali și Mihai Pascaly ca
sufleor și copiist, între 1867-1869. După ce Pascaly și-a dizolvat trupa,
Eminescu s-a angajat sufleur „clasa a
II-a”, în București, la Teatrul cel Mare, viitorul Teatru Național. Acea
ucenicie l-a pregătit pe marele Poet să devină strălucitul dramaturg de mai
târziu.
Eseu dedicat distinsei Fiice a României
Tainice, Gabriella Basarab și
tuturor basarabilor iubitori de Dumnezeu, Fecioara Maria, Patrie, Frumusețe, Dragoste și Poezie sublimă.
GHEORGHE CONSTANTIN
NISTOROIU
28 Februarie 2024 + Sf. Cuv. Ioan Casian și
Gherman din Dobrogea; Sf. Cuv. Vasile Mărturisitorul
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu