Scrisoare deschisă, adresată stimatului istoric militar,
col.(r) dr
CONSTANTIN MOȘINCAT
Marele Maestru
al Cavalerilor de Clio m-a onorat cu misiunea de a mă pronunța cu privire la
așa-zisul vis al regelui Ladislau I al Ungariei prin care invocă o Întâlnire în
vis cu Fecioara Maria.
Aceasta este
părerea mea fundamentată pe izvoarele istorice precizate.
Amăgire – vis – minciună – legendă – vanitate
maghiară
„Este greu să găsești în istoria modernă un
guvern
mai
ticălos ca dictatura maghiară, care îl are ca șef pe
amiralul Horthy, guvern de jaf, de tortură, de asasinat.
Pentru prima dată s-a văzut în Europa modernă
un guvern
făcându-se complice cu falsificatorii de
bani, un guvern de
oameni corupți, de hoți și de mârlani.”
(Francesco Nitti, prim-ministru al
Italiei, La Democratie, vol.1,p.171)
Amăgirea
Amăgirea
este nălucirea ochilor, când mintea doarme. Întotdeauna amăgirea e rodul
înșelării. Înșelarea este cugetarea trupească care produce vătămarea firii
umane prin minciună. „Înșelarea lucrează
mai întâi asupra felului de a gândi... Amăgitorul se străduie să ne amăgească
și să ne înșele, sprijinindu-se pe starea noastră de amăgire de sine.” (Sf.Ier.
Ignatie Brianceaninov, Despre Înșelare, trad. Din lb. Rusă,
Adrian/ Xenia Tănăsescu-Vlas, Schitul românesc Lacu – Sfântul Munte Athos,1999)
Amăgirea
provoacă mărturia mincinoasă care rodește sterp ca o cunoaștere mincinoasă. „Cunoașterea mincinoasă nu e cunoaștere
reală și totuși dă impresia că e cunoaștere. Patimile cuceresc prin impresia că
susțin viața omului, când de fapt n-o susțin, ci o slăbesc. Cunoștința mincinoasă,
strâmbă realitatea, învăluind-o în întuneric.” (Filocalia XII, Isaia Pusnicul, trad., din greacă, Pr. Prof. Dr.
Dumitru Stăniloae, Ed. Harisma, București -1991)
Visul
„Ghicitul,
tâlcuirea semnelor și visele deșarte sunt...” (Ecclesiastul 34,5)
Sfântul Ioan
Scărarul spune că, „Visul este
mișcarea minții în somn odată cu nemișcarea trupului... Cel ce crede visurilor
este asemenea celui ce aleargă după umbra sa și încearcă să o prindă.” (Filocalia IX, Ioan Scărarul, trad.,
Pr.Prof.Dr. Dumitru Stăniloae, Ed. I.B.M. al B.O.R., București-1980). Permanent
în trupul ființei, sângele pulsează viața, își continuă mișcarea.
„În suflete continuă să se nască gânduri,
închipuiri și simțiri, însă nu dependent de rațiune și de liberul-arbitru, ci
prin lucrarea inconștientă a firii... Astfel în vremea somnului, demonii ne
ispitesc cu păcatul, amestecând cu închipuirea noastră și închipuirea făurită
de ei...
Celor ce au sporit în părerea de sine,
demonii încep să li se arate în chip de îngeri de lumină, în chip de mucenici
și preacuvioși, chiar și în chipul Maicii lui Dumnezeu și al lui Hristos Însuși,
fericesc petrecerea lor, le făgăduiesc cununile cerești, ridicându-i prin
aceasta la înălțimea părerii de sine și a trufiei.” (Sf.Ier.Ignatie Brianceaninov, Despre vise, op. cit.)
„Cel care are întipărită în suflet Icoana
Preacuratei Fecioare Maria, cel care are inima plină de Acatistul Maicii
Domnului, acela este creștinul care are pecetea doxologiei Maicii Domnului!”
(Cuviosul Paisie Aghioritul, Cuvinte
Duhovnicești VI, Despre Rugăciune,
Ed. Evanghelimos-2013)
Există o deosebire netă între noțiunile de vis, vedenie și descoperire.
„În vedenii se arată oarecari taine...” (Meditație la Medicina Biblică, Dr. Pavel
Chirilă/ Pr. Mihai Valica, Ed. Christiana, București-1992) În Tradiția
Ortodoxă, singura Corolă și Roadă a Trunchiului Hristico-apostolic, există vedenia trimisă de Sus, de Dumnezeu –
Sfânta Treime, Maica Domnului, Apostoli (mai puțin de la Petru – Vicarul roman al lui Hristos), Îngeri
ori marii Sfinți, care pentru a fi veridică ea se repetă identic de 3 ori
provocând astfel descoperirea.
După
cum ne spune marele Sfânt contemporan Nicodim Aghioritul, „Gândirea dinăuntru care este oglinda celor dinafară, naște visele care
vin direct de la iscoditorul vrăjmaș și indirect de la cel care pătimește, în mod expres prin mândrie.” (Nicodim Aghioritul, Războiul Nevăzut, „Arta
Grafică S.A.”, 1991)
Însușirile viselor arată starea în care ne
găsim, ca robi ai patimilor, ca sclavi ai diavolului sau ca slujitori ai lui
Dumnezeu, ai Fecioarei Maria și ai Ierarhiei cerești.
Ava Isac, grăiește că, „puterea
politică naște avariția - iubirea de arginți, iubirea de arginți, naște mândria
fariseică, iar împreună sunt cele trei ispite care te urcă în trăsura
diavolului.” (Filocalia VII, Ava
Isac, Despre amăgire, citat de Sf.
Grigorie Sinaitul, trad., Pr.Prof.Dr. Dumitru Stăniloae, Ed. I.B.M. al B.O.R.,
București-1997)
Minciuna
„Minciuna, a grăit Mântuitorul Hristos, Apostolilor Săi este de la cel viclean. Acela e mincinos și
tatăl minciunii.” (Evanghelia după Ioan, 8, 44) Iar Adevărul este Dumnezeu.
Căci EL Însuși zice: „EU SUNT CALEA, ADEVĂRUL și VIAȚA!”
(Ioan 14,6)
„Focul
se naște din piatră și fier. Minciuna, din vorbă multă și din gluma prostească...
Maica și pricina minciunii este, de multe ori, fățărnicia... Mincinosul
prezintă un chip neadevărat al realității.” (Sf. Ioan Scăraru, Filocalia IX, trad., Pr. Prof. Dr.
Dumitru Stăniloae, Ed. I.B.M. al B.O.R., București -1980).
Minciuna are și ea deosebiri de vătămări: una este
judecata celui ce minte de frica pedepsei, alta a celui ce minte neamenințat.
Unul minte pentru desfătări, altul minte pentru plăceri. Unul minte pentru a
provoca râsul celor din jur, altul minte pentru a întinde o cursă aproapelui
făcându-i rău. Minciuna venind de la cel Viclean are trei fețe întunecate,
schimonosite: cel ce minte în cuget; cel ce minte în cuvânt și cel ce minte cu
însăși viața lui.
„Cel
ce minte în cuget este cel ce primește bănuielile... Cel ce minte în cuvânt
este cel ce denaturează sensul cuvântului, „înfrumusețându-l” pentru a fi
crezut... Cel ce minte cu viața sa însăși este acel cineva când, neînfrânat
fiind, fățărește înfrânarea, sau lacom fiind, vorbește despre milostenie și
laudă mila, sau mândru fiind, laudă smerita cugetare, sau neiubind virtutea, o
laudă și o admiră.” (Ava Dorotei, Filocalia
IX, op. cit.)
Legenda
indiferent cum e curgerea ei, lirică sau prozaică se prelinge dintr-un
izvor fantastic, imaginar care nu ține cont de relieful istoric, documentar,
dar evocă întâmplări care n-au avut loc sau isprăvi create anume pentru a
măguli stăpânul: suveranul politic ori suzeranul pontif.
Legenda ierarhului venețian Gerard, primul
episcop de Cenad între anii 1030-1046, e o scriere hagiografică, ce relatează
crâmpeie din viața sa, probabil cele în care a izgonit ierarhul ortodox și clerul său pentru a-i lua locul,
instituind episcopia de rit latin, acțiune curajoasă, de altfel care
i-a și grăbit plecarea spre beatificare în anul 1046 și apoi drumul spre
canonizare în 1083.
Probabil că, așa s-a născut și Legenda regelui
Ștefan, care cu mâinile înroșite de sângele curat al Voievozilor dacoromâni,
le-a uzurpat teritoriile, moșiile, episcopiile cu ierarhi și cler la un loc,
pentru a înființa în regatul său „apostolic”
și în Transilvania samavolnic prădată, scaune episcopale. După ce Ștefan al
Ungariei l-a ucis pe Voievodul Ahtum,
care era la el Acasă, apărându-și țara
– moșia, el și vitejii săi martiri au fost înmormântați în mănăstirea ortodoxă
din Morisena, care aparținea jurisdicției de Constantinopol. Ulterior în Morisena,
transformată în Cianadina, de aici Cenad, clerul ortodox autohton a fost
alungat și înlocuit cu călugări latini.
Ștefan poreclit de maghiari „cel
sfânt” a trecut cu calul, cu sabia, cu armata prin sângele valah la „creștinarea în masă și la implantarea unei
întregi ierarhii ecleziastice în 1001, întemeierea arhiepiscopiei de
Strigoniu-Esztergom și în 1008, a arhiepiscopiei de Kalosca, de care depindeau
episcopiile latine înființate samavolnic în secolul al XI-lea, la Alba Iulia,
Oradea, Cenad.” (Ioan Popoiu, Românii
în Mileniul Migrațiilor (275-1247), Ed. Junimea – Iași, 2015)
În Cronica lui Anonymus, care este de fapt
tot o Legendă scrisă la cerere, din auzite, la peste un veac și jumătate de
la curgerea evenimentelor, se relatează totuși despre prezența unei Episcopii
ortodoxe în Cetatea Biharea, la cca. 10 km nord de Oradea. După alungarea
clerului ortodox de către maghiari, Biharea a devenit din anul 1111 sediul
comitatului Bihor al ungurilor, și în locul episcopiei ortodoxe au așezat una
de rit latin.
După distrugerea cetății Biharea de către
cumani, relatează istoricul maghiar Karacsonyi Janos, episcopia latină a fost
mutată la Oradea, în anul 1091, unde el ajunge episcop. Ofensiva
maghiaro-catolică împotriva vlahilor ortodocși era destul de furibundă în acea
vreme. Astfel regele Emeric al Ungariei cere papei Inocențiuu III, prin 1204,
înlocuirea clerului grec (ortodox), nu grec ci, valah cu cel latin, dependent
direct de Roma.
Inocențiu al III-lea, ca un inocent pontif ce
era, scrie Arhiepiscopului de Kalosca, sub jurisdicția căruia se afla și
episcopia latină de Oradea, la 3 mai 1205, să aducă forțat episcopatul ortodox
de pe moșiile urmașilor cneazului Bîlea (Bela cnese), sub ascultarea Romei.
Toate cercetările, bulele, legendele din
vremea domniei lui Ladislau I (1077-1095), precum Anonymi Gesta Hungarorum, care probabil s-a inspirat din Legenda Sancti Gerhardi, in Scriptores
rerum Hungaricarum tempore ducum regumque stirpis Arpadianae gestarum, Ed.
E. Szentpetery, vol. I-II, Budapest, 1937-1938; Șt. Lupșa, Catolicismul și românii din Ardeal și Ungaria până la 1556, Cernăuți,
1929; I. Lupaș, Vechimea Ortodoxiei
transilvane, în „Studii istorice”,
vol.V, Sibiu-Cluj, 1945-1946; G. Szekely, La
Hongrie et Byzance aux X-XII siecles, dans „Acta Historica”, XIII;
Pr.Prof.Dr. Mircea Păcurariu, Istoria
Bisericii Ortodoxe Române, vol. 1, Ed. I.B.M. al B.O.R., București-1980 și
multe altele, spun: Nimic despre visul lui Ladislau!
Sau poate că el nici nu visase? Ori poate că
Ladislau a visat doar atunci când l-au pus ungurii săi mai târziu să viseze?! Ladislau
I a fost ales conducătorul Cruciadei I, dar a murit înainte de a participa la
ea. Atunci care a fost meritul sfințeniei sale?! Doar Visul ?!
În Dictatus
Papae, vicarul lui Hristos,
Grigore al VII-lea (1073-1085), și nici după penitența de la Canossa din 1077,
când înaintașul lui Borgia – Alexandru al VI-lea, și-a venit în fire..., nu se
pomenește nimic despre visul, amăgirea, nălucirea, înșelarea regelui Ladislau.
În timpul papilor Urban al II-lea
(1088-1099), Paschalis al II-lea (1099-1118), Calixt al II-lea (1119-1124),
Honorius al II-lea (1124-1130), când s-a întemeiat Ordinul Premonstratens,
de către Norbert de Xanten la 1126, ori în vremea lui Bernard de Clairvaux (1091-1153), călugărul cel mai strălucit al
veacului al XII-lea, sau sub Inocențiu II (1130-1143) ori Alexandru III
(1159-1181), nu s-a pomenit nimic despre coșmarul regelui maghiar, când se știe
că o astfel de nălucire cu apariția Crăiesei Cerului în vis, constituie temei
de beatificare, la care adăugând poate și visul mileniului maghiar se
producea grăbită canonizarea...
În anul 1054,
luna Aprilie, ziua 16, în Catedrala Patriarhală – Sfânta
Sofia, ramura de Apus a Bisericii Apostolice Universale s-a desprins oficial de
Trunchiul Bisericii – Mamă a lui Hristos,
Una, Sfântă, Sobornicească. Inițial Biserica Romei s-a rupt de la început, de
când ierarhul de Roma l-a smuls pe Petru din sânul Apostolilor, din Cer, întronizându-l
ca episcop de Roma.
A urmat apoi, un șir neîntrerupt de erezii – absurde și stupide pretenții papistașe,
precum: 1. Primatul papal. 2
Întemeierea Bisericii doar pe umerii lui Petru. 3. Civitas Dei – împărăția lui
Dumnezeu pe pământ. 4. Instituirea papei ca Rector Dei și Împărat Roman. 5. „lipsa de greșelă” a papei. 6. „Filioque,
adaosul care a uzurpat dogma Sf. Treimi.
7. Nestorianismul Bisericii Romane, legat de
taina Întrupării: cele două firi într-o singură Persoană, cea a Cuvântului,
căruia i se aduce doar o singură și deplină adorare cea întru Fiu al lui
Dumnezeu. Nu sunt două adorări cum aduc latinii: Omului Iisus și Dumnezeului
Hristos, prin cinstirea unor părți din Trupul Lui, precum „Sacra – Inimă a lui Isus”, creată prin „vedenia” călugăriței Maria Alacoque, de la Paray-le-Monial,
dioceza de Autun, prin 1680.
Iată două monstre din acele vedenii care
efectiv te încremenesc, te interzic ca rațiune: „Odată, EL (Isus) îi îngădui
de a-și rezema capul pe pieptul Său și îi ceru inima sa... Tu, continuă Isus,
vei fi jucăria bunei Mele plăceri?!... A
uitat smerita călugăriță să ne spună însă care Isus i-a cerut inima?! Fiindcă
știm că mai apare unul cu copite...
Altădată, i-a apărut „Madona” ținându-L în brațele sale pe pruncul Isus. EA îi îngădui să-L
mângâie și să-L țină în brațe.” (spune iezuitul Languet, cf. Vladimir
Guette, Doctor în Teologie al Bisericii Ortodoxe a Rusiei, Papalitatea Eretică, trad. Protosinghel Gherasim Saffirin, Scara,
2010,p. 71) Languet s-a întins apoi foarte pe larg asupra „făgăduinței de căsătorie intervenită între „Isus” și Maria Alacoque, asupra logodirii și cununiei.” „Respectul
pentru cititorii noștri, spune Vladimir Gutte, ne oprește a cita vorbele de care s-a folosit iezuitul.” (ibid.)
(Înșelările drăcești sunt cumplite în „mănăstirile” papistașe și de cele mai multe
ori îl au ca pricinuitor pe dracul curviei. (n.ed.) Ordinul Iezuiților a
creat din prea multa lor dăruire a indulgențelor absurde un necontenit șir
de „vedenii.”
8. Dogmele răscumpărării: a) „pelagianismul bisericii Romei”; b) „Imaculata Concepțiune”, adică
învățătura că Sfânta Fecioară Maria s-a născut fără păcatul strămoșesc; c) „Indulgențele”;
d) Purgatoriul; 9) infailibilitatea
papală; 10) hegemonia universală a Instituției papale – Eclesia de Roma; 11)
erezii și rătăciri privitoare la Sfintele Taine. 12. Erezia egalității Maicii
Domnului cu Sfânta Treime. 13. Erezii și greșeli papale privind viața viitoare.
14. Erezii care substituie dogma teologică
cu rațiunea psihică. 15. Erezia substituirii dogmei ecumenicității Bisericii cu
Mișcarea ecumenismului politic al tuturor „bisericilor.”
(Vladimir Guette, Expunerea doctrinei
Bisericii Ortodoxe de Răsărit, trad. Mitropolit Iosif Gheorghian,
București-1893; I. Mihălcescu, La
Theologie symbolique au poin de vue de l-Eglise orthodoxe-orientale,
Bucharest et Paris, 1932; N. Lopuhin, Creștinismul
apusean, trad. Episcop Nicodim Munteanu; Vladimir Guette, Papalitatea Eretică, trad. Protos.
Gherasim Saffirin, Scara, 2010)
Lângă supremele Erezii ale liderilor
politico-religioși ai Romei trebuie să consemnăm și un munte de falsuri,
botezate „Decretalii”, Bulle, bulișoare,
bulimine... (Vladimir Guette..., p. 31)
Încă din „fașă”
Episcopia Romei a sărit peste copilăria ortodoxă a Creștinismului, direct în brațele
adolescenței papistașe, uzurpând CAPUL
BISERICII – HRISTOS, prin supremația lumească a „Vicarilor hristici,” spre a se maturiza apoi ca Instituție politico-religioasă, cu
pretenție de monarhie universală peste
întregul pământ. Bine că se vrea doar pe pământ!
Apusul european a altoit pe Creștinismul
hristic corcitura umanismului, apărând astfel două ramuri pseudo-creștine: „papismul,
care Îi ia totul lui Hristos și protestantismul, care nu cere de la Hristos decât foarte puțin, adesea chiar nimic. Papismul a încercat să-L înlocuiască pe
Dumnezeu-Omul cu omul, până când în dogma infailibilității omului Dumnezeu-Omul
a fost înlocuit pentru totdeauna cu omul infailibil... Iar protestantismul nu este altceva decât un papism aplicat tuturor.” (Sf.
Iustin Popovici, Abisurile gândirii și
simțirii umane, Sophia, 2013)
Cultul Maicii Domnului în instituția
catolică, papistașă
Comunitatea latină, papistașă rupându-se
oficial în anul 1054, din Trunchiul Bisericii Ortodoxe Universale a întrerupt
comuniunea cu Duhul Sfânt, Sfânta Treime, implicit cu Maica Domnului și evident
cu Ierarhia cerească. La această ruptură s-a încercat o serie de suduri papistașe prin diferite Ordine înființate, în care să se
cinstească Cultul lui Hristos sau al Fecioarei Maria.
Fecioarei Maria i-au fost dedicate peste 16 Ordine, între care: „Ordinul Fecioarei”, Italia-1610; „Ordinul Maicii Noastre de la Betleem”,
Lemnos-1459; „Ordinul Neprihănitei de la
Vila Vicioasa”, Germania-1690; „Ordinul
Sfintei Fecioare a Germanilor – Teuton”,sec. XII; „Ordinul militar Zămislirea Preafericitei Fecioare Maria”,
Italia-1617 etc. (Mioara Cremene, Dicționar
Inițiatic al Ordinelor Cavalerești, Ed. Universal Dalsi București-1998)
La 8
Decembrie 1854 papa Pius al IX-lea
(1846-1878) a proclamat dogma marială a
învățăturii despre Neprihănita Zămislire a Mariei, autointitulându-se apoi
ca Pastor
Aeternus, prin dogma
infailibilității papale, în care se afirmă ca infailibile deciziile ex
Cathedra ale pontifului.
O sută de ani mai târziu, „ruda” sa, papa Pius al XII-lea (1939-1958) a publicat la 12 August 1950, Enciclica Humani generis, în centrul căreia a
fixat articolul de credință „a ridicării
cu trupul la cer a Sfintei Fecioare Maria.
În 11 Octombrie 1954, prin Enciclica Ad
caeli Reginam s-a stabilit sărbătoarea regalității Mariei, iar în 15 Mai 1956, prin Enciclica Haurietis
aquas s-a revelat cultul Preasfintei Inimi a lui Isus. (August Franzen/ Remigius Baumer, Istoria Papilor, trad. Pr. Remus Pop,
Ed. Arhiepiscopiei Romano-Catolice, București-1996; Catehismul Bisericii Catolice, Arhiepiscopia Romano-Catolică de București-1993)
Vanitatea
maghiară
Vanitatea maghiară este o încrengătură a
deșertăciunii țesută în pânza zădărniciei, brodată cu prezumție, ambiție,
orgoliu, slavă fariseică, în care se conturează imaginea mândriei-trufiei în
care se reflectă permanentul iredentism.
Prezumția
este voința irațională de a face ceva dincolo de puterea și pregătirea
respectivă ( definiție spirituală diferită de termenul juridic). Ambiția este dorința după onoruri și
demnități fără merit, fără pregătire și dobândirea lor prin orice fel de
mijloace. Orgoliu este lauda de sine
cu calitățile egoului peste măsură. Slava
fariseică este iconostasul vanității reflectat triptic: a) prin semeție (fală), laudă completă; b) prin
ostentație, când ne trâmbițăm
însușirile prin fapte ori semne extravagante; c) prin fățărnicie, manifestarea perfecțiunilor prin virtute falsă.
„Mândria, grăia getul nostru Evgarie Ponticul, este primul pui al diavolului – începutul tuturor păcatelor și
adevăratul păcat spiritual.” (Filocalia
Sfintelor Nevoințe ale Desăvârșirii, vol. 1, trad. Ieromonah Arsenie Boca, Mănăstirea Sâmbăta
–Făgăraș, 1947). Evgarie a fost
ucenicul Sfinților geto-daci, Vasile cel
Mare și Grigorie de Nazianz.
Primul l-a făcut citeț, iar al doilea diacon. O vreme a ucenicit pe lângă
patriarhul ecumenic Nectarie, apoi a devenit discipolul Sf. Macarie cel Mare în
Egipt, refuzând scaunul episcopal ca
și Arsenie Boca, oferit de Teofil al Alexandriei.
Mândria – Trufia
este trâmbița egoului fariseic care cântă fals pe cele patru
voci: a) când socotim ca ale noastre
toate cele date de Dumnezeu; b) când
credem că toate cele date de Dumnezeu sunt pentru meritele proprii; c) când credem că avem ceea ce în
realitate nu avem; d) când prin
fariseismul superiorității,
disprețuim pe toți ceilalți din jurul nostru. (Teologia Morală Ortodoxă, Vol. I, Morala Generală, Ed. Reîntregirea, Alba Iulia-2003)
În cea mai mare parte istoria scrisă de
maghiari pentru ei, de-a lungul secolelor nu este cea a realității faptelor
ungurești, fiindcă ea s-a întemeiat pe legende, pe falsuri, pe presupuneri, pe
incertitudini, pe probabilități, pe ceea ce și-au dorit și își doresc, adică pe
absurde pretenții.
Iredentismul
maghiar este pretenția absurdă a VISULUI
, a mileniului de a fi, de a
redeveni Ungaria Mare, când de altfel hotarele ei naturale au fost așa cum sunt:
MICI.
VLAHERNA ELEUSA – Fecioara
Maria, a fost așa numită NU ÎNTÂMPLĂTOR încă din timpul vieții Sale
pâmântești !
” Grădina Maicii Domnului ” nu
este un dar ce ni se face, nouă românilor,
ci doar o recunoaștere târzie a adevărului ce nu a mai putut fi ascuns
!
GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU
CAVALER DE CLIO
25
FEBRUARIE 2024 – Duminica Vameșului și
Fariseului
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu