sâmbătă, 21 decembrie 2024

GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU - MISTICUL carpatin și mistificatoarea cabotină

 



MISTICUL carpatin și mistificatoarea cabotină

 

   „Pe plan moral, plăcerea de a trăi a înlocuit

   bucuria și frumusețea de a trăi, care nu este

   posibilă decât într-o ordine a valorilor spirituale!”

                                                ( Ernest Bernea)

   Misticul se definește a fi creștinul autentic cu trăire ortodoxă, generată de o cunoaștere spirituală, deseori de o cultură enciclopedică și o morală fără cusur, într-o perpetuă mărturisire prin gând curat, cuvânt pilduitor, faptă ziditoare, atât pentru sine, cât și pentru ceilalți ce se regăsesc în sinea sa.

   Misticul carpatin se reflectă permanent în armonia ortodoxă a ”Chipului întru Asemănare” primit la FACERE, ca DAR al VIEȚII spre NEMURIRE în Viața de dincolo, de la LOGOSUL – Fiul lui Dumnezeu, manifestându-se ca DAT, ca MENIRE, ca VOCAȚIE, ca MISIUNE!

   „După Chipul dumnezeiesc”, înseamnă RAȚIUNE și LIBERTATE în comuniune cu Ziditorul iar după Asemănare, a fi asemenea cu Atotcreatorul, atât cât este posibil Omului întru VIRTUTE!

   Dumnezeu l-a făcut pe Om, simultan trup și suflet în stare pură, drept, liber, bun, înțelept, iubitor, văzut, spiritual, întru măreție și smerenie, altfel spus un microcosmos în macrocosmos!

      În MICROCOSMOS se întrepătrund rațiunea, cugetarea, judecarea fiecărui lucru, năzuința după virtute, înălțarea spre punctul culminant al virtuțiilor, cucernicia.

   SUFLETUL, care este nemuritor, are două puteri: una rațională cuprinsă în cuvântul mintal - gândul și cuvântul rostit – graiul, iar alta irațională, care la rândul ei are două părți: una care ascultă și se supune rațiunii, iar alta care nu ascultă și nu se supune rațiunii. „Partea neascultătoare și nesupusă rațiunii se împarte în facultate vitală sau puls, facultate seminală ori de naștere și facultate vegetativă, adică de nutriție.” (Sf. Ioan Damaschin, Dogmatica, trad. Pr. Dumitru Fecioru, Ed. Scripta, București – 1993, p. 73)

   Prin FIRE însă raționalul conduce iraționalul. Facultățile sufletești se îndeplinesc în chip voluntar prin mișcarea IMPULSIVĂ și SIMȚIREA. „Mișcarea impulsivă este facultatea de a schimba locul, de a mișca tot corpul, de a vorbi și de a respira. Acestea sunt în puterea noastră de a le face și de a nu le face.” (ibid., p. 73)

   Atât TRUPUL cât și SUFLETUL Omului tind către diferite plăceri. Pentru suflet esențiale sunt plăcerile cunoașterii, contemplației, științei, respectiv puterea de cugetare în care se atrag natural judecăți, asentimente, impulsuri spre acțiune, aversiuni, evitări ale acțiunii, iar în mod special sunt înțelegerea celor spirituale, virtuțiile, științele, principiile artelor, puterea de deliberare și puterea de alegere prin care se gătește PREZENTUL întru prevestirea VIITORULUI.

   Pentru trup sunt necesare și naturale cele referitoare la hrană, îmbrăcăminte, muncă, odihnă, sănătate, relațiile sexuale firești și legitime. La natura cunoașterii privind lucrarea de creație a cutezătorului se provoacă și IMAGINAȚIA ca putere irațională a sufletului.

  Misticul carpatin mărturisește prin stările lui lăuntrice trăiri excepționale, care au deschidere spre cunoașterea teologică, filosofică, artistică, științifică chiar, înnobilându-și firea cu puterea discernământului prin însușirile naturale cardinale, alături de virtuțiile religioase moral-creștine.

   Misticul carpatin poate trăi într-o tăcere deplină a inimii sale pentru a-și liniști mintea ori într-un grai pilduitor în care să se sălășluiască înțelepciunea, ca izvor de pace sufletească.

     Marele scriitor, gânditor, om de știință Johann Wolfgang Goethe (1749-1832) ne lămurea în vremea sa prin cugetul lui adânc: „Bogăția mea cea mai de preț este tăcerea deplină, în care adun și cresc și păstrez ceea ce nimeni nu-mi va putea lua prin foc ori prin sabie.” (cf.Calinic Episcopul, Mersul printre stele, Ed. Episcopiei Argeșului și Muscelului – Curtea de Argeș, 2007)

    Deseori TĂCEREA este materia primă, spirituală a împletirii IDEII, a COMUNIUNII iar Cuvântul haric, binechibzuit e arhitectul gândirii și deopotrivă un artist rafinat al zidirii Armoniei!

   Misticul carpatin își are rădăcinile înfipte adânc în pământul sacru străbun al tradiției, iar fruntea o are rezemată de cerul Dumnezeirii și de aura strămoșilor săi, fiindcă din sângele sacru al pământului străbun se ctitorește cerul strămoșilor nemuritori!

   Misticul Gliei noastre pelasgo-geto-daco-române își cuminecă pururea sufletului din Potirul dragostei de Dumnezeu, de Fecioara Maria, al iubirii de Patrie, de Neam, de Biserică, de Eroi, Martiri, Mucenici, Mărturisitori și Sfinți, de Familie, de Școală, de Educație, de Cultură, de Artă, de Știință și de Universalitate. 

   Omul care-și alterează Chipul dăruit de Fiul lui Dumnezeu, devine un INS, doar iubitor de sine, care își arogă mai ales plăceri negative ce nu sunt nici naturale, nici necesare, precum: îmbuibarea, beția, desfrânarea, mâhnirea, frica, mânia, trădarea de sine și de Neam.

   Îmbuibarea fizică după rețeta culinară, abundentă a lui Gargantua, stropită doldora cu elixirul anticului Bachus duce la decăderea Omului din Chip, la desfrânare, iar îmbuibarea permanentă a ego-ului duce la beția de sine, starea nenaturală care produce mâhnirea, frica, mânia, răzbunarea fără noimă.

   Natura MÂHNIRII cuprinde: întristarea care este mâhnirea fără glas, necazul se cuprinde în mâhnirea care îngreunează judecata, iar invidia se atinge atunci când mâhnirea este provocată de bunurile meritorii ale altora.

   La rândul ei FRICA se răsfrânge în ezitare, încremenire, rușine, neliniște și groază. EZITAREA e frica în vederea unei acțiuni pe cale de a se îndeplini. SFIALA e frica ce rezultă din așteptarea criticii. ÎNCREMENIREA e frica rezultată dintr-o mare închipuire. RUȘINEA e teama ce țâșnește dintr-o faptă dezonorantă. GROAZA e frica născută dintr-o închipuire neobișnuită, iar NELINIȘTEA e frica de nereușită.

   MÂNIA este provocată de fierberea sângelui din jurul inimii. Înțelepții străbuni pelasgi numeau mânia – FIERE. Mânia socotită atunci când presupunem că am fi nedreptățiți, atinge dorința de răzbunare, alimentată deopotrivă din poftă și mânie. Mânia curge prin valuri învolburate, amenințătoare, ucigătoare: iritarea, resentimentul și ura.

   IRITAREA se urnește atunci când mânia începe și se pornește. RESENTIMENTUL năvălește numai după ce iritarea stăruie, numindu-se în înțelepciunea populară RANCHIUNĂ, iar URA este mânia care își pregătește timpul necesar pentru răzbunare. 

   Când ego-ul insului ori al cabotinei (pseudo actor, figurant ambulant, ce vrea să se remarce printr-o gestică exagerată și printr-un discurs fals) se desprinde din comuniunea cu divinul, imaginația lui/ a ei se răstoarnă în stările patologice și devine mistificatoare printr-o halucinație continuă sau o profundă înșelare.

   Astfel, facultatea sufletească lipsită de controlul critic, este lăsată la voia întâmplării, „nu ca într-o stare normală, când ea e dirijată de rațiune, de discernământ, de logică și angajată, în felul acesta în ansamblul sintezei psihice..., devenind un caricaturist odios, capabil să realizeze în vis și în halucinațiune toate extravaganțele și fantasmagoriile.” (Theophile Gautier, The Mummy-s Foot –  Stări patologice; Dr. Gh. Marinescu, Pentru un acord între Religie și Știință)

   Fără discernământ, fără rațiune, fără frâna controlului critic, imaginația dictată de influența infirmităților psihice, rămâne pradă dezlănțuirilor sistemului nervos. Trăirea ego-ului doar în labirintul sinelui provoacă grav alterarea percepției: astfel binele devine rău, adevărul minciună, lumina întuneric, albul negru, iubirea ură, curajul frică, eroismul lașitate, smerenia mândrie, cumpătarea violență, libertatea libertinaj, demnitatea mișelie, onoarea fărădelege.  

   Delirul imaginativ slăbește sinteza psihică, se dezvoltă și se revarsă în ură, mânie, violență sau dezarmonie obsedat de dorințe neîmplinite și angoase. Stările patologice provoacă tendința de fabulație, de invenție, de minciună, caracteristică mitomanului ori mistificatoarei cabotine. Apar situații false inventate, atribuind defectele proprii celui asupra căruia cade invidia sa, procurând astfel autorului numai plăcerea de a le povesti și satisfacția de a fi aparent crezute.

   Mistificatoarea cabotină, ruptă de energia Harului, sprijinită pe marele ei orgoliu atinge stări tulburătoare, himerice, năzăriri, închipuiri, cu alte cuvinte se circumscrie marii ÎNȘELĂRI dorite. Haina cea mai de preț a înșelării e pânza TRUFIEI, țesută pe înfierbântări trupești și pătimașe!

   „Să fie știut , spunea marele Avva rus, Sfântul Ignatie Brianceaninov, că lucrările Harului sunt lămurite; demonul nu le poate învăța: nu poate învăța nici blândețea, nici seninătatea, nici smerenia; el nu îmblânzește patimile și iubirea de desfătare, așa cum o face Harul. Lucrările acestuia sunt: îngâmfarea, cugetarea semeață, încrederea în sine; într-un cuvânt, toate chipurile răutății.” (Sfântul Ignatie Brianceaninov, Despre Înșelare, trad. din limba rusă de dr. Adrian și Xenia Tănăsescu-Vlas, Schitul românesc Lacu, Sfântul Munte Athos,1999)

   Mistificatoarea cabotină e complet vândută altor interese  deoarece nu face parte din norodul pe care îl disprețuiește cronic, e plină de prea multă suficiență de sine, înfășurată în ifose, în sfere tenebroase de exprimare, în spiritism mediatic, în fantome taumaturgice și OZN-uri palpabile doar în stările sale agonice...  

   Marele Apostol get al Neamului nostru PAVEL, ne avertizează, ne previne spre luare aminte:

   „Nimeni, dar să nu vă înșele printr-o prefăcută smerenie și printr-o fățarnică închinare, încercând să pătrundă în cele ce n-a văzut, și îngâmfându-se zadarnic cu închipuirea lui trupească!” (Epistola către Coloseni 2, 18)

   „Adevărata revoluție începe cu ordinea spirituală, cu promovarea tuturor valorilor creatoare, cu restabilirea demnității umane. Ori, acest lucru nu este posibil fără dragoste, fără eroismul purității, fără luciditatea marilor cuceriri ale spiritului. Numai prin acestea omul își găsește rezolvarea problemelor economice și social-politice.” (Ernest Bernea, Criza Lumii Moderne, Ed. Predania, 2011, p. 62)

    Dacă nu am fi prea adânc zguduiți de absurditatea evenimentelor ce le trăim în aceste zile, am putea crede că am redescoperit fabula cea care  ne-a salvat în vremurile de cruntă și dureroasă amintire !

     Am trăit un decembrie însângerat de jertfa celor total nevinovați, prinși și atunci între interese străine și apriga noastră dorință de LIBERTATE , pentru ca după 35 de ani de zbucium să fim din nou obligați să recurgem la ”fabulă” ca singura formă de exprimare a strigătului de neputință ?! 

   Profetul Neamului nostru, Mihail Eminescu, mărturisea la 3 august 1879 , în Scrierile Politice, Volumul ”PE MINE MIE REDĂ-MĂ ”, situația ce devine astăzi, din păcate, mai adevărată ca oricând :

  ”  Caracterul obștesc al luptelor din viața publică a românilor e că în mare parte nu sunt lupte de idei, ci de persoane, că cei mai mulți, în deplină necunoștință de ceea ce combat,dau într-un principiu oarecare c-o orbire și c-un curaj demn de-o cauză mai bună, condamnă ceea ce nu cunosc, batjocoresc ceea ce nu vor să cerceteze, trezindu-se prea târziu c-au fost induși în eroare de ambițiile vreunei gaște și că a lovit într-o țintă pe care ar fi respectat-o dacă și-ar fi dat osteneala de-a o privi mai de aproape.

   Dacă un om e la noi într-adevăr atît de nefericit să profeseze o serie de idei, nu o listă de persoane, e în pericol de-a-și vedea ideile întoarse și răsucite de adversarii lui, pretinși politici, după placul acestora, va vedea trăgându-se din ele concluzii nemaiauzite, cari lui nici prin minte i-au trecut vreodată, și în fine se va vedea citat înaintea opiniei publice după șoapte, după calomnii acreditate prin repetarea papagalicească din partea celor ușori, nu însă în virtutea unor enunțuri sau fapte determinate, cari pentru toată lumea rămân aceleași. Căci în aceste discuții nu e cestiunea de-a afla adevărul, ci din contra de-a acredita un neadevăr, nu de logică, ci de eristică; cestiunea e de a taxa pe adversar de ceea ce vrei să-l taxezi, potrivească-se epitetul sau nu. Aparența ține locul adevărului, înduplecarea locul convingerii.

   Unei asemenea maniere de-a vedea avem noi a mulțumi titlul de reacționari. În zadar am protesta, în zadar am cere să ni se probeze o singură tendență reacționară în înțelesul adevărat al cuvântului, adecă tendența de-a ne-ntoarce la teocrația și feudalismul evului mediu, în zadar am dovedi că nici prin vis nu ne-a trecut de-a fi ceea ce ni se impută că voim a fi și că faptele noastre toate sunt contrarie acelei aserțiuni gratuite, adversarii noștri dacă n-au minte, au cel puțin o gură, o gură ce pare a-și fi arogat pe seamă-și atribuțiunile tuturor celorlalte calități intelectuale pe care natura obicinuiește a le dărui oamenilor.

   Dacă nu voiești să crezi fără a cerceta, dacă nu juri că frazele apocaliptice, plivite din discursurile revoluțiilor franceze, sânt adevăruri absolute, nu meriți a ședea alături cu unicii naționaliști, unicii români, unicii patrioți, cari se bucură de privilegiul de-a fi monopolizat pe seama lor toate ideile mari și frumoase. Ei singuri au dreptul de-a face paradă cu patriotismul lor, căci dacă n-ar face atâta măcar, ar ști sau ar putea să facă altceva mai folositor?

   Dacă cineva se uită la teapa obicinuită a roșiilor (liberalii n.a.), la Mihălești, Pătărlăgeni, Fundești etc., se întreabă cu drept cuvânt: mai au acești oameni și alt merit, altă rațiune de-a juca vrun rol în viața statului decât pe acela că s-au întâmplat să fie români? Cam de contrabandă români, nu-i vorba, dar la aceasta se reduce toată îndreptățirea lor de-a figura în viața publică a statului.

   Iată cărui soi de oameni avem a mulțumi epitetul de reacționari, iată oamenii esperimentelor cărora avem a mulțumi trista stare în care a ajuns astăzi.

   Domnia absurdă a frazei a mers atât de departe încât ei înșii și-au deschis ochii și merg pe calea pe care odinioară o numeau reacționară.” (Ed. Societății „Soroc” S.R.L., București-1991, p. 134-135)

     Orice asemănare cu situația actuală a României ... nu este deloc întâmplătoare !

      Dumnezeu să ne ajute să nu facem aceleași greșeli !

 

                        GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU

 

21 DECEMBRIE 2024












Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu