joi, 3 aprilie 2025

Alexandru Stanciulescu-Barda - MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ..., DOAR O VORBĂ.....!

 



SĂ NU NE PLÂNGEM!

- SF. CONSTANTIN SÂRBU -

 

 

„Multă lume este azi bolnavă”

 

Azi, ca și atunci, omenirea este măcinată de boli. Dar mai există și o altă lepră, cea a păcatului, un aspect foarte urât din ființa noastră. Iar, spre a scăpa de el, trebuie să fim cu luare aminte să se altoiască ființa omului cu puterea lui Dumnezeu. Cum este posibil să fie izbăvit de păcat? Iisus a zis: „Duceți-vă și vă arătați preoților!ˮ. Să facem așa, să ne apropiem de Sfintele Taine.

 

Multă lume este azi bolnavă. Oamenii au însă alte condiții, se duc la doctori, se îngrijesc. Dar de multe ori întâlnim câte un doctor care spune: „Eu l-am îngrijit pe bolnav, dar Dumnezeu l-a vindecatˮ. Celebrul chirurg Christiaan Barnard[1] mărturisește că se roagă înainte să intre în operație, dar mai ales se roagă după ce pacientul a fost salvat, mulțumind lui Dumnezeu pentru ajutor. Recunoștința este o floare rară. Este vorba de un îndoit sentiment: față de cel care face binele, de binefăcător, și mai ales față de Dumnezeu, Care de fapt acționează prin binefăcător (…).

 

Puterea nu vine de la om!

 

Oare, tu aduci, cu vie recunoștință, inima ta și dăruiești gândul tău lui Dumnezeu? Sau încă mai crezi că puterea vine de la om? Hristos i-a slujit pe toți, a mărturisit că a venit în lume nu ca să I se slujească, ci să slujească. Și a mulțumit Tatălui pentru tot, L-a proslăvit în clipele dramatice din Ghetsimani. Dacă ai înțelege și tu rostul bolii, al necazului, al durerii, al suferinței, nu te-ai mai plânge!

 

„Când Te-am chemat, m-ai auzit, Dumnezeul dreptății mele! Întru necaz m-ai desfătat!ˮ (Psalmi 4:1), spune psalmistul. Suferințele pot deveni izvor de putere și de tărie și aici, și în veșnicie. Domnul Iisus cum Și-a purtat cununa de spini? Te-ai gândit că prin aceasta îl învață pe om să fie fericit? În clipele cele mai chinuitoare, Iisus este fericit pentru că S-a supus voii Tatălui: „Facă-se voia Ta!ˮ (Matei 26:42). Ce rugăciune puternică cuprind aceste câteva cuvinte: „Doamne, facă-se voia Ta!ˮ. Dacă ai ajunge la această înțelegere, ar veni și recunoștința.

 

Bine e ca pentru toate ale tale să-ți ridici mintea și inima și să mulțumești lui Dumnezeu. Căci gândurile și inima ta sunt mult mai de preț înaintea lui Dumnezeu decât sângele țapilor și al caprelor.

 

[1] Christian Neethling Bernard (1922-2001) chirurg sud african, autor, în 1967, al primului transplant de inimă din istoria medicinei.

 

(Extras din Revista Atitudini Nr. 89, dedicată Sf. Constantin Sârbu

 

 

 

DRAGOSTEA NEMASURATA

- Fericitul Trifon Turkestanov -

 

Cât ne esti de aproape în zilele de boala; Tu Însuti vii sa-i cercetezi pe cei bolnavi, Tu Însuti Te apleci asupra patului de suferinta si inima atunci se face cu Tine dimpreuna-graitoare. Tu sufletul ni-l luminezi cu pace în vremea grelelor mâhniri si suferinte, Tu ne trimiti neasteptata ajutorare. Tu esti Acela ce ne linisteste, Tu – dragostea care ne cearca si ne mântuieste, Tie cântare Îti aducem: Aliluia!

 

Fericitul Trifon Turkestanov, Cunoasterea lui Dumnezeu prin mijlocirea firii vazute, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, cap. Acatist de Multumire „Slava lui Dumnezeu pentru toate†, p. 131-132

 

 

 

NISIPUL

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

         Vicleanul diavol cauta sa ne împrastie rugaciunea cum ai împrastia o mâna de nisip, dupa cum si cuvântul ei l-ar dori sa fie tot ca nisipul, neînchegat, fara vlaga, adica lipsit de vapaia inimii. De asemenea, rugaciunea poate fi ca o casa construita pe nisip sau ca o casa construita pe stânca. Construiesc pe nisip cei ce se roaga fara credinta, împrastiat, cu raceala. O asemenea rugaciune se risipeste de la sine si nu-i aduce nici un folos rugatorului. Construiesc pe stânca cei care, atât timp cât dureaza rugaciunea, tin ochii atintiti spre Dumnezeu, rugându-I-se asa cum s-ar ruga unei persoane vii, vorbindu-I fata catre fata.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 14

--

Pr. Alexandru Stanciulescu - Barda ,
Parohia Malovat , jud. Mehedinti, Romania
tel. 0724 998086




RELAȚIA BOLNĂVICIOASĂ DUHOVNIC-UCENIC

- PR. VARNAVA IANGOS -

 

Singurul care mântuiește este Hristos

Omul își trăiește adeseori singurătatea ca pe un simptom al păcatului său. Când simte că alții au profitat de el și l-au nedreptățit, se izolează și își plânge de milă. Apoi se refugiază în Biserică și se agață de duhovnic pentru a scăpa de singurătate.

Dacă duhovnicul răspunde și îi îndreptățește infirmitatea și nesiguranța emoțională, va face din el o „ființă nevinovată”, pe care o va adora și căreia i se va închina. În loc să-și întoarcă dorirea spre chipul lui Hristos, el va nesocoti foamea și setea existențială profundă ale sufletului său, anulând posibilitatea de a se maturiza și de a trăi relația sa personală cu Mântuitorul Hristos.

Orice duhovnic, pedagog sau terapeut, care strivește existența altuia, folosindu-se de imaturitatea și nevoia sa emoțională, nu este vrednic de încredere. Cel care dorește cu adevărat să vindece pe cineva, atunci când este necesar, nu va ezita să fie aspru cu acela, după caz, și chiar să-l îndepărteze de el, pentru a realiza un echilibru sănătos al relației. El este dator să-i accentueze faptul că nu el îl va mântui, oricât l-ar răsfăța. Singurul care mântuiește este Hristos.

 

Nu trebuie cultivată interdependența între duhovnic și ucenic

Omul trebuie să înțeleagă că este singur în viață. Mântuirea este o chestiune personală. Duhovnicul trebuie să-l povățuiască cât poate de bine, dar nu trebuie să devină deconectorul lui, piedică în formarea lui duhovnicească. Pentru a avea o relație duhovnicească sănătoasă, nu trebuie cultivată interdependența între duhovnic și ucenic.

De câte ori nu se ascund oamenii în spatele așa-zisei ascultări și profită de ea ca să poată spune duhovnicului: „Ești slujitorul meu, la dispoziția mea și oricând voi vrea, îmi vei împlini nevoia!”. O asemenea atitudine nu se poate să fie spre vindecare sufletească și nici îndrumare duhovnicească nu poate fi. Ea este, mai degrabă, imaturitate și lipsă de discernământ.

Ceea ce avem nevoie mai presus de toate este să fim educați, în așa fel încât să dobândim un cuget „bărbătos”, ca să putem răbda șederea „față către față” cu păcatul. Tot ceea ce ne poate oferi duhovnicul este să ne dea nădejde, nu o nădejde omenească, ci nădejdea pe care Hristos Însuși o dă. Rolul duhovnicului este să ne îndemne: „Vino la Hristos! El te iubește! Lasă-te în grija Lui! Nu eu sunt salvatorul tău, Hristos este izbăvitorul tău!”.

 

Dependențele bolnăvicioase din relațiile sentimentale

O dependență similară bolnăvicioasă poate apărea în orice fel de relație sentimentală. De multe ori în cupluri, bărbatul și femeia sunt atașați unul de celălalt și interdependenți. Nu poate exista sănătate și echilibru într-o astfel de relație. Nu poate exista dragoste adevărată. Fiecare trebuie să stea în fața lui însuși, să-și încredințeze viața iubirii lui Dumnezeu și să spună: „Eu și Dumnezeu suntem singuri pe lume!”.

Altfel, nu va putea sătura foamea și setea adâncă a sufletului său, nu își va găsi odihnă. Și, în curând, va începe să caute alternative, trădându-și partenerul.

În relațiile umane, apar conflicte complexe intense, pentru că oamenii se idolatrizează reciproc. Se recunosc unul în celălalt și își dau sens unul prin celălalt, nefiind conștienți de cât și ce pot aștepta unul de la celălalt. Într-o relație echilibrată, cei doi nu se confundă, nu se asimilează unul pe celălalt. Fiecare își păstrează unicitatea și diversitatea, respectând unicitatea și diversitatea celuilalt.

 

(Extras din cartea „Fericirile, Răspunsul dat lumii”, de Pr. Arhim. Varnava Iangos)

 

 

 

CONVERTIREA UNUI MUSULMAN LA ORTODOXIE

 

„Mulţi ani am fost un musulman”

Daniel, spune-ne despre povestea ta.

 

Mulţi ani am fost un musulman ca şi soţia şi copiii mei. M-am născut în Anglia, dar am călătorit mult prin ţările islamice. Ştiam şi cultura britanică, şi cea islamică. Am trăit în Arabia Saudită unde am studiat teologia şi am contribuit la misiunea islamică printre muncitorii străini. Am petrecut o vreme şi în Afghanistan sub stăpânirea talibană, apoi în Pakistan, şi în regiunea pakistaneză a Kashmirului. Am petrecut un timp şi în Bosnia.

 

În anii din urmă am trăit împreună cu familia mea în Londra, unde cu ceva vreme înainte, devenisem unul dintre reprezentanţii islamului într-o binecunoscută organizaţie inter-religioasă, dedicată păcii. În ultimii doi ani am fost consilierul pe probleme islamice a mitropolitului de Canterbury.

 

Puterea Noului Testament

Ce te-a dus către Hristos?

 

Prima dată, când am avut dorinţa de a studia Noul Testament în detaliu, a fost când mă aflam în faţa Kaabei, în Mecca – am trăit o vreme acolo. Literatura creştină este strict interzisă în Arabia Saudită şi multe situri de internet sunt blocate. Dar cu dezvoltarea comunicaţiilor moderne, nu a fost greu pentru cei care caută Cuvântul lui Dumnezeu.

 

După un timp am încercat să conving un american, care lucra în capitala Saudită, să se convertească la Islam. Când am vorbit cu el (era creștin), a răspuns cu mult curaj şi convingere. Am fost surprins de curajul său, fiindcă în Arabia Saudită cineva care predica creştinismul, poate fi cu uşurinţă ucis. Conversaţiile cu Creştinii de acolo erau foarte importante pentru mine. Fiind asociat misiunii islamice în Arabia, am întâlnit mulţi străini, şi întotdeauna am remarcat că în majoritatea cazurilor, oamenii se converteau la islam, nu pentru că ar fi fost dorinţa lor liberă. Ci doar pentru a putea continua să muncească în Arabia şi pentru a obţine o scutire de taxele impuse pe non-musulmani.

 

Adevărul e că salariile non-musulmanilor sunt mai mici decât ale musulmanilor, din cauza necesităţii de a plăti o taxă specială impusă de Mohamed. Salariile creştinilor sunt mici, şi unii se convertesc ca să mai câştige nişte bani. Dar majoritatea celor care se întorc în ţările lor de origine, imediat renunţă la islam.

 

„Ortodoxia era cea mai aproape de mine”

Am început să explorez creştinismul din ce în ce mai mult şi, treptat, am intuit superioritatea acestuia faţă de islam. Am întâlnit pentru prima dată Ortodoxia în Sarajevo, capitala Bosniei. Din nefericire, preoţii din Sarajevo nu vorbeau engleză şi nu am putut exprima ce aş fi dorit. După ce am aşteptat să treacă un grup de imami, am intrat într-o biserică sârba şi am simţit privirea uluită a unui preot sârb, văzându-mă făcând semnul crucii în felul ortodox şi că am făcut o metanie la pământ. Am ştiut atunci că ortodoxia era, dintre toate confesiunile creştine, cea mai aproape de mine.

 

Am studiat creştinismul şi ortodoxia şi mai profund, citind cărţi şi văzând filme, apoi am văzut filmul Ostrov. Încet, am decis să întreb despre Botez în Biserica Ortodoxă Rusă.

 

Creștini în ascuns

În sfârşit auzim despre creşterea propagării misiunilor creştine în ţări musulmane. Este ea considerabilă în aceste ţări?

 

Mărturisesc că mulţi sunt creştini în secret în Arabia Saudită. De câteva ori, eu însumi am întâlnit oameni care erau creştini şi ascundeau aceasta. Trebuie să înţelegem că în multe din aceste ţări majoritatea musulmanilor se duc la moschee, nu datorită credinţei lor care i-ar încuraja, ci din cauza obligaţiei şi presiunii de către lege şi obiceiuri. Vizita la moschee devine obositoare. Musulmanii de azi sunt mai degrabă mai puţin religioşi decât crede lumea creştină. În ţările musulmane sunt multe moschei unde se rostesc rugăciuni de cinci ori pe zi, dar în afară de vineri nimeni nu merge la moschee, nu veţi vedea mai mult de cinci oameni într-însele, ba mulţi nu se duc nici vinerea.

 

Unii se duc în timpul Ramadanului, după care dispar cu toţii până anul următor. Însă oamenii caută adevărul în ţările musulmane, şi tocmai de aceea misiunile creştine vor creşte. Majoritatea promovează creştinismul printre prieteni, ba chiar şi prin programe de televiziune sau internet. În general mulţi musulmani se distanţează de islam şi asta e mai vizibil în ţările vestice.

 

În Anglia mulţi se convertesc la Creştinism. În biserica anglicană, musulmanii care s-au convertit sunt estimaţi la o sută de mii de oameni. Mulţi dintre ei sunt pakistanezi. Au propriile lor biserici şi sunt forţaţi să se ascundă din cauza pericolului represaliilor din partea musulmanilor. Există şi arabi, şi bengalezi convertiţi, mulţi se convertesc prin căsătoriile mixte.

 

Toleranța creștinilor cucerește

Recent în presă au fost cazuri despre creşterea islamului în ţările vestice, ba chiar au afirmat că numărul musulmanilor îl va copleşi pe cel al creştinilor. Pare ciudată afirmaţia lor că numărul musulmanilor ar fi mai mare decât cel al capacităţii moscheilor lor! Care este adevărul?

Tinerii au părăsit efectiv islamul, chiar dacă cu numele se numesc musulmani. În moschei ei nu găsesc limbaj comun cu imamii din Pakistan sau Bangladesh. Mulţi se ruşinează de islam din cauza terorismului. Consiliile noastre inter-religioase investighează prezenţa în moschei (unde se pot întâlni doar copii care îşi aduc părinţii, copii care odată ce cresc dispar din practica religioasă), şi ştim bine care este adevărul, alarmant pentru islam. Însă, a-l prezenta ca pe o forţă, avantajează unii oameni. Creştinismul oferă o alegere liberă şi un climat de toleranţă, pe când islamul este incapabil să treacă acest test.

 

Sunt mulţi musulmani care se convertesc la Creştinism în Marea Britanie?

 

Pe de o parte sunt foarte mulţi, asta întâmplându-se fără nicio publicitate. Conform majoritatea şcolilor islamice, orice apostat de la islam ar trebui executat, chiar dacă marii imami ai moscheilor celor mai importante din Londra spun că aceştia nu pot fi executaţi pentru apostazie de la islam.

Totuşi, pe de altă parte, putem spune că sunt prea puţini, pentru că mulţi musulmani abandonează pur şi simplu credinţa lor şi devin necredincioşi. Necredinţa este o boală comună tuturor. Unii musulmani încearcă să prezinte ateismul şi absenţa religiei ca fiind caracteristice civilizaţiei creştine, dar musulmanii înşişi, chiar mai mult decât creştinii, îşi pierd credinţa în lumea vestică...

 

(Fragment dintr-un interviu realizat de părintele Nicholas Savtchenko, de la Biserică Adormirii din Londra, publicat și în Revista Atitudini

--

Pr. Alexandru Stanciulescu - Barda ,
Parohia Malovat , jud. Mehedinti, Romania
tel. 0724 998086



ARBORELE NEAMULUI OMENESC

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

Neamul omenesc este maretul arbore sadit de Dumnezeu si crescut pe pamânt, ale carui ramuri îl acopera pe tot întinsul lui. Dumnezeu, cu neasemuita Sa întelepciune si bunatate, a altoit pe batrâna, uscata tulpina a lui Adam cel cazut o tulpina tânara, viguroasa – pe Iisus Hristos Domnul, din care îsi trag începutul crestinii, ca ramura a aceluiasi arbore. În arbori aflam viata pamânteasca, vegetala. În neamul crestinesc – viata lui Hristos, cereasca, duhovniceasca. Calitatile si potentialul spiritual al adevaratilor crestini trebuie considerate ca fiind ale lui Hristos Însusi. Gândul lui Hristos îl avem (cf. 1 Corinteni 2, 11), spune Apostolul despre adevaratii crestini. În acelasi sens trebuie privite si virtutile, ca roade ale harului lui Hristos. Crestinii care nu vietuiesc crestineste sunt ramuri uscate pe tulpina care vine de la Hristos. Si „orice mladita care nu aduce roada întru Mine El (Tatal) o taie si o arunca în foc” (cf. Ioan 15, 2 si 6). Pagânii sunt o ramura nerenascuta (prin Botez), neînsufletita, ramasa pe tulpina uscata a lui Adam. Prin credinta, vor deveni si ei un altoi pe o ramura vie sanatoasa, pe trupul Bisericii, al lui Hristos.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 80.

 


 

ILUMINATUL STRADAL

- Sfantul Inochentie al Odessei -

 

Lumina harului nu se aseamana cu lumina întelepciunii pamântesti care, ca lumina lampilor de strada, lumineaza în vremea noptii, dar nu încalzeste deloc, nefiind în stare a da viata nici macar unui firicel de iarba. Dimpotriva, unde straluceste harul lui Hristos, acolo întreaga fiinta a omului se schimba si ajunge într-o asa stare, precum natura în vremea primaverii. Atunci însusi omul simte ca se petrece ceva neobisnuit cu el, ca se apropie de un fel de înnoire si regenerare.

 

Sfantul Inochentie al Odessei, Intelepciunea dumnezeiasca si rosturile naturii, traducere de patriarhul Nicodim Munteanu, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 42

 

 

 

CANTAREA DE DIMINEATA

- Sfantul Teofan Zavoratul -

 

Laudati-L pe Domnul dimineata, fii ai Bisericii. În toata dimineata sa Îl slavoslovim pe Cel Bun si sa ne închinam Lui, Celui ce a rânduit luminatori spre stapânirea zilei si spre stapânirea noptii.

Valul noptii s-a ridicat, si peste faptura a stralucit lumina lui Dumnezeu; aratarea diminetii îi desteapta pe cei ce dorm. Lumina Ta, Doamne, sa lumineze inimile noastre.

Tu Însuti, Doamne al nostru, învata-ne sa Te slavoslovim si pune în sufletele noastre viata, si precum ne-ai scos dintru întuneric, tot asa izbaveste-ne si de gheena.

Dupa mila Ta, hraneste-i pe fiii Bisericii, ce s-au lipit de Tine. Mila Ta sa ne fie aparatoare, Doamne al diminetii si al amurgului.

 

Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 150-151





TREPTELE DE SFINȚENIE ALE CUV. IOAN SCĂRARUL

- SF. ILARION FELEA -

 

Sfântul Părinte Cuv. Ioan Scărarul

Patria lui de naștere duhovnicească era Palestina, iar patria lui de trăire și desăvârșire duhovnicească era muntele Sinai, pe înălțimea căruia prorocul Moise a primit de la Dumnezeu tablele cu cele zece porunci. Sfântul Ioan, numit Scărarul, s-a născut pe la 525. Părinții i-au dat o creștere îngrijită, iar el de copil avea înclinare spre învățătură.

 

Din fragedă tinerețe, de la 16 ani s-a hotărât să-și închine viața slujirii lui Hristos și a plecat la muntele Sinai, unde o mulțime de călugări trăiau prin mănăstiri o viață de smerenie, de ascultare, de înfrânare și de rugăciune. Aici, fără să-și arate știința de carte, s-a făcut ucenic smerit al unui îmbunătățit părinte duhovnicesc, cu numele Martirie, până pe la 560, când povățuitorul său a murit.

 

Atunci Ioan s-a retras în liniștea sihăstriei de la Thola, din apropierea muntelui Sinai, unde a stat 40 de ani în focul dragostei către Dumnezeu.

 

Vestita carte „Scara”

Aici a scris vestita lui carte Scara, care prin învățăturile ei înțelepte suie până la cer pe cei ce le urmează.

 

De aici numai sâmbăta și duminica venea, o cale lungă, la cea mai apropiată mănăstire, ca să asculte sfânta slujbă și să se împărtășească cu Sfintele Taine. Apoi iarăși se întorcea în singurătate. Tot timpul și-l petrecea în citirea Sfintei Scripturi și a Sfinților Părinți ai Bisericii. Iar dacă întâlnea sau se abătea pe la el câte un creștin, îl sfătuia să trăiască după poruncile Evangheliei.

 

În plăcerea lui de a povățui oamenii pe calea mântuirii, unii pustnici ziceau că-și pierde vremea cu vorbiri deșarte umblând după laude de la oameni. Atunci sfântul s-a osândit singur la tăcere și un an de zile nu a mai rostit niciun cuvânt. Văzând că au greșit, călugării și-au cerut cu lacrimi în ochi iertare de la el. Și pe la anul 600, toți pustnicii și călugării de la muntele Sinai l-au ales să le fie părinte și povățuitor, adică stareț. Slujba aceasta și-a împlinit-o ca nimeni altul, până la 30 martie 605, când a murit în sihăstria de la Thola, având 80 de ani, dintre care 65 în călugărie. (Unii pun viața lui între anii 579-649).

 

O comoară de învățături

Sfântul Ioan Scărarul a fost un mare trăitor și părinte duhovnicesc, un mare duhovnic, un neîntrecut cunoscător și îndrumător de suflete. De aceea Biserica l-a trecut în ceata sfinților, închinându-i ziua de 30 martie și duminica a patra din Postul Paștilor, ca viața și învățătura lui sfântă să fie o chemare și un îndemn pentru toți creștinii, la o trăire după voia lui Dumnezeu.

 

Adânca înțelepciunea minții și a inimii acestui stareț este cuprinsă în minunata lui carte de învățături duhovnicești, numită Scara, de la care i-a și rămas numele de Scărarul. (Se mai numește și Ioan Scolasticul pentru multa lui învățătură duhovnicească și Ioan Sinaitul pentru că cea mai mare parte a vieții sale și-a trăit-o pe muntele Sinai).

 

În cartea aceasta, numită și Scara către Rai, în 30 de cuvântări, Sfântul Părinte Ioan învață că de la pământ și până la cer, la Dumnezeu, se ridică o scară din 30 de trepte, asemănătoare scării lui Iacob din Vechiul Testament pe care se coborau și se suiau îngerii lui Dumnezeu (Fac. 28:10-17). Treptele acestei scări duhovnicești sunt treptele desăvârșirii sufletului.

 

Cele 30 de trepte de sfințenie

Cea dintâi treaptă care ajută pe creștini să se ridice de la pământ, este lepădarea de lume și de sine, renunțarea la tot ce e făptură trecătoare. Precum ne învață și Mântuitorul: «Cine voiește să vie după Mine, să se lepede de sine ...». Lepădarea de lucruri, de patimi și de neștiință, aduce cu sine stăpânirea de sine și mântuirea. Iar cine a pășit pe treapta întâi, să nu se întoarcă înapoi.

Treapta a doua este neîmpătimirea, dezlipirea fără mâhnire și fără părere de rău de toate cele văzute. Se aseamănă cu ieșirea lui Lot din Sodoma.

Treapta a treia e înstrăinarea de tot ce lucrează împotriva mântuirii sufletului. Despărțirea de toate patimile „ca pe gând să-l facă nedespărțit de Dumnezeu”. Despărțirea de patimi ne face nedespărțiți de Dumnezeu.

Treapta a patra e sfânta și fericita ascultare de Hristos, mormântul voinței și învierea smereniei. Adică supunerea voinței până la moarte, voinței lui Dumnezeu. Precum copacii bătuți de vânturi își întind rădăcinile mai în adânc, „așa și cei ce petrec în ascultare, tari și neclătinate suflete au”.

Treapta a cincea e pocăința, întoarcerea de la păcat la virtute, fiica nădejdii și lepădarea deznădejdii. În pocăință nimeni nu trebuie să se deznădăjduiască, ci să-și altoiască sufletul în dragostea lui Dumnezeu. Ea trebuie să fie îndemnul și mijlocul cel mai puternic al pocăinței. Pe treapta pocăinței se curăță cele cinci simțuri. Și prin munca cea de voie, de munca cea fără de voie scăpăm.

Treapta a șasea e pomenirea morții, frână contra păcatului. Teama de moarte e semnul greșelilor nepocăite.

 Treapta a șaptea e plânsul cel de bucurie făcător. Lacrimile de pocăință spală întinăciunile sufletului.

Treapta a opta e nemânierea. Mânia e tulburarea, aprinderea și fierberea sufletului. Pricinuiește gălbinare, slăbire, îndrăcire și chiar moarte. Contrara mâniei este blândețea, dragostea.

 Treapta a noua e oprirea de la pomenirea de rău. Pomenirea de rău este vierme al minții, înstrăinare a dragostei și semn de răutate.

  Treapta a zecea e negrăirea de rău. Grăirea de rău, clevetirea, este lipitoare ascunsă care suge și prăpădește sângele dragostei.

  Treapta a unsprezecea e tăcerea, înfrânarea limbii, maica rugăciunii, cercetătoarea gândurilor. Prietenul tăcerii se apropie de Dumnezeu și în taină cu El vorbește. Apa cu garduri se oprește, iar limba cu înfrânare se leagă.

    Treapta a douăsprezecea e oprirea de la minciuni, căci minciunile mânjesc sufletele, risipesc evlavia și cultivă fățărnicia.

     Treapta a treisprezecea e paza de trândăvie, că trândăvia e slăbănogirea sufletului, slăbirea voinței, somn și căscătură. Ea se cere înlocuită cu faptele cele bune.

    Treapta a paisprezecea e înfrânarea pântecelui, prin post. Îndrăcirea, lăcomia și nesațiul pântecelui, deschide ușa patimilor și pricinuiește căderea omului.

            Treapta a cincisprezecea e curățenia, nestricăcioasa curățenie. Fugi de locurile căderilor. Patimile și lucrurile sunt iubitoare de întoarcere. Fugi de Egipt (locul patimilor), fără întoarcere înapoi, că Moise multe a pătimit acolo, în lume[1]. Desfrânarea pângărește trupul, curățenia e casa lui Hristos.

            Treapta a șaisprezecea e neiubirea de argint. Iubirea de argint e un tiran cu mii de capete, rădăcina tuturor relelor. Iubitorul de argint, în loc să se închine la Dumnezeu, se închină la chipuri cioplite.

            Treapta a șaptesprezecea e neagoniseala și negrija. Cine scapă de grija agoniselilor, spre cer fără de materie călătorește.

            Treapta a optsprezecea e nesimțirea sau moartea minții fără de Dumnezeu, înainte de moartea trupului.

           Treapta a nouăsprezecea e a sfintei atenții la somn și la cântările de psalmi.

            Treapta a douăzecea e privegherea cu trupul în rugăciuni, citiri, lucrări. Somnul mult împietrește și orbește sufletul.

            Treapta a douăzeci și una e buna îndrăzneală (bărbăția). Cine se teme de Dumnezeu nu are temere.

            Treapta a douăzeci și doua e a lepăda slava deșartă, mama mândriei și a necredinței. „Mare lucru este a lepăda din suflet lauda oamenilor, dar mai mare pe lauda dracilor”.

            Treapta a douăzeci și treia e a lepăda mândria cea fără de cap și cea mai din urmă sărăcie a sufletului. Lepădarea mândriei înalță sufletul prin smerenie.

            Treapta a douăzeci și patra e blândețea, contrara răutății. Lumina de dimineață aleargă înaintea soarelui, blândețea înaintea smeritei cugetări.

            Treapta a douăzeci și cincea e smerita cugetare, pierzătoarea patimilor. Mândria din îngeri face draci, smerenia minții și a inimii din draci face îngeri. De aceea, fie-ți chipul, umbletul, haina, casa, vorbirea și vasele din casă semne de smerenie. Fără darul prorociei și al minunilor ne putem mântui – nimeni nu o să ne întrebe la judecata din urmă dacă am prorocit, am vorbit în limbi sau am făcut minuni – dar fără smerenie nu se mântuiește nimeni.

            Treapta a douăzeci și șasea e deslușirea gândurilor, a patimilor și a faptelor bune, prin știința cea neîntinată și nerătăcită, care ne duce la adevărul cel mântuitor.

            Treapta a douăzeci și șaptea e sfințita liniște a sufletului și a trupului, domolirea năravurilor, a simțurilor și a gândurilor. Cine iubește liniștea și pacea, închide gura.

            Treapta a douăzeci și opta e rugăciunea, vorbirea, împăcarea și unirea omului cu Dumnezeu.

            Treapta a douăzeci și noua e desăvârșirea și învierea sufletului, ajungerea la nepătimire, la hotarul înfrânării, la împlinirea virtuților, la intrarea în cămara de nuntă a palatului ceresc.

            Treapta a treizecea e legătura tuturor virtuților și a treptelor prin credință, speranță și iubire, care deasupra tuturor arată pe Dumnezeul dragostei.

 Scara și anii Mântuitorului

Acestea sunt cele treizeci de trepte ale Sfântului Ioan Scărarul. Ele închipuie cei 30 de ani din viața ascunsă a Mântuitorului înainte de a se boteza în Iordan. Ele ne cheamă să le urcăm cu sârguință, până vom ajunge la starea de bărbat desăvârșit, la măsura deplinătății lui Hristos (Efes. 4:13), la Dumnezeu, întru care este lauda, puterea și pricina bunătăților care au fost și care vor fi întru toți vecii.

 

Scara Raiului e o carte plină de noime, care pot îndrepta și pe omul dinafară și pe cel dinlăuntru. „Că precum pâinea este decât toate celelalte bucate, mai de nevoie trupului, așa este cartea aceasta celui ce poftește mântuirea sa, decât alte cărți pământești. Și precum luna pre stele, așa cartea aceasta pe acelea le covârșește. Și precum decât celelalte simțuri care sunt în om vederea este mai luminătoare, așa aceasta este mai lucrătoare decât acelea la mântuirea omului” (Mitropolitul Veniamin al Moldovei).

 

Unul din cei mai mari scriitori ai Bisericii

Cu lucrarea aceasta, Sfântul Ioan Scărarul s-a ridicat nu numai între oamenii mari ai vremii lui, cum au fost dreptcredinciosul împărat Justinian, Sfântul Sava cel Sfințit, Sfântul Anastasie Sinaitul, Sfântul Benedict, Sfântul Maxim Mărturisitorul și alții, dar și între cei mai de seamă Sfinți Părinți ai Bisericii.

 

Pe bună dreptate s-a spus că așa după cum Sfântul Ioan Damaschin a cuprins în scrierile lui toată învățătura de credință creștină (dogmatică) a Bisericii, Sfântul Dionisie Areopagitul a cuprins în scrierile lui toată învățătura tainică (mistică) a Bisericii, tot așa și Sfântul Ioan Scărarul a cuprins în scrierile lui, Scara către Rai și Cuvânt către păstor, toată învățătura morală duhovnicească (ascetică, aspră) a Bisericii, câtă s-a putut scrie până în vremea lor.

 

Rugăciune către Sf. Ioan Scărarul

Pe temeiul acestor alese vrednicii, Icosul Mineiului îi face următoarea bine meritată icoană de laudă:

 

„Cu bunătățile tale cele dumnezeiești, ca un adevărat lăcaș lui Dumnezeu te-ai făcut pe tine, arătat înfrumusețând credința, nădejdea și dragostea cea adevărată. Ca un lucru de aur strălucitor, ca un fără de trup prin înfrânare învățându-te, ai descoperit legile cele dumnezeiești; înțelegerea, bărbăția, înțelepciunea și smerenie ai câștigat, prin care te-ai și înălțat.

 

Pentru acesta și luminându-te, prin rugăciunile cele neîncetate și înfrânându-te prin vederile cele de taină, ai dobândit lăcașurile cele cerești, îndreptătorule Ioane, părintele nostru”.

 

[1] Ca să nu se mai întoarcă la locul patimilor (în Egipt), Maria Egipteanca a petrecut în pustia Iordanului 47 ani de pocăință (în locul celor 17 ani de viață în păcate).

 

(Extras din cartea „Cuvântări la Viețile Sfinților”, vol. II, de Pr. Ilarion V. Felea

 

 

 

COPILARIA

- Arhiepiscopul Iustinian Chira -

 

Toti traim în suflet cu dorul anilor frumosi si curati ai nevinovatei copilarii. De ce nu putem ramâne oare pentru totdeauna acolo în tara copilariei nevinovate? De ce suntem alungati asa de repede din acea gradina fermecata? Oare mai exista drumuri pe care sa ne putem reîntoarce în paradisul pierdut al copilariei fericite si curate? „Daca nu veti fi ca pruncii nu veti intra în Împaratia Cerurilor”, aud raspunsul la întrebarile înfrigurate de mai sus. Blând si luminos, Hristos ne repeta acest lucru de doua mii de ani…

  

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 21

 

 

 

PASARELELE

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

„Au nu se vând cinci pasari cu doi bani? Si nici una dintr-însele nu este uitata înaintea lui Dumnezeu” (Luca 12, 6). M-am înduiosat vazând în crâng un cuibusor de pasare micuta cu puisorii mici (de culoare cenusie), vazând cu câta grija si jale piuiau barbatusul si perechea sa, iar copilasii lor asteptau un viermisor sau o musculita din ciocul mamei. Cu adevarat, nici pasarica cea mai mica nu e uitata înaintea lui Dumnezeu, El poarta grija de fiecare, hraneste si creste pe fiecare, tuturor le daruieste viata.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Spicul viu – ganduri despre calea mantuitoare, traducere de Adrian si Xenia Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2002, p. 20

--

Pr. Alexandru Stanciulescu - Barda ,
Parohia Malovat , jud. Mehedinti, Romania
tel. 0724 998086

 











Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu