Complotul
literaturii române
Alexandru
Florin Țene
1
iulie 2025
Prin anii ’60, din secolul trecut, în presa
occidentală se vehicula ideacă literatura, şi arta în general, va muri. Atâta
timp cât există omul, sufletul lui are nevoie de literatură. Literatura nu va
muri pentru că nu mai există, ci pentru că e prea multă maculatură. După ce
citisem, în perioada întunecată a comunismului prin anul 1961, „Istoria
literaturii române de la origini până în prezent” de George Călinescu, tom
editat în 1941, luat de la un prieten mai în vârstă, cu grije să nu mă
descopere securitatea comunistă, prin A. Toma, şi tezele lui publicate în
„Scânteia” şi „Gazeta Literară” am înţeles că apare un fel de fractură
antropologică în istoria literaturii noastre, un sfârşit al principiului
estetic. Acest fenomen îl încerc în prezentul secolului nostru când citesc
aberaţiile unor postmodernişti care promovează pornografia, prostituind textul.
Este vorba de o extincţie a literaturii şi de o saturaţie estetică. Aceşti
poetaşi încearcă să ridice pornografia la înălţimea artei. Mai grav este că astfel
de literatură este promovată de unii „corifei” ai literaturii române
contemporane şi revistele lor. Aceşti scriitori, în loc să promoveze frumuseţea
ideilor înţelepte, coboară, şi se mulţumesc să pună stăpânire pe lăturile
vieţii şi să inventeze o realitate respingătoare. Aceste lucrări sunt un
pericol pentru tineret, şi nu numai. Problema, şi de aceea există o
neînţelegere cu scriitorii şi cu istoricii literari, nu este de a căuta o
alternativă specifică în domeniul literaturii.
Tema literaturii reprezintă o problematică. Ceea ce
reproşez eu păzitorilor literaturii contemporane este faptul că încarnează un
mediu autoreferenţial, foarte narcisic, şi se prevalează de la un statut
imperisabil. Or, literatura, ca şi realitatea, este un concept care a fost
construit şi care poate fi, prin urmare, deconstruit. „Sfârşit” nu înseamnă că
nu mai există nimic. Problema este a ceea ce se află dincolo de acest sfârşit.
Întrebarea care se pune priveşte tipul de texte transestetice care ar putea să
succeadă rupturii dintre literatură şi pornografie, fără a recădea în nostalgia
textului pierdut al literaturii. Suntem în faţa viitorului fără să dispunem de
o povete a prezentului. Trăim în ulteriorul unei poveşti care a ajuns la
sfârşit, şi care dacă amintirea ei mai continuă, încă, să colorize conştiinţa
actuală, modul în care literatura a devenit plural, acest fapt face tot mai
evident faptul că marea istorie a literaturii occidentale îşi pierde tot mai
mult forţa şi că nimic nu vine s-o înlocuiască. Problema este întrucâtva
aceeaşi pentru istoria literaturii ca şi pentru istoria propriu-zisă. Există
literatură, la noi, de trei secole încoace, dar aceste secole nu trăiesc sub
dominaţia conceptului de istorie. Acesta a creat o continuitate care, la rândul
ei, a dat naştere ideii de evoluţie şi de acumulare. În prezent, noi spunem că
trăim în perioada cea mai bogată din punct de vedere cultural, suntem calaţi pe
secolele trecute ale bibliotecii imaginare. Există un efect al scurgerii
timpului, un efect de mistificare a istoriei literaturii în ea însăşi, care îşi
atribuie o dimensiune, o origine, un ţel, în timp ce literatura nu ar putea
avea aşa ceva.
Literatura nu aparţine istoriei literaturii. Când
Patapievici îşi scrie cărţile, el scapă de România, scapă de orice referinţă
şi spune ce a cunoscut şi simte. Nu se gândeşte la faptul că eseurile sale
merită să fie comentate. Singura care există este obsesia iluziei, a punerii în
formă a iluziei având la bază realitatea. Nu există excepţie artistică şi nici
privilegiu al literaturii – nici măcar negativă. Vreau să spun că dacă
literatura ar fi singura care ar avea de îndurat acest destin ironic al degradării
moravurilor, acest destin ironic şi funest al nulităţii, încă ar fi un
privilegiu şi o onoare, dar şi politicul, şi moralul, şi filosoficul, totul se
îndreaptă spre cel mai mic numitor comun al nulităţii. Această echivalenţă
nefericită ar trebui să ne consoleze, dar ea nu face, în fapt, decât să adauge
insignifianţei proprii literaturii faptul că aceasta nici măcar nu e singura
care este insignifiantă. Şi ea nu dispune nici de un privilegiu de esenţă şi
nici de unul de situaţie. Este tocmai ceea ce ea neagă, prevalându-se de o
istorie panegirică reconstruită, toată, spre glorificarea ei, ca şi cum
literatura română trecută ar fi asudat pentru o cât mai mare glorie a
scriitorilor promovaţi de regimul comunist, (vezi cele două „Istorii” ale lui
Ştefănescu şi Manolescu), şi de câteva excepţii contemporane care se nesupun
tocmai normei literaturii şi a esteticului, pentru a-şi afirma o predestinare
fără nimic comun cu restul. Literatura română din perioada comunistă este prea
nulă pentru a fi cu adevărat superficială, şi este prea superficială prin
promovarea realismului socialist pentru a fi cu adevărat nulă. Din păcate,
snobii culturali de astăzi, sunt, într-adevăr, legiune, dar complicitatea e
colectivă. Există o refracţie a efectului de cultură în toate moleculele
corpului social. Există o totală diluare a bulionului de cultură. Fapt e că nu
literatura nu mai poate fi disociată, azi, de discurs şi de comentariu.
Scriitorii au nevoie de ele. Şi fie se duc să le caute în altă parte, fie le
bricolează ei înşişi.
Literatura, o dată ruptă de un principiu viu al
iluziei, a devenit, pe nesimţite, o idee. Tocmai în jurul acestei idei despre
literatură, în jurul ideologiei cu privire la literatură, a unei literature
sortită ideilor sau condamnate unor forme revolute, dar care devin, pe
nesimţite, idei, tocmai în jurul acestei referinţe nepieritoare care a devenit
literatură ca idee se ţese imensa conspiraţie colectivă, o simulare estetică de
masă pe care, pentru a simplifica lucrurile, am numit-o complotul literaturii.
Cred, însă, că acest complot există cu adevărat. În literatura română de astăzi
consider că există o complicitate neavenită şi ruşinoasă, o complicitate sub
forma „delictului de iniţiere”. Mă întreb cum pot toate acestea să continue să
existe, dar se întâmplă la fel ca în toate comploturile care, în general, nu
servesc la nimic. Fantasma literaturii se perpetuează prin complicitatea
tuturor. Literatura nu este singura în cauză: la fel se întâmplă şi cu istoria, cu scena politică – misterul e al supravieţuirii, nu al dispariţiei lor.
Asta nu înseamnă că nu mai este posibil să ne lăsăm pradă regresiunii,
brutalităţii în literatură, a pornografiei. Culturalul barează anumite procese
regresive care pot deveni progresive. Ne este tot mai greu să avem acces la
evenimentul pur, la inocenţa înţelegerii textului, fiindcă culturalul înmoaie
instinctele. Literatura are legile ei. Literatura nu se compune numai din cărţi
şi biblioteci, este un aparat de percepţie şi o tehnică mentală. S-a pierdut
din vedere ideea că literatura s-a impus, în fond, ca un sistem de percepţie.
Literatura este un artefact şi, ca orice artefact, ea
trebuie să poate fi pusă la îndoială, nu, însă, pentru a regăsi o poveste, ci
în numele unei iluzii mai puternice decât a ei. În fond, tocmai existenţa
întregii acestei harababuri culturale constituie, în sine, un mister.
Literatura a pierdut noţiunea că reprezintă un artificiu, s-a naturalizat în
epoca modernă în conformitate cu ideea rousseauistă a existenţei unui
fiundament natural al omului, şi că este de-ajuns să dai deoparte iluzia
socială pentru a regăsi acest fundament. Astăzi, ea s-a metamorfozat în ideea
existenţei unei creativităţi naturale a omului, pe care este de-ajuns s-o
resucitezi. Toată lumea este capabilă să creeze, suntem, cu toţii, creatori.
Vorba aceea… românul e născut poet. Este o idee în acelaşi timp rousseauistă şi
naturalistă. Chiar şi principiul nostru de realitate se întemeiază pe aceeaşi
idee, aceea că lumea are un fundament obiectiv şi că este suficient să dai la o
parte iluzia pentru a regăsi acest fundament. La originea acestor lucruri se
află principiul egalităţii condiţiilor. Din această perspectivă egalitară,
fiecare text, carte şi mai decurând CD-uri cu cărţi, au dreptul să figureze în
biblioteci, sunt toate acolo, este democraţie absolută, transfigurare a
banalităţii. Warhol face, întrucâtva, acelaşi lucru – universalizează creaţia –
ceea ce este un mod de a spune că nu mai există creatori. Faptul că toată lumea
e cretoare produce, indiferenţa, vorba aceea… românul s-a născut poet.
Literatura, în impulsul ei de a inventa o altă scenă decât realul, nu se
amestecă cu nici un adevăr analitic. Dar imediat ce se amestecă, ea devine
oglinda acestei realităţi spulberate, aleatorii, reflexul deşeului şi al
banalităţii. Proza actuală dovedeşte, într-adevăr, prin deriva sangvinolentă a
conţinuturilor, sărăcia naraţiunilor şi exprimarea artificioasă, arată un dispreţ al prozatoruilor (nici unii poeţi nu sunt departe de acest fapt), faţă
de propriul lor instrument şi faţă de propria lor meserie, un dispreţ faţă de
textul ca atare, care este prostituat pe altarul celui mai mărunt efect
special, şi, prin urmare, faţă de cititor, chemat să figureze ca cititor
neputincios al acestei prostituiri de texte, al acestei promiscuităţi a tuturor
formelor sub alibiul violenţei. Descoperim sabotarea textului de către
scriitori şi poeţi, acest fapt întâlnindu-se cu sabotarea politicului de către
politicienii înşişi.
https://ziarulnatiunea.ro/2025/07/01/complotul-literaturii-romane/

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu