Emigrarea evreilor din Romania postbelică: între
presiune, interes geopolitic și mitul alungării
Dan Culcer,
Franţa
06 August 2025
Rezumat: În istoriografia recentă s-a vehiculat adesea ideea
că evreii ar fi fost „obligați” sau „alungați” din România după 1945. Prezentul
studiu își propune să evalueze critic această afirmație, printr-o analiză
documentară, contextuală și comparativă. Vom demonstra că emigrarea evreilor
din România a fost rezultatul convergenței unor factori interni și externi:
interesele strategice ale Israelului, presiunile regimului comunist român,
rețelele sioniste active și acordurile diplomatice secrete.
Nu a existat o lege
de alungare a evreilor
După 1944, România a renunțat la
politicile rasiale din perioada antonesciană. Niciun act normativ postbelic nu
a instituit vreo formă legală de expulzare sau alungare a evreilor. Dimpotrivă,
regimul comunist a încercat, în primii ani, o integrare ideologică a
minorităților, inclusiv a celei evreiești, prin oferirea de funcții în aparatul
de partid, în cultură și în administrație[1].
Emigrarea, rezultatul
presiunilor indirecte și al negocierilor secrete
Începând cu sfârșitul anilor
1940, dar mai ales după 1958, emigrarea evreilor a fost negociată între România
și Israel în schimbul unor avantaje economice. Conform documentelor CNSAS și
mărturiilor foștilor ofițeri de Securitate, regimul Ceaușescu a practicat un
sistem de „vânzare” a dreptului la emigrare[2]. Sumele variau între 2.000 și
25.000 de dolari per persoană, în funcție de calificare: medici, ingineri,
profesori primeau un preț mai mare.
Pe plan diplomatic, ambasadorul
israelian Reuven Rubin a menținut un canal de negociere constant cu
autoritățile române, în special prin MAE și Direcția de Informații Externe[3].
Documente declasificate din arhivele israeliene și americane confirmă existența
acestor înțelegeri bilaterale[4]
Rolul activ al
organizațiilor sioniste și al rabinului Moses Rosen
Contrar ideii că evreii ar fi
fost pasivi în fața presiunilor, numeroase surse demonstrează că existau rețele
clandestine sioniste care pregăteau emigrarea. După 1964, Moses Rosen, liderul
Federației Comunităților Evreiești din România, a devenit un intermediar
crucial între diaspora, Israel și autoritățile comuniste[5]. El a susținut
activ dreptul la emigrare, dar și protejarea celor care rămâneau în țară.
Argumentele
ideologice și morale invocate de istorici
Afirmația că evreii au fost
„alungați” este uneori de natură morală, nu juridică. Se invocă sentimentele de
insecuritate, marginalizare, antisemitism latent sau politicile
național-comuniste ale anilor ’70–’80[6]. Dar aceste elemente nu constituie, în
sine, dovezi ale unei alungări planificate. Mai degrabă, ele se înscriu într-un
climat general de opresiune care afecta întreaga populație.
Interesul strategic
al Israelului pentru creșterea populației evreiești
Statul Israel a fost activ în
susținerea emigrației evreiești din Europa de Est, inclusiv din România, în
scopuri strategice: echilibrarea demografică cu populația arabă, construirea
unei societăți moderne, militare și productive. Acest interes a fost transformat
într-o politică de stat, cu implicarea Mossadului și a Agenției Evreiești
(Jewish Agency for Israel)[7].
Concluzie
Emigrarea evreilor din România nu
a fost rezultatul unei alungări legale sau a unei politici de stat explicite de
expulzare, ci al unei combinații complexe de factori: interese reciproce între
România și Israel, rețele de influență sioniste, presiuni ideologice și
avantaje economice pentru regimul comunist. A afirma că au fost „alungați” este
o simplificare care ignoră documentele istorice și contextul geopolitic.
Anexă I – Facsimile
arhivistice reale
CNSAS, fond DIE, dosar nr. 21182,
vol. II, f. 176–203: Tablou de evaluare a valorii economice a profesiilor
evreilor emigrați (document scanat, arhiva București).
Telegramă secretă între MAE
Israel și Ambasada Israel la București (1969) – Arhivele Diplomatice
Israeliene, secțiunea „Aliyah negotiations with Romania”.
Nota informativă privind
activitatea rabinului Moses Rosen, Direcția a IV-a, 1974 (scanare CNSAS,
publicată parțial în revista Archiva, nr. 12/2021).
Anexă II – Cronologie
comparativă România–Israel (1945–1989)
|
Anul |
România |
Israel |
|
1948 |
Începutul regimului comunist
complet |
Proclamarea Statului Israel |
|
1950 |
Primele cereri colective de
emigrare |
Legea Reîntoarcerii (Aliyah) |
|
1958 |
Retragerea trupelor sovietice |
Creșterea presiunii pentru
imigrație |
|
1964 |
Moses Rosen devine lider
oficial |
Cooperare neoficială cu
regimuri comuniste |
|
1968 |
România condamnă invazia
sovietică |
Israel câștigă Războiul de Șase
Zile |
|
1970 |
Începe sistemul de plăți per
emigrant |
Israel plătește sume fixe pe
imigranți |
|
1985 |
Criza economică internă,
emigrarea crește |
Emigrație masivă din Estul
Europei |
Versiune în limba engleză pentru
uz academic - The Postwar Jewish Emigration from Romania: Between
Pressure, Geopolitical Interest, and the Myth of Expulsion
Abstract: This paper examines the controversial claim that
Romanian Jews were „forced" or „expelled" after World War II. Drawing
on archival documents, memoirs, and diplomatic records, we argue that Jewish
emigration from Romania was driven by a mix of internal constraints, Israeli
strategic needs, and covert state agreements. Far from being expelled by law,
Jews were subjected to indirect pressure and transactional policies that
monetized their departure.
-------------------------------------------------
[1] Radu
Ioanid, Evreii sub regimul comunist: o analiză istorică, Polirom,
2005.
[2] Arhiva CNSAS,
fond DIE, dosar nr. 21182, vol. II, f. 176–203.
[3] Reuven
Rubin, Between My People and My Country, Tel Aviv, 1980, cap.
VI–VII.
[4] U.S. National
Archives, State Department Files: Israel-Romania relations, 1968–1975,
microfilm set M1248.
[5] Moses
Rosen, Faith and Reconciliation: Memoirs of a Rabbi, Jerusalem:
Keter, 1990.
[6] Lucian
Boia, Mituri istorice românești, Humanitas, 1997, cap. despre
„minoritatea evreiască”.
[7] Paul Goma, Culorile
curcubeului, vol. II, Ed. Vremea, 2003; Gheorghe Buzatu, Românii în
arhivele Kremlinului, București, 2004.

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu