Magda Ursache
Întrebări
în format de răspunsuri
...și răspunsuri în format de întrebări.
Dragă Varujan Vosganian,
Nu v-aș fi scris patru scrisori, dacă n-aș fi crezut
(mai cred încă) în puterea Dvs. de a schimba ce-i de schimbat, pentru că
sunteți un scriitor care are nevoie de adevăr etic, iar Cartea șoaptelor e
amprentată etnic. Și eu vreau demnitate etică, dar și demnitate etnică.
Încerc să-mi fac ordine în minte privind evenimentele
încâlcite din lumea literară. Unul dintre ele? Numirea lui Andras Istvan Demeter
(fondator UDMR, în 1990), ca ministru al Culturii, în 23 iunie 2025, aflat
peste trei decenii pe zona instituțiilor de cultură. Din isprăvile protejatului
de Budapesta, am reținut că a smuls steagul României de pe statuia lui Avram
Iancu și i-a dat foc. Când a votat pe Constituția Ungariei, și-o fi amintit de
opinca pusă pe gâtul comunistului Bela Kun de un țăran român, în 3-4 august 1919,
acum 106 ani? Altă ispravă: în ce cimitir o fi ajuns suma de 3 miliarde lei
vechi -bani grei, zice presa- alocați restaurării Cimitirului vesel din
Săpânța, pe când era director general în Ministerul Culturii? HotNews
totalizează cinci dosare penale: de abuz în serviciu, conflict de interese
(parandărăt), dar și deținerea unei arme de vânătoare. I-o fi fost teamă lui
Adrian Artene, care l-a invitat pe Demeter la emisiunea „Altceva”, că și-ar fi
recuperat arma cu glonț Kriko, de nu i-a pus nicio întrebare incomodă? Cu un
enervant joc al mâinilor, ministrul a spus că trebuie mers cu barca, nu cu
vaporul. Și, zâmbitor, că trebuie să se „ajusteze”fonduri, iar TVA-ul să rămână
ridicat că „n-are legătură” (?!). Soluții? De unde? Caută „mecanisme”, iar „constrângerile”
i se par benefice.
Ce face cultura română? E bolnavă, tace o vreme, e
vremea muzelor tăcute. N-avem decât să scriem pentru sertar. Dacă s-ar duce pe
Marte, Andraș Demeter n-ar lua cu sine nicio carte, ci microfonul.
Dumitru Augustin Doman a urat ministrului Culturii
(atunci, Bogdan Gheorghiu) „Mulți, mulți ani de uitare!” Ministerul lui n-a mai
finanțat, în 2021, revistele de cultură care nu se aflau sub coordonare
Un.Scr.R. Să trăiască numai „Moftul român”!
Întreb, că nu știu: ce ministru al Culturii, din
lungul lor șir, o fi protestat când s-a mărit TVA la cărți, de la 6% la 11%? A
protestat Marius Chivu, pe Facebook, marți, 8 iulie: „E ca și cum ai reduce
rația de hrană destinată unei specii pe cale de extincție.” Ce să-i protejăm pe
autori, când rățoiul cu gât roșu e prioritate? 4% dintre români (cel mai mic
procent din UE) cumpără o carte pe lună. O să mai cumpărăm carte la Sfântu Ilie
Așteaptă.
Nichita Danilov scrie, în 14 septembrie, pe Facebook:
„Cultura română nu va dispărea, a spus actualul
ministru al Culturii, dlAndras Istvan Demeter, ci se va integra în atmosfera
generală de austeritate, probabil.Tva la cărți, e acum 11%.Iar dreptul de autor
9%.Cu alte cuvinte, statul ia mai mulți bani decât autorul. Fără să depună nici
un efort.E drept? Nu e drept. Ar fi bine ca statul să scrie și cărțile,
înlocuind munca și talentul scriitorului.”
Foame de carte? Las’ că trăiți și cu păcănele, și cu
tâmpizantul Las Fierbinți, care mi-a amintit de o sentință din folk-lore:
„Prostul râde și când nu e de râs.” Iar cineasta Irina Margareta Nistor anunță
că va fi „toamna filmelor de groază”, cele mai mari șanse la covor roșu vor
avea cele cu „Drácula”, accentuat astfel de intervievantă. Eu aș zice că
protagonist poate fi și premierul care taie și taie în carne (încă) vie. Și-mi
vine-n minte titlul lui Cormac Mc Carthy (Polirom, 2010), Nu există țară pentru bătrâni. Filmul, No Country for Old Men , din 2007, poate fi thriller, dar eu am văzut
în el un cântec de jale împotriva
violenței.
S-a creat cu rea știință, un gap, o falie între generații, bătrânii au devenit„ întârziați,
perimați, terminați”. Marius Ianuș le-a fixat scriitorilor, ca și cum ar fi
fotbaliști, limită de timp: să se retragă naibii după 50, maximum 60, că nu mai
performează, fiind prea conservatori de tradiție. Tradiția, „temelia temeiului”,
cum o numea Brâncuși, trebuie democratizată? Nu-i destul de europeană? Eu cred
că este. Iar solidarizarea breslei e o necesitate, contra celor care
disprețuiesc cultura (am scris destul pe tema Cultură fără cultură), chiar
în reviste de cultură sponsorizate. Ca să nu biruie suficiența, ignoranța,
lipsa de cultură.
Trecând altundeva: mai avem 200 de librării în 320 de
orașe. Locuiesc în campusul de pe Copou. Librăria (singura) a devenit un loc
unde se vindeau șampoane și tanga, apoi depozit de scaune, iar vitrina arăta
ca-n Scaunele lui Eugen Ionescu. Bine
că există Librăria Junimea, în preajma teiului eminescian.
Bibliotecile și filialele lor se desființează. Mi-a
fost dat să văd, pe lângă Gara de Nord, teancuri de cărți cu sigla uneia dintre
ele, aruncate la tomberon. Să le fi trimis unde era nevoie de ele nu s-a putut?
La biblioteci sătești? Dar mai sunt? În vacanțe, intram în magazine de țară,
unde se mai găsea câte ceva.Vreun compot de ananas sau o ciocolată de menaj.
Obligatoriu, la ce cumpăreai, ți se dădea și un fragment de carte. Vânzătorul
le forfeca, încât fiecare decupaj să coste un leu. Așa am dat peste plachete de
Petre Stoica și de Mircea Ivănescu. În pandemie, nu s-a dat voie să intrăm în
bibliotecă. Or, biblioteca nu dă naștere la epidemii, e locul cel mai curat de
pe pământ. Cărțile nu transmit viruși Covid19. Ne asigură și atipicul Bernard-Henry
Lévy, în eseul Acest virus care ne
smintește.
Înainte să recapitulez întrebările-sugestii din cele
patru scrisori (și-mi asum redundanța), trebuie să fac o precizare: poate că
sunt o ființă greu de mulțumit (ca Jeni Acterian), dar observațiile mele nu
provin din răutate, ci din „nerăutatea inimii”, ca să trimit la Psalmul 100. Nu
sunt nici ranchiunoasă, nici invidioasă, nici frustrată. Vremuri de polemică , carte apărută la Junimea, în
mai 2025, are deja nouă cronici, unde mi se recunoaște stilul publicistic
sever, dar și faptul că polemizez cu argumente pe care le găsesc solide.
Unui comentariu suburban n-am răspuns. Au răspuns
alții în numele meu. Nu accept injurii sub pălăria dreptului la opinie, nici
înjurături ...democratice. Îi iau în seamă doar pe cei care-și asumă
comentariile în nume propriu și n-aș răspunde unui individ ascuns sub
pseudonim, care împrăștie fake-news-uri. Îl urmez pe Blaga, oripilat de „țața
cea mai rea de gură, cu poalele suflecate-n brâu”, chiar dacă „ mahalagioaica”
era chiar Arghezi dezlănțuit.Violențele de limbaj sunt nescuzabile. Ileana Mălăncioiu,
într-un interviu din 2006, spunea: „Am polemizat cu Andrei Pleșu - și nu te
miri cu cine- dată fiind prețuirea pe care i-o acord.” Stilul e omul? Da. Și
cum e omul, așa-i și polemistul.
Pe urmele lui Daniel Cristea-Enache, am formulat un
decalog al scriitorului. Cele trei porunci esențiale: răbdare, credință,
iubire. Spun și eu, ca poetul Cezar Ivănescu, în Jeu d’amour (Exorcizare):
„fie să treacă de la mine/tot Răul ce mi s-a făcut!”
Revenind la Scrisorile mele deschise: în primul rând,
trebuie repetat că nu există comunitate fără comuniune. Mediul literar e din ce
în ce mai agresiv, mereu pe picior de război. Războiul nu-i ușor nici când îl
privești, iar războiul cuvintelor e cel mai dur dintre războaie. S-a ajuns să
se ceară dărâmarea „șandramalei” numite Academia Română. Unii vor nu AR , ci
SAR, academioara soroșistă a Alinei Mungiu, unde cred că intră și Marta Petreu,
după ce a descoperit că „lui Dumnezeu îi pute gura”. Mi-au plăcut poemele ei,
nu și blasfemia.
Chiar trebuie să se ardă de tot poemele lui Nichita
Stănescu, să se toace cu toporișca, așa cum s-a mai făcut, în regim legionar,
romanele lui Sadoveanu? Nu-mi plac deconstructorii de construcție, cei care fărâmă
statui. Oare V.Voiculescu, domnul cu barbă de Sfânt Vasile, n-ar merita o
statuie? Gherea are una, salvată de Ornea. Gogu Rădulescu are și el una, la
Comana, plus nume de stradă: strada Ministru Gheorghe Rădulescu.
De altfel, PCR a fost dizolvat abia în 12 aprilie
1990, iar locul a fost luat de PC. Hiba mare: valorizarea după reguli corect
politice.Troița lui Ion Lazu n-a mai fost ridicată pentru că analiști-experți
în PC au găsit fapte „nedemocratice” în existența martirilor închisorilor,
răstigniții comunismului stalinist. După Ion Lazu, 403 condeieri trecuți prin
abatoarele Jilava, Sighet, Aiud, Pitești... Ferească-ne Dumnezeu de sindromul
Stockholm, al relației bune dintre victimă și călău, când victima începe să manifeste
empatie pentru torționar, îl simpatizează, ba chiar îl scuză și-l mângâie.
Nu mi-e frică să-i taxez pe cenzori, doar dețin
tehnica naufragiului (13 ani, 1976-1989, interdicție de a publica) și nu vreau
să-mi reproșez lipsa de reacție la criza care amenință axiologia identitară, cultura
identitară, agresată imund de corecții politici cățărându-se pe vrejul de
fasole spre minunata lume nouă woke.
Naziști declarați, dar nedovediți: Eliade, Cioran ,Țuțea, respinși înainte de-a
fi citiți și înțeleși. Nu-l chema, prin subordonați, satrapul culturii române,
Suzănica Gâdea, pe Mircea Eliade la șmotru, în biroul ei, pentru „apucături
anticomuniste”, spre hazul de nehaz al scriitorilor?
N-ar fi trebuit mers pe pedeapsa excluderii din
Uniunea Scriitorilor pentru opinie diferită, gândire diferită și idei
neprimite. Sunt multe forțe de „descurajare a opiniei”, dar și voință de adevăr.
Eu nu vreau ca altcineva să decidă pentru
mine: nici AI, nici PC. Spun adevărul meu, fruct oprit (Alexandra
Hasan), măr cu prea mulți sâmburi (Adrian Alui Gheorghe). Pentru Alexandru Petria,
adevărul e „briciul care te rade singur pe gât”. Fie. Încerc să urmez
principiul lui Steinhardt: „Și ce înseamnă a-ți fi ție însuți fidel,
construcției tale de om?A nu săvârși nimic de care să-ți fie apoi scârbă sau
rușine”.
Laudele la președinți îmi rămân străine.Și trebuie
spus că membrii Uniunii Scriitoricești (Ah, Domnule Varujan Vosganian, ce util
ar fi să ne distanțăm de sigla noastră, furată de USR!) au cam făcut adicție la
IiescuConstantinescuBăsescuIohannis, acum la Nicușor Dan. Or, adicție,
dependență, vine de la addictus,
sclav al cuiva.
Nu cred că era mai bun răul socialist (am scris Comunismul cu rele și rele,
carte apărută în două ediții, la Eikon și la Contemporanul. Ideea europeană),
dar trebuia păstrat ce era, totuși, bun: edituri specializate, ca Minerva,
Univers, Meridiane a lui Modest Morariu, gratuitatea tiparului, drepturile de
autor. Și cum întreb și vorbesc neîntrebată, afirm: nu erau necesare legi
protecționoiste pentru cartea românească? Ba da.
Domnule Varujan Vosganian, Dumneavoastră spuneți că
ministrul Culturii și ICR ar trebui să se consulte cu Un.Scr. în vederea
traducerilor. De acord, dar cu cine? Cu Turcan zdrăngănind la pian, până pierde
Coiful?Alt ministru al Culturii nu știa nici de unde i s-a tras numele de
Remus. Credea că de la pruncul hrănit de o vulpiță, care era, în fapt, leoaică.
Mai sunt și cobreslași puși pe revizuiri, care declară
aberant că, dacă ai stil, ești de netradus și rămâi netradus. De-aia Eminescu
n-a... Ambasadorul SUA, Andrei Muraru din Palat, îl vede pe Eminescu „totemic
author”, un fel de totem al tribului primitiv din Carpați. Cum să sufoce stilul
poezia și proza? Stilul ar trebui să fie singurul criteriu, nu evaluările
tulburi, de grupări pe interese. Complicitatea lor a dus la liste de canonici
și de iconici, în rest–tăcere. Frenezia celor cu ambiții și pretenții e
stupefiantă. Pentru consacrare nu-ți trebuie altceva decât strategie de piar
(PR), push and pull, altfel rămâi
izolat. Ei și? Nu-mi place să mă aplaud singură. N-am chef să apar în vitrină,
cu cartea în brațe, o las să se descurce ea singură. Și nu fac nici concesii
consumismului de tip Pavel Coruț. Îmi place ce scrie Florin Iaru , dacă nu mă
gândesc că se vrea coach de
cenacliști. Rețetă pentru capodopere n-are niciun coach.
Oare n-a venit vremea să purificăm ierarhiile literare?
După ce a luat locul lui Mircea Dinescu în fruntea trebii, L.Ulici s-a dus în
Basarabia, pe Bâc, să-i avertizeze pe români: „Cu moaștele lui Eminescu și
Ștefan cel Mare nu veți intra în Europa.” Știu asta de la Nicolae Dabija, care
scria, în Asasinarea lui Eminescu,
despre faptul că stalin-leninienii îl epuraseră pe poet din toate bibliotecile.
Eu nu mă tem să fiu catalogată „pupătoare de moaște”, deoarece cred în forța reperelor
fundamentale.
Și pentru că dețin EQ (inteligență emoțională) și țin
la ea, închei Scrisoarea a cincea cu
Ex imo
corde, Magda U.

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu